Mykkäkoulu

läpeensä tympiintynyt.

Vihaan mykkäkoulua. Sen pitämisessä ei ole mitään järkeä. Oma tyttöystäväni kun suuttuu johonkin asiaan, ei hän suvaitse kertoa minulle syytä, vaan heittäytyy pitämään mykkäkoulua.

Tämä tuntuu olevan kokemuksen perusteella se "naisten juttu". Ovatko naiset typeriä, vai löytyykö jotain muuta syytä moiselle aktiiviselle suhteiden torpedoinnille?

Mykkäkoulun pitäminen kielii kyvyttömyydestä hoitaa ihmissuhteita. Normaali ihminen kykenee keskustelemaan asioista, jos ei muuten, niin vaikka huutamalla. Mutta ainakin asia tulee selväksi.

Ajatukseni pätevät myös niihin miessukupuolen edustajiin, jotka mykkäkouluun syyllistyvät.

Ja kyllä, tyttöystäni pitää mykkäkoulua, ja kyllä, olen itse yrittänyt suhtautua asiaan rakentavasti ja häneen yhtä lämpimästi kuin ennenkin.

Minusta tuntuu, että tämä oli viimeinen mykkäkoulu, jota annan hänen pitää. Opetelkoon ensin ihmissuhteiden hoitoa, ennen kuin alkaa etsiä uutta seurustelusuhdetta.

Kun puhuin suhteista, tarkoitin niin seurustelu/ystävyyssuhteita. Myös jälkimmäiset on näppärästi tuhottavissa murjottamisella ja vaikenemisella.

22

2966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pätee

miehiinkin. Toiset miehet eivät osaa keskustella ollenkaan asioista vaan pitävät sitä pirun mykkäkoulua.Ja pahin se kun ei tiedä edes mistä on kyse.

T.Puhumisen kannalla

• Mykkäilijä

Heeetkinen... Ovatko naiset typeriä, jos oma tyttöystäväsi tapa suuttua on pitää mykkäkoulua?HALOO!!! Jotain rajaa yleistämisellekin.

Miksi et itse opettele ihmissuhteessasi ennakoimaan ja välttämään tilanteita, joissa tyttöystäväsi saattaa suuttua ja aloittaa mykkäkoulun.

Itsekin olen suuttuneena mieluummin hiljaa ja käsittelen suuttumustani yksin hiljaisuudessa, kuin alan huutamaan, johon en ensinnäkään kykene suuttuneena, koska alkaisin heti itkeä ja toisekseen saattaisin sanoa jotain pahaa, jota katuisin jälkeenpäin todella paljon.

Mutta etsipä itsellesi nainen, joka paiskoo astiat lattialle ja haukkuu sut pataluhaksi kun suuttuu tai iskee vaikka nyrkillä naamaan, niin on varmasti tarpeeksi itseilmaisua.

• Läpeensä tympiintynyt.

"Heeetkinen... Ovatko naiset typeriä, jos oma tyttöystäväsi tapa suuttua on pitää mykkäkoulua?HALOO!!! Jotain rajaa yleistämisellekin."

Olen pari kertaa aiemminkin seurustellut, ja joka kerralla naispuolinen on ollut mykkäkoulun harrastajia. Lisäksi olen miespuolisilta ystäviltäni saanut kuulla samantapaisia kokemuksia. Vain parissa tapauksessa nainen ON KYENNYT käsittelemään asiaa keskustelemalla. Yleistin siksi, että saan keskustelua aikaan, mikä näytti toimivan.

Mainittakoon myös, että jos nykyiseni pitää mykkäkoulua, ei hän kykene siitä keskustelemaan jälkeenpäinkään, vaan kohauttaa olkapäitään ja on hiljaa, tai mutisee jotain epäselvää vastaukseksi.

"Miksi et itse opettele ihmissuhteessasi ennakoimaan ja välttämään tilanteita, joissa tyttöystäväsi saattaa suuttua ja aloittaa mykkäkoulun."

Luuletko, etten ole? Useimmilla tapauksissa, kun mykkäkoulu on iskenyt päälle, en ole tehnyt mitään normaalista poikkeavaa. Jos kyse on ollut muusta asiasta kuin minuun liittyvästä, on murjotus kohdistunut joka tapauksessa minuun. Miten sellaisia tilanteita voi ennakoida?

"Mutta etsipä itsellesi nainen, joka paiskoo astiat lattialle ja haukkuu sut pataluhaksi kun suuttuu tai iskee vaikka nyrkillä naamaan, niin on varmasti tarpeeksi itseilmaisua."

Minulle itseilmaukseksi riittää parhaiten seuraava: "Kuule, mä en oikein tykännyt siitä-ja-siitä" etc. Tuolla tavoin minä itse selvitän tilanteen, kun huomaan olevani vittuuntunut. Jos noita sanoja on vaikea sanoa, niin eri tavoilla, ja jos asia ei mene perille, voi minulle huutaakin. Jos joku alkaisi paiskomaan minua päin astioita, pistäisin suhteen todennäköisesti heti poikki.

Yhdessäolon pitäisi olla palauttavaa, ei kamppailua henkisesti tai fyysisesti.

Mutta keskity sinä mykkäkouluun ja kärjistävien vastauksien kirjoittamiseen mykkäkoulua kritisoiville.

• Läpeensä tympiintynyt
        Läpeensä tympiintynyt. kirjoitti:

"Heeetkinen... Ovatko naiset typeriä, jos oma tyttöystäväsi tapa suuttua on pitää mykkäkoulua?HALOO!!! Jotain rajaa yleistämisellekin."

Olen pari kertaa aiemminkin seurustellut, ja joka kerralla naispuolinen on ollut mykkäkoulun harrastajia. Lisäksi olen miespuolisilta ystäviltäni saanut kuulla samantapaisia kokemuksia. Vain parissa tapauksessa nainen ON KYENNYT käsittelemään asiaa keskustelemalla. Yleistin siksi, että saan keskustelua aikaan, mikä näytti toimivan.

Mainittakoon myös, että jos nykyiseni pitää mykkäkoulua, ei hän kykene siitä keskustelemaan jälkeenpäinkään, vaan kohauttaa olkapäitään ja on hiljaa, tai mutisee jotain epäselvää vastaukseksi.

"Miksi et itse opettele ihmissuhteessasi ennakoimaan ja välttämään tilanteita, joissa tyttöystäväsi saattaa suuttua ja aloittaa mykkäkoulun."

Luuletko, etten ole? Useimmilla tapauksissa, kun mykkäkoulu on iskenyt päälle, en ole tehnyt mitään normaalista poikkeavaa. Jos kyse on ollut muusta asiasta kuin minuun liittyvästä, on murjotus kohdistunut joka tapauksessa minuun. Miten sellaisia tilanteita voi ennakoida?

"Mutta etsipä itsellesi nainen, joka paiskoo astiat lattialle ja haukkuu sut pataluhaksi kun suuttuu tai iskee vaikka nyrkillä naamaan, niin on varmasti tarpeeksi itseilmaisua."

Minulle itseilmaukseksi riittää parhaiten seuraava: "Kuule, mä en oikein tykännyt siitä-ja-siitä" etc. Tuolla tavoin minä itse selvitän tilanteen, kun huomaan olevani vittuuntunut. Jos noita sanoja on vaikea sanoa, niin eri tavoilla, ja jos asia ei mene perille, voi minulle huutaakin. Jos joku alkaisi paiskomaan minua päin astioita, pistäisin suhteen todennäköisesti heti poikki.

Mutta keskity sinä mykkäkouluun ja kärjistävien vastauksien kirjoittamiseen mykkäkoulua kritisoiville.

"Luuletko, etten ole? Useimmilla tapauksissa, kun mykkäkoulu on iskenyt päälle, en ole tehnyt mitään normaalista poikkeavaa. Jos kyse on ollut muusta asiasta kuin minuun liittyvästä, on murjotus kohdistunut joka tapauksessa minuun. Miten sellaisia tilanteita voi ennakoida?"

Oikea lause on siis: useimmissa tapauksissa mykkäkoulua edeltävässä tilanteessa en ole tehnyt mitään normaalista poikkeavaa.

• Mykkäilijä

Joo, mutta ei se edelleenkään tee naisista yhtään sen typerämpiä kuin miehet, joten tuollaisista kommenteista en pidä.

Sanoit että tämä on viimeinen mykkäkoulu jonka annat hänen pitää, opetelkoon ihmissuhteiden hoitoa ennen kuin... jne. Eli tuosta saa vaikutelman että olet jo jättämässä tyttöystävääsi tämän takia. Varmaan todella paha ihminen tuo tyttöystäväsi muutenkin, eihän se eron syy vaan VOI olla tuossa...

• Läpeensä tympiintynyt.
        Mykkäilijä kirjoitti:

Joo, mutta ei se edelleenkään tee naisista yhtään sen typerämpiä kuin miehet, joten tuollaisista kommenteista en pidä.

Sanoit että tämä on viimeinen mykkäkoulu jonka annat hänen pitää, opetelkoon ihmissuhteiden hoitoa ennen kuin... jne. Eli tuosta saa vaikutelman että olet jo jättämässä tyttöystävääsi tämän takia. Varmaan todella paha ihminen tuo tyttöystäväsi muutenkin, eihän se eron syy vaan VOI olla tuossa...

"Joo, mutta ei se edelleenkään tee naisista yhtään sen typerämpiä kuin miehet, joten tuollaisista kommenteista en pidä."

Et sattumoisin huomannut, että alkuperäisessä threadissa tyrmäsin myös miehiset mykkäkoulut pitäjät? En arvosta ketään, joka pitää mykkäkoulua. Lisäksi oma vastauksesi oli aivan liian kärjistetty, joten mitä odotit minun vastaavan?

"Varmaan todella paha ihminen tuo tyttöystäväsi muutenkin, eihän se eron syy vaan VOI olla tuossa..."

Voi, jos mykkäkouluja on USEIN. Me olemme opiskelijoita, ohjelmaa kummallakin, näemme viikossa 1-3 kertaa yleensä, ja jokainen mykkäkoulu tuhoaa poikkeuksetta yhden näistä yhteisistä illoista. Olen kestänyt menoa yli vuoden, mutta nyt siihen tuli muutos.

Minua ei todellakaan kiinnoista järjestellä aikatauluani ajatuksena mukava ilta tyttöystävän kanssa, jos lopputuloksena on kohtalaisen usein käsittämättömästä syystä mökötys, eikä siihen edes suvaita kertoa minulle syytä. Samoja tunteita on ollut aiempien kumppanieni yhteydessä, mutta tämä on ensimmäinen, jossa olisin siitä syystä valmis katkaisemaan suhteen. Jos keskusteluyhteys ei pelaa, ja mökötyshän siitä on erittäin hyvä esimerkki, mitä syytä on jatkaa?

• Carola

"Joo, mutta ei se edelleenkään tee naisista yhtään sen typerämpiä kuin miehet, joten tuollaisista kommenteista en pidä."

Et sattumoisin huomannut, että alkuperäisessä threadissa tyrmäsin myös miehiset mykkäkoulut pitäjät? En arvosta ketään, joka pitää mykkäkoulua. Lisäksi oma vastauksesi oli aivan liian kärjistetty, joten mitä odotit minun vastaavan?

"Varmaan todella paha ihminen tuo tyttöystäväsi muutenkin, eihän se eron syy vaan VOI olla tuossa..."

Voi, jos mykkäkouluja on USEIN. Me olemme opiskelijoita, ohjelmaa kummallakin, näemme viikossa 1-3 kertaa yleensä, ja jokainen mykkäkoulu tuhoaa poikkeuksetta yhden näistä yhteisistä illoista. Olen kestänyt menoa yli vuoden, mutta nyt siihen tuli muutos.

Minua ei todellakaan kiinnoista järjestellä aikatauluani ajatuksena mukava ilta tyttöystävän kanssa, jos lopputuloksena on kohtalaisen usein käsittämättömästä syystä mökötys, eikä siihen edes suvaita kertoa minulle syytä. Samoja tunteita on ollut aiempien kumppanieni yhteydessä, mutta tämä on ensimmäinen, jossa olisin siitä syystä valmis katkaisemaan suhteen. Jos keskusteluyhteys ei pelaa, ja mökötyshän siitä on erittäin hyvä esimerkki, mitä syytä on jatkaa?

Totta joka sana.
        Sinulle vastannut nainen on mitä ilmeisemmin itse äärettömän kykenemätön aitoon rakentavaan keskusteluun. Edes riidan jälkeen.
        Mykkäkoulua en osaa määritellä edes riidaksi, koska sitähän se ei ole.
        Henkistä väkivaltaa parhaimmillaan, ja se jos joku sattuu kun itse olisi valmis -niinkuin sanoit - vaikka huutamalla asiat halki puimaan.

Huutamista kun kukaan ei tuntikausia kuitenkaan jaksa,kun se normaali kahden aikuisen keskustelu saa alkaa -vaikka äänen käheydyttyä !

Olen mykkäkoulua pitävän miehen vaimoke. Henkisesti jo niin loppu miehen mökötykseen mitään sanomattomista asioista, SEKÄ omiin turhiin yrityksiini järkevästä keskustelusta.
        -Ymmärrän jokaisen sanasi.

Jotka tätä eivät ole kokeneet pitkässä parisuhteessa, eivät voi puolustaa tai edes ottaa kantaa koko asiaan.
        Tai onhan näitä puolustelijoita joiden oma ainoaksi oikeaksi kokemansa tapa
        on kypsymättömyyttä osoittava mykkäkoulun pitäminen.

Onnea heille !
        Omaan elämääni ei ainuttakaan sellasita enää astele ! Kiitos ja hyvästi !

• Carola
        Mykkäilijä kirjoitti:

Nimimerkkisi kannan-ottosi kertovat jo sen mitä et muutenkaan tunnu kieltävän itsessäsi.
        Olet mykkäkolun harrastaja ja kiivas tuon-kaltaisen käytöksen puolustaja.

Et varmaan ole ikinä miettinyt miltä epätietoisuuteen jäävällä toisella osapuolella sisuksissaan tuntuu ?
        Et varmaan ole miettinyt että, nimenomaan käsittämättömistä syistä "mököttäminen" ja syyn kertomattajättäminen sattuu saatanasti !

Toinen yrittää, toinen ei puhu. Ja on mielestään vielä oikeassa. -Asiassa josta ei suostu edes kertomaan!
        Naurettava yhtälö !

Ja kyllä, tästä syystä parisuhteen lopettaminen on meilläkin toteutumassa.
        Ei vaan jaksa enää.
        Toivon oman tulevaisuutesi kannalta että miehesi on ääääääääärettömän pitkäpinnainen ja tossusi alla mieluusti kulkeva muumio.
        Täyspäiset kun ei tuollaista kovin kauaa jaksa.

Painat ja alistat kumppaniasi.
        Miettisitkö hetken sitä ?

• voi olla
        Mykkäilijä kirjoitti:

Olkoon mies tai nainen, mutta jos ei saa edes yhtä lausetta suusta, mikä aiheuttaa puhumattomuuden, on todella vikaa ihmissuhdetaidoissa.
        Kokeile itse kolmen-neljän päivän mykkäkoulua, joka alkaa, kun tulet kotiin, aamulla on pusittu ja toivotettu hyvät työpäivät. Siinä kuule itse miettii että tuliko sukat väärin niputettua vai mikä on. Jos toista kenkuttaa, niin siitä vaan, kun tietää syyn.
        Teinitytöillä se on usein huomionhakua, poika anelis ja pyytelis ja vannois rakkautta vaikka mitään syytä ei olisi.

• M..
        Carola kirjoitti:

Nimimerkkisi kannan-ottosi kertovat jo sen mitä et muutenkaan tunnu kieltävän itsessäsi.
        Olet mykkäkolun harrastaja ja kiivas tuon-kaltaisen käytöksen puolustaja.

Et varmaan ole ikinä miettinyt miltä epätietoisuuteen jäävällä toisella osapuolella sisuksissaan tuntuu ?
        Et varmaan ole miettinyt että, nimenomaan käsittämättömistä syistä "mököttäminen" ja syyn kertomattajättäminen sattuu saatanasti !

Toinen yrittää, toinen ei puhu. Ja on mielestään vielä oikeassa. -Asiassa josta ei suostu edes kertomaan!
        Naurettava yhtälö !

Ja kyllä, tästä syystä parisuhteen lopettaminen on meilläkin toteutumassa.
        Ei vaan jaksa enää.
        Toivon oman tulevaisuutesi kannalta että miehesi on ääääääääärettömän pitkäpinnainen ja tossusi alla mieluusti kulkeva muumio.
        Täyspäiset kun ei tuollaista kovin kauaa jaksa.

Painat ja alistat kumppaniasi.
        Miettisitkö hetken sitä ?

En paina enkä alista kumppaniani, hän ei todellakaan ole tossuni alla, eikä muumio ja on ihan täyspäinen. Mykkäkouluuni on aihetta ehkä pari kertaa vuodessa oikeen kunnollisen vitutuksen aikana, koska en ole riitelevä ja riitoja aikaan saava luonne. Vitutuksen jälkeen _minulla_ on tapana kertoa mistä kenkä puristi.

On monia syitä miksi erota, olkoon tuo sitten yksi.

• Carola
        M.. kirjoitti:

En paina enkä alista kumppaniani, hän ei todellakaan ole tossuni alla, eikä muumio ja on ihan täyspäinen. Mykkäkouluuni on aihetta ehkä pari kertaa vuodessa oikeen kunnollisen vitutuksen aikana, koska en ole riitelevä ja riitoja aikaan saava luonne. Vitutuksen jälkeen _minulla_ on tapana kertoa mistä kenkä puristi.

On monia syitä miksi erota, olkoon tuo sitten yksi.

Mykkäkouluun on aihetta pari kertaa vuodessa-lauseesi muuttaa käsitystäni.
        Hyvään suuntaan siis.

Itse, kerrasta-kahteen kertaan kuussa mykkäkoulua pitävän miehen naisena
        suhtaudun asioiden maton alle työntämiseen erittäin kriittisesti. Ja se jäätävä hiljaisuus leijailee ympärillä usein jopa nautittavat 14-päivää. Se on raskasta.

Kerroit myös puhuvasi asiat jälkeenpäin, joka poikkeaa ukkoni toimintatavasta. Jos olet tullut siihen ratkaisuun että hiljaa oleminen on omalla kohdallasi parempi, voit olla oikeassakin. Kukin toimii tavallaan, eikä siinä loppupeleissä mitään väärääkään ole mikäli solmut saadaan auki edes jälkikäteen.
        Meillä "ne vaan häviää" eikä menneitä muistella,
        -mieheni mielestä.
        Omia sisuksiani kalvaa jatkuva tietämättömyys itseasiassa joka riidastamme kun hiljaisuuden jälkeen (hänelle!) elämä hymyilee.

-Sellaisen ihmisen kanssa ei vaan jaksa. Vaikka rakkautta riittäisikin.

• M(ykkä)26
        voi olla kirjoitti:

Olkoon mies tai nainen, mutta jos ei saa edes yhtä lausetta suusta, mikä aiheuttaa puhumattomuuden, on todella vikaa ihmissuhdetaidoissa.
        Kokeile itse kolmen-neljän päivän mykkäkoulua, joka alkaa, kun tulet kotiin, aamulla on pusittu ja toivotettu hyvät työpäivät. Siinä kuule itse miettii että tuliko sukat väärin niputettua vai mikä on. Jos toista kenkuttaa, niin siitä vaan, kun tietää syyn.
        Teinitytöillä se on usein huomionhakua, poika anelis ja pyytelis ja vannois rakkautta vaikka mitään syytä ei olisi.

Itselläni nykyään hyvin usein juuri kotiin tullessa tulee pintaan painostavia ja ahdistavia tyytymättömyyden tunteita.

Aamu menee toki unenpöpperössä ihan jees, ei siinä paljon tarvitse toista huomioida, hyvän päivän pusut voi antaa ihan kepeissä tunnelmissa jne. Päivällä on mukavaa aikaa omien ajatusten kanssa, saa mennä minne haluaa ja tehdä mitä haluaa, olla kanssakäymisessä eri ihmisten kanssa lyhyitä aikoja jne.

Mutta juuri päivän jälkeen kotiin tullessa painostava kodin ilmapiiri ja minun sekä avokkini oudon kalseat välit (kulisseja toki yritetään pitää pystyssä molemmat, tosin voimat alkavat ainakin minulta loppua) saavat minut mykistymään ja murahtelemaan vain jotain lyhyitä vastauksia joihinkin mitäänsanomattomuuksiin mitä hän latelee. Haluaisin vain olla rauhassa ja miettiä mitä haluan elämältä ja haluanko tätä suhdetta, mutta oma mykkyyteni ja sen aiheuttamat tyytymättömyyden ja ärsyyntymisen tunteet avokissani myrkyttävät olemista - en voi vain olla rauhassa, koko ajan pitää jännittää mitä toinen nyt tällä kertaa sanoo huomiota yms. saadakseen...

Eli yritän sanoa että ei hyvän aamun jälkeen myrtsinä kotiin palaava mies/nainen tarvitse tietenkään mitään konkreettista syytä synkälle melelleen ja puhumattomuudelleen.

Ai niin, tohon mykkyyteen auttaa totta kai hienolla ja rakentavalla tavalla ALKOHOLI! ;P Eli pienessä pöhnässä maailma sopivasti pehmenee ja kylmät tunteet avokkia kohtaan lievenevät hieman ja joitakin ampiaispesiä pystyy jopa hieman sohaisemaankin ja joskus niistä kehkeytyy ihan päteviä keskustelujakin, mutta, harvemmin...

Eli taidan olla (todella säälittävässä) perussuomalaisessa nalkuttava akka/tunteita viinalla turruttava puhumaton äijä -kuviossa... Ja minä kun olen ollut aiemmissa suhteissani todella hyvä kuuntelija, kohtalainen puhuja ja ylipäätään arvostanut kumppanin keskustelutaitoja ja samansuuntasta maailmankuvaa samanlaisine arvoineen ja kieroine huumorintajuineen kaikkein korkeimmalle..! =P Tarttis tehrä jotain.

• kommentti
        Carola kirjoitti:

Totta joka sana.
        Sinulle vastannut nainen on mitä ilmeisemmin itse äärettömän kykenemätön aitoon rakentavaan keskusteluun. Edes riidan jälkeen.
        Mykkäkoulua en osaa määritellä edes riidaksi, koska sitähän se ei ole.
        Henkistä väkivaltaa parhaimmillaan, ja se jos joku sattuu kun itse olisi valmis -niinkuin sanoit - vaikka huutamalla asiat halki puimaan.

Huutamista kun kukaan ei tuntikausia kuitenkaan jaksa,kun se normaali kahden aikuisen keskustelu saa alkaa -vaikka äänen käheydyttyä !

Olen mykkäkoulua pitävän miehen vaimoke. Henkisesti jo niin loppu miehen mökötykseen mitään sanomattomista asioista, SEKÄ omiin turhiin yrityksiini järkevästä keskustelusta.
        -Ymmärrän jokaisen sanasi.

Jotka tätä eivät ole kokeneet pitkässä parisuhteessa, eivät voi puolustaa tai edes ottaa kantaa koko asiaan.
        Tai onhan näitä puolustelijoita joiden oma ainoaksi oikeaksi kokemansa tapa
        on kypsymättömyyttä osoittava mykkäkoulun pitäminen.

Onnea heille !
        Omaan elämääni ei ainuttakaan sellasita enää astele ! Kiitos ja hyvästi !

meillä on niin päin että nainen on se, joka pitää mykkäkoulua. On asuttu kauan yhessä ja kyllä se niin hermoja rassaa ku ei mitään asiaa saa vietyä loppuun asti. sitte vielä se että jonku aikaa menee ja taas sama juttu. kyllä tässä kans rupeaa olemaan aika lopussa....

• Paapo

Moi! Jos yhtään auttaa ymmärtämään mykkäkoululaista, niin minäpä kerron, miksi minä pidän mykkäkoulua:
      *kun minusta tuntuu, että minua ei ymmärretä tai en tule aidosti kuulluksi...se on kamalaa, jos toinen osapuoli ajaa niin itsepäisen sinnikkäästi omaa näkökulmaansa ja kokee olevansa 100% oikeassa jossakin asiassa....Yleensä se menee saman kaavan mukaan: tappelu alkaa- sille ei tule loppua-molemmat pitäytyvät kannassa- tilanne kärjistyy huutamiseen, sanasotaan -ja sitten minä haluan vain olla rauhassa, sillä vituttaa ja raivostuttaa niin kovasti!

Mykkäkoulua harrastan aina silloin tällöin, kun tilanne oikein kärjistyy. Joskus mökötän 10 min, joskus päivän tai pahimmillaan kaksi. Mykkäkoulu on varmasti ärsyttävää toiselle osapuolelle, mutta pohjimmiltaa se on viestinä toiselle: kuuntele mitä minulla on sanottavaa-ota minut ja tunteeni huomioon.

Yksi konsti, mikä on tehonnut monesti tällaisessa tilanteessa -ennaltaehkäisemään mykkäkoulua on se, että toinen puhuu kaikki ajatuksensa ja toinen on silloin hiljaa. Sitten vaihtuvat osat.
      Minun kohdallani se on toiminut, eikä tilanne ole kärjistynyt ainakaan pahempaan suuntaan. Mutta mikäli mykkäkoulu on elämäntapa, niin sitten kaikki onkin jo huomattavasti vaikeampaa.

• M(ykkä)26

Mykkyys on äänetöntä huutamista ja raivoamista. Se on aivan samojen tunteiden ilmaisemista kuin astioiden paiskominenkin. Mykkä ihminen vain ei ole oppinut riitelemään lapsuudenkodissaan tai myöhemmin. Tai sitten hän on kokenut jossain elämänvaiheessa kestokykynsä ylittävän määrän riitaa ja tappelua. Tämä kannattaa oppia tajuamaan.

Itse löydän itseni pitämästä mykkäkoulua avokilleni koko ajan useammin. Olen analysoinut mykkyyden syitä ja tullut siihen johtopäätökseen että minulla ei yksinkertaisesti ole mitään sanottavaa avopuolisolleni, emme kohtaa juuri millään merkityksellisellä henkisellä/älyllisellä tasolla, seksuaalisuus on hiipumaan päin, arkiasioiden loputon pyörittäminen ilman pohjimmaista hyvää tunnetta kuormittaa enkä minä yksinkertaisesti rakasta häntä.

Noiden asioiden sanominen ääneen on helvetin vaikeaa. Varsinkin kun emme ole koko suhteemme aikana löytäneet yhteistä kieltä, kyenneet (minua) tyydyttävään kommunikaatioon. Nämä sisälläni vellovat, piilotetut mutta esiin ryöpsähtämistään odottavat mustat asiat pistävät minut lukkoon ja jäädyttävät kaiken, mikä hankaloittaa järkevää, aikuista kanssakäymistä avokkini kanssa. Tekee sen mahdottomaksi.

No, täytyy kai vain yrittää jotenkin jotain. Mykkyys on siis mielestäni merkki todella pahassa jamassa olevista tunnejutuista, tämän vain halusin tuoda julki tällä tilitykselläni. En voisi kuvitella elämää tällaisena mykkänä tai tällaisen mykän kumppanina. Kauhea ajatus...

• M..

"Mykkä ihminen vain ei ole oppinut riitelemään lapsuudenkodissaan tai myöhemmin."

Taisit osua ihan oikeaan, en tullut edes ajatelleeksi. Olen ainoa lapsi, enkä ole siis kokenut sisarusten välisiä riitoja ja "oppinut" riitelemään. Kotonakaan ei korotettu ääntä vaikka olenkin avioerolapsi ja elänyt isäni kanssa 9-vuotiaasta. Koulussakaan en koskaan sanonut mitään vastaan, jos joku kiusasi tai sanoi pahasti. Vetäydyin vain kuoreeni ja annoin asian olla.

En siis vaan ole oppinut huutamaan ja räyhäämään (tai muutenkaan näyttämään tunteitani). Kotoahan ne eväät elämään saadaan ja kotiolot ovat jokaisella mitkä ovat. Toivoisin vain että näitä "mykkiä" ymmärrettäisiin vähän paremmin eikä heti alettaisi leimaamaan typeriksi.

• huutaja

Kun osaisinkin pitää mykkäkoulua, mutta ei. Niin kauan kuin jokin asia minua vaivaa pidän meteliä. Joko pälpätän tai vastapuolen reaktioista riippuen huudan ja paiskon tavaroita. Eikä se käsitä, että haluan hänen vain ymmärtävän miten minun on paha olla ja haluaisin saada asiat selvitettyä. Olemme heti suhteen alussa luvanneet PUHUA asioista eikä lakaista ongelmia maton alle. Sen virheen kumpikin teimme edellisissä suhteissamme. Mies ei siedä huutamista, mutta suorastaan yllyttää minut siihen provokatiivisilla kommenteillaan.

Ehkä minun on vain opittava hyväksymään, että jos joku asia ei asiallisesti ilmaistuna saa vastakaikua niin antaa asian olla. Jos se on jokin 'ongelmaksi' luokiteltava niin olkoon. Itse asiassa, olen usein jonkun pikkuasian antanutkin olla, mutta toistuessaan pikkuasia muuttuu isoksi ja jossain vaiheessa se on pakko ottaa puheeksi. Sitten ihmetellään etten aiemmin ole asiasta maininnut, eli se ei voi olla ongelma. Jos taas mainitsee heti, niin jo olen pikkuasioista 'valilttamassa'. En minä tiedä mikä on parasta milloinkin. Unohtaa kaikki helvetin äijät?

• Carola

Veit jalat suustani.

• mykkä

oman kokemukseni perusteella menen hiljaiseksi tai lähden pois paikalta kun alkaa tuntua siltä että seuraava lause jonka sanoisin loukkaisi poikakaveriani enemmän. Kun kiukku kuohahtaa yli, ei pysty hillitsemään ja on parempi vaihtaa maisemaa tai olla hiljaa hetki, tosin yleensä jo 5min päästä voin keskustella ja käyttäytyä normaalisti

• Tiina

Suhteessamme mieheni oli se joka piti mykkä koulua, vuosien myötä en jaksa yksin olla se joka naputtaa riidellessä, vaan aloin itsekkin riidan tultua sopeutua mykkä kouluun. Nykyään ne kestää lyhyestä ajasta vuorokauteen, jonka jälkeen molemmat ovat saaneet miettiä mistä riita johtuu ja ottaa siihen etäisyyttä. Näin saamme sovittua riidat suhteellisen helposti ja mietittyä valmiiksi rakentavan ratkaisun.

• alkuperäiselle

Ei sun tarvii mykkäkoulua kestääkään, oo niin kuin toista ei oliskaan ja jatka normaalia elämääs, jos toinen ei lopeta niin jätä hänet oman onnensa nojaan, ei sun oo pakko ruveta mykkäkoulun jälkeen selvittelemään asioita jos toinen ei oo tarpeeksi aikuinen selvittääkseen asioita heti.On paskamaista käytöstä. Samalla mitalla takas vaan.kuulukos suhteeseen vielä lohduton huomionhakeminen itkeskelyllä.Nyyh, nyyh olen säälittävä uhri,voi hyvät hyssykät.
        Ex- kaveri oli samanlainen.Todellakin ex kaveri.

• Ainou

Minä haluaisin selvittää asiat puhumalla poikaystäväni kanssa. Mutta jos otan jonkin aisian puheeksi ystävällisessäkin mielessä, Esim. en pitänyt siitä kun teit niin, voisitko seuraavalla kerralla tehdä näin.
      Tähän saan vihaisen vastauksen, "itsekin teit niin ja niin silloin"! Siis aina kun yritän aloittaa keskustelua asiasta mikä minua painaa, saan vaan kasan syytöksiä niskaani!
      Kyllä minä myönnän omat virheeni, ja yritän tehdä kompromisseja, mutta kun tämä toinen ei edes halua keskustella asioista, vaan hyökkää aina päälle kaksinkertaisella voimalla. Yritän olla syyttämättä ja syyllistämättä, mutta keskusteluista ei koskaan tule mitään.

Sen takia olen ruvennut pitämään mykkäkoulua, koska en kerran voi keskustella asioista. Kun olen yksin ja omassa rauhassani (koska saan olla rauhassa jos pidän mykkäkoulua) ja jonkun ajan kuluttua lepyn, ja teen taas sovintoa, vaikka en mielestäni ole edes riitaa aloittanut. Hän ei koskaan sano sitä ensimmäistä sanaa mykkäkoulun jälkeen.

Mitä muuta minun pitäisi tehdä? Tuntuu että minä sovin aina kaikki riidat. Onko vika minussa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      123
      4019
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      185
      3858
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      29
      2606
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      8
      2384
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2163
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      4
      1746
    7. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      48
      1362
    8. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1300
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1271
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      35
      1009
    Aihe