Mielestäni on aivan turhaa käyttää veistä ruokaillessa ruoan siirtoon haarukan päälle
Veitsen käyttö ruokailussa
40
475
Vastaukset
Veitsi onkin leikkaamista varten.
Mutta mitä tästä puuttuu?
https://www.youtube.com/watch?v=BX7-xBNYjEspujottelija kirjoitti:
En tiedä, mutta omituista raaputtelua oli
Tuo on se mitä Quantanamossa tehdään sitten kun vesikidutus on kielletty. Vai oliko tuo jo kielletty ja vesikidutus sallittua? En muista.
Ruoka, murkina, safka, sapuska, ateria, ape, pöperö, kystä ja pihvi siitä puuttui.
Sitä vaaditaan koulussa poikani saa huomautuksia asiasta kun koko taloudessa vaan viisi veistä ja ne on yleensä hetkessä loppu.
pujottelija kirjoitti:
Kotitalous tunneilla muistaakseni vaadittiin, ei muuten
Kyllä sitä vaaditaan ja siihen kiinnitetään huomiota ruokailussa. Ihan erikseen kirjataan ainakin meillä ettei hallitse veitsen käyttöä ruokailussa.
pujottelija kirjoitti:
Kotitalous tunneilla muistaakseni vaadittiin, ei muuten
Oon vähän kummissani itsekin mutta kiinnittävät huomiota niin kauan että osaa käyttää veistä ruokilussa. Onhan se jo 3lk.
Heh. Tutun poika ei kuorinut perunoita ja sai siitä muikkarin kotiin. Eniten opea oli kai ärsyttänyt pojan vastuas, että kaikki vitamiinit ovat just siinä kuoren alla, että ei hän niitä halua raapia pois, ja että tykkää niistä kuorista :D
Voihan sitä veistä sitten lepuuttaa siinä toisessa kädessä, jos se opettajaa niin kamalasti häiritsee. Ei kai sen pitäisi haitata, kummassa kädessä se veitsi on, kun nykyaikana saa kirjoittakin paitsi oikealla myös vasemmalla kädellä ;)LinerT.2 kirjoitti:
Heh. Tutun poika ei kuorinut perunoita ja sai siitä muikkarin kotiin. Eniten opea oli kai ärsyttänyt pojan vastuas, että kaikki vitamiinit ovat just siinä kuoren alla, että ei hän niitä halua raapia pois, ja että tykkää niistä kuorista :D
Voihan sitä veistä sitten lepuuttaa siinä toisessa kädessä, jos se opettajaa niin kamalasti häiritsee. Ei kai sen pitäisi haitata, kummassa kädessä se veitsi on, kun nykyaikana saa kirjoittakin paitsi oikealla myös vasemmalla kädellä ;)Täytyy pyytää poikaa lepuuttamaan veistä kädessään mutta en ole kyllä jaksanut panostaa kun kuitenkin osaa edes kengännauhat solmia,riittää minulle.
ilmoituksen tekeminen opettajan näkökulman kautta,että pystyy tukemaan poikaa ja on tavoite koululta veitsen käytön tukemisen toteuttamiseen.
Jos tuokin kaveri osaa niin mikset sitten sinä?:
https://www.youtube.com/watch?v=y68jVwbgQUI- kaisanoasaa
Joskus vanhaan aikaan kun olin pieni ätmi ja koulussa, suurin synti minkä meidän luokalla saattoi tehdä oli se kun ruokaillessa pisti veitsen suuhun. Minä kerran pistin ja vanha opettajasetä meinasi saada sydänkohtauksen sen nähdessään. Siitä tuli oikein kotiin muistutuskin.
- aivantäysin
Naurettavaa et tollasesta tuli muistutus.
aivantäysin kirjoitti:
Naurettavaa et tollasesta tuli muistutus.
Ennenvanhaan oli hyvat tavat kunniassa.
- kaisanoasaa
hullu_ukko kirjoitti:
Ennenvanhaan oli hyvat tavat kunniassa.
Niin oli, vaan ei se ollut opettajalta hyvän tavan mukaista että vielä kevätjuhlassakin kun menin todistusta hakemaan, äijä kailotti suureen ääneen että "keskiarvo on laskenut huomattavasti mutta ei se ole ihme kun oppilas vielä viidennellä luokalla panee veitsen suuhun" ja kääntyi sitten voitonriemuisena hymyillen katsomaan vanhempien rivistöä joka oli todistusten jakoa seuraamassa. Ilmeisesti meidän äiti ja isä eivät siellä silloin olleet kun olivat molemmat töissä, ja siksi opettaja kai päättikin vielä näpäyttää kun tiesi saavansa tehdä sen ihan rauhassa.
No, kostin minä sen sitten pari-kolme vuotta myöhemmin teiniätminä, kun kaljapäissäni menin ja hajotin opettajan auton. Löin ikkunat ja peilit säpäleiksi, väänsin antennin ja lasinpyyhkijät solmuun, viiltelin renkaat puhki samoin kuin penkit, hakkasin jollain käteen osuneella vasaralla ovet, katon ja konepellin lommoille. Se auto taisi mennä silloin jopa lunastukseen tai oliko sellaista mahdollisuutta vielä siihen aikaan, en muista mutta vähän päästä patu kumminkin uudella autolla kurvaili. Pääsin oikein lehteenkin tempauksellani. "Henkilöauto joutui lauantai-iltana ilmeisesti nuorisojoukon tuhovimman kohteeksi. Poliisi pyytää kaikenlaisia silminnäkijähavaintoja numeroon...."
Se etu siitä yleisesti tiedossa olleesta nynnyydestäni ja arkuudestani oli, että kukaan ei minua edes epäillyt. Kyseisellä vanhalla sadistilla oli meinaan vihamiehiä paljon eikä ollut ensimmäinen kerta kun kaunaa kantavat ja koulusta päässeet oppilaat tekivät sille jäynää, tosin pienemmässä muodossa kylläkin.
Mutta olin minä paska jäykkänä ainakin vuoden verran sen tuhotyöni jälkeen ja joka kerta kun poliisiauton näin, tai sen kyseisen natsiopettajan, niin meinasi tulla housuun. kaisanoasaa kirjoitti:
Niin oli, vaan ei se ollut opettajalta hyvän tavan mukaista että vielä kevätjuhlassakin kun menin todistusta hakemaan, äijä kailotti suureen ääneen että "keskiarvo on laskenut huomattavasti mutta ei se ole ihme kun oppilas vielä viidennellä luokalla panee veitsen suuhun" ja kääntyi sitten voitonriemuisena hymyillen katsomaan vanhempien rivistöä joka oli todistusten jakoa seuraamassa. Ilmeisesti meidän äiti ja isä eivät siellä silloin olleet kun olivat molemmat töissä, ja siksi opettaja kai päättikin vielä näpäyttää kun tiesi saavansa tehdä sen ihan rauhassa.
No, kostin minä sen sitten pari-kolme vuotta myöhemmin teiniätminä, kun kaljapäissäni menin ja hajotin opettajan auton. Löin ikkunat ja peilit säpäleiksi, väänsin antennin ja lasinpyyhkijät solmuun, viiltelin renkaat puhki samoin kuin penkit, hakkasin jollain käteen osuneella vasaralla ovet, katon ja konepellin lommoille. Se auto taisi mennä silloin jopa lunastukseen tai oliko sellaista mahdollisuutta vielä siihen aikaan, en muista mutta vähän päästä patu kumminkin uudella autolla kurvaili. Pääsin oikein lehteenkin tempauksellani. "Henkilöauto joutui lauantai-iltana ilmeisesti nuorisojoukon tuhovimman kohteeksi. Poliisi pyytää kaikenlaisia silminnäkijähavaintoja numeroon...."
Se etu siitä yleisesti tiedossa olleesta nynnyydestäni ja arkuudestani oli, että kukaan ei minua edes epäillyt. Kyseisellä vanhalla sadistilla oli meinaan vihamiehiä paljon eikä ollut ensimmäinen kerta kun kaunaa kantavat ja koulusta päässeet oppilaat tekivät sille jäynää, tosin pienemmässä muodossa kylläkin.
Mutta olin minä paska jäykkänä ainakin vuoden verran sen tuhotyöni jälkeen ja joka kerta kun poliisiauton näin, tai sen kyseisen natsiopettajan, niin meinasi tulla housuun.No tuo auton tuhoaminen oli ihan oikeasti teko josta voisit olla ylpeä. Oot mun idoli tästä lähtien. :)
Minusta tuollainen opettaja nyt on vain kertakaikkisesti ammattiinsa epäpätevä. Lapsia kuuluu opettaa eikä nolata tuollaisesta asiasta jota ei tosiaan kaikille kotona kerrota. En minäkään ennen aikuisikää tiennyt että joku vanha homekorva saattaa kimpaantua siitä että joku laittaa veitsen suuhun, ja nyt kun tiedän niin enpä silti jaksa paljoa välittää, paitsi ehkä siinä tapauksessa että se homekorva olisi minun esimieheni työssä jota haluaisin jatkaa. Ihmettelen että mistä edes ovat peräisin tuollaiset täysin turhanaikaiset käytössäännöt jotka vain hienostoperheiden räkänokille opetetaan jo kotona.- seems-legit
Äijä, nainen?
- kaisanoasaa
seems-legit kirjoitti:
Äijä, nainen?
Jos minulta kysyt niin äijä eli mies se vanha sadistinatsi oli. Oli sen muijakin siellä koulussa opettajana, mutta parikymmentä vuotta vanhaa sonnia nuorempana se oli jatkuvasti tiineenä, ei se paljon opettajantyötä ehtinyt tekemään. Olivat jonkun sortin uskovaisia, eivät lestadiolaisia mutta jotain körttiläisiä, rukoilevaisia tai helluntailaisia ja se varmaan selittää osaltaan miehen käytöksen.
- Teknomirri
Mjoo
On kieltämättä ihan turha vaatimus. Esmes pitsaa ei edes syödä haarukalla ja veitsellä, vaan käsin. Itse syön yleensä puikoilla. Osaan heittään syömäpuikon ninjamaisesti tikkatauluun pystyyn.
Sitä ette usko, että olen syönyt veitsellä kanakeiton.
😁- Teknomirri
Siis en syö pitsaa puikoilla, vaan sitä kinkkimössöä.
(Reps)
😁 - Teknomirri
Teknomirri kirjoitti:
Siis en syö pitsaa puikoilla, vaan sitä kinkkimössöä.
(Reps)
😁Pihviveitsen mä vielä ymmärrän. Hyvä pihviveitsi pelastaa huonon pihvin.
😁
- nuotiokalliolla
Tarvitsen veistä viimeistelyvaiheessa, kun ne vähiin käyvät, vaikkapa raejuuston rippeet työntyvät haarukan piikkien edelle niitä haarukoitaessa. Ja joskus se raejuusto on noutopöydissä sen verran kuivahkoa, että pelkän haarukan varaan lastattaessa vähintään puolet varisee lautaselle mutta veitsellä tuettaessa koko kuorma pysyy kasassa lärviin vietäessä.
Minusta kanssa ruokailuveitset on ihan turhia. Ne on niin tylsiä ettei niillä kovin hyvin saa leikattua mitään mitä ei haarukan syrjälläkin saisi, eli jos on jotain sitkeää pihviä niin se on joka tapauksessa helpointa silputa erikseen puukolla leikkuulaudalla. Itseasiassa lusikka on kaikista näppärin väline ainakin minun kotiruokiani suuhun lapioitaessa.
- EdesUnissa
Eikös tämä veitsen oikea käyttö ollut must armeija-aikana ? Meille sitä ainakin opetettiin,perustellen ettemme halua näyttäytyä tyttöystäviemme äidin luona osaamatta asetella oikein ruokailuvälineitä ja käyttää niitä. Muistan vieläkin että lautasen etureuna piti asettaa kahden sormen leveyden etäisyydelle pöydän reunasta, juomalasin sijainti oli kello 13.00-14.00 ja sen alareuna ei saa alittaa lautasen yläreunan kuviitteellista vaakasuoraa tasoa, jne,jne..
Ja minä kun luulin etttä meistä olisi koulutettu tappajia.
Mutta veitsi on välttämätön ainakin yhdessä asiassa. Jos leikkaat kananmuna palasen haarukkaan, lisäät siihen veitsellä hiukan smetanaa, sitten kaviaaria ja pari sipulipalasta ennen suupalan asettamista suuhun, ei ole vaihtoehtoja tehdä sitä mitenkään muuten ja näyttää siltä että tietäisit mitä olet tekemässä.
(Joku voisi tietysti sotkea smetanan, sipulit ja kaviaarin yhdeksi massaksi ensin, mutta se näyttäisi aika omituiselta mössöltä lautasella.)- Teknomirri
Mjoo
Käsittääkseni ruotsalaiset ovat jo keksineet tällaisen, lähes vastaavan yleislevitteen, Kallen mätitahnan.
No, ei voi kiistellä.
😁 - EdesUnissa
Teknomirri kirjoitti:
Mjoo
Käsittääkseni ruotsalaiset ovat jo keksineet tällaisen, lähes vastaavan yleislevitteen, Kallen mätitahnan.
No, ei voi kiistellä.
😁Olet oikeassa. Emme siis tarvitse ruokailuveitsiä enää. Näin ne asiat puhumalla selviää....
- flowersreally
Haarukka saattaa olla asiasta täysin eri mieltä!
"Mielestäni on aivan turhaa käyttää veistä ruokaillessa ruoan siirtoon haarukan päälle."
Tapaoppaissa tuo kielletäänkin, joten olet ihan oikeassaNo voi nyt helevetti! Ensin vaaditaan syömään veitsen ja haarukan kanssa ja sitten kun yrittää sitä veistä käyttää siihen ainoaan asiaan johon sitä pystyy käyttämään, niin senkin keksii joku snobi kieltää.
Nuo säännöt voisi olla jotenkin järkeviä siinä tapauksessa että ruokailuveitsi olisi terävä kuin rosellin puukko ja lautasen pohja jotain sellaista materiaalia että sitä vasten pystysi jotain leikkaamaan. Mutta kun näin ei ole, niin tuollaiset säännöt ovat silkkaa idiotismia.stellaria81 kirjoitti:
No voi nyt helevetti! Ensin vaaditaan syömään veitsen ja haarukan kanssa ja sitten kun yrittää sitä veistä käyttää siihen ainoaan asiaan johon sitä pystyy käyttämään, niin senkin keksii joku snobi kieltää.
Nuo säännöt voisi olla jotenkin järkeviä siinä tapauksessa että ruokailuveitsi olisi terävä kuin rosellin puukko ja lautasen pohja jotain sellaista materiaalia että sitä vasten pystysi jotain leikkaamaan. Mutta kun näin ei ole, niin tuollaiset säännöt ovat silkkaa idiotismia.Veistä kyllä käytetään siihen että sen avulla nostetaan haarukan selkäpuolelle pieniä suupaloja nautittavaksi, mutta tapa jossa haarukka asetetaan selkäpuoli lautasta vasten ja veitsellä lanataan ruokaa siihen, on ehdottomasti kielletty.
Alfabertti kirjoitti:
Veistä kyllä käytetään siihen että sen avulla nostetaan haarukan selkäpuolelle pieniä suupaloja nautittavaksi, mutta tapa jossa haarukka asetetaan selkäpuoli lautasta vasten ja veitsellä lanataan ruokaa siihen, on ehdottomasti kielletty.
Ja tämäkin vielä piti oppia. Eli haarukkaakin on käytettävä mahdollisimman hankalalla tavalla kasaamalla ruokaa sinne selkäpuolella josta se sitten rojahtaa kuitenkin takaisin lautaselle ja joutuu aloittamaan kaiken alusta.
Sääntöjen laatijalla on selvästi ollut tylsä elämä kun on pitänyt vähän lisätä haastetta arkipäiväisiin toimiin.stellaria81 kirjoitti:
Ja tämäkin vielä piti oppia. Eli haarukkaakin on käytettävä mahdollisimman hankalalla tavalla kasaamalla ruokaa sinne selkäpuolella josta se sitten rojahtaa kuitenkin takaisin lautaselle ja joutuu aloittamaan kaiken alusta.
Sääntöjen laatijalla on selvästi ollut tylsä elämä kun on pitänyt vähän lisätä haastetta arkipäiväisiin toimiin.Lapiohommissa työkalu pyritään täyttämään kukkuroilleen, mutta ruokapöydässä tuollainen "lapioiminen" ei ole hyvien tapojen mukaista.
stellaria81 kirjoitti:
Sääntöjen laatijalla on selvästi ollut tylsä elämä kun on pitänyt vähän lisätä haastetta arkipäiväisiin toimiin."Jos sanoo että tekee kuten tavataan
on hyvä tietää mistä tavat kumpuaa"
Jotkut on niin pläskejä, että säännöstelläkseen niiden pitää soppakin lappaa suuhun lusikan kuperalla puolella.
Sormiruoka on in.
Varsinkin keittoja syödessä. ;)
Muutoin kyllä tulee käytettyä veistä lautasen loppusiivoukseen eli se viimeinen kehää kiertävä nökäre ruokaa kaapaistaan veitsellä haarukalle ja kuontaloon, nam. Ettei tarvi sormella siirtää nökärettä haarukalle, vaikka voi senkin tehdä mutta vain muiden katseilta piilossa. Kotona. :)pujottelija kirjoitti:
Haarukallakin saa aika tarkkaan otettua, silleen kun ulkosyrjällä työntää
Se voi olla, ettei mulla vaan taidot riitä. Motorinen vaje. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?4014729- 3581864
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä351735Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401260Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N5886Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132868Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll70835- 46827
Suomi tarvitsee todellisuudessa paljon enemmän apua kuin Ukraina
Ukrainalla on omaa asetuotantoa huomattavasti, mm. tykit, miljoona droonia vuodessa, erilaisia ohjuksia,... Suomella ei132770Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la112747