Sähköavusteinen pitkälle työmatkalle

pariKysymystä

Suunnitelmissa on hankkia kesäksi sähköavusteinen polkupyörä, jolla voisin ajaa tarvittaessa myös 62 km pituista työmatkaa. Pääasiassa kuljen töissä autolla, koska tarjolla ei ole julkisia kulkuyhteyksiä, mutta haluaisin osittain korvata tämän polkupyörällä. Matkalla ei ole isoja ylämäkiä, joten pyörältä ei vaadita valtavaa tehoa, mutta akun täytyisi kestää varmasti tuon matkan ajaminen. Voiko esitetietoihin akun kestävyydestä luottaa? Käsittääkseni etupyörän keskiössä oleva moottori olisi hyötysuhteeltaan paras, mutta olenko oikeassa?

25

2275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soffalta_satulaan

      Hyötysuhteesta en tiedä, mutta keskimoottoriseen olen vaihtamassa sen paremman mäennousukyvyn vuoksi, ainakin noihin yleisimpiin etunapaisiin halpiksiin verrattuna.
      Mutt jos sulla ei mäkiä matkassa, niin napamoottorillakin voi hyvin pärjätä.
      Akun kestävyys mainoksissa lie aina yläkanttiin arvioitu. You know, ei tuulta, ei mäkiä, sopivassa lämpötilassa, jne... talvella riittänee vain max puoleen mainoksessa luvatusta... kertovat, jotka talvisin ajavat. Minä en, joten olen kuulopuheiden ja lukemieni varassa.

    • pariKysymystä

      Löytyisikö kokemuksia ja suosituksia napamoottorisista pyöristä, joissa on hyvä ja laadukas akku? Napamoottoriset kiinnostavat siksikin, että niiden hinta on yleensä keskimoottorista reilusti edullisempi. Toisaalta haen laatupyörää, joten hinta ei ole ainut valintakriteeri. Mäennousukyvyllä ei todellakaan ole mitään väliä, mutta toivoisin akun riittävän perille asti vastatuulessakin.

    • Kokemukseni perusteella ainakin Helkaman (Shimano Steps) tiedot pitävät paikkaansa aiakin vielä nollalämpötilassa ja ainakin kun akku on uusi. Koeajovideo: https://youtu.be/ooRGCvkTI8c

    • myös-kiinnostunut

      Minkälaisia keskinopeuksia noilla sähköavusteisilla pystyy suht vaivatta ajamaan? Ajan välillä maantiepyörällä n.50km työmatkaa, mutta rasittavuus lienee huomattavasti vähäisempää sähköavusteisella.

      • Soffalta_satulaan

        Avustettuna karvan alle 25 km/h max ja keskarina jotain 20-24 km/h, mutt ei vältsin tuota koko 50 km... Toki peruskunnostasi riippuen, mutt ehkä jopa 20 km/h... 15 km/h joka tapauksessa olis helppo kuvitella. Siis täyttä arvailua, kun ei tiedä kuntoasi, pysähdysten määrää, jyrkkien tai pitkien mäkien mäkien osumista reitillesi


      • Eroa_on
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        Avustettuna karvan alle 25 km/h max ja keskarina jotain 20-24 km/h, mutt ei vältsin tuota koko 50 km... Toki peruskunnostasi riippuen, mutt ehkä jopa 20 km/h... 15 km/h joka tapauksessa olis helppo kuvitella. Siis täyttä arvailua, kun ei tiedä kuntoasi, pysähdysten määrää, jyrkkien tai pitkien mäkien mäkien osumista reitillesi

        Keskinopeuskysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, koska nyt on liikenteessä kahdenlaisia sähköpyöriä.

        Yhdet ovat enintään 250W moottorilla ja ne avustavat eri tehoilla enintään 25km/h nopeuteen asti. Näissä akun kestokin on sitten sen mukainen. Toiset taas ovat enintään 1000-wattisia ja niissä ei ole rajoituksia. Meno on aika sutjakan näköistä, mutta akkua kuluu sen mukaan.

        Nämä jälkimmäiset tarvitsevat liikennevakuutuksen.


      • myös-kiinnostunut

        Kunto lienee melko keskinkertainen. Ehkä tuo 20-22 keskari on realistista jos maantiepyörällä on ollut 23-25.
        Lähinnä sähköavustettuna tuota matkaa voisi kuvitella ajelevan useammin kun rasitusta saisi kohtuullistettua.


    • pariKysymystä
      • 4b453b3

        Pyörälle tulee ilmeisesti jonkin verran kilometrejä työmatkaajossa, eikö silloin kannattaisi hiukan panostaa pyöräänkin. Pyörähän tulee sitä halvemmaksi mitä enemmän sillä ajaa, liki ilmaista kyytiä.


    • Soffalta_satulaan

      Ihan kauhiasti en kannustaisi... en. Jotkut ovat toki olleet tyytyväisiä, kun 'paremmasta eivät tiedä' tai ei ole mahdollisuuksia hankkia.
      Ne, jotka tiedän, ajavat paljon lyhempiä matkoja noilla Bilteman pyörillä, siis yleisemmin vain muutaman km pituisia.
      Akun koostahan tuossa ei mitään mainita, mut takuuvarmasti ei kestä 60 km ajoa, kuin korkeintaan kesälämpimällä ja myötätuulessa alamäkeen. Ja tuo 24 V:n jänniteenkin ovat muut jo vuosia sitten hylänneet riittämättömänä.
      Suhtaudu ainakin kriittisesti.

      • Soffalta_satulaan

        Tai olihan siellä maininta 10 Ah akusta. Vähän vaatimattomalta tuokin vaikuttaa. ...mutt minähän en sähköstä mitään ymmärrä.

        Mutt jos sinä ymmärrät, niin jotain osviittaa saattais antaa alle leikkaamani teksti. Tosin siinäkin on nykyaikaisemi 36 V:n järjestelmästä kyse:
        Ajomatkan laskeminen

        "Mikäli käytössäsi olevan akun jännite on 36V ja sen koko on 9Ah. Voimme laskea wattitunnit seuraavalla kaavalla: 36*9=324Wh.

        Mikäli moottorin teho on 250W, tarkoittaa se sitä että moottori käyttää tunnissa 250Wh, mikäli sitä käytetään täydellä teholla jatkuvasti. Tämä ei kuitenkaan ole realistista, koska tällöin pyörää olisi pakko käyttää pelkästään kaasukahvalla, jotta tällainen tulos olisi mahdollinen."

        Kiertäisin sinuna kaukaa tarpeisiisi esittelemäsi vaihtoehdon


      • pariKysymystä
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        Tai olihan siellä maininta 10 Ah akusta. Vähän vaatimattomalta tuokin vaikuttaa. ...mutt minähän en sähköstä mitään ymmärrä.

        Mutt jos sinä ymmärrät, niin jotain osviittaa saattais antaa alle leikkaamani teksti. Tosin siinäkin on nykyaikaisemi 36 V:n järjestelmästä kyse:
        Ajomatkan laskeminen

        "Mikäli käytössäsi olevan akun jännite on 36V ja sen koko on 9Ah. Voimme laskea wattitunnit seuraavalla kaavalla: 36*9=324Wh.

        Mikäli moottorin teho on 250W, tarkoittaa se sitä että moottori käyttää tunnissa 250Wh, mikäli sitä käytetään täydellä teholla jatkuvasti. Tämä ei kuitenkaan ole realistista, koska tällöin pyörää olisi pakko käyttää pelkästään kaasukahvalla, jotta tällainen tulos olisi mahdollinen."

        Kiertäisin sinuna kaukaa tarpeisiisi esittelemäsi vaihtoehdon

        Siis 24V x 10 Ah = 240 Wh.

        Tarkoittaako tuo sitten, että voisin ajella pelkällä sähköllä lähes pikkuisen vajaan tunnin 250W moottorilla?

        Jos lasken aikaa kuluvan 60 km matkaan noin kolme tuntia, niin periaatteessa saisin Bilteman akusta avustusta 1/3 osan ja 2/3 osaa tehosta pitäisi tuottaa polkemalla.

        Taitaa tosiaankin olla niin, ettei tuollaisella kannata lähteä noin pitkälle taipaleelle.


      • helppo.ratkaisu
        pariKysymystä kirjoitti:

        Siis 24V x 10 Ah = 240 Wh.

        Tarkoittaako tuo sitten, että voisin ajella pelkällä sähköllä lähes pikkuisen vajaan tunnin 250W moottorilla?

        Jos lasken aikaa kuluvan 60 km matkaan noin kolme tuntia, niin periaatteessa saisin Bilteman akusta avustusta 1/3 osan ja 2/3 osaa tehosta pitäisi tuottaa polkemalla.

        Taitaa tosiaankin olla niin, ettei tuollaisella kannata lähteä noin pitkälle taipaleelle.

        Ainahan voit ostaa kaksi akkua.


      • pariKysymystä

        Sekin voisi olla yksi ratkaisu. Eikä nuo Bilteman akut olleet kovin arvokkaita edes.

        Nyt löysin toisen itseäni miellyttävän pyörävaihtoehdon:
        http://www.crescent.fi/pyoramallisto/sahkopyora/elwin-7-v-2017

        Siinä on 11Ah akku, muttei sanota, onko se 24, vai 36 V. Jos olisi 36V, niin siinä olisi ehkä hyvä pyörä mulle. Tosin hinta on uskomattoman korkea. Biltema 2 akkua jäisi vielä huomattavasti halvemmaksi.


      • myös-kiinnostunut

        Hinnat on tosiaan melko korkeita jos vähääkään parempaa haluaa. Luultavasti kuitenkin pyrin sähköpyörän hankkimaan koska nautin pyöräilystä ja haluiaisin sillä työmatkoja enemmän ajella.


      • Hoplaavaan
        myös-kiinnostunut kirjoitti:

        Hinnat on tosiaan melko korkeita jos vähääkään parempaa haluaa. Luultavasti kuitenkin pyrin sähköpyörän hankkimaan koska nautin pyöräilystä ja haluiaisin sillä työmatkoja enemmän ajella.

        Mene töihin, niin helpottaa kummasti hankintaa. Työmatkojen kulkemiseen tarvitset tosiaan ensin sen työpaikan. Sillan alta Alkoon ja takaisin matkalle et tarvitse kuin kutakuinkin ehjät kengät.


      • Soffalta_satulaan
        pariKysymystä kirjoitti:

        Sekin voisi olla yksi ratkaisu. Eikä nuo Bilteman akut olleet kovin arvokkaita edes.

        Nyt löysin toisen itseäni miellyttävän pyörävaihtoehdon:
        http://www.crescent.fi/pyoramallisto/sahkopyora/elwin-7-v-2017

        Siinä on 11Ah akku, muttei sanota, onko se 24, vai 36 V. Jos olisi 36V, niin siinä olisi ehkä hyvä pyörä mulle. Tosin hinta on uskomattoman korkea. Biltema 2 akkua jäisi vielä huomattavasti halvemmaksi.

        Kyll noissa on ilmanmuuta 36V:n akku. Siitä vaan, jos siltä tuntuu.
        Mutt käy silti ensin pruuvaamassa

        Kehotan siksi, ett oon kerran tehnyt epäonnistuneen valinnan ja se maksoi n. 1450€, mikä on iso raha mun budjetissani


      • Soffalta_satulaan
        pariKysymystä kirjoitti:

        Siis 24V x 10 Ah = 240 Wh.

        Tarkoittaako tuo sitten, että voisin ajella pelkällä sähköllä lähes pikkuisen vajaan tunnin 250W moottorilla?

        Jos lasken aikaa kuluvan 60 km matkaan noin kolme tuntia, niin periaatteessa saisin Bilteman akusta avustusta 1/3 osan ja 2/3 osaa tehosta pitäisi tuottaa polkemalla.

        Taitaa tosiaankin olla niin, ettei tuollaisella kannata lähteä noin pitkälle taipaleelle.

        Juu ja ei. Tuskin ajaisit koko matkaa täydellä avustuksella, vaan esim puolikkaalla ...maastosta ja kestävyyskunnostasi riippuen. 60 km:n matkalla kun niitä polkimia joutuu kieputtaan jo aikas monta kierrosta... ;)


    • Suks.i.juuri.sinne

      Hiihtämällä olisit jo perillä.

    • pariKysymystä
      • Soffalta_satulaan

        Batavus on muuten Hollannissa eniten käytetty pyörämerkki, jos et tiennyt.


    • Soffalta_satulaan

      Reitilläsihän ei ollut paljon mäkiä...? Niin siinä tapauksessa etunapamoottorin vähäisempi avustus ollee riittävä, vain puolet keskimoottoriin verraten. Mutt, niinkuin huomasit, niin se isompi akku lie välttämätön pitkälle työmatkallesi.

      • pariKysymystä

        Mäkiä on vähän joten uskoisin pärjääväni etumoottorillisella ihan hyvin. Olen joskus saanut kokeilla sellaista ja sen antama teho tuntui täysin riittävältä.

        Näen asian myös niin, että liika teho syö akkua ja vähentää ajomatkaa. Uskon etumoottorin olevan sen takia paras vaihtoehto tarpeisiini. Kiitos avusta ja näkemyksistä.


    • Anonyymi

      Mulla on 3 akkua, riittää vähän pitemmällekin matkalle.
      Shimano ja ovat.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4302
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      38
      2602
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      106
      2448
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2228
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1937
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1935
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      196
      1609
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1607
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1588
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      79
      1396
    Aihe