Nostokölinen vene tarpeen

RaimoMnen

Löytyykö kokemusperäistä tietoa taittokölisestä modernista purjeveneestä ?
Minulla oli kauan sitten sellainenGuyline 95 missä taittoköli mutta siinä oli paljon ongelmia, ei vaan kölin kanssa. Oli paljon kaikenlaista pikkuhässäkkää aina päällä.
Kun moottorilla liikkui niin koko runko tärisi ja värisi vaikka kahteen otteeseen moottorin petiä korjailtiin ja kerran akseli potkurieneen vaihdettu. Pahin oli kun koko taittuva osa merenpojaan hävisi, oli laakereistaan jotenkin murtunut. Ensin ennenkuin sain purjeet alas luulin että koko vene kaatuu mutta kyllähän siitä hässäkästä selvittiin, onhan se niin suunniteltu että ainakin rantautumisessa ja satamassa ollessan köli voi olla nostettuna. Siinä oli sellainen käsihydraulipumppu mikä oli todella hankala käsitellä sillä vipuvarrella. Sisustus muuten oli aika erikoinen ja jotenkin mukava, sen takia se aikanaan hankittiin. Kolme kesää oli käytössä sitten siihen värinään kyllästyttiin. Olakseen niinkin hyvä LYS kuin muistaakseni 1,14 se ei kyllä mikään erityisen nopea pursi ollut. Aimoastaan yhdellä tuulenkulmalla oli sen 1,14 arvoinen, muuten aika hidas mielestäni. Olin sentään jo silloin 25 v purjehtinut joten ainakin luulin jotakin siitä tietävän. No niin nyt eksyin asiasta. Eli tunteeko tietääkö joku jotain modernista nostokölisestä veneestä ? Meillä on valitettavasti aika matala ranta mökillä joten mikään 1,8 metrinen köli ei onnistu, ja ois se kiva saada veneen laituriin kinni. Kiitolloinen tiedoista nyt on Comfortina 36 käytössä, (1,75 m)oikein mieluisa vene vaikka jo vanha, siihen kun saisi taittokölin niin varmaan sen pitäisin.

48

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venehakusessa

      DELPHIA 34 on komea pursi, syvyys 1,87/0,37. Olen itse tälläista katsellut ja kovasti viehättää. Minulla aivan sama ongelma, kotilaiturissa vetää alimiillaan saatta olla vajaat metrin verran. Ei ole minunun silmiini osunut muuta modernia senkokoista venettä. Minusta on kovasti kaunis vene mutta sehän taas täysin rippuu katsojasta.
      Hinta minusta erittäin kohtuullinen sen kokoiseksi veneeksi, alle 100.000 EUR.

    • syväys_160

      Nostoköli asuttavassa matkaveneesä on vähän teoreettinen ratkaisu. Jos mietit vähän niin, kun köli nostetaan se nousee salongin keskelle jakaen salongin pöydän metallisella leväisellä seinällä. Se pitää puhdistaa joka kerta rantautuessa köli ylhäällä. Se on sitten siinä esteetisenä ilona koko rannassa olo ajan.

      Itselläni on nostoköli 25 jalkaisessa ja jos vene en käyttötarkoitus vaihdettaisiin kisaveneestä matkailuun niin laittaisin taljakehälle sähkömoottorin, jotta nosto onnistuisi jotenkin järjelliseessä ajassa. Vinssillä kölin ylös nitkuttaminen nimittäin vaatii useamman tauon meikäläisen kunnolla.

      • RaimoMnen

        Ei missään nimessä nostoköliä tietty eipä yli 30 jalkaisissa taida edes sellaisia olla.
        Taittoköli nimeenoman mikä kääntyy melkein 45 astetta taaksepäin.


    • timppa01

      Feeling, Southerly, Ovni ja muistaakseni Jeanneautakin on saanut taittokölillä

    • AimoPii..nen

      Ellen väärin muista jokin Puolalainen sen tapainen pursi löytyy, nyt en muista tarkkaan nimeä, olisikohan Delfin ollut.
      Tuosta Guyline 95 sta aivan samntapaiset ikävähköt kokekemukset. Minulta ei tosin irronnut mutta kun asiasta olin kuullu eräs kerholainen joutui kiinnitykset tarkistamaan ja niin paha oli että otti nosto osan pois ja leipoi siihen kiinteän kölin.
      Omani memi seuraavana kevänä myyntiin. Nitä värinöitä oli minullakin, ei koskaan selvinnyt kunnolla mistä johtui. Joku yritti väittää että akseli jotenkin vipotti mutta se asia tarkstettiin eikä siinä häikkää ollut. Kuten totesit muuten aika fiksu vene mutta se laatu oli kyllä heikonpuoleinen eikä mikään raaseri todellakaan.

    • TwinKeel
      • seppomartti

        Ei kannata ihmettelyn vuoksi hankia. Niiden etu on pystyyn jääminen laskuveden aikana. Perheessämme oli 2 kpl 25ftn Westerlyjä kaksikölisenä. Märkäpintaa ja vastusta liikaa.


    • Ei_bottia
      • VekkeP

        Eikö centerboarder tarkita nostoköliä ? Ei kai sellaisia yli 30 jalkaisia ole vai olenko harhateillä ?


      • RaimoMnen

        Aluumiinivene ei oikein ole minun heiniäni ja vähän vanhatavakin näytti olevan, kohta 16 vuotias. olisikohan enä edes valmistuksessa ? Olen kyllä ajatellut ihan max pari vuotta vanhaa venettä tai täysin uutta. Tuo Delphia tosiaankin oli mielenkiinoinen vaihtoehto ja vielä suhteellisen halpa kaiken lisäksi olakseen uusi vene. Eiköhän Polskit osaa hyvää venettä rakentaa, ainakin monilla käsityötä vaativissa töissä ovat ihan maailman kuuluja. Ovat lukuisia suuria restaurointitöitä tehnyt monessa maassa, myös Suomesta löytyy näyttöjä.


      • mxddxudynffgn
        VekkeP kirjoitti:

        Eikö centerboarder tarkita nostoköliä ? Ei kai sellaisia yli 30 jalkaisia ole vai olenko harhateillä ?

        Olet täysin hakoteillä.
        289- jalkainen eli 88 metriä pitkä purjevene nostokölillä löytyy tästä linkistä:
        http://www.symaltesefalcon.com/specifications.php
        Ihan varmasti löytyy kaikissa muissakin kokoluokissa.


      • Ei_bottia
        VekkeP kirjoitti:

        Eikö centerboarder tarkita nostoköliä ? Ei kai sellaisia yli 30 jalkaisia ole vai olenko harhateillä ?

        "Eikö centerboarder tarkita nostoköliä ? Ei kai sellaisia yli 30 jalkaisia "


        Onhan niitä. Esim tässä 52 jalkainen:
        http://www.ayc-yachtbroker.com/imagine-52

        Ja tässä 53 jalkainen:
        http://www.ayc-yachtbroker.com/alliage-53

        Ja tässä 54 jalkainen:
        http://www.ayc-yachtbroker.com/vaton-54

        Niitä on enempi tuolla vuorovesialueella kuin täällä Suomessa, vaikka täälläkin niistä olisi hyötyä. Ja löytyy noita kuttaperkastakin tehtynä.


      • Ei_bottia
        mxddxudynffgn kirjoitti:

        Olet täysin hakoteillä.
        289- jalkainen eli 88 metriä pitkä purjevene nostokölillä löytyy tästä linkistä:
        http://www.symaltesefalcon.com/specifications.php
        Ihan varmasti löytyy kaikissa muissakin kokoluokissa.

        Heh heh, mahtavat lukemat purjeveneeksi:

        Fuel Storage: 81,300 liters
        Engines : 2 x Deutz TBD 620

        No, vastapainona:
        Sail area: 2,400 m² / 25,791 ft²
        Beam: 12.9m (42.3ft)


      • Keelkeel

        Googleen swing keel tai lifting keel niin alkaa löytymään. Esim Jeanneau 349 swing keel.


    • Laurimerimies

      Makunsa jokaisella mutta en ole kyllä vielä kaunista alumiinipurkkaria nähnyt. Suomessa on ainakin muutama Van der Stadtin piirtämiä veneitä liikenteessä, kaikki kotitekoisia. Ei oikein minun makuuni ovat vähän niinkuin isompi Busteri kölillä ja purjeilla :)

      • Ei_bottia

        "Makunsa jokaisella mutta en ole kyllä vielä kaunista alumiinipurkkaria nähnyt."

        Kyllä niitä on, Hollantilaiset yms osaa tehdä kauniita. Nuo Ranskalaiset on kyllä aika rujoja.

        Tässä vähän perinteisemmän lasikuituisen näköinen (en sano kauniiksi)
        http://www.ayc-yachtbroker.com/chiavari-42

        Tässä toinen esimerkki, ei ruma (paitsi hinta):
        http://www.ayc-yachtbroker.com/garcia-70-di-0


        Myyntikuva on ainakin mahtava tässä alumiinisessa veneessä. Kaunis maisema:
        http://www.ayc-yachtbroker.com/sloop-vaton-78-1


      • seppomartti
        Ei_bottia kirjoitti:

        "Makunsa jokaisella mutta en ole kyllä vielä kaunista alumiinipurkkaria nähnyt."

        Kyllä niitä on, Hollantilaiset yms osaa tehdä kauniita. Nuo Ranskalaiset on kyllä aika rujoja.

        Tässä vähän perinteisemmän lasikuituisen näköinen (en sano kauniiksi)
        http://www.ayc-yachtbroker.com/chiavari-42

        Tässä toinen esimerkki, ei ruma (paitsi hinta):
        http://www.ayc-yachtbroker.com/garcia-70-di-0


        Myyntikuva on ainakin mahtava tässä alumiinisessa veneessä. Kaunis maisema:
        http://www.ayc-yachtbroker.com/sloop-vaton-78-1

        Allures veneet on hyvän näköisiä. Runko alumiinia ja kansi lasikuitua


    • RaimoMnen

      Kiitos monesta mielipiteestä mutta nyt pitää koisia. Huomisiin.

    • tapauksesta

      Kiinnostaa vaan, että mistä sait sen pudonneen kölin tilalle uuden silloin?

      • RaimoMnen

        Sen taittuvan köliosan korvaaminen vastaavalla olisi ollut niin kallis juttu koska sellaisia osia ei enä mistään löytynyt jolloin vakuutusyhtiöni korvasi minulle määrätyn rahasumman mikä sitten melkein riitti korvaamaan taittokölin kiinteään siipiköliin. Se korjaustelakka teki hienon korjaustyön, siihen jäljellejääneeseen köliosaan intergroitin se kiinteä osa jollakin pulttausmenetelmällä. Tämän ansiosta minusta vene parani kovasti mutta ne kummat värinät ei vaan loppuneet.


      • vaarallista.touhua
        RaimoMnen kirjoitti:

        Sen taittuvan köliosan korvaaminen vastaavalla olisi ollut niin kallis juttu koska sellaisia osia ei enä mistään löytynyt jolloin vakuutusyhtiöni korvasi minulle määrätyn rahasumman mikä sitten melkein riitti korvaamaan taittokölin kiinteään siipiköliin. Se korjaustelakka teki hienon korjaustyön, siihen jäljellejääneeseen köliosaan intergroitin se kiinteä osa jollakin pulttausmenetelmällä. Tämän ansiosta minusta vene parani kovasti mutta ne kummat värinät ei vaan loppuneet.

        Mikä sen pommin nimi on että osataan varoa?
        Tuollaisen muutoksen jälkeen kuormat pohjarakenteissa ylittävät karilleajoissa moninkertaisesti sen mihin ne on alkujaan mitoitettu, joten pohjarakenteet olisi pitänyt mitoittaa ja rakentaa kokonaan uudelleen. Purjehduksessa tietysti eroa ei ole.


      • RaimoMnen
        vaarallista.touhua kirjoitti:

        Mikä sen pommin nimi on että osataan varoa?
        Tuollaisen muutoksen jälkeen kuormat pohjarakenteissa ylittävät karilleajoissa moninkertaisesti sen mihin ne on alkujaan mitoitettu, joten pohjarakenteet olisi pitänyt mitoittaa ja rakentaa kokonaan uudelleen. Purjehduksessa tietysti eroa ei ole.

        No vene on Guyline 95 ja valitettavasti tuo taittoköliongelma on hieman liiankin tavallinen. En kyllä muista kokonaan irronneista ole kuullut mutta tiedän / tunnen joitakin muita omistajia jotka ovat sen kääntöosan joko kiinteään vaihtaneet tai sen laakeroinnin ennakkoon korjauttaneet. Sen mahdollisesti tulevan ongelman tunnistaa ainakin siitä että kolina kölissä jatkuvasti pahenee. Näin kävi minulle mutta en osanut vikaa paikallistaa.


    • Jeanneau Sun Odyssey 379:ssä taisi olla optiona kääntököli. Etap-veneissä oli joissakin kiinteä tandem-köli, joka oli melkein yhtä matala kuin kääntököli.

    • Kiintokölinen

      Iltagrillillä kuultuja kokemuksia taittokölistä: Jos kölin jättää satamassa alas, niin sitten se kolisee veneen liikkeiden mukaan ja jos sen nostaa satamassa ylös, niin koko vene on kiikkerä ja kallistelee selvästi porukan liikkumisten mukaan.

      Ja tuskin taittoköli ainakaan parantaa purjehdusominaisuuksia.

      Tämän pohjalta olen päätynyt siihen, että nosto/taittoköli-venettä ei kannata ottaa ellei sitä taittoköliä *ihan oikeasti* tarvitse.

      • seppomartti

        "
        Ja tuskin taittoköli ainakaan parantaa purjehdusominaisuuksia. ". VÄÄRIN.
        Sitä vartenhan nostokölejä, centerboardeja ja viimeiseksi kääntökälejä asennetaan, siis purjehdusominaisuuksien parantamiseksi. Taittoköli on oikeastaan huono nimi kun köli ei taitu.
        Itse olen teettämässä 3 tonnin kääntyvää köliä, mikä kääntyessään pienentää syväyksen 3m:stä 1,45m:iin. Samalla tietenkin painopiste siirtyy rutosti taaksepäin nostaen keulaa ja veneellä voi päästä hiekkarannalle- kuten Pogojen mainosvideossa.
        Eniten näitä harrastetaan Ranskassa. Alumiiniveneiden kääntyvät kölit usein ovat keveitä (Garciat, Ovnit) ja painoköli on veneen pohjassa. Ovat hitaita.
        Pogon uusin malli on 36, ensiesittely Duesselissä ja RM 12,70/ 2016. Näissä koko paino on kölin alaosassa ja syvällä. Ovat nopeita.


      • seppomartti kirjoitti:

        "
        Ja tuskin taittoköli ainakaan parantaa purjehdusominaisuuksia. ". VÄÄRIN.
        Sitä vartenhan nostokölejä, centerboardeja ja viimeiseksi kääntökälejä asennetaan, siis purjehdusominaisuuksien parantamiseksi. Taittoköli on oikeastaan huono nimi kun köli ei taitu.
        Itse olen teettämässä 3 tonnin kääntyvää köliä, mikä kääntyessään pienentää syväyksen 3m:stä 1,45m:iin. Samalla tietenkin painopiste siirtyy rutosti taaksepäin nostaen keulaa ja veneellä voi päästä hiekkarannalle- kuten Pogojen mainosvideossa.
        Eniten näitä harrastetaan Ranskassa. Alumiiniveneiden kääntyvät kölit usein ovat keveitä (Garciat, Ovnit) ja painoköli on veneen pohjassa. Ovat hitaita.
        Pogon uusin malli on 36, ensiesittely Duesselissä ja RM 12,70/ 2016. Näissä koko paino on kölin alaosassa ja syvällä. Ovat nopeita.

        Onko siinä kölissäsi joku lukitussysteemi alas? Sellaista teoreettista juttua luin, että jos vene onkin ylösalaisin, voi painava nostoköli tipahtaa voimalla koteloonsa, josta ei selvitä vaurioitta. Ovneissa on lukitus, vaikka köli painaakin vain 100 kiloa.


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Onko siinä kölissäsi joku lukitussysteemi alas? Sellaista teoreettista juttua luin, että jos vene onkin ylösalaisin, voi painava nostoköli tipahtaa voimalla koteloonsa, josta ei selvitä vaurioitta. Ovneissa on lukitus, vaikka köli painaakin vain 100 kiloa.

        Kääntökölissä on oltava lukitus. Erillinen hybraulinen on kaavailussa, mikä laukeaisi törmäyksessä. En myöskään keksinyt, miten köli voisi mennä ala-asentoon painovoimallaan koska kölilaatikossa olevan pyörähdysakselin ja painopisteen suhteet ovat mitä ovat. Pitää olla työntävä ja vetävä hydraulisylinteri ala-asentoon painamiseksi. Pitkälle työntäessä aiheutuu nurjahtamisvaara. .Jos katsot ranskalaisia niin köli tyypillisesti on hieman takavinossa ja kääntöliikkeen akseli on sisällä kölilaatikossa. Taitaa alla nyt piirrustusversio No 17, mikä alkaa olla toteuttamisvaiheessa.
        Jos aloittaisin alusta niin sijoittaisin ehkä kölin kääntöakselin pohjan alapuolelle pieneen kiinteään kölin tynkään kuten Gui Lönngren ja pienentäisin salongin pöydän alla olevaa kölilaatikkoa.
        "RaimoMnen: .. nyt on Comfortina 36 käytössä, (1,75 m)oikein mieluisa vene vaikka jo vanha, siihen kun saisi taittokölin niin varmaan sen pitäisin" Haluatko ostaa kääntökölin no 2 samasta prosessista. Jos kyllä niin ota yhteyttä.


      • Piirustusnumero_17
        seppomartti kirjoitti:

        Kääntökölissä on oltava lukitus. Erillinen hybraulinen on kaavailussa, mikä laukeaisi törmäyksessä. En myöskään keksinyt, miten köli voisi mennä ala-asentoon painovoimallaan koska kölilaatikossa olevan pyörähdysakselin ja painopisteen suhteet ovat mitä ovat. Pitää olla työntävä ja vetävä hydraulisylinteri ala-asentoon painamiseksi. Pitkälle työntäessä aiheutuu nurjahtamisvaara. .Jos katsot ranskalaisia niin köli tyypillisesti on hieman takavinossa ja kääntöliikkeen akseli on sisällä kölilaatikossa. Taitaa alla nyt piirrustusversio No 17, mikä alkaa olla toteuttamisvaiheessa.
        Jos aloittaisin alusta niin sijoittaisin ehkä kölin kääntöakselin pohjan alapuolelle pieneen kiinteään kölin tynkään kuten Gui Lönngren ja pienentäisin salongin pöydän alla olevaa kölilaatikkoa.
        "RaimoMnen: .. nyt on Comfortina 36 käytössä, (1,75 m)oikein mieluisa vene vaikka jo vanha, siihen kun saisi taittokölin niin varmaan sen pitäisin" Haluatko ostaa kääntökölin no 2 samasta prosessista. Jos kyllä niin ota yhteyttä.

        Mihin piirustuksiin viittaat?


      • seppomartti
        Piirustusnumero_17 kirjoitti:

        Mihin piirustuksiin viittaat?

        Niihin mitä on designerin kanssa tehty. En ole maailmalta löytänyt kääntökölin tai piirustusten myyjää.


      • RaimoMnen
        seppomartti kirjoitti:

        Kääntökölissä on oltava lukitus. Erillinen hybraulinen on kaavailussa, mikä laukeaisi törmäyksessä. En myöskään keksinyt, miten köli voisi mennä ala-asentoon painovoimallaan koska kölilaatikossa olevan pyörähdysakselin ja painopisteen suhteet ovat mitä ovat. Pitää olla työntävä ja vetävä hydraulisylinteri ala-asentoon painamiseksi. Pitkälle työntäessä aiheutuu nurjahtamisvaara. .Jos katsot ranskalaisia niin köli tyypillisesti on hieman takavinossa ja kääntöliikkeen akseli on sisällä kölilaatikossa. Taitaa alla nyt piirrustusversio No 17, mikä alkaa olla toteuttamisvaiheessa.
        Jos aloittaisin alusta niin sijoittaisin ehkä kölin kääntöakselin pohjan alapuolelle pieneen kiinteään kölin tynkään kuten Gui Lönngren ja pienentäisin salongin pöydän alla olevaa kölilaatikkoa.
        "RaimoMnen: .. nyt on Comfortina 36 käytössä, (1,75 m)oikein mieluisa vene vaikka jo vanha, siihen kun saisi taittokölin niin varmaan sen pitäisin" Haluatko ostaa kääntökölin no 2 samasta prosessista. Jos kyllä niin ota yhteyttä.

        Kovasti kiitos tarjouksesta mutta olen kyllä kaikesta huolimatta päättänyt ihan ihkauuden veneen hankkia. Siitä tulee sitten viimeinen veneeni todennäköisesti ellei aivan susi se uussi sitten olisi. Aion kyllä useamman koepurjehduksen tehdä ennen kuin lopullinen päätös syntyy. Sitten se taittoköli pitää ehdottomasti olla sähköhydraulinen toiminnaltaan. Sellaista tangon kääntämistä en enä tässä iässä viitsi harrastaa.


      • Kuhha
        Bossu kirjoitti:

        Onko siinä kölissäsi joku lukitussysteemi alas? Sellaista teoreettista juttua luin, että jos vene onkin ylösalaisin, voi painava nostoköli tipahtaa voimalla koteloonsa, josta ei selvitä vaurioitta. Ovneissa on lukitus, vaikka köli painaakin vain 100 kiloa.

        Borealis tekee oikein sopivia veneitä tuohon käyttöön.


      • seppomartti
        RaimoMnen kirjoitti:

        Kovasti kiitos tarjouksesta mutta olen kyllä kaikesta huolimatta päättänyt ihan ihkauuden veneen hankkia. Siitä tulee sitten viimeinen veneeni todennäköisesti ellei aivan susi se uussi sitten olisi. Aion kyllä useamman koepurjehduksen tehdä ennen kuin lopullinen päätös syntyy. Sitten se taittoköli pitää ehdottomasti olla sähköhydraulinen toiminnaltaan. Sellaista tangon kääntämistä en enä tässä iässä viitsi harrastaa.

        Vaikka hydrauliikan vieroksuminen alkoi takastaagin pumpun ja toisessa tilanteessa hydraulivedon laukeamiseista niin 3 tonnin siirtelyyn on pakko käyttää sähköä hydraulipumppua. Ja lukitusta erillisellä systeemillä.


      • Ei.oo.pakko
        seppomartti kirjoitti:

        Vaikka hydrauliikan vieroksuminen alkoi takastaagin pumpun ja toisessa tilanteessa hydraulivedon laukeamiseista niin 3 tonnin siirtelyyn on pakko käyttää sähköä hydraulipumppua. Ja lukitusta erillisellä systeemillä.

        Ei varmasti ole pakko, mutta järkevää se toki voi olla.

        Esim mekaaninen hammaspyörä välitys sähkömoottori pystyy varmasti siirtämään 3 tonnin kölin ilman hydrauliikkaa. Vastaavasti moottorin akselille asennettu hydraulipumppu pystyy siirtämään kölin ilman sähkön käyttöä, vaikkei olisikaan järkevä ratkaisu, ettei köli liiku jos kone ei käynnisty.
        3 tonnia siirtyy myös köysitaljojen ja vinssien avulla, vinssi voi olla manuaalinen jos on aikaa rehkiä, tai sähköinen tai hydraulinen. Ketjutaljalla voi myös nostaa 3 tonnia käsivoimin suoraan ylös, ja teollisuus halleissa pienyrityksissä niitä näkeekin käytössä. Niitä saa valmiina kaupasta, ja sellaisella voi kyllä liikutella köliäkin, tosin ne vakiomalliset voi ruostua, mutta ainahan ne voi purkaa auki ja viedä jo uutena kuumasinkittäviksi, jolloin kestää kymmeniä vuosia veneessä ellei niitä koskaan upoteta suolaveteen.


      • Hydraulimies

        Kyllä hydraulijärjestemän voi tehdä akkukäyttöisellä pumpullakin. Millä luulette noiden kuorma-auotjen ja traktroreiden hydrauliikan pyörivän. Jos akussa on vielä vähän hönkää, niin ei siihen sitten mottorin käynistymistä tarvita.

        Hydraulisen moottorin rinnalle voi laittaa sitten sen käsipumpun varajärjestelmäksi.


      • Ei.oo.pakko
        Hydraulimies kirjoitti:

        Kyllä hydraulijärjestemän voi tehdä akkukäyttöisellä pumpullakin. Millä luulette noiden kuorma-auotjen ja traktroreiden hydrauliikan pyörivän. Jos akussa on vielä vähän hönkää, niin ei siihen sitten mottorin käynistymistä tarvita.

        Hydraulisen moottorin rinnalle voi laittaa sitten sen käsipumpun varajärjestelmäksi.

        Luulen niiden pyörivän sähkön hydrauliikan yhdistelmällä, siis juuri sellaisella jota seppomartti esitti olevan pakko veneessäkin käyttää.


    • Pogo30
      • kkkkkiki

        Noiden uusien ranskalaisten (Pogo, Jeanneau yms) kääntökölit ovat epäkäytännöllisen syviä ala-asennossa tänne kotivesille. 3m syväys köli alhaalla rajoittaa jo väylilläkin purjehtimista.


    • timppa01

      Meillä on Feeling taittokölinen vene

      ei kolise satamassa eikä keiku sen enempää kuin muutkaan veneet
      Myötäisellä kolisee jos on aallokkoa mutta ei sitä silloin ala-asennossa tarvitse pitääkään. Kulkee lujempaa kun on ylhäällä. Luovillakin voi pitää ylhäällä mutta sortaa tällöin
      Köli on salongin pöydän sisällä ei tarvitse putsailla mitenkään
      Ankkurissa vene taipuu menemään sivuttain helpommin jos köli on ylhäällä
      Syväys on 2.2 m - 0.65 m saa laittaa ihan mihin asentoon siltä väliltä miten haluaa
      Lukitaan lasku ja nostoköysillä ala ja yläasentoon
      Luovilla häviää noin 5 astetta vastaavalle kiintoköliselle veneelle. Muuta eroa en ole huomannut. Paitsi että pääsemme käytännössä joka paikkaan jonne haluamme mennä.

      En ostaisi enää kiintokölistä.

      • luovi

        5 astetta on aika paljon. Mistä se ero johtuu?


      • timppa01

        en tiedä varmasti mutta olettaisin että siitä kun kiintokölisen painopiste on alempana? Taittokölin painolasti painaa enemmän mutta on ylempänä.


      • seppomartti
        timppa01 kirjoitti:

        en tiedä varmasti mutta olettaisin että siitä kun kiintokölisen painopiste on alempana? Taittokölin painolasti painaa enemmän mutta on ylempänä.

        Tyypillinen kippikölin syväys ranskalaisilla on 3m eli noin metrin syvemmällä kuin kiintokölisissä. Lisäksi kääntökölit ovat pituudestaa huolimatta kapeampia eli tehokkaampi, jos vaon liikettä piisaa. Ei selitä 5 astetta huonompaa tuuleen nousukykyä. Onko vertailuhavaintosi on tehty ajelehtimisnopeudessa vai pysyvä ilmiö?.


      • luetun.ymmärtäminen
        seppomartti kirjoitti:

        Tyypillinen kippikölin syväys ranskalaisilla on 3m eli noin metrin syvemmällä kuin kiintokölisissä. Lisäksi kääntökölit ovat pituudestaa huolimatta kapeampia eli tehokkaampi, jos vaon liikettä piisaa. Ei selitä 5 astetta huonompaa tuuleen nousukykyä. Onko vertailuhavaintosi on tehty ajelehtimisnopeudessa vai pysyvä ilmiö?.

        Et sitten osannut lukea, että kysyjän Feelingissä syväys on alhaalla 2,2 metriä, eli ei todellakaan metriä syvempi kuin kiintokölissä.
        Todennäköisesti sellaisen taittokölin evän painopiste on puolikorkeudessa, ja lisäksi tulee kääntöakselin, sen tukirakenteiden, kölilaatikon sekä käyttömekanismin paino, joten kokonaisuuden painopiste nimenomaan on ylempänä kun bulbillisen nykyaikaisen kiintokölin lähes samalla syväyksellä. Se metrin suurempi syväys siis tarvittaisiin jo siihen että painopisteen saa yhtä alas kuin kiintokölillä, ja timpan veneessä niin ei ole, eli hänen johtopäätöksensä on selkeästi oikea.


      • Vertailutesti

        On monenlaisia kääntökölejä, joissain malleissa on hyvin matala bulbiköli, jonka sisään kääntyy kapea "jatke". Pogoissa taas koko kölinkääntyy pohjaa vasten. Varmasti ensinmainittu on luovimisominaisuuksiltaan huonompi, jälkimmäinen parempi.

        Jeanneau 349:ää saa 1,98 m L-kölillä ja 2,54 m Pogo-tyyppisellä kääntökölillä. Täältä löytyy tietoa veneiden vertailusta:

        http://interestingsailboats.blogspot.fi/2014/03/sun-odyssey-349-first-movie-with-by.html?m=1


      • seppomartti
        luetun.ymmärtäminen kirjoitti:

        Et sitten osannut lukea, että kysyjän Feelingissä syväys on alhaalla 2,2 metriä, eli ei todellakaan metriä syvempi kuin kiintokölissä.
        Todennäköisesti sellaisen taittokölin evän painopiste on puolikorkeudessa, ja lisäksi tulee kääntöakselin, sen tukirakenteiden, kölilaatikon sekä käyttömekanismin paino, joten kokonaisuuden painopiste nimenomaan on ylempänä kun bulbillisen nykyaikaisen kiintokölin lähes samalla syväyksellä. Se metrin suurempi syväys siis tarvittaisiin jo siihen että painopisteen saa yhtä alas kuin kiintokölillä, ja timpan veneessä niin ei ole, eli hänen johtopäätöksensä on selkeästi oikea.

        Lukemisen lisäksi vaikeutena on keskustelu sekaisin kaikentyyppisistä liikkuvista köleistä. Feelingveneiden kölit tuskin ovat laisinkaan nykyisten (Pogo, RM, Jeanneau, Beneteau) high aspect kippikölien kaltaisia, missä koko kölipaino on alaosassa, syväys ja RM ovat suuria. Veneen mallia ei mainita mutta Feeling voi olla myös centerboard, mikä nousee pohjan alla olevaan matalan painokölin sisään. Tällöin painopiste nousee vielä kuvaamasi tilannetta ylemmäksi ja lisäksi hydrodynamiikka on huonompi kuin kiintokölillä tai modernilla kääntökölillä. 2,2m syväys ei sinänsä ole vähän ja keveässä tuulessa painopisteen merkitys jää myös pois. 5 asteen tappio voi selittyä hydromystiikalla, jos olettamukseni kölirakenteesta pitää paikkansa.


    • KariPerkiöinen

      Olen käynyt useamman kerran siellä Puolassa missä Delphiat (ei Delfin) ainakin aiemmin on tehty. Syy käynteihin oli että tomitimme rikivarusteita ja jopa kokonaisia rikejä heille. Minulle jäi kovasti hyvä käsitys heidän toiminnastaan. Selvästi oli osaava porukkkka veneitä tekemässä. Komeata puutyötä polskit ovat aina osaneet tehdä.
      Nyt en ole moneen vuoteen siellä käynyt kun työnantaja muuttui. Eikö Nykyään löydy myös melko suuria Delphia moottori cruisereita ? Paljon olen purjehtinut mutta en koskaan nosto- enkä taittokölisellä veneellä. Minusta hyvä asia jos on esim kotisatamassa tarve tai muuten pitää matalanpuoleisista luonnonsatamista.

      • kerro-lisää

        Mikä se edellinen työnantaja oli, joka niitä rikejä puolaan toimitti?
        Rahtifirma vai rikikauppias, vai rikivalmistaja?
        Firman nimenkin saa kertoa.


    • KariPerkiöinen

      Asuin joitakin vuosia ruotsissa ja silloin Sellde'n Mast AB:ssa hommissa.
      Enimmäkseen sinne Puolaan rikausvarusteita myytiin mutta myös joitakin kokonaisia rikejä mastoineen päivineen. Nämä olivat useimmiten erikoismitoituksilla tilattuja ja korjausprojekteihin tarkoitettuja.

    • Köliylösjarannalle

      Katsoppa Ovni 435. Eiköhän sillä heitä lenkin vaikka pallon ympäri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe