Harkitsen Transporterin pikkubussin rekisteröimistä matkailuautoksi. Jos tiedätte, mitä edellytyksiä rekisteröinnille on, auttakaa tietätätöntä !
pikkubussi matkailuautoksi
41
14104
Vastaukset
- PLa
AKE.FI sivulle, sitten "Ajoneuvotekniikka" ja sieltä "matkailuautot".
Sieltä löytyy verollisen (ja verottoman) matkailuauton nykyvaatimukset.
Mene sitten paikkakuntasi katsastusasemalle ja yritä saada selvyys kuten katekismuksen selitysosasta; "Mitä tämä on?"
Vanhat määräykset kumottiin 2002, mutta mikä on paikallinen lain tulkinta, siitä saat selvyyden vain kysymällä.
Bussisstahan on maksettu täysi vero, joten pitäisi onnistua verollisen matkailuautonkin teko. - tietoja
Jotain juttua asiasta täällä:
http://www.karavaanari.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=556 - Harkitse
Vaan muttei ole teknisesti mahdollista,,sisäkorkeus 190 muut määräykset
- tietoja
Vaan kyllä on mahdollista! Verovapaata matkailuautoa koskevat tietyt määräykset mm. sisäkorkeudesta. Pikkubussista eli henkilöautosta on kuitenkin jo maksettu täysi autovero, joten siitä voidaan tehdä ns. täyden autoveron matkailuauto, jossa sisäkorkeus- ja omamassavaatimuksia ole. Auton tulee olla kuitenkin otettu käyttöön 30.9.1998 jälkeen ja täyttää muutamia muita matkailuautoille määrättyjä vaatimuksia.
- PLa
tietoja kirjoitti:
Vaan kyllä on mahdollista! Verovapaata matkailuautoa koskevat tietyt määräykset mm. sisäkorkeudesta. Pikkubussista eli henkilöautosta on kuitenkin jo maksettu täysi autovero, joten siitä voidaan tehdä ns. täyden autoveron matkailuauto, jossa sisäkorkeus- ja omamassavaatimuksia ole. Auton tulee olla kuitenkin otettu käyttöön 30.9.1998 jälkeen ja täyttää muutamia muita matkailuautoille määrättyjä vaatimuksia.
Täälläkin olemassa, kun annetaan päivämäärä, kertomatta mistä se on saatu.
Ne muut vaatimukset voi itse kukin käydä lukemassa tuolta AKE:n sivuilta. Tosin näihinkin saa kaikenmaailman tulkintoja riippuen antajasta.
Olen seurannut toista vuotta aktiivisesti matkailuauton vaatimuksien kehittymistä sen jälkeen, kun ajoneuvolaki vuonna 2002 harmonisoitiin EU:n lainsäädännön kanssa. Tuo AKE:n sivulta löytyvä on tällä hetkellä kaikki, mitä virallisista lähteistä on saatavissa.
Verottoman matkailuauton määräyksiä sekoittaa laisäätäjän verottomuuspykälä, missä epämääräisesti annetaan ajoneuvohallintokeskukselle valtuudet antaa asiaa koskevia määräyksiä. Niitä ei vielä ole esiintynyt julkisuudessa. - tietoja
PLa kirjoitti:
Täälläkin olemassa, kun annetaan päivämäärä, kertomatta mistä se on saatu.
Ne muut vaatimukset voi itse kukin käydä lukemassa tuolta AKE:n sivuilta. Tosin näihinkin saa kaikenmaailman tulkintoja riippuen antajasta.
Olen seurannut toista vuotta aktiivisesti matkailuauton vaatimuksien kehittymistä sen jälkeen, kun ajoneuvolaki vuonna 2002 harmonisoitiin EU:n lainsäädännön kanssa. Tuo AKE:n sivulta löytyvä on tällä hetkellä kaikki, mitä virallisista lähteistä on saatavissa.
Verottoman matkailuauton määräyksiä sekoittaa laisäätäjän verottomuuspykälä, missä epämääräisesti annetaan ajoneuvohallintokeskukselle valtuudet antaa asiaa koskevia määräyksiä. Niitä ei vielä ole esiintynyt julkisuudessa.Voi pahus, kun ihan kaikkee ei tässä aina huomaa perustella asianmukaisilla lainkohdilla ...
Mainitulla päivämäärällä on astunut voimaan Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muutamisesta, 703/1998.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980703?search[type]=pika&search[pika]=matkailuauto
Kyseinen asetusmuutos kumoaa vanhan ARVA:n ja antaa uudet määritelmät matkailuautolle pykälässä 17. Kyseisen pykälän mukaan matkailuauto voi olla myös verovapaa täyttäessään tietyt edellytykset. Verot maksettuina näiden edellytysten ei tarvitse täyttyä.
Matkailuautovaatimukset on melko 'kevyet' edelleen ja niihin AKE:lla on mahdollisuus antaa uusia määräyksiä. Toistaiseksi kuitenkin eletään näiden varassa.
AKE:n nettisivut on melko vaikeaselkoiset ja -lukuiset; sieltä ei löydy ollenkaan kaikkea mahdollista tietoa 'mitä virallisista lähteistä on saatavana'. Usein soitto AKE:en tai käynti lähimmällä katsastuskonttorilla selvittää asiaa lisää ... - PLa
tietoja kirjoitti:
Voi pahus, kun ihan kaikkee ei tässä aina huomaa perustella asianmukaisilla lainkohdilla ...
Mainitulla päivämäärällä on astunut voimaan Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muutamisesta, 703/1998.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980703?search[type]=pika&search[pika]=matkailuauto
Kyseinen asetusmuutos kumoaa vanhan ARVA:n ja antaa uudet määritelmät matkailuautolle pykälässä 17. Kyseisen pykälän mukaan matkailuauto voi olla myös verovapaa täyttäessään tietyt edellytykset. Verot maksettuina näiden edellytysten ei tarvitse täyttyä.
Matkailuautovaatimukset on melko 'kevyet' edelleen ja niihin AKE:lla on mahdollisuus antaa uusia määräyksiä. Toistaiseksi kuitenkin eletään näiden varassa.
AKE:n nettisivut on melko vaikeaselkoiset ja -lukuiset; sieltä ei löydy ollenkaan kaikkea mahdollista tietoa 'mitä virallisista lähteistä on saatavana'. Usein soitto AKE:en tai käynti lähimmällä katsastuskonttorilla selvittää asiaa lisää ...astui voimaan 2002
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090?search[type]=pika&search[pika]=matkailuauto
ja siinä on sama teksti kuin tuossa 98 asetuksessa, poislukien tuo pahuksen verovapaa auto,mihin juuri tämä laki antaa määräysvaltaa alemmille viranomaisille.
Käsitykseni mukaan nyt muutoskatsastettavan auton
pitää täyttää nämä vaatimukset riippumatta täysin siitä, milloin muutettava auto on ensikerran otettu käyttöön.
Muuten olen kanssasi täysin samaa mieltä, että katsastuskonttorilla kannattaa ja pitää käydä etukäteen keskustelemassa. Jos käsitykset poikkeavat vain vähän omista, silloin pääsee paljon helpommalla tekemällä niin, kuin katsastajan mielestä on oikein.
AKE:lta löytyy myös maksullinen palvelu, mutta teksti pitää saada kirjallisena jotta sillä olisi mitään todistusvoimaa. - PLa
PLa kirjoitti:
astui voimaan 2002
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090?search[type]=pika&search[pika]=matkailuauto
ja siinä on sama teksti kuin tuossa 98 asetuksessa, poislukien tuo pahuksen verovapaa auto,mihin juuri tämä laki antaa määräysvaltaa alemmille viranomaisille.
Käsitykseni mukaan nyt muutoskatsastettavan auton
pitää täyttää nämä vaatimukset riippumatta täysin siitä, milloin muutettava auto on ensikerran otettu käyttöön.
Muuten olen kanssasi täysin samaa mieltä, että katsastuskonttorilla kannattaa ja pitää käydä etukäteen keskustelemassa. Jos käsitykset poikkeavat vain vähän omista, silloin pääsee paljon helpommalla tekemällä niin, kuin katsastajan mielestä on oikein.
AKE:lta löytyy myös maksullinen palvelu, mutta teksti pitää saada kirjallisena jotta sillä olisi mitään todistusvoimaa.Tässä vuonna 2000 laadittu Katsastajan käsikirjan ote verollisen matkailuauton vaatimuksista.
Tämä ohje on nyttemmin kumottu, mutta uutta ei liene olemassa. Voisi päätellä, että tämä saattaisi olla ohjenuorana nykyäänkin.
"VEROLLINEN MATKAILUAUTO
Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
ARVA 17 § 703/98; asetusmuutos, jossa verollinen matkailuauto määritellään on tullut voimaan 30.9.1998 ja koskee vain niitä ajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön voimaantulopäivänä tai sen jälkeen
AKEn ohje 978/204/2000
© Ajoneuvohallintokeskus 2001 "
ARVA 17 § 703/98 koskevaa ohjetta voi tulkita kahdella tavalla, mutta olettaisin tuon tarkoittavan
"30.9.1998 ja koskee vain niitä MATKAILUajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön voimaantulopäivänä tai sen jälkeen"
Näin tulkitsen, koska tiedän paikkakunnan katsastusaseman muutoskatsastaneen huomattavasti vanhempiakin autoja.
Jostakin salaisesta lähteestä taas tempaistaan vuoteen minimileveydeksi 60 cm ja penkin 40 cm. Vuoteen pituudesta en muista mittaa. - Tomi
PLa kirjoitti:
Tässä vuonna 2000 laadittu Katsastajan käsikirjan ote verollisen matkailuauton vaatimuksista.
Tämä ohje on nyttemmin kumottu, mutta uutta ei liene olemassa. Voisi päätellä, että tämä saattaisi olla ohjenuorana nykyäänkin.
"VEROLLINEN MATKAILUAUTO
Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
ARVA 17 § 703/98; asetusmuutos, jossa verollinen matkailuauto määritellään on tullut voimaan 30.9.1998 ja koskee vain niitä ajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön voimaantulopäivänä tai sen jälkeen
AKEn ohje 978/204/2000
© Ajoneuvohallintokeskus 2001 "
ARVA 17 § 703/98 koskevaa ohjetta voi tulkita kahdella tavalla, mutta olettaisin tuon tarkoittavan
"30.9.1998 ja koskee vain niitä MATKAILUajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön voimaantulopäivänä tai sen jälkeen"
Näin tulkitsen, koska tiedän paikkakunnan katsastusaseman muutoskatsastaneen huomattavasti vanhempiakin autoja.
Jostakin salaisesta lähteestä taas tempaistaan vuoteen minimileveydeksi 60 cm ja penkin 40 cm. Vuoteen pituudesta en muista mittaa.Miksi pitaisi katsastaa matkailuautoksi jos on verot maksettu?
- Miksi ei tee sisustaa ja siita vaan baanalle? Ei kai poliisi tai verottaja valita mita on sisalla jos verot on maksettu?
- Kiitos muuten noista hyvista linkeista koskien tata asiaa. Itse suunnittelen samaa ensi kesaksi. - PLa
Tomi kirjoitti:
Miksi pitaisi katsastaa matkailuautoksi jos on verot maksettu?
- Miksi ei tee sisustaa ja siita vaan baanalle? Ei kai poliisi tai verottaja valita mita on sisalla jos verot on maksettu?
- Kiitos muuten noista hyvista linkeista koskien tata asiaa. Itse suunnittelen samaa ensi kesaksi.Ei kiinnosta, vai?
- tietoja
PLa kirjoitti:
Ei kiinnosta, vai?
Kyllä, nimenomaan tämä on se syy. Matkailuauton käyttövoimavero eli kansanomaisesti dieselvero on samaa luokkaa pakettiauton kanssa, henkilöautosta maksetaan oliko se nyt viisin- vai seitsenkertainen vero. Melkoinen vaikutus liki kolme tonnia painavassa vehkeessä...
- saat
tietoja kirjoitti:
Kyllä, nimenomaan tämä on se syy. Matkailuauton käyttövoimavero eli kansanomaisesti dieselvero on samaa luokkaa pakettiauton kanssa, henkilöautosta maksetaan oliko se nyt viisin- vai seitsenkertainen vero. Melkoinen vaikutus liki kolme tonnia painavassa vehkeessä...
Transportterista 3 tonnisen.
- tietoja
saat kirjoitti:
Transportterista 3 tonnisen.
Jos ei nyt puhuta pelkästään Volkkarista, jonka massa lienee versiosta riippuen 2400-2700 kg, vaan yleensä pikkubusseista. Hiace esim. pakuna on 2800 kg, bussimalli painavampi?
- kokki
PLa kirjoitti:
Tässä vuonna 2000 laadittu Katsastajan käsikirjan ote verollisen matkailuauton vaatimuksista.
Tämä ohje on nyttemmin kumottu, mutta uutta ei liene olemassa. Voisi päätellä, että tämä saattaisi olla ohjenuorana nykyäänkin.
"VEROLLINEN MATKAILUAUTO
Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
ARVA 17 § 703/98; asetusmuutos, jossa verollinen matkailuauto määritellään on tullut voimaan 30.9.1998 ja koskee vain niitä ajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön voimaantulopäivänä tai sen jälkeen
AKEn ohje 978/204/2000
© Ajoneuvohallintokeskus 2001 "
ARVA 17 § 703/98 koskevaa ohjetta voi tulkita kahdella tavalla, mutta olettaisin tuon tarkoittavan
"30.9.1998 ja koskee vain niitä MATKAILUajoneuvoja, jotka on otettu käyttöön voimaantulopäivänä tai sen jälkeen"
Näin tulkitsen, koska tiedän paikkakunnan katsastusaseman muutoskatsastaneen huomattavasti vanhempiakin autoja.
Jostakin salaisesta lähteestä taas tempaistaan vuoteen minimileveydeksi 60 cm ja penkin 40 cm. Vuoteen pituudesta en muista mittaa.Mitä tarkoitetaan keittomahdollisuudella? Mikä on edullisin tapa toteuttaa tämä pykälä?
- jos ei kuitenkaan
kokki kirjoitti:
Mitä tarkoitetaan keittomahdollisuudella? Mikä on edullisin tapa toteuttaa tämä pykälä?
Katsoin just noi verollisen matkailu-auton säännökset ja Picatsusta löytyy kaikki paitsi keittomahdollisuus.
-Penkkejä on
-pöydät on etupenkin selkänojassa
-säilytystilaa lattialokeroissa
-makuupaikat kaatuvista takapenkeistä (onko mittavaatimuksia?)
keittomahdollisuus puuttuu, mutta jos ruuvaan 1-levysen sähkölieden takapoksin lattiaan ja otan sisäpistokkeesta sähkön? Vai käykö retkikeitin?
Olisi tosi kompakti matkailuauto? - Columbo
jos ei kuitenkaan kirjoitti:
Katsoin just noi verollisen matkailu-auton säännökset ja Picatsusta löytyy kaikki paitsi keittomahdollisuus.
-Penkkejä on
-pöydät on etupenkin selkänojassa
-säilytystilaa lattialokeroissa
-makuupaikat kaatuvista takapenkeistä (onko mittavaatimuksia?)
keittomahdollisuus puuttuu, mutta jos ruuvaan 1-levysen sähkölieden takapoksin lattiaan ja otan sisäpistokkeesta sähkön? Vai käykö retkikeitin?
Olisi tosi kompakti matkailuauto?No hyvi näyttää menevän. Vielä kun hommaat siihen Picazuusi 190 cm seisomakorkeuden määrätylle matkalle ja määrätylle leveydelle, niin a vot. Matkailuautohan siitä tulee.
Tämä sisäkorkeus on yksi vaatimus tälle autoveron alennukselle. - tietoja
Columbo kirjoitti:
No hyvi näyttää menevän. Vielä kun hommaat siihen Picazuusi 190 cm seisomakorkeuden määrätylle matkalle ja määrätylle leveydelle, niin a vot. Matkailuautohan siitä tulee.
Tämä sisäkorkeus on yksi vaatimus tälle autoveron alennukselle.Mitähän jos lukisit koko viestiketjun läpi ... Jutussa puhutaan nimenomaan verollisesta matkailuautosta, jossa ei ole sisäkorkeusvaatimusta. Verovapaan auton edellytys se on, kuten riittävä omamassakin. Tästä Picazzosta on jo maksettu henkilöautona täysi autovero, tähtäimessä on nyt käyttövoimaveron 'kierto' ...
- Tomi
tietoja kirjoitti:
Kyllä, nimenomaan tämä on se syy. Matkailuauton käyttövoimavero eli kansanomaisesti dieselvero on samaa luokkaa pakettiauton kanssa, henkilöautosta maksetaan oliko se nyt viisin- vai seitsenkertainen vero. Melkoinen vaikutus liki kolme tonnia painavassa vehkeessä...
Anteeksi tyhmyyteni... en ole koskaan harkinnut diesel autoa.... enka sen veroa...
- Columbo
tietoja kirjoitti:
Mitähän jos lukisit koko viestiketjun läpi ... Jutussa puhutaan nimenomaan verollisesta matkailuautosta, jossa ei ole sisäkorkeusvaatimusta. Verovapaan auton edellytys se on, kuten riittävä omamassakin. Tästä Picazzosta on jo maksettu henkilöautona täysi autovero, tähtäimessä on nyt käyttövoimaveron 'kierto' ...
Piti kirjoittamani: Tämä sisäkorkeus on yksi vaatimus käyttövomaveron määräytymiselle.
- verottaja
Columbo kirjoitti:
Piti kirjoittamani: Tämä sisäkorkeus on yksi vaatimus käyttövomaveron määräytymiselle.
Ei pidä paikkaansa.
- PLa
tietoja kirjoitti:
Mitähän jos lukisit koko viestiketjun läpi ... Jutussa puhutaan nimenomaan verollisesta matkailuautosta, jossa ei ole sisäkorkeusvaatimusta. Verovapaan auton edellytys se on, kuten riittävä omamassakin. Tästä Picazzosta on jo maksettu henkilöautona täysi autovero, tähtäimessä on nyt käyttövoimaveron 'kierto' ...
Miksi vaimoni ja minä saman ohjelman katsottuamme ymmärrämme sen täysin eri tavalla.
Nyt täytyy ihmetellä, miten tällaisen palstan lukijoilla/kirjoittajilla on on erilainen käsitys näistäkin asioista.
Autovero, alennettu autovero ja autoverovapaus, samoinkuin polttoainevero puhumattakaan matkailuajoneuvon vaatimuksista heittää iloisesti häränpyllyä.
On tärkeätä, että näistä keskustellaan, täältä itsekin tietojani kerään, vaikeus vaan on erotella väärät profeetat oikeista.
Lakitekstien tulkintaan, mihin itsekin edellä syyllistyin, pitäisi suhtautua todella varovaisesti.
Saattaa olla, että "hevosmiesten tietotoimiston" antamat tiedot ovat luotettavimpia, kuin virallisista lähteistä saatu tieto.
Eihän se kapulakieli välttämättä maallikolle avaudukaan. - tietoja
PLa kirjoitti:
Miksi vaimoni ja minä saman ohjelman katsottuamme ymmärrämme sen täysin eri tavalla.
Nyt täytyy ihmetellä, miten tällaisen palstan lukijoilla/kirjoittajilla on on erilainen käsitys näistäkin asioista.
Autovero, alennettu autovero ja autoverovapaus, samoinkuin polttoainevero puhumattakaan matkailuajoneuvon vaatimuksista heittää iloisesti häränpyllyä.
On tärkeätä, että näistä keskustellaan, täältä itsekin tietojani kerään, vaikeus vaan on erotella väärät profeetat oikeista.
Lakitekstien tulkintaan, mihin itsekin edellä syyllistyin, pitäisi suhtautua todella varovaisesti.
Saattaa olla, että "hevosmiesten tietotoimiston" antamat tiedot ovat luotettavimpia, kuin virallisista lähteistä saatu tieto.
Eihän se kapulakieli välttämättä maallikolle avaudukaan.Asiat, etenkään lakiasiat eivät ole 'aina' kovin helpposelkoisia. Olen pyytänyt tarkennusta edellä keskusteltuun AKE:n teknisen valvonnan osastolta, katsotaan mikä on 'se oikea' tulkinta. Valitettavasti paikalliset katsastustajatkin ovat vain ihmisiä (vaikka aina ei uskoisi) ja tekevät virheitä - valitettavaa tulkintatapauksissa etenkin (veron) maksajan kannalta ...
- Columbo
tietoja kirjoitti:
Mitähän jos lukisit koko viestiketjun läpi ... Jutussa puhutaan nimenomaan verollisesta matkailuautosta, jossa ei ole sisäkorkeusvaatimusta. Verovapaan auton edellytys se on, kuten riittävä omamassakin. Tästä Picazzosta on jo maksettu henkilöautona täysi autovero, tähtäimessä on nyt käyttövoimaveron 'kierto' ...
Jos pikkubussi -kuten tässä- on rekisteröity henkilöautoksi, niin siitä maksetaan perusveroa 35 senttiä päivässä. Tämä on siis bensiinikäyttöisen ajoneuvon vero olipa se sitten henkilö-, matkailu-, tai pakettiauto. Dieselvehkeeseen tulee ajoneuvoveroon perusveron lisäksi käyttövoimaveron osuus, joka on henkilöautoilla 6,7 senttiä / alkava 100 kg.
Matkailu- ja pakettiautoilla tämä vero on 0,9 senttiä/100 kg. Tässä on se ainoa ero verotuksessa.
Jos aiot halventaa dieselkäyttöisen pikkubussin veroa, pitää se muuttaa pakettiautoksi tai matkailuautoksi, Jos valitset matkailuauton, pitää myös sen sisäkorkeusvaatimus täyttyä. Tämä on facta!
Pakettiauolle on sitten omat määräyksensä. Kumpi kannattaa, en tiedä. - Columbo
Columbo kirjoitti:
Jos pikkubussi -kuten tässä- on rekisteröity henkilöautoksi, niin siitä maksetaan perusveroa 35 senttiä päivässä. Tämä on siis bensiinikäyttöisen ajoneuvon vero olipa se sitten henkilö-, matkailu-, tai pakettiauto. Dieselvehkeeseen tulee ajoneuvoveroon perusveron lisäksi käyttövoimaveron osuus, joka on henkilöautoilla 6,7 senttiä / alkava 100 kg.
Matkailu- ja pakettiautoilla tämä vero on 0,9 senttiä/100 kg. Tässä on se ainoa ero verotuksessa.
Jos aiot halventaa dieselkäyttöisen pikkubussin veroa, pitää se muuttaa pakettiautoksi tai matkailuautoksi, Jos valitset matkailuauton, pitää myös sen sisäkorkeusvaatimus täyttyä. Tämä on facta!
Pakettiauolle on sitten omat määräyksensä. Kumpi kannattaa, en tiedä.Edelläoleva viestini koskee siis verovapaana hankittua matkailuajoneuvoa.
Jos taas edetään kalliimman kautta, eli maksetaan täysi autovero hankinnan yhteydessä ja aletaan sitten muuttamaan matkailuajoneuvoksi, niin sisäkorkeusvaatimusta ei sovelleta.
Aika outo tapa hankkia matkailuauto on rakentaa se henkilöautosta. - säästöä
Columbo kirjoitti:
Edelläoleva viestini koskee siis verovapaana hankittua matkailuajoneuvoa.
Jos taas edetään kalliimman kautta, eli maksetaan täysi autovero hankinnan yhteydessä ja aletaan sitten muuttamaan matkailuajoneuvoksi, niin sisäkorkeusvaatimusta ei sovelleta.
Aika outo tapa hankkia matkailuauto on rakentaa se henkilöautosta.Outoa vaiko ei - siinäpä mietinnän aihetta!
- PLa
Columbo kirjoitti:
Edelläoleva viestini koskee siis verovapaana hankittua matkailuajoneuvoa.
Jos taas edetään kalliimman kautta, eli maksetaan täysi autovero hankinnan yhteydessä ja aletaan sitten muuttamaan matkailuajoneuvoksi, niin sisäkorkeusvaatimusta ei sovelleta.
Aika outo tapa hankkia matkailuauto on rakentaa se henkilöautosta.että "loppuun ajettuja", hyväkuntoisia TAXI- tai tilausajoautoja saa (sai) hyvin edullisesti. EU-vaatimusten mukaiseksi matkailuautoksi muutettuna ne ovat jopa edullisia ajaa.
Koska autosta ostettaessa on maksettu täysi autovero, niin siitä ei saa muuta kuin (auto)verollisen matkailuauton jonka sisäkorkeuden ei tarvitse täyttää tätä suomalaista poikkeusta, joka tehtiin aikoinaan suojaamaan kotimaista matkailuautoteollisuutta.
Tässä suhteessa me olemme onnellisessa asemassa esim ruotsalaisiin nähden, heillä kun maksetaan täysi autovero myös matkailuautoista, (vaikka se onkin pienempi kuin meillä).
Vai onko joku yrittänyt anoa valtiolta maksettua autoveroa takaisin sillä perusteella, että sisäkorkeus on 190.....
Verovapaan matkailuauton voi rakentaa myös itse.
Ostetaa iso paku, joka on rekisteröity kuorma-autoksi (sehän on ostettu veroitta ja siksi myös käytettynä halvempi kuin vastaava pakettiauto).
Esim Ducato pakettiautona rekisteriotteessa kokonaispaino 3500 kg mutta kuorma-autona 3520 kg.
Rakennetaan verovapaan matkailuauton määräykset täyttävä sisustus ja se 190 cm....
Hankitaan maahantuojalta todistus, että sama tyyppi on tyyppihyväksytty suomessa myös pakettiautona.
Sitten mennään auton ja paperin kanssa katsastuskonttorille, missä ystävällinen insinööri ensin suorittaa muutoskatsastuksen kuorma-autosta pakettiautoksi ja sen jälkeen matkailuautoksi. Nyt ajokortiksi kelpaa B.
Mikäli on C-kortti, niin ei tuo pakettiautoksi muuttaminen ole mitenkään pakollista. - jos ei kuitenkaan
jos ei kuitenkaan kirjoitti:
Katsoin just noi verollisen matkailu-auton säännökset ja Picatsusta löytyy kaikki paitsi keittomahdollisuus.
-Penkkejä on
-pöydät on etupenkin selkänojassa
-säilytystilaa lattialokeroissa
-makuupaikat kaatuvista takapenkeistä (onko mittavaatimuksia?)
keittomahdollisuus puuttuu, mutta jos ruuvaan 1-levysen sähkölieden takapoksin lattiaan ja otan sisäpistokkeesta sähkön? Vai käykö retkikeitin?
Olisi tosi kompakti matkailuauto?Eli autosta on maksettu täysi autovero, nyt kuitenkin 4h pakettiautona. Sisäkorkeusvaatimus ei koske tätä.
Mutta makuupaikan mittavaatimus mietityttää, samoin keittomahdollisuus johon kaasun kanssa liittyisi ilmanvaihtojutut ja sähkön kanssa sähköasennusvaatimukset. Nyt on mielessä 12V kahvinkeitin (syön vain (pussi)sopparuokia).
Tietenkin kaiken takana on säästää ns. diesel-verossa(tiedän uudet nimitykset..). Olisihan se kiva saada joku uusi verokikka aikaan jotta Kuituset yms pääsisivät tekemään ne kieltäviä asetuksia ja määräyksiä.
Tai jätän suosiolla 2 penkkiä takaa katsastuksen ajaksi pois(muutos 2h pakuksi) ja paan takasin heti sen jälkeen. Niin niitä kiinnikkeitä EI tarvitse poistaa.
Aiheuttaako keskustelua?? - PLa
jos ei kuitenkaan kirjoitti:
Eli autosta on maksettu täysi autovero, nyt kuitenkin 4h pakettiautona. Sisäkorkeusvaatimus ei koske tätä.
Mutta makuupaikan mittavaatimus mietityttää, samoin keittomahdollisuus johon kaasun kanssa liittyisi ilmanvaihtojutut ja sähkön kanssa sähköasennusvaatimukset. Nyt on mielessä 12V kahvinkeitin (syön vain (pussi)sopparuokia).
Tietenkin kaiken takana on säästää ns. diesel-verossa(tiedän uudet nimitykset..). Olisihan se kiva saada joku uusi verokikka aikaan jotta Kuituset yms pääsisivät tekemään ne kieltäviä asetuksia ja määräyksiä.
Tai jätän suosiolla 2 penkkiä takaa katsastuksen ajaksi pois(muutos 2h pakuksi) ja paan takasin heti sen jälkeen. Niin niitä kiinnikkeitä EI tarvitse poistaa.
Aiheuttaako keskustelua??että jos se kerran on nyt pakettiauto, niin matkailuautoksi muutettuna tuo käyttövoimavero ei taida muuttua senttiäkään.
- luulet
PLa kirjoitti:
että "loppuun ajettuja", hyväkuntoisia TAXI- tai tilausajoautoja saa (sai) hyvin edullisesti. EU-vaatimusten mukaiseksi matkailuautoksi muutettuna ne ovat jopa edullisia ajaa.
Koska autosta ostettaessa on maksettu täysi autovero, niin siitä ei saa muuta kuin (auto)verollisen matkailuauton jonka sisäkorkeuden ei tarvitse täyttää tätä suomalaista poikkeusta, joka tehtiin aikoinaan suojaamaan kotimaista matkailuautoteollisuutta.
Tässä suhteessa me olemme onnellisessa asemassa esim ruotsalaisiin nähden, heillä kun maksetaan täysi autovero myös matkailuautoista, (vaikka se onkin pienempi kuin meillä).
Vai onko joku yrittänyt anoa valtiolta maksettua autoveroa takaisin sillä perusteella, että sisäkorkeus on 190.....
Verovapaan matkailuauton voi rakentaa myös itse.
Ostetaa iso paku, joka on rekisteröity kuorma-autoksi (sehän on ostettu veroitta ja siksi myös käytettynä halvempi kuin vastaava pakettiauto).
Esim Ducato pakettiautona rekisteriotteessa kokonaispaino 3500 kg mutta kuorma-autona 3520 kg.
Rakennetaan verovapaan matkailuauton määräykset täyttävä sisustus ja se 190 cm....
Hankitaan maahantuojalta todistus, että sama tyyppi on tyyppihyväksytty suomessa myös pakettiautona.
Sitten mennään auton ja paperin kanssa katsastuskonttorille, missä ystävällinen insinööri ensin suorittaa muutoskatsastuksen kuorma-autosta pakettiautoksi ja sen jälkeen matkailuautoksi. Nyt ajokortiksi kelpaa B.
Mikäli on C-kortti, niin ei tuo pakettiautoksi muuttaminen ole mitenkään pakollista.Milläs perustelet muutoksen K-autosta, P-autoksi, enää ei kovin helposti(ilman perusteita) kokonaispainoja takas alas. Kielletty jo on veron tai ajokortin riitttämättömyys.
- tietoja
jos ei kuitenkaan kirjoitti:
Eli autosta on maksettu täysi autovero, nyt kuitenkin 4h pakettiautona. Sisäkorkeusvaatimus ei koske tätä.
Mutta makuupaikan mittavaatimus mietityttää, samoin keittomahdollisuus johon kaasun kanssa liittyisi ilmanvaihtojutut ja sähkön kanssa sähköasennusvaatimukset. Nyt on mielessä 12V kahvinkeitin (syön vain (pussi)sopparuokia).
Tietenkin kaiken takana on säästää ns. diesel-verossa(tiedän uudet nimitykset..). Olisihan se kiva saada joku uusi verokikka aikaan jotta Kuituset yms pääsisivät tekemään ne kieltäviä asetuksia ja määräyksiä.
Tai jätän suosiolla 2 penkkiä takaa katsastuksen ajaksi pois(muutos 2h pakuksi) ja paan takasin heti sen jälkeen. Niin niitä kiinnikkeitä EI tarvitse poistaa.
Aiheuttaako keskustelua??Mahtaako vedenkeitin riittää kiinteästi asennetuksi keittomahdollisuudeksi?
Melkoisen riskialtis juttu pultata takaistuin kahdelle rekisteröityyn pakuun, kiinni jos jää, iskee tod.näk. melkoiset korotetut verot sekä dieselveron osalta että myös mahdollisesti autoverosta, auto kun ei silloin täytä rekisteriin merkittyjä ominaisuuksia.
Oletko ihan varma, ettei kiinnikkeitä tarvitse poistaa ...? - tietoja
Columbo kirjoitti:
Edelläoleva viestini koskee siis verovapaana hankittua matkailuajoneuvoa.
Jos taas edetään kalliimman kautta, eli maksetaan täysi autovero hankinnan yhteydessä ja aletaan sitten muuttamaan matkailuajoneuvoksi, niin sisäkorkeusvaatimusta ei sovelleta.
Aika outo tapa hankkia matkailuauto on rakentaa se henkilöautosta.Aika outoa, että Suomessa muutettiin menneen vuoden aikana noin 20.000 henkilöfarmaria, pikkubussia ja maasturia pakettiautoksi. Eikö olisi ollut helpompaa ostaa valmis pakettiauto kaupasta, jos kerran pakua tarvitsee ...?
- täysiautovero
jos ei kuitenkaan kirjoitti:
Eli autosta on maksettu täysi autovero, nyt kuitenkin 4h pakettiautona. Sisäkorkeusvaatimus ei koske tätä.
Mutta makuupaikan mittavaatimus mietityttää, samoin keittomahdollisuus johon kaasun kanssa liittyisi ilmanvaihtojutut ja sähkön kanssa sähköasennusvaatimukset. Nyt on mielessä 12V kahvinkeitin (syön vain (pussi)sopparuokia).
Tietenkin kaiken takana on säästää ns. diesel-verossa(tiedän uudet nimitykset..). Olisihan se kiva saada joku uusi verokikka aikaan jotta Kuituset yms pääsisivät tekemään ne kieltäviä asetuksia ja määräyksiä.
Tai jätän suosiolla 2 penkkiä takaa katsastuksen ajaksi pois(muutos 2h pakuksi) ja paan takasin heti sen jälkeen. Niin niitä kiinnikkeitä EI tarvitse poistaa.
Aiheuttaako keskustelua??Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero vähennettynä 35 %:n autoverolla, jos 35 %:n veron alainen pakettiauto muutetaan
tavalliseksi henkilöautoksi
linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1875 kg
verolliseksi matkailuautoksi tai matkailuautoksi, jonka oma massa on alle 1 875 kg
huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 875 kg
Esimerkkejä veronalaisista muutoksi - lisää lakia
täysiautovero kirjoitti:
Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero vähennettynä 35 %:n autoverolla, jos 35 %:n veron alainen pakettiauto muutetaan
tavalliseksi henkilöautoksi
linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1875 kg
verolliseksi matkailuautoksi tai matkailuautoksi, jonka oma massa on alle 1 875 kg
huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 875 kg
Esimerkkejä veronalaisista muutoksikettiauto (autoverolaki 23 ja 24 §) => kuorma-auto => pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 §)=> henkilöauto
auto on ensirekisteröity autoverolain 23 ja 24 §:n mukaisena pakettiautona 30.8.1999
maahantuoja on maksanut 35 %:n autoveron
auto muutetaan pakettiautosta kuorma-autoksi
ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan verollisesta (35 %) verovapaaksi (0 %)
auto muutetaan kuorma-autosta takaisin autoverolain 23 ja 24 §:n mukaiseksi pakettiautoksi
autosta on suoritettava 35 %:n autovero, koska auto muutetaan verovapaasta (0 %) verolliseksi (35 %)
ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon
auto muutetaan pakettiautosta henkilöautoksi
autosta on suoritettava täysimääräinen autovero (100 %) vähennettynä 35 %:n verolla, koska auto muutetaan lievemmin verotetusta (35 %) korkeamman verokannan mukaan verotettavaksi (100 %)
ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon
autosta maksuun pannaan veroa kolme kertaa:
1. kerran ensirekisteröinnin yhteydessä (35 %)
2. kerran toisen muutoksen yhteydessä (35 %)
3. kerran kolmannen muutoksen yhteydessä (100 % - 35 %)
veron perusteena on aina kyseisen auton verotusarvo eli maahantuontihinta vuonna 1999
5. Huoltoauto => pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 §) => henkilöauto - PLa
luulet kirjoitti:
Milläs perustelet muutoksen K-autosta, P-autoksi, enää ei kovin helposti(ilman perusteita) kokonaispainoja takas alas. Kielletty jo on veron tai ajokortin riitttämättömyys.
antanut itselleni kertoa AKE:n maksullisesta palvelusta. Kun asiaa varmistelin, niin sanottiin että näin se vain on.
- tietoja
luulet kirjoitti:
Milläs perustelet muutoksen K-autosta, P-autoksi, enää ei kovin helposti(ilman perusteita) kokonaispainoja takas alas. Kielletty jo on veron tai ajokortin riitttämättömyys.
Ihan en tarkkaan ymmärtänyt, miten tämä pakettiautomuutos tähän kuorma-autoon liittyy... Jos sama auto on hyväksytty (tietyin muutoksin) sekä pakuksi että kuorkiksi, voidaan ajoneuvoluokan muutos kyllä tehdä maahantuojan/valmistajan todistuksen perusteella. Periaatteessa kylläkin massat on 'pyhiä', etenkin kokonaismassa, siihen ei helposti puututa.
Mutta matkailuautot on henkilöautoja M1, ei sellaisen tekemiseen kuorma-autopohjalta kannata missään nimessä pakettiautokäsitettä sotkea, siinä saattaa olla veropeikko jo omineen välissä. - PLa
tietoja kirjoitti:
Ihan en tarkkaan ymmärtänyt, miten tämä pakettiautomuutos tähän kuorma-autoon liittyy... Jos sama auto on hyväksytty (tietyin muutoksin) sekä pakuksi että kuorkiksi, voidaan ajoneuvoluokan muutos kyllä tehdä maahantuojan/valmistajan todistuksen perusteella. Periaatteessa kylläkin massat on 'pyhiä', etenkin kokonaismassa, siihen ei helposti puututa.
Mutta matkailuautot on henkilöautoja M1, ei sellaisen tekemiseen kuorma-autopohjalta kannata missään nimessä pakettiautokäsitettä sotkea, siinä saattaa olla veropeikko jo omineen välissä.pelkäsin, mutta kun kuulin tällaisesta mahdollisuudesta, niin soitin AKE:n maksulliseen palveluun. Täällä minulle esitettiin proseduuri, millä kokonaispainorajan muutos käy päinsä ilman, että verottaja pistäisi 35 % maksuunpanon.
Eihän tällä minulle ole merkitystä, kävin hakemassa projektia varten ajokorttiini C:n, mutta jos saisin vaimonkin joskus puikkoihin. - MB240D
Columbo kirjoitti:
Edelläoleva viestini koskee siis verovapaana hankittua matkailuajoneuvoa.
Jos taas edetään kalliimman kautta, eli maksetaan täysi autovero hankinnan yhteydessä ja aletaan sitten muuttamaan matkailuajoneuvoksi, niin sisäkorkeusvaatimusta ei sovelleta.
Aika outo tapa hankkia matkailuauto on rakentaa se henkilöautosta.Olen 60 luvulta asti työkseni touhunut näitten autojen kanssa, Parhailaan näissä pikkupusseissa tietojeni mukaan ei ole määrätty sisäkorkeutta mutta huomenna asia voi olla ihan toinen koska nämä muuttuvat jatkuvasti .Makuutilan on oltava 190-120 Trasporter on parhailaan työn alla kannattaa kuitenkin käyrä paikallisella katsastajalla koska näillä on kaikilla eri tulkinta näistä ohjeista Tiedän kokemuksesta!!!
- Anonyymi
koskee niitä joista ei autoveroa maksettu.
- Anonyymi
pakettiatosta tehdessä on tuo 1.9m sisäkorkeus.il an et iskee autovero.Joka on henkiläautoista maksettu jo.
- Anonyymi
tietoja kirjoitti:
Vaan kyllä on mahdollista! Verovapaata matkailuautoa koskevat tietyt määräykset mm. sisäkorkeudesta. Pikkubussista eli henkilöautosta on kuitenkin jo maksettu täysi autovero, joten siitä voidaan tehdä ns. täyden autoveron matkailuauto, jossa sisäkorkeus- ja omamassavaatimuksia ole. Auton tulee olla kuitenkin otettu käyttöön 30.9.1998 jälkeen ja täyttää muutamia muita matkailuautoille määrättyjä vaatimuksia.
juurikin näin.
- ----
äläkä suotta räplää vanhojen romujen ja tsaarinaikaisten byrokraattien kanssa. Aloita vaunuilu saksalaisen myyjän pihalta. mobile.de ja wohnmobile, siitä se lähtee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .633983Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493040Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312981Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3882064Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111173Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101166- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde29994- 58972
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110954