Narsismin jälkeen..

Tuossa huomasin, että mun entinen nainen oli, tai on yhä narsisti. Sehän on helppo leimata ihminen sellaiseksi, mutta tässä tapauksessa kun koitin etsiä selitystä hänen käyttäytymiselle, niin en löytänyt muuta järjellistä syytä.

Toisaalta, kun ajattelin sitä, miten narsisti taas manipuloi uhriaan, ymmärsin outoja tunteita Itsestänikin. Pelkäsin epäreiluutta ja epätasapainoa nykyisessä suhteessa ja hyväksikäyttöä. Järjellä ajateltuna siihen ei ollut mitään syytä, mutta tunteet silti tuli. Nekin saivat selityksen.

Nyt olen enää huolissani lapsista, jotka joutuvat elämään sen ihmishirviön kanssa. Etsin konsteja, millä autan heitä. Ja olen onnellinen, että pääsin itse pois, että voin auttaa edes heitä.

Tämäkään juttu ei olisi selvinnyt, jos en olisi lähtenyt tutkimaan asiaa Itseni kautta. Tuota narsistia ei ehkä voi muuttaa, mutta omia tunteita ja ymmärrystä voi.

155

2336

Vastaukset 155

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narsistinkynsissä

Niin narsistin kanssa on todella vaikeaa. Osaavat manipuloida toisia ja saada jopa uskomaan uhrin kuinka on syyllinen. Aina narsistit löytävät näitä uhreja ja manipuloivat jopa koko elämänsä ajan. Ei siitä parannusta tule ellei uhri herää ja näe sitä. Alkuun voi olla sekin ongelma ettei tunnista asiaa. On täysin vietävissä ja uskoo siihen että on syyllinen ja ei osaa irrottautua. Sille jos ulkopuolinen menee kertomaan eihän usko sitäkään. Se on se ikävä puoli kun toista ei saa ymmärtämään. No onneksi sinä heräsit ja huomasit asian. Olet onnekas!

• Juurikin näin. Vaikka ei hän olisikaan narsisti, niin selkeää manipulointia tapahtui pitkin matkaa.

• Narsistia_ei_kiinnosta

Turha yrittää edes *järkeillä* narsistia ei loppuviimeksi kiinnosta mikään muu kuin MINÄ MINÄ MINÄ

har!11

.

• asiaselvä

Ei ketään kiinnosta.

• Tuntunut kiinnostavan joitain...

• 464654644

Persoonallisuushäiriöteorian ongelma yleisesti ottaen on, että se ei kestä analyyttistä tarkastelua. Se ei sulje pois sitä vaihtoehtoa, että entinen naisesi on vähän hankala ihminen.

• Naisasialooser1

Perustele väitteesi. Ei tämä narsistinen persoonallisuushäiriö mikään teoria ole vaam ihan tosi juttu.

• 464654644

Teoriahan se on muiden joukossa. Jenkeistä rantautunut psykiatrian teoriahössötys ei ole onneksi tullut niin vahvasti Suomeen.

Alla on yksi kriteeristö mikäli halutaan selvittää onko jollakin persoonallisuushäiriö.

"There are about a dozen different behavior patterns classified as personality disorders by DSM-IV. All the personality disorders show up as deviations from normal in one or more of the following:

(1) cognition -- i.e., perception, thinking, and interpretation of oneself, other people, and events;

(2) affectivity -- i.e., emotional responses (range, intensity, lability, appropriateness);

(3) interpersonal functions;

(4) impulsivity."

Kriteerit ovat niin "hötöisiä", että käytännössä mikä tahansa poikkeama normaalijakauman ominaisuuksista missä tahansa suhteessa voidaan määrittää persoonallisuushäiriöksi.

Onko tästä määritelmästä mitään hyötyä kenellekään? Mitä ilmeisemmin on, koska kiinnostus persoonallisuushäiriöitä kohtaan on nykyään melkoista.

• 464654644 kirjoitti:

Teoriahan se on muiden joukossa. Jenkeistä rantautunut psykiatrian teoriahössötys ei ole onneksi tullut niin vahvasti Suomeen.

Alla on yksi kriteeristö mikäli halutaan selvittää onko jollakin persoonallisuushäiriö.

"There are about a dozen different behavior patterns classified as personality disorders by DSM-IV. All the personality disorders show up as deviations from normal in one or more of the following:

(1) cognition -- i.e., perception, thinking, and interpretation of oneself, other people, and events;

(2) affectivity -- i.e., emotional responses (range, intensity, lability, appropriateness);

(3) interpersonal functions;

(4) impulsivity."

Kriteerit ovat niin "hötöisiä", että käytännössä mikä tahansa poikkeama normaalijakauman ominaisuuksista missä tahansa suhteessa voidaan määrittää persoonallisuushäiriöksi.

Onko tästä määritelmästä mitään hyötyä kenellekään? Mitä ilmeisemmin on, koska kiinnostus persoonallisuushäiriöitä kohtaan on nykyään melkoista.

Itsessään tiedän, että narsistisia piirteitä on kaikilla. Tässä exän tapauksessa olen hakenut ymmärrystä hänen käytökselle, mutta sitä ei kertakaikkisesti vaan saa. Tälläinen teoria ainakin helpottaa sitä, että häntä ei tarvitse ymmärtää.

Enkä ole vain itse asiaa huomannut. Muutkin ovat huomanneet tämän. Mutta sinäänsähän tämän asian teoretisoiminen ei vaikuta muuhun kuin minun käsitykseen hänestä. On oltava varuillaan ja pidettävä hänet kaukana. Kuitenkin hänen kanssaan on lasten vuoksi sovittava asioista.

Jännintä tässä teoriassa on se, että näkee itsensä jotenkin sivusta. Huomaa, että toinen on käyttänyt hyväkseen ja mitätöinyt ihmisenä. Ja hiljattain tapahtunut yritys syyllistää minut turhasta, näkyi paperilla oikein. Konkreettinen selkeä epäkohta oli tarkistettavissa.

• m-1-e-z

Huomasit siis, että entinen naisesi omaa terveen narsismin. Itsensä rakastaminen ja arvostaminen ei tapahdu muiden kustannuksella. Itsestänsä ja kohtelustaan saa huolehtia, ei tarvitse alentua epäasialliseen kohteluun. (Moni käyttää sanaa narsisti, eikä heillä ole mitään tietoa sanan merkityksestä edes.)

Onko viestiketjun tekeminen toista sormea osoitellen, hänen mustamaalaamistaan?
      Omistathan varmasti jo puhtaan ja terveen arvostelukyvyn toista ihmistä kohtaan, ettei tunteet ja historia sekoita päätä?

Selitys kaikkeen käyttäytymiselle löytyy useamman ihmisen teoista ja valinnoista, jotka pääsevät myötä- tai vastavaikuttamaan asioiden kulkuun. Onko tuo ihmishirviö oma tulkintasi, vai äitisi? Vanhemmilla ja isovanhemmilla on aina syy-yhteys ja motiivi manipuloida pelaten jälkeläistensä elämässä.

Haluatko nyt saada (lue: hakea) myötätuntoa ja hyväksyntää ventovieraista pelkästään, vai aijotko vahvistaa itsellesi käsityksiä hänestä, joita sitten täällä onnistuessasi pyrit käyttämään sinun ja hänen lähipiiriinsä?

Kun pääset tähän kohtaan ja mikäli viesti aiheutti impulsiivisia kohtauksia, kannattaa tarkastella omaa kantaa asioihin uudelleen, eli mikäli viesti käy tunteisiin, et käsittele asiaa järkevästi järjellä, vaan annat tunteittesi viedä.

• Tiedän terveen narsismisen käyttäytymisen. Jokainen varmaan joutuu eron jälkeen pitämään puoliaan jopa julmasti, mutta tässä ei ole siitä kyse.

Viestiketjun tein ihan herättääkseni asiaan keskustelua, tämä sinunkin hieman provokatiivinen viesti on hyvää ajatuksen kyseenalaistamista. Tietty tänne on vaikea yksityiskohtaisesti kertoa miten päädyin tähän johtopäätökseen, ja oikeastaan se ei olekaan aloituksen pointi, vaan itse narsismi. Se on teoriana kaiketi vaikea, mutta minulle tuo ymmärryksen exää kohtaan ja toisaalta helpottaa minua pysymään matkan päässä hänestä.

Äitini ei oikeastaan lähtenyt kategorisoimaan exää mihinkään. Hän on kyllä lapsenlapsistaan huolissaan, mutta monet muut ihmettelevät lähinnä, miten otan kaiken pa..an vastaan. No syyllistin itsekin itseäni.

No viittaan edellämainittuun syyhyn Viestiketjun aloittamiseen ja myötätuntoa ole saanut, niinkuin edelläkin mainitsin jo.

Viimeinen mielipiteesi siis tarkoittaa, että narsistin narsistia maailmassa ei ole? Jos vetäisisin herneet nokkaan kirjoituksestasi, niin pitäisi tarkastaa tilannetta uudelleen ja jos käyttäydyn näin, niin sitten sitten annan tunteiden viedä? Sori, mut tuota ajatusta en käsitä?

• skjtapwitjawpit
        tähänsekaappi kirjoitti:

Tiedän terveen narsismisen käyttäytymisen. Jokainen varmaan joutuu eron jälkeen pitämään puoliaan jopa julmasti, mutta tässä ei ole siitä kyse.

Viestiketjun tein ihan herättääkseni asiaan keskustelua, tämä sinunkin hieman provokatiivinen viesti on hyvää ajatuksen kyseenalaistamista. Tietty tänne on vaikea yksityiskohtaisesti kertoa miten päädyin tähän johtopäätökseen, ja oikeastaan se ei olekaan aloituksen pointi, vaan itse narsismi. Se on teoriana kaiketi vaikea, mutta minulle tuo ymmärryksen exää kohtaan ja toisaalta helpottaa minua pysymään matkan päässä hänestä.

Äitini ei oikeastaan lähtenyt kategorisoimaan exää mihinkään. Hän on kyllä lapsenlapsistaan huolissaan, mutta monet muut ihmettelevät lähinnä, miten otan kaiken pa..an vastaan. No syyllistin itsekin itseäni.

No viittaan edellämainittuun syyhyn Viestiketjun aloittamiseen ja myötätuntoa ole saanut, niinkuin edelläkin mainitsin jo.

Viimeinen mielipiteesi siis tarkoittaa, että narsistin narsistia maailmassa ei ole? Jos vetäisisin herneet nokkaan kirjoituksestasi, niin pitäisi tarkastaa tilannetta uudelleen ja jos käyttäydyn näin, niin sitten sitten annan tunteiden viedä? Sori, mut tuota ajatusta en käsitä?

"Sori, mut tuota ajatusta en käsitä?"

Eihän sinun tarvitse pyytää anteeksi sitä, että sinua tulkitaan väärin :) Projektion usein tunnistaa valmiista sabluunasta, joka on peräisin määrittelijän omalta sisäiseltä näyttämöltä. Tulkitsija ottaa näin vallan omiin käsiinsä.

• m-i-e-z
        tähänsekaappi kirjoitti:

Tiedän terveen narsismisen käyttäytymisen. Jokainen varmaan joutuu eron jälkeen pitämään puoliaan jopa julmasti, mutta tässä ei ole siitä kyse.

"Viimeinen mielipiteesi siis tarkoittaa, että narsistin narsistia maailmassa ei ole? Jos vetäisisin herneet nokkaan kirjoituksestasi, niin pitäisi tarkastaa tilannetta uudelleen ja jos käyttäydyn näin, niin sitten sitten annan tunteiden viedä? Sori, mut tuota ajatusta en käsitä? "

Ei minulla ollut asioihin mielipidettä, vain provosoivan platoninen puolueellinen lähestyminen ja suhtautuminen, jossa voin tulkita mahdollisia motiiveita ja syy-yhteyksiäsi.

Ilmeisesti se on hankala käsittää, mutta se impulsiivisuus ja tunteet ovat samassa lauseessa, silloin se tarkoittaa samaa ja/tai liittyy samaan asiaan, impulsiivista käyttäytymistä ohjaa tunteet. Mikäli vedät kirjoituksestani herneet nenään, silloin se käy tunteisiin ja silloin kohtaat asioita tunteella ja reagoit niihin impulsiivisesti.

Selvästi Pystyit hyvin suodattamaan viestin, ainakin vastauksen perusteella, joten ajatuksiasi ja tapojasi ohjaa järki, jolloin olet asiasi suhteen vahvoilla, eli noin miten nyt käyttäydyt, käyttäydyt järkevästi ja järkeä käyttäen / harkiten.

Mikäli kokonaisuudessaan täysin yhdentekevän, ei elämääsi liittyvän henkilön harrastama toiminta (tässä tapauksessa minun), aiheuttaa sinulle päänvaivaa, ahdistusta, ärsyyntyneisyyttä tms. niin silloin se aihepiiri tai muu käy liikaa tunteisiin. Kaikki voi kaikkea kyseenalaistaa, mutta vain sinä tiedät sinun kokemuksesi (ja tunteesi). Silloin kun täysin yhdentekevä, merkityksetön (minä tai joku muu bittiavaruuden binaariolento) provosoi tai tökkii kepillä, pitäisi sen olla täysin merkityksetöntä, koska nimimerkki ei ole sinä vaikka sillä saattaisitkin elää, tehdä ja toteuttaa.

Mikäli oli liian sekavaa, ymmärsit väärin, mutta toimit oikein. =)

• m-i-e-z
        skjtapwitjawpit kirjoitti:

"Sori, mut tuota ajatusta en käsitä?"

Eihän sinun tarvitse pyytää anteeksi sitä, että sinua tulkitaan väärin :) Projektion usein tunnistaa valmiista sabluunasta, joka on peräisin määrittelijän omalta sisäiseltä näyttämöltä. Tulkitsija ottaa näin vallan omiin käsiinsä.

Tunneihminen ja aloittajaan ihastunut nainen havaittu. =P
        (Kyky keksiä, kehitellä ja luoda tulkintoja, mitkä ei välttämättä millään muotoa pidä paikkaansa, tai edes liity siihen mitä kommentoitiin ja miten.)

Häntä ei ole tulkittu väärin, häntä on tarkoituksellisesti kyseenalaistettu, eikä kyseessä ole valmis sabluuna tulkitsijan omalta näyttämöltä. (Me järki-ihmiset kykenemme täysin poistamaan tunteet kaikesta toiminnastamme ja päättelemään kaikki mahdolliset konfliktit, joita eri lukijat saattavat saada viestejä lukiessaan. Jokainen kirjain hymiöineen on tarkkaan ajateltu ennakkoon ja niiden reaktiot vastareaktioiden ja käänteisreaktioiden mukaan. =P)

• m-i-e-z kirjoitti:

(Kyky keksiä, kehitellä ja luoda tulkintoja, mitkä ei välttämättä millään muotoa pidä paikkaansa, tai edes liity siihen mitä kommentoitiin ja miten.)

Häntä ei ole tulkittu väärin, häntä on tarkoituksellisesti kyseenalaistettu, eikä kyseessä ole valmis sabluuna tulkitsijan omalta näyttämöltä. (Me järki-ihmiset kykenemme täysin poistamaan tunteet kaikesta toiminnastamme ja päättelemään kaikki mahdolliset konfliktit, joita eri lukijat saattavat saada viestejä lukiessaan. Jokainen kirjain hymiöineen on tarkkaan ajateltu ennakkoon ja niiden reaktiot vastareaktioiden ja käänteisreaktioiden mukaan. =P)

No ensinkin tuohon kirjoitettuun ajatukseen. Vaikka käyttäisi kuinka pätevästi hymiöt ja sanansa, ei varmasti tule ainakaan Kaikkia tuntojaan saamaan kaikille ymmärrettävään muotoon. edes rakastamani nainen ei aina kaikkea ymmärrä, tai minä hänet kirjoituksia...ainakaan vielä. :-)

Sitten tuo kohta, mitä en ymmärtänyt ihan aluksi, niin luin sen uudelleen. Se ehkä avautui toisellakertaa. Olen tietty ollut impulsiivisien tunteidenkin vallassa tässä asiassa. Narsistihan käyttää niitä hyväkseen. Minun tapauksessa hänen ainut ase on lapset, kun pidän lapsistani, on helpointa käyttää syyllistämistä ja vedota isyyteen.

Ainut konstihan tälläisessä on järki. Ja sen käyttö. Toisen ymmärtäminen kun ei tässä tapauksessa onnistu.

• sgapogjawrojg
        m-i-e-z kirjoitti:

Teidän korkeutenne, viestini ei mitenkään liittynyt teidän sanomaanne, vaan ap:n reagointiin.

• m-i-e-z
        sgapogjawrojg kirjoitti:

Teidän korkeutenne, viestini ei mitenkään liittynyt teidän sanomaanne, vaan ap:n reagointiin.

Sitten kannattaa harkita mihin kohtaan ja millä sanamuodoilla viestin liittää keskusteluun. Aloittaja ei kumminkaan käsittänyt alunperin käsitystäni jonka lainasit ja mihin vastasit. =P

• m-i-e-z
        tähänsekaappi kirjoitti:

No ensinkin tuohon kirjoitettuun ajatukseen. Vaikka käyttäisi kuinka pätevästi hymiöt ja sanansa, ei varmasti tule ainakaan Kaikkia tuntojaan saamaan kaikille ymmärrettävään muotoon. edes rakastamani nainen ei aina kaikkea ymmärrä, tai minä hänet kirjoituksia...ainakaan vielä. :-)

Sitten tuo kohta, mitä en ymmärtänyt ihan aluksi, niin luin sen uudelleen. Se ehkä avautui toisellakertaa. Olen tietty ollut impulsiivisien tunteidenkin vallassa tässä asiassa. Narsistihan käyttää niitä hyväkseen. Minun tapauksessa hänen ainut ase on lapset, kun pidän lapsistani, on helpointa käyttää syyllistämistä ja vedota isyyteen.

Ainut konstihan tälläisessä on järki. Ja sen käyttö. Toisen ymmärtäminen kun ei tässä tapauksessa onnistu.

Tunteet ovat oikein ja ne on selvästi kanavoituna oikeaan suuntaan. Minä olen sellainen ei merkitystä omaava olento, minkä ei pitäisi pystyä provosoinnista huolimatta vaikuttamaan asioihisi ja tunteisiisi. Ne aidot tunteet ja välittämiset tulee niistä oikeista asioista, elävistä tapahtumista ja kohtaamisista oikeassa elämässä.

Mikäli lapset ovat ase, millä tavalla hän käyttää lapsia aseenaan? Pahimmat mahdolliset estävät ja hankaloittavat tapaamisia ja lasten normaalia suhdetta toiseen vanhempaan. Usein on mustamaalaamista, haukkumista ja käytetään lapsen aikaisempia kokemuksia ja pettymyksiä aseena vahvistaakseen ja lisätäkseen heidän käsityksiään siitä, että se myrkyn syöttäjä on oikeassa. Useimmat tällaiset saattaa olla sellaisia, että toinen jo ennakkoon tietää, ettei ex-puoliso voi hoitaa lapsia, jolloin hän kumminkin lupaa lapsille, että toinen ottaa. Konfliktin jälkeen toinen sitten ottaa ja lapset kärsii aiheutuneesta konfliktista tai toinen ei ota ja myrkynsyöttäjä pääsee sanomaan pettyneille lapsille, ei se ottanut teitä taaskaan, ei se rakasta.

Lapset ovat hyvin usein kärsiviä osapuolia, jotka pyrkivät miellyttämään heille läheisintä vanhempaa, varsinkin jos vanhempi käyttää heitä. Lapset eivät kykene luovimaan asioita samalla tavalla kuin aikuiset, heille saattaa jäädä ikuisia traumoja ja patoutumia asioista. Heille saattaa tulla suojakseen kupla ja he saattavat tehdä asioita tietyllä tavalla vain siksi, etteivät koe jotain epämiellyttävää.

Teillä on mahdollisesti ollut riitaisa ero, missä molemminpuolin on toisianne nimitelty? Lapsenvalvoja tuskin auttaa asiasta, mutta lastensuojelu varmasti kiinnostuu, mikäli jotain todella räikeetä tapahtuu.

Onko ex-puoliso niin paha tapaus, ettei siihen auta järkisuhtautuminen, rauhallinen, diplomaattinen lähestyminen? Sillä ex-puolisolla saattaa olla muutakin kuin narsismi vaikuttimena, kuten halu rankaista omista pettymyksistään ja kokemuksistaan.

• m-i-e-z kirjoitti:

Tunteet ovat oikein ja ne on selvästi kanavoituna oikeaan suuntaan. Minä olen sellainen ei merkitystä omaava olento, minkä ei pitäisi pystyä provosoinnista huolimatta vaikuttamaan asioihisi ja tunteisiisi. Ne aidot tunteet ja välittämiset tulee niistä oikeista asioista, elävistä tapahtumista ja kohtaamisista oikeassa elämässä.

Mikäli lapset ovat ase, millä tavalla hän käyttää lapsia aseenaan? Pahimmat mahdolliset estävät ja hankaloittavat tapaamisia ja lasten normaalia suhdetta toiseen vanhempaan. Usein on mustamaalaamista, haukkumista ja käytetään lapsen aikaisempia kokemuksia ja pettymyksiä aseena vahvistaakseen ja lisätäkseen heidän käsityksiään siitä, että se myrkyn syöttäjä on oikeassa. Useimmat tällaiset saattaa olla sellaisia, että toinen jo ennakkoon tietää, ettei ex-puoliso voi hoitaa lapsia, jolloin hän kumminkin lupaa lapsille, että toinen ottaa. Konfliktin jälkeen toinen sitten ottaa ja lapset kärsii aiheutuneesta konfliktista tai toinen ei ota ja myrkynsyöttäjä pääsee sanomaan pettyneille lapsille, ei se ottanut teitä taaskaan, ei se rakasta.

Lapset ovat hyvin usein kärsiviä osapuolia, jotka pyrkivät miellyttämään heille läheisintä vanhempaa, varsinkin jos vanhempi käyttää heitä. Lapset eivät kykene luovimaan asioita samalla tavalla kuin aikuiset, heille saattaa jäädä ikuisia traumoja ja patoutumia asioista. Heille saattaa tulla suojakseen kupla ja he saattavat tehdä asioita tietyllä tavalla vain siksi, etteivät koe jotain epämiellyttävää.

Teillä on mahdollisesti ollut riitaisa ero, missä molemminpuolin on toisianne nimitelty? Lapsenvalvoja tuskin auttaa asiasta, mutta lastensuojelu varmasti kiinnostuu, mikäli jotain todella räikeetä tapahtuu.

Onko ex-puoliso niin paha tapaus, ettei siihen auta järkisuhtautuminen, rauhallinen, diplomaattinen lähestyminen? Sillä ex-puolisolla saattaa olla muutakin kuin narsismi vaikuttimena, kuten halu rankaista omista pettymyksistään ja kokemuksistaan.

No meillä manipulointi ei onneksi enää onnistu. Ja lähinnä se on syyllistämistä, etten muka ottaisi lapsia itselleni, tosin lapsen sen ikäisiä, että heille voi kertoa totuuden helposti.

Suhteellisen asiallinen ero. Joskus on jotain nimittelyä varmaan ollut, mutta ei voi sanoa, että isompia. Diblomaattisesti olenkin lähestynyt lapsiasioissa, mutta tilanne menee usein siihen, että exän menot säätelis mun elämää. Nyt tietty selkeillä ennaltasovituilla vuoroilla näitä eliminoidaan. Seuraavaksi sitten väännetään miten niitä noudatetaan ja muutellaan. Liikaa ei voi antaa siimaa tai muuten lipsuu liikaa..

• m-i-e-z
        tähänsekaappi kirjoitti:

No meillä manipulointi ei onneksi enää onnistu. Ja lähinnä se on syyllistämistä, etten muka ottaisi lapsia itselleni, tosin lapsen sen ikäisiä, että heille voi kertoa totuuden helposti.

Suhteellisen asiallinen ero. Joskus on jotain nimittelyä varmaan ollut, mutta ei voi sanoa, että isompia. Diblomaattisesti olenkin lähestynyt lapsiasioissa, mutta tilanne menee usein siihen, että exän menot säätelis mun elämää. Nyt tietty selkeillä ennaltasovituilla vuoroilla näitä eliminoidaan. Seuraavaksi sitten väännetään miten niitä noudatetaan ja muutellaan. Liikaa ei voi antaa siimaa tai muuten lipsuu liikaa..

Ei vaikuta yhtään miellekkäältä. Onko sulla mahdollisesti uusi kumppani tai miellyttävämpi ja parempi elämänlaatu (lasketaan myös ex-puolison kuvittelemat skenaariot)? Tuossa kyllä olisi havaittavissa katkeruutta jostakin teidän historiasta tai suhun liittyvästä, josta hän ei ole päässyt yli. Narsismia voi toki olla, mutta vaikuttaa hyvin tyypilliseltä eronneelta ja kontrolloivalta naisihmiseltä, mikä ei ole päässyt jostakin yli ja tekee kaiken vain kostaakseen omaa katkeruutta, patoutumia ja kohtaloaan. (Ainakin näin luetun perusteella.) (Usein näillä on läheinen ystävä, joka on samaa mieltä, että huoltajuusasiat tarkoittaa käytännössä toisen kontrollointia ja määräilyä miten ja milloin hän lapsia hoitaa.)

Maailma on täynnä vastaavanlaisia tapauksia, joissakin ex-puoliso luulee olevansa yksin kaikessa, tehden enemmän, olemalla selkä seinään vasten, aina vastuussa jne. Saattavat nähdä, muistaa ja huomioida ainoastaan asioita mitä ovat itse tehneet ja eläytyä sen mukaisesti. Usein esittäen loukkaavasti ja halveksien väittämiä ja syytöksiä toista kohtaan. Monella myös on kovaa kontrollointia juuri niin, että toisen pitäisi olla koko ajan varalla ja valmiina, että kaikki ohjelmat tehdään juuri hänen ohjelmien ja menojen mukaisesti.

Mikäli hänellä on narsismi, niin hänellä on paljon muitakin seikkoja lukossa, mitkä vaatisivat avausta.

• m-i-e-z kirjoitti:

Ei vaikuta yhtään miellekkäältä. Onko sulla mahdollisesti uusi kumppani tai miellyttävämpi ja parempi elämänlaatu (lasketaan myös ex-puolison kuvittelemat skenaariot)? Tuossa kyllä olisi havaittavissa katkeruutta jostakin teidän historiasta tai suhun liittyvästä, josta hän ei ole päässyt yli. Narsismia voi toki olla, mutta vaikuttaa hyvin tyypilliseltä eronneelta ja kontrolloivalta naisihmiseltä, mikä ei ole päässyt jostakin yli ja tekee kaiken vain kostaakseen omaa katkeruutta, patoutumia ja kohtaloaan. (Ainakin näin luetun perusteella.) (Usein näillä on läheinen ystävä, joka on samaa mieltä, että huoltajuusasiat tarkoittaa käytännössä toisen kontrollointia ja määräilyä miten ja milloin hän lapsia hoitaa.)

Maailma on täynnä vastaavanlaisia tapauksia, joissakin ex-puoliso luulee olevansa yksin kaikessa, tehden enemmän, olemalla selkä seinään vasten, aina vastuussa jne. Saattavat nähdä, muistaa ja huomioida ainoastaan asioita mitä ovat itse tehneet ja eläytyä sen mukaisesti. Usein esittäen loukkaavasti ja halveksien väittämiä ja syytöksiä toista kohtaan. Monella myös on kovaa kontrollointia juuri niin, että toisen pitäisi olla koko ajan varalla ja valmiina, että kaikki ohjelmat tehdään juuri hänen ohjelmien ja menojen mukaisesti.

Mikäli hänellä on narsismi, niin hänellä on paljon muitakin seikkoja lukossa, mitkä vaatisivat avausta.

No itse olen saanut elämän 3 vuoden eron jälkeen suhteellisen hyvin kuntoon, tai itseasiassa paremmiks kuin ikänäni aikuisiällä. Ja on miellyttävä kumppani nyt.

Siis onhan varmaan katkeruutta ja ties mitä, mutta toisaalta terve ihminen pääsisi noista yli jo. Lisäksi hän halusi eroa jo ennen minua, jos en muuttuisi hänen ruotuun sopivaksi.

Ja itseasiassa en ole kiinnostunut enää hänen ymmärtämisestä tai hänen "parantamista". Olkoot tämä nyt minun narsistista käyttäytymistä, mutta olen jo paljon tarjonnut apua, mutta sitä on vaan käytetty väärin.

• m-i-e-z
        tähänsekaappi kirjoitti:

No itse olen saanut elämän 3 vuoden eron jälkeen suhteellisen hyvin kuntoon, tai itseasiassa paremmiks kuin ikänäni aikuisiällä. Ja on miellyttävä kumppani nyt.

Siis onhan varmaan katkeruutta ja ties mitä, mutta toisaalta terve ihminen pääsisi noista yli jo. Lisäksi hän halusi eroa jo ennen minua, jos en muuttuisi hänen ruotuun sopivaksi.

Ja itseasiassa en ole kiinnostunut enää hänen ymmärtämisestä tai hänen "parantamista". Olkoot tämä nyt minun narsistista käyttäytymistä, mutta olen jo paljon tarjonnut apua, mutta sitä on vaan käytetty väärin.

En tiedä onko hänellä kykyä ja halua päästä niistä yli, saattaa olla sellaisia henkisiä lukkoja, joiden auki saamiseksi tarvitsisi ammattiapua ja terapiaa. Ongelmat ja asiat kumminkin on hänen omassa päässään, niin niitä on mahdoton parantaa tai käsitellä, varsinkaan kun henkilöllä saattaa olla oma kupla johon hän piiloutuu ja ns. torjuu ulkomaailman.

Sinun ei kannatakkaan yrittää parantaa häntä tai olla siitä kiinnostunut, yrittäminen korkeintaan syö sinua, resurssejasi ja vaikuttaa todennäköisesti negatiivisesti muihin ihmissuhteisiisi. Hänen paraneminen lähtee hänestä itsestään, eli hänen pitää itse ymmärtää ja haluta parantua, jotta se on mahdollista.

Moni nainen, varsinkin tunneihmisenä toimii hyvin äkkipikaisesti uhitellen esim. juuri erolla, mikäli kaikki ei mene mieleisesti. =) Tärkeintä on muistaa oma jaksaminen ja lasten hyvinvointi. Onneksi ovat isompia, sillä monille lapsille jää elinikäisiä traumoja, joita availlaan vasta tai vielä keski-iässäkin, toki niitä voi tulla teini-ikäisellekin, mutta he pystyvät huomattavasti paremmin suodattamaan ja ymmärtämään asioita kuin nuorempi.

• m-i-e-z kirjoitti:

En tiedä onko hänellä kykyä ja halua päästä niistä yli, saattaa olla sellaisia henkisiä lukkoja, joiden auki saamiseksi tarvitsisi ammattiapua ja terapiaa. Ongelmat ja asiat kumminkin on hänen omassa päässään, niin niitä on mahdoton parantaa tai käsitellä, varsinkaan kun henkilöllä saattaa olla oma kupla johon hän piiloutuu ja ns. torjuu ulkomaailman.

Sinun ei kannatakkaan yrittää parantaa häntä tai olla siitä kiinnostunut, yrittäminen korkeintaan syö sinua, resurssejasi ja vaikuttaa todennäköisesti negatiivisesti muihin ihmissuhteisiisi. Hänen paraneminen lähtee hänestä itsestään, eli hänen pitää itse ymmärtää ja haluta parantua, jotta se on mahdollista.

Moni nainen, varsinkin tunneihmisenä toimii hyvin äkkipikaisesti uhitellen esim. juuri erolla, mikäli kaikki ei mene mieleisesti. =) Tärkeintä on muistaa oma jaksaminen ja lasten hyvinvointi. Onneksi ovat isompia, sillä monille lapsille jää elinikäisiä traumoja, joita availlaan vasta tai vielä keski-iässäkin, toki niitä voi tulla teini-ikäisellekin, mutta he pystyvät huomattavasti paremmin suodattamaan ja ymmärtämään asioita kuin nuorempi.

Joo. Ehkä hienovaraisesti huomautan asiasta jos sattuu marmattamaan kehnoa maailmaa mulle.
        Mutta muuten saa minun puolesta olla.

• Narsistisenon

Eikö juuri ihminen joka elää kaksoiselämää ole tavallaan narsisti? Antaa ymmärtää ihmisten käytöksensä ja kuinka hieno ihminen on samalla salassa touhuilee muuta. Minä ainakin näen ihmisen joka kaksoiselämää viettää juuri narsistina joka vain nauttii omanhyväisyyden vallassa. Ei näe eikä koe tekevänsä väärin toisia kohtaan.

• Nnnnainen

Ei todellakaan tuollainen ihminen ole välttämättä narsisti!

• Nnnnainen

Kuinka tunnistaa narsisti?
        Vastaus:
        1"Suureellinen" ruumiin kieli - Narsisti omaksuu eleitä ja asentoja, jotka ilmentävät ja huokuvat ylemmyyttä, vanhemmuutta, salaisia voimia, mysteerisyyttä, huvittunutta välinpitämättömyyttä, jne. Vaikka narsisti pitää tavallisesti jatkuvan ja läpitunkevan katsekontaktin, hän usein vetäytyy välittömästä fyysisestä läheisyydestä (hän on "alueellinen").
        Narsisti osallistuu sosiaalisiin tilanteisiin - jopa pelkkään leikinlaskuun - alentuvasti, valta-asemastaan käsin sekä ylimielisyyden ja alentuvaisuuden näkökulmasta. Mutta hyvin harvoin hän liittyy tilanteeseen mukaan ja on mieluummin tarkkailija tai yksinäinen susi.
        Erityisyyden osoitukset - Narsisti pyytää välittömästi jonkinlaista "erityiskohtelua". Hän ei odota vuoroaan, hän haluaa pidemmän tai lyhyemmän tapaamisen, hän puhuu suoraan auktoriteeteille (eikä heidän avustajilleen tai sihteereilleen), hän toivoo erityisiä etuisuuksia tai ehtoja, hän haluaa nauttia räätälintyönä tehdyistä järjestelyistä - tai tulla palvelluksi ensimmäisenä.
        Narsisti vaatii - kuuluvasti ja mielenosoituksellisesti - hovimestarin jakamatonta huomiota, tai hän monopolisoi kutsujen emäntää, tai lukittuu kutsuilla olevien kuuluisuuksien seuraan. Narsisti reagoi raivoisasti ja närkästyneesti jos hänen toiveensa kielletään ja jos häntä kohdellaan tasa-arvoisesti niiden kanssa, joita hän pitää alempiarvoisina.
        Ihannointi tai mitätöinti - Narsisti ihannoi tai mitätöi keskustelutoveriaan välittömästi. Tämä riippuu siitä, millaiseksi narsisti arvioi keskustelukumppaninsa mahdollisuudet Narsistisen Lähteen lähteenä. Narsisti imartelee, palvoo, ihailee ja kiittelee "maaliaan" kiusallisen liioittelevasti ja ylenpalttisesti - tai murjottaa, soimaa ja nöyryyttää häntä.
        Narsistit ovat kohteliaita vain todennäköisen Lähteen läsnäollessa. Mutta he eivät kykene säilyttämään edes penseää kohteliaisuutta, ja rapistuvat pian ohuesti kätkettyyn vihamielisyyteen, verbaaliseen tai muuhun väkivaltaiseen väärinkohteluun, raivokohtauksiin, tai kylmään vetäytymiseen.
        "Jäsenyyden" eleet - Narsisti yrittää aina "kuulua". Mutta samaan aikaan hän säilyttää asemansa ulkopuolisena tarkkailijana. Narsisti haluaa tulla ihailluksi kyvystään sulautua, ja hän pyrkii suosioon mielistellen, ilman että hän joutuisi investoimaan sitoumuksensa kanssa sopusoinnussa olevia ponnisteluja.
        Esimerkki: jos narsisti keskustelee psykologin kanssa, hän ilmaisee ensin empaattisesti, ettei hän ole koskaan opiskellut psykologiaa. Sitten hän ryhtyy käyttämään näennäisen vaivattomasti vaikeatajuisia psykologian ammattitermejä, osoittaen näin, että hän siitä huolimatta hallitsee alan itseoppineena - mikä todistaa, että hän on poikkeuksellisen älykäs tai havainnoiva.
        Yleensä narsisti aina pitää hyvää esiintymistä tärkeämpänä kuin sisältöä. Yksi tehokkaimpia keinoja narsistin paljastamiseen on yrittää tutkia pintaa syvemmältä. Narsisti on ohut ja matala, kuin lammikko joka teeskentelee olevansa valtameri. Hän pitää itseään renessanssin ihmisenä, yleismies Jantusena. Narsisti ei koskaan myönnä, ettei hän tuntisi jotakin alaa - mutta usein hän on tietämätön kaikesta. On hämmästyttävän helppoa tunkeutua narsistin pystyttämän kaikkitietävyyden julkisivun kauniin pintakiillon alle.
        Kerskaileva ja valheellinen elämäntarina - Narsisti kerskailee lakkaamatta. Hänen puheensa mausteina ovat jatkuvasti "minä", "minun", "minä itse" ja "minulle". Hän kuvaa itsensä älykkäänä, rikkaana, vaatimattomana, intuitiivisena tai luovana - mutta aina kohtuuttomasti, liioitellusti ja vaikeasti uskottavana.
        Narsistin elämäntarina kuulostaa tavattoman rikkaalta ja monimutkaiselta. Ja hänen saavutuksensa - yhteismitattomia hänen ikänsä, kasvatuksensa ja maineensa kanssa. Silti hänen todellinen olemuksensa on ilmeisesti ja todistettavasti ristiriidassa hänen väitteidensä kanssa. Narsisti valehtelee hyvin usein ja hänen fantasiansa ovat helposti havaittavia. Hän tipauttelee aina sopivia nimiä ja tarkoitukseen sopivia muiden ihmisten kokemuksia ja saavutuksia.
        Sanallisen tunneilmaisun puuttuminen - Narsisti haluaa puhua itsestään ja vain itsestään. Hän ei ole kiinnostunut muista ihmisistä eikä heidän sanomisistaan, elleivät ole mahdollisia Lähteitä, ja silloinkin vain saadakseen heidän lähdettään. Hän käyttäytyy pitkästyneesti, ylenkatsoen, jopa vihaisesti, jos hän kokee, että muut vievät hänen kallista aikaansa ja siten väärinkäyttävät häntä.
        Narsisti on ylipäänsä hyvin kärsimätön, helposti pitkästyvä, ja hänen keskittymiskykynsä on hyvin heikko - ellei hän itse ole keskustelun aiheena. Kuka tahansa voi ruotia julkisesti narsistin intiimin elämän kaikki yksityiskohdat ilman mitään jälkimaininkeja, ellei hänen puheensa ole "emotionaalisesti värittynyt".
        Jos narsistilta kysytään suoraan hänen tunteistaan, hän älyllistää, järkiperäistää, puhuu itsestään kolmannessa persoonassa, tai kehittää kuvitteelliselta tuntuvan tarinan, jonka omaelämäkerrallisuus on epäilyttävää. Narsistit puhuvat itsestään mielellään....
        Googlailkaa

• Xregdyd

"Eikö juuri ihminen joka elää kaksoiselämää ole tavallaan narsisti? "

"Minä ainakin näen ihmisen joka kaksoiselämää viettää juuri narsistina joka vain nauttii omanhyväisyyden vallassa"

Kaksoiselämää elävät useat onnettomassa parisuhteessa olijat, toki usein myös narsistit mutta heitä on 1% väestöstä joten 99% tapauksista syy on muu kuin narsismi. Saattaa olla vaikka että tämä petetty puoliso on narsisti ja siksi häntä paetaan minne tahansa.
        Yleisimmät syyt lienee epätyydyttävä parisuhde ja/tai jännityksen kaipuu.

• No minun exä ei suoranaisesti mikään kaksoiselämää viettävä ole ollut/ole. Hän kylläkin elää omilla muuttuvilla säännöillään. Hän sanoo jonkun säännön, mitä pitäisi noudattaa.( perustelee myös hyvin), mutta kun ei pysty itse noudattamaan sääntöä, siihen tulee lisäpykälä, mikä korjaa tilanteen. Jos tätä lisäpykälää käyttää joku muu, niin löytyy taas omituisempia perusteita, miksi muut ei voi sitä käyttää. Usein sitten alkaa raivo, sitten säälin hakeminen ja viimeiseksi marttyyrimainen kaikki on mua vastaan itku.

• EdesUnissa
        Nnnnainen kirjoitti:

Kuinka tunnistaa narsisti?
        Vastaus:
        1"Suureellinen" ruumiin kieli - Narsisti omaksuu eleitä ja asentoja, jotka ilmentävät ja huokuvat ylemmyyttä, vanhemmuutta, salaisia voimia, mysteerisyyttä, huvittunutta välinpitämättömyyttä, jne. Vaikka narsisti pitää tavallisesti jatkuvan ja läpitunkevan katsekontaktin, hän usein vetäytyy välittömästä fyysisestä läheisyydestä (hän on "alueellinen").
        Narsisti osallistuu sosiaalisiin tilanteisiin - jopa pelkkään leikinlaskuun - alentuvasti, valta-asemastaan käsin sekä ylimielisyyden ja alentuvaisuuden näkökulmasta. Mutta hyvin harvoin hän liittyy tilanteeseen mukaan ja on mieluummin tarkkailija tai yksinäinen susi.
        Erityisyyden osoitukset - Narsisti pyytää välittömästi jonkinlaista "erityiskohtelua". Hän ei odota vuoroaan, hän haluaa pidemmän tai lyhyemmän tapaamisen, hän puhuu suoraan auktoriteeteille (eikä heidän avustajilleen tai sihteereilleen), hän toivoo erityisiä etuisuuksia tai ehtoja, hän haluaa nauttia räätälintyönä tehdyistä järjestelyistä - tai tulla palvelluksi ensimmäisenä.
        Narsisti vaatii - kuuluvasti ja mielenosoituksellisesti - hovimestarin jakamatonta huomiota, tai hän monopolisoi kutsujen emäntää, tai lukittuu kutsuilla olevien kuuluisuuksien seuraan. Narsisti reagoi raivoisasti ja närkästyneesti jos hänen toiveensa kielletään ja jos häntä kohdellaan tasa-arvoisesti niiden kanssa, joita hän pitää alempiarvoisina.
        Ihannointi tai mitätöinti - Narsisti ihannoi tai mitätöi keskustelutoveriaan välittömästi. Tämä riippuu siitä, millaiseksi narsisti arvioi keskustelukumppaninsa mahdollisuudet Narsistisen Lähteen lähteenä. Narsisti imartelee, palvoo, ihailee ja kiittelee "maaliaan" kiusallisen liioittelevasti ja ylenpalttisesti - tai murjottaa, soimaa ja nöyryyttää häntä.
        Narsistit ovat kohteliaita vain todennäköisen Lähteen läsnäollessa. Mutta he eivät kykene säilyttämään edes penseää kohteliaisuutta, ja rapistuvat pian ohuesti kätkettyyn vihamielisyyteen, verbaaliseen tai muuhun väkivaltaiseen väärinkohteluun, raivokohtauksiin, tai kylmään vetäytymiseen.
        "Jäsenyyden" eleet - Narsisti yrittää aina "kuulua". Mutta samaan aikaan hän säilyttää asemansa ulkopuolisena tarkkailijana. Narsisti haluaa tulla ihailluksi kyvystään sulautua, ja hän pyrkii suosioon mielistellen, ilman että hän joutuisi investoimaan sitoumuksensa kanssa sopusoinnussa olevia ponnisteluja.
        Esimerkki: jos narsisti keskustelee psykologin kanssa, hän ilmaisee ensin empaattisesti, ettei hän ole koskaan opiskellut psykologiaa. Sitten hän ryhtyy käyttämään näennäisen vaivattomasti vaikeatajuisia psykologian ammattitermejä, osoittaen näin, että hän siitä huolimatta hallitsee alan itseoppineena - mikä todistaa, että hän on poikkeuksellisen älykäs tai havainnoiva.
        Yleensä narsisti aina pitää hyvää esiintymistä tärkeämpänä kuin sisältöä. Yksi tehokkaimpia keinoja narsistin paljastamiseen on yrittää tutkia pintaa syvemmältä. Narsisti on ohut ja matala, kuin lammikko joka teeskentelee olevansa valtameri. Hän pitää itseään renessanssin ihmisenä, yleismies Jantusena. Narsisti ei koskaan myönnä, ettei hän tuntisi jotakin alaa - mutta usein hän on tietämätön kaikesta. On hämmästyttävän helppoa tunkeutua narsistin pystyttämän kaikkitietävyyden julkisivun kauniin pintakiillon alle.
        Kerskaileva ja valheellinen elämäntarina - Narsisti kerskailee lakkaamatta. Hänen puheensa mausteina ovat jatkuvasti "minä", "minun", "minä itse" ja "minulle". Hän kuvaa itsensä älykkäänä, rikkaana, vaatimattomana, intuitiivisena tai luovana - mutta aina kohtuuttomasti, liioitellusti ja vaikeasti uskottavana.
        Narsistin elämäntarina kuulostaa tavattoman rikkaalta ja monimutkaiselta. Ja hänen saavutuksensa - yhteismitattomia hänen ikänsä, kasvatuksensa ja maineensa kanssa. Silti hänen todellinen olemuksensa on ilmeisesti ja todistettavasti ristiriidassa hänen väitteidensä kanssa. Narsisti valehtelee hyvin usein ja hänen fantasiansa ovat helposti havaittavia. Hän tipauttelee aina sopivia nimiä ja tarkoitukseen sopivia muiden ihmisten kokemuksia ja saavutuksia.
        Sanallisen tunneilmaisun puuttuminen - Narsisti haluaa puhua itsestään ja vain itsestään. Hän ei ole kiinnostunut muista ihmisistä eikä heidän sanomisistaan, elleivät ole mahdollisia Lähteitä, ja silloinkin vain saadakseen heidän lähdettään. Hän käyttäytyy pitkästyneesti, ylenkatsoen, jopa vihaisesti, jos hän kokee, että muut vievät hänen kallista aikaansa ja siten väärinkäyttävät häntä.
        Narsisti on ylipäänsä hyvin kärsimätön, helposti pitkästyvä, ja hänen keskittymiskykynsä on hyvin heikko - ellei hän itse ole keskustelun aiheena. Kuka tahansa voi ruotia julkisesti narsistin intiimin elämän kaikki yksityiskohdat ilman mitään jälkimaininkeja, ellei hänen puheensa ole "emotionaalisesti värittynyt".
        Jos narsistilta kysytään suoraan hänen tunteistaan, hän älyllistää, järkiperäistää, puhuu itsestään kolmannessa persoonassa, tai kehittää kuvitteelliselta tuntuvan tarinan, jonka omaelämäkerrallisuus on epäilyttävää. Narsistit puhuvat itsestään mielellään....
        Googlailkaa

Jos Google olisi tiedon ainoa lähde, niin eikö negatiivinen narsisti pyrkisi hallitsemaan sen sisältöä ja markkinoimaan sitä tiedon lähteeksi ?
        Onko narsismia jos esim. tarjoilee yksipuolista totuutta narsismista ? Nnnaisennn google esityksen mukaan näin voisi ajatella, mutta aivan yhtähyvin sitä voisi kutsua typeryydeksi, joka taas ei liity millääntavalla narsismiin.
        Nuo väitteet ovat niin naurettavia, etteivät ne kestä minkäänlaista tarkastelua.
        Väitteet tuntuvat jonkun katkeroituneen blogikirjoittajan henkilökohtaisilta havainnoilta, enkä tunnista siinä mitään siitä mitä psykologian opinnot asiasta kertovat. Onko koulutusjärjestelmämme siis väärässä vai ovatko narsistit kenties syyllisiä senkin tuhoamiseen ?
        Esim narsistit ovat kärsimättömiä ja keskittymiskyvyttömiä ? Lapsetko näitä artikkeleja ovat kirjoitelleet, musta tuntuu kaavalla ? Ja joulupukilla on punainen nuttu ja valkoinen parta ?
        Ja sanallisen tunneilmaisun puuttuminen lienee tyypillisempää autismissa, depressiossa ja en tunnista sitä narsismin osaksi. Narsistit lienevät keskimäärin parempia verbaalisesti, sillä he tarvitsevat sitä. Luulisin että voivat taas olla keskimääräistä huonompia kalastajia, sillä kalastamisen merkitys ihmisen sosiaaliseen ryhmäkäyttäytymiseen lienee merkityksetön.

• Nnnnainen
        tähänsekaappi kirjoitti:

No minun exä ei suoranaisesti mikään kaksoiselämää viettävä ole ollut/ole. Hän kylläkin elää omilla muuttuvilla säännöillään. Hän sanoo jonkun säännön, mitä pitäisi noudattaa.( perustelee myös hyvin), mutta kun ei pysty itse noudattamaan sääntöä, siihen tulee lisäpykälä, mikä korjaa tilanteen. Jos tätä lisäpykälää käyttää joku muu, niin löytyy taas omituisempia perusteita, miksi muut ei voi sitä käyttää. Usein sitten alkaa raivo, sitten säälin hakeminen ja viimeiseksi marttyyrimainen kaikki on mua vastaan itku.

Kyllä se vahvasti narsistipsykopaatilta kuulostaa. Näin 30 vuoden kokemuksella sanoisin. Ja kaiken psykiatrista lukeneena.

• Nnnnainen
        EdesUnissa kirjoitti:

Jos Google olisi tiedon ainoa lähde, niin eikö negatiivinen narsisti pyrkisi hallitsemaan sen sisältöä ja markkinoimaan sitä tiedon lähteeksi ?
        Onko narsismia jos esim. tarjoilee yksipuolista totuutta narsismista ? Nnnaisennn google esityksen mukaan näin voisi ajatella, mutta aivan yhtähyvin sitä voisi kutsua typeryydeksi, joka taas ei liity millääntavalla narsismiin.
        Nuo väitteet ovat niin naurettavia, etteivät ne kestä minkäänlaista tarkastelua.
        Väitteet tuntuvat jonkun katkeroituneen blogikirjoittajan henkilökohtaisilta havainnoilta, enkä tunnista siinä mitään siitä mitä psykologian opinnot asiasta kertovat. Onko koulutusjärjestelmämme siis väärässä vai ovatko narsistit kenties syyllisiä senkin tuhoamiseen ?
        Esim narsistit ovat kärsimättömiä ja keskittymiskyvyttömiä ? Lapsetko näitä artikkeleja ovat kirjoitelleet, musta tuntuu kaavalla ? Ja joulupukilla on punainen nuttu ja valkoinen parta ?
        Ja sanallisen tunneilmaisun puuttuminen lienee tyypillisempää autismissa, depressiossa ja en tunnista sitä narsismin osaksi. Narsistit lienevät keskimäärin parempia verbaalisesti, sillä he tarvitsevat sitä. Luulisin että voivat taas olla keskimääräistä huonompia kalastajia, sillä kalastamisen merkitys ihmisen sosiaaliseen ryhmäkäyttäytymiseen lienee merkityksetön.

"Jos Google olisi tiedon ainoa lähde, niin eikö negatiivinen narsisti pyrkisi hallitsemaan sen sisältöä ja markkinoimaan sitä tiedon lähteeksi ?"

Vaikka tuon googlesta kopioinkin olen lukenut YLI SATA kirjaa aiheesta, persoonallisuushäiriöistä ja ylipäätään psykiatriaa ja niihin on todellakin kriteerit millä voi diagnosoida. Niitä kriteereitä ei kukaan voi päästään vetää vaan ovat alan ammattilaisten laatimia. Narsismi ja psykopatiahan ovat siitä hankalia sairauksia ettei potilas IKINÄ koe olevansa sairas vaikka aiheuttaa mittaamattomat määrät kärsimystä toisille ihmisille.

"Onko narsismia jos esim. tarjoilee yksipuolista totuutta narsismista ? "

Kuten yllä kerroin ei ole olemassakaan mitään yksipuolista totuutta narsismista vaan kriteerit koskevat kaikkia ihmisiä.

"Esim narsistit ovat kärsimättömiä ja keskittymiskyvyttömiä ?"

Kyllä, narsistit ovat erittäin kärsimättömiä. Jos haluat seurata maailman tämän hetken tunnetuinta narsistia, seuraa Trumpin käytöstä. (Tämä ei ole minun diagnoosini trumpille vaan sen ovat antaneet lukuisat psykiatrit koska trump on niin selkeä narsisti ja psykopaatti kuin KUKAAN IKINÄ VOI OLLA. )

" sanallisen tunneilmaisun puuttuminen lienee tyypillisempää autismissa, depressiossa ja en tunnista sitä narsismin osaksi. "

Ymmärsit ehkä väärin tuon eli narsistit näyttelee kyllä lahjakkaasti erilaisia tunteita mutta heiltä puuttuu yhteys tunteiden ja sanojen väliltä.

• Nnnnainen
        EdesUnissa kirjoitti:

Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö eli psykopaattinen käytös alkaa jo ennen 15 vuoden ikää. Käytökselle on ominaista välinpitämättömyys toisten oikeuksista ja kyvyttömyys tai haluttomuus huomioida toisia ihmisiä. Henkilö on impulsiivinen, vilpillinen ja helposti ärtyvä syyllistyen toistuvasti lainrikkomuksiin eikä kadu tekojaan.

Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen sekä voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.

Tuossa selkeää tekstiä. Jos olet ikinä tuntenut narsistin tai psykopaatin niin osaat tunnistaa oikein hyvin koska oirekuva on niin poikkeava verrattuna muihin ihmisiin.

• Nnnnainen kirjoitti:

Kyllä se vahvasti narsistipsykopaatilta kuulostaa. Näin 30 vuoden kokemuksella sanoisin. Ja kaiken psykiatrista lukeneena.

No voipi olla. Mutta sinäänsä minulla termillä tai diagnoosilla ei väliä, mutta selkeästi ei kaikki inkkarit oo samassa kajakissa. :-D

• EdesUnissa
        Nnnnainen kirjoitti:

Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö eli psykopaattinen käytös alkaa jo ennen 15 vuoden ikää. Käytökselle on ominaista välinpitämättömyys toisten oikeuksista ja kyvyttömyys tai haluttomuus huomioida toisia ihmisiä. Henkilö on impulsiivinen, vilpillinen ja helposti ärtyvä syyllistyen toistuvasti lainrikkomuksiin eikä kadu tekojaan.

Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen sekä voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.

Tuossa selkeää tekstiä. Jos olet ikinä tuntenut narsistin tai psykopaatin niin osaat tunnistaa oikein hyvin koska oirekuva on niin poikkeava verrattuna muihin ihmisiin.

Psykopaateilla ei ole mitään tekemistä narsismin kanssa, vaikka olisi tietysti hauskaa laittaa kaikki persoonallisuushäiriöt narsismi nimikkeen alle.
        Ja tunnen yhden narsistin usean vuoden ajalta. Se olen minä itse, ja olen niin vahva narsisti että todellakin haluan oppia tuntemaan itseni. Ja voisinko olla tasapainoinen jäsen joka voisi ymmärtää muita ihmisiä, jos en ymmärtäisi edes itseäni ?
        Epänarsistiset ihmiset ovat useasti katkeria häviäjiä, jotka saavat elämänsä sisällön toisten arvostelemisesta ja tuomitsemisesta, mutta ovat herkkiä seuraamaan johtajaa ilman omaa ajatus toimintaa. On mielestäni selkeästi parempi olla itserakas kuin itseinhoinen, silloin ihmiselle voi kehittyä omatunto ja hän näkee itsensä toimijana jonka teot vaikuttavat ympäristöön. Muutoin ihminen näkee itsensä uhrina, jota maailma heittelee kuin palloa. Tämä ajatus tuntuu tänä päivänä olevan kovin trendikästä, ihmiset uhriintuvat ja unohtavat omien tekojensa vastuun.

Eikä missään ole sanottu etteivät narsistin sanat olisi yhteneväisiä hänen tunteidensa kanssa. Tämä on aivan keksitty argumentti, joka on tarkoitushakuinen jotta narsistinen luonteenpiirre voitaisiin tuomita semantiikalla. Eikö olisikin luultavampaa että nimenomaan heikon itsetunnon omaavan ihmisen sanat olisivat valheellisia ja ympäristöä myötäileviä ?

• Nnnnainen
        EdesUnissa kirjoitti:

Psykopaateilla ei ole mitään tekemistä narsismin kanssa, vaikka olisi tietysti hauskaa laittaa kaikki persoonallisuushäiriöt narsismi nimikkeen alle.
        Ja tunnen yhden narsistin usean vuoden ajalta. Se olen minä itse, ja olen niin vahva narsisti että todellakin haluan oppia tuntemaan itseni. Ja voisinko olla tasapainoinen jäsen joka voisi ymmärtää muita ihmisiä, jos en ymmärtäisi edes itseäni ?
        Epänarsistiset ihmiset ovat useasti katkeria häviäjiä, jotka saavat elämänsä sisällön toisten arvostelemisesta ja tuomitsemisesta, mutta ovat herkkiä seuraamaan johtajaa ilman omaa ajatus toimintaa. On mielestäni selkeästi parempi olla itserakas kuin itseinhoinen, silloin ihmiselle voi kehittyä omatunto ja hän näkee itsensä toimijana jonka teot vaikuttavat ympäristöön. Muutoin ihminen näkee itsensä uhrina, jota maailma heittelee kuin palloa. Tämä ajatus tuntuu tänä päivänä olevan kovin trendikästä, ihmiset uhriintuvat ja unohtavat omien tekojensa vastuun.

Eikä missään ole sanottu etteivät narsistin sanat olisi yhteneväisiä hänen tunteidensa kanssa. Tämä on aivan keksitty argumentti, joka on tarkoitushakuinen jotta narsistinen luonteenpiirre voitaisiin tuomita semantiikalla. Eikö olisikin luultavampaa että nimenomaan heikon itsetunnon omaavan ihmisen sanat olisivat valheellisia ja ympäristöä myötäileviä ?

Taidat olla oikeasti narsisti koska narsistit on täydellisen taitavia syyllistämään muut. Itse tekevät pahaa ja syyllinen onkin uhri.
        Kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja mutta kaikki psykopaatit ovat narsisteja.

• Aika moni kertoo exänsä olleen narsisti. Ei toisen kanssa riitely ja pahan mielen saaminen ole merkki toisen narsismista. Ihan tavallinenkin ihminen voi olla huonoksi kokemassaan ihmissuhteessa ihan kestämättömän kamala toiselle. Jos toisen kanssa on paha olla, ei silloin edes normaali jaksa aina ajatella, mikä toista loukkaa. Tai ehkä haluaa jo loukata toista ihan tarkoituksella, kun se ääliö ei muuten ymmärrä.

Sitten on oikeasti ne narisistit, jotka välillä romahtavat ja tietävät jo itsekin olevansa sellaisia. Sitten on miljoonat narsistiset, jotka nyt vaan ovat niin itsekeskeisiä ja nerkkänahkaisia että voi-voi. Terveet narisistit on oma lukunsa ja heikosti narsistiset sairaat taas omansa. Asteikolle mahtuu vaikka mitä.

En minä halua sun kokemustasi vähätellä, mutta et ehkä katso asiaa ihan puolueettomasti. Jos haluat helpottaa sun lasten elämää, parhaiten se käy sun exän kautta. Kohtele sitä hyvin ja ymmärrä omat vikasi. Huono käytös ja urautuminen niihin omiin toimimattomiin käytösmalleihin on aika usein itselle sellainen sokea piste. Ollaan opittu tappelemaan ja käsittelemään ongelmia tietyllä tavalla, joka onkin tuhoisa suhteelle.

• Tunnut tietävän mistä puhut.

"Sitten on oikeasti ne narisistit, jotka välillä romahtavat ja tietävät jo itsekin olevansa sellaisia. Sitten on miljoonat narsistiset, jotka nyt vaan ovat niin itsekeskeisiä ja nerkkänahkaisia että voi-voi."

Tätä tuossa alempana yritänkin selittää. Prinsessamaisuus on todella yleistä varsinkin nuorilla naisilla.

Tuollainen turhamaisuus ja herkkänahkaisuus ja jopa raivarit ovat niin yleisiä naisilla, että erehdyin pitämään niitä jopa naisille normaalina käytöksenä jossain vaiheessa.

• Olen juurikin lähtenyt kaikkea katselemaan itseni kautta. Tuo asioiden hyvin tekeminen ja omien virheiden myöntäminen on ollutkin minun tavoite, mutta karvaasti huomasin, että narsisti huomaa tässä mahdollisuuden saada lisää. Annat pikkusormen, niin viedään koko käsi.

Sehän tässä narsistin kanssa toimimisessa onkin ongelmallisinta, että pitää osata vetää selkeät rajat. Ja missään et saa antaa tuumaakaan periksi. Mikään ei tapahdu kertalaakista, vaan narsisti hivuttautuu ottamaan kaiken mitä irti saakaan pikkuhiljalleen.

• tähänsekaappi kirjoitti:

Olen juurikin lähtenyt kaikkea katselemaan itseni kautta. Tuo asioiden hyvin tekeminen ja omien virheiden myöntäminen on ollutkin minun tavoite, mutta karvaasti huomasin, että narsisti huomaa tässä mahdollisuuden saada lisää. Annat pikkusormen, niin viedään koko käsi.

Sehän tässä narsistin kanssa toimimisessa onkin ongelmallisinta, että pitää osata vetää selkeät rajat. Ja missään et saa antaa tuumaakaan periksi. Mikään ei tapahdu kertalaakista, vaan narsisti hivuttautuu ottamaan kaiken mitä irti saakaan pikkuhiljalleen.

Minä tarkotin tilannetta suhteen jälkeen, en suhteen aikana. Sinä olet jo päässyt pois siitä, joten nyt on hyvä katsella asioita kauempaa.

Oikealta narisistilta saa välillä palkintoja, joilla olet sitten ruokkinut omaa narsistisuuttasi. Oletko lukenut vahvasta ja heikosta narsistista? Peiliin katsomisen paikka jokaisella "narsistiin" lankeavalla.

Sympatiat sulle, olet ollut kovassa. Joko olet muuten päässyt kaikesta yli, oikeasti? Varmaan hankalaa, kun on yhteiset lapset, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että se tervepäinen henkisesti aikuinen vanhempi hoitaa tilanteet fiksusti, vaikka toinen mitä tekisi.

Olen juurikin lähtenyt kaikkea katselemaan itseni kautta. Tuo asioiden hyvin tekeminen ja omien virheiden myöntäminen on ollutkin minun tavoite, mutta karvaasti huomasin, että narsisti huomaa tässä mahdollisuuden saada lisää. Annat pikkusormen, niin viedään koko käsi.

"Sehän tässä narsistin kanssa toimimisessa onkin ongelmallisinta, että pitää osata vetää selkeät rajat. Ja missään et saa antaa tuumaakaan periksi"

Olenkin ottanut tavaksi sanoa lapsilleni, että kaikkea mitä sanot (exälle) voidaan käyttää myöhemmin sinua vastaan. Esimerkiksi jos keskustelen exän kanssa vaikkapa lasten koulusta ja kerron lapseni olevan saamaton jossain asiassa, muistaa exä kyllä tilaisuuden tullen kertoa lapselle minun haukkuneen häntä.

• Miesmannn kirjoitti:

"Sehän tässä narsistin kanssa toimimisessa onkin ongelmallisinta, että pitää osata vetää selkeät rajat. Ja missään et saa antaa tuumaakaan periksi"

Olenkin ottanut tavaksi sanoa lapsilleni, että kaikkea mitä sanot (exälle) voidaan käyttää myöhemmin sinua vastaan. Esimerkiksi jos keskustelen exän kanssa vaikkapa lasten koulusta ja kerron lapseni olevan saamaton jossain asiassa, muistaa exä kyllä tilaisuuden tullen kertoa lapselle minun haukkuneen häntä.

Tiedän tuon hyvin. Mutta minä olen luonut lapsiin ihan oman tyylin lähestyä. Saunassa on oman tytön mielestä "isin kehityskeskustelut"! :-D

Noissa keskusteluissa saa sanoa kaikki mitä sylki suuhun tuo. Sääntö on, että ei niin tyhmää asiaa ole, mistä ei voi puhua. Siellä on turistu Trumpista tunteisiin. Äitistäkin on puhuttu, mutta olen antanut heidän tykätä äidistään. Se ei ole minulta pois. Ja ymmärrän myös sen "äiti nyt on vaan sellainen-sanonnan" alkuun se kaiversi, nyt ajattelen sitäkin toisin. Olkoot narsisti, mutta se on heidän ainut äiti. Lapset ovat niin lojaaleja. :-)

Minun ymmärrystä auttoi nykyinen nainen...Ei ehkä tietoisesti, mutta hänen vilpitön rakkaus ja arvostus minua kohtaan auttoi. Ja avoin suhde. Voidaan sanoa kaikki ääneen.
        Voi ristus, että rakastankaan sitä naista. :-)

• I feel you. Olen täsmälleen samassa tilanteessa. Tarinasi voisi olla minun tarinani.

Itse tuossa "sinkkuaikoina" (eihän mies jolla on lapsia ole oikeasti mikään sinkku) vältin keskusteluissa sanomasta, että ex vaimoni on narsisti, koska nykyään kaikki sanovat exiensä olevan narsisteja ja se ikään kuin selittää koko eron ja riidat. Lisäksi naisilla on muutenkin aika paljon narsistisia piirteitä, koska ovat tottuneet mittaamaan arvoaan enemmän ulkonäön kautta ja manipuloimaan ihmisiä. Ennenkuin narsisminimityksestä tuli niin suosittu, kaikki hankalat ihmiset olivat psykopaatteja.

Omasta erosta on jo useampi vuosi aikaa ja kärsin vieläkin, jos ei nyt viikottain, niin kuukausittain exän narsismista. Odotan aikaa, jolloin lapset ovat omillaan, eikä minun tarvitse enää olla missään tekemisissä tuon psykonartun kanssa.

• Nnnnainen

Nykysin lähes kaikki pettävät ja jättävät, varsinkin miehet ovat narsisteja ja psykopaatteja. Siitä on tullu ihan nimittely ihan kuin alakoululaiset haukkuu kiusaamiaan lapsia homoiksi vaikka he eivät olisi homoja.
        Eritoten katkerat naiset harrastavat tuota. Kaikkien asiasta luulevien kannattaisi tutustua narsistisen persoonallisuushäiriön kriteereihin. Pelkkä naisen jättäminen ei riitä oireeksi. 😂

Enkä nyt tarkoita sinua vaan aihetta.

• Niin. Minäkin mietin, että itse alan päästä jyvälle tästä, mutta lapset vielä asuvat pitkään suurimman osan elämästään sen naisen kanssa. Välillä sieltä tulee viestiä varsinkin pojalta, että äiti on kamala ja epäoikeudenmukainen, mutta suodatus on oltava päällä, kun on kyse teinistä.

Ainoa lohtu on nyt, että itse voin näyttää lapsille ajoittain muunlaista elämää ja heillä on isä, johon voi turvautua. Ennen eroa heillä oli vaan ihmisraunio ja mitä olisinkaan nyt, jos vielä oltaisiin yhdessä? Juoppo? Väkivaltainen?

Niin. Minäkin mietin, että itse alan päästä jyvälle tästä, mutta lapset vielä asuvat pitkään suurimman osan elämästään sen naisen kanssa. Välillä sieltä tulee viestiä varsinkin pojalta, että äiti on kamala ja epäoikeudenmukainen, mutta suodatus on oltava päällä, kun on kyse teinistä.

Ainoa lohtu on nyt, että itse voin näyttää lapsille ajoittain muunlaista elämää ja heillä on isä, johon voi turvautua. Ennen eroa heillä oli vaan ihmisraunio ja mitä olisinkaan nyt, jos vielä oltaisiin yhdessä? Juoppo? Väkivaltainen?

"Ainoa lohtu on nyt, että itse voin näyttää lapsille ajoittain muunlaista elämää ja heillä on isä, johon voi turvautua."

Tätä minä tarkoitan. :)

• 1321221221

Ilmeisesti vastoin yleistä käsitystä ihminen ymmärtää olevansa narsisti jos todella on sitä. Siksi ymmärtääkseni narsistilta voi kysyä oletko narsisti, ja hän vastaa tuolloin kyllä. Tietysti kysymys pitää varmaan esittää tilanteessa, jossa voi olettaa vastauksen olevan totuudenmukainen. Kerran ollessani lähiökuppilassa viereinen nainen alkoi huutaa humalaiselle miehelle kurkku suorana, että tämä on narsisti. Nämä henkilöt eivät tunteneet ennalta toisiaan ja tässä lienee hyvä esimerkki huonosta esitystavasta.

Narsismissa on ilmeisesti kyse ääri-ilmiöstä, joka kuitenkin koskettaa harvan elämää, vaikka kaikkien exät ovat nykyään narsisteja.

• lsfkaåpogawpor

Luulen, että arkikielessä puhutaan usein "narsismina" kaikista persoonallisuushäiriöistä, koska niitä ei tunneta. Hankaluus sen sijaan on helppo huomata, kunhan kanssakäymistä on riittävästi.

• EdesUnissa

Narsismi ei todellakaan ole ääri-ilmiö, se on suurempi ryhmä ihmiskunnassa kuin yksikään uskonnollinen ryhmittymä. Narsismi on osa ihmisen luonnetta, kuten monet muutkin ominaisuudet. Maailman johtajien keskuudessa narsismi on yleisempää kuin keskimäärin väestössä. Arviolta noin 75 % maailman johtajista ovat narsisteja, koska narsisti vaatii itseltään paljon. Tämä luonnollisesti johtaa työelämässä siihen että he ovat ahkerampia ja työteliäisempiä keskimäärin, ja siksi nousevat urallaan nopeammin.

• skjfaåpwjawåp

Ottamatta kantaa kenenkään narsistiseen persoonallisuushäiriöön, niin sehän on oikeastaan aika helppo tunnistaa. Mutta tunnistaminen usein onnistuu vasta omien kokemusten jälkeen, jolloin toivottavasti tutkitaan myös sitä, miksi tällainen ihminen on vetänyt puoleensa.

Aloituksessa mainitaan, ettei narsistia voi muuttaa, mutta oikeastaan ketään ei voi muuttaa. Jos nyt ajatellaan narsistisen persoonallisuushäiriön luonnetta, niin siihen kuuluu kaavamaisuus ja jäykkyys (niin kuin muihinkin persoonallisuushäiriöihin), joka tekee ihmissuhteista mustavalkoisia ja myrskyisiä. Toiselle osapuolelle on tarjolla ainoastaan myötäilijän tai syntipukin rooli. Se edellyttää, että alttius projektioille on jo valmiina, on valmiutta sisäistää ja vastaanottaa vääränlaista syyllisyyttä.

Jos kokee olleensa tuollaisessa suhteessa, niin sitä kannattaa pohtia, ettei käy uudestaan samalla tavalla. Projektioilta suojautuminen ei ole todellakaan helppoa, ei kenenkään projektioilta. Kun tyrkytetty peilikuva ei vastaa lainkaan omaa kokemusta tai kun oikeuksia loukataan läheisessä suhteessa, niin siinä helposti hämmentyy. Projektion kohteena olemisen tunnistaa usein hämmennyksestä. Normaalisti käyttäytyvälle tulee tarve puolustella, lepytellä ja yrittää ymmärtää, miksi toinen käyttäytyy päättömästi ja järjettömästi. Yliampuva käyttäytyminen, syyllistäminen ja kuvitelma, että tietää toisen ajatukset on ominaista projektioita käyttäville ihmisille. Kohteen näkemykset eivät saa minkäänlaista vastakaikua tai mitätöidään. Projektiot ovat alun perin suojauksia, jolla suojataan näkemystä itsestä "hyvänä", itsessä ei voida nähdä mitään pahaa, vaan paha ja huono on toisessa.

Projektiot ovat kaikkien käyttämiä suojauksia, mutta yksi pahimmista ihmissuhteiden sotkijoista. Jos joku niitä käyttää manipuloivasti, niin se tarjoaa usein pikatien valtaan, sillä useimmiten projektiota ei tunnisteta. Omista arvoista kiinnipitäminen ei myöskään ole helppoa. On yleistä mukautua röyhkeämmän vallan alle, perustuvathan diktatuuritkin siihen samaan taipumukseen myödätä. Projektioiden avulla hallitaan muita, niiden tunnistaminen poistaa epäselvyyksiä melkein kaikista ihmissuhteisiin liittyvistä ongelmista. Ei ole vain narsisteille ominaista se, että omia ongelmia ja huonoja puolia nähdään ja käsitellään muiden ihmisten kautta.

• Asiallista tekstiä, kiitos siitä. :-)

Juuri sitäkin mietin, että miten itse ajauduin tuollaisen ihmisen lähelle. Tällähetkellä luulen, että hänen konservatiivinen ajattelu parisuhteeseen oli yksi syy. Mutta työstän tuota vielä.

Seuraavaan suhteeseen/suhteisiin hänen käytöksensä on vaikuttanut. Nykyinen suhde on upea. Voimme puhua kaikesta ja saan kokea yhdenvertaisuutta ja kaikkea, mitä terve parisuhde voi antaakaan. Mutta huomasin, että jokin minua pelottaa. Vertasin kaikkea omaa suhtautumista suhteessa hänen suhtautumiseen. Toisinsanoen kyttäsin. Mitään järkeä siinä ei ollut ja tästäkin sanoin hälle. Nyt sekin sai selityksen. Ja sain rauhan. Nyt on taas hyvä nauttia tästä suhteesta.

Luen vielä tekstisi uudelleen ajan kanssa, luulen, että löydän sieltä lisää aiheesta. Kiitos vielä kerran. :-)

• skjfaåpwjwåp
        tähänsekaappi kirjoitti:

Asiallista tekstiä, kiitos siitä. :-)

Juuri sitäkin mietin, että miten itse ajauduin tuollaisen ihmisen lähelle. Tällähetkellä luulen, että hänen konservatiivinen ajattelu parisuhteeseen oli yksi syy. Mutta työstän tuota vielä.

Seuraavaan suhteeseen/suhteisiin hänen käytöksensä on vaikuttanut. Nykyinen suhde on upea. Voimme puhua kaikesta ja saan kokea yhdenvertaisuutta ja kaikkea, mitä terve parisuhde voi antaakaan. Mutta huomasin, että jokin minua pelottaa. Vertasin kaikkea omaa suhtautumista suhteessa hänen suhtautumiseen. Toisinsanoen kyttäsin. Mitään järkeä siinä ei ollut ja tästäkin sanoin hälle. Nyt sekin sai selityksen. Ja sain rauhan. Nyt on taas hyvä nauttia tästä suhteesta.

Luen vielä tekstisi uudelleen ajan kanssa, luulen, että löydän sieltä lisää aiheesta. Kiitos vielä kerran. :-)

Kiva, jos löysit pohtimisen aihetta. Kirjastosta varmasti löytyy lukemista aiheesta, en tosin osaa suositella mitään tiettyä teosta. Kysyit toisessa kohtaa voiko uhri tehdä narsistin. Vastaus on yksiselitteisesti ei. Ehkä kannattaa lukea jokin tietokirja persoonallisuushäiriöistä yleisesti.

Olet ihan oikeilla jäljillä tuossa rajojen asettamisessa. Muuta ei tarvitsekaan tehdä, olipa kyse millaisesta hankalasta ihmsestä tahansa.

"Kiltit" ihmiset yleensä pyrkivät ymmärtämään ja myötäilemään huonoa käytöstä liikaa. On hyvä, jos lapset pitävät omista oikeuksistaan kiinni (väärin tekemiset nimetään ja pyydetään anteeksi) eikä heistä kasvateta liian kilttejä. Lapsihan haluaa kuulua joukkoon eli perheeseen, vaikka hän joutuisi maksamaan siitä häpeän ja nöyryytyksen hinnan. Yhteyden tunteeseen kasvaa tällöin kiinni hylätyksi ja nöyryytykseksi tulemisen tunne, joka voi seksualisoitua. Pilkkaaminen, halventaminen huumorin varjolla on esimerkiksi merkki projektiosta. Vanhempi siirtää häpeälliset asiat mahdollisimman kauas itsestä. Tällaista vastaan lapsella ei ole mitään keinoja suojautua, mutta aikuisella on, jos hän tunnistaa projektion.

• skjfaåpwjwåp kirjoitti:

Kiva, jos löysit pohtimisen aihetta. Kirjastosta varmasti löytyy lukemista aiheesta, en tosin osaa suositella mitään tiettyä teosta. Kysyit toisessa kohtaa voiko uhri tehdä narsistin. Vastaus on yksiselitteisesti ei. Ehkä kannattaa lukea jokin tietokirja persoonallisuushäiriöistä yleisesti.

Olet ihan oikeilla jäljillä tuossa rajojen asettamisessa. Muuta ei tarvitsekaan tehdä, olipa kyse millaisesta hankalasta ihmsestä tahansa.

"Kiltit" ihmiset yleensä pyrkivät ymmärtämään ja myötäilemään huonoa käytöstä liikaa. On hyvä, jos lapset pitävät omista oikeuksistaan kiinni (väärin tekemiset nimetään ja pyydetään anteeksi) eikä heistä kasvateta liian kilttejä. Lapsihan haluaa kuulua joukkoon eli perheeseen, vaikka hän joutuisi maksamaan siitä häpeän ja nöyryytyksen hinnan. Yhteyden tunteeseen kasvaa tällöin kiinni hylätyksi ja nöyryytykseksi tulemisen tunne, joka voi seksualisoitua. Pilkkaaminen, halventaminen huumorin varjolla on esimerkiksi merkki projektiosta. Vanhempi siirtää häpeälliset asiat mahdollisimman kauas itsestä. Tällaista vastaan lapsella ei ole mitään keinoja suojautua, mutta aikuisella on, jos hän tunnistaa projektion.

No joo, siis eihän kukaan voi itseään syyttää toisen tekemisistä, mutta lähinnä mietin, että olisiko exänikään niin narsistinen, jos olisin aikoinaan pitänyt hänet paremmin "kurissa"? No se ois jossittelua ja turhaa, lisäksi en olisi sellaiseen pystynyt. Nyttenkin pitää tietoisesti "pakotettava" itsensä pitämään puoliaan.

Käyn varmaan kirjallisuutta läpi aiheesta ja lisään tietoa, mutta tärkeintä nyt on jotenkin sisäistää vielä tämä kaikki ajatuksena. Alan selvitä vasta huomiosta että olen uhri. Se on hiukan nöyryyttävää huomata, mutta selvittää monta omituista tunnetta itsessäni. :-)

• lekapowjgapo
        skjfaåpwjwåp kirjoitti:

Tuossa perustietoa persoonallisuushäiriöistä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00407

• lekapowjgapo kirjoitti:

Tuossa perustietoa persoonallisuushäiriöistä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00407

Joo. Siis narsismi on vaan osa-alue persoonallisuushäiriöissä ja aika suppea...

Tuon linkin luettua saa melkein jokaisesta persoonallisuushäiriötyypissä viitteitä exän käytöksestä. Mutta selkeää on, että hänen käytöksestään kärsin minä, lapset ja myös hän itse. Sitten on vähän niin ja näin, että miten hän asian ottas jos hällekin tästä kertoisin...tuskin ilahtuu... :-D

• UhriudunkoSittenLiikaa

En tiedä onko ilmeisesti tuleva ex naisystäväni narsisti kun se sanana on ilmeisen helppo liittää epätyydyttävään parisuhteeseen. Mutta riitoja meidän suhteessa on aiheuttanut erikoisella tavalla nainen ja kun itse olen puolustautunut on lopulta riitojen alut sysätty minun niskoille. Esimerkkejä.

Alkuun tavattaessamme netin kautta juttelin tietenkin myös muille naisille mutta tavattuani hänet poistin profiilini ja parin naisen kanssa jotka kirjoittivat sähköpostiini ilmoitin heille että olen löytänyt jo naisen ja katson elämää hänen kanssaan. Nämä laittoivat vielä jonkun viestin ja vastasin rehellisesti mikä on elämäntilanteeni. Kerroin rehellisesti naiselleni että on ollut pari spostittelijaa mutta ilmoitin heille että en ole enään sinkkumarkkinoilla. Nainen veti rehellisyydestäni hirveät kilarit että miksi kirjoittelen muille vaikka olen hänen kanssaan. Enhän mä muille ole kirjoitellut vaan rehellisesti ilmoittanut heille että olen varattu. Halusin olla naiselleni rehellinen myös ja annoin jopa salasanani spostiin jotta hän saa käydä tarkastamassa saanko viestejä sinne ja näkeepä lähetetytkin viestit mitä olin sanonut rehellisesti. Ei olisi kannattanut olla rehellinen koska tuo asia vedettiin aina riidoissa minun niskoille uudestaan ja uudestaan.

Sitten hän oli tavattoman katkera hyvistä väleistäni vanhempiini. On kuulemma outoa että 35v mies on väleissä vanhempiensa kanssa. Siis olen normi puheväleissä mutta en asu lapsuuden kodissani saati käytä heitä hyväkseni millään tavalla. Nainen taas on lapsuudessaan menettänyt välinsä ryyppäävään ja väkivaltaiseen isäänsä ja menettänyt välinsä äitiinsä kun tämä vikitteli hänen ex miehensä. Ilmeisesti koska hänellä ei ole enään vanhempia ei saisi olla minullakaan.

Nainen ei kestä yhtään vertausta muihin naisiin. Jos sanon että mukava kulkea kanssasi kalassa kun et ole vinkumassa pois niin päivän tappelun sai siitäkin aikaiseksi kun muka "vertaan häntä muihin naisiin" Tämä niinsanottu "muut naiset" on hänelle jostainsyystä kuin punainen vaate. Ei ole yks tai kaks kertaa kun asiasta on tapeltu muussa asiayhteydessä.

Puhelintaan hän piti aina äänettömänä. Mulla taas aina äänellisenä. Kun ihmettelin miksi näin on niin vastauksena oli suuttuminen ja epäily häntä kohtaan.

Kun en osannut jotain asiaa alkoi vertaaminen että hänen teini ikäiset lapsensakin osaavat tuon asian että olen kuulemma lapsi kun en tajua.

Viimeinen riitamme tuli siitä kun hän pyysi luokseen tietäen että olen useiden satojen kilometrien päässä töissä ja alkoi vaatimukset että tule siihen ja siihen aikaan, eikun tulekin tähän aikaan ja kaupungille, eikun mennäänkin tuonne ja jätä autosi sinne ja tule julkisilla, eikun sitä ja eikun tätä. Ja kun puolustelin että et voi noin vaan mua pompotella mielesi mukaan alkoi senpäiväinen haukkuminen. "Jos ei seura kelpaa haen toisen miehen baarista" ja blaablaa. Lopulta en lähtenyt hänen luokseen lukuisten minua loukkaavien tekstareiden jälkeen.

Nyt hän on käskenyt minun hoidattaa pääni kuntoon kun en muka arvosta häntä. Hän on kuulemma löytänyt uuden miehen hän jättää minut, suhteemme on ohi jne. Nyt taas hän pyysi luokseen viikonloppuna kun "voidaanhan me vielä tavata"
      Nämä kaikki edellämainitut on kuulemma vaan minun syytä ja minun päässäni on vikaa ja kuulemma harrastan henkistä väkivaltaa häntä kohtaan. Herää kysymys mitä hän harrastaa mua kohtaan? En nyt tiedä virallista termiä sanalle narsismi mut väliin sekin tullu mieleen. Kai se sitten minä sellainen olen.

• sltkaåwotjawåojt

Minusta on melko samantekevää, mikä on sen tyypin käytöksen syy, joka jatkuvasti aiheuttaa turhia selkkauksia ja pahaa mieltä. Omat fiilikset kertovat totuuden jatkosta. En ainakaan itse ota ketään sellaisia lähipiiriin ystäviksikään, joiden seurassa ei ole hyvä olla, ei sitä sen syvällisemmin välttämättä tarvitse miettiä.

Välttämällä hankalia tyyppejä niin paljon kuin mahdollista kaikkialla, tulee elämästä paljon rattoisampaa.

• 2133213123

Kuulostaa tutulta. En tiedä voisiko tällainen käytös liittyä jotenkin kaaottiseen lapsuuteen? Tai siis juuri tuo hirveä draama pienistä asioista, ikään kuin se kumpuaisi jostain syvemmältä...vai onko kaikki nykynaiset tällaisia? Muistelen ensimmäisiä tyttöystyviäni ja he eivät olleet, seurustelut tosin jäi lyhyeksi

• UhriudunkoSittenLiikaa
        2133213123 kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. En tiedä voisiko tällainen käytös liittyä jotenkin kaaottiseen lapsuuteen? Tai siis juuri tuo hirveä draama pienistä asioista, ikään kuin se kumpuaisi jostain syvemmältä...vai onko kaikki nykynaiset tällaisia? Muistelen ensimmäisiä tyttöystyviäni ja he eivät olleet, seurustelut tosin jäi lyhyeksi

Juu se on ollut tosi raastavaa. En minä itsekään mikään pulmunen ole kun suutun mutta periaatteessa hyvin harvoin edes suutun. Yleensä tilanne on sellainen että minua satutetaan henkisesti jotenkin pahasti ja se aiheuttaa puolustus reaktion. Jos on aihetta mulle suuttua niin silloin hyväksyn tilanteen ja myönnän että vika oli minun. Osaan pyytää myös anteeksi.

Edelliseen listaan lisättäköön että nainen syytti minua myös kivenkovaan että olen tuonut hänelle sukupuolitaudin koska hänellä oli jotain kutinaa, vuotoja jne. Syytös osui taas herkkään paikkaan koska tiesin edellisestä suhteesta että mitään tauteja en omaa ja sanoin naiselle että tuollaista en kuuntele. Kaikki taudit mitä hän väittää minun tuoneen ovat jos niikseen häneltä ei minun edellisistä suhteista. Testeistä tiesin että puhdas olin. Jatkuvasti hän toi asiaa ilmi ja oli jopa syyttämässä milloin raiskauksesta ja tautien tahallisista levittämisistä jos hänellä jotain on. Testeihin en suostunut menemään pakotettuna koska minulla on faktaa asiasta vuoden takaa.
        Mutta kuinka ollakkaan tuli kerran tekstari että "sain mukavan puhelun sukupuolitauti testeistä eikä minulla ole mitään sukupuolitautia vaan ainoastaan hiiva joka aiheuttaa kutinaa" Vastasin että enkö mä toitottanut sulle kokoajan että en ole mikään taudin kantaja että anteeksi saisit pyytää. Vastaukseksi sain taas äkäisesti "olet tuonut hiiva tartunnan eli olet syyllinen kutinaan"
        Jumalauta kun ei se ole edes mikään sukupuolitauti ja oudointa on se että itselläni ei ole edes mitään oiretta kutinaa yms ja sekin nyt sysätään mun syyksi.

Tällaista tämä on. Ikävintä on se että nainen tavallaan on tietävinään mun taustoista, historiasta, eroista ja avoliitoista kaiken kuitenkaan kysymättä asiaa itse minulta. "Minä tiedän miksi sinut on jätetty, kaikki naiset tulevat sinut jättämään aina" ja blaablaa. Jos hän kysyy menneisyydestäni ei hän kestä kuulla vastausta vaan se vedetään taas kategoriaan "haluat vain puhua muista naisistasi" Miksi hän kysyy vaikka tietää suuttuvansa? Itse en kertaakaan ole asiaa ottanut ensin puheeksi.

• Nnnnainen

Joo ei toi ihan normaalilta kuulosta. Sen oon oppinu et ne jotka itse pettää, epäilevät että sinä petät. Ne jotka ovat itse epäluotettavia, syyttelevät että sinäkin olisit.

• 24324422424243

"Sen oon oppinu et ne jotka itse pettää, epäilevät että sinä petät. Ne jotka ovat itse epäluotettavia, syyttelevät että sinäkin olisit. "

En usko kaikkien ajattelevan niin, että jos itse on epäluotettava jossakin suhteessa, epäilee samaa toisesta.

Esimerkiksi jos toinen ramppaa jatkuvasti baareissa ja katoaa yöreissuille, herää siitä mielestäni perusteltu uskomus jostakin hämärästä ja usein kyse on pettämisestä.

• Nnnnainen

Mullakin on puhelin AINA äänettömällä. En kestäis sitä kokoajan jatkuvaa piipitystä ja melusaastetta. Someilen siis vähintään viiden eri ihmisen kanssa joka päivä eli viestiä tulee.
        Puhelimessa en ole suostunut puhumaan noin 10 vuoteen, pitäis käyttää händsfriitä puhuakseen mutten jaksa kaivaa sitä kaapista. Ja puhelimelle tarttis jonkun vyökotelon kans että se onnistus.

• No narsisti tai ei, mutta huomaan, että kyse on pienestä alkuseurustelusta, jossa sinä voit vielä valinnan tehdä, otatko elämään tuollaisen ihmisen vai et. Selkeästi voit kirjoittamasi perusteella itsekin sanoa, että ei kannata.

Minäkin kerroin avoimesti entisistäni nykyiselle naiselle ja tärkeintä hälle oli tietää, että mitä koen häntä kohtaan, ei niinkään näitä entisiä. Hän hyväksyy minun kirjoitella vieläkin muiden naisten kanssa, vaikka voi tunteakin epävarmuutta itsessään. Hän siis luottaa minuun paljon ja se on tärkeää.

Uhriudutko liikaa? Siihen olen itsekin törmännyt, se on vaikeaa, kun toiselle haluaa vaan hyvää, sitä unohtaa omat tärkeätkin asiat. Mutta itse ajattelen usein näin, että minun nykyiselle rakkaalle on oikeus tietää mitkä on minulle tärkeitä asioita, että hän saa kunnioittaa niitä. Jos sysään ne muka unholaan, enkä muka niistä välitä hänen puolestaan/tahdostaan, niin kuitenkin syyttäisin häntä niiden mitätöinnistä. Ja se vasta olisikin väärin ja julmaa.

Tuosta ajatuksesta voikin päätellä kysymyksen, että tehdäänkö me uhrit narsisteja? Sitä kai mietit itsekin?

• Uxucicicici
        tähänsekaappi kirjoitti:

No narsisti tai ei, mutta huomaan, että kyse on pienestä alkuseurustelusta, jossa sinä voit vielä valinnan tehdä, otatko elämään tuollaisen ihmisen vai et. Selkeästi voit kirjoittamasi perusteella itsekin sanoa, että ei kannata.

Minäkin kerroin avoimesti entisistäni nykyiselle naiselle ja tärkeintä hälle oli tietää, että mitä koen häntä kohtaan, ei niinkään näitä entisiä. Hän hyväksyy minun kirjoitella vieläkin muiden naisten kanssa, vaikka voi tunteakin epävarmuutta itsessään. Hän siis luottaa minuun paljon ja se on tärkeää.

Uhriudutko liikaa? Siihen olen itsekin törmännyt, se on vaikeaa, kun toiselle haluaa vaan hyvää, sitä unohtaa omat tärkeätkin asiat. Mutta itse ajattelen usein näin, että minun nykyiselle rakkaalle on oikeus tietää mitkä on minulle tärkeitä asioita, että hän saa kunnioittaa niitä. Jos sysään ne muka unholaan, enkä muka niistä välitä hänen puolestaan/tahdostaan, niin kuitenkin syyttäisin häntä niiden mitätöinnistä. Ja se vasta olisikin väärin ja julmaa.

Tuosta ajatuksesta voikin päätellä kysymyksen, että tehdäänkö me uhrit narsisteja? Sitä kai mietit itsekin?

"Tuosta ajatuksesta voikin päätellä kysymyksen, että tehdäänkö me uhrit narsisteja? Sitä kai mietit itsekin?"

Ette tee. Narsistinen persoonallosuushäiriö on olemassa ilman teitä tai teidän kanssa.

• Uxucicicici kirjoitti:

"Tuosta ajatuksesta voikin päätellä kysymyksen, että tehdäänkö me uhrit narsisteja? Sitä kai mietit itsekin?"

Ette tee. Narsistinen persoonallosuushäiriö on olemassa ilman teitä tai teidän kanssa.

Joo. Kyllä minä ymmärrän. Ymmärrän päivä päivältä enemmän tätä, lisäksi ymmärrän itseänikin paremmin.

Aloituksen perustana olikin lähinnä herättää keskustelua täällä aiheesta. Narsisteja täällä on ja itse pitää olla hyvinkin tekemisissä yhden sellaiseksi oletetun kanssa.

Lähtökohtahan on itsellä edelleen se, että toista ei voi muuttaa, vaan itseään. Minua ainakin helpottaa, kun tiedän olevani narsistisen tyypin exä. Ja haluan antaa omille lapsille muutakin elämää kuin sen mitä oli. Ja onnistun siinä omasta ja läheisteni mielestä. :-)

• jkuio

Olen tässä seurannut erään eron jälkeen, miten tämä perhekarkuri jatkaa elämäänsä.
      Niin eroon jouduttiin lähinnä syystä, että toinen eli sitä ns. toista elämää. Hänelle oli paljon tärkeämpää mennä kavereiden kanssa ja eliitin sekaan. ei hänelle hyvin koulutettu puoliso ja lapset mitään merkinneet. Puolison olisi pitänyt jäädä vain kotiin ja passata häntä ja hoitaa kotia, mutta rahaahan hän ei antanut, sillä se meni tuonne kavereiden ostamiseen.
      Ilmeisesti siihen yhtälöön kuului myös näitä naissuhteita, koska vaimo ei enää kiinnostanut tipan vertaa.

No meno jatkuu nyt vielä suurempana, kun todella se palkka on nyt kaikin keinoin alennetuin elatusmaksuin omassa käytössä. Pitää olla kaikki hienointa auto ja reissataan jatkuvasti, uusi eukko ilmeisesti vielä jaksaa katsoa tuota tai hänelle on siitä hyötyä.
      Kavereiden kanssa ollaan milloin Suomessa, milloin ulkomailla , mutta jatkuva meno päällä ja lapset ovat ääneenkin sanoneet, että isällä ei koskaan ole heille aikaa, mikä todella pitää paikkansa, se aika menee tänne omille piireille.
      en tiedä narsisti vai mikä on, mutta lasten puolesta olen hyvin murheellinen.
      Hän ikään kuin jatkaa lastensa kiusaamista, sillä että aina menee kuiden kanssa.

• No tuollainen käytös osaa varmaan olla ihan ajattelemattoman miehenkin käytöstä.
        Jos tuollainen mies istutettas penkkiin päiväksi ja kerrottas, että hänen lapset kasvaa kokoajan ja koko sen ajan eroon isästään ja sitä aikaa ei ikinä saa takaisin, voisi moni ajatteluun pystyvä hieman alkaa ajattelemaan sitä, mitä on menettämässä.

Tosiasiassa varmaan silti moni vaan jatkaa sokeana kivan pitämistä ja itkee sit yksinäisenä virheitään vanhana. Lapsista sitten riippuu, miten se kaikki annetaan anteeksi. Lapset ovat uskomattoman lojaaleja vaan. :-(

• mitäkukahä1234

Ei kukaan tuollaiseen yksin pysty. Pomot osaa sen typerien työntekijöidensä myötä. Niitä kun pitää koko ajan neuvoa.

• Minusta Linerillä oli tuolla hyvä ja järkevä kommentti. Me sivullisethan ei toki voida oikeastaan edes analysoida kun ei tarkkaan tiedetä tapahtumia ja sinä taas saatat olla liiankin "lähellä". Itse olisin sitä mieltä että jäitä hattuun eikä ainakaan kannata lietsoa mitään hirmuista sotatilaa kun sitten ainakin varmasti ne lapset kärsii, parempi siis ehkä laiha sopu kuin iso riita.

"Toisaalta, kun ajattelin sitä, miten narsisti taas manipuloi uhriaan, ymmärsin outoja tunteita Itsestänikin. Pelkäsin epäreiluutta ja epätasapainoa nykyisessä suhteessa ja hyväksikäyttöä. Järjellä ajateltuna siihen ei ollut mitään syytä, mutta tunteet silti tuli. Nekin saivat selityksen."

Tuo hyvä että tajusit itsekin, tuotahan minäkin pelkään naisissa että jos kovin huonoja suhteita taustalla niin niistä voi tulla sitten noita menneisyyden haamuja ja sitten voi käydä niin että itse onkin se uhri.

"Nyt olen enää huolissani lapsista, jotka joutuvat elämään sen ihmishirviön kanssa. Etsin konsteja, millä autan heitä. Ja olen onnellinen, että pääsin itse pois, että voin auttaa edes heitä."

Tuohon et varmaan hirveästi voi vaikuttaa ja jos lapsilla kuitenkin menee kohtuuhyvin ilman että on hirmuinen sota päällä niin kannattaa harkita lähteekö avoimeen sotaan, mainitsemasi "konstit" kun saattaa semmoiseen lietsoa ja huono tilanne muuttua vielä huonommaksi.

• No olen huolissani edelleen lapsista, mutta tajusin, että narsisti tai ei, niin se nainen on heidän äiti ja piste. Sitä en voi, enkä haluakkaan muuttaa. Ja sotaa en halua, kyllä sopeudun tilanteeseen itse ja valvon, kun tiedän ehkä nyt mitä. :-)

• huomaaja-

Narsismi on nykyään muoti-ilmiö. sitä löydetään kaikkialta, siitä löytyy syy kaikkeen ja se on luultavasti tarttuva vaarallinen tauti.

• äitykkä

Nainen on silloin miehen mielestä narsisti kun ei taivu ukkojen tahtoon ja alistettavaksi.

• Teknodonna

Toisinaan epäilen, että kissani on narsisti.

(Reps)

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

(Reps)

😁

Tossa 2000 luvun alussa psykopaattimisut olivat muodissa. Mitä korkeammat korot ja tiukemmat vaatteet yhdessä psykotodellisuuden kanssa, niin sitä parempi.

Naudeis ollaan tässä narsistikuopassa, josta ei oikein näköalat avaudu.

😁

• Teknomadonna
        Teknodonna kirjoitti:

Tossa 2000 luvun alussa psykopaattimisut olivat muodissa. Mitä korkeammat korot ja tiukemmat vaatteet yhdessä psykotodellisuuden kanssa, niin sitä parempi.

Naudeis ollaan tässä narsistikuopassa, josta ei oikein näköalat avaudu.

😁

Catherine Tremell ei ollut psyko eikä narsisti, vaan kyllästynyt.

😁

• EdesUnissa

Katkeraa aitykkä. Oletat että sana narsisti on negatiivinen, ja siksi oletat edelleen että sitä käytettäisiin esim. parisuhteessa keinona toisen henkiseen lyömiseen.
        Mutta minä esim. näen narsismin positiivisena voimavarana. Ihminen joka uskoo olevansa muita fiksumpi, voimakkaampi ja jalompi, pyrkii elämässään noudattamaan näitä oppeja ja tulee sellaiseksi. Vertaa tilannetta esim. Nietschen filosifiaan arjalaisesta kansasta, jota sitten myöhemmin Hitler ja sen kaverit tulkitsivat omaksi edukseen, aivan kuten ihmiset tulkitsevat narsismia tänään muiden vahingoksi.

Tosiasia on kuitenkin että narsistit johtavat tätä maailmaa sekä yritys että poliittisella puolella. Olisiko maailma parempi jos meillä ei olisi johtajia, vaan eläisimme villin lännen anarkiassa jossa aluelliset voimamiehet loisivat paikalliset pelisäännöt ?

Narsismin AINOA negatiivinen puoli on että pitkällä aikavälillä se voi johtaa turhautumiseen muita ihmisiä kohtaan, joka johtaa tilanteeseen ettei narsisti enää ole aidosti kiinnostunut muiden ihmisten mielipiteistä, vaan tekee omat johtopäätöksensä. Mutta todellinen NARSISTI kuuntelee hyvin tarkasti mielipiteet ja faktat, sillä hän haluaa olla täydellinen ja tehdä täydellisiä ratkaisuja.

Jos narsisti vie kukkia vaimolleen koska haluaa tehdä hänet onnelliseksi, niin onko se huonompi mies, kuin sellainen joka aidosti ja rehellisesti jää töistä ryyppäämään, koska ei edes tavoittele hyvää omakuvaa, vaan on aidosti mitä on ?

Kaikki eläimet ovat narsisteja negatiivisessä mielessä, mutta kutsumme sitä vietiksi ja eläimen luonnoksi. Vai oletko joskus kuullut eläimestä joka tietoisesti ilman palkitsemisen toivoa tekee hyviä tekoja ? Minun koirani ainakin keskittyy panemaan narttuja, eikä sillä sen isompaa jatkosuunnitelmaa ole.

• Nnnnainen
        EdesUnissa kirjoitti:

Katkeraa aitykkä. Oletat että sana narsisti on negatiivinen, ja siksi oletat edelleen että sitä käytettäisiin esim. parisuhteessa keinona toisen henkiseen lyömiseen.
        Mutta minä esim. näen narsismin positiivisena voimavarana. Ihminen joka uskoo olevansa muita fiksumpi, voimakkaampi ja jalompi, pyrkii elämässään noudattamaan näitä oppeja ja tulee sellaiseksi. Vertaa tilannetta esim. Nietschen filosifiaan arjalaisesta kansasta, jota sitten myöhemmin Hitler ja sen kaverit tulkitsivat omaksi edukseen, aivan kuten ihmiset tulkitsevat narsismia tänään muiden vahingoksi.

Tosiasia on kuitenkin että narsistit johtavat tätä maailmaa sekä yritys että poliittisella puolella. Olisiko maailma parempi jos meillä ei olisi johtajia, vaan eläisimme villin lännen anarkiassa jossa aluelliset voimamiehet loisivat paikalliset pelisäännöt ?

Narsismin AINOA negatiivinen puoli on että pitkällä aikavälillä se voi johtaa turhautumiseen muita ihmisiä kohtaan, joka johtaa tilanteeseen ettei narsisti enää ole aidosti kiinnostunut muiden ihmisten mielipiteistä, vaan tekee omat johtopäätöksensä. Mutta todellinen NARSISTI kuuntelee hyvin tarkasti mielipiteet ja faktat, sillä hän haluaa olla täydellinen ja tehdä täydellisiä ratkaisuja.

Jos narsisti vie kukkia vaimolleen koska haluaa tehdä hänet onnelliseksi, niin onko se huonompi mies, kuin sellainen joka aidosti ja rehellisesti jää töistä ryyppäämään, koska ei edes tavoittele hyvää omakuvaa, vaan on aidosti mitä on ?

Kaikki eläimet ovat narsisteja negatiivisessä mielessä, mutta kutsumme sitä vietiksi ja eläimen luonnoksi. Vai oletko joskus kuullut eläimestä joka tietoisesti ilman palkitsemisen toivoa tekee hyviä tekoja ? Minun koirani ainakin keskittyy panemaan narttuja, eikä sillä sen isompaa jatkosuunnitelmaa ole.

Narsisti käyttää muita häikäilemättömästi hyväkseen ja se aiheuttaa todella suurta henkistä ja taloudellista kärsimystä narsistin uhreille. Mikään ihminen ei ole niin pahuuden ruumiillistuma kuin narsistipsykopaatti. Eli et voi sanoa ettei narsisteissa ole mitään pahaa. He kylvävät tuhoa.

• EdesUnissa
        Nnnnainen kirjoitti:

Narsisti käyttää muita häikäilemättömästi hyväkseen ja se aiheuttaa todella suurta henkistä ja taloudellista kärsimystä narsistin uhreille. Mikään ihminen ei ole niin pahuuden ruumiillistuma kuin narsistipsykopaatti. Eli et voi sanoa ettei narsisteissa ole mitään pahaa. He kylvävät tuhoa.

Sinun näkemyksesi ja määritelmäsi on tuollainen, mutta kirjoitatko sen alle esim. seuraavien narsistien kohdalla ? Sauli Niinistö, Bill Gates, Mannerheim ja Jeesus.

Uskotko että olet heitä parempi, kun et ole tehnyt mitään niin suurta että sinut olisi huomattu ? Ei kai ihmisen tavoite voi olla vain piiloutua komeroon ? Ja ylläolevat neljä narsistia eivät ole mielestäni syyllistyneet tuhon kylvämiseen, joskin Bill Gatesin kohdalla olisin asiasta valmis antamaan ainakin hiukan nyönnytystä.

• Nnnnainen
        EdesUnissa kirjoitti:

Sinun näkemyksesi ja määritelmäsi on tuollainen, mutta kirjoitatko sen alle esim. seuraavien narsistien kohdalla ? Sauli Niinistö, Bill Gates, Mannerheim ja Jeesus.

Uskotko että olet heitä parempi, kun et ole tehnyt mitään niin suurta että sinut olisi huomattu ? Ei kai ihmisen tavoite voi olla vain piiloutua komeroon ? Ja ylläolevat neljä narsistia eivät ole mielestäni syyllistyneet tuhon kylvämiseen, joskin Bill Gatesin kohdalla olisin asiasta valmis antamaan ainakin hiukan nyönnytystä.

Nuo ovat ihan sinun valheellisia ajatuksia että Niinistö ym olisivat narsisteja. Elä vaan siellä valheellisessa maailmassasi.

• EdesUnissa
        Nnnnainen kirjoitti:

Nuo ovat ihan sinun valheellisia ajatuksia että Niinistö ym olisivat narsisteja. Elä vaan siellä valheellisessa maailmassasi.

Jos olet lukenut kaiken psykiatriasta kuten mainitsit, niin kykenet sen perusteella sanomaan että nämä tunnetut henkilöt joiden elämäntarina on tiedossamme ovat narsisteja. He eivät kärsi "narsistisesta persoonallisuushäiriöstä" jonka tunnut liittävän narsistiseen luonteenpiirteeseen, mutta aivan 100%lla varmuudella nämä ihmiset ovat narsisteja.
        Persoonallisuushäiriöitä on useita, toiset eristäytyy ja toiset eivät välitä säännöistä. Jotkut kaipaavat toisten hyväksyntää, ja jotkut ylikorostavat varmuutta ja täydellisyyttä. Persoonallisuushäiriöitä voisi kutsua ikäänkuin sivuraiteeksi, jossa ihmisen ajatusmaailma poikkeaa "normaalista" jonkin tietyn alueen osalta.

Persoonallisuushäiriöt ovat luonteeltaan pitkä-aikaisia, sillä ne perustuvat ihmisen omaan ajatusmaailmaan, jolloin muutos voi tapahtua vain kokemusten kautta. Huvittavaa tässä analyysissä on se että jos koko ihmiskunta muuttuu jollakin alueella persoonallisuushäiriöiseksi, niin heistä kaikista tuleekin normaaleja.

Lopulta kuitenkin narsismi on ihmisen luonteenpiirre, ja se ei ikinä häviä. Se ei ole myöskään ikinä ollut sairaus, eikä siitä sellaista tule tehdä.
        Olisi vastaava virhe kutsua ihmisen itsesuojeluvaistoa persoonallisuushäiriöksi.

• Siinä-vastaus
        Teknodonna kirjoitti:

(Reps)

😁

Kaikki kissat ovat hyvin narsistisia, etkö ole sitä kuullut.
        Narsisti ja psykopaatti ovat koiraihmisiä aina koska ei kaksi narsistia yhteen sovi. Toisen on oltava uhri ja toisen narsisti. Ja kissathan eivät ole pomputeltavissa ja siksi narsisti ei voi sietää niitä koska ne eivät ikinä ole narsistin hallittavissa.

• ragkjapåoerjgwp
        Siinä-vastaus kirjoitti:

Kaikki kissat ovat hyvin narsistisia, etkö ole sitä kuullut.
        Narsisti ja psykopaatti ovat koiraihmisiä aina koska ei kaksi narsistia yhteen sovi. Toisen on oltava uhri ja toisen narsisti. Ja kissathan eivät ole pomputeltavissa ja siksi narsisti ei voi sietää niitä koska ne eivät ikinä ole narsistin hallittavissa.

Olen sitten varmaan narsisti, kun pidän enemmän koirista kuin kissoista. Siitä olen eri mieltä, etteivätkö narsistisilla piirteillä varustellut henkilöt sovi yhteen, ei, hyvin sopivat, mutta toinen alkaa pian nimittää itseään uhriksi, ehkä molemmat.

• palstailija

Narsisti vai "narsisti". Oikeet narsistit kerää puskurikseen kilttejä ihmisiä, jotaka ei uskalla sanoa mielipidettään tai vastaan mistään asiasta. Voit onnitella itseäsi, jos pääsit tälläsestä paskaläjästä eroon.

• hoviimeejanielee

Todellinen narsisti ei lopeta koskaan juonitteluaan, valehteluaan, mustamaalaustaan, täydellistä sokeutta omaa toimintaansa kohtaan. Hän voi pukea saduissaan omat uhrinsakin "narsisteiksi".

• Narsistit myös tappaa ja syö puolustuskyvyttömiä pikkulapsia, potkii mummuja ja jyrää itsensä Yhdysvaltain presidentiksi.

• flowersreally
        hoviimeejanielee kirjoitti:

Todellinen narsisti ei lopeta koskaan juonitteluaan, valehteluaan, mustamaalaustaan, täydellistä sokeutta omaa toimintaansa kohtaan. Hän voi pukea saduissaan omat uhrinsakin "narsisteiksi".

Itse asiassa todellinen narsisti mitä luultavimmin toimisi juuri kuten aloittaja.

• flowersreally kirjoitti:

Itse asiassa todellinen narsisti mitä luultavimmin toimisi juuri kuten aloittaja.

:) Luultavasti.

• Alfabertti kirjoitti:

Narsistit myös tappaa ja syö puolustuskyvyttömiä pikkulapsia, potkii mummuja ja jyrää itsensä Yhdysvaltain presidentiksi.

Jos katsovat hyötyvänsä siitä.

• LinerT.2 kirjoitti:

Jos katsovat hyötyvänsä siitä.

Eivätkä usko jäävänsä kiinni.

• LinerT.2 kirjoitti:

Eivätkä usko jäävänsä kiinni.

Ja eivät katso tekojensa haittavan muuta porskuttamistaan. Narsistikin tietää, mikä on laissa kiellettyä. Riskin rajat, oma oikeutus...

• LinerT.2 kirjoitti:

Ja eivät katso tekojensa haittavan muuta porskuttamistaan. Narsistikin tietää, mikä on laissa kiellettyä. Riskin rajat, oma oikeutus...

Narsismikeskustelussa minua häiritsee se, että osa maallikoista ei tunnu ymmärtävän narsismin positiivisia vaikutuksia.

Yksikään menestyvä ihminen ei kohoa asemaansa ilman tervettä narsismia, se on voimavara joka saa ihmisen uskomaan itseensä.

Varovasestikin arvioiden 99 prosenttia narsismista rakentaa positiivisia asioita, ja ehkä 1 prosentti narsismista menee lokeroon narsistinen persoonallisuushäiriö.

Narsismi on esillä negatiivisenä ilmiönä vain luusereiden puheissa.

• Nnnnainen
        Alfabertti kirjoitti:

Narsismikeskustelussa minua häiritsee se, että osa maallikoista ei tunnu ymmärtävän narsismin positiivisia vaikutuksia.

Yksikään menestyvä ihminen ei kohoa asemaansa ilman tervettä narsismia, se on voimavara joka saa ihmisen uskomaan itseensä.

Varovasestikin arvioiden 99 prosenttia narsismista rakentaa positiivisia asioita, ja ehkä 1 prosentti narsismista menee lokeroon narsistinen persoonallisuushäiriö.

Narsismi on esillä negatiivisenä ilmiönä vain luusereiden puheissa.

Itse sekoitat asiat eli kaikilla toivoisi olevan terve itsekkyys. Se ei ole sairaus. Narsistisessa persoonallisuushäiriössä itsekkyys ei ole tervettä koska puuttuu täysin omatunto ja on valmis tuhoamaan kaiken edessään olevan. Trump on hyvä esimerkki kaikille jotka haluavat tietää mitä oireita narsistinen persoonallisuushäiriö aiheuttaa. Koko tyyppi on täysin naurettava psykopaatti, soitti puiston johtajalle että haluaa uusia kuvia virkaanastujaisista kun aiemmissa näkyi totuus eli yleisökato mikä on loukkaus narsistiTrumppia kohtaan. Trump on tunne-elämältään 2 vuotiaan tasolla. Lisää "vaihtoehtoista totuutta" tiedossa niin kauan kuin Trump johdossa. En ollut edes aiemmin elämässäni kuullut niin hullua sanaa kuin vaihtoehtoinen totuus. 😭

• Nnnnainen kirjoitti:

Itse sekoitat asiat eli kaikilla toivoisi olevan terve itsekkyys. Se ei ole sairaus. Narsistisessa persoonallisuushäiriössä itsekkyys ei ole tervettä koska puuttuu täysin omatunto ja on valmis tuhoamaan kaiken edessään olevan. Trump on hyvä esimerkki kaikille jotka haluavat tietää mitä oireita narsistinen persoonallisuushäiriö aiheuttaa. Koko tyyppi on täysin naurettava psykopaatti, soitti puiston johtajalle että haluaa uusia kuvia virkaanastujaisista kun aiemmissa näkyi totuus eli yleisökato mikä on loukkaus narsistiTrumppia kohtaan. Trump on tunne-elämältään 2 vuotiaan tasolla. Lisää "vaihtoehtoista totuutta" tiedossa niin kauan kuin Trump johdossa. En ollut edes aiemmin elämässäni kuullut niin hullua sanaa kuin vaihtoehtoinen totuus. 😭

"Itse sekoitat asiat eli kaikilla toivoisi olevan terve itsekkyys. Se ei ole sairaus. Narsistisessa persoonallisuushäiriössä itsekkyys ei ole tervettä koska puuttuu täysin omatunto ja on valmis tuhoamaan kaiken edessään olevan."

Puhun samasta asiasta kuin sinä, mutta niiden oikeilla termeillä.

Terve narsismi on ihmisen tärkein positiivinen ominaisuus, siihen rakentuu ihmisen koko minäkuva. Ilman narsismia ei ole hyvinvoivia ihmisiä.

Jostakin käsittämättömästä syystä meillä on ryhdytty liittämään narsistisen persoonallisuushäiriön oireet termiin narsismi.

• Nnnnainen
        Alfabertti kirjoitti:

"Itse sekoitat asiat eli kaikilla toivoisi olevan terve itsekkyys. Se ei ole sairaus. Narsistisessa persoonallisuushäiriössä itsekkyys ei ole tervettä koska puuttuu täysin omatunto ja on valmis tuhoamaan kaiken edessään olevan."

Puhun samasta asiasta kuin sinä, mutta niiden oikeilla termeillä.

Terve narsismi on ihmisen tärkein positiivinen ominaisuus, siihen rakentuu ihmisen koko minäkuva. Ilman narsismia ei ole hyvinvoivia ihmisiä.

Jostakin käsittämättömästä syystä meillä on ryhdytty liittämään narsistisen persoonallisuushäiriön oireet termiin narsismi.

Joo no ne asiat on todella kaukana toisistaan. Vain narsistinen persoonallisuushäiriö on diagnosoitu sairaus, narsismi ei. Jokaisessa ihmisessä on narsismia.

• Nnnnainen kirjoitti:

Joo no ne asiat on todella kaukana toisistaan. Vain narsistinen persoonallisuushäiriö on diagnosoitu sairaus, narsismi ei. Jokaisessa ihmisessä on narsismia.

Nopeesti vilkaisin keskusteluanne ja minustakin narsistinen käytös ja narsisti, on eri asia.

Narsistista käytöstä tarvitaan vaikkapa urheilussa. Joku Teemu Selänne on ollut narsistisesti käyttäytyessään kentän tehokkaimpia pelaajia aikanaan. Mutta siinäkin pitää myös vastata siihen itsekkyyteen teoilla, tai muuten ois ura jäänyt lyhyeksi.

Joku Saddami taas tai joku edesmennyt "suurmies" on huomannut ehkä liian myöhään, että narsistisella käytöksellä ja narsistisena ololla on vinha ero. :-D

• EdesUnissa
        LinerT.2 kirjoitti:

Liner, askel kerrallaan etenet aiheesta. Normivälinpitämättömyys on tunnusomaista epäsosiaaliselle persoonallisuushäiriölle, ei niinkään edes narsistiselle persoonallisuushäiriölle puhumattakaan narsismista, josta aloittaja tekstin aloitti.

Nopeesti vilkaisin keskusteluanne ja minustakin narsistinen käytös ja narsisti, on eri asia.

Narsistista käytöstä tarvitaan vaikkapa urheilussa. Joku Teemu Selänne on ollut narsistisesti käyttäytyessään kentän tehokkaimpia pelaajia aikanaan. Mutta siinäkin pitää myös vastata siihen itsekkyyteen teoilla, tai muuten ois ura jäänyt lyhyeksi.

Joku Saddami taas tai joku edesmennyt "suurmies" on huomannut ehkä liian myöhään, että narsistisella käytöksellä ja narsistisena ololla on vinha ero. :-D

WIKIPEDIASTA:

Terve narsismi

Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena.[7] Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia.[7] Terveen narsistista itsensä toteuttamista voidaan pitää elämänhaluisen elämän edellytyksenä. Terveellä narsistilla on rikas tunne-elämä ja sen myötä kyky kokea voimakkaita tunteita ja innostusta.[8] Hyvän itsetunnon ansiosta narsisti pystyy tarvittaessa olemaan myös yksin, ja terveen narsismin avulla ihminen kykenee selviytymään elämän kriiseistä ja kovistakin koettelemuksista.[7][8]

Terveen narsismin puutetta voidaan pitää lähes yhtä haitallisena asiana kuin narsistista luonnehäiriötä.[7] Narsistisuuden puute heijastuu huonona itsetuntona, joka ilmenee henkilöä jatkuvasti riivaavana huonommuuden tunteena. Hyvätkään kokemukset ja onnistumiset eivät paranna narsismin puutteesta kärsivän huonoa minäkuvaa.[7] Narsismin puutetta voidaan kuitenkin hoitaa terapiassa, jossa käsitellään muun muassa empatian, hyväksymisen ja välittämisen kokemuksia.[7]

Terveen narsismin perusta syntyy jo varhaislapsuudessa. Se kehittyy lapsen minuuden ja hoitavan ympäristön myönteisiä kokemuksia vahvistavassa vuorovaikutuksessa.[8] Narsistinen tasapaino voi kuitenkin kenellä tahansa vaihdella. Pahimmissa tasapainon häiriöissä voi syntyä narsistinen ahdistus, joka saattaa johtaa addiktioihin tai josta voi syntyä narsistinen häpeäromahdus.[1]

Narsismi ei ole häiriötila, narsistinen persoonallisuushäiriö sitävastoin on.

• Olen hoitanut menestyksekkäästi Napoleonin narsismia, joten enköhän saa myös ex-eukkosi takaisin ruotuun.

• ronjis

Käy vaikka jonkun psykologin juttusella ja koitaa löytää jokin ratkaisu millä auttaa lapsiasi. Olet velvollinen heitä auttamaan.
      Oma vanhempani on kuin narsisti ja saanut sumutettua myös toisen samanlaiseksi tunnekylmäksi tyypiksi.
      Olen lähes 40 vuotias ja johtuen heidän aiheuttamista traumoista en vieläkään ole osannut luoda kunnollista parisuhdetta ja itsemurha kiikkuu kokoajan mielessä.

Auta lapsiasi mahdollisimman pian. Puhu heille myös siitä ettei sen naisen oikkuja kannata ottaa todesta jne. Onhan se väärin mustamaalata äitiä, mutta jotain on tehtävä ettei hän myrkytä lapsiasi heidän kasvuiässään ja vie jopa elämäniloa.
      Onnea.

Niin ja kriisikeskuksestahan saa jutteluapua ja apua siihen mihin suuntaan kannattaisi Asian kanssa edetä.

• Sun ongelmasi on terveen narsismin puute, häpeät itseäsi.

• No kyllä räikeämmissä tapauksissa selvitän lapsille totuuden. Ehkä ei ole kovin huono tilanne vielä ainakaan.
        Mutta jutellaan lasten kanssa paljon ja he näkevät toisenlaistakin elämää. Ovat jo ääneen ihmetelleet exän tapaa rajoittaa sukulaissuhteita tms.

Ja ajattelin jo ennen eroa, että minun on tehtävä jotakin lastenkin vuoksi.

Toivottavasti heistä kasvaa tasapainoisia eläjiä, eikä exän kiukkuilut tartu heihin. Toisaalta näyttää kyllä hyvältä. :-) Muksut ovat huippumuksuja.

• Nnnnainen
        tähänsekaappi kirjoitti:

No kyllä räikeämmissä tapauksissa selvitän lapsille totuuden. Ehkä ei ole kovin huono tilanne vielä ainakaan.
        Mutta jutellaan lasten kanssa paljon ja he näkevät toisenlaistakin elämää. Ovat jo ääneen ihmetelleet exän tapaa rajoittaa sukulaissuhteita tms.

Ja ajattelin jo ennen eroa, että minun on tehtävä jotakin lastenkin vuoksi.

Toivottavasti heistä kasvaa tasapainoisia eläjiä, eikä exän kiukkuilut tartu heihin. Toisaalta näyttää kyllä hyvältä. :-) Muksut ovat huippumuksuja.

Mä kasvoin narsistipsykopaatin perheessä lapsena. Eli olen omaksunut sen uhri roolin koska vaihtoehtoja ei ollut. Oli pakko miellyttää ja mielistellä ja omaa tahtoa ei ikinä kehittynyt.
        Narsismi ei nyt onneksi ole periytyvää mutta käyttäytymismallit opitaan kotoa ja osaan kyllä halutessani käyttäytyä kuin narsistipsykopaatti. Erotuksena se, että osaan kuunnella myös omaatuntoa enkä ikinä haluaisi muille mitään pahaa. En siis ole narsisti vaikka hyvin taitavasti läheltä olen sen käyttäytymismallin nähnyt. Mitä vähemmän lapset saa vaikutteita, sen parempi.

• Nnnnainen
        Alfabertti kirjoitti:

Sun ongelmasi on terveen narsismin puute, häpeät itseäsi.

Emmä saanu kyllä sellaista kuvaa että hän häpeäisi itseään. Miksi ihmeessä häpeäisi? Siksikö että maailmassa on oikeasti pahoja ihmisiä?

• Nnnnainen kirjoitti:

Emmä saanu kyllä sellaista kuvaa että hän häpeäisi itseään. Miksi ihmeessä häpeäisi? Siksikö että maailmassa on oikeasti pahoja ihmisiä?

Jos ihminen miettii itsemurhaa, niin hän ei arvosta itseään vaan häpeää itseään. Se on itserakkauden puutetta.

• Alfabertti kirjoitti:

Sun ongelmasi on terveen narsismin puute, häpeät itseäsi.

Se onkin kiva termi tuo "terve narsismi" kun sillä voi narsisti perustella vähemmän narsisteille tekemiään koukkuja. Haastavinta on varmaan itse sitten erottaa sitä häilyvää rajaviivaa kun "terve narsismi" muuttuu "sairaaksi narsismiksi".

• Harmaaritari kirjoitti:

Se onkin kiva termi tuo "terve narsismi" kun sillä voi narsisti perustella vähemmän narsisteille tekemiään koukkuja. Haastavinta on varmaan itse sitten erottaa sitä häilyvää rajaviivaa kun "terve narsismi" muuttuu "sairaaksi narsismiksi".

Näin me koetaan maailma erilailla vaikka samalla planeetalla eletään.

Mun työssäni terve narsismi on perusedellytys, ilman sitä ei ole asiaa alalle. Rajanvetokin on simppeli, narsistista persoonallisuushäiriötä sairastavan seurassa on ahdistavaa, ja terveesti narsistisen seurassa on miellyttävä olla.

• Alfabertti kirjoitti:

Näin me koetaan maailma erilailla vaikka samalla planeetalla eletään.

Mun työssäni terve narsismi on perusedellytys, ilman sitä ei ole asiaa alalle. Rajanvetokin on simppeli, narsistista persoonallisuushäiriötä sairastavan seurassa on ahdistavaa, ja terveesti narsistisen seurassa on miellyttävä olla.

"terveesti narsistisen seurassa on miellyttävä olla."

Niinhän ne "terveet narsistit" sanoo ja uskoo. Yksi kaverinikin oli ihmeissään kun yhteen sen järkkäämään juttuun ei halunnut tulla kukaan sen työkavereista :D että se siitä miellyttävyydestä. No samainen kaveri kyllä väittää ettei hän ole narsisti mutta kyllä siihen aika monet narsupiirteet sopii. Kyllä sen kanssa pärjää kun pitää sen aisoissa eikä päästä liikaa niskan päälle missään asiassa ja siihen taas vaikuttaa se kun olen tuntenut lapsesta asti niin ei pysty mua pompottamaan.

"terveesti narsistisen seurassa on miellyttävä olla."

Niinhän ne "terveet narsistit" sanoo ja uskoo. Yksi kaverinikin oli ihmeissään kun yhteen sen järkkäämään juttuun ei halunnut tulla kukaan sen työkavereista :D että se siitä miellyttävyydestä. No samainen kaveri kyllä väittää ettei hän ole narsisti mutta kyllä siihen aika monet narsupiirteet sopii. Kyllä sen kanssa pärjää kun pitää sen aisoissa eikä päästä liikaa niskan päälle missään asiassa ja siihen taas vaikuttaa se kun olen tuntenut lapsesta asti niin ei pysty mua pompottamaan.

Terve narsismi on hyvän itsetunnon kulmakivi, eikä se Ikis ole mielipide.

• Alfabertti kirjoitti:

Terve narsismi on hyvän itsetunnon kulmakivi, eikä se Ikis ole mielipide.

Joo niin se kaverinikin uskoo olevansa aina oikeassa ja tekevänsä mainioita päätöksiä, sen lisäksi tietysti että se ajattelee olevansa komea, älykäs ja hyvä seuramies. Joistakin jutuista voi olla hyvinkin eri mieltä ja kyllä se ääretön itseluottamus ainakin minulle on huvitusta aiheuttanut monet kerrat.

• Nnnnainen
        Alfabertti kirjoitti:

Jos ihminen miettii itsemurhaa, niin hän ei arvosta itseään vaan häpeää itseään. Se on itserakkauden puutetta.

Ei masennukseen välttämättä liity mitään häpeää. Masentuneet on ne jotka itsaria miettii mutta silti voi pysyä omanarvontunto sen verran järkiperäisenä ettei häpeä aiheettomasti itseään.

Joo niin se kaverinikin uskoo olevansa aina oikeassa ja tekevänsä mainioita päätöksiä, sen lisäksi tietysti että se ajattelee olevansa komea, älykäs ja hyvä seuramies. Joistakin jutuista voi olla hyvinkin eri mieltä ja kyllä se ääretön itseluottamus ainakin minulle on huvitusta aiheuttanut monet kerrat.

Tämä selvä.

• Nnnnainen kirjoitti:

Ei masennukseen välttämättä liity mitään häpeää. Masentuneet on ne jotka itsaria miettii mutta silti voi pysyä omanarvontunto sen verran järkiperäisenä ettei häpeä aiheettomasti itseään.

Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen kestää koviakin vastoinkäymisiä.

• Alfabertti kirjoitti:

Niin ja "terveellä itsetunnolla" varustettu "terve narsisti" sen verran tietysti myös itselleenkin saattaa niitä vastoinkäymisiä aiheuttaa että sehän on vain reilua kun kestää sitten seuraukset kuin mies.

• Nnnnainen kirjoitti:

Mä kasvoin narsistipsykopaatin perheessä lapsena. Eli olen omaksunut sen uhri roolin koska vaihtoehtoja ei ollut. Oli pakko miellyttää ja mielistellä ja omaa tahtoa ei ikinä kehittynyt.
        Narsismi ei nyt onneksi ole periytyvää mutta käyttäytymismallit opitaan kotoa ja osaan kyllä halutessani käyttäytyä kuin narsistipsykopaatti. Erotuksena se, että osaan kuunnella myös omaatuntoa enkä ikinä haluaisi muille mitään pahaa. En siis ole narsisti vaikka hyvin taitavasti läheltä olen sen käyttäytymismallin nähnyt. Mitä vähemmän lapset saa vaikutteita, sen parempi.

No huomaan, että ei se tee exänkään elämästä helppoa, että koitan osoittaa lapsille, että ihmisille hyvää tekemällä saa enemmän hyvää itsekin. Kuitenkaan kaikkien kanssa ei tarvitse olla tekemisissä, jos he eivät heotä arvosta, vaan käyttävät hyväkseen. :-)

Niin ja "terveellä itsetunnolla" varustettu "terve narsisti" sen verran tietysti myös itselleenkin saattaa niitä vastoinkäymisiä aiheuttaa että sehän on vain reilua kun kestää sitten seuraukset kuin mies.

Siinähän narsku trollailet...

• Alfabertti kirjoitti:

Siinähän narsku trollailet...

En minä trollaile mutta aihe kiinnostaa kun itse ilmeisesti näet itsesi "terveenä narsistina" ja minäkin kun parikin vastaavaa tunnen ja tiedän niiden edesottamuksista niin mukava heitellä murikoita ihan niin kuin niillekin.

En minä trollaile mutta aihe kiinnostaa kun itse ilmeisesti näet itsesi "terveenä narsistina" ja minäkin kun parikin vastaavaa tunnen ja tiedän niiden edesottamuksista niin mukava heitellä murikoita ihan niin kuin niillekin.

Narsismia on sekin että nostat itsesi asemaan josta koet olevasi oikeutettu arvioimaan muita.

Onko se tervettä narsismia vai osoitus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä?

• Alfabertti kirjoitti:

Narsismia on sekin että nostat itsesi asemaan josta koet olevasi oikeutettu arvioimaan muita.

Onko se tervettä narsismia vai osoitus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä?

Kyllä kai kaikille avoimella mielipidepalstalla saa ilmaista mielipiteensä? Minä nyt ilmaisin "terveistä narsisteista" noin yleensä. Itsehän jokunen päivä sitten pidit minun juttuja täällä "akkamaisina" tai jotain, minusta semmoinen oikeastaan enemmän menee loukkauksen puolelle mutta enhän minäkään siitä suuttunut niin ihmetyttää jos otat taas itseesi semmoisesta josta ei oikeastaan tarvitsisi että mistähän se taas sitten on osoitus tai oire?

Kyllä kai kaikille avoimella mielipidepalstalla saa ilmaista mielipiteensä? Minä nyt ilmaisin "terveistä narsisteista" noin yleensä. Itsehän jokunen päivä sitten pidit minun juttuja täällä "akkamaisina" tai jotain, minusta semmoinen oikeastaan enemmän menee loukkauksen puolelle mutta enhän minäkään siitä suuttunut niin ihmetyttää jos otat taas itseesi semmoisesta josta ei oikeastaan tarvitsisi että mistähän se taas sitten on osoitus tai oire?

Onkos tää Alfabertti perttisetä, muuten?

Mutta ei täällä omia mielipiteitään kannata niin ärhäkkäästi puolustaa, että herneet näpsähtäs nokkaan. :-)

No tää juttu narsismista ei ole mielipide, vaan ihan hyväksytty näkemys psykologiassa.

Sä kertoilet toisinaan juttuja kavereistasi joita etevämpänä tunnut pitävän itseäsi, sehän on narsismia. Olisi kiva kuulla arviosi siitä onko kyse terveestä narsismista vai osoitus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä?

Pertti-setähän minä.

Tässä nyt on niin paljon porukkaa sotkemassa käsitteitä narsismista, että kyllä joukkoon mahtuu totuuskin.

Onkos tää Alfabertti perttisetä, muuten?

Mutta ei täällä omia mielipiteitään kannata niin ärhäkkäästi puolustaa, että herneet näpsähtäs nokkaan. :-)

Juu bertti on pertti.

Nimenomaan näin, huumorilla pitää suhtautua kenen tahansa väittämiin jua muutenkin suhtautua niin ettei ne toisetkaan ihan tosissaan täällä ole vaikka joskus vähän yrittäisivät ärsyttääkin. Eihän tästä mitään tulisi jos tunteiden antaisi liikaa viedä näissä jutuissa.

• Alfabertti kirjoitti:

No tää juttu narsismista ei ole mielipide, vaan ihan hyväksytty näkemys psykologiassa.

Sä kertoilet toisinaan juttuja kavereistasi joita etevämpänä tunnut pitävän itseäsi, sehän on narsismia. Olisi kiva kuulla arviosi siitä onko kyse terveestä narsismista vai osoitus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä?

Mulle on ihan sama mitä nökemyksiä jotkut psykologian opukset esittää kun oman mielipiteeni nojaan kokemuksiin itsensä "terveinä narsisteina" näkevistä. Enkä minä nyt kovin paljon etevämpänä itseäni pidä mutten myöskään ihan niin hankalana ihmisenä kun mitä ne.

Mulle on ihan sama mitä nökemyksiä jotkut psykologian opukset esittää kun oman mielipiteeni nojaan kokemuksiin itsensä "terveinä narsisteina" näkevistä. Enkä minä nyt kovin paljon etevämpänä itseäni pidä mutten myöskään ihan niin hankalana ihmisenä kun mitä ne.

Narsistin vaatimaton lohkaisu, sua ei taida liikuttaa kenenkään näkemykset?

• Alfabertti kirjoitti:

Narsistin vaatimaton lohkaisu, sua ei taida liikuttaa kenenkään näkemykset?

Lähdit sitten vetämään tuota narskujen vanhaa kikkaa että väitetään jotakuta muuta narskuksi niin ei itse paljastuta sellaiseksi? Tuo aiemmin mainitsemani kaveri harrastaa tuota kanssa aina kun ajautuu vaikeuksiin, kaikki muut ovat narsisteja ja hän viaton puhdas pulmunen. Sorry, ei toimi minuun kun olen kyllä nähnyt oikeastaan kaikki pikku metkut mitä lievästi narsistinen luonne voi yrittää omaa kilpeään kiillottakseen.

Lähdit sitten vetämään tuota narskujen vanhaa kikkaa että väitetään jotakuta muuta narskuksi niin ei itse paljastuta sellaiseksi? Tuo aiemmin mainitsemani kaveri harrastaa tuota kanssa aina kun ajautuu vaikeuksiin, kaikki muut ovat narsisteja ja hän viaton puhdas pulmunen. Sorry, ei toimi minuun kun olen kyllä nähnyt oikeastaan kaikki pikku metkut mitä lievästi narsistinen luonne voi yrittää omaa kilpeään kiillottakseen.

Minä olen ihan avoimesti paljastanut olevani narsisti, ei siinä ole seliteltävää.

Minua huvittaa kun tällä palstalla suurimmat pilkkakirveen heiluttajat ovat niitä jotka tuomitsevat narsismin - kuitenkin sen itselleen sallien.

Älä huoli Ikis, sinä olet vasta toiseksi narsistisin henkilö palstalla, NuuskaMuikkune on ihan omissa sfääreissään.

• Alfabertti kirjoitti:

Minä olen ihan avoimesti paljastanut olevani narsisti, ei siinä ole seliteltävää.

Minua huvittaa kun tällä palstalla suurimmat pilkkakirveen heiluttajat ovat niitä jotka tuomitsevat narsismin - kuitenkin sen itselleen sallien.

Älä huoli Ikis, sinä olet vasta toiseksi narsistisin henkilö palstalla, NuuskaMuikkune on ihan omissa sfääreissään.

Vähän aikaa pimentoa palstalta ja taas tuntuu kotoisalta. :-D

Ei aloitusta, ettei sais kunnon nujakoita aikaiseksi. :-D

• Alfabertti kirjoitti:

Oletkos itse sitten hyvänä kolmosena?Kokonaisuus ja palstahistoria huomioonottaen voisi kyllä ajatella että sulla olis saumaa ykköseksikin.

Vähän aikaa pimentoa palstalta ja taas tuntuu kotoisalta. :-D

Ei aloitusta, ettei sais kunnon nujakoita aikaiseksi. :-D

Mun tapauksessa on ihan sama minkä näkökulman otan asiaan, aina joku inttää vastaan. Sekin tuntuu kotoisalta...

Oletkos itse sitten hyvänä kolmosena?Kokonaisuus ja palstahistoria huomioonottaen voisi kyllä ajatella että sulla olis saumaa ykköseksikin.

Vaikka minä olen narsisti, niin sittenkin olen hillitty siinä.

Olen palstalla keskustellakseni, se ei ole narsismia.

• Alfabertti kirjoitti:

Vaikka minä olen narsisti, niin sittenkin olen hillitty siinä.

Olen palstalla keskustellakseni, se ei ole narsismia.

Sama vika mutta se näyttää poikivan narsismisyytöksiä. Ei se sun tapauksessa se keskustelu sinällään vaan se kun niiden keskustelujen seurauksena syntyi melkoinen mylläkkä niin se kyllä nostaa kärkisijoille palstanarskuilussa.

Sama vika mutta se näyttää poikivan narsismisyytöksiä. Ei se sun tapauksessa se keskustelu sinällään vaan se kun niiden keskustelujen seurauksena syntyi melkoinen mylläkkä niin se kyllä nostaa kärkisijoille palstanarskuilussa.

Ei se mun vika ole jos vanhemmat palstalaiset olettavat heillä olevan painavampi sana kuin mulla ja ajavat tilanteen tyhmyyksissään umpikujaan. Silloin syntyy mylläköitä, ja minä sanon aina lopulta viimeisen sanan. Aina.

Se on kuitenkin luonnonlaki, ei narsismia.

• Alfabertti kirjoitti:

Ei se mun vika ole jos vanhemmat palstalaiset olettavat heillä olevan painavampi sana kuin mulla ja ajavat tilanteen tyhmyyksissään umpikujaan. Silloin syntyy mylläköitä, ja minä sanon aina lopulta viimeisen sanan. Aina.

Se on kuitenkin luonnonlaki, ei narsismia.

"Silloin syntyy mylläköitä, ja minä sanon aina lopulta viimeisen sanan. Aina.

Se on kuitenkin luonnonlaki, ei narsismia."

:D Etkö tosiaan itse näe missä sulla menee vikaan :D ja kyllä, se juurikin on narsismia tai siis narsistin kyvyttömyyttä nähdä omia virheitään.

"Silloin syntyy mylläköitä, ja minä sanon aina lopulta viimeisen sanan. Aina.

Se on kuitenkin luonnonlaki, ei narsismia."

:D Etkö tosiaan itse näe missä sulla menee vikaan :D ja kyllä, se juurikin on narsismia tai siis narsistin kyvyttömyyttä nähdä omia virheitään.

Ota Ikis mun sanani vaikka siten, että minä tiedän miten sanani vaikuttavat sinuun ja muuhun kantajengiin.

• Alfabertti kirjoitti:

Ota Ikis mun sanani vaikka siten, että minä tiedän miten sanani vaikuttavat sinuun ja muuhun kantajengiin.

Taitaa eniten vaikuttaa multinikkailut ja toisten nimissä trollailut mutta sehän on tosiaankin hyvä kun nyt tiedät kuinka kantajengi vastaa jos alat ihan vääriä huhuja levittämään.

Taitaa eniten vaikuttaa multinikkailut ja toisten nimissä trollailut mutta sehän on tosiaankin hyvä kun nyt tiedät kuinka kantajengi vastaa jos alat ihan vääriä huhuja levittämään.

Älä viitsi Ikis naurattaa, kantajengi on hampaattomia mummuja.

• Alfabertti kirjoitti:

Älä viitsi Ikis naurattaa, kantajengi on hampaattomia mummuja.

Sittenhän se onkin reilu peli kun on suunnilleen tasaväkinen vastus sulle :D

Sittenhän se onkin reilu peli kun on suunnilleen tasaväkinen vastus sulle :D

Vastus...oletko julistamassa palstasodan?

• Alfabertti kirjoitti:

Vastus...oletko julistamassa palstasodan?

En minä mutta vaikuttaa vähän siltä että itse olisit hakemassa jotain. Minähän vain hyvässä hengessä vastailen tässä sun huuteluihin.

En minä mutta vaikuttaa vähän siltä että itse olisit hakemassa jotain. Minähän vain hyvässä hengessä vastailen tässä sun huuteluihin.

Mun huuteluni taisi olla se, että narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat eri asioita. Vaikka tuo on fakta, se ei jostain syystä kelpaa sulle...

Sun kohdallasi tuo narsistinen persoonallisuushäiriö lienee totuus.

• Alfabertti kirjoitti:

Mun huuteluni taisi olla se, että narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat eri asioita. Vaikka tuo on fakta, se ei jostain syystä kelpaa sulle...

Sun kohdallasi tuo narsistinen persoonallisuushäiriö lienee totuus.

Sovitaan niin mutta et sitten näyttänyt hyväksyvän minun poikkeavaa näkemystä, siis sitä että useinkin noiden raja on häilyvä ja monesti narsistisesti persoonallisuushäiriöiset selittelee itseään hyviksiksi sillä "hyvällä narsismilla".

Joo no se on sun näkemys allekirjoittaneesta.

Sovitaan niin mutta et sitten näyttänyt hyväksyvän minun poikkeavaa näkemystä, siis sitä että useinkin noiden raja on häilyvä ja monesti narsistisesti persoonallisuushäiriöiset selittelee itseään hyviksiksi sillä "hyvällä narsismilla".

Joo no se on sun näkemys allekirjoittaneesta.

Sinulle raja voi olla häilyvä, me muut erotamme sen.

• Alfabertti kirjoitti:

Sinulle raja voi olla häilyvä, me muut erotamme sen.

Tuskinpa vaan erotatte te narskut, teidän mielestä kaikki teidän harjoittama narskuilu on "tervettä narsismia" vaikkei olisikaan.

Tuskinpa vaan erotatte te narskut, teidän mielestä kaikki teidän harjoittama narskuilu on "tervettä narsismia" vaikkei olisikaan.

Sä voit lisätä itsesikin narsistien listalle, se ei ole kenellekään epäselvää. Olet vieläpä persoonallisuushäiriöinen narsisti, mahdollisesti palstan ainoa sellainen.

• Alfabertti kirjoitti:

Sä voit lisätä itsesikin narsistien listalle, se ei ole kenellekään epäselvää. Olet vieläpä persoonallisuushäiriöinen narsisti, mahdollisesti palstan ainoa sellainen.

Mitäs minä sanoin tuosta narskuväittämisestä? Vanha kikka joka ei toimi edes ärsytystarkoituksessa, korkeintaan vähän huvittaa tuo levyn päälle jääminen.

Mitäs minä sanoin tuosta narskuväittämisestä? Vanha kikka joka ei toimi edes ärsytystarkoituksessa, korkeintaan vähän huvittaa tuo levyn päälle jääminen.

Sanoitko narskujen syyttelevän muita narsismista?

• Oletteniintietämättömiä
        Alfabertti kirjoitti:

Masennus on sairaus eikä se johdu vastoinkäymisistä vaan psyykeestä.

• öaksgmaprgäp

Olen lopen kyllästynyt tähän narsismijuttuun, en siis vain täällä, vaan kaikkialla. Kaikki bacchukset ja bakkantit saavat siitä ravintoa.

Ennen vanhaan kaikki oli paremmin, kun jokainen luki lääkärikirjasta mikä heitä itseään vaivaa. Nyt vaivat näissä keskusteluissa nähdään muissa eikä itsessä.

• öaksgmaprgäp kirjoitti:

Olen lopen kyllästynyt tähän narsismijuttuun, en siis vain täällä, vaan kaikkialla. Kaikki bacchukset ja bakkantit saavat siitä ravintoa.

Ennen vanhaan kaikki oli paremmin, kun jokainen luki lääkärikirjasta mikä heitä itseään vaivaa. Nyt vaivat näissä keskusteluissa nähdään muissa eikä itsessä.

No tää levis vähän käsiinkin, mutta niinhän ne täällä tekee. Osa kokee, että minua pitää tukea ja auttaa, osa taas kiistelee mitä narsismi ja narsisti on.

Mutta paluu entisiin hyviin aikoihin tuskin mahdollistakaan. Ihmiset ajattelee paljon ja nää nykyajan menetelmät yhdistää ihmisiä Hesasta Ivaloon.

Mutta ymmärrys ja tietous kasvaa. Se on sitä evoluutiota. :-)

• spjgawpojgaw
        tähänsekaappi kirjoitti:

No tää levis vähän käsiinkin, mutta niinhän ne täällä tekee. Osa kokee, että minua pitää tukea ja auttaa, osa taas kiistelee mitä narsismi ja narsisti on.

Mutta paluu entisiin hyviin aikoihin tuskin mahdollistakaan. Ihmiset ajattelee paljon ja nää nykyajan menetelmät yhdistää ihmisiä Hesasta Ivaloon.

Mutta ymmärrys ja tietous kasvaa. Se on sitä evoluutiota. :-)

Sitä varten nämä palstat ovat, että omista kokemuksista voi puhua anonyymisti. En viitannut viestilläni sinuun, yleisesti vain phdiskelin, kun tämä narsismi on nykyään niin kovasti muotia, se on kaatoluokka, johon kaikki ihmissuhdeongelmat voi kipata sen sijaan, että olisi valmiutta tarkastella myös omaa osuutta vuorovaikutuksessa. Mikä olisi huomattavasti vaativampaa.

• spjgawpojgaw kirjoitti:

Sitä varten nämä palstat ovat, että omista kokemuksista voi puhua anonyymisti. En viitannut viestilläni sinuun, yleisesti vain phdiskelin, kun tämä narsismi on nykyään niin kovasti muotia, se on kaatoluokka, johon kaikki ihmissuhdeongelmat voi kipata sen sijaan, että olisi valmiutta tarkastella myös omaa osuutta vuorovaikutuksessa. Mikä olisi huomattavasti vaativampaa.

Joo. Ymmärrän senkin pointin. :-)

Voisikin jotenkin johonkin mittariin puhaltaa ja näyttää vakavuusasteen omaltakohdalta. Vaikka jokainen tietysti kokee omallatavallaan asiat. Kelle on suurempaa ja kelle tämä minunkin kokemani vielä pientä.

Kuitenkin tämän aloituksen tärkeys koskettaa juuri minua kovasti nyt. Kuukauden päästä on jo toinen asia. Etenen elämässäni ja tutkin sitä. Tänne kirjoittelu ei tee sitä työtä, vaan täällä saan näkökulmia ja toisaalta voin ehkä auttaa muita näkemään ja löytämään itse asioita elämästään. Luen mielellään kaikki kommentit, mutta en vastaa kaikkiin. :-)

• Alfabertti kirjoitti:

Sanoitko narskujen syyttelevän muita narsismista?

Minä ainakin huomasin ex-vaimoni syyttävän minua narsismista. Hänelle oma narsismi olisi tavallaan järkytys tavallaan.

Minä toivoisin taas tavallaan olevani narsistisempi. Olisi kaikkien etu, että ajattelisin enemmän itseäni. Jopa nykyinen nainen toivoisi sitä. Se vaan ei tuostavaan tule.

Ajatellaan tilanne: Minä en ole suunnitellut viikonlopuksi mitään. Exä haluaa minun vahtivan lapsia. Kysyn asiaa nykyiseltä ja hänestä ei saa mitään erikoista irti. Hän pitää lapsistani ja minusta. Mitä teen? Rakastan lapsiani ja haluan olla heidän kanssa ja niin myös rakkaani kanssa. Mutta jos joku saa viillon sydämmeen viikonlopusta, niin kuka? Ja kenen syy? Jos pidän pintani ja exä hoitaa lapset, niin mä olen exälle paha vittumainen, lapsista välittämätön isä, jos ajattelen kuten ajattelisin tapauksessa, ottaisin lapset, koska ei saraääniä, niin nykyinen kokee että olen lapanen. Itse kysyn vaan suoraa puhetta. Sitä ei tule olemaan ikinä, koska me kaikki pelätään sitä. Oltiinpa narsisteja tai ei.... :-(

Minä ainakin huomasin ex-vaimoni syyttävän minua narsismista. Hänelle oma narsismi olisi tavallaan järkytys tavallaan.

Minä toivoisin taas tavallaan olevani narsistisempi. Olisi kaikkien etu, että ajattelisin enemmän itseäni. Jopa nykyinen nainen toivoisi sitä. Se vaan ei tuostavaan tule.

Ajatellaan tilanne: Minä en ole suunnitellut viikonlopuksi mitään. Exä haluaa minun vahtivan lapsia. Kysyn asiaa nykyiseltä ja hänestä ei saa mitään erikoista irti. Hän pitää lapsistani ja minusta. Mitä teen? Rakastan lapsiani ja haluan olla heidän kanssa ja niin myös rakkaani kanssa. Mutta jos joku saa viillon sydämmeen viikonlopusta, niin kuka? Ja kenen syy? Jos pidän pintani ja exä hoitaa lapset, niin mä olen exälle paha vittumainen, lapsista välittämätön isä, jos ajattelen kuten ajattelisin tapauksessa, ottaisin lapset, koska ei saraääniä, niin nykyinen kokee että olen lapanen. Itse kysyn vaan suoraa puhetta. Sitä ei tule olemaan ikinä, koska me kaikki pelätään sitä. Oltiinpa narsisteja tai ei.... :-(

Minusta tuossa esimerkissäsi ei oole oikeastaan vielä yhtään narsistia vaan ihan tavallisia ihmisiä tarpeineen. Mietitäänpäs miten menee:

- Onko teillä yhteishuoltajuus vai äxälläsi yksinhuoltajuus ja sinulla sitten joskus tapaamisviikonloput?

- Jos niin että äxä haluaa sinun ottavan lapset normaalisti sovitun ulkopuolella niin mikään ehdoton pakkohan sinulla ei ole suostua mutta jos suostut se pitää välejä parempana. Nykyinen voi toki pitää vähän lapasena.

- Voisit tehdä niin että otat lapset koska se kokonaisuutena paras ratkaisu mutta äxä sitten "korvaa" tämän yllättävän lapsenhoitoviikonlopun niin että esim. seuraavana sovittuna viikonloppuna lapset jääkin hänelle jotta sulla jää se sitten laatuajalle nykyisen kanssa. Näin osoitat joustavuutta eikä nyksälläkään pitäisi olla valittamista isommin kun saatte sen omankin aikanne.

Minusta tuossa esimerkissäsi ei oole oikeastaan vielä yhtään narsistia vaan ihan tavallisia ihmisiä tarpeineen. Mietitäänpäs miten menee:

- Onko teillä yhteishuoltajuus vai äxälläsi yksinhuoltajuus ja sinulla sitten joskus tapaamisviikonloput?

- Jos niin että äxä haluaa sinun ottavan lapset normaalisti sovitun ulkopuolella niin mikään ehdoton pakkohan sinulla ei ole suostua mutta jos suostut se pitää välejä parempana. Nykyinen voi toki pitää vähän lapasena.

- Voisit tehdä niin että otat lapset koska se kokonaisuutena paras ratkaisu mutta äxä sitten "korvaa" tämän yllättävän lapsenhoitoviikonlopun niin että esim. seuraavana sovittuna viikonloppuna lapset jääkin hänelle jotta sulla jää se sitten laatuajalle nykyisen kanssa. Näin osoitat joustavuutta eikä nyksälläkään pitäisi olla valittamista isommin kun saatte sen omankin aikanne.

No näin olenkin toiminut aikaisemmin. Mutta mitään jälkeä tästä ei ole jäänyt. Keksin sitten viestit. Nehän jää muistiin. Kappas. Enää ei tullutkaan exältä vaatimuksia tai pyyntöjä. Soitti kylläkin. Ja syyllisti remakasti.

Täällä on liian pitkäveteistä ja oikeasti mahdotonta pukea sanoiksi kaikkea tapahtunutta. Narsistin kanssa toimiessa mikään ei ole enää mustavalkoista. Ei ole kyllä tai ei. Sitä on vaikea ymmärtää, jos ei ole sitä kokenut.

No näin olenkin toiminut aikaisemmin. Mutta mitään jälkeä tästä ei ole jäänyt. Keksin sitten viestit. Nehän jää muistiin. Kappas. Enää ei tullutkaan exältä vaatimuksia tai pyyntöjä. Soitti kylläkin. Ja syyllisti remakasti.

Täällä on liian pitkäveteistä ja oikeasti mahdotonta pukea sanoiksi kaikkea tapahtunutta. Narsistin kanssa toimiessa mikään ei ole enää mustavalkoista. Ei ole kyllä tai ei. Sitä on vaikea ymmärtää, jos ei ole sitä kokenut.

Niin, huono juttuhan se on jos/kun tuohon menee että pitää olla "todisteita", ei silloin olla enää sillä tasolla toiminnassa jollaista sen kuuluisi olla. Ehkä sun pitää asentaa joku tuollainen nauhoitussovellus jos kovin epäasiallista alkaa olla:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appstar.callrecorder&hl=fi

Toisaalta tietysti se että alat nauhoittelemaan puheluja on sitten äxälle varma todiste sun narsismista :D

• Gnldklfncl

No nyt se palstan kuuluisin narsisti eli Naisasialooseri voisi tulla tähän ketjuun puhumaan kerrankin jotain mikä olisi uskottavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      122
      1744
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      857
    3. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      148
      812
    4. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      60
      790
    5. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      752
    6. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      44
      654
    7. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      41
      646
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      257
      639
    9. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      68
      613
    10. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      33
      587
    Aihe