Mitä tarkoittaa "halpis" vene

Varatononmuttaonnellinen

Tuo "halpisvene" on melko venyyvä käsite uskoisin . Jos omistaa Swan 115 FD:n niin taitaa olla sitä mieltä että Swan 54 on halpisvene. Jos taas omistaa vaikka HR 54 niin Finngulf 37 taas on halpisvene jne ja jne. Minulla on IF vene ja minusta optimistijolla on halpisvene. Eikö olisi fiksua että antaisi jokaisen olla ylpeä venestään. Kaikki emme ole rikkaiksi syntyneet tai lottomiljoonia voittaneet. Ei pitäisi olla keneltäkään pois vaikka joku sattuisi esim olemaan sitä mieltä että vaikka IF vene on mahtavan hyvä vene. Minulla ei ole varaa kalliimpaan mutta purjehdusta rakastan yli kaiken.

18

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PekkaRo...nen

Viisaita sanoja mielestäni. Asia on kyllä aivan noin. Kun itse aloitin veneilyn aika tarkkaan 50 vuotta sitten ensimmäinen veneeni oli vanha pieni vanerivene vielä vanhemmalla 3,5 hv moottorilla. Se ei silloin todentotta tuntunut halpisveneltä vaikka arvo oli ehkä max 100 eur. Sittemiin on elämässä ollut myötätuulta ja tänään omistan 37 jalkaisen Finngulf purjeveneen. Kaikista veneistä mitä minulla on ollut,noin 10 kpl, se eka pieni vanerivene ehkä on ollut se mitä minua eniten on ilahduttanut ja mistä ylpein olen ollut. Voitte kuvitella miltä tuntuu kun 15 vuotias pikkupoika lahjaksi melkein varattomalta yksinhuoltajaäidiltää sellaisen lahjan saa. Parempaa maallista lahjaa en ole koskaan sen jälkeen saanut. Nyt samainen vanerivene (nyt kuidutettuna) on ensimmäisen 10 v lapsenlapseni omistuksessa ja perässä pieni sähköperämoottori. Se näyttäisi olevan hänelle yhtä rakas kuin aikoinaan minulle.

• Haifanaatikko

Vähän samantapainen kokemus minulla. Vanhempani eivät rutiköyhiä ollut mutta kuten ymmärrätte ei tavallinen rakennusduunari ja toimistosiivoja ihan kultasiivuja vuollut. Ruokaa riitti hyvin joka päivälle, isäni rakensi sellaisen rinmamiestalon ja siinä sisarrukseni ja minä, yhteensä 4 lasta elettiin ja kaikkia meitä ylioppilaiksi koulutettiin. Olin koko lapsuusikäni siitä kun jotain muistan vanhoja isoja purjelaivoja ihaillut ja kaikki kuvat mitä niistä löysin pistin visusti talteen. Kun sitten nuorimpana ylioppilaaksi pääsin, vanhempani järjestivät minulle yhden purjehdusmatkan Christian Radich purjelaivassa Oslosta ranskan Saint Nazaireen.
        Siitä syntyi minulle sellainen valtava elämänkokemus että kun aikanani valmistuin Helsingin Teknillisestä Korkeakoulusta ja ensimmäisen työpaikkani sain kävin pankissa pankkisedän juttusilla sain sen verran lainaa että pystyin vanhan Hai veneen ostamaan. Se ei todellakaan minulle edes tänä päivänä mikään halpisvene ole. Vene on yhä minulla tallessa ja kun tässä jonain päivänä eläköidyn tulen sen täysin restauroimaan. Paljon työtä se tulee vaatimaan mutta ei sentään aivan ylivoimaista hommaa ole koska olen sen melkein joka kesä vesille laskenut ja talvet eräässä vanhassa navetassa säilyttänyt. Käyttöveneenä on viimeiset 15 vuotta ollut Avance 36 mutta ei auta, aina se Hai on mielessä.

• Eihalpisminulle

Itse otin velkaa 90-luvun alussa ja hankin kolmanneksi purkkarikseni viitisen vuotta vanhan 34 jalan purkkarin. Oli ja on edelleen mainio vene, olen tietysti joutunut päivittämään vuosien kuluessa. Kun silloin aikoinaan meni esim Hangon vierassatamaan, oli purkkarini sieltä suurimmasta päästä. Nykyisin kun menee samaan paikkaan, niin sinne se solahtaa tuplasti korkeampien ja leveämpien veneiden väliin, veneiden pituudet on silti kuitenkin samaa luokkaa. Veneeni ei käännä katseita, sisätilat on puolta pienemmät kuin saman pituisissa uudemmissa. Silti en pidä vieläkään paattiani halpisveneenä, se on merikelpoinen ja purjehtii mainiosti, häviää toki avotuulilla uudemmille, siinä on "perinteinen" tunnelma ja silmääni miellyttävät runkomuodot. Kai sitä itse kalkkeutuu samaa vauhtia veneeni kanssa, mutta ei ole tullut mieleeni vaihtaa uudempaan!

• Vikivikiviki

Halpisvene on haukkumanimi, jolla yleensä tarkoitetaan Keski-Euroopassa (Saksa, Ranska, Puola) 2000-luvulla valmistettua suuren valmistusvolyymin retki/matka/perhevenettä. Halpisveneessä on tyypillisesti melko riisuttu purjehdusvarustus ja pituuteen nähden suuret sisätilat. Termillä voidaan
      tarkoittaa myös Suomessa ja etenkin Ruotsissa 70- ja 80-luvulla valmistettuja suuren valmistusvolyymin retki/matka/perheveneitä. Tällöin eteen liitetään yleensä vuosimymmentä kuvaava etuliite, esim. 70-luvun halpisvene. Termejä 70- tai 80-luvun halpisvene ei tule sekoittaa termiin "homeskandi", jolla tarkoitetaan kaikkia Suomessa ja Ruotsissa 70- ja 80 luvulla valmistettuja veneitä, yleensä erityisesti ns. "laatuveneitä".

Mielenkiitoisiksi halpisveneet tekee se, että uusi halpisvene tyypillisesti maksaa yhtä paljon tai vain heiman enemmän kuin käytetty, sisätiloiltaan vastaava 70- ja 80-luvun pohjoismainen ns. laatuvene (homeskandi). Tämä on johtanut siihen, että veneitä verrataan suoraan toisiinsa ja unohdetaan, että ne on suunniteltuja tehty eri käyttötarkoituksiin, ja että uutena nuo laatuveneet ovat maksaneet moninkertaisesti samankokoisen halpisveneen hinnan. Veneen ostaja voi siis joutua harkitsemaan uuden ja 30-40 vuotta vanhan käytetyn välillä.

• Veneitämoneksi

Hyvä havainto, itse ostin vuonna 2011 ruotsista 1994 mallisen erittäin hyvin varustellun HR 39 ja maksoin siitä 1.400.000 Skr eli pyöreät 150000 EUR. Alkuperäinen ajatus oli kyllä että sellaisen 2005- 2010 tai ihka uuden veneen ostaisin. Se uuden veneen osto kyllä häipyi mielestä aika vilkkaasti kun ihan oikeasti ryhtyi niitä katselemaan sillä niinpaljon rahaa en ollut valmis sentään veneestä maksamaan tgai rehellisesti sanottuna ei ollut siihen varaa.
        Katselin sitten monia noin 2000- 2007 valmistettuja pursia mutta oikeastaan vain yksi minulle mieluisa vaihtoehto löytyi ja se oli vuoden 2005 Arcona 400 jonka pyyntöhinta oli 142000 EUR . Siitä kyllä kovasti pidin mutta se oli kjerran käynyt aika lujasti kivillä minkä myyvä firma minulle ihan rehellisesti ilmoitti ja väittivät että korjaus oli tehty todella ammattimaisesti. Jotenkin se karilleajo minua jäi vaivaamaan ja pädyin siihen vanhempaan HR veneseen mitä en ainakaan ole katunut vielä.

• rififififkffk

Valinta uuden sarjatuotantoveneen ja 30-40 v vanhan "laatuveneen" välillä ei ole helppo. Jos tunne- ja ulkonäköasiat jättää huomioimatta, on vastakkain uuden veneen uusi design, uudet materiaalit ja uusi tekniikka vs. vanhan laatuveneen kenties tukevampi perusrakenne, vanha design ja korjausvelka. Vanhan veneen ylläpito tulee väistämättä paljon uutta venettä kalliimmaksi ja työläämmäksi. Oikea valinta riippuu esim siitä, onko valmis laittamaan kaikki tarvittavat työtunnit vanhan veneen ylläpitoon.

• AarnoMe....en

Minä en ole koskaan tuota nimikettä halpisvene sulattanut. Eikö ole niin että jokainen ostaa sellaisen veneen mistä itse pitää ja mihin on itsellään varaa joutumatta ikuiseen velkakierteeseen. Asia on tietty eri jos rahaa riittää ja lisäperintöä odotettavissa. Näin ei kuitenkan kaikilla tilanne ole vaikka purjehtimisesta kovasti tykkäävät. Ehkä olen vaan kateellinen =)

• Halpiskokemus

Meillä oli 2000-luvun alusta lähtien 29-jakainen kotimainen pursi vuodelta 1979. Se oli sisätiloiltaa melko ahdas, varsinkin jos mukana oli yhtä vierasta enemmän. Ei ollut myöskään erityisen inspiroiva purjehtia. Koko 2000-luvun alun ajan kuolasimme mm. Finngulf 33 venettä kaikilla venemessuilla, mutta hinta ylitti budjettimme. Olimme päätyneet ostamaan uuden, hyvin varustellun veneen.

Vuonna 2005 tuli markkinoille Bavaria 30 CR. Hinta oli kohdallaan eli ei tarvetta velan tekoon. Kävi kuitenkin niin, että kaikki Suomeen varatut veneet menivät kaupaksi ja me myöhästyttiin. Koepurjehdukselle kuitenkin päästiin ja todettiin veneen täyttävän tarpeemme. Jopa purjehdustuntuma oli huomattavasti ennakko-odotuksiamme parempi.

Maahantuoja kuitenkin soitti minulle purjehduskauden kynnyksellä ja kertoi Suomeen olevan tulossa ensimmäinen 33 CR, jonka kauppa oli kohdannut rahoitusongelman. Teimme puhelimessa kaupan siitä, eikä olla hetkeäkään kaduttu. Finngulfiin verrattuna saimme huomattavasti enemmän venettä, ehkä hieman vähemmän (kilpa)purjehdusominaisuuksia, mutta ennen kaikkea 50 000 € vähemmän velkaa. Olimme halpisveneen onnellisia omistajia! Olemme edelleen, mutta myös 17500 nm huolettomia purjehduksia rikkaampia.

• Monrellapurjehtinut

Ehkäpä Bavarian vertaaminen Finngulfiin on. aika. kaukaa haettu vertaus. Kun puhutaan Bavaria 33 CR stä ja Finngulf 33 sta puhutaan laadulisesti ja ominaisuuksiltaan täysin eri veneista. Minä en itse kumpaakaan omista mutta olen monet vuodet charterkipparina toiminut ja kumpikin vene on minulle melko tuttu. Kyllä se ero todellakin hinnassa näkyy ja menossa tuntuu. Sillä en halua Bavaria aliarvioida koska kun sellaisen hankkii uskoisin kokeneen purjehtian olevan valinnastaan hyvinkin tietoinen ja silloin siitä osaa nauttia niin kuin pitääkin. Oma veneeni on 32 jalkainen vanha Comfortina mikä miulle vapaajan veneeksi on aivan kelvollinen, nopea ja suhtkoht tilaava ja ennenkaikkea nykyään sellainen minkä halvalla saa ostettua.

• Halpiskokemus

Laatu ei ole ihan yksinkertainen ja yksiselitteinen asia. Kaupallisen tavaran laadussa on aina otettava myös hinta mukaan. Esimerkiksi huonekalupuuseppä voi hioa ja puunata jotakin olohuoneen pöytää aivan loputtomiin. Silti joku löytää aina jotain huomautettavaa. Sama on veneiden sisustuksessa. Hyvä laatu on aina kompromissi. Minulle hyvä laatu on käytännöllistä suunnittelua, toiminnallisuutta ja riittävän kestävää käytössä. Veneeni on siksi maailman ehkä tehokkaimman venetehtaan tuote, ei ns. laatuveistämön. Laatua on myös se, että veneeni on toiminut moitteetta nyt 11 purjehduskautta niin sisävesillä kuin myös valtamerellä. Ei ole Finngulfkaan huono vene, jos sen kaltaista laatua arvostaa ja haluaa siitä maksaa. Meille kuitenkin jäi 50 000 € muuhun käyttöön ja käytettyhän se toki jo onkin.

• Mikkisx
        Monrellapurjehtinut kirjoitti:

Ehkäpä Bavarian vertaaminen Finngulfiin on. aika. kaukaa haettu vertaus. Kun puhutaan Bavaria 33 CR stä ja Finngulf 33 sta puhutaan laadulisesti ja ominaisuuksiltaan täysin eri veneista. Minä en itse kumpaakaan omista mutta olen monet vuodet charterkipparina toiminut ja kumpikin vene on minulle melko tuttu. Kyllä se ero todellakin hinnassa näkyy ja menossa tuntuu. Sillä en halua Bavaria aliarvioida koska kun sellaisen hankkii uskoisin kokeneen purjehtian olevan valinnastaan hyvinkin tietoinen ja silloin siitä osaa nauttia niin kuin pitääkin. Oma veneeni on 32 jalkainen vanha Comfortina mikä miulle vapaajan veneeksi on aivan kelvollinen, nopea ja suhtkoht tilaava ja ennenkaikkea nykyään sellainen minkä halvalla saa ostettua.

Monelle vanha FG ja Bavaria on realistisia vaihtoehtoja. Avaa nyt vähän, mikä siinä FG 33:sessa on laadukkaammin tehty kuin Bavariassa tai sinun Comfortinassa?

Tietysti sisätiloissa on puuta enemmän ja sisätiloja on enemmän hierottu, mutta jos puhutaan muista asioista? Usein samat moottorit ja tekniikka kuin halvemmissa. Masto voi olla korkeampi jne. mutta ei se ole laadukkuutta.

• Monetkilpailutkäynyt
        Mikkisx kirjoitti:

Monelle vanha FG ja Bavaria on realistisia vaihtoehtoja. Avaa nyt vähän, mikä siinä FG 33:sessa on laadukkaammin tehty kuin Bavariassa tai sinun Comfortinassa?

Tietysti sisätiloissa on puuta enemmän ja sisätiloja on enemmän hierottu, mutta jos puhutaan muista asioista? Usein samat moottorit ja tekniikka kuin halvemmissa. Masto voi olla korkeampi jne. mutta ei se ole laadukkuutta.

Lue esim runkorakenteiden teknistä erittelyä niin moni asia valkenee. Katso mitkä ja minkä valmistajan laitteet hintaan sisältyy. Kyllä minusta ainakin(kuten useimmista) veneen sisätilat ovat suorassa suhteessa veneen yleiseen laatutasoon.
        Kun vielä huomioi että nykyään ja jo monen vuoden ajan veneet , niin uudet kuin vanhat suurimman osan vedelläoloajastaan makaavat vierasvenesatamissa se tarkoittaa että veneissä ollaan / asutaan yhä enemmän jolloin viihtyvyyskomponentin merkitys huomattavasti kasvaa. Toista vuotta sitten tehtiin melko laaja tutkimus veneiden käytöstä ja niin se vaan on että useimmat veneet purjehduskauden aikana suurimman osan vierasvenesatamissa aikansa viettävät. Myös moottorilla ajot ovat huimasti lisääntynyt minkä toki liikkuessan jo monet vuodet on todennut. Valitettavasti keskivertopurjehtia ei enä ensisijaisesti keskity venettä ostaessaan sen purjehdusominaisuuksiin. Eräs purjevenemyyjä tuttavani ihan vakavissaan totesi että vaimot nykyään omaavat nion 60 % päätösvallasta uuden purjeveneen valintatilaanteessa. Tärkeitä ne purjehdusominaisuudet toki monelle yhä ovat, varsinkin jos on niitä joka kerhojen välisiä purjehduskilpailuja harastaa. Kilpapurret tottakakai on aivan eri asia, mitä vähemmän viihtysyyttä niisä on sen paremmin ne useimmiten kilpailuissa pärjää. Useasti moni ajatelee että koska se tai se venetyyppi on niin hyvin kisoissa pärjänyt niin pitää sen olla hyvä vene. Pitää visusti muistaa että vaan esimerkkinä esim kilpuri Finngulf ei ole alkuunkaan sama vene kuin se huvipursi Finngulf ja tämä pätee valmistajaan kuin valmistajaan. Esimerkiksi ne vanhanajan LYS luvut eipä juuri paljoakaan kertonut veneen oikeista vauhdeista. Oli täysin kiinni siitä miten aktiivisesti jollakin venemerkillä LYS kilpailuja käytiinja riippuen miten hyvin tai huonosti pärjäsi LYS lukua korjailtiin ylös taikka alas ajan kuluessa. Minulla on henk kohtaisia kokekemuksia siitä miten vanhanpuoleisella alhaisella LYS luvun omaavalla veneellä Gotaland Runt ennenaikaan voitettiin.Nykysäännöillä asiat ovat tyystin muuttuneet mikä minun mielestä on oikein hyvä asia.Pidän SRS systeemiä melko hyvänä kerohokilpailuja varten ja oikeudenmukaisena. IMS säänööt ovat saamassa kovan kilpailijan IRC säännöistä tosikilpailuissa. Veneilyfilosofia on hurjassa muutosvaiheessa juuri nyt.

• Mikkisx

Halpis on käsitteenä huono. Loppupeleissä kaikki veneet on kalliita nykyisin. Aikoinaan uuden veneen saattoi myydä pari vuotta vanhana voitolla, mutta nykyisin se ei ole mahdollista - vene tulee aina kalliiksi.

Oli veneen hinta mikä vain, ihailen suuresti kaikkia niitä, jotka ovat veneen lainarahalla uskaltaneet ostaa. Usein näitä veneitä päivitetään pikkuhiljaa - kuten myös vanhoja veneitä. Itse en ole tätä laina askelta vielä uskaltanut ottaa ja siksi purjehdin vanhalla 80 luvun pienellä "laatu" paatilla (jonka vaihtaisin mielelläni 2000 luvulla suunniteltuun vähän suurempaan veneeseen).

Halpisvene on mielestäni sellainen jossa on tingitty tärkeistä komponenteista - vaikka liian pieni moottori (halvempi) - liian pienet vinssit (halvempi) jne. Mutta jos katsoo esim. vakio Arcona 380, tai FG 37 tai Dehler 38 vinssejä, niin eihän nekään ole riittävät - tyypillisesti ostaja on ottanut ko. veeet suuremmilla vinsseillä, paremmilla purjeilla jne. lisäksi tarvitaan monta muuta komponenttia ennen kuin ollaan irti laiturista.

Halpis termiä käyttävien tilanne on tyypillisesti seuraava: Olet laittanut kaikki rahasi kiinni "laatu" veneeseen ja viereen tulee iloinen perhe puolet halvemmalla saman kokoisella Bavarialla ja joka on nauttinut purjehdus päivästä paljon enemmän kuin sinä mäkättävän vaimosi kanssa, niin silloin Bavaria on paska halpisvene ;). Tinttaat sitten siinä illan aikana kallista viiniä seuraat naapuriveneen kivaa meininkiä ja mietit, että mitä olet tehnyt väärin - mutta onneksi sinulla on isompi tappi/masto kuin naapurilla.

• Englantilaiset sanovat veneen valitsijoille, että venettä pitää rakastaa. Se on viisaasti sanottu, vaikka tänä päivänä moni ei suhtaudukaan veneeseensä tunteella.

• Mikkisx

Hyvin sanottu. Kyllä veneessä on aina tunnetta - viimeistään siinä vaiheessa kun skrapaa pohjaa ja tekee pohja remppaa =)

• Venerakkaus

Juu. Päivän kun kykkii pohjan alla niska vinossa oppii todella rakastamaan venettään. Sitten kun siirtyy kyljen vahaukseen, viimeistään rystysten veren näkeminen vakuuttaa, kuinka täydellinen vene onkaan. Kannella kun vahailee lopuksi kämmenet korppuina, rakastuu veneeseensä lopullisesti. Kesän vene on HÄN ja häntä vaalitaan viimeisen päälle naarmuilta yms.

Vaimo voi jopa jäädä toiseksi.

• 58vpurjehtinutkohta

Miksi käydä typerää väittelyä hunommasta ja paremmasta laadusta. Olen tasantarkkaan varma etä joka ikinen vanhan tai uuden veneen ostaja haluaisi sen parhaamman laatuisen veneen. Ikävä kyllä venepuuhissa hinta ja laatu käyvät melko käsikädessä. Kyllähän on aivaan selvää että laadulla pitää ymmärtää rungon, rikin, oheislaitteiden ja sistuksen laatua. nämä yhdessä määrittelevät veneen kokonaislaadun. Joku pieni merkitys moottorivalinnalla on mutta pitkälti samat marine moottorit uusissa veneissä nykyään on. Sitäpaitsi useimmilla valmistajilla on moottorityypin valintamahdollisuus. Kyllä vaikkapa 50000 EUR hinta ero samankokoluokan veneessä monessa asiassa näkyy eroavaisuuksia hakematta. Muutaman tuhannen jopa prinkymmenen tuhannen hintaero on vain mieltymyskysymys, joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä.
      Kai jokainen tietää miksi esimerkiksi Swan,Saaremaa, Finngulf, HR, ja muut "laatuveneet" maksavat huomattavan paljon enemmän kuin vastaavankokoiset muut
      Sillä en ehdottomasti halua sanoa ettei sitä halvempaa versiota voisi ostaa. Niistä saa aivan mainiot kulkupelit kun vaikka purjehdukset rajoittuvat pohjoismaihin. Ovaat siihen tarkoitukseen varmaan täysin riittäviä ja turvallisia ja ellei ns estetiikka ole maailman tärkein valintaperuste niin miksi siitä maksaisi. Suoraan sanottuna minusta on anteeksi vaan hieman hölmöä sijoittaa lähes miljoonan tai ainakin puoli johonkin purje tai moottoriveneseen jos sen 50-70 % pitää jossakin vierasvenesatamassa. Mutta sekin on jokaisen täysin oma asia. Ellei varastetuilla rahoilla venettään ole ostanut niin ei pitää olla oikeus siitä omalla tavallaan nauttia.
      Tämä nyt vaan on minun kovin henkilökohtainen mielipide.

• JanErikBson

Täällä näyttä olevan kovin moni oikea veneensuunnitelija ja veneenrakentaja asialla, niin "arvokkaita" kommentteja solkenaan tulee vastaan. Käsittääkseni veneitä ei lähtökohtaisesti rakenneta karilleajettaviksi vaan oletuksena on että ainakin sentti vettä kölin alla kaikissa tilaanteissa ois. Olen vuodesta 1983 purjehtinut eri sorttisilla pursilla, syväkölisillä sekä matalakölisillä ja taittokölisillä. Joka kesä toukokuun puolestavälistä vähintään syyskuun loppuun, kesälomat melkein koko kuukauden aina eikä moni viikonloppu jäänyt väliin. Useimmat vesialueet eteläsuomessa kovin tuttuja ja osa siellä vaasan rannikolla missä 4 vuotta asuin. Kerran on kivi tullut vastaan Korppoon saaristossa ja se oli piru vie sen GPSn vika. Se oli niitä eka garmin laitteita missä ei mitään merikortteja ollut, ainoastaan koordinaatit mitä sinne oli ladannut.
      Tsiikasin sitä gepsiä siinä iltapimeässä ja bang, siinä sitten ihmettelin mitä tapahtui. Onneksi pääsin moottorivoimin pakittamaan pois eikä vettä pilsissä näkynyt joten purjehduskausi jatkui. Syksyllä sitten kyllä aika ruma naarmu löytyi minkä vaakuutuksen puitteissa sain korjattua. Onneksi tein heti ilmoituksen karilleajosta vakuutusyhtiölleni. Kannattaa AINA heti tehdä vaikka ei siinä heti miktään vahinkoa toteaisi.Nykyään kun jo 7 vuotta olen eläkkeellä ollut periaatteessa koko purjehduskauden veneessä vietän niin päivät kuin yöt. On tullut vuosien mittaan kovinkin paljon yöpurjehduksia myöhissyksyllä tehtyä. Susittelen lämpimästi mutta silloin kannattaa valaisuja väyliä purjehtia tai sitten muten turvallisilla vesialueilla. Mikään ei voita kunnon yöpurjehdusta. vaikka loki näyttää sellaista 4-5 solmua, tuntuu kuin vähintään 10 solmua liikkuisi. Kokeilkaa joskus ihmeessä, se antaa purjehdukselle aivan toisen dimension. Olen kerran 26 tuntia yhtäsoittoa nukkumatta(luulisin) yksin purjehtinut syyskuun pulivälissä. Tuskimpa sen uudestaan teen, rajansa sentään huluuksilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe