E-pillerien tauon pois jättö?

Mitä haittavaikutuksia e-pillereiden 7-päiväisen taukoviikon JATKUVASTA poisjättämisestä voisi olla? Syy tauosta luopumiseen johtuu migreenistäni. Hormonaalinen migreenihän johtuu estrogeenitason laskusta kuukautisten alkamisen (-pillerien lopettamisen) aikaan, ja minulle näin käy joka kuukausi. Mikään lääkitys ei siihen ole tehonnut, ja oireet ovat suorastaan invalidisoivan voimakkaat jopa 3 vrk.

Nyt olen kuitenkin ensi kertaa jatkanut Cypretyliä (rinnakkaislääke Diane Novalle) heti levyn loputtua, ja migreenistä ei ole tietoakaan! Kääntöpuolena toisaalta kuukautisetkin jäivät pois (=vaikea tietää jos satun tulemaan raskaaksi).

Onko toiminnastani siis jotain haittaa?
4456
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

juttelin asiasta lääkärin/farmaseutin kanssa aikoinani ja ne sano et 2 laattaa voi syödä hyvin putkeen mutta enempää kerralla eivät suositelleet.. sotkee kai oman hormonitoimínnan täysin eikä muutenkaan varmaan oo hyvä koska sillä keinotekoisesti pidetään yllä... farmaseutti sano et usassa on jo käytössä joku merkki mitä voi ihan ohjeiden mukasesti syödä 4kk (tai3kk) putkeen ja sit vasta tauko eli tarkottaa et menkat ois vaan 3-4 krt vuodessa =) mikäs sen mukavampaa! mutta nykyisiä pillereitä (itse syön diane novia) ei kyllä suositella jatkuvasti ilman taukoa syötäviksi.

Äänestä

No kahta levyä enempää ei ehkä kannata syödä putkeen. Mulle ainakin tuli aika turvonnut olo kun kerran jouduin siirtämään "tyhjennystä" kuukaudella.

Äänestä
  • Ystäväni sai hirveitä raivonpuuskia ja itkukohtauksia aina kuukautistensa aikaan ja koko lähipiiri sai kärsiä näistä. Hän kertoi tästä lääkärilleen, joka käski syödä pillereitä kolme laattaa kerrallaan. Kuulemma nykyään pillerien hormonimäärä on niin mitättömän pieni, että tällainen monen kuukauden pilleriputki on turvallista. Tämä tietysti riippuu pillerien merkistä, en valitetaavasti tiedä mitä ystäväni käytti. Kannattaa siis kysyä omalta lääkäriltä.

    Äänestä

Riippuu pillerimerkistä voiko niitä syödä useamman levyn putkeen. Oletko sopinut lääkärisi kanssa, että syöt kaksi levyä putkeen? Minulla on sellainen käsitys, että Diane Nova (ja samalla siis Cypretyl) ei sovellu jatkuvasti käytettäväksi, siis useampi levy ilman taukoja. Ja vaikka se soveltuisikin, niin sinuna en kyllä tekisi niin ominpäin. Nämä on juuri niitä asioita, joista pitää neuvotella lääkärin kanssa.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


- - - kirjoitti:

Mitä haittavaikutuksia e-pillereiden 7-päiväisen taukoviikon JATKUVASTA poisjättämisestä voisi olla? Syy tauosta luopumiseen johtuu migreenistäni. Hormonaalinen migreenihän johtuu estrogeenitason laskusta kuukautisten alkamisen (-pillerien lopettamisen) aikaan, ja minulle näin käy joka kuukausi. Mikään lääkitys ei siihen ole tehonnut, ja oireet ovat suorastaan invalidisoivan voimakkaat jopa 3 vrk.

Nyt olen kuitenkin ensi kertaa jatkanut Cypretyliä (rinnakkaislääke Diane Novalle) heti levyn loputtua, ja migreenistä ei ole tietoakaan! Kääntöpuolena toisaalta kuukautisetkin jäivät pois (=vaikea tietää jos satun tulemaan raskaaksi).

Onko toiminnastani siis jotain haittaa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu