Nykyään näkee päivittäin liikenteessä autoja, joilla ei perässä pala yhtään lamppua edes pimeän aikaan. Ilmeisesti uusissa autoissa on valoille "päiväasentovalojen väläyttly ", jossa edessä palaa jokunen ledilamppu tms., mutta perä on pimeänä. Kuitenkin pimeän aikaan näkee paljon näitä pimeäperäisiä. Miksi näin?
Toinen huomio liittyy pimeän aikaan pelkillä parkeilla ajaviin. Niitäkin on tosi paljon liikenteessä. Vaikka tällaiselle vastaantulijalle väläyttää pitkiä sen merkiksi että jotain pitäisi huomioida, niin mitään ei yleensä tapahdu. Silloin kun itse sain kortin 8-luvun lopulla niin valojen väläyttely oli yleinen tapa. Ja jos parkit päällä ajellessa tuli poliisiauto vastaan niin liputettiin sivuun välittömästi.
"Takavalottomat" autot
31
511
Vastaukset
- ketjunaloittaja
Siis piti kirjoittamani että päivänvaloasento ja sain kortin 80-luvulla. Uuden läppärin touchpad tekee näköjään tepposia.
- diippaadaii
Kannattaisi ihan suosiolla etsiä se kohta katkaisijasta jolloinka valot on aina päällä. Ja jättää siihen.
Joissakin autoissa rupeaa pilli pimputtamaan muttei kaikissa joten joihin tuo käytäntö soveltuu niin suosittelen.
Itsellä on koko ajan valo asennossa. Saman merkin pienemmässä mallissa ei voi jättää valoja päälle joten suuresti vaihtelee.- toukokuussapäivävalot
Syyskuun alussa käänsin valot päälle, koska todella typerää pimeään vuodenaikaan ajella puoliksi pimeällä autolla! Tämä päivävaloja koskeva säädöshän muuttui niin, että nyt uusissa autoissa palaa ne takavalot.. Mietin tuossa että voiko ne takavalot näissä can-välyläisissä autoissa ohjelmoida palamaan päivävalojen ollessa päällä ja saako ne palaa, jos auto siltä vuodelta, milloin ne ei saaneet palaa, itsellä vuoden 2012 auto, jossa nuo ei saaneet paalaa vuonna 2012 myytäessä
- Mallikysymys
toukokuussapäivävalot kirjoitti:
Syyskuun alussa käänsin valot päälle, koska todella typerää pimeään vuodenaikaan ajella puoliksi pimeällä autolla! Tämä päivävaloja koskeva säädöshän muuttui niin, että nyt uusissa autoissa palaa ne takavalot.. Mietin tuossa että voiko ne takavalot näissä can-välyläisissä autoissa ohjelmoida palamaan päivävalojen ollessa päällä ja saako ne palaa, jos auto siltä vuodelta, milloin ne ei saaneet palaa, itsellä vuoden 2012 auto, jossa nuo ei saaneet paalaa vuonna 2012 myytäessä
Toisissa saa toisissa ei.
Mutta on sitä talvikaudellakin valoisia ja kuivia päiviä jolloin voi ajaa vain etupäivävaloilla... säästyyhän sitten xenonit. - eikateellinen
ainakin 2016 rekisteröidyissä ne valot kuuluu nyt palaa, mutta saako ne muutettua ohjelmoimalla vanhemmista niin, että palaisivat päivävaloilla
- Vanha_Erkki
Minun pian 30 v autossani palaa aina virtapäällä-asennossa etu- ja takavalot. Etuvaloina normaalisti lähivalot etuvastusten kautta, minkä takia samat H4:t ovatkin kestäneet jo paljon enemmän kuin 10 vuotta. Tähän ei näköjään nykyautojen suunnittelijat pystykään kuten eivät moneen muuhunkaan edistykselliseen ominaisuuteen, joka eräissä vanhoissa autoissa oli vakiona. Eivätkä uusavuttomat autonostajat niistä mitään edes tiedä!
Kaikenlaista tarpeetonta ja helposti rikkoutuvaa ja kallista rihkamaa kyllä myydään kovalla rahalla.
- ribbeli
Mun perä ainakin toimii. Sieltä kuuluu melkein koko ajan kovaa rutinaa ja pahat hajut leviää ympäristöön. Lisäksi perästäni roiskuaa ripulia kovalla paineella tosi usein. Onko muita samanlaisia tyyppejä täällä. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia ko. aiheesta.
- differential.fail
Perässä on jotain tosi pahasti vialla jos sieltä kuuluu kovaa rutinaa, öljy on ripulimaista ja haisee pahalle sekä roiskuu ulkopuolelle.
- kateellisetturjakkeet
Suomalaiset tuntuu olevan tavallista sokeampaa kansaa, kun missään muualla ei ole älytöntä valopakkoa valoisan aikaan. Jos päivänvalossa ei näe autoa ilman valoja niin ei ole asiaa liikenteeseen.
Toisiasiassa taitaa vaan kateellisia närästää muutenkin uudet autot joissa kyseinen ominaisuus on. Seuraavaksi varmaan valitetaan kuinka Led-valot häikäisee...- Leditkestääkö
Kumma kun ne motoristit ajaa pitkät päällä kesäisin maantiellä, niin ne vaan jää joskus jonnekkin notkelmaan jemmaan muuten.
Usein on valoisaa, mutta kura ja vesilentää tienpinnasta, jolloin joutuu laittamaan valot päälle kokonaan. - Valotpäälle
Kuvittele mitä kuvittelet, mutta voisitko kuitenkin pistää ne takavalot päälle viimeistään, kun hämärtää tai sataa. Onko ylivoimainen juttu?
- ettänäin_
Päiväsaikaankin on varsinkin pakkasella lumipölyä ilmassa ja silloin voisi vähintään ne takavalot olla päällä ja toisekseen kaamosaika alkaa marraskuulla ja päättyy näin tammikuun loppupuolella ja silloin on valomäärä vähäisempää myös etelässä ja olisi syytä olla ne valot päällä
- tgjgöoyöi
Hiukan kyllä kummastuttaa nuo päivävalot Suomessa jossa ajovalot aina olleet hyvin tarkalla syynillä.Muistaa miten kova taistelu oli pelkästään lisäjarruvalosta ja sen hyväksynnästä.Kumma jos eu määrää nin kaiki täällä menee läpi vaikkei tänne sopisi.
Taas tietenkin nuoriso tahtosi ajaa ilman valoja ja vilkun käyttökin niin kovin noloa kun nöyrää käyttäytymistä. - vilkkupipot
Kyse olikin päivävaloista. Edessä palaa aina päivällä ja hämärtyessä syttyy taaksekin. Pitäiskö olla vielä vilkut katolla siviiliautoissakin, että kaikki oman elämänsä hannukarpot olis tyytyväisiä?
- jo70luvulla
kyllä ne hämärtyessä syyttyy nuo ajovalot ja uusissa palaa takavalot myös päiväajovaloilla.. tämähän on vain autoteollisuuden yksi uudelleen käytetty idea, jolla voidaan säästää polttoainetta, mikä on käytännössä merkityksetön..
nuoriso tykkää näistä valoista, kun auto on tehokkaampi ilman valoja, ei ne rallikuskitkaan aja ek:lla valot päällä juuri siksi
- asiotaseuraava
Suomi meni hyväksymään EU;n pykälän jolla sallitaan takavalottumuus, ENERGIAN SÄÄSTÄMISEKSI!!!
Nyttemmin on kuitenkin jo kumottu, ihan uusissa autoissa taas takavalot kuuluu palaa,aina! - takavaloton
Polttakaa te Ladaeinarit vaikka sisävaloakin ajaessa, niin edes joku loistaa teidänkin romussanne.
- JostainTakavaloista
On teillä kikuleilla ongelmia!!!
- uusipoloilija
Pimeässä ja varsinkin hämärässä valon tarve vaihtelee henkilöstä riippuen. Esimerkiksi itse ajoin ihan tarkoituksellisesti päivävalokytkennällä valon vähetessä pikkutiellä suurinta sallittua nopeutta. Tien alkaessa taakseni tullut pakettiautokuski kuitenkin välkäytti pitkiä pari kertaa. Totesin näkyvyyden olevan vielä kilometrien luokkaa, joten jätin valot ennalleen. Lumi ei pölissyt tai vesi suhissut autoni takana. Käänsin normaalit ajovalot ja siten takavalot päälle vasta noin 10 minuutin kuluttua tullessani tiheämmin asutulle alueelle, jossa katuvalot olivat syttyneet.
Tässä vuoden 2016 perusmallissa ei valoisuusautomatiikkaa ole, eli päivävaloista normaaleihin siirtyminen on kuljettajan vastuulla. Hämärän syvetessä auto kyllä vihjaa tästä tarpeesta himmentämällä mittarivalot, mutta usein se tapahtuu tarpeettoman aikaisin. Tällöin hämärämpi metsäosuus voi jo himmentää mittariston, mutta aukealla se kirkastuu jälleen.
Toki sitä voisi ajaa koko ajan perävalojen kanssa, mutta bensan polttaminen turhien valojen sähköistämiseen ei kiinnosta. Talvella on muutenkin järkevää säästää akkua, kun erilaisia lämmitinvastuksia on käytössä, ja akun varaus- ja virranantokyky ovat heikompia.
Keulan halogeenipäiväajovalot ovat kai samantehoiset kuin normaalitkin halogeeniajovalot, joten siellä tulee säästöä vain huomiovalojen sammumisella, liekö 2 x 5 W? Takana sammuvat takavalot 2 x 5 W ja rekisterikilven valot 2 x 5 W. Sisällä kojelauta on pimeä, vain mittarivalot palavat.
Sähkön kulutuksena tuo reilu 30 wattia tarkoittaa kotonani keittiön olohuoneen kattovalojen (pienloistelamput) polttamista turhaan. Ja kun bensalla tehty sähkö on vielä selvästi kalliimpaa, on päiväajovalokytkennän käyttö aina olosuhteiden salliessa sekä taloudellista että ympäristöystävällistä.- pimeääpäässä
Juuri näin! Lukekaa tämä juntit moneen kertaan hitaasti ja yrittäkää ymmärtää.
- diippaadaii
pimeääpäässä kirjoitti:
Juuri näin! Lukekaa tämä juntit moneen kertaan hitaasti ja yrittäkää ymmärtää.
No monet tykkää olla kotonakin pimeässä, jotkut ajelee pimeällä auto pimeänä.
Onneksi olkoon, näkökykysi on ilmeiseti huippuluokkaa.
Entäpä tuo takaatullut? Vilautteliko hän valoja, koska arveli ettet sinä näe, vai koska hänellä oli ongelmia nähdä sinun autoasi?
Jos joku huomauttaa, on viimeistään aika pistää takavalot päälle. Vaikutus kulutukseen on niin minimaalinen, että voi ne pitää käytännössä muutenkin. Joku 30 wattia? Ei mitään merkitystä sen paremmin ympäristön kuin lompakonkaan kannalta. Sen sijaan turvallisuuteen tuo vaikuttaa, sillä takana palavat valot auttavat sulattamaan lunta takavalojen kohdalta. Nyt kun laitoit valot päälle, niin mitään ei kuitenkaan näkynyt taakse ensimmäiseen kymmeneen minuttiin.
Hyvä että sentään valaistulla alueella pistit valot päälle. Oikeasti niitä tarvitaan enemmän siinä vaiheessa.- Igor_Venäläinen
Sulla ei sitten siinä hienossa autossasi ole laturia? Kannattaa panostaa sellaiseen. Romuttamoltakin saa, jos bilteman vehkeet ovat liian kalliita. Toki sen ymmärtää, että kaikki rahat pitää säästää polttoaineeseen, mutta luulisi sen silti olevan fiksumpaa hoitaa toimiva auto sen sijaan, että lataa aina akun täyteen kotona. Ei tarvitse sitten jännittää jääkö tien päälle, jos vahingossa käyttää vaikka vilkkua liikenneympyrässä tjms.
- kateellisten_kitinää
> Keulan halogeenipäiväajovalot ovat kai samantehoiset kuin normaalitkin halogeeniajovalot, joten siellä tulee säästöä vain huomiovalojen sammumisella, liekö 2 x 5 W?
No ei todellakaan ole. Jos päiväajovalot eivät ole ledein toteutetut, niin yleisin ratkaisu lienee 5/21 W polttimo - se sama, mitä on tavattu käyttää auton persuuksissa yhdisttynä taka- ja jarruvalona. 5 W hehkulanka on käytössä, kun valaisin toimittaa etuvalon virkaa ja 21 W kun päiväajovalot ovat päällä.
Että pientä säästöä tulee jo etupäässä ja paljon enemmänkin, jos/kun päiväajovaloja käytettäessä sammutetaan takavalot mittarivalaistus. Enkä tarkoita pelkkää säästöä polttoaineenkulutuksessa....
Vaan kovastipa tuntuu päiväajovalot aiheuttavan kateutta. Kaikki vanhoilla ritsoilla ajavat yrittävät jäljitellä päiväajovaloja polttamalla sumuvaloja. "Fiksummat" osaavat jopa sammuttaa lähivalot eli ajelevat pelkät "parkit" sumuvalot päällä, myös pimeällä. Tämähän jo melkein menisi täydestä, mutta harmillisesti kaikissa uusissa autoissa ei pala takavalot eikä vanhaan ritsaan saa pelkkiä sumuvaloja päälle. Uuden ja vanhan eri näkyy kiusallisen selvästi ja sehän sapettaa.
Samalla lailla sitä kitistiin, kun markkinoille ilmaantui kulmavalot. Niistäkin erotti uuden auton liian hyvin -> ritsojen omistajia sapetti ja kieltäähän moiset olisi pitänyt.
Joo, se on kyllä totta, että itäautoilijat, etenkin datsunistit, eivät osaa kytkeä valoja päälle, vaikka olosuhteet (pimeys, vesisade tai moottoritiellä tien pinnasta nouseva vesisumu/lumipölly) tätä edellyttäisivät eikä noissa itäautoissa näy automatiikkaakaan olevan... Mutta tämänhän voisi helpoiten ratkaista kieltämällä itäautot. Niissähän on muitakin puutteita valoissa, esim. takasumuvaloa ei saa päälle ellei ensin laita täysin tarpeettomia etusumuvaloja päälle!
Tosin väliäkö tälläkään, kun noita ostaa vain idiootit, jotka ei valoja kuitenkaan osaa käyttää... ainoat valot, mitä itäautoilijat osaavat päälle laittaa, ovat etusumuvalot. Tosin tällä on se myönteinen sivuvaikutus, että takavalotkin syttyvät samalla.
Ja sehän on kanssa selvä, että penninvenyttäjät, jotka ajaa jollain rippikouluikäisellä miljoonamersulla tms. ajelee kanssa pelkillä parkeilla tai kokonaan vailla valoja. Kun se romu pitää jättää kaupan pihaan käyntiin (kun on niin huono akku, ettei käynnistymisestä varmuutta?) ja sen ½ h tyhmäkäynnin ajaksi pitää sammuttaa valot, ettei polttimot kulu... eikä niitä valoja muisteta kytkeä päälle, kun lähdetään taas liikkeelle. Myös pakettiautot menee sujuvasti samaan sarjaan.
Ei taida kuskilla päässä liikkua kuin hammasharja 2 kertaa päivässä, jos ei mittarivalaistuksen puutekaan mitään reaktiota aiheuta. Vaan eihän nämä sankarit mistään rajoituksista tai muistakaan säännöistä piittaa... mutta sehän ei estä tuomasta kateuttaa julki, kun pitää kerran viikossa avata uusi pillitysketju a) kulmavaloista (taannoin) b) päiväajovaloista (nykyään). - uusipoloilija
TheRat kirjoitti:
Onneksi olkoon, näkökykysi on ilmeiseti huippuluokkaa.
Entäpä tuo takaatullut? Vilautteliko hän valoja, koska arveli ettet sinä näe, vai koska hänellä oli ongelmia nähdä sinun autoasi?
Jos joku huomauttaa, on viimeistään aika pistää takavalot päälle. Vaikutus kulutukseen on niin minimaalinen, että voi ne pitää käytännössä muutenkin. Joku 30 wattia? Ei mitään merkitystä sen paremmin ympäristön kuin lompakonkaan kannalta. Sen sijaan turvallisuuteen tuo vaikuttaa, sillä takana palavat valot auttavat sulattamaan lunta takavalojen kohdalta. Nyt kun laitoit valot päälle, niin mitään ei kuitenkaan näkynyt taakse ensimmäiseen kymmeneen minuttiin.
Hyvä että sentään valaistulla alueella pistit valot päälle. Oikeasti niitä tarvitaan enemmän siinä vaiheessa."Vilautteliko hän valoja, koska arveli ettet sinä näe, vai koska hänellä oli ongelmia nähdä sinun autoasi?"
Mahdotonta sanoa varmasti. Luulisin, että hän arveli minun unohtaneen, mutta ymmärsi kuitenkin jättää kahteen väläytykseen. Jos valkoinen auto ei tummanharmaan asvaltin päältä erotu, on mielestäni silloin näkökyvyssä vikaa. Takana on vielä heijastimet tässä uudemmassa mallissa, ja ne olivat lumettomat eli myös heijastivat. Miten jalankulkijat ja pyöräilijät näkyisivät, jos autoni ei?
"Joku 30 wattia? Ei mitään merkitystä sen paremmin ympäristön kuin lompakonkaan kannalta."
Ei yksittäisellä käyttökerralla ole juurikaan merkitystä, eihän talossakaan ole juuri väliksi, palaako 10 minuutin ajan 40-wattinen hehkulamppu vai samoin valaiseva 9-wattinen pienloistelamppu. Kyse onkin käyttötavasta; Pitkällä aikavälillä säästöä kertyy hiljakseen joka päivä. Viikossa eli 5 arkipäivässä tämä tarkoittaa sitten 50 minuuttia, ja 52 viikon aikana kertyy 2.600 minuuttia. Eli vuodessa 43 tuntia 20 minuuttia. 30 watin kulutuksesta tulee siis 1,3 kWh/vuosi.
Verrataan tätä vaikka aurinkosähkön tuottamiseen: Helsinkiin 45 asteen kulmaan etelään suunnattu aurinkopaneeli vastaanottaa vuodessa Motivan sivuston mukaan kokonaissäteilyenergiaa 1.211 kWh neliömetrille. Jos se voi muuttaa tästä 15 % sähköksi, sen vuosituotanto on 181,65 kWh. Sen korvaamiseen ei siis tarvita kuin 140 autoilijaa, jotka ajavat päivävalokytkennällä 10 lisäminuuttia joka arkipäivä. Ja vähentävät samalla fossiilisten polttoaineiden käyttöä. - uusipoloilija
kateellisten_kitinää kirjoitti:
> Keulan halogeenipäiväajovalot ovat kai samantehoiset kuin normaalitkin halogeeniajovalot, joten siellä tulee säästöä vain huomiovalojen sammumisella, liekö 2 x 5 W?
No ei todellakaan ole. Jos päiväajovalot eivät ole ledein toteutetut, niin yleisin ratkaisu lienee 5/21 W polttimo - se sama, mitä on tavattu käyttää auton persuuksissa yhdisttynä taka- ja jarruvalona. 5 W hehkulanka on käytössä, kun valaisin toimittaa etuvalon virkaa ja 21 W kun päiväajovalot ovat päällä.
Että pientä säästöä tulee jo etupäässä ja paljon enemmänkin, jos/kun päiväajovaloja käytettäessä sammutetaan takavalot mittarivalaistus. Enkä tarkoita pelkkää säästöä polttoaineenkulutuksessa....
Vaan kovastipa tuntuu päiväajovalot aiheuttavan kateutta. Kaikki vanhoilla ritsoilla ajavat yrittävät jäljitellä päiväajovaloja polttamalla sumuvaloja. "Fiksummat" osaavat jopa sammuttaa lähivalot eli ajelevat pelkät "parkit" sumuvalot päällä, myös pimeällä. Tämähän jo melkein menisi täydestä, mutta harmillisesti kaikissa uusissa autoissa ei pala takavalot eikä vanhaan ritsaan saa pelkkiä sumuvaloja päälle. Uuden ja vanhan eri näkyy kiusallisen selvästi ja sehän sapettaa.
Samalla lailla sitä kitistiin, kun markkinoille ilmaantui kulmavalot. Niistäkin erotti uuden auton liian hyvin -> ritsojen omistajia sapetti ja kieltäähän moiset olisi pitänyt.
Joo, se on kyllä totta, että itäautoilijat, etenkin datsunistit, eivät osaa kytkeä valoja päälle, vaikka olosuhteet (pimeys, vesisade tai moottoritiellä tien pinnasta nouseva vesisumu/lumipölly) tätä edellyttäisivät eikä noissa itäautoissa näy automatiikkaakaan olevan... Mutta tämänhän voisi helpoiten ratkaista kieltämällä itäautot. Niissähän on muitakin puutteita valoissa, esim. takasumuvaloa ei saa päälle ellei ensin laita täysin tarpeettomia etusumuvaloja päälle!
Tosin väliäkö tälläkään, kun noita ostaa vain idiootit, jotka ei valoja kuitenkaan osaa käyttää... ainoat valot, mitä itäautoilijat osaavat päälle laittaa, ovat etusumuvalot. Tosin tällä on se myönteinen sivuvaikutus, että takavalotkin syttyvät samalla.
Ja sehän on kanssa selvä, että penninvenyttäjät, jotka ajaa jollain rippikouluikäisellä miljoonamersulla tms. ajelee kanssa pelkillä parkeilla tai kokonaan vailla valoja. Kun se romu pitää jättää kaupan pihaan käyntiin (kun on niin huono akku, ettei käynnistymisestä varmuutta?) ja sen ½ h tyhmäkäynnin ajaksi pitää sammuttaa valot, ettei polttimot kulu... eikä niitä valoja muisteta kytkeä päälle, kun lähdetään taas liikkeelle. Myös pakettiautot menee sujuvasti samaan sarjaan.
Ei taida kuskilla päässä liikkua kuin hammasharja 2 kertaa päivässä, jos ei mittarivalaistuksen puutekaan mitään reaktiota aiheuta. Vaan eihän nämä sankarit mistään rajoituksista tai muistakaan säännöistä piittaa... mutta sehän ei estä tuomasta kateuttaa julki, kun pitää kerran viikossa avata uusi pillitysketju a) kulmavaloista (taannoin) b) päiväajovaloista (nykyään)."No ei todellakaan ole. Jos päiväajovalot eivät ole ledein toteutetut, niin yleisin ratkaisu lienee 5/21 W polttimo - se sama, mitä on tavattu käyttää auton persuuksissa yhdisttynä taka- ja jarruvalona. 5 W hehkulanka on käytössä, kun valaisin toimittaa etuvalon virkaa ja 21 W kun päiväajovalot ovat päällä."
Polo Trendlinessä etuvalo on oma polttimonsa ajovaloumpiossa. Palaa myös ajovalojen kanssa ajovalokytkennällä, jolloin yhden rikkoutuessa toinen jää nurkalle palamaan.
Sen sijaan päiväajovalo on erikseen helmatasossa, ja palaa seisontavalokytkennällä tai yksinään. Seisontavalo- ja ajovalokytkennän sähkönkulutuksen ero on siis vain ajovalojen vaihtuminen päiväajovaloihin. Jos ajovalopolttimo on 55 W ja päiväpolttimo 21 W, niiden ero on tämä 34-39 wattia.
Tällöin kokonaissäästö päiväajovaloilla onkin 65-70 W, kun lisätään muiden ulkovalojen 30 W kojelautavalot. - uusipoloilija
uusipoloilija kirjoitti:
"No ei todellakaan ole. Jos päiväajovalot eivät ole ledein toteutetut, niin yleisin ratkaisu lienee 5/21 W polttimo - se sama, mitä on tavattu käyttää auton persuuksissa yhdisttynä taka- ja jarruvalona. 5 W hehkulanka on käytössä, kun valaisin toimittaa etuvalon virkaa ja 21 W kun päiväajovalot ovat päällä."
Polo Trendlinessä etuvalo on oma polttimonsa ajovaloumpiossa. Palaa myös ajovalojen kanssa ajovalokytkennällä, jolloin yhden rikkoutuessa toinen jää nurkalle palamaan.
Sen sijaan päiväajovalo on erikseen helmatasossa, ja palaa seisontavalokytkennällä tai yksinään. Seisontavalo- ja ajovalokytkennän sähkönkulutuksen ero on siis vain ajovalojen vaihtuminen päiväajovaloihin. Jos ajovalopolttimo on 55 W ja päiväpolttimo 21 W, niiden ero on tämä 34-39 wattia.
Tällöin kokonaissäästö päiväajovaloilla onkin 65-70 W, kun lisätään muiden ulkovalojen 30 W kojelautavalot."Jos ajovalopolttimo on 55 W ja päiväpolttimo 21 W, niiden ero on tämä 34-39 wattia."
Siis 34 wattia, eli kokonaissäästö vähintään 65 wattia, jos koajelautavalot käyttävät vain 1 W.
- aaiivaan
Kyllähä se aina säpsäyttää kun näkkee sellasen takavalottoman kyllä onhan se.
- Sesiitä
Jos ei tosiaan näe normaalissa päivän valossa edessä ajavaa autoa ,vaikka perä valot ovat vain näkyvissä jarruttaessa ,( silloin ne näkyvät jopa paremmin ) ,kanattaa mennä silmä lääkärille , omassa uudessa autossa valo vipu on aina kohdassa -auto - , jolloin valo syttyy kun alkaa hämärtää , ja jopa maantiellä , jos lumi pölyää , tai on sumua hetkellisedsti , laitan tietysti ajovalot päälle .
Eli turhaa kitinää tässäkin asiassa ,turhan paljon , parempi olisi jokaisen keskittyä omaan ajamiseen . Etenkin ajonopeuksien noudattamiseen , kun ajan n.80 ,eli mittari näyttää 85-88 km/ tunnissa , jonossa olevat lähtevät ,ohittamaan vaikka on tuo 80 liikennemerkki näkyvissä ,ohittelijossa suurin osa on volvoja ,audeja , mersuja ? - OutoHomma
" kun ajan n.80 ,eli mittari näyttää 85-88 km/ tunnissa , jonossa olevat lähtevät ,ohittamaan vaikka on tuo 80 liikennemerkki näkyvissä ,ohittelijossa suurin osa on volvoja ,audeja , mersuja ?"
No tietysti on. Se vaan on kummallista, että siellä hienossa premiumissa yritetään viettää mahdollisimman VÄHÄN aikaa ajamalla ylinopeutta perille, vaikka asian luulisi olevan päinvastoin...... - gdge
perä pimeenä päiväsaikaan on uuden auton merkki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830