Ylimääräisestä työntekijästa eroon

TheBosss

Kumpi yrittäjälle tulee helpommaksi ja halvemmaksi ratkaisuksi päästä työntekijästä eroon, irtisanominen vai palkan alennus? Pyöritän pientä firmaa ja minulla on määräaikainen työntekijä jonka työsopimus jatkuisi vielä pari kuukautta. Työn tarve on vähentynyt, eikä minulla olisi enää tälle työntekijälle oikein töitä, vaan voisin teettää kaiken muilla työntekijöillänikin. Tämä ylimääräinen työntekijä on tehnyt oman työnsä, eikä hänessä sinänsä ole mitään moitittavaa, haluan vain hänestä eroon, koska en tarvi häntä enää. Kumpi on kannaltani parempi antaa potkut vai alentaa palkkaa ja kuinka paljon voin alentaa palkkaa? Voinko maksaa esim. 500 euroa/kk lopuilta kuukausilta, kun hänen palkkansa ollut tähän asti 1900euroa/kk?

38

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The_Law

      Määräaikainen työsopimus sitoo työnantajaa samoin kuin työntekijääkin. Määräaikainen työsopimus katkeaa automaattisesti viimeisenä sopimuspäivänä ilman erillistä irtisanomista. Eli sen 2 kuukautta vielä menee kuten sanoit. Sopimuksen voimassaoloaikana et voi alentaa työntekijän palkkaa etkä antaa hänelle potkujakaan.

      • TheBosss

        Siis enkö oikeasti voi edes alentaa palkkaa, jos ei ole mitään työtä mitä teettää hänellä? Työsopimusta kirjottaessa oli tilanne eri, ja luulin että töitä riittäisi näille kuukausille, mutta ei riittänytkään. Mitä jos en vaan maksa palkkaa kokonaan, voiko mulle tulla jotain seurauksia?


      • zasx
        TheBosss kirjoitti:

        Siis enkö oikeasti voi edes alentaa palkkaa, jos ei ole mitään työtä mitä teettää hänellä? Työsopimusta kirjottaessa oli tilanne eri, ja luulin että töitä riittäisi näille kuukausille, mutta ei riittänytkään. Mitä jos en vaan maksa palkkaa kokonaan, voiko mulle tulla jotain seurauksia?

        Pääset eroon työntekijästäsi vain sopimalla hänen kanssaan paitsi, jos työntekijän työsopimuksessa on sovittu irtisanomisajasta. Et voi alentaa palkkaakaan muuten kuin sopimalla siitä työntekijäsi kanssa. http://www.acatiimi.fi/2_2014/02_14_13.php

        Toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen olisit voinut lopettaa taloudellisin tai tuotannollisin perustein irtisanomisaikaa noudattaen.


    • alle40vautotalonjohtaja

      Sinulle on jo vastattu oikein, mutta haluan sinulle vielä Jokatapauksessa kertoa, että varmasti kuuntelet, et sinä voi ihmisen palkkaa omavaltaisesti alentaa. Ei myöskään kuulu hyviin tapoihin ehdottaa yhteistä sopimista palkan alennuksesta ja ajatella, jos työntekijä ei oikeuksiaan tiedä. Työnantajan pitää osata arvioida sinua paremmin tarpeensa. Nyt vaan mietit mitä töitä voit hänellä teettää ja maksat 2kk palkan ja piste. Tee ensikerralla toistaiseksi voimassa oleva työsopimus ja laita merkintä tarvittaessa töihin kutsuttava, jolloin voit säädellä viikko tunti työmäärää. Se on myös työntekijälle rehti peli, jos siihen suostuu. Minä henkilökohtaisesti en kylläkään tuollaista sopimusta ole tehnyt ja en tule tekemään. Ennenkuin toimit ja teet mitään soita omaan työnantaja liittoosi, niin saat sieltä avun. Sen jälkeen toimit Suomen lain edellyttämällä tavalla. Lisäksi suosittelen, että osallistut heidän tarjoamille kursseille, jotta voit kouluttaa itsellesi perustiedot kuntoon, jotta voit toimia hyvänä työnantajana. Jokainen työntekijä on tärkeä ja emme me työnantajat voida sinun ilmaan heittämillä toimintatavoilla toimia. Se ei vain ole oikein työntekijöitä kohtaan. Tsemppiä sinulle!

      • Enolerobotti_

        Eikö se myös ole määritelty, että vaikka työntekijä suostuisi palkan alennukseen, siitä pitää kirjoittaa kirjallinen sopimus ja silloinkaan se palkka ei saa mennä tes:n alinta palkkaa pienemmäksi? Siis kun aloittaja olisi maksamassa vain 500€ noilta viimeisiltä kuukausilta? Yllättävän paljon näitä mistään mitään tietämättömiä työnantajia tuntuu olevan. Eihän se nyt työntekijän vika voi olla, jos työnantaja ei osaa arvioida työmääriä oikein. Onneksi on sinunkin kaltaisia asiansa osaavia ja muutenkin reiluja työnantajia olemassa.


    • eisehuomaa

      Onko työntekijä hölmönoloinen? Jos on niin sittenhän voit vedättää ihan miten vaan... Laitat palkaan 1 eur/kk ja laitat lisäksi kaikki paskahommat sille. Näin kunnon työnantaja toimisi. Koska jos kaveri on uuno niin ei se huomaa mitää eikä vedä sua käräjille.

    • kusetusko

      Aivan mitä sinun pitää tehdä? "Työnantajana" "työntekijästa" olla selvin päin kännissä tai kännissä selvin päin kun potkut annat.

    • TheBosss

      Mitä ihmeen nillittämistä tänne nyt on tullut? Ihan asiallisesti kysyn neuvoa.

      • JäitäHattuun

        Lähinnä tuo kuulostaa trollaamiselta. Ei ole kovin asiallista neuvon kysymistä, että voitko tuosta noin vain tiputtaa määräaikaisen työntekijäsi palkan alle 30%:iin alkuperäisestä tai että voitko irtisanoa määräaikaisen työntekijäsi. Jos todella olet tosissasi, niin taidat olla työnantajana melko kokematon, kun et edes ymmärrä käsitettä "määräaikainen työsuhde" ja sitten tulet Suomi24:stä kyselemään neuvoja työntekijöiden kohteluun.

        Nyt vain maksat sovitun palkan sovitun sopimuksen loppuun asti ja nielet tappiosi, ja seuraavan työntekijän palkkaat sellaisella sopimuksella, jossa sinulla on mahdollisuus teettää sen verran tunteja mitä on tarpeen, ja tarvittaessa irtisanoa työntekijän.


      • TheBosss
        JäitäHattuun kirjoitti:

        Lähinnä tuo kuulostaa trollaamiselta. Ei ole kovin asiallista neuvon kysymistä, että voitko tuosta noin vain tiputtaa määräaikaisen työntekijäsi palkan alle 30%:iin alkuperäisestä tai että voitko irtisanoa määräaikaisen työntekijäsi. Jos todella olet tosissasi, niin taidat olla työnantajana melko kokematon, kun et edes ymmärrä käsitettä "määräaikainen työsuhde" ja sitten tulet Suomi24:stä kyselemään neuvoja työntekijöiden kohteluun.

        Nyt vain maksat sovitun palkan sovitun sopimuksen loppuun asti ja nielet tappiosi, ja seuraavan työntekijän palkkaat sellaisella sopimuksella, jossa sinulla on mahdollisuus teettää sen verran tunteja mitä on tarpeen, ja tarvittaessa irtisanoa työntekijän.

        En minä trollaa. Firma mulla on ollut 6 -vuotta, mutta tämä asia tuli nyt vastaan ensimmäisen kerran. Kyllä minä niitä lakipykäliä yritin lukea, mutta kun ne on sellaista vitun kummallista kapulakieltä, ettei niistä ota selvää pirukaan. Toivoin että joku selkokielellä kertoo minulle, kumpi tulee halvemmaksi minulle, irtisanoa vai alentaa palkkaa? Siis kai minulla nyt joku keino on päästä tästä työntekijästä eroon, tai maksaa vähemmän kun en häntä tarvi? Ei kai se nyt voi mennä niin, että mun on vaan kiltisti maksettava täyttä palkkaa ajalta, kun ei ole tarvetta tälle työntekijälle ja hän makaa kotona? Voinko alentaa palkkaa esim. puolella?


      • JäitäHattuun

        Kyllä se nyt voi mennä niin kun olet kerran määräaikaisen sopimuksen mennyt tekemään. Miksi luulet haluasi paskapuljuusi tulla töihin jos pelkona on kokoajan että mulkvisti pomo tiputtaa palkan esim. puoleen sillon kun ei ole töitä vaikka on luvattu. Kuinka ääliö oikein olet kun luulet voivasi kohdella työntekijöitäsi miten huvittaa ja säädellä heidän palkkojaan oman mielesi mukaan kulloisenkin työtilanteen mukaan.

        Luulisi, että kuuden vuoden kokemuksella (joka tosin ei ole työnantajalle kummoinenkaan kokemus) ymmrärtäisit edes perusasiat työlainsäädännöstä ja työehtosopimuksen perusteista.

        Pääset kyllä siitä määräaikaisesta työntekijästäsi eroon vaikka huomenna, kun maksat sille etukäteen palkat mitkä hänelle kuuluu sopimuksen loppuun saakka, niin se lähtee ilomielin sinun paskapuljustasi ja toivottavasti levittää ilosanomaa mahdolisimman laajalle, ettet sinä tule saamaan firmaasi enää yhtäkään työntekijää tuollaisella asenteella.


    • JotainRotia

      Kaikenlaisia vitun torvia sitä on työnantajina. Onneksi ihan noin kusipäisiä ja kusella käyviä ei ole vielä kohdalle sattunut.

      • TheBosss

        No onpa siinäkin taas tosi rakentavaa palautetta! Ihan asiallisesti kysyin, ja tällaisia vastauksia tulee.


      • kivenpotkija
        TheBosss kirjoitti:

        No onpa siinäkin taas tosi rakentavaa palautetta! Ihan asiallisesti kysyin, ja tällaisia vastauksia tulee.

        Jospa nyt lukisit ihan alusta lähtien ekan vastauksen ... ihan asiallisen sellaisen. Ja jos ei menny perille, voit toimia omalla tavallasi ... omalla vastuullasi.


      • TheBosss
        kivenpotkija kirjoitti:

        Jospa nyt lukisit ihan alusta lähtien ekan vastauksen ... ihan asiallisen sellaisen. Ja jos ei menny perille, voit toimia omalla tavallasi ... omalla vastuullasi.

        En siis voi sanoa irti. Mitä seurauksia mulle voi tulla, jos kuitenkin alennan palkkaa? Nää tulee niin kalliiksi nää työntekijät muutenkin, niin eikö minulla oikeasti ole mitään oikeuksia tässä?


      • gromg
        TheBosss kirjoitti:

        En siis voi sanoa irti. Mitä seurauksia mulle voi tulla, jos kuitenkin alennan palkkaa? Nää tulee niin kalliiksi nää työntekijät muutenkin, niin eikö minulla oikeasti ole mitään oikeuksia tässä?

        Sä olet väärällä foorumilla kyselemässä oikeuksistasi. Täällä keskustelevat työntekijät. Heitä ei työnantajan neuvominen kiinnosta.

        Työsuojeluviranomaiset valvoo työsopimuslain noudattamista. kysy heiltä
        http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta


      • TheBosss
        gromg kirjoitti:

        Sä olet väärällä foorumilla kyselemässä oikeuksistasi. Täällä keskustelevat työntekijät. Heitä ei työnantajan neuvominen kiinnosta.

        Työsuojeluviranomaiset valvoo työsopimuslain noudattamista. kysy heiltä
        http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta

        No ei ihmekään kun niin asiatonta kommenttia tulee! Varmaan tahallaan johdettu harhaankin vielä, että varmasti joudun puille paljaille, kun täytyy maksaa palkkaa vaikkei työtä ole ja työntekijä makaa kotonaan. Kiitos sinulle!


      • kysy_neuvoa
        TheBosss kirjoitti:

        No ei ihmekään kun niin asiatonta kommenttia tulee! Varmaan tahallaan johdettu harhaankin vielä, että varmasti joudun puille paljaille, kun täytyy maksaa palkkaa vaikkei työtä ole ja työntekijä makaa kotonaan. Kiitos sinulle!

        Ilmanmuuta kannattaa kysyä neuvoa viivyttelemättä. Ensin kysyt neuvoa ( esimerkiksi edellä mainittu työsuojeluviranomainen ) ennenkuin teet mitään impulsiivisia ratkaisuja palkanalennuksen tai määräaikaisen työsopimuksen purkamisen osalta. Sanktiot voivat olla yllättävän kalliita. Suomi24 palstalla kun on monenlaista tarinan vääntäjää. Jotkut puhuu asiaa ja jotkut vain tahallansa kiusaa ja trollaa ja pitää hauskaa.


      • Alkoikiinnostaaminuakin
        kysy_neuvoa kirjoitti:

        Ilmanmuuta kannattaa kysyä neuvoa viivyttelemättä. Ensin kysyt neuvoa ( esimerkiksi edellä mainittu työsuojeluviranomainen ) ennenkuin teet mitään impulsiivisia ratkaisuja palkanalennuksen tai määräaikaisen työsopimuksen purkamisen osalta. Sanktiot voivat olla yllättävän kalliita. Suomi24 palstalla kun on monenlaista tarinan vääntäjää. Jotkut puhuu asiaa ja jotkut vain tahallansa kiusaa ja trollaa ja pitää hauskaa.

        Millaisia sanktioita voi tulla ja mistä tai kenen taholta? Voiko vaikkapa verottaja tai joku saada tietoon, jos työsopimukseen kirjattua palkkaa ei makseta?


      • mutulitu
        Alkoikiinnostaaminuakin kirjoitti:

        Millaisia sanktioita voi tulla ja mistä tai kenen taholta? Voiko vaikkapa verottaja tai joku saada tietoon, jos työsopimukseen kirjattua palkkaa ei makseta?

        Ei palkan alentamisesta tai maksamattomuudesta seuraa mitään, jos työntekijä ei reagoi. Palkkasaatava vanhenee 2 vuoden kuluttua työsuhteen päättymisestä. Ennen sitä työntekijä voi hakea saataviaan lakimiehen avulla.


      • Alkoikiinnostaaminuakin
        mutulitu kirjoitti:

        Ei palkan alentamisesta tai maksamattomuudesta seuraa mitään, jos työntekijä ei reagoi. Palkkasaatava vanhenee 2 vuoden kuluttua työsuhteen päättymisestä. Ennen sitä työntekijä voi hakea saataviaan lakimiehen avulla.

        Eikö verottajaan kiinnostu tällaisesta? Eikö nyt vapun jälkeen tule ainakin joku lakimuutos, jossa syynätään tarkemmin nämä palkka-asiat - summat yms.?


      • rekrek

      • fundeerattavaa
        rekrek kirjoitti:

        Työntekijän ammattiliitto tutkii työntekijän pyynnöstä palkan yksipuolisen alentamisen ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin kuten esim. https://www.pam.fi/uutiset/uutinen/2014/03/esittaako-tyonantaja-palkkasi-alentamista-nain-sanoo-laki.html

        Toistaiseksi tehty työsopimus on palkan alentamisen ja maksamattomuuden ja muiden ehtojen suhteen kevyempi. Määräaikainen työsopimus puolestansa on lähestulkoon bisnes-diili. Se on luonteeltansa osapuolia erittäin sitova sopimus.


      • Alkoikiinnostaaminuakin
        fundeerattavaa kirjoitti:

        Toistaiseksi tehty työsopimus on palkan alentamisen ja maksamattomuuden ja muiden ehtojen suhteen kevyempi. Määräaikainen työsopimus puolestansa on lähestulkoon bisnes-diili. Se on luonteeltansa osapuolia erittäin sitova sopimus.

        Eli työnantajan pitää maksaa sovittu palkka sovitulta ajalta, vaikka tarvetta työntekijälle ei olisikaan - siinäkin tapauksessa, että sopimus olisi kirjoitettu esim. vuoden mittaiseksi ja vain alussa kahdeksi kuukaudeksi olisi töitä, jos nyt tällainen erittäin liioiteltu esimerkki sallitaan?


      • ullatustuomaalla
        Alkoikiinnostaaminuakin kirjoitti:

        Eli työnantajan pitää maksaa sovittu palkka sovitulta ajalta, vaikka tarvetta työntekijälle ei olisikaan - siinäkin tapauksessa, että sopimus olisi kirjoitettu esim. vuoden mittaiseksi ja vain alussa kahdeksi kuukaudeksi olisi töitä, jos nyt tällainen erittäin liioiteltu esimerkki sallitaan?

        Kannattaa muistaa, että yleensä sopimuksista pääsee irti maksamalla.

        YLEENSÄ, koska mikään ei pakota työntekijää suostumaan sopimukseen jolla työsuhde päätetään ennen sopimuksessa määriteltyä aikaa. Sama myös toisinpäin, jos työntekijä haluaa purkaa sopimuksen ei työnantajan ole pakko siihen suostua.

        Jos haluaa oikeita neuvoja kannattaa alkuperäisen kysyjän liittyä oman alansa työnantajaliittoon, jossa on oikeudellista neuvontaa ongelmatilanteisiin. Ominpäin jos lähtee soveltamaan niin se tulee tilanteesta riippuen joko kalliiksi tai erittäin kalliiksi.


      • Enoleropotti
        ullatustuomaalla kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että yleensä sopimuksista pääsee irti maksamalla.

        YLEENSÄ, koska mikään ei pakota työntekijää suostumaan sopimukseen jolla työsuhde päätetään ennen sopimuksessa määriteltyä aikaa. Sama myös toisinpäin, jos työntekijä haluaa purkaa sopimuksen ei työnantajan ole pakko siihen suostua.

        Jos haluaa oikeita neuvoja kannattaa alkuperäisen kysyjän liittyä oman alansa työnantajaliittoon, jossa on oikeudellista neuvontaa ongelmatilanteisiin. Ominpäin jos lähtee soveltamaan niin se tulee tilanteesta riippuen joko kalliiksi tai erittäin kalliiksi.

        Mitä seurauksia voisi pahimmillaan olla? Millä tavalla voi tulla kalliiksi?


      • Hyivittu
        Enoleropotti kirjoitti:

        Mitä seurauksia voisi pahimmillaan olla? Millä tavalla voi tulla kalliiksi?

        Paljon saaat tuosta trollauksesta palkkaa? Kuka on maksaja? Vai pelkästäänkö sadistinen luonteesi saa sairasta tyydytystä?


      • Ketjun.aloittaja
        Hyivittu kirjoitti:

        Paljon saaat tuosta trollauksesta palkkaa? Kuka on maksaja? Vai pelkästäänkö sadistinen luonteesi saa sairasta tyydytystä?

        En trollaa. Alensin jo palkkaa työntekijältäni. Sanoin vaan etten suostu maksamaan, enkä maksanut. Maksoin noin puolet siitä, mitä sopimukseen oli kirjoitettu. Tämä tapahtui jo kuukausia sitten. Minulle sanoi eräs ystävä, että voin joutua maksamaan korkojen kanssa koko palkan, jos tämä työntekijä lähtee käräjöimään. Luulen ettei hän tiedä asiaa ja vaikka tietäisi, ei lähtisi käräjöimään. Nyt sitten lähinnä mietin, voinko kuitenkin joutua vaikeuksiin tästä myöhemmin, vaikka työntekijä ei asiasta lähtisikään oikeutta käymään. Vaihdoin nimimerkkiä, koska tuntui että minua trollataan. Tahdon vain tietää oikeuteni ja miten selviän tästä ilman mitään seuraamuksia.


      • ullatustuomaalla
        Enoleropotti kirjoitti:

        Mitä seurauksia voisi pahimmillaan olla? Millä tavalla voi tulla kalliiksi?

        Kuluiksi voi laskea ainakin seuraavat: Omat ja vastapuolen asianajokulut, maksamatta jääneet palkat korkoineen. Pelkästään asianajajan palkkiot vievät "palkka säästöt" moninkertaisesti, saati sitten muut oikeudenkäyntikulut.

        Niin perverssiltä kuin se kuulostaakin, niin pelkkä palkkojen maksamatta jättäminen ei ole rikos, ei vaikka sen tekisi tahallaan. Ainoa mitä joutuu maksamaan on korot.

        Jos on oikeasti tuossa tilanteessa, on ainoa oikea ratkaisi liittyä oman alan liittoon ja pyytää sieltä neuvoja ja opastusta. Se tulee edullisemmaksi.


      • lakipykälät
        ullatustuomaalla kirjoitti:

        Kuluiksi voi laskea ainakin seuraavat: Omat ja vastapuolen asianajokulut, maksamatta jääneet palkat korkoineen. Pelkästään asianajajan palkkiot vievät "palkka säästöt" moninkertaisesti, saati sitten muut oikeudenkäyntikulut.

        Niin perverssiltä kuin se kuulostaakin, niin pelkkä palkkojen maksamatta jättäminen ei ole rikos, ei vaikka sen tekisi tahallaan. Ainoa mitä joutuu maksamaan on korot.

        Jos on oikeasti tuossa tilanteessa, on ainoa oikea ratkaisi liittyä oman alan liittoon ja pyytää sieltä neuvoja ja opastusta. Se tulee edullisemmaksi.

        Palkkasaatavissa kannattaa ottaa yhteys oman kunnan oikeusaputoimistoon (jos esimerkiksi ei ole liitossa). Työsuhteen päätyttyä saatava raukeaa, jos kannetta ei nosteta kahden vuoden kuluessa siitä, kun työsuhde on päättynyt.


      • hahasiitässaat
        Ketjun.aloittaja kirjoitti:

        En trollaa. Alensin jo palkkaa työntekijältäni. Sanoin vaan etten suostu maksamaan, enkä maksanut. Maksoin noin puolet siitä, mitä sopimukseen oli kirjoitettu. Tämä tapahtui jo kuukausia sitten. Minulle sanoi eräs ystävä, että voin joutua maksamaan korkojen kanssa koko palkan, jos tämä työntekijä lähtee käräjöimään. Luulen ettei hän tiedä asiaa ja vaikka tietäisi, ei lähtisi käräjöimään. Nyt sitten lähinnä mietin, voinko kuitenkin joutua vaikeuksiin tästä myöhemmin, vaikka työntekijä ei asiasta lähtisikään oikeutta käymään. Vaihdoin nimimerkkiä, koska tuntui että minua trollataan. Tahdon vain tietää oikeuteni ja miten selviän tästä ilman mitään seuraamuksia.

        Toivottavasti työntekijä lähtee käräjöimään ja jos ei tajua niin toivottavasti joku hänen tuttunsa saa hänet menemään ell et tule selviämään todennäköisesti ilman seuraamuksia.

        Minä olisin heti vienyt käräjille. Yhden työnantajan olen laittanut kuseen että sain ne mitä mulle kuuluu.

        Minä ainakin tiedän oikeuteni ja kaiken mitä mulle kuuluu ja pidän huolen aina siitä että asiat menevät oikein. Jos eivät mene niin sit pitää toimia.


      • ullatustuomaalla
        lakipykälät kirjoitti:

        Palkkasaatavissa kannattaa ottaa yhteys oman kunnan oikeusaputoimistoon (jos esimerkiksi ei ole liitossa). Työsuhteen päätyttyä saatava raukeaa, jos kannetta ei nosteta kahden vuoden kuluessa siitä, kun työsuhde on päättynyt.

        Tuossa omassa vastauksessa katsoin työnantajan näkökulmasta mitä palkkojen maksamatta jättäminen voisi tulla maksamaan kun mennään kalleimman kautta.

        On hyvä muistaa, ettei se kunnallinen oikeusapukaan ole ilmaista, vaan siitä maksetaan omien tulojen perusteella. Köyhälle se saattaa ollailmaista mutta ei keskituloiselle.


    • JäitäHattuun

      Kyllä noita aloittajan kaltaisia paskahousutyönantajia riittää, jotka ovat täysin pihalla työnantajana toimimisessa. Kaikista pahimpia ovat oikeastaan juuri aloittajan kaltaiset muutaman vuoden työnantajakokemuksen omaavat muutaman työntekijän firmojen kokemattomat työnantajat, jotka kuvittelevat, että "minun firma, minun säännöt", ja kuvittelee ettei mitkään TESit ja lait koske häntä.

      Nuo samaiset paskahousut yleensä myös itse yrittävät hoitaa kaiken paperityön kirjanpitoa myöten ja työntekijöihin liittyvät asiat ovat ikään kuin "ylimääräistä paskaa, joita ei nyt oikein olisi aikaa miettiä".

      Juuri tuollaisten kanssa saa eniten vääntää joka asiasta. Mitään ei makseta mitä kuuluu, jos ei työntekijä itse lue TESiä ja tajua vaatia saataviaan, ja senkin jälkeen alkaa kauhea vääntö ja selittelyt "noku me ollaan tälläinen pikkufirma..." ja "noku kyllähän minä tuon TESin tunnen, mutta kun mä nyt ajattelin että..." ja "noku nää TESsit on vähän niinku isompia firmoja varten" ja "noku ei olis nyt oikein rahaa..." ja "noku sitä..." ja "noku tätä...".

      Jos kaikki aina nöyrästi työnpaikan menettämisen pelossa suostuvat heidän mielivaltaansa ja itse keksimiinsä "oman firman sääntöihin", niin sitten he vain oppivat, että työntekijöitä voi kohdella ihan miten huvittaa.

      Eli älkää suostuko mihinkään mikä vähänkään epäilyttää, vaan suoraan yhteyttä liittoon ja kysymään meneekö oikein.

      • PsykopaatinOrjana

        Hyvin tiivistetty, kiitos siitä.


    • Voit kutsua määräaikaisesi puhutteluun suljettujen ovien taakse.

      Puhuttelun aikana mottaat itseäsi muutaman kerran kuonoon ja purat sillä seisomalla väkivaltaiseksi äityneen määräaikaisesi työsuhteen.

      Käräjillä esität lääkärintodistuksen vammoistasi ja pyörittelet pöyristyneenä silmiäsi, kun entinen työntekijäsi väittää sinun lyöneen itse itseäsi.

      • onpashupaisaa

        Ja toivottavasti työntekijä on sen verran fiksu että tajuaa nauhoittaa sen puhuttelun.

        Mistäs sitä tietää vaikka kyseinen työntekijä lukisi tätä suomi24 palstaa ja toivottavasti lukee että saa hyviä neuvoja jos ei itse tajua.

        Siksi toiseksi vaikka ei nauhoittaisi niin mikään ei takaa sitä että oikeus uskoo automaattisesti työnantajaa.

        Varmasti on tuomioistuimet suomessa nähny vastaavia että kun on aiheutettu itse vahinko ja syytetty toista. Ei mikään tee työnantajastakaan automaattisesti luotettavampaa kuin työntekijästä.


      • totuushanontämä
        onpashupaisaa kirjoitti:

        Ja toivottavasti työntekijä on sen verran fiksu että tajuaa nauhoittaa sen puhuttelun.

        Mistäs sitä tietää vaikka kyseinen työntekijä lukisi tätä suomi24 palstaa ja toivottavasti lukee että saa hyviä neuvoja jos ei itse tajua.

        Siksi toiseksi vaikka ei nauhoittaisi niin mikään ei takaa sitä että oikeus uskoo automaattisesti työnantajaa.

        Varmasti on tuomioistuimet suomessa nähny vastaavia että kun on aiheutettu itse vahinko ja syytetty toista. Ei mikään tee työnantajastakaan automaattisesti luotettavampaa kuin työntekijästä.

        Siitä kun työnantaja jää kiinni ja samalla olisi laiton irtisanominen niin tulee työnantajalle kalliiksi.


      • VammaOikealta

        Fight Club ei ollut dokumentti vaan fiktiota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2654
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    Aihe