Purjehduksen suosio tulee harppaamaan jättiaskeleen. Syynä on se perinteinen eli alhainen hinta yhdistettynä riittävään mukavuuteen.
Toivottavasti markkinoille saadaa samalla tavalla toimivia katamaraaneja.
http://urly.fi/IMa
Kohta on hupihalpaa purjehtia Ruotsiin
33
848
Vastaukset
- vanha_keksintö
Toimii matkustaja-aluksessa apumoottorina, mutta ei roottoripurjeella minkäänlaista paitsi kuin huonoa purjehduselämystä saa purjeveneessä.
- Ikiliikkujapurje
Nythän se on todistettu, että ikiliikkuja on mahdollinen. Laivan oma kone tuottaa sähköä, joka pyörittää vanhaa kunnon savoniaroottoria. Näin saatu liike-energia muutetaan sähköksi, joka syötetään laivan potkuriakseleita pyörittämään. Näinhän tuosta keksinnöstä on uutisoitu eilisestä lähtien kaikilla kanavilla.??
- Baarikaapintyöntekijä
Näin minäkin uutisen tulkitsin. Siksi toivoin, että noita saataisiin katamaraaneihin. Niissähän tuollainen putki pysyisi pystyssä.
- Enollerobotti
Sain kyllä jutuista käsityksen, että systeemi saa ulkopuoleltakin energiaa, nimittäin tuulesta.
- Flettner-rotor
Enollerobotti kirjoitti:
Sain kyllä jutuista käsityksen, että systeemi saa ulkopuoleltakin energiaa, nimittäin tuulesta.
Joo saa vähän. Tuohan on 90-vuotta vanha keksintö. Flettner rotor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Flettner_rotor
ja vähän lisää:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship
- HenryJsson
Kyllä minä ainakin jo yli 50 vuotta olen halvalla Ruotsin ja Suomen väliä useamman kerran vuodessa purjehtinut. Mukavat tilat on ollut ja hyvää ruokaa aina tarjottu, jokunen snapsikin on hintaan tainnut sisältyä. Vuonna 1964 eka kerran Hallberg P 28 oli veneenä, joitakin vuosia myöhemmin HR 34 Rasmus monet vuodet "ruotsin lauttana" kunnes vaihdoin sen HR 46 tyyppiin vuonna 2004. Minusta vaan jostain syystä tuli sellainen Rassy Rassu enkä muuhun sitten osannut vaihtaa. Kyllä tämä HR 46 viimeiseksi purreksi jää, ikää on jo sen verran mittarissa että hiljalleen joutuu tuollaisen tuulimylly ikiliikkujan kanssa matkaa taittamaan. Oikein pelottaa kun vaan asiaa ajattelee mutta ehkä sitten muutaman Skåne Akvaviitin voi matkanteon aikana naatiskella ja ehkä jopa vaimon saa sitten matkaseuralaiseksi.
- eitajuu
Vääntäkää tää juttu nyt rautalangasta. Siis laivan sähköillä pyöritetään tuota tornia?
- Magnus_effect
Kyllä, juuri noin. Kuulema siinä saa vähän tuulesta efektiivistä lisävoimaa eli aeoredynaamista voimaa, ns. Magnus effect:
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect
Toimii siis myös vähän purjeen / siiven tavalla. Aiemmissa installaatioissa noita on pyöritetty "hukkaenergialla", eli esim. pakokaasujen paineella. Ehkä tuossakin on joku sellainen tavoite?
- Baarikaapintyöntekijä
"Kyllä minä ainakin jo yli 50 vuotta olen halvalla Ruotsin ja Suomen väliä useamman kerran vuodessa purjehtinut.
Hallberg P 28
HR 34 Rasmus
HR 46"
Varmasti on halpaa kuin makkara. Oletko laskenut, paljonko merimailin hinnaksi on tullut kaikki kulut huomioiden. Veneen osto, satamamaksut, ruoat, varustuksen uusiminen, ruoka, juomat jne.
Sitä hintaa voidaan sitten vertailla laivalipun hintaan.- sokosrassiin
Laivaristeilyä verrataan Vantaan Sokoshotelliristeilyyn
- HenryJssonigen
Taisi tuo HR hiertää vai mitä ? Eiväthän ne ihan halpoja ole ollut sen voin kai myöntää. Sen kyllä varmaksi tiedän että ihan vaan esimerkkinä monen Grandezzan, Targan, suurimpien Busterreiden merimailikustannukset huomattavasti ylittävät meikäläisen vastaavat. Tuleman vaikka Range Roverin km hinnaksi isompi kuin VW Golfin km hinnaksi. Venepaikka on omasta takaa, samaa ruokaa ja sama juotavaa käytän niin kotona kuin veneessä. Satamaksut vastaavat auton vuorokausiparkkikustannuksia suurkaupungeissa. No se siitä, varmaan yritin sanoa että mielummin siinä omassa veneessä itämerellä kuin 2500 hengen seassa siellä.
Sitäpaitsi niillä itämeren valkoisilla ja punaisilla ja muilla kirjavilla aluksilla ei pääse Tanskaan, Norjaan , Saksaan Englantiin eikä välimeren maihin. Tosin sinne lentäen pääsee ja hyä niin . - Baarikaapintyöntekijä
"Taisi tuo HR hiertää vai mitä?"
Kuule minä olen nykyään köyhä kuin kirkonrotta. Haaveeni liikkuvat siinä, että joskus olisi varaa ostaa siankyljys.
Kunhan yritin herättää keskustelua purjehduksen todellisista kustannuksista. Maailmassa kun on paljon ihmisiä, jotka saavat laskettua asiat päin puuta. Yksi esimerkki on omakotitalon rakentaminen. Kun budjettia esitetään rakentamisen jälkeen muille, siitä tuntuu unohtuvan kaikenlaista kunnes kyselee. - Asioitamiettinyt
Baarikaapintyöntekijä kirjoitti:
"Taisi tuo HR hiertää vai mitä?"
Kuule minä olen nykyään köyhä kuin kirkonrotta. Haaveeni liikkuvat siinä, että joskus olisi varaa ostaa siankyljys.
Kunhan yritin herättää keskustelua purjehduksen todellisista kustannuksista. Maailmassa kun on paljon ihmisiä, jotka saavat laskettua asiat päin puuta. Yksi esimerkki on omakotitalon rakentaminen. Kun budjettia esitetään rakentamisen jälkeen muille, siitä tuntuu unohtuvan kaikenlaista kunnes kyselee.Olen sivusta seuranut tuota ns HR keskustelua. Joskus ei voi kui ihmetellä että niin moni on huolissaan purjeduksen kustannuksista. Ihmettelevät ääneen kalliiden veneiden(moottori ja purje) hintoja, polttoainekuluja, varustelemista, venepaikkahinnoista, säilytyspaikkojen hinnoista ym veneilyyn liittyvistä kustannuksista. Eihän niihin kustannuksiin ketään muu kuin veneenomistaja joudu osallistumaa. Usein näyttää unohtuvan tyystin että nämä herrojen kuunarit tuottavat tuhansia työpaikkoja ja melkoisia tuloja valtiolle verotulojen muodossa.
Minusta kannattaisi olla todella iloinen että edes jokunen ns huvikuunari suomesta löytyy. - Baarikaapintyöntekijä
"Joskus ei voi kui ihmetellä että niin moni on huolissaan purjeduksen kustannuksista."
Tuskin niistä huolissaan ollaan. Niistä ollaan kiinnostuneita. Hinnat kiinnostavat ihmisiä aina. Siksi Vene-lehtikin tekee kyselyitä satamamaksujen sopivasta suuruudesta jne. - olenrobotti
HenryJssonigen kirjoitti:
Taisi tuo HR hiertää vai mitä ? Eiväthän ne ihan halpoja ole ollut sen voin kai myöntää. Sen kyllä varmaksi tiedän että ihan vaan esimerkkinä monen Grandezzan, Targan, suurimpien Busterreiden merimailikustannukset huomattavasti ylittävät meikäläisen vastaavat. Tuleman vaikka Range Roverin km hinnaksi isompi kuin VW Golfin km hinnaksi. Venepaikka on omasta takaa, samaa ruokaa ja sama juotavaa käytän niin kotona kuin veneessä. Satamaksut vastaavat auton vuorokausiparkkikustannuksia suurkaupungeissa. No se siitä, varmaan yritin sanoa että mielummin siinä omassa veneessä itämerellä kuin 2500 hengen seassa siellä.
Sitäpaitsi niillä itämeren valkoisilla ja punaisilla ja muilla kirjavilla aluksilla ei pääse Tanskaan, Norjaan , Saksaan Englantiin eikä välimeren maihin. Tosin sinne lentäen pääsee ja hyä niin .Ei minullakaan ole hrää mutt sen verran tiedön veneistä että rasmus on 35 jalkainen.
- HRonainakiinnostanut
olenrobotti kirjoitti:
Ei minullakaan ole hrää mutt sen verran tiedön veneistä että rasmus on 35 jalkainen.
Sen jälkeen kun HR lopetti rasmuksen valmistuksen, sitä rakennettiin Englannissa joitakin kymmenkunta kappaleita. Ostivat oikeuden piirustuksiin mutta eivät saaneet käyttää mallinimeä Rasmus 35. Nyt en muista millä nimellä ne niitä markkinoi mutta muutamia, ainakin viisi venettä, päätyi Ruotsiin ja siellä nämäkin veneet jopa tänä päivänä Rasmus 34 tai 35 nimisinä myydään. Sellainen oli noin vuosi ehkä pari sitten BåtNetissä myynnissä ja siinä kyllä ihan rehellisesti mainittiin pituudeksi 34 jalkaa niin kuin ne engelsmannit olivatkin. Siinä myynti ilmoituksessa oli juuri maininta HR Rasmus 34 ja siksi siihen kiinnitin huomiota. Omistaja joka venenettään oli myymässä kuitenkin rehellisesti kertoi että se oli HR lsensillä valmistettu.
- Tyhmiä-taas-viedään
Kuvitteleeko joku aivan oikeasti että olisi keksitty uudelleen mullistava tapa säästää polttoainetta ja pienentää kustannuksia.
Merenkulku on aika aktiivisesti kilpailtua toimintaa ja pienikin etu olisi ollut käytössä jo vuosikymmeniä jos todellista etua olisi.
Tuuligeneraattorin käyttö todellisuudessa lienee nykyisen eko-hurmion hyväksikäyttöä imagon kohottamiseen, todennäköisesti noiden "tornien" tuotto ei milloinkaan tuo takaisin niiden kustannuksia, mutta tärkeintä onkin se miltä asiat näyttävät.
Joku taho ilmeisesti uskoo että valmiiksi " eko- aivo-pehmennettyä " ihmismassaa on helppo manipuloida.- Polttoainekulut-pois
Vantaan Sokoshotellin katon voisi täyttää tuollaisilla mutta huomattavasti suuremmilla sähköä viihdematkalaisille tuottavilla tuuliroottoreilla, se tekisi aluksesta myös dynaamisen näköisen. Tontin voi luovuttaa väliaikaisesti Virolle tai Liettualle joka mahdollistaa halvan matkajuoman myynnin vähintään 24 tuntia kestävillä seilauksilla.
- maanpakohumalaitos
Polttoainekulut-pois kirjoitti:
Vantaan Sokoshotellin katon voisi täyttää tuollaisilla mutta huomattavasti suuremmilla sähköä viihdematkalaisille tuottavilla tuuliroottoreilla, se tekisi aluksesta myös dynaamisen näköisen. Tontin voi luovuttaa väliaikaisesti Virolle tai Liettualle joka mahdollistaa halvan matkajuoman myynnin vähintään 24 tuntia kestävillä seilauksilla.
Jos risteilyseilaaja saapuu raja-aseman läpi maahan ennen määrä-ajan täyttymistä, määrätköön tullimies juodun alkoholin veron
- Järkevää
Polttoainekulut-pois kirjoitti:
Vantaan Sokoshotellin katon voisi täyttää tuollaisilla mutta huomattavasti suuremmilla sähköä viihdematkalaisille tuottavilla tuuliroottoreilla, se tekisi aluksesta myös dynaamisen näköisen. Tontin voi luovuttaa väliaikaisesti Virolle tai Liettualle joka mahdollistaa halvan matkajuoman myynnin vähintään 24 tuntia kestävillä seilauksilla.
Tossa tulee polttoaineissa muuten tuplasäästö kun noita viinojakaan ei tarvii rahtailla oikeasti ensin kotimaasta ulkomaille tuotavaksi takaisin sinne mistä lähtivät.
- alkoholiAsia
Järkevää kirjoitti:
Tossa tulee polttoaineissa muuten tuplasäästö kun noita viinojakaan ei tarvii rahtailla oikeasti ensin kotimaasta ulkomaille tuotavaksi takaisin sinne mistä lähtivät.
Tuleeko tulleja maksettavaksi siinä EU-rajalla kun viedään taikajuomaa sinne alukseen, siinä tontin rajalla? Tontti saisi olla sen Baltian maan aluetta kuten suurlähetystöjen tontitkin ovat ko. valtion aluetta.
- VarsinSuhteellisesti
Järkevää kirjoitti:
Tossa tulee polttoaineissa muuten tuplasäästö kun noita viinojakaan ei tarvii rahtailla oikeasti ensin kotimaasta ulkomaille tuotavaksi takaisin sinne mistä lähtivät.
Järkevää on, ainakin verrattuna siihen että kotimainen kansa ja alkoholi rahdataan rekoilla ja laivoilla meren taakse toiseen maahan kohtaamaan toisensa, ja kuljetetaan sitten takaisin, kaiken lisäksi se toinen maa saa tästä vielä maksunkin.
- JörgenFredriksen
VarsinSuhteellisesti kirjoitti:
Järkevää on, ainakin verrattuna siihen että kotimainen kansa ja alkoholi rahdataan rekoilla ja laivoilla meren taakse toiseen maahan kohtaamaan toisensa, ja kuljetetaan sitten takaisin, kaiken lisäksi se toinen maa saa tästä vielä maksunkin.
SKEPPOHOJ Täällä keskustellaan purjehduksesta eikä sokoshotelleista tai viinantuonnista.
- baariroottori
JörgenFredriksen kirjoitti:
SKEPPOHOJ Täällä keskustellaan purjehduksesta eikä sokoshotelleista tai viinantuonnista.
Vertaus hotelliviikonloppuun vantaalla; aloittaja nimierkki baarikaapintyöntekijä pyysi vertaamaan purjeveneen merimailin hintaa laivalipun hintaan, toivoi tuuliroottoreita katamaraaniveneeseen Helsinki-Tukholma väliä pubissa seilaava baarikaapinhoitaja
- läskiksi
Eihän tästä puutu enää kuin persusoinin asiantuntemattomuuslausunto ja hallituksen päätös.
- tuuliputkella
Tuollainen pömpeli asennettiin koemielessä Manlines rahti alukseen Estraden joitakin vuosia sitten, ilmeisesti toimii, kun viikkari haaveilee samasta. Luulisi kaasun olevan edullista, ilmeisesti povaavat sen hinnan nousevan.
- Eisähkäri
Voisiko nuo tornit korvata mailla olevia sähkömyllyjä ??
- nettipurjehtija
Ei sovellu tuulivoimalaksi. Tornia pyöritetään ulkoisella energialla. Se tuottaa torniin voiman, joka on poikittainen tuulen suuntaan nähden. Eli sivutuulessa syntyy laivaa eteenpäin liikuttava voima.
Pystymallisia tuuligeneraattoreita on kyllä olemassa, mutta suurimmat on muutaman metrin korkuisia. Esim. kotimainen Windside tekee pystymallin tuuliturbiineita kokoluokassa 80cm - 8m. - Purjemasto
Torni ei tuota pyöriessään yhtään voimaa pystyakseliinsa, vaan tornin veto syntyy alipaineen muodostumisesta tornin toiselle puolelle, samoin kuin purjeessa.
- loivassa
Vetäessään tornit kallistavat laivaa, ja tanssilattialla ravintoloissa ylimääräistä ohjelmaa Danny kaatuu. Kannatan päästötöntä ja järkevää vantaan sokoshotellia. Tosin tornit toimivat myös tukipurjeina ja vähentävät rullausta, tosin näin pienten tornien voima on kaikenkaikkiaankin aika vähäinen.
- entinenpurjehtija
Kunnon turvallinen purjevene maksaa todella paljon ja on hidas ja aikaa kuluu paljon olen lentämisen kannalla voi valita minkä hotellin haluaa ja pääsee tunnissa itämerenalueella mihin vain! lentokone on paljon halvempi kuin kunnon purjevene!
- puhelin_on_nopeampi
lentämisessä ei tosin ole yhtään purjehtimista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625