mitä tuo työsuojelu oikein tekee?

tonkaaja56

mikähän on tuon työsuojelun tarkoitus? jos itse työsuojelu niin ainakin huonosti asiat hoituvat. ilmoitin työnantajastani työsuojeluun ja ekan kerran asiat sujuivat niikun olisi olettanutkin ja firma sai sakot liian ylityön teettämisestä. nyt on pari vuotta mennyt mutta sama meno jatkuu edelleen, olen ilmoittanut työsuojeluun mutta yli 6kk ei ole mitään kuulunut

8

1677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljon-kokenut

      Kuulostaapa tutulta touhulta. Työsuojelu lähinnä neuvoo ja ohjeistaa ja tosielämässä työntekijä valvoo ja joutuu itse puolustamaan oikeuksiaan asioissaan, viime kädessä tuomioistuimissa saakka. Arvattaen moni työntekijä välttelee tuomioistuinprosesseja, koska ne ovat pitkiä, raskaita ja kalliita, joten asiat saattavat jäädä silleensä, mikä on lakien noudattamisen kannalta erittäin huono asia. Toimivalta häviää työsuojelulta monesti silloin, kun on tosi kyseessä ja vastuu jää lopulta työntekijän harteille. Näin se vain valitettavasti on.

    • vastuunpakoilua

      Työsuojelu on lakisääteistä näennäistoimintaa, joka yleensä on työnantajan puolella. Meidän tsv menee aivan puihin, jos häneltä apua pyytää. Työnantaja saa kyllä hyvin tietoja häneltä, kun on ressu käsittänyt, että tehtävänä olisi työnantajalle hölöttäminen luvatta työntekijöiden asioista.

      • TolloTopias

        Työsuojelutoimikunta on ainakin omalla työpaikalla täysi vitsi.

        On aivan sama kuinka hyviä ehdotuksia sieltä tulee työnantajalle, niin niitä ei noudateta. Jos tulee jotakin suoraan turvallisuuteen liittyviä ei niitäkään noteerata, vaan tuotanto menee AINA edelle riippumatta kuinka vaarallisia käytäntöjä yritetään korjata. Jokunen aika sitten kävi ilmi, että työnantaja oli tiennut yli puoli vuotta etukäteen, että uusi prosessi vaatisi työsuojelullisia toimenpiteitä. Silti asia tuli "yllätyksenä" työnantajalle eikä asiaan oltu ehditty (viitsitty) reagoida. Luvattiin tulevaisuudessa parantaa työturvallisuutta. Nyt on jo tiedossa, että niin ei tule käymään.


      • Anonyymi

        Tämähän kertoo eräästä siivousfirman tsv.stä ihan selkeästi 😂


    • Virestä-nähtyä-tointaa

      Kyllä niitä määräyksiä joissakin työpaikoissa noudatetaan, tästä on kokemusta.
      Tuli uusi kone tehtaalle puuttu suomenkieliset käyttö- ja huolto-ohjeet. Siinä se kone oli käyttämättä noin 16 kuukautta ja sen jälkeen saatiin ottaa käyttöön, kun puuttuvat dokumentit toimitettiin koneenkäyttäjille. Työsuojeluvaltuutettu ei antanut ottaa konetta tuotantokäyttöön koska ei täyttänyt turvallisuusmääräyksiä. Näin silloin ennen.

    • Ohjeetnoudatustavarten

      Näin kuuluukin tehdä, työsuojeluvaltuutettu toimi aivan oikein, jos käyttöohjeita ei saa edes suullisesti saati talossa ei ole työsuojeluvaltuutettuakaan, sillon pitää jo pikasesti ottaa yhteys työsuojeluun, kukaan ei ole itsestään selvyys !!

    • nimetuusiksi

      Ei ole työnantajaa, on työn suorittajan saaja. Ei ole työntekijää, on työnsuorittaja jos työnsuorittajan saaja on saanut palkattua työnsuorittajan !

    • silivatiseilaa

      Työsuojeluhallintoa tässä tarkoitetaan? AVI:n alla. Se työsuojelu on toimintatapoja ja käytäntöjä, jotka kuuluvat sekä työnantajalle että työntekijälle.
      -Työaika/lomat/muut vapaat
      -Suojaimet, rakenteelliset suojausjutut
      -Kemiallisilta, biologisilta ym suojaaminen ja suojautuminen
      -Psyykkinen puoli

      yms mitä työsuojeluun ikinä kuuluukin- mutta ei se ole vain työnantajan vastuulla. Työntekijän vastuulla on aina ilmoittaa rakenteellisista, ym puutteista jotka aiheuttavat työturvallisuusriskin, ja kieltäytymällä hengenvaarallisesta työstä toden nsaa jotain muutosta aikaan. Suojavälineitä ja asusteita on käytettävä, ilmoitettava aina työnantajalle tai vastuulliselle henkilölle ongelmista.
      Täällä purnaus ei tee mitään työtä turvallisemmaksi suorittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe