Luin jossakin täällä että voisi olla boosteri veneessä varaakkuna. Onko niissä tarpeeksi voimaa pyörittää vaikka semmosen n. 40 heppaisen dieselin ja onko siinä potkua useampaan starttiyritykseen ? Sen verran olen joskus niitä katellut että aika halpoja ovat ja sitten niitä muuhunkin kätevästi voisi käyttää kun on pieni kompressori 12v ulosotto sisäänrakennettu ledvalo, ehkä muutakin.
Jotenkin tuntuu että se ois kätevä varaakkuna kun vaikutti melko kevyeeltä ja hyvä kantokahva. Kokemuksista ois kivaa saada tietoa.
Onko boosteri käyttökelpoinen veneessä ?
21
577
Vastaukset
- Sähkömies_pimiä
On on. Tarvitset vain invertterin, jolla syötät boosteria akusta.
- Vravaravaan
Hienoa, tehokas jopa ylisuuri invertteri veneessä jo on. Taidan vielä ensiviikolla sellaisen hankkia kun ihan äsken näin että joku tanskalaismerkkinen oli alessa.
- tosim1es
Et tarvitse boosteria. Riittää, että sinulla on invertteri ja akkulaturi. Laitat akkulaturin töpselin invertteriin lataat akun täyteen. Siihen menee hiukan enemmän aikaa, mutta voithan muutenkin ladata akut täyteen missä ja milloin vaan.
- sähkötuolillaliikkuva
tosim1es kirjoitti:
Et tarvitse boosteria. Riittää, että sinulla on invertteri ja akkulaturi. Laitat akkulaturin töpselin invertteriin lataat akun täyteen. Siihen menee hiukan enemmän aikaa, mutta voithan muutenkin ladata akut täyteen missä ja milloin vaan.
Ei ole invertteristä maissa iloa. Liikun sähkökäyttöisellä rullatuolilla ja se boosteri on monasti ollut suureksi avuksi minulle varavoimana. helppokäyttöinen invaliidille.
- tosim1es
sähkötuolillaliikkuva kirjoitti:
Ei ole invertteristä maissa iloa. Liikun sähkökäyttöisellä rullatuolilla ja se boosteri on monasti ollut suureksi avuksi minulle varavoimana. helppokäyttöinen invaliidille.
Ei sillä ole mitään väliä missä on.
Invertteri ottaa virtaa veneen akusta ja siihen laitetaan kiinni laturi.
Laturilla ladataan veneen akku täyteen ja taas pelittää.
- båtenanna
Varaakku? Vad i helvete menar du? Menar du att "mitä jokihelmisimpukka" eller hur? Vad? Är du klok eller hur? Vad?
- BoÅke
Sorry, olen kyllä ruotsinkielentaitoinen(äidinkieleni) mutta tuota viisauttasi en ymmärtänyt.
- KalleAnka
Ei siinä tainnut olla viisautta millään kielellä, mutta helpotti varmaan kirjoittajan paineita..
Mulla on sellainen vara-akkuna. Niitä on monenlaisia, tavallisella akulla ja litium-akulla. Varmaan amppeerit valehtelee mainoksissa, eli kannattaa ottaa tarpeeksi tehokas. Se on paljon kevyempi kuin tavallinen akku. Venettä en ole startannut, mutta traktorin starttia olen avustanut pakkasella. Ei se yksin olisi sitä startannut, mutta vanha traktori starttaa pakkasella paljon jähmeämmin kuin vene kesällä. Omani on bilteman vehje, ja sen saa ladattua 230V ja 12V jännitteellä.
- Avustajahädässä
Olen täysin samoilla linjoilla. Minulla on sellainen missä tehokas liithium akku. Sillä olen isojakin dieseleitä käynnistänyt ilman ongelmia. Etuna on nimeenoman keveys ja helppo käsittely. Ehdottomasti kannattaa hankkia sellaisen minkä voi myös 12 voltilla ladata, myös kompressoriyhdistelmä on hyvä lisälaite. Olen autopalveluringissä mukana ja siitä boosterista on ollut todella paljon apua, monet autot on käynnistetty ja esim monet renkaat on täytetty jotta ainakin seuraavalle huoltikselle on päästy. Minulla on boosteri aina takakontissa ja kytkettynä 12 v ulosottoon joten on aina boosterin akku täynä.Suosittelen lämpimästi.
- Kiinnostuinasiasta
Avustajahädässä kirjoitti:
Olen täysin samoilla linjoilla. Minulla on sellainen missä tehokas liithium akku. Sillä olen isojakin dieseleitä käynnistänyt ilman ongelmia. Etuna on nimeenoman keveys ja helppo käsittely. Ehdottomasti kannattaa hankkia sellaisen minkä voi myös 12 voltilla ladata, myös kompressoriyhdistelmä on hyvä lisälaite. Olen autopalveluringissä mukana ja siitä boosterista on ollut todella paljon apua, monet autot on käynnistetty ja esim monet renkaat on täytetty jotta ainakin seuraavalle huoltikselle on päästy. Minulla on boosteri aina takakontissa ja kytkettynä 12 v ulosottoon joten on aina boosterin akku täynä.Suosittelen lämpimästi.
Olisiko boosterisi merkki saatavissa vai etkö halua mainostaa ?
- Startupia
Mulla on sellainen vinyyli pussukassa oleva buusteri. Sillä voi koittaa auttaa Göteborgin rautaa tulille. Itse ainakin lämpiää. Vähän starttiapua ilmanputsariin ja kipinää kynsille...
- minäkin_aikeissa
800A starttivirtaa, mutta vain 12 Ah antaa se tehokkaampi motonetin akuista. Sillä lähtee isokin kone, jos ei kauaa tarvi veivata. Maksaa 150 litiumakulla. Itse olen sen ostoa suunnitelut.
- Mielenkiintoinenlaite
Onko tuo motonetin boosteri ladattavissa 12 v ulosotosta. 800 A potkua, ei taida 12 voltista latautua vaiko ? En ole sähköasiantuntija.
- Ihmettelijä123
Jos purjeveneessä on 40 hv:n kone, on siinä tavallisesti kaksiakkujärjestelmä. Toinen akku on aina varalla. Starttiakku on yleensä aina täynnä. Jos se hajoaa, on yleensä hupiakuissa riittävästi ytyä jäljellä koneen käynnistämiseen. Mihin siis boosteria tarvitaan?
- ErkkiHnen
Voi esim käydä niin kuin minulla jo 2 kerta on käynyt. Pidän aina starttiakun täydessä latingissa ja käytän sitä ainoastaan käynnistykseen Huviakkuna yleensä entinen jo huonompi käynnistys akku. Eka keralla melkein uusi, kesän käytössä ollut akku ei saanut mitään aikaiseksi kun piti käynnistää. Otin huviakun starttiavuksi ja ihan viime yriyksellä moottori käynnistyi. Tämä käynnistysakku tosin oli bilteman akku ja se oli mennyt täydelliseen sisäiseen oikosulkuun. Sain tosin uuden akun takuun puitteissa mutta en sitä kuitenkaan starttiakuksi ottanut vaan siitä tuli uusi huviakku. Starttiakuksi ostin 100 ah Exide AGM akun. kolmen vuoden jälkeen myös se meni sisäiseen oikosulkuun ja sen huviakun lämppäri oli tyhjentänyt yöllä. Ei siinä tietty mikään paniikkitilanne päällä ollut, purjeet ylös ja menoks mutta meidän kerhon kotisatamaan ei ilman moottoria pääse ylipäänsä joten luuri käteen ja pojalta sain hinausapua. Siulloin sellainen boosteri olisi ollut hintansa väärti. Koskaan ei selvinyt miksi se Exide pimahti enkä uutta saanut tilalle. Nyt on taas Bilteman akku ollut kolmisen vuotta ja hyvin on pelittänyt.
- Kuutavajälli
Parempi vaihtoehto, olisi ostaa vara-akku ! Noilla halvemmilla buustereilla ei ainankaan mitään tee!
- laiskakantaja
Ihan kohtelias kysymys. Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia ?
Ainakin Boosteri on paljon helpompi veneeseen stuuvata ja kevyempi käsitellä. Minulla oli aikanaan varavara akku je vasta kömpelö ratkaisu oli. - yhdenrivinpervo
Ykstotinen väite ilman mitään perusteluita :D
Vaikuttaa yhden rivin provoilijalta.
Muilla on sentään vähän lihaa luiden ympärillä :D - YhtäPätevääTodistelua
Parempi vaihtoehto, olisi ostaa peltiämpäri ja lihapiirakka ! Noilla halvemmilla buustereilla heveonen lentää ilmassa toista kilometriä!
- AndersWikborg
YhtäPätevääTodistelua kirjoitti:
Parempi vaihtoehto, olisi ostaa peltiämpäri ja lihapiirakka ! Noilla halvemmilla buustereilla heveonen lentää ilmassa toista kilometriä!
Ellei todellakaan ole järkeviä kommentteja ehkä voisi olla kirjoitamatta hölmöjä viestejä tänne. Siihen löytyy kyllä riittämiin muita sivuja täällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625