Minulla olisi pari kysymystä johon kaipaisin lisätietoa :
Ostin viime syksynä Kudenseestä Saksassa purjeveneen, HR 42 vm 1990 ja aikomus tuoda se kielinkanavan kautta Kieliin ja sieltä kotisuomeen. Kun olin sellainen 20 olin 4kk sellaisessa kanavalaivassa saksassa töissä, lähinnä Elbellä mutta muutaman kerran jonkin matkaa myös kielinkanavalla ajettiin. Muistan että se kippari aina haukkui niitä purjeveneitä varinkin kielinkanavassa, en tiedä miksi mutta ehkä hän vaan muuten purjeveneitä vihasi kun ei koskaan moottoriveneitä haukkunut.
Nyt kiinnostaisi saada tietoa joltakin kielinkanavaa purjeveneellä ajaneelta että minkänlainen puuhastelu se oikein on. Olen Göta kanalin kerran mennentullen nykisellä veneelläni kulkenut ja se ei kovin vaikeata mielestäni ollut. Olisikohan se Kielin kanava siihen verrattavissa vaikka tosin siellä paljon suurempia aluksia liikkuu.
Toinen kysymys on, minulla olisi mahdopllisuus asentaa siellä Kielissä sellaisen rullapurje lisälaitteen. Kasettrisysteemin, mikä olisi melko edullinen verrattuna hintaan suomessa. Miten sellainen on toiminnaltaan, tai oikeastaan mikä siinä ensisijaisesti voisi olla sellainen huono puoli. Isonpurjeen joudun kyllä ilmeisesti vaihtamaan koska siinä veneessä on nyt täyslatta purje vuodelta 2005 ja vielä melko ankarissa oloissa purjehdittu.
Onko niissä rullalaitteissa suuria eroja ? Se mikä olisi ajatuksissa on Bamar rullakasetti systeemi. Selden on sitä ainakin joskus myynyt. Varmaan koko maston vaihto olisi järkevämpi homma mutta juuri nyt en siihen haluaisi rahaa uhrata koska se ilmeisesti olisi jo todella kallis lisälasku veneelle.
Mieluiten ottaisin neuvoja sellaisilta jotka kielinkanavan on ajanut ja rullaisolla purjehtineet. Tosin kaikki asialliset näkökohdat on hyvästä.
Haen tietoa tietäviltä
13
815
Vastaukset
- hyvin.mahtuu
Rullaisosta ei ole kokemusta, tuskin tuleekaan. Mutta Kielin kanavassa on tullut kuljettua. Laivat eivät olleet ongelma, eikä ollut näkyvissä, että veneistä olisi ollut sen enempää ongelmaa laivoille. Jotain periaatteellista sillä sinun kipparilla on ollut purjeveneitä vastaan. Sitä periaatteellistahan näkyy tälläkin palstalla lähes päivittäin.
Oikeastaan ainoa kohta, jossa laivan tekemiset piti ottaa huomioon, oli lähtö sulusta. Jos oli laivan takana, olivat potkuripyörteet varsin vahvat liikkeellelähtiessä. - Pekkapätkäveneessä
Kielin kanavasta ei ole hajuakaan. Aina on ollut sen verran pieniä purkkareita itselläni että ei se Brunsbuttelin länsipuoli ole oikein kiinnostanut. Göta kanal on jotenkin tuttu, olin hakemassa ekä venettäni , IF vene Göteborgista ja se luonnollinen reitti oli Götakanalen sellaisella pienellä veneellä. Sen muistan että kylmää ja kovin märkää oli reissu silloin muistaakseni 1998. Lähdettiin göteborgista toukokkuun 5 nä päivänä vettä satoi koko kanavamatkan aikana ja kun voimaanlähtenä oli 4 heppainen oikutteleva Evinrude ei juurikaan naurattanut. Silloinen tyttöystävä otti lähtöpassit noin puolessaväliä kanavaa ja se4n jälkeen vaan kerran ollaan tavattu, kun hän reppunsa Turusta haki. No joo, sen jälkeen on vene himpun verran kasvanut ja nyt on NF vene alla. Siihen asensin vuonna 2009 rullakasetin ja todella hyvin on toiminut. Vaan kerran jäi purje jumiin mutta se oli ihan oma syytäni kun vetosnööri oli unohtunut löysälle ja se sitten tuulessa rynkytti niin että jostain siellä kasetissa meni solmuun. Minä ainakin olen kovasti tykästynyt siihen rullakasettiin. kun reivaa niin ei se aivan yhtä tehokas ole kuin perinteinen reivi minun mielestä mutta se ehkä on harhaluulo koska en mikään suurten aavamerten purjehtia ole.
- kasettina
Tarkoittaako rullakasetti rullapuomia?
- CarlPetter
kasettina kirjoitti:
Tarkoittaako rullakasetti rullapuomia?
Tarkoitan nimeenoman mastoon asennettavaa rullakasettia. Rullapuomi ei todellakaan ole vaihtoehto. Sellainen minulla oli aikoinaan ja minusta se ei ollut mitenkään hyvä ratkaisu. Se oli seldenin rullapuomi mutta minusta erittäin kömpelö käytössä, aina piti kannelle mennä kun reivasi ja yksin kun liikkui niin oli jopa vaarallista.
- 10kertaaKanavalla
Kielin kanava on helppo kulkea pienveneillä kunhan noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä valoja erityisesti molemmissa suluissa, ettei niiden henkilökunta närkästy.
Koko kanavan kulkuun menee vajaa päivä ja ei ne laivat ole koskaan häirinneet kun kanava on leveä joten tilaa on pienveneille hyvin, (näin kirjoitan 10 läpi kulun kokemuksella).
Arvioni on että Götakanal paljon vaikeampi/työläämpi kulkea, koska se on pieni ja ahdas sekä sulkuja paljon.
Isopurjeen tilalle asennetut rullapurjeet soveltuu lähinnä sivu ja myötätuulen purjeiksi olkoon ne sitten maston tai puomin sisään rullattavia.
Niillä vastatuuleen luoviminen on todella hidasta, kuten eräälläkin veneellä saatiin todellinen etenemä vastatuuleen n.0,37 nm tunnissa kun nopeus kuitenkin oli 6..7 solmua, mutta n.85 astetta sivusuuntaan.
Tässäkin rullaisopurjeessa oli aika suuri ns. "negatiivinen ahvenselkä".
Monet rullapurjeet on hyvin tarkoin käsiteltäviä että ne saisi auki tai kiinni ja jumiutumiset tapahtuu helposti ja silloin tarvitaan useinkin toisen henkilön apua purjeen hallintaan jotta sen saisi rullattua sisään/ulos.
Tuo mainitsemasi Bamar rullakasetti on minulle kuitenkin tuntematon.
Keulapurjeena rullalaitteet on useimmiten aika hyvin toimivia ja käyttökelpoisiakin.
Onko nykyinen isopurjeesi jotenkin rikki vai miksi vaihtaisit sen? eihän se ole kuin hieman yli 10 vuotias, sehän voi kuitenkin olla vielä hyvinkin käyttökelpoinen huvipurjehdukseen.
Miksi mietit maston uusimista? onko se jotenkin rikki vai mikä syynä?- CarlPetter
Taitaa se rullaiso jäädä hankkimatta ainakin toistaiseksi. Ongelma sen nykyisen ison kanssa on että se on kerran pahasti revennyt jossain Azoorien maisemissa edellisen omistajan kertoman mukaan.Itse en niihin maisemiin tule eksymään, ikä on jo sen verran paljon. Mutta suht helppoa se purjehdus saisi olla kun vasen puolisko lievästi on halvaantunut. Tässä purressa on sähkövinssit sen takia sen ostin.
- LelleH
Älä sen 10kertaaKanavalla käyneen kommenttien takia jätä sitä rullalaitetta hankkimatta. Ellei kilpapurjehdusta harrasta niin on kyllä erittäin käyttökelpoinen laite. Kaseteista ei ole kokemusta mutta ihan mastoon sisän rullattavasta kyllä on melko paljonkin. Olen itse pääasiassa kilpakoneilla purjehtiva (49 ereilla). 23 ,9 knottia on reicattu mutta se 49er ei mikään weekend pursi ole. Hyvällä ystävälläni on Finngulf 37 missä rullaiso ja en ainakaan siinä mitään kryssiongelmia ole havainnut ja jonkin verran purjehduskokemusta sentään on. Nostan hattua että kaikesta huolimatta olet yhä purjehduksesta innoissasi. En ikinä unohda kun Helsingholman (eteläsuomen saaristiossa) tuli 45 jalkainen Sweeden Yacht kauniisti redille lipuen. Ainoa ihminen veneessä oli 83 vuotias ruotsalainen herrasmies valkoisissa housuissa ja valkoisessa paidassa. Kun uteliaisuuttani sitä komeaa pursia kumiveneellä kävin katsomassa niin totesin että jo yksi niistä valtavista sähkövinttureista ilmeisesti maksoi enemmän kuin moni vene satamassa.
Veneen omistaja kyllä siinä illan myötä selvisi kun konjakit kaikille tarjosi laiturilla mutta se on ihan toinen juttu. Tuli se vanha sananlasku mieleen että hevosella pääsee ja rahalla saa. On kuitenkin ikimuistoinen tapahtuma. - jolla-köli
LelleH kirjoitti:
Älä sen 10kertaaKanavalla käyneen kommenttien takia jätä sitä rullalaitetta hankkimatta. Ellei kilpapurjehdusta harrasta niin on kyllä erittäin käyttökelpoinen laite. Kaseteista ei ole kokemusta mutta ihan mastoon sisän rullattavasta kyllä on melko paljonkin. Olen itse pääasiassa kilpakoneilla purjehtiva (49 ereilla). 23 ,9 knottia on reicattu mutta se 49er ei mikään weekend pursi ole. Hyvällä ystävälläni on Finngulf 37 missä rullaiso ja en ainakaan siinä mitään kryssiongelmia ole havainnut ja jonkin verran purjehduskokemusta sentään on. Nostan hattua että kaikesta huolimatta olet yhä purjehduksesta innoissasi. En ikinä unohda kun Helsingholman (eteläsuomen saaristiossa) tuli 45 jalkainen Sweeden Yacht kauniisti redille lipuen. Ainoa ihminen veneessä oli 83 vuotias ruotsalainen herrasmies valkoisissa housuissa ja valkoisessa paidassa. Kun uteliaisuuttani sitä komeaa pursia kumiveneellä kävin katsomassa niin totesin että jo yksi niistä valtavista sähkövinttureista ilmeisesti maksoi enemmän kuin moni vene satamassa.
Veneen omistaja kyllä siinä illan myötä selvisi kun konjakit kaikille tarjosi laiturilla mutta se on ihan toinen juttu. Tuli se vanha sananlasku mieleen että hevosella pääsee ja rahalla saa. On kuitenkin ikimuistoinen tapahtuma.Vähääkään väheksymättä neljäysillä saatua kokemusta ja taitoa, täytyy kuitenkin sanoa, että ne eivät pätevöitä arvioimaan köliveneen ominaisuuksia. Siltä osin ne ovat kaksi eri maailmaa. Köliveneessä jollapurjehtija kannattaa istuttaa ensisijaisesti pinnamieheksi, se käy häneltä luonnostaan. Tai jos kokemus on gastin paikalta jollassa, saa luultavasti aivan ensiluokkaisen keulagastin. Pidemmän päälle tulee jollakokemus varsin hyvin hyödynnettyä, mutta kölivenemaailman mittasuhteet ja veneen toisenlainen käyttäytyminen pitää ensin oppia.
Tuollaisia tervaskantojaHelsingholmin herrasmies aina toisinaan merellä tapaa ja muutaman nykyisen ja jo edesmenneenkin tunnen henkilökohtaisesti. Saavat aina toivomaan, että itse pystyisi samaan iän karttuessa.
Yleisesti sanoisin, että rullaiso on liian suuri kompromissi purjehdusominaisuuksiin ja liian epävarma teknisesti. Mutta jos fyysiset esteet ovat sitä luokkaa kuin aloittajalla, on myönnytys ehkä hyvinkin paikallaan. Sen kertoo oma kokemus tilapäisesti yksikätisenä purjehtimisesta. CarlPetter kirjoitti:
Taitaa se rullaiso jäädä hankkimatta ainakin toistaiseksi. Ongelma sen nykyisen ison kanssa on että se on kerran pahasti revennyt jossain Azoorien maisemissa edellisen omistajan kertoman mukaan.Itse en niihin maisemiin tule eksymään, ikä on jo sen verran paljon. Mutta suht helppoa se purjehdus saisi olla kun vasen puolisko lievästi on halvaantunut. Tässä purressa on sähkövinssit sen takia sen ostin.
Isopurjeen nosto sähkövinssillä voi tuoda enemmän helppoutta kuin rullaiso. Sen verran, mitä olen sellaista käyttänyt, oli se minusta paljon hankalampi kuin rullaetupurje. Toki hieman helpompi kuin tavallinen iso tavallisella vinssillä.
- Rullamiestottakai
Älä välitä jos purjehdusominaisuudet vähän huononee rullapuomilla, et ihan selvästi ole kilpapurjehtia. Laita ihmeessä rulla ja se toimii sähköllä myös. Vuodet vierivät, fysiikkaa pitää korvata hepottavilla ratkaisuilla. Mutten on jäätävä rannalle kun ei ole kavereita tekemään töitä. Ostin myös vanhan veneen ulkomailta ja sitä on mukava värkätä eikä tullut mieleenkään ostaa sellaista jossa ei olisi myös iso rullalla. Ei sen helpompaa olekaan. Oma menee maston sisään mutta hienosti näyttää toimivan nuo puomiversiotkin. Kuinkahan monta uutta purtta ostetaan vielä perinteisllä. Ainakin välimerellä valtaosa uudemmista näyttää olevan rullilla mutta aika paljonhan siellä onkin eläkeläisiä.
- ariel3711
http://www.kiel-canal.org/english.htm
Tuossa tietoja kanavasta, ladattava englanninkielinen ohje joka kannattaa printata mukaan.
Odottelet vaikka Helgolandissa että pääset Elbelle nousuveden mukana, virta on aika kova ajella sitä vastaan. Muiden perässä sitten sulkuun. Pienveneet sulutetaan etelänpuoleisessa sulussa Elben päässä ja joskus siihen otetaan pienempi laivakin. Lepuutimet ihan alas, uiva laituri on melkein merenpinnassa. Siihen mennään kylki kiinni, oikeanpuoleinen kylki Itämerelle päin tultaessa. Kanavassa ei saa veneellä ajaa pimeässä, joten jää heti sulun jälkeen kanavan pohjoisreunassa olevaan marinaan. Laivojen sulutusta on mielenkiintoista seurata, mutta yö on aika meluisa kun laivat menevät 20 metrin päässä marinasta.
Läpiajo ottaa jokseenkin koko päivän. Aja kanavan oikeanpuoleista reunaa. Laivat ohittavat sinut keskemmällä ajaen. Mitään hässäköintiä kanavassa ei ole, ollaanhan Saksassa.
Itämeren pään sulkuun, nyt pohjoispuolella isoa sulkua, ajettuasi valojen ohjaamana laitat veneen kiinni ja maksat kanavamaksun automaattiin. Mielestäni maksu tapahtuu Itämeren päässä aina.
Matkalla kanavalla on joitain pysähdyspaikkoja, mm. ankkuroitumiskelpoinen lahdelma noin puolivälissä kanavaa.
Mielenkiintoista reissua!- CarlPetter
Kiitos kovasti tiedostasi, erittäin valaiseva juttu. Koska sen veneen Kudesseesta haen niin olen jo itse Kielinkanavassa lähtiessäni Kieliin päin. yes se helgolandissa odotus on kyllä tuttua koska kun kerran tulin kaverini kanssa Dublinista purjehtien niin tosiaankin jäätiin vuorokaudeksi Helgolandiin odottamaan nousduvettä. Sillä kertaa kuitenkin menin maihin kanavan suulla ja kotiin maitse joten se kielinkanavan kokemus silloin jäi kokematta.
- seppomartti
En ole rullaison kannattaja tai tuntija vaikka keulassa on useitakin rullapurjeita,. Mutta yksi ison rullasysteemi jälkiasennukseen mastoa muuttamatta olisi Facnor Compct F. Olisi ehkä harkitsemisen arvoinen kun broshyyrin tasolla näyttää simppeliltä lisälaitteelta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592