kurkkua myöten täynnä citikan surkeutta

surkelaatu

ostin 2001 mallin jumpyn pikkupakuksi. ajettu oli 220tkm. ensin meni kytkimen painelaakeri. korjaaja sanoi ettei näissä kestä kuin 100tkm painelaakeri. no sen vielä hyväksyin että joku remppa tulee. seuraavaksi tuli talvi ja kone ei ilman lohkoa käynnistynyt vaikka on muuten kunnossa. hehkureleet uusin ja hehkutulpat. ei vaikutusta. okei, sitten selvisi että näissä pitää säätää venttiilit kun alkaa kantamaan imuventtiilit muutoin ja ei käynnisty. okei, senkin tajuan. sitä en tajua että venttiilin säätöä varten pitää irroittaa koko jakopää koska on palasäätö. todella kallis remontti. huonosti suunniteltu auto. samalla tapaa alapalloniveliä ei saa uusittua vaan KOKO hemmetin alapää uusiksi ja taas maksaa. citikaa ei olla suunniteltu ajajan ehdoilla vaan korjaajien ja varaosakaupan eduksi.

viimeinen niitti tuli hetki sitten. turvavyöt paukahti. laukesi räjähtyspanokset ilman syytä yks kaks. ja nyt saan pelätä ajaessani että turvatyynynkin laukeaa kun citikoissa on sitä tapahtunut ennenkin. turvatyynyä ei kannata huollattaa. on liian kallis. olen autoni kanssa nyt umpikujassa kun tuota ei uskalla myydäkään ettei saa syytettä mistään jos se tyyny laukeaa. olen niin kurkkuani myöten täynnä citikan osaamattomuutta ja järjettömyyttä kestävän ja luotettavan auton suunnittelussa ettei kukaan tajua.

ei ranskalaista autoa enää koskaan. japanilaiset on tehty kestämään ja ajettaviksi. ranskalaiset on tehty seisomaan korjaamolla. kymmeniä autoja olen ajanut ja koskaan ei ole autot näin hajoilleet ja tullut typeriä suunnitteluvirheitä eteen.

7

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NykyäänNäin

      Tuota,kyseessä siis 16 vuotta vanha auto jonka laskettu käyttöikä leppoisissakin olosuhteissa on umpeutunut vuosia sitten saati täällä Siperiassa.
      Yleensä pakut ovat muutenkin vain ajettu,kolhittu,kärsineet kaltoinkohtelua ja laitettu kiertoon uuden tieltä.
      Jos tuo vielä liikenteessä on ja halutaan pitääkkin niin taatusti rahaa palaa ja tyystin hukkaan heitettyäkin ollen pitkitettyä tekohengitystä ennen lopullista kilvistä poistoa ja paalausta kunnes tulee niin iso vika ettei sitä enää mitään järkeä korjata.
      Fakta on nykyautoissa semmoinen ettei niitä ole tarkoitettu korjailtavaksi enää sen suuremmin,mitä nyt satunnaisesti niveliä,jarruosia,urahihnaa,polttimoita jne mutta ei edes jakohihnaa vesipumppuineen tai vanhan-ajan moottoriremontteja koska ne vaativat niin paljon purkamista ja erikoisosaamista kalliita osia auton arvoon nähden että kannattaa unohtaa samantien,samaten ruiskutusjärjestelmien viat ovat tyyriitä korjauttaa.
      Arvo ei nouse euroakaan vaikka kultaosin korjaisit mutta jos itse osaa tehdä ja tilat siihen eikä laske työlleen hintaa mutta haluaa puuhastella niin mikäs siinä.

      Harrasteautot on eri juttu ja käyttöautot toinen asia,moiset jo yli 10 vanhat ,200tkm pikkupakut on kaikkea muuta kuin huolettomia käyttöautoja koska niitä ei itse pahemmin enää korjailla ja ne ovat muutenkin muovista kertakäyttöosista kasattuja.
      Sellaisiksi "huolettomiksi käyttöautoiksi"(onko sellaisia) minä katson alle 10v vanhat ja mieluusti alle 200tkm ajetut joilla hyvä huoltohistoria,merkki kuin merkki eikä Japanista enää mitään pakettiautoja edes tuoda,kaikki ne on tehty tyystin jossain muualla nykytyyliin,ainoastaan merkki voi olla Japanilainen vaikka itse automallikin saattaa olla monella eri keulamerkillä myynnissä kuten esim juuri Jumpy.
      Moni on toista mieltä mikä on kenellekkin huoleton,joku pitää 5v max ikänä autolleen ja löytyy niitäkin joille se on 20v tai 2v.....

    • kohtuutta_edes_hieman

      "viimeinen niitti tuli hetki sitten. turvavyöt paukahti. laukesi räjähtyspanokset ilman syytä yks kaks. ja nyt saan pelätä ajaessani että turvatyynynkin laukeaa kun citikoissa on sitä tapahtunut ennenkin."

      Ei autonvalmistajat itse turvatyynyjä eikä paljoa muutalkaan valmista, vaan ne tulevat suurilta alihankkijoilta, joskaan en tiedä mikä taho ne Citroenille valmistaa.

      - http://www.is.fi/autot/art-2000001125117.html

      - http://www.talouselama.fi/uutiset/takata-vetaa-takaisin-35-40-miljoonaa-lisaa-turvatyynya-6548414

      - http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/takata-skandaalissa-uusi-kaanne-turvatyyny-rajahti-aivan-uudessa-volkkarissa-3328423

      Avauksen pitkässä, jo hyvin paljon ajettua ammattiliikenteen autoon kohdistuvassa valituksessa en havainnut edes mainintaa siitä millä koneella ko. paku on.

      Kaikissa autoissa on omat ongelmansa, eikä liene yhtäkään, joka olisi suunniteltu leego-palikoiden selkeällä logiikalla korjauksia ajatellen.

      Ennenkuin ostaa itselleen entuudestaan vieraan automallin, niin kannattaa selvitellä merkin, mallin ja mm. eri koenversioiden etuja ja haittoja. Joskus aivan sama auto jollakin koneella on ok ja toisella koneella huonompi valinta.

      On se kuitenkin kumma kun vuosista toisiin pitkin Eurooppan teitä liikku pilvin pimein Jympyjäkin ammattiajossa ja siviilikäytössäkin. Mikäli se olisi pommi, niin eihä sitä kukaan varsinkaan ammattiajoon ottaisi.

    • mers.sumies

      Nää on sellasia köyhän kompromisseja.
      Olen paljon ajanut ammatikseni ja firmaan on satunnaisesti eksynyt muitakin kuin mersuja, valitettavasti.

      Nämä fiat pösö shitikka merkin pakut (samoja siis kaikki) huomaa jo ohjaamoon mennessä että ei tätä ihan loppuun saakka ole suunniteltu, kaikessa on sellainen ranskalainen muovisuus ja kummallinen tapa toteuttaa asioita mitkä on jo keksitty.

      Kuten käsijarrun sijoituspaikka aivan järjetön siinä kuskin penkin ja oven välissä, sitä ei voi käyttä edes avaamatta ovea :) Toinen juttu että kun käsijarru on päällä niin se käsijarrun kahvanpää ottaa alareiteen aika kivan tuskallisesti kiinni autosta poistuessa. Kertaakaan ei pakussa käynyt niin kuin kävi jossain rellun tila-autossa että jalka otti kiinni, ottaa aina kiinni, siihen käsijarrun kahvaan ja kun vapautus nappi on siinä kahvan päässä niin käsijarru vapautuu, pykälä kerrallaan. Olin jättämässä asiakkaita kyydistä kun nousin autosta ulos ja käsijarru vapautui, auto oli vielä mäessä että hyvä etten jäänyt autoni alle kun se läks liikkeelle taaksepäin, kerkisin onneksi vetää käsijarrua lisää päälle.

      No se käsijarrun uudesta sijoituksen keksimisestä.
      Kuskin penkkiä ei voi nostaa ylös koska tuulilalasin yläreuna tulee jo näkökenttään sitten, olen 188cm pitkä. Ajoasento on outo, ei siinä kyllä viihdy kuin pakon edessä, huono istua mutta vähän tilannetta pelastaa se että pakut mitä meillä oli niin olivat automaatilla, vielä kytkin poljin tuohon niin vitutus olisi kruunattu maksimaallisesti.
      Kattokaapa jehtron kommemtit ohjelmasta kun hän ajoi jollain shitikan tai fiiatin pakulla :D Jakso oli muistellen ettän oli venettä ostamassa..

      Muuten aika hyvä ajaa, tehokkaimmalla koneella tyhjä paku niin kulkee kyllä, kiihtyy tosi hyvin.

      Takaovet on sellaiset että niistä ei oikein tiedä onko ne kiinni vai auki, kai se kiinni on kun ovet laittaa kiinni, näyttää ainakin siltä, ihme hempulat.. Vertaa mersun pakun takaoviin, 7 vuoden jälkeenkin mun pakussa ne menee kiinni kuin kassakaapin ovi, kevyesti ja nätisti eikä tartte paiskoa ja miettiä onko ovet kiinni.

      Kannattaa kokeilla muitakin pakuja kuin näitä shitikoita ja fiakoita.

      Paljon kai kehuttu transitti, no enpä menis kehumaan kovin korkeelle, firmaan on tullu nyt tuollaisia ja pajalla käyvät enemmän kuin mersun pakut, halavala saa ja vielä manuaali paskalaatikoilla.

      • kohtuutta_edes_hieman

        Bla blaa blaa ja taas blaa blaa, vali vali vali. Menepä ajelemaan ristiin rastiin Keski-Euroopan teille ja katselle millaisilla pakuilla ym. autoilla ammattiliikenne poliiseista hälytysajoneuvoihin ja takseihinkin ymv. ajelee. Siellä on laajasti suunnilleen kaikki merkit edustettuina, myös nuo ranskalaiset.

        Mikäli ranskalaiset merkit olisivat niin loputtoman ja mahdottoman huonoja rakkineita, niin eipä niitä vuosikymmenistä toisiin ko. käytössä olisi eri maissa.

        Joillakin nuo autoasiat vain kippaavat raskaasti yli ja muuttuvat liki fundamentaliseksi uskonnoksi ja pienen, sekä kovin lyhyen elämän keskiöksi.


    • rellupösösitukka

      Paras paku oli on toyota, Nämä ranskan toyotat kannattaa unohtaa. Ja jos auto on 5 vuotta vanha vikaa- niinkuin täällä joku jo kirjoitti- löytyy oli mikä oli.

      • kohtuutta_edes_hieman

        Höpö höpö. PSA & Co fr-kulkineita vanhempina ja paljon ajettuina on Euroopan tiestöt täynnänsä. Oleellista on se miten autoa on käytetty ja miten siitä on pidetty huolta. Sama toiki kaikissa rakineissa.

        Kuitenkin nykyautot ovat elektonikkaa automatisointeineen aivan liian täyteen tungettu, eli riskeeraavat vanheta huonommin merkistä riippumatta.


    • Maailmanautoja

      Voi taivas,katsoppas missä se "Mersu"saattaa olla tehty,mistä osista ja joissain malleissa on ihan Renaultin kone eli Citanissa!
      Vito ja lie muitakin malleja tehdään Espanjan auringon alla ja pistänevät tomaatteja ym etelän hetelmää tavaratilan täyteen samaan rahtiin kun tänne pohjanperukoille tulee satsi laivalla.
      Se on kuule se aika ohi kun Mersu oli joku taikasana,valitan.
      PSA ja Fiat on aika kovaa valuuttaa yhteistömalleineen ja seuraavana tulee Nissan-Renault koska Mersu on hinnoitellut itsensä pihalle ja ne jotka moisen ostaa eivät saa yhtään enempää laatua kuin muutkaan,ylihintaa kylläkin.
      Opel on parempi ostos,niillä on monenmoista pakettiautoa ja Ford samoin.
      Opeleilla rasittaa vakavat laatikkongelmat Vivaroissa ja Fordeilla koko auton huono laatu joka on rasittavaa ja kallista omistajille.
      Toyota on nykyään pakupuolella=PSA omin muovilistoin naamiotuna.
      Vanhoja Hiaseja tähän on turha vetää,ne rupeaa olemnaan menneen talven lumia kuten Hyundaitkin,molemmat oli kylläkin lujia silloin joskus 10-15v sitten kun olivat tuoreita.
      Kaikkia nykyautoja koskee surkeus kestävyydessä,moottori tungettu täyteen tavaraa,läppää ja anturia niihin liittyviä EGR venttiilejä ja aivan liikaa elektroniikkaa koska oletetaan että siinä pitää olla kaikki vipstaakit kuin henkilöautossakin,heppoinen alusta nivelineen,muovisuus ja kovin tarkasti laskettu auton käyttöikä ennen kuin paali kutsuu,tekohengitys liian kallista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      70
      4908
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3349
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2592
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1675
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1302
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      217
      1047
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      985
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      875
    Aihe