Onneton liitto, miten selviän ?

Hanneli1

Pitkä yhteinen taival takana, välillä paremmin joskus huonommin. Molemmilla työpaikka, kaunis koti...tätä kulissia on pidetty pystyssä .Viimeiset reilu 10vuotta miehellä alkoholiongelma. Piilopullot, tölkkikätköt...kaikki tuttua. Piilottelen lompakoita. Rahat ovat riittäneet harvoin todella tiukkaa. Nyt sain tietää että mies on ottanut luottokortin siten ettei ole minulle kertonut...katsoin laskun alkoon ja pikkukauppoihin mennyt korttia höylään. Tajusin että kun hän lähtee "kävelylenkille"...niin meneekin lähikauppoihin ostamaan kaljaa. Eilen vielä kysyin että milloin on käynyt Alkossa..vastaus oli että ei ainakaan pariin kuukauteen...vaikka oli edellisenä päivänä alkossa käynyt. No nyt hiiltyi kun otin asian puheeksi. ..taas tuli että erotaan sitten. En tajua miesten ajatusten juoksua...onko erouhkaus aina eka vaihtoehto kun tulee riitaa...???En enää edes sääli häntä jos joku tunne on vielä häntä kohtaan sen voisi kuvata sanalla kuvottava. Perheeseen kuuluu alaikäisiä, en haluaisi rikkoa perhettä, kaunista kotia...vasta sitten kun lapset on omillaan. Onko joku muukin samassa tilanteessa..kertokaa miten selviätte...

23

1177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selityksiäselityksiä

      Kasvoin alkoholisti perheessä ja ainoa toiveeni oli, että vanhemmat olisivat eronneet ja rauha sekä tavallinen elämä olisi ollut mahdollista mutta äiti ei halunnut rikkoa "kaunista kotia" ja me lapset sitten kärvistelimme siihen saakka kun pääsimme pois kotoa!

      • seliseliseliseli

        Sama täällä. Alkoholistikulissiperhe luulee ettei kukaan tiedä mutta toisin on. TODELLA itsekästä ajatella ettei erota että saa lapset aikuistua ja katsoo samalla humalaista koko lapsuuden. Lapset nimenomaan kärsii eniten, se häpeä, riitely..


    • realisti-

      Anna juoda kotona jos päätät jatkaa liittoa. Liian moni mies päätyy ravintolajuopoksi kun kotona ei voi tissutella, ja siihen hupenee omaisuus

    • mietipävieläkerran

      Suomessa ei saa ostaa alkoholia luotolla, Alkot ei saa myydä viinaa luoton puolelta eikä ruokakaupatkaan. Että se tästä aloituksesta.

      • terhiis

        Esim. Tapiola pankin Visalla voi käydä viinaostoksilla ja kaljaostoilla...


      • NäinMeillä

        "Suomessa ei saa ostaa alkoholia luotolla, Alkot ei saa myydä viinaa luoton puolelta eikä ruokakaupatkaan. Että se tästä aloituksesta."

        Tuo on ikivanhaa tietoa. Periaatteessa lain mukaan luotolla myynti on kiellettyä mutta siinä on poikkeuksia mm. kansainvälisten luottokorttien kohdalla ja sattumalta juuri ne yleisimmät eli Visa ja Mastercard ovat näitä kansainvälisiä luottokortteja joilla ostaminen onnistuu ongelmitta. Ilman tätä poikkeusta ulkomaalaisten olisi vaikea ostaa alkoholia Suomessa muulla kuin käteisellä.


      • ikiwanha
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Suomessa ei saa ostaa alkoholia luotolla, Alkot ei saa myydä viinaa luoton puolelta eikä ruokakaupatkaan. Että se tästä aloituksesta."

        Tuo on ikivanhaa tietoa. Periaatteessa lain mukaan luotolla myynti on kiellettyä mutta siinä on poikkeuksia mm. kansainvälisten luottokorttien kohdalla ja sattumalta juuri ne yleisimmät eli Visa ja Mastercard ovat näitä kansainvälisiä luottokortteja joilla ostaminen onnistuu ongelmitta. Ilman tätä poikkeusta ulkomaalaisten olisi vaikea ostaa alkoholia Suomessa muulla kuin käteisellä.

        No on kyllä ikivanhaa tietoa jos nelikymppisenä ei oo moisesta kuullutkaan! Ostan kaikki yksityistalouden menot visalla, että kulutusta on helppo seurata, alkoholit siinä myös. Ikinä kuullutkaan moisesta rajoituksesta. Lottoaminen ei visalla eli luotolla onnistu mutta kaikki muu kyllä.


      • TotuudenTorvinen
        ikiwanha kirjoitti:

        No on kyllä ikivanhaa tietoa jos nelikymppisenä ei oo moisesta kuullutkaan! Ostan kaikki yksityistalouden menot visalla, että kulutusta on helppo seurata, alkoholit siinä myös. Ikinä kuullutkaan moisesta rajoituksesta. Lottoaminen ei visalla eli luotolla onnistu mutta kaikki muu kyllä.

        Joiltain on mennyt sekaisin velaksi myynti ja luottokortti. Velaksi myynnin kielto liittyy siihen että ei saa olla "piikkiä" alkoholille eikä sitä saa myydä millään erillisillä luottosopimuksilla tai osamaksusopimuksilla. Luottokorttia ei lasketa velaksi myynniksi ja se on kaupan näkökulmasta ihan sama kuin pankkikortti- tai käteismyynti.


      • Anonyymi
        TotuudenTorvinen kirjoitti:

        Joiltain on mennyt sekaisin velaksi myynti ja luottokortti. Velaksi myynnin kielto liittyy siihen että ei saa olla "piikkiä" alkoholille eikä sitä saa myydä millään erillisillä luottosopimuksilla tai osamaksusopimuksilla. Luottokorttia ei lasketa velaksi myynniksi ja se on kaupan näkökulmasta ihan sama kuin pankkikortti- tai käteismyynti.

        Ota huomioon että Danny lakin seisoo , pituudestaan huolimatta!


    • Vanhemmatovat

      kovin itsekeskeisiä. Minun perheessä isä ei kännännyt, mutta muuten sekaisin. Jatkuva tappelu ja ahdistus. Äiti selitti myös tuota "lasten takia", vaikka lapset olisivat halunneet vain muuttaa pois. Elämä pyöri vain aikuisten ja heidän tunteittensa ympärillä. Nyt aikuisena näkee asiat selvästi. Tyttärenä samaistuin äitiin, jota pidin pitkään uhrina. Sitten, kun alkaa näkemään asiat selvästi, yököttää henkisesti heikko äiti. Vuosia meni, ennen kuin kykenin antamaan anteeksi. Itse olen käynyt läpi useita pitkiä masennusjaksoja, kun vaikea ymmärtää, että minä ansaitsen hyvän elämän.
      Mieti niitä omia lapsiasi ja ajattele, että kenet heistä mahdollisesti uhraat tämän onnesi vuoksi. Alkoholisti ei parannu lompakkoa piilottamalla.

      • Voimiasinulle

        Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Vaikka ero on aikuisten juttu, voi aiheesta kysyä lapsilta ja selittää tilanne. Vaatii rohkeutta, mutta ehkä lapset ymmärtävät. Omasta erosta kertominen lapsille oli vaikeaa, mutta lapset ottivat asian hyvin. Miehen pitää tunnustaa alko-ongelma itse, muuten parannusta ei tule. Jos lapset ovat samaa mieltä ja ongelmaa ei tunnusteta, eron harkitseminen voi olla vaihtoehto. Miehenä eron huono puoli oli lasten tapaaminen harvemmin. Pärjäätkö lasten kanssa?


      • Hanneli1
        Voimiasinulle kirjoitti:

        Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Vaikka ero on aikuisten juttu, voi aiheesta kysyä lapsilta ja selittää tilanne. Vaatii rohkeutta, mutta ehkä lapset ymmärtävät. Omasta erosta kertominen lapsille oli vaikeaa, mutta lapset ottivat asian hyvin. Miehen pitää tunnustaa alko-ongelma itse, muuten parannusta ei tule. Jos lapset ovat samaa mieltä ja ongelmaa ei tunnusteta, eron harkitseminen voi olla vaihtoehto. Miehenä eron huono puoli oli lasten tapaaminen harvemmin. Pärjäätkö lasten kanssa?

        Olen muutaman kerran erosta koittanut jutellakkin..se päätyy riitaan jonka volume on niin iso että koko talo kuulee...eli ei voi jutella normiäänellä ..Tää juomaputki 6pv luultavasti päättyy huomenna koska "varastin" mieheni rahat, passin...nyt kaikkien juomien pitäisi olla loppu..niin piti eilenkin mut eipä ollutkaan vaan täksi aamupäiväksi vielä riitti.
        Mä en vaan tajua tuota viinan himoa ja sitä jatkuvaa lupausta lopettamisesta. Uskon jollain tapaa että juomarin päässä on joku vialla. Ne raivarit ja uhkaukset. .tänäänkin uhattiin heittää sit ikkunasta läpi jos en anna rahaa viinaan ..tavallaan noi ei enää tunnu paljon miltään..miten tollaseenkin voi tottua? Oikeesti kyllä jossain kohtaa pelkäsinkin en vain näyttänyt sitä. Huomaan nyt että kirjoitan tavallaan henkilökohtaisesti sinulle..outo juttu mutta toisaalta nämä keskustelupalstat eivät ole mulle tuttuja..olen vaan lueskellut.
        Olet siis mies...oletko sinä se juomari vai ex vaimosi?
        Aamulla voi alkaa rahan tivaaminen ..ja taas se sama veisu...nyt juominen loppuu...olin ihan kauhee. ..jne. miten juomarin pää toimii kun olettaa että kaikki on taas hyvin ja häneen luotetaan..osaatko kertoa..?
        Ompas tämä tilitystä...tänne...tuntemattomille..ehkä samaa kokenuillekkin..Miksi jostain tulee juomari..keksiikö joku viisas selityksen..


      • Voimiasinulle

        En ole juomari eikä ex-vaimokaan. Erosimme paljon keveimmin perustein. Yhteiselämä ja tulevaisuus ei vaan tuntunut hyvältä. En tiedä, miten juomarin pää toimii, joitakin olen nähnyt ja ei se lopu yleensä ilman hoitoa, jos silloinkaan. Joillekin se aiheuttaa riippuvuuden. Uhkailut ja väkivalta, semmoista en voi käsittää, joten vaikea neuvoa, mutta en jaksaisi semmoista. Oletko yrittänyt hoitoonohjausta vai räjähtääkö silloinkin talo?
        Kai se on jollekin hyvä tilittää, tilanteesi ei ole helppo ja lapsetkin.


    • kgkgkgkgkgkgk

      Sinun kannattaa mennä johonkin terapiaan puhumaan asiasta. Kirkon perheneuvonta on ilmaista ja voi mennä kirkkoon kuulumatonkin ja sitten on tietysti a-klinikat, al-anon ja kunnalliset palvelut. Soita alkuun vaikka johonkin auttavaan puhelimeen. Mielenterveysseuralla on myös kriisikeskuksia, joihin voi ensin soittaa ja sitten mennä puhumaan ja miettimään asioita. Googlaa avunsaantipaikkoja, apua on aika paljon tarjolla jopa ilmaiseksi.

      Pullojen piilottelussa ei ole mitään järkeä, kyllä holisti ne juomansa aina jostain saa. Lapset etusijalle. Et maininnut mitään oletteko puhuneet asiasta vai onko se vaiettu salaisuus. Lapsethan tietävät kaiken, on turha luulo etteivät he huomaa "kulissia". Miksi ette ole pystyneet asiasta keskustelemaan? Pelkäätkä miestäsi vai mistä on kyse?

      Ensin pitäisi selvittää onko mies halukas lopettamaan ja vähentämään juomista ja puhua teidän suhteestanne. Alkoholismi vaikuttaa koko perheeseen. Ota selvää alkoholismista sairautena ja hakeudu itse hoitoon puhumaan asioista.Kaikkein huonoin vaihtoehto lasten kannalta on tilanteen jatkuminen samanlaisena. Kuten jo monet sanoivatkin niin se kaunis koti on jotain muuta kuin lapset haluavat ja tästä monet alkoholistien lapset ovat katkeria aikuisina. Siis siitä että joutuivat elämään alkoholismiperheessä.

      • kgkgkgkgkgk

        Tarkoitan puhumisella sitä ettei riidellä siitä paljonko juodaan ja milloin on käyty alkossa vaan ihan itse asiasta, miten alkoholi vaikuttaa koko perheeseen ja parisuhteeseen ja erityisesit lapsiin. Vaikutti siltä ettette pysty puhumaan ollenkaan asiasta keskenännne mikä tietysti pitää tilanteen paikoillaan. Ketään ei voi pakottaa puhumaan mutta itsellesi voit kuitenkin hakea apua, vaikka mies ei ensin lähtisikään mukaan tai ollenkaan. Kuulostaa että tilanne on pahasti jumissa.


    • NähtyOn

      Joko:

      A) Sinnittelet kuten nytkin

      B) Otat eron

      Alkoholismi on sairaus josta ei voi parantua kuin kuolemalla.

      • Anonyymi

        Kuole ja paranna maailmaa entistäkin vihreemmäkx


    • olennähnyt

      Kyllä alkoholismista voi parantua

    • äläsoopaile

      Sori mutta ei voi.

      Alkoholismi on sairaus, josta todellakaan ei parane. Sen voi pitää täysin oireettomana, eli lopettaa juominen totaalisesti. Mutta se ei tarkoita sitä, että itse sairaus olisi parantunut. Koska jos niin olisi, niin entisestä alkoholistista voisi tulla ns. kohtuukäyttäjä. Mutta näin ei tapahdu ikinä.

      Alkoholismin voi siis pitää oireettomana, eli kyse on vähän samasta asiasta kuin allergia. Kun välttää allergisoivaa elementtiä, pysyy ns. terveenä. Mutta allergia ei silti parane, se on olemassa.

      20 vuotta raittiina ollut alkoholisti voi kokeilla, jos kantti kestää. Parempi olisi, että ei kokeilisi. Asiantuntijat sanovat, että sillä hetkellä, kun sen ryypyn suustaan kulauttaa, ne 20 vuotta on kuin poispyyhityt, kaikki alkaa siitä, mihin silloin aikanaan jäi.

      Jos joku ihminen väittää parantuneensa alkoholismista, eli pystyy käyttämään alkoholia kohtuullisesti entiseen verrattuna, niin tämä ihminen ei oikeasti ole ollut alkoholisoitunut. Kyse on ollut vain alkoholin liika- tai suurkulutuksesta, niin kuin niitä termitetään. Siitä pystyy kyllä juomistaan hillitsemään ja vähentämään. Mutta kun alkoholi on sairastuttanut ihmisen, siitä sairaudesta ei enää koskaan parannuta. Ainoa tie pysyä kunnossa on täydellinen lopettaminen. Ja se merkitsee loppuelämän täysraittiutta.

      • Anonyymi

        Ei alkoholismi ole sairaus, se on itsekkyyttä kuin vihreä puolue. 😅


    • Mikäkaunisalkokoti

      Elätätkö sinä koko jengiä?

    • Sepelkää

      Seuraavan kerran kun se mieäs sanoo "erotaan" niin vastaa sille että juuu ja kyllä ja heti. Sitten katsot mitä tapahtuu ...

    • Evemarian

      Kirjoitit, että et haluaisi rikkoa perhettä ja kaunista kotia, vaan odottaa siihen asti kunnes lapset ovat isoja, mutta jos sinne asti odotat, rikot kauniin sielusi. Ja lastesi lapsuuden myös.

      En kehota sinua ottamaan eroa, koska sen päätöksen teet itse. Mutta sinun kannattaa miettiä asioita kunnolla. Jos et tunnu edes rakastavasi miestä enää, niin elämästäsi tulee kauhean raskasta ja kuluttavaa hänen rinnallaan, ellei hän muuta tapojaan.

      Ymmärrän tuon kodin merkityksen. Se on asia, jonka vuoksi niin monet vain kärsivät ja kestävät. Ja yhtä monet ovat sitä mieltä, että ei olisi kuitenkaan kannattanut, kun elämä ei niin onnellista ja auvoista siinä kauniissa kodissa kuitenkaan ollut.

      Jos lapsenne ovat vielä pieniä, on avioliittonnekin varmasti vielä aika nuori ja nuori olet itsekin. Sinun on nyt oltava vahva ja voimakastahtoinen, miehesi tuskin lähtee omasta aloitteestaan mitään asioita muuttamaan. Jollain lailla hänet on saatava käsittämään, että nyt on tosi kyseessä. Hänen on lopetettava alkoholin käyttö, tai tapahtuu jotain peruuttamatonta. Nyt hän selvästikin kuvittelee pelottelevansa sinua avioerolla. Mutta jos sillä samalla aseella lyödäänkin häntä itseään, hän kenties alkaa ymmärtää jotain. Kenties.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe