Hei!
En tiedä onko viestini oikealla palstalla. Toivottavasti joku kuitenkin viitsii vastata.
Ongelmani on seuraava. Minulta varastettiin auton lämmityksen sähköjohto, joka on auton ja sähkötolpan välissä. Kysyisin, mistä voisin edullisesti ostaa sellaisen. Katselin jo Bilteman valikoimaa, mutta heidän jatkojohdoissa luki, että käy vain Bilteman lämmittimiin. En tiedä, mutta luultavasti siis heidän johtonsa eivät käy omaan autooni. Vai enkö tajua asiaa, sillä kuvassa johdon päät näyttävät minusta aika samalta kuin omani oli.
En viitsisi ostaa kyseistä johtoa merkkiliikkeestä, koska johto on siellä varmasti kallis. Autoni on Volkswagen Bora.
Joten voisiko joku kertoa mistä voisin ostaa
sähköjohdon halvalla pääkaupunkiseudulla?
Mistä voi ostaa halvalla sähköjohdon auton lämmitystä varten?
22
6490
Vastaukset
- näin on
Lämmittimien johdot ovat merkkikohtaisia, jos siinä on minipistoke. Ei siis automerkkikohtaisia vaan lämmitinmerkkikohtaisia. Defaan Defan ja Calixiin Calixin johto jne. Vaikka ne ovat melkein samanlaisia, niin vain melkein, eli erimerkkisiin ne eivät "tietenkään" sovi. Näitä johtoja saa tarvikeliikkeistä, jotka myös kyseisiä lämmittimiä myyvät. Ja niitähän on kymmenittäin pääkaupunkiseudulla. Halvalla näitä johtoja ei kuitenkaan mistään saa, kun ovat siis laitekohtaisia, eikä yleisjohtoja ole saaravana.
- Tajusinko oikein vai seliti...
Onko todella noin, että ne sähkötolpan ja moottorilämmittimen väliset johdot ovat yksilökohtaisia. Sillä olen ainakin joskus lainannut isäni Fiatin jatkojohtoa, joka on toiminut ihan hyvin. Vai onko minulla silloin ollut vain hyvä säkä.
Jos näin on, niin mistä tiedän minkä merkkinen moottorilämmitin minulla on, jotta voin ostaa oikean johdon. Löytyykö esim. huolto-oppaasta? Sillä lohkolämmitin ja sisälämmittimen pistorasia asennettiin autoon, kun ostin sen.
Kiitoksia jo vastanneille avusta. - Autoista mitään ymmärtämätö...
Tajusinko oikein vai seliti... kirjoitti:
Onko todella noin, että ne sähkötolpan ja moottorilämmittimen väliset johdot ovat yksilökohtaisia. Sillä olen ainakin joskus lainannut isäni Fiatin jatkojohtoa, joka on toiminut ihan hyvin. Vai onko minulla silloin ollut vain hyvä säkä.
Jos näin on, niin mistä tiedän minkä merkkinen moottorilämmitin minulla on, jotta voin ostaa oikean johdon. Löytyykö esim. huolto-oppaasta? Sillä lohkolämmitin ja sisälämmittimen pistorasia asennettiin autoon, kun ostin sen.
Kiitoksia jo vastanneille avusta.Tulee sitten sählättyä kunnolla:)
- Defaistos
Kiitoksia jo vastanneille avusta.Tolpan ja auton välisen johdon liitin oli vanhemmissa lämmittimissä yleismallinen (ja aika iso). Tällainen liitin oli edellisessä autossani, jonka käyttöönottovuosi oli 1990 ja sellainen on edelleen perheemme kakkosautossa, jonka käyttöönottovuosi on 1989. Johdot kävivät ristiin erimerkkisten lämmittimien välillä.
Nykyinen autoni on 8-vuotias. Siihen asennettiin uutena Defan lämmityssysteemit. Puskurin alla oleva liitin on nyt pieni ja siro, mutta siihen käy VAIN Defan oma johto.
Automerkkien kanssa lämmittimillä ja niiden johdoilla ei ole suoranaista tekemistä. VW:ssa voi olla Defa ja Fiatissa Calix - tai päinvastoin. - näin on
Kiitoksia jo vastanneille avusta.Lämmittimet eivät ole siis automerkkikohtaisia, vaan niitä on pari merkkiä olemassa. Jos eri autoissa on samanmerkkiset lämmittimet, niin johdotkin sopivat. Tarkoitan siis nykyisiä minipistokkeellisia systeemejä.
Ennen oli isommat töpselit noissa ja sopivat ristiin. Uudet pienet eivät sovi.
Autosi ohjekirjassa ei puhuta lämmittimestä mitään. Se kun ei ole auton alkuperäisvaruste, vaan jälkeen asennettu tarvike. Hyvällä onnella hanskalokerossasi on myös lämppärin ohjepaperi tai takuutodistus tms. josta merkki selviää. Tai sitten voit yksinkertaisesti kumartua katsomaan nokassa olevaa töpseliä ja lukea merkki siitä töpselin kannesta. :-) Tai menet johonkin tarvikeliikkeeseen ja sanot että tarvitset johdon etkä tiedä millaisen. Varmaankin tulee myyjä ulos katsomaan mikä sopii. Ei sitä tarvi ostaa sikaa säkissä.
Että kyllä se siitä...
- mistään
Se on saatananmoista riistoa noilla lämmityslaitteiden valmistajilla. Esim defan 3m johto maksaa muistaakseni n. 40-50€. Aivan järkyttävä hinta yhdestä piuhasta. Ja päät on tietty kaikilla omanlaisensa, ettei vain mikään muu piuha passaisi.
Laita vahinko kiertämään, jos halvalla haluat selvitä...- Defaistos
>Esim defan 3m johto maksaa muistaakseni
>n. 40-50€. Aivan järkyttävä hinta yhdestä piuhasta.
Ostin syystalvella Defan sisätilalämmittimen (entisen ison ja kolhon Modernumin tilalle). En muista, maksoiko lämppäri tarjouksessa noin 40 vai 45 euroa, mutta viittäkymppiä ei ainakaan. Tuon johdon hinta on siihen suhteutettuna tosiaankin pöyristyttävä! - tosi kallis
Defaistos kirjoitti:
>Esim defan 3m johto maksaa muistaakseni
>n. 40-50€. Aivan järkyttävä hinta yhdestä piuhasta.
Ostin syystalvella Defan sisätilalämmittimen (entisen ison ja kolhon Modernumin tilalle). En muista, maksoiko lämppäri tarjouksessa noin 40 vai 45 euroa, mutta viittäkymppiä ei ainakaan. Tuon johdon hinta on siihen suhteutettuna tosiaankin pöyristyttävä!Syksyllä 2004 Defan 5 m (pitkä) maksoi käytännössä n. 40 €, vaikka sen ohjehinta tarvikeliikkeessä oli 55€.
- onon
Calixiinkin makso 25 euroa.
- !!!!!!!
Se on myös rikos jos yllyttää toista rikokseen!!!!!
- nyt!
!!!!!!! kirjoitti:
Se on myös rikos jos yllyttää toista rikokseen!!!!!
Katsos, johtoa ei saa jättää lämmitystolppaan roikkumaan. On siis palvelus poimia tolpassa roikkuva piuha talteen, ei se mikään rikos ole :)
- GinTonic
johtoja myyvät autojen merkkiliikkeet, tarvikeliikkeet, huoltamot, ja jotku marketitkin.
Myös johtojen pituuksissa on valinnan varaa.
Johdon voi myös tehdä itse kun hankki vaan tarvittavat osat ja niitä myyvät samat firmat kuin edellä.
Valmis johto on halvempi. - enfant
ensiksi pidä tolpan luukku lukossa niin ei piuha häviä..
onko defa vai calix...
motonet ja melkein kaikki varaosamyynnit
n.30euroa
tampereella defa myynti akkusalo- latexi691
Meinaatko että mun sähkötolpan avain ei käy sun tolppaan...hehehe
- huoltomieskin
latexi691 kirjoitti:
Meinaatko että mun sähkötolpan avain ei käy sun tolppaan...hehehe
Totta turiset. Kyllähän ne kaikki saman valmistajan, saman tyyppiset kotelot aukeavat samalla avaimella.
- tarvike_on_parempi
Ostin rikkoutuneen Defan vihreän johdon tilalle Suomessa tehdyn yhteensopivan tarvikejohdon, oli halvempi ja toimii pakkasessa paljon paremmin koska tarvikejohto on letkeän taipuisa eikä jäykkä vastaan taisteleva hankala vihreä pajukeppi kuten Defan alkuperäinen vihreä johto! Suosittelen ehdottomasti kaikille tarvikejohtoa alkuperäisen sijasta!
Ei ihme että se alkuperäinen vihreä johto hajosi kun pakkasessa menee niin jäykäksi, varmaan ko. johto on suunniteltu johonkin ainaisen kesän maihin... epic fail ! - 464634
Kyllä halpistavarataloista kuten Tokmannilla ja Honkongilla on ollut myynnissä näitä yhteensopivia halpisjohtoja.
- diippaadaii
Prismoissa oli ainakin viime talvena tarvikejohtoja kympillä. Ihan käypäsiä ja vieläpä kulmapäällä.
- nova.lada
Purkaamolta saa kohtuuhintaan. Käy kysymässä sieltä, 10€:llä luulisi saavan.
- ranskanpulla
Mikset kävisi hakemassa kirpputorilta omaa johtoasi takaisin?
- täältä-hain
Rajamarketissa 2,5 m = 10 € ja 5 m = 15 € . Halpaa kuin saippua.
- johdotonja
Varastettu johto. Joo kyllä joillakin on niitä avaimia ja sattui olemaan 29 - asteinen yö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842