Paska ala. Kouluvaihe ihan mukavaa 4 vuotta, ja melko helposti pääsi vielä valmistumaankin. Opetellaan solutasolla lihan rakennetta, hassuja bakteereiden nimiä, elintarvikkeiden biologista ja kemiallista käyttäytymistä, käydään työharjoittelussa leikkimässä johtajaa, sitten huitastaan päättötyö ja pidetään valmistujaisjuhlat, mukavaa vai mitä?
Töitä etsitään sitten kirveen kanssa, ja kun sellainen lopulta löytyy, niin huomaa olevansa pakkaamossa duunaritöissä viiden ryppyisen eukon kanssa. Olla puoli vuotta siinä ja sitten päästään oikein tuuraamaan jotain työnjohtajaa muutamaksi viikoksi. Työssä ei paljoa lihan rakennetietoja tarvita, mutta word-ohjelmalla pitää osata kirjoittaa muutaman virkkeen pituinen teksti, vaativaa vai mitä?
Palkkataso on persiistä hieman yli 7 euroa tunnissa linjatyössä ja noin 9 euroa tunnissa työnjohtajaa tuuratessa.
bio ja elintarvike insinööri
9
10808
Vastaukset
- hetkonen
siis mikäs olet miehiäsi? bioinsinööri? missä opiskelit ja miksi valmistuit? kiinnostaa paljon tietää
- demih
Miksi kiinnostaa missä? Turha ja hyödytön paikka koko koulu oli, 4 vuoden jälkeen sen vasta huomasin. Aivan sama missä suomessa, kunhan et vain vahingossakaan tälle alalle hakeudu. Tällä alalla kun ei hameen nostelu paljoa auta, vaikka en toki sellaiseen ikinä ryhtyisikään.
- ..,,
Itse opiskelen tulevaksi kollegaksesi ja täytyy myöntää, ettei toi sun tilanteesi oo ees mitenkään yllättävä. Aika naurettava koulutus loppujen lopuksi, opetellaan vähän kaikkea, muttei kunnolla oikein mitään. Eihän siinä koulunkäynnissä sinänsä mitään vikaa ole, itse asiassa mä jopa pidän siitä. Onhan se kuitenkin helvetin typerää opiskella 4-5 vuotta AMK:ssa ja joutua sitten vääntämään jotain paskaa jollain matalapalkka-alalla tai jatkaa siitä johonkin DI-opintoihin, mitkä ei nekään todellakaan takaa työpaikkaa sen paremmin.
- duunari
Itse olen opiskellut ravitsemus- ja elintarvikebiotekniikkaa yliopistossa ja suurin osa meidän alalta valmistuneista menee sitten yliopistolle tutkijoiksi, eli käytännössä opettajiksi.Ilman mitään opettajankoulutusta. Että hiton hienoa. Ja palkkataso.. alle 2000e, mikä mielestäni todella vähän yliopistotasoisella koulutuksella.
Itselläni käynyt tuuri kuitenkin, kun olen saanut toimia mikrobiologian hommissa, joista pidän. - Pekka77
Mitä pirua sä haet tommoisiin nyrkkipajoihin. Hae vaikka lääketeollisuuteen tai kemian aloille, kai sä voisit tehdä vuoromestarin hommia Kemiralla tai Orionilla. Palkka jotain 2700€/kk alussa.
- nyrkkipajari
"kai sä voisit tehdä vuoromestarin hommia Kemiralla tai Orionilla"
Jep, mustakin aloittaja on valinnut työpaikkansa tosi kehnosti. Ihan hyvinhän se vois mennä vaikka Kemiralle tai Orionille vuoromestariksi, kun sillä on tollanen koulutuskin, jota kenelläkään muulla ei oo.
- inssiksihalpa-arvoiseen
Pääseekö koulutukseen peruskoulupohjan tokarilla ja elintarviketyöntekijä työkokemuksella. Oletan, että pk on puolet ja yo puolet. Ei paljoa naurat inssikoultuksella duunarityöhön.
- Hae-VRTrackille
Siellä on paljon bioinsinöörejä töissä. Johtoryhmään voit päästä seitsemässä vuodessa. Se on vain itsestäsi nuori nainen kiinni mitä laitat peliin. Johtoryhmässä on assistentteina tradenomejakin.
- Anonyymi
Itse ainakin työllistyin meijeripuolen bio- ja elintarviketekniikan opintojen jälkeen heti ja nyt palkka 4000,tykkään työstäni. Itsestä kiinni kuinka hommasi hoidat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389