Nyt kun "ankara" talvi on päällä tuli taas kerran mieleen että miten on sen maston pitäminen veneessä pystyssä talvisäilytyksen aikana. Minulla ei sitä vaihtoehtoa kyllä edes ole olemassa koska kerhomme säännöt ei salli maston pitämistä veneessä pystyssä jos veneen kerhon alueella säilyttää. Luin vuosia sitten Seldenin joltakin sivulta että jos masto pystyssä yli talven, niin varsinkin pohjoismaisissa olosuhteissa staagien elinikä saattaa puolittua vartsinkin jos yhdistelmä pakkanen ja kova tuuli sattuvat samanaikaisesti (harvemmin tosin pakkasella myrskyää). Susittelivat että jos kuitenkin maston haluaa pystyssä pitää niin ei piä vantteja löysätä vaan päinvastoin kireälle vetää niin rytkytys staageissa vähenee. Olen katsellut kun jotkut vbantteja löysää ja en koskaan ole sitä ymmärtänyt. Maissa masto/riki on yhtä puuta veneen ja kelkan kanssa ja jos syys tai kevätmyrsky sitten oikein kunnolla iskee niin taitaa vantit ja staagit olla melko kovilla.,
Tästä ollaan monta mieltä.
14
470
Vastaukset
- Erect
Eipä ole tainnut Suomen kamaralla sellaista myrskyä koettukaan joka aiheuttaisi pelkkään pystyssä törröttävään mastoon ja vantteihin puoliakaan siitä kuormasta joka niihin välittyy purjehdittaessa vaikka 5m/s tuulessa täysin purjein. Vantit kuuluu pitää talvella kireinä. Alumiinimasto kun lämpölaajenee aika paljon teräsvantteja enemmän. Vaihda kerhoa sellaiseen, jossa saa mastoa säilyttää pystyssä. Vältyt turhalta työltä ja turhilta riskeiltä.
- Metellurgi
20-30 asteen oakkasessa harvoin purjehditaan. Kylä ei ole hyväksi teräksille.
- ongelmatoisaalla
Metellurgi kirjoitti:
20-30 asteen oakkasessa harvoin purjehditaan. Kylä ei ole hyväksi teräksille.
Teräs ja alumiini kyllä kestävät kylmän ja tuulet. Kovilla on veneen pohja, joka joutuu ottamaan tuulen paineen vastaan hyvin pienellä pinta-alalla pukin tassujen kohdalla. Ja useimmiten jää windexit sekä tuulianturit pyörimään seitsemäksi kuukaudeksi turhaan. Niiden laakereilla on rajallinen kestoikä kierroksia.
- JarkkoMikkolainen
En tiedä metalurgiasta mitään, tekeekö rikille /mastolle hyvää tai huonoa olla talven pystyssä mutta meidän kerhossa tuli sille pystymastolle täyskielto kun eräässä rajussa syysmyrskyssä kaksi purjevenettä pystymastoilla kaatui. Tosessa lähes 20 metrinen masto, se kaatui pukkeineen. Onneksi ei ihan vieressä muita veneitä ollut mutta masto kuitenkin melkoisen aukon yhden lähiveneen ruffin kattoon teki. Toisessa ihan normaali n. 14 metrin masto. Se seisoi rautakiskoilla ja oli sivuttaiskejujen kanssa kiinnitetty kannesta ja kiskoista. Sekin rojahti ja kaksi muuta venettä pahoin murjoi. Eli kyllä suomessakin tulee kun kohdalle sattuu.
En minäkän kovasti epäile että riki tai masto kauheasti pystyasennossa kärsii mutta vedessä kuitenkin vene kallistuu alta pois. Sitä se ei mailla ollessaan pysty tekemään jolloin koko tuulivoima painaa rikiä täysillä ja kuten tiedetään hyvin kyllä pelkässä rikissäkin tuulipintaa rittää, sillä pystyy jopa melko vauhdikkaasti "purjehtimaan" Sen lisäksi ehkä silloin tällöin niitä mastonhuippu laitteita ois kiva tarkistaa ilman että poosukorissa sinne tarvii mennä. Olen ehdottomasti sitä mieltä että ellei oman veneen turvallisuudesta välitä niin ehkä sentään vaurioita naapuriveneisssä voisi minimoida. Tämä ajatus vaan vahvistui kerhomme onettomuuden jälkeen. - Jekko
Jos pukki on oikein mitoitettu ja kunnossa, noin ei tapahdu. Jos se taas on läpimätä omakyhäelmä, pettää se ennemmin tai myöhemmin vaikka päällä olis soutuvene.
- mistä-sen-tietää
luulen että sillä mastolla on ihan yhtä kylmä pakkasella oli se sitten pysty- tai vaaka-asenossa.
ehkä pystyasenoossa siellä huipussa voi olla muutaman sadasosan eroa alapähän, ehkä se saa maston hajoamaan puolet nopeammin - Biljardisuomi
Jokainen saa tehdä tietysti niin kuin haluaa ,mutta minulla ei tulis mieleenkään jättää mastoa pystyyn!Johan rungon peittäminenkin on melkoinen operaatio....ja venekerhoa voi tietysti vaihtaa monen muunkin asian takia...
- TurhaOnTurhaa
Aikaisemmin, kun olin purjehtija (15v) en kertaakaan kaatanut mastoa talveksi, mikään ei hajonnut tuona aikana, ei ollut tarvetta edes säätö rikata mastoa.
IHAN TURHA HOMMA ja jos säännöt kieltää vaihda paikkaa talvisäilölle. Jokainen tekee tietysti miten haluaa, mutta faktaan perustuvaa syytä ei mielestäni ole tällä kokemus pohjalla ja paikassa jossa säilytin suurimmalla osalla tanko tanassa ja muillakaan ongelmia.
Tää on taas, niin pursipipertäjien juttuja, pitää katsoa suurennuslasilla hiusmurtumia ja tarkastaa juoksupyörät jne. Ettei vaan vahinkoa tule. Sitten sama porukka jättää koneensa hoitamatta asiamukaisesti tai nuukailevat huolto osilla ja aineilla... - Kalliitpressut
Jos vene talvehtii masto pystyssä, niin pitääkö tehdä pressuun reikä ja pujottaa sitten se yläkautta, vai miten? Jos nostaa sen verran mastoa ylöspäin että saa pressun laitettua, niin ottaa sitten saman tien koko maston pois? Miks muuten joku haluaa jättää maston pystyyn talveksi, laiskuuttaan vai..?
- Pressuttelija
Pressutuksen voi nokkelampi jätkä tehdä useammasta osasta. Tietysti jos ei osaa, niin ei sitten.
- ei_oo_laiskuutta
Ilman muuta on helpompi laittaa pressu mastoveneen päälle maston yli yläkautta. Muists irrottaa kaikki vantit ja vaijerit, niin pärjäät pienemmällä reiällä.
Hyvä idea on myös nostaa mastoa ja laittaa pressu siltä väliin. Työlästä se on, mikäli pressu on paksu ja masto menee kannen läpi. Mutta silloin ei tarvitse irrottaa vaijereita,
Sen verran jumppaa noissa molemmissa kuitenkin on, että en missään nimessä sanoisi sitä laiskuudeksi
- Pullonpostit
Se johtuu laiskuudesta ja tietysti myös tyhmyydestä...jos ei osaa ,niin jättää maston pystyyn ja keksii hauskoja selityksiä miksi on hölmöä laskea masto alas!
- Iteolet
Höpö höpö ...
Ennen minulla oli masto pystyssä. Onhan se yksinkertaista, kun voi veneen vain laskea veteen ja lähteä menemään. Mastolle ja vanteille maston lasku ja nosto on varmasti suurin stressi. Toissa vuonna seurakaverilla meni elektroniikka uusiksi, kun tutka-antenni hajosi laskussa. Samaan systeemiin ei enää saanut uutta antennia. Nykyisin lasken mastot, kun kaksimastoisessa veneessä ei pressuja saa laitettua järkevästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531449- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231208- 1401034
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602