Kysymys; - Mikä on historiassa "kappalainen;"?

Hei!

Minä olen saanut hovisukututkijaltani esipolviani, -niitä henkilöitä joista polveudun suoraan alenevassa polvessa.
Minun kantaisiäni joista olen suoraan alanevassa polvessa ovat mm. nämä seuraavat
kirkon miehet; ja

Kysymys kuuluu; - Siellä on "kappalaisen" virka, ja kysyn mitä kappalaisen virka tarkoitti käytännössä tuon aikakauden kirkkohistoriassa?

"Tammelan kappalainen s.1520" -mitä tarkoittaa "kappalainen" 1500 luvulla?


"XII sukupolvi XIII sukupolvi XIV sukupolvi XV sukupolvi XVI sukupolvi katso Isä: Matti Stuut, Lahti, Isäntä 1608-1637 s. 1583 Ilmajoki k. 1637 Ilmajoki Isänisä: Matti Stutaeus, Stuteus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias, kirkkoherra s. 1550 Lounais-Suomi k. 24.1.1597 Ilmajoki. Matti Laurinpoika Stuut eli Stutaeus oli Ilmajoen toinen kirkkoherra 1571-1597 ja maakauppias.Laurentius Stuut, Tammelan kappalainen s.1520 Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575 Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512, s. 1460 178 - N.N. - Isänäiti: Sofia, Isännöi 1604-1607 k. 1607 Gregorius Michaelis Stuut (Stuth, Stut), Hämeenkyrön kirkkoherra 1549-1560 Mikael -"

Jaakko Ilkka on tätä samaa sukua, ja minun kantaisä, josta polveudun suoraan.
"Mikko Ilkka, Ratsuisäntä, valtiopäivämies, piispan sakkovouti s. 1567 Ilmajoki k. 1642 Ilmajoki Jaakko Ilkka, Isäntä 1585-1597, Nuijasotapäällikkö s. 1545 prob Ilmajoki k. 27.1.1597 Isokyrö Pentti Ilkka, Rahnasto, Isäntä 1546-1566, Rahnaston isäntä, lm s. 1520 Ilmajoki k. 1566 Ilmajoki, Rahnasto Jaakko Kauppi, s. 1480 - N.N. Peltoniemi....."

Kysymykseni siis kuului; - Mitä tarkoittaa kappalaisen virka tuohon aikaan kirkossa käytännössä?

yst. t. Jari Laurila

16

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Hei-- Olen sen katsonut, mutta siinä ei kappalaisen historiaa. Minä en puhu tämän päivän kappalaisesta, vaan puhun 1400 - 1500 lukujen kappalaisesta.

        T. jari


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Hei-- Olen sen katsonut, mutta siinä ei kappalaisen historiaa. Minä en puhu tämän päivän kappalaisesta, vaan puhun 1400 - 1500 lukujen kappalaisesta.

        T. jari

        Siis ei ole mitään tiettyä kappalaista, vaan kappalainen on ennemminkin yleisnimitys "papille" tai vastaavalle "virkailijalle". Se ei ota edes kantaa siihen, että mistä uskonnosta on kyse eikä edes siihen, että onko uskonnostakaan kyse. Kappalainen on siis vain sellainen virka. Kristillisessä kirkossa se virka on pappi, juutalaisuudessa rabbi jne. Eiköhän tuo ole ollut noin myös 1400-1500-luvuilla, eli kyse on ollut tapauksessasi papeista. Näin minä tämän näen tuon käsitteen valossa.


      • Huuhaa24 kirjoitti:

        Siis ei ole mitään tiettyä kappalaista, vaan kappalainen on ennemminkin yleisnimitys "papille" tai vastaavalle "virkailijalle". Se ei ota edes kantaa siihen, että mistä uskonnosta on kyse eikä edes siihen, että onko uskonnostakaan kyse. Kappalainen on siis vain sellainen virka. Kristillisessä kirkossa se virka on pappi, juutalaisuudessa rabbi jne. Eiköhän tuo ole ollut noin myös 1400-1500-luvuilla, eli kyse on ollut tapauksessasi papeista. Näin minä tämän näen tuon käsitteen valossa.

        Kiitos- Kuitenkin kappalaisuuteen on saattanut vaikuttaa jonkulaiset kappeli-kirkko- asiat, eli kaikki papin virat eivät olleet samanlaisia ja kaikkena aikana siis.

        1400- 1500 luvun kappalainen?-- ? Siihen voisi joku osata sanoa jotakin.

        jari


    • nähty.on.ei.kirj

      Laita s- postia oman seurakunnan papille, nehän varmaan osaa sanoa

      • Oman seurakunnan pappi ei tiedä 1400 -1 500 luvun kappalaisesta.

        Oman seurakunnan pappi tietää vain nykyajan kappalaisesta.

        nähty.on.ei.kirj. -ei vaikuta asiaan- tämä on keskustelufoorumi.

        T. jarinhotelli


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Oman seurakunnan pappi ei tiedä 1400 -1 500 luvun kappalaisesta.

        Oman seurakunnan pappi tietää vain nykyajan kappalaisesta.

        nähty.on.ei.kirj. -ei vaikuta asiaan- tämä on keskustelufoorumi.

        T. jarinhotelli

        No luulisi, että jotain tietäisi sanoa. Onhan ne kuitenkin kirkko historiaa varmasti opiskelleet.


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Oman seurakunnan pappi ei tiedä 1400 -1 500 luvun kappalaisesta.

        Oman seurakunnan pappi tietää vain nykyajan kappalaisesta.

        nähty.on.ei.kirj. -ei vaikuta asiaan- tämä on keskustelufoorumi.

        T. jarinhotelli

        Entäs jos kokeilisit laittaa tuonne Tammelan seurakuntaan, eihän sitä koskaan tiedä kuinka tarkkaa kirjaa on kunkin työtehtävistä pidetty :)


      • nähty.on kirjoitti:

        Entäs jos kokeilisit laittaa tuonne Tammelan seurakuntaan, eihän sitä koskaan tiedä kuinka tarkkaa kirjaa on kunkin työtehtävistä pidetty :)

        Tässä on jo ideaa. Pitäisi olla kuitenkin kirkkohistorian opettaja, joka osaisi vastata.
        Mutta seurakuntaan kysymys on ihan hyvä idea, nämä tietäisivät kertoa jotakin kirkon historiasta aina joku.
        Minun kantaisiä suoraan alanevassa polvessa minuun on 1400 - 1500 luvun kirkkohistoriassa useampia kirkkojen kirkkoherroina ja kappalainenkin.

        Tammelan ja Köyliön, sekä Hämeenkyrön kirkkoherrat esim. olivat isoja herroja ja tottakai Ilmajoen kirkkoherra, jonka nuijasodan aikaan Klaus Flemingin sotilaat tappoivat.
        Sotapäällikkökin Jaakko Ilkka, hänestäkin polveudun suoraan alenevassa polvessa.
        Valtaa meni isältä pojalle suvussa ja nuo aloitusviestin kirkkoherrat ja Jaakko Ilkka joista suoraan polveudun ovat valtaa pitävää sukua. Kirkkoherruus tuohon aikaan oli maallista valtaa.

        Minun pitää tutkia noita isoja kirkkoherroja enemmän historiasta, sillä heistä löytyy tietoa kyllä netistäkin hakemalla.

        T. jarinhotelli


    • "kapellan, kaplan: kappalainen, Suomessa kappeliseurakunnan pappi tai suuren seurakunnan vakinainen apulaispappi (latinasta: capellanus, kappelin pappi)."
      http://www.saunalahti.fi/arnoldus/papisto.html

      Jos tarkoitat, että oli kappalainen vuonna 1520, niin on ollut todennäköisesti roomalaiskatolinen.

      Arvid Kurki (1464–1522) oli vuoteen 1522 viimeinen aito roomalaiskatolinen piispa ja sen jälkeen vähitellen ajat muuttui ja saattoi menettää nuppinsa jos oli katolilainen.

      • Kiitos, käyn linkissä katsomassa.

        Polveudun suoraan alenevassa polvessa seuraavista kirkonmiehistä;
        Siinä on roomalaiskatolistakin varmasti; Stuut ei ole suomenkielinen, eikä Mulle.
        Sukupolvikaavioitani pitäisi tehdä lisää näistä herroista vanhempaan suuntaan.
        Noista suvuista toki löytyy tietoa, ja nuo herrat ovat Jaakko Ilkan lisäksi sellaisia miehiä joihin minun sukututkijani veti suoran linjan alenevassa polvessa näistä herroista minuun. Koko suku ei ole koskaan yhden miehen kantaisiä. Nuo ovat Jaakko Ilkan lisäksi minun kantaisiä suoraan alenevassa polvessa.


        "XII sukupolvi XIII sukupolvi XIV sukupolvi XV sukupolvi XVI sukupolvi katso Isä: Matti Stuut, Lahti, Isäntä 1608-1637 s. 1583 Ilmajoki k. 1637 Ilmajoki Isänisä:

        1.) Matti Stutaeus, Stuteus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias, kirkkoherra s. 1550 Lounais-Suomi k. 24.1.1597 Ilmajoki. Matti Laurinpoika Stuut eli Stutaeus oli Ilmajoen toinen kirkkoherra 1571-1597 ja maakauppias.

        2.) Laurentius Stuut, Tammelan kappalainen s.1520- N.N. - Isänäiti: Sofia, Isännöi 1604-1607 k. 1607 Gregorius Michaelis Stuut (Stuth, Stut), Hämeenkyrön kirkkoherra 1549-1560 Mikael

        3.) - Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575.

        4.) Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512, s. 1460.


        Eikö nuo latinaakin ole puhuneet? Tai ainakin lukeneet latinaa Raamatusta.
        Ensimmäinen Suomenkielinen Raamattupainos on muistaakseni 1620 ja on Ilmajoen kirkkomuseossa yksi kappale.

        yst. t. jarinhotelli


      • Kiitos, käyn linkissä katsomassa.

        Polveudun suoraan alenevassa polvessa seuraavista kirkonmiehistä;
        Siinä on roomalaiskatolistakin varmasti; Stuut ei ole suomenkielinen, eikä Mulle.
        Sukupolvikaavioitani pitäisi tehdä lisää näistä herroista vanhempaan suuntaan.
        Noista suvuista toki löytyy tietoa, ja nuo herrat ovat Jaakko Ilkan lisäksi sellaisia miehiä joihin minun sukututkijani veti suoran linjan alenevassa polvessa näistä herroista minuun. Koko suku ei ole koskaan yhden miehen kantaisiä. Nuo ovat Jaakko Ilkan lisäksi minun kantaisiä suoraan alenevassa polvessa.


        "XII sukupolvi XIII sukupolvi XIV sukupolvi XV sukupolvi XVI sukupolvi katso Isä: Matti Stuut, Lahti, Isäntä 1608-1637 s. 1583 Ilmajoki k. 1637 Ilmajoki Isänisä:

        1.) Matti Stutaeus, Stuteus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias, kirkkoherra s. 1550 Lounais-Suomi k. 24.1.1597 Ilmajoki. Matti Laurinpoika Stuut eli Stutaeus oli Ilmajoen toinen kirkkoherra 1571-1597 ja maakauppias.

        2.) Laurentius Stuut, Tammelan kappalainen s.1520- N.N. - Isänäiti: Sofia, Isännöi 1604-1607 k. 1607 Gregorius Michaelis Stuut (Stuth, Stut), Hämeenkyrön kirkkoherra 1549-1560 Mikael

        3.) - Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575.

        4.) Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512, s. 1460.


        Eikö nuo latinaakin ole puhuneet? Tai ainakin lukeneet latinaa Raamatusta.
        Ensimmäinen Suomenkielinen Raamattupainos on muistaakseni 1620 ja on Ilmajoen kirkkomuseossa yksi kappale.

        yst. t. jarinhotelli


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Kiitos, käyn linkissä katsomassa.

        Polveudun suoraan alenevassa polvessa seuraavista kirkonmiehistä;
        Siinä on roomalaiskatolistakin varmasti; Stuut ei ole suomenkielinen, eikä Mulle.
        Sukupolvikaavioitani pitäisi tehdä lisää näistä herroista vanhempaan suuntaan.
        Noista suvuista toki löytyy tietoa, ja nuo herrat ovat Jaakko Ilkan lisäksi sellaisia miehiä joihin minun sukututkijani veti suoran linjan alenevassa polvessa näistä herroista minuun. Koko suku ei ole koskaan yhden miehen kantaisiä. Nuo ovat Jaakko Ilkan lisäksi minun kantaisiä suoraan alenevassa polvessa.


        "XII sukupolvi XIII sukupolvi XIV sukupolvi XV sukupolvi XVI sukupolvi katso Isä: Matti Stuut, Lahti, Isäntä 1608-1637 s. 1583 Ilmajoki k. 1637 Ilmajoki Isänisä:

        1.) Matti Stutaeus, Stuteus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias, kirkkoherra s. 1550 Lounais-Suomi k. 24.1.1597 Ilmajoki. Matti Laurinpoika Stuut eli Stutaeus oli Ilmajoen toinen kirkkoherra 1571-1597 ja maakauppias.

        2.) Laurentius Stuut, Tammelan kappalainen s.1520- N.N. - Isänäiti: Sofia, Isännöi 1604-1607 k. 1607 Gregorius Michaelis Stuut (Stuth, Stut), Hämeenkyrön kirkkoherra 1549-1560 Mikael

        3.) - Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575.

        4.) Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512, s. 1460.


        Eikö nuo latinaakin ole puhuneet? Tai ainakin lukeneet latinaa Raamatusta.
        Ensimmäinen Suomenkielinen Raamattupainos on muistaakseni 1620 ja on Ilmajoen kirkkomuseossa yksi kappale.

        yst. t. jarinhotelli

        Kappalainen tulee latinankielen capellanus-sanasta.

        Latina oli aikoinaan Rooman hallitsijoiden virkakieli ja sieltä tuo virkanimike lienee tullut roomalaiskatolisen kirkon "apulais-papeille".


      • Kiitos paljon!


        Tämä selvitti kappalaisen viran siihen aikaan; 1400-1500 luvulla.

        yst. .t. jari


    • Kappalainen tulee latinankielen; "capellanus" -sanasta.

      Latina oli aikoinaan Rooman hallitsijoiden virkakieli ja sieltä tuo virkanimike lienee tullut roomalaiskatolisen kirkon "apulais-papeille".


      t. jarinhotelli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1980
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1527
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1350
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1275
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1121
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1057
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1032
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1027
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      861
    Aihe