Taikahuilu

kooma

Kuuntelin juuri Mozartin Taikahuilu-oopperaa ja kiinnostaisi tietää kuinka moni ihminen pystyy samaan.Tarkoitan lähinnä Yön Kuningattaren aariaa.
Laulaja kiipeää yhä korkeammalle ja korkeammalle.
Moiseen ei pysty varmaan kuin kourallinen laulajia maailmassa.

19

4655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pies_descalzos

      Pystyy monikin sopraano jolla on koloratuuriin pääsevä ääni, tai sitten hyvin pitkälle koulutettu. Olin kerran katsomassa kun eräs huippu sopraanomme harjoitteli k.o aariaa ja näytti ylä-äänetkin tulevan vaivattomasti :-)

      • parasta korville

        vielä viime viikolla vaivatta ruohosen seppokin pystyi!


      • Nimetön

        Oonhan minäkin kuullut mozartin taikahuilun , niinkuin varmaan monet muutkin.
        Kyllä mäkin vähän ihmettelin että miten joku pääsee noin ylhäälle!
        En mäkään usko että kovin moni...
        Mutta itte oon aika korkeelle laulaja.


      • lauluvesseli
        Nimetön kirjoitti:

        Oonhan minäkin kuullut mozartin taikahuilun , niinkuin varmaan monet muutkin.
        Kyllä mäkin vähän ihmettelin että miten joku pääsee noin ylhäälle!
        En mäkään usko että kovin moni...
        Mutta itte oon aika korkeelle laulaja.

        tuo ruohosen seppokin! Ruohosen seppo kun vaikka yön kuningattarena ujeltaa niin korkealle siinä kapuaa ääni ja pieni mies kohoaa maasta ylöspäin aarian edetessä. Ruohosen seppo ei ole fakki-idiootti!


    • Sailbad Sinner

      ”…yön kuningattaren aariaa…”

      Tarkkaan ottaen hänellä on kaksi aariaa: 1. näytöksen ”Zittre nicht” (Taminolle) ja 2. näytöksen ”Der Hölle Rache” (Paminalle), mutta jos vain yön kuningattaren aariasta puhutaan, niin tätä jälkimmäistä tarkoitetaan.

      Korkeus ei ole ainoa ongelma, lisäksi pitää hallita vaikeat koloratuurikuviot ja pitkät vokaalilinjat ilman hengitystaukoja. Jos aarian ”Der Hölle Rache” laulaa nopeasti, vaikeutena on nopea koloratuuri; jos sen laulaa hitaasti, ilma loppuu kesken. Toisin kuin esimerkiksi Figaron häiden kreivittären aariassa ”Dove sono i bei momenti”, Mozart ei tee Yön kuningattarelle sitä palvelusta, että paikkaisi hengityspaikat huilulla.

      ”Der Hölle Rache” on huipentuma siinä ketjussa, joka osoittaa kuinka Mozart tympääntyi Wienin aatelistoon Wienin-vuosinaan 1781-91. Mozartilla koloratuurilaulanta kuvastaa ylhäisöä, koska tällaista laulantaa wieniläiset kuulivat nimenomaan hoviteatterissa. Yksityisteatterit esittivät yksinkertaisempaa ohjelmistoa, mm. saksalaista singspieliä (jonka genren huipentuma Taikahuilu on). 82: Seraljin Konstanze on täysin viaton sankarihahmo; 86: Figaron kreivitär on itse viaton, mutta tarvitsee palvelijansa apua petollisen aviomiehensä ojentamiseen; 87: don Giovannin Annan kostonhimo on toinen oopperan moottoreista, vaikka ooppera jättää vastaamatta, mikä osuus Annalla oli isänsä kuolemaan; 89: Così:n Fiordiligi pettää sulhasensa samana päivänä kun tämä lähtee ”sotaan”; 91: Tituksen Vitellia yrittää murhauttaa keisarin ja Yön kuningatar (myös 91) onkin jo varsin synkeä daami.

      Mikä levytys muuten oli kyseessä? Itselläni on Ingmar Bergmanin loistoesitys ruotsinkielellä (Pamina = Irma Urrila) ja sitten se, jonka kannessa on Diana Damraun kuva, esitys on muistaakseni Covent Gardenista.

    • """"...

      Kyllä se on ihan koloratuurisopraanojen perusohjelmistoa, ja niitä Suomessakin piisaa ihan mukavasti.

      • Qwerty

        Näitähän kuulee laulukilpailuissakin ihan mukiinmenevinä esityksinä.

        Yön kuningattaren roolin suurin ongelma on kuitenkin mielestäni kokonaisuus - pelkkä ääni ja laulullinen osaaminen näissä aarioissa ei riitä pitkällekään. Hyvin, hyvin harvoin näkee todella uskottavaa lavaesiintymistä yhdistettynä taidokkaaseen lauluun.


      • Monostatos

        Anna-Kristiina Kaappola lienee nimekkäin Suomen tämänhetkisistä Yön kuningattarista.
        http://www.kaappola.com/introduction.html Kovin monta TODELLA hyvää koloratuurisopraanoa ei Suomen kokoiseen maahan kerrallaan mahdukaan!

        Ei sovi toki unohtaa Dilbériä - syntyperäistä uiguuria (Kiinasta), joka joskus 20 vuotta sitten tuli, säväytti Mirjam Helin -laulukilpailuissa ja asettui asumaan tänne Suomen oopperaelämää rikastuttamaan!

        Levytyksistä tutuista maailmanluokan koloratuuritähtitädeistä tulevat ensimmäisinä mieleeni vaikkapa

        - Dame Joan Sutherland
        - Beverly Sills
        - Reri Grist
        - Cristina Deutekom
        - Renata Scotto
        - Lucia Popp
        - Edita Gruberová
        - Natalie Dessay
        - Sumi Jo
        - Cheryl Studer

        Onhan heitä toki muitakin...

        Taikahuilu lienee Savonlinnan oopperajuhlien esitetyin teos. August Everdingin ohjaus esitettiin siellä ensi kertaa 1973, jolloin olin sitä katsomassa (ensimmäinen oopperani!). Yön kuningattarena lauloi Monica Ivan - luullakseni unkarilaissyntyinen, silloin lähinnä Ruotsissa vaikuttanut koloratuurisopraano.

        Tuona kesänä Savonlinnan Taikahuilussa muuten nähtiin lavalla yhtaikaa kolme suomalaista bassosuuruutta: Martti Talvela (Sarastro), Kim Borg (Kaitsijapappi) ja Matti Salminen (yksi kolmesta haarniskoidusta miehestä). Juhlava juttu näin jälkikäteen ajatellen!

        Toisen kerran olen katsonut Taikahuilun Hartwall Areenalla puolenkymmentä vuotta sitten nähdyssä "jäähalliproduktiossa", jonka miehitys oli käsittääkseni enimmäkseen Itävallan suunnalta. Yön kuningattaren roolin esittäjän nimen olen jo ehtinyt unohtaa, mutta Sarastrona oli Matti Salminen. Olisikohan ollut niin, että joko Kaappola tai Dilbér lauloi Yön kuningatarta tuon produktion vaihtomiehityksessä, jossa taas Sarastroa teki joku muu kuin Salminen?

        Ingmar Bergmanin Taikahuilun olen katsonut TV:stä joskus muinoin. Ainoa ooppera, josta olen nähnyt peräti kolme esitystä (kun kuunteluita ei lasketa).

        Ennen Savonlinnaan menoa 1973 kävin "valmentautumassa" Töölön kirjaston musiikkikopissa kuuntelemalla koko teoksen läpi alkukielinen libretto kourassani (partituurista en olisi mitään ymmärtänytkään).


      • Monostatos
        Monostatos kirjoitti:

        Anna-Kristiina Kaappola lienee nimekkäin Suomen tämänhetkisistä Yön kuningattarista.
        http://www.kaappola.com/introduction.html Kovin monta TODELLA hyvää koloratuurisopraanoa ei Suomen kokoiseen maahan kerrallaan mahdukaan!

        Ei sovi toki unohtaa Dilbériä - syntyperäistä uiguuria (Kiinasta), joka joskus 20 vuotta sitten tuli, säväytti Mirjam Helin -laulukilpailuissa ja asettui asumaan tänne Suomen oopperaelämää rikastuttamaan!

        Levytyksistä tutuista maailmanluokan koloratuuritähtitädeistä tulevat ensimmäisinä mieleeni vaikkapa

        - Dame Joan Sutherland
        - Beverly Sills
        - Reri Grist
        - Cristina Deutekom
        - Renata Scotto
        - Lucia Popp
        - Edita Gruberová
        - Natalie Dessay
        - Sumi Jo
        - Cheryl Studer

        Onhan heitä toki muitakin...

        Taikahuilu lienee Savonlinnan oopperajuhlien esitetyin teos. August Everdingin ohjaus esitettiin siellä ensi kertaa 1973, jolloin olin sitä katsomassa (ensimmäinen oopperani!). Yön kuningattarena lauloi Monica Ivan - luullakseni unkarilaissyntyinen, silloin lähinnä Ruotsissa vaikuttanut koloratuurisopraano.

        Tuona kesänä Savonlinnan Taikahuilussa muuten nähtiin lavalla yhtaikaa kolme suomalaista bassosuuruutta: Martti Talvela (Sarastro), Kim Borg (Kaitsijapappi) ja Matti Salminen (yksi kolmesta haarniskoidusta miehestä). Juhlava juttu näin jälkikäteen ajatellen!

        Toisen kerran olen katsonut Taikahuilun Hartwall Areenalla puolenkymmentä vuotta sitten nähdyssä "jäähalliproduktiossa", jonka miehitys oli käsittääkseni enimmäkseen Itävallan suunnalta. Yön kuningattaren roolin esittäjän nimen olen jo ehtinyt unohtaa, mutta Sarastrona oli Matti Salminen. Olisikohan ollut niin, että joko Kaappola tai Dilbér lauloi Yön kuningatarta tuon produktion vaihtomiehityksessä, jossa taas Sarastroa teki joku muu kuin Salminen?

        Ingmar Bergmanin Taikahuilun olen katsonut TV:stä joskus muinoin. Ainoa ooppera, josta olen nähnyt peräti kolme esitystä (kun kuunteluita ei lasketa).

        Ennen Savonlinnaan menoa 1973 kävin "valmentautumassa" Töölön kirjaston musiikkikopissa kuuntelemalla koko teoksen läpi alkukielinen libretto kourassani (partituurista en olisi mitään ymmärtänytkään).

        Täällä: http://www.dutchdivas.net/frames2/highC.html

        joitakin RealAudio-ääninäytteitä siitä, kuinka valioluokan koloratuurisopraanot panevat parastaan. Kuunnelkaapas!

        Mado Robin: Venetsian karnevaalit (säv. Francisco Tàrrega?)
        Erna Sack: Kevään ääniä (Johann Strauss nuor.)
        Maria Callas: "Kelloaaria" (Lakmé, Léo Delibes)
        Natalie Dessay: Popoli di Tessaglia (W.A. Mozart?)

        Onhan tuolla sitten vastapainoksi näytteitä siitä, miten Matti Salminen möräyttelee Osminina (Mozart: Ryöstö seraljista) ja Viktor Vishnjakov urahtelee jos mahdollista vieläkin alempaa jossakin slaavilaisessa kirkkomusiikkiteoksessa.

        Tuota Osminin aariaa "Ha, wie will ich triumphieren!" sanotaan oopperakirjallisuuden kuriositeetiksi siinä mielessä, että Mozart on siinä kirjoittanut laulettavaksi alemman sävelen kuin kukaan missään oopperassa. En ole muusikko enkä osaa sanoa, miten "low D" oikein ilmaistaan suomenkielisellä sävelasteikolla.


      • lauluvesseli
        Monostatos kirjoitti:

        Anna-Kristiina Kaappola lienee nimekkäin Suomen tämänhetkisistä Yön kuningattarista.
        http://www.kaappola.com/introduction.html Kovin monta TODELLA hyvää koloratuurisopraanoa ei Suomen kokoiseen maahan kerrallaan mahdukaan!

        Ei sovi toki unohtaa Dilbériä - syntyperäistä uiguuria (Kiinasta), joka joskus 20 vuotta sitten tuli, säväytti Mirjam Helin -laulukilpailuissa ja asettui asumaan tänne Suomen oopperaelämää rikastuttamaan!

        Levytyksistä tutuista maailmanluokan koloratuuritähtitädeistä tulevat ensimmäisinä mieleeni vaikkapa

        - Dame Joan Sutherland
        - Beverly Sills
        - Reri Grist
        - Cristina Deutekom
        - Renata Scotto
        - Lucia Popp
        - Edita Gruberová
        - Natalie Dessay
        - Sumi Jo
        - Cheryl Studer

        Onhan heitä toki muitakin...

        Taikahuilu lienee Savonlinnan oopperajuhlien esitetyin teos. August Everdingin ohjaus esitettiin siellä ensi kertaa 1973, jolloin olin sitä katsomassa (ensimmäinen oopperani!). Yön kuningattarena lauloi Monica Ivan - luullakseni unkarilaissyntyinen, silloin lähinnä Ruotsissa vaikuttanut koloratuurisopraano.

        Tuona kesänä Savonlinnan Taikahuilussa muuten nähtiin lavalla yhtaikaa kolme suomalaista bassosuuruutta: Martti Talvela (Sarastro), Kim Borg (Kaitsijapappi) ja Matti Salminen (yksi kolmesta haarniskoidusta miehestä). Juhlava juttu näin jälkikäteen ajatellen!

        Toisen kerran olen katsonut Taikahuilun Hartwall Areenalla puolenkymmentä vuotta sitten nähdyssä "jäähalliproduktiossa", jonka miehitys oli käsittääkseni enimmäkseen Itävallan suunnalta. Yön kuningattaren roolin esittäjän nimen olen jo ehtinyt unohtaa, mutta Sarastrona oli Matti Salminen. Olisikohan ollut niin, että joko Kaappola tai Dilbér lauloi Yön kuningatarta tuon produktion vaihtomiehityksessä, jossa taas Sarastroa teki joku muu kuin Salminen?

        Ingmar Bergmanin Taikahuilun olen katsonut TV:stä joskus muinoin. Ainoa ooppera, josta olen nähnyt peräti kolme esitystä (kun kuunteluita ei lasketa).

        Ennen Savonlinnaan menoa 1973 kävin "valmentautumassa" Töölön kirjaston musiikkikopissa kuuntelemalla koko teoksen läpi alkukielinen libretto kourassani (partituurista en olisi mitään ymmärtänytkään).

        haluaisin listaan lisätä vielä ruohosen sepon!


    • ex-sibisläinen

      "vanhalla" Akatemialla kuumana syysiltana kaikki tuntuivat harjoittelevan ikkunat auki. Eräästä luokasta kuului mainittua aariaa. Ajattelin jo silloin, miten etuoikeutettua on opiskella sitä mitä haluaa ja kuulla toisten upeita esityksiä - vaikkapa "vain" harjoitteluhuoneesta.

      • jones

        hienoa, että pääsit haluamaasi ammattiin! Itse en päässyt edes konservatorioon, koska olin niin huono. Olen onnellinen puolestasi, hienoa, että jaat upean muistosi meidän kanssamme. Voin kuvitella Helsingin hurisevan taustalle, ratikan kirskahduksen, kesäisen lämmön, joka nostaa ikkunan liepeille tuoreen asfaltin tuoksua. Ja sitten kuuluu tuo musiikki!
        Juovuttaa kuin laatuviini...


      • lauluvesseli

        ja olen aivan varma että kuulit silloin ruohosen sepon tulkitsevan kyseistä nättiä kipaletta. Se oli herkkä, koskettava ja unohtumaton hetki.


      • ex-sibisläinen
        lauluvesseli kirjoitti:

        ja olen aivan varma että kuulit silloin ruohosen sepon tulkitsevan kyseistä nättiä kipaletta. Se oli herkkä, koskettava ja unohtumaton hetki.

        sepi oli silloin komennuksella saksassa


      • muisti pelaa muusikolla
        ex-sibisläinen kirjoitti:

        sepi oli silloin komennuksella saksassa

        ser sillon oli kato sepi suomessa poikkeemassa, se filmas telkalle tota Rigolettoo ja osallistu samalla janowitzin gundulan mestarikurssille, jossa tuotakin kipaletta reenasi. Kyllä vaan niin ihanan ihmeellisesti on, että sepihän se siis kuitenkin oli joka siinä niin Königininä palkeet paisuen päästeli! Eikös ollutkin unohtumaton kokemus ja ihmeellinen yhteensattuma. Se on totta, että ruohosen seppo oli suosittu poika saksan oopperataloissa, mutta kyllä ne sentäs joskus suosikkitenorinsa lomille ja suomikeikoille päästivät!


      • lauluvesseli
        muisti pelaa muusikolla kirjoitti:

        ser sillon oli kato sepi suomessa poikkeemassa, se filmas telkalle tota Rigolettoo ja osallistu samalla janowitzin gundulan mestarikurssille, jossa tuotakin kipaletta reenasi. Kyllä vaan niin ihanan ihmeellisesti on, että sepihän se siis kuitenkin oli joka siinä niin Königininä palkeet paisuen päästeli! Eikös ollutkin unohtumaton kokemus ja ihmeellinen yhteensattuma. Se on totta, että ruohosen seppo oli suosittu poika saksan oopperataloissa, mutta kyllä ne sentäs joskus suosikkitenorinsa lomille ja suomikeikoille päästivät!

        sanat suustani, hyvämuistinen. Noin se oli, sepi oli suomessa poikkeemassa. Siinä telkkariversiossa nimiroolin lauloi tyrväisen veikko, siinä nousi liikutuksen kyynelet meillä kaikilla silmään. Siinä proggiksessa oli sepi muuten kaksoisroolissa: oli mantuan herttua ja sitten myös lauloi gildan roolin, kun tikan pirkkoliisalla vei lenssu äänen. Se pirkkis lauloi silleen playbackina ja ääni lähti ruohosen seposta. On se semmonen poika tuo ruohosen seppo!


    • jukkais

      Kuunnelkaapa Mirjam Helin voittajaa Julia Lezhnevaa. Loistava at the Britts (rossini).

    • PA_PA_PA

      Moni osaa. Varsinkin laulajattaret ovat kehittyneet huimasti 12 viime vuoden aikana.
      Papagenon aaria suihkuversiona on paljon vaikeampi.

    • kaapeli12

      täytyy olla valtavat tuskat kun rääkyvät niin pahasti. kyllä nykyään löytyy varmaan morfiini tuubi perseeseen että loppuu nuo tuskat, tosi pervoo toiset menee oikein kattomaan kun joku tuskissaan rääkyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5106
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1828
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1507
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1457
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1204
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1203
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1046
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1025
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      974
    Aihe