Aila Ruoho katalyyttinä.

Seuraaja11

Historiaan hieman perehtyneenä, voi todeta ensiksi sen, että siellä missä keskiluokka tuntee olonsa ahdistuneeksi, niin siellä vähemmistöjä vainotaan. Tähän prosesuosiin työkaluja tarjoavat saavat palstatilaa ja heillä on nostetta. Yhteiskunta, jonka merkittävin voima on keskiluokka etsii väylää, johon purkaa ahdistuksensa.

Turhautumisen kohde:
1. Ryhmän täytyy olla riittävän pieni, muttei aivan olematon.
2. Ryhmän täytyy selkeästi erota valtaväestöstä.
3. Ryhmän horjuttaminen ei aiheuta taloudellisia tappioita merkittävässä mitassa.

Kautta Euroopan historian juutalaiset ovat täyttäneet nuo kriteerit. Nykyisin juutalaiset ovat saaneent niin paljon taloudellista vaikutusvaltaa, ettei minkään maan keskiluokka uskalla käydä enää heidän kimppuunsa, joten kohde turhautumisen purulle täytyy etsiä jostain muualta.

Pysytään kuitenkin Suomessa.

Globalosaatio alkoi murjomaan alempaa keskiluokkaa 2000-luvulla, kun Nokian veto hiipui. Äärioikeisto tarjosi syötiksi maahanmuuttajia ja muslimeja ja tämän syötin alempi keskiluokka ja työväestö nielaisi.

Perinteiselle keskiluokalle ja ylemmälle keskiluokalle on valjennut pikkuhiljaa, että he tulevat olemaan Globalisaation ja automaatin suurimmat häviäjät. Hyväpalkkaiset keskiluokan asiantuntijatehtävät katoavat. Keskiluokka on tajunnut, että he joutuvat itse työttömiksi suurella todennäköisyydellä ennen eläkeikää. Heidän lapsensa ovat heitä köyhenpiä, sairaanpia, eikä hyväpalkkaista läpi elämän kantavaa työpaikkaa ole edessä. Lisäksi yhteiskunnan sosiaaliturva ja järjestelmät ovat jatkuvasti reformissa alaspäin.

Tähän keskiluokan ahdistukseen tarjoaa lievitystä Aila Ruoho, UUT, Joni Valkila ja Johanneksen Poika. Suhteessa ongelmien yhteiskunnaliseen vaikutukseen he saavat aivan massiivisesti palstatilaa ja näkyvyyttä mediassa. Kuin raivo härkä, keskiluokka etsii turhautumiselle kohdetta, mutta kohteen on oltava sellainen, jolla kuitenkin pidetään hajurako työväestöön ja pysytään sivistyneen ihmisen kirjoissa kuitenkin.

Ihmisessä toimivat mekanismit ovat samoja. Kuitenkin ihmisen suuri tarve on samaistua ryhmään. Siksi nämä eri ryhmät haluavat turhautua eri uskonnollisiin liikkeisiin. Alempi keskiluokka ja työväestö purkaa kiukkuansa muslimeihin. Heitä ei valkoihoinen jehovantodistaja häiritse. Perinteinen keskiluokka taas taas haluaa pitää hajurakoa työväestöön ja siksi hakee turhautumisensa ihmisistä, joihin purkamalla kiukkua ei menetä ns. sivistyneen ihmisen leimaa.
Tähän tarpeeseen Aila Ruoho, UUT, Joni Valkila ja kumppanit tarjoa sytykettä. He tietävät jehovantodistajien aiheuttaman ongelmien laajuuden yhteiskunnassa, eli mitätön, suhteessa päälle kaatuvijn ongelmiin. Toki he täyttävät roolinsa iloiten, koska saavat roolistaa kukin sellaista hyötyä elämäänsä, mitä arvostavat.

71

845

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja-sitten-asiaan

Jt:t varsinkin vanhemmat ja tienraivaajat alkavat olemaan todella katkeria, pettyneitä ja osa jopa vihamielisiä ja se on ihan ymmärrettävää kun on vuosikymmeniä ravattu kentällä ja odotettu luottaen, että eletään ihan just lopussa ja kun kumminkin tajutaan, että kaikki ei ole ihan niin kuin sanotaan, pahinta, että alkaa tajuamaan eläneensä valheessa koko ikänsä.

Turhautuneisuus ja pettymys ilmenee jokaisella persoonalla hieman eri lailla. Sitä turhautumista ja pettymystä osa sitten sinkoaa esim. viattomiin ulkopuolisiin ihmisiin ja etenkin niihin jotka ovat uskaltaneet lähteä tuosta uskonnosta pois.

Toivon, että nämä turhautuneet uskaltaisivat ottaa ensimmäisen askeleensa ja lähteä pois, vaikka tiettyjä uhrautumisia se tietäisikin, mutta parempi sekin kuin olla pettyneenä ja vihaisena.

• EtUnohduRakas

Ei ole tarpeen puuttua vain suuria massoja koskettaviin ongelmiin. Yksilöilläkin on arvoa. Jokaisella ihmisellä on arvo ja jokaisen ihmisyksilön kärsimyksellä on merkitys.

Olisi hyvin kyynistä ajatella, että vain isoihin massoin liittyviin ongelmiin pitäisi puuttua ja vain näiden ongelmien tulisi saada näkyvyyttä ja julkisuutta.

Tärkeitä yksilöitä ja ihmisiä ne Jehovan todistajat-liikkeen uhritkin ovat. Jehovan todistajat-liikkeen julmuudet eivät sitä paitsi kosketa vain tuon uskonnon jäseniä, vaan myös siitä irtaantuneita julman karttamisrangaistussysteemin seurauksena. Samoin monille irtaantuneille saattaa jäädä vuosien traumatkin. Osa irtaantuneista tai siitä haaveilleista päätyy vaikeassa elämäntilanteessaan ja ahdistuksissaan jopa itsemurhaan.

Olen todella iloinen siitä, että Jehovan todistajat-liikkeen julmat toimintatavat saavat näkyvyyttä ja niistä varoitetaan.

Mitä sillä on väliä, jos joku keskiluokkainen on esim turhautunut ja se jotenkin saa hänet erityisen innokkaasti paneutumaan Jt-lahkon julmuuksista lukemiseen ja puhumiseen. Ei lahkon ongelmiin huomionsa kiinnittävien ihmisten omat ongelmat tai turhaumat mitenkään poista JT-lahkon julmuutta ja vahingollisuutta. Tuollaiset spekuloinnit vain tarkoitushakuisesti yrittävät johdatella huomiota itse pääasiasta, joka on noussut esille julkisuuteen eli juurikin Jt-lahkon opetusten ja toimintatapojen julmuus.

On tietynlainen ad hominium-argumentointivirhe kiinnittää huomio keskustelijoiden omiin (oletettuihin) ominaisuuksiin ja yrittää näin kääntää huomio pois itseasiasta eli Jt-lahkon epäkohdista ja haitallisuudesta.

Yleinen oletettu Suomen Suomen yhteiskunnallisesta yms tilanteesta johtuva "keskiluokan ahdistus" ei ole kummoinenkaan juttu verrattuna siihen ahdistukseen, jota sairaiden uskonlahkojen, kuten nyt erityisesti Jehovan todistajien, edustajat voivat saada aikaan lahkon oppeihin ja toimintatapoihin uskomaan alistetuissa ihmisissä, joilla ei ole edes normaalia poispääsytietä tilanteestaan. Jt-lahkohan on siitä erityisen järkyttävä yhteisö, että pois lähtijöitä rangaistaan niin pahasti, että jopa koko lähipiiri voi hylätä. Jopa omat vanhemmat ja sisarukset, jopa kaikki läheiset ystävät voivat hylätä kerralla.

Juutalaisia todella vainottiinkin ja näin tapahtui, vaikka he eivät olleet edes toimineet julmasti toisia kohtaan. Se on kauhea ja surullinen asia. Sen sijaan tällä hetkellä Suomessa vyöryvä kritiikin aalto Jehovan todistajat-lahkoa kohtaan on perusteltua ja asiallista kritiikkiä, joka johtuu Jt-lahkon omista sairaista ja julmista toimintatavoista. Se ei ole mitään vainoa, vaikka Jt-lahko saattaa väittää itse niin.

Kun juutalaisia vainottiin ja tapettiin, eivät esim natsit silloin mitenkään yrittäneet suojella ja auttaa juutalaisia vaan päinvastoin: jopa henkikin vietiin.

Sen sijaan ihan tavalliset suomalaiset, aatteistaan huolimatta ja yhteiskuntaluokastaan huolimatta, ovat heränneet huoleen Jehovan todistajat-lahkon uhreista eli Jehovan todistaja-yksilöistä ja ex-Jehovan todistajista. Erityisesti Jt-perheissä syntyneet ja kasvaneet lapset ovat suuressa henkisessä ja tietyissä tilanteissa ihan fyysisessäkin vaarassa. Heidät ensin painostetaan nuorena kasteelle Jt-uskontoon ja sitten jos he päätyvätkin myöhemmin eri maailmankatsomukseen, heidät törkeästi ja kylmästi hylätään. Heidän harrastus-, opiskelu-, työnäkymiään rajoitetaan rankasti ja heidät yritetään eristää elämään suljetussa Jt-kuplassa. Yhteiskunnallinen osallistuminenkin mm vaaleissa äänestämällä tai poliittisissa puolueissa toimimalla on kielletty erottamisen uhalla. Verensiirtojenkin opetetaan olevan väärin ja jopa hengenvaarallisessa tilanteessa painostetaan verensiirroista kieltäytymiseen lahkosta erottamisen uhalla.

On todella tärkeää, että tälläiseen ihmisoikeuksia polkevaan toimintaan, jota Jt-lahko harjoittaa, puututaan edes informoimalla ja kritisoimalla sitä julkisuudessa. Se voi auttaa ainakin siinä, että mahdollisimman harva enää ajautuisi tuollaiseen vahingolliseen lahkoon. Toivon mukaan moni myös saa voimia irtaantua tuosta lahkosta ja pääsee terveempään, tasapainoisempaan ja turvallisempaan elämänmenoon kiinni.

Oman rakas lapsuuden ydinperheeni jäsen kuoli Jt-lahkon toiminnasta juontuvista syistä. Hän oli herkkä, älykäs ja ihana persoona. Hänen elämänsä ei kulkenut kuin suurten massojen elämä keskimäärin. Silti hänen turhilla Jt-lahkon opetuksista ja toimintatavoista juontuvilla kärsimyksillään oli ja on väliä. Jokaisella yksilöllä on väliä, ei vain suurilla massoilla!

Hän ja hänen kuolemaansa johtaneet syyt ovat tärkeitä. En tule koskaan koko elämäni aikana lopettamaan Jt-lahkosta varoittamista. Olen kiitollinen, että on muitakin ihmisiä, jotka eivät tule lopettamaan. Saat uskoa, että me pidämme tätä asiaa esillä sinnikkäästi. Jokaisella ihmisellä on väliä!

• Seuraaja11

En ollenkaan väitä, etteikö jehovantodistajien keskuudessa ole ongelmia. Se mitä esitän on, että tämänkaltaiselle informaatiolle on yhteiskunnallista tilausta ja nostetta.

Mitä tuulee esitykseesi siitä, että suomalaiset ovat heränneet jehovantodistajuuden aiheuttamiin ongelmiin ja haluavat auttaa jehovantodistaja lapsia on kyllä varsin erikoinen tulkinta. Haloo, eivät he välitä pätkääkään JT lapsista, mutta nauttivat tilaisuudestaa osoittaa ylemmyyttä ja sitä, että saavat tuomita jehovantodistajat.

Yhteiskunnassa toimivat tietyt mekanismit ja niihin kiinnitän huomiota, koska se minua kiinnostaa. Minua todella kiinnostaa, kuinka näin marginaalisen ongelman ympärille muodostuu verrattaen vahva mediarummutus, joka kerta, kun tavaraa jostain luupista työnnetään.
        Vastaus on hyvin yksinkertainen, sille on tilausta!

Miksi sille on tilausta? Siksi, koska yhteiskunnallinen tilanne on sellainen, että haetaan marginaalista syntipukkeja.

Onko näin ollut ennen? On

Milloin?

Aina kuin keskiluokka kokee ahdistusta!

Ohitan sinun tahallisen väärinymmärryksen, koska en väitä, enkä esitä, että Aila Ruoho olisi väärässä. Pohdin vain syitä, siihen vahvaan huomioon, mitä nämä kriitikot saavat.

Esimerkki 2.

Rosa Meriläinen esitti muutama päivä takaperin, että järisyttävä tasa-arvo ongelma on miesten pakollinen asevelvollisuus. Rosa Meriläinen ihmetteli radiohiljaisuutta aiheen ympärillä.
        Tuleeko aiheesta mediasirkus?

Ei tule!

Miksi?

Aihe on suuri ja vaarantaa yhteiskunnallisen koheesion.

Minulla on omakohtaisia kokemuksia molemmista. Olen kokenut JT lapsuuden ja istunut 9kk vankilassa. Koen, että minulla on oikeus esittää arvioita siitä, miksi yhteiskunta nostaa tikun-nokkaan ongelman, joka kuitenkin on marginaalinen.

• EtUnohduRakas
        Seuraaja11 kirjoitti:

En ollenkaan väitä, etteikö jehovantodistajien keskuudessa ole ongelmia. Se mitä esitän on, että tämänkaltaiselle informaatiolle on yhteiskunnallista tilausta ja nostetta.

Mitä tuulee esitykseesi siitä, että suomalaiset ovat heränneet jehovantodistajuuden aiheuttamiin ongelmiin ja haluavat auttaa jehovantodistaja lapsia on kyllä varsin erikoinen tulkinta. Haloo, eivät he välitä pätkääkään JT lapsista, mutta nauttivat tilaisuudestaa osoittaa ylemmyyttä ja sitä, että saavat tuomita jehovantodistajat.

Yhteiskunnassa toimivat tietyt mekanismit ja niihin kiinnitän huomiota, koska se minua kiinnostaa. Minua todella kiinnostaa, kuinka näin marginaalisen ongelman ympärille muodostuu verrattaen vahva mediarummutus, joka kerta, kun tavaraa jostain luupista työnnetään.
        Vastaus on hyvin yksinkertainen, sille on tilausta!

Miksi sille on tilausta? Siksi, koska yhteiskunnallinen tilanne on sellainen, että haetaan marginaalista syntipukkeja.

Onko näin ollut ennen? On

Milloin?

Aina kuin keskiluokka kokee ahdistusta!

Ohitan sinun tahallisen väärinymmärryksen, koska en väitä, enkä esitä, että Aila Ruoho olisi väärässä. Pohdin vain syitä, siihen vahvaan huomioon, mitä nämä kriitikot saavat.

Esimerkki 2.

Rosa Meriläinen esitti muutama päivä takaperin, että järisyttävä tasa-arvo ongelma on miesten pakollinen asevelvollisuus. Rosa Meriläinen ihmetteli radiohiljaisuutta aiheen ympärillä.
        Tuleeko aiheesta mediasirkus?

Ei tule!

Miksi?

Aihe on suuri ja vaarantaa yhteiskunnallisen koheesion.

Minulla on omakohtaisia kokemuksia molemmista. Olen kokenut JT lapsuuden ja istunut 9kk vankilassa. Koen, että minulla on oikeus esittää arvioita siitä, miksi yhteiskunta nostaa tikun-nokkaan ongelman, joka kuitenkin on marginaalinen.

Ajattelutapasi on hyvin laskelmoivan ja kyynisen kuuloinen. Esim koulumurhaajien aiheuttamat kuolemantapaukset ovat suhteessa muihin kuolemantapauksiin verrattuna harvinaisia. Kuitenkin tälläiset tapaukset ovat saaneet huomiota ja yhteiskunta ja erilaiset vapaaehtoiset toimijat ovat vahvasti pyrkineet keksimään keinoja, miten näitä saataisiin ennalta ehkäistyä, jotta kenenkään ei (tai ainakin mahdollisimman harvan) vastaisuudessa tarvitsisi kärsiä ja kitua ja jopa kuolla koulumurhaajan tms kynsissä.

On tärkeää puuttua ja yrittää ennaltaehkäistä tapahtumia, joihin sisältyy suurta inhimillistä tuskaa ja kärsimystä, vaikka uhrien määrä näissä tapauksissa olisikin pienempi kuin joissakin isoja massoja altistavissa tapahtumissa.

Jos joku pedofiili sieppaa yhdenkin lapsen ja pääsee pakoon, niin eivät tasapainoisesti ajattelevat ihmiset ajattele, että: "No, ei se yksi ihminen saa niin paljon pahaa aikaan eikä ainakaan niin monelle, joten mitäpä väliä. Ja jos yksi lapsi nyt sattuu edelleen olemaan hänen vankinaan ja kidutettavanaan niin mitäpä väliä. Onhan kyseessä vain yksi uhri ja yksi rikollinen, joka ei ehdi kiduttaa tms kuin paljon harvempia kuin mitä esim liikenneonnettomuudet satuttavat ihmisiä. Keskitytään nyt vaan sitten liikenneongelmien ennaltaehkäisyyn, kun tuo pedofiilien aiheuttama tuska on määrältään niin marginaalista maassamme."

Eihän noin ole tervettä eikä inhimillistä ajatella! Tuollaista ajattelutapaa pidettäisiin järkyttävänä! Vai mitä ajattelet itse tuosta?

Valitettavasti kirjoitustapasi kuulostaa jossain määrin samantyyppiseltä. Se, että jonkun yhteisön tms aiheuttamat ongelmat ovat määrällisesti paljon pienempiä kuin jotkut muut ongelmat, ei poista yhteisön jäsenten kärsimyksiä kuitenkaan. Kärsimykset voivat olla LAADULLISESTI erittäin pahoja ja niitten poistamisen eteen tulee tehdä töitä. Se on moraalisesti oikein ja inhimillistä sekä ihmisoikeuksien kunnioittamisen mukaista toimintaa.

Jos edes yksi ihminen tai pienikin yhteisö aiheuttaa jollekin SUURTA TUSKAA se EI OLE IKINÄ MARGINAALINEN ONGELMA.

Sanankirjan mukaan marginaalinen tarkoittaa: vähäinen, epäolennainen, vähämerkityksinen.

Siinä miten monet Jehovan todistajat ja ex-jehovan todistajat kärsivät Jt-lahkojohdon sairaiden toimintatapojen ja menetelmien takia, ei ole mitään vähäistä, epäolennaista eikä vähämerkityksellistä!

Minä itse olen ollut Jehovan todistaja (ja olin jopa yli puolet elämästäni) ja siinä turhan ja välillä erittäin rankan kärsimyksen määrässä, jonka olen havainnut Jt-lahkon aiheuttavan lukuisille ihmisille, sekä jäsenilleen että ex-jäsenilleen, ei ole mitään vähämerkityksellistä.

Se miten Jt-lahko tuhosi rakkaan läheiseni elämää, ei ollut millään tavoin epäolennaista, vähäistä tai vähämerkityksellistä. Se miten paljon tuskaa tuo lahko on minullekin tuonut ei ole lainkaan vähämerkityksellistä. Nämä ovat isoja ja tärkeitä asioita ja ovat vaikuttaneet hyvin voimakkaasti monen ihmisen elämään.

Koen, että minulla on oikeus esittää arvioita siitä miten kyynisen, kylmän ja huonosti perustellun oloista on Jehovan todistajat-lahkon aikaan saaman tuskan ja surun leimaaminen marginaaliseksi ongelmaksi.

Kirjoitit : "Haloo, eivät he välitä pätkääkään JT lapsista, mutta nauttivat tilaisuudestaa osoittaa ylemmyyttä ja sitä, että saavat tuomita jehovantodistajat. "

Sinulla vaikuttaa olevan kovin kyyninen ihmiskuva. Et voi kuitenkaan todistaa, että se olisi mitenkään pätevä ja todellisuutta vastaava. Totta kai voi olla olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat ja tuntevat tuohon tyyliin, jota kuvailet. Mutta toisaalta voi olla ja myös ON ihmisiä, jotka ovat aidosti empaattisia ja välittävät toisten kärsimyksistä ja yrittävät saada muutosta aikaan. En tiedä millaisissa piireissä sinä liikut. Minä liikun tätä nykyä sellaisten ihmisten parissa, jotka osoittavat empatiaa ja välittämistä ja haluavat vaikuttaa asioihin toistenkin parhaaksi. Sellaisiakin ihmisiä on olemassa, uskot sinä siihen tai et.

• muutoksentuuliako
        EtUnohduRakas kirjoitti:

Ajattelutapasi on hyvin laskelmoivan ja kyynisen kuuloinen. Esim koulumurhaajien aiheuttamat kuolemantapaukset ovat suhteessa muihin kuolemantapauksiin verrattuna harvinaisia. Kuitenkin tälläiset tapaukset ovat saaneet huomiota ja yhteiskunta ja erilaiset vapaaehtoiset toimijat ovat vahvasti pyrkineet keksimään keinoja, miten näitä saataisiin ennalta ehkäistyä, jotta kenenkään ei (tai ainakin mahdollisimman harvan) vastaisuudessa tarvitsisi kärsiä ja kitua ja jopa kuolla koulumurhaajan tms kynsissä.

On tärkeää puuttua ja yrittää ennaltaehkäistä tapahtumia, joihin sisältyy suurta inhimillistä tuskaa ja kärsimystä, vaikka uhrien määrä näissä tapauksissa olisikin pienempi kuin joissakin isoja massoja altistavissa tapahtumissa.

Jos joku pedofiili sieppaa yhdenkin lapsen ja pääsee pakoon, niin eivät tasapainoisesti ajattelevat ihmiset ajattele, että: "No, ei se yksi ihminen saa niin paljon pahaa aikaan eikä ainakaan niin monelle, joten mitäpä väliä. Ja jos yksi lapsi nyt sattuu edelleen olemaan hänen vankinaan ja kidutettavanaan niin mitäpä väliä. Onhan kyseessä vain yksi uhri ja yksi rikollinen, joka ei ehdi kiduttaa tms kuin paljon harvempia kuin mitä esim liikenneonnettomuudet satuttavat ihmisiä. Keskitytään nyt vaan sitten liikenneongelmien ennaltaehkäisyyn, kun tuo pedofiilien aiheuttama tuska on määrältään niin marginaalista maassamme."

Eihän noin ole tervettä eikä inhimillistä ajatella! Tuollaista ajattelutapaa pidettäisiin järkyttävänä! Vai mitä ajattelet itse tuosta?

Valitettavasti kirjoitustapasi kuulostaa jossain määrin samantyyppiseltä. Se, että jonkun yhteisön tms aiheuttamat ongelmat ovat määrällisesti paljon pienempiä kuin jotkut muut ongelmat, ei poista yhteisön jäsenten kärsimyksiä kuitenkaan. Kärsimykset voivat olla LAADULLISESTI erittäin pahoja ja niitten poistamisen eteen tulee tehdä töitä. Se on moraalisesti oikein ja inhimillistä sekä ihmisoikeuksien kunnioittamisen mukaista toimintaa.

Jos edes yksi ihminen tai pienikin yhteisö aiheuttaa jollekin SUURTA TUSKAA se EI OLE IKINÄ MARGINAALINEN ONGELMA.

Sanankirjan mukaan marginaalinen tarkoittaa: vähäinen, epäolennainen, vähämerkityksinen.

Siinä miten monet Jehovan todistajat ja ex-jehovan todistajat kärsivät Jt-lahkojohdon sairaiden toimintatapojen ja menetelmien takia, ei ole mitään vähäistä, epäolennaista eikä vähämerkityksellistä!

Minä itse olen ollut Jehovan todistaja (ja olin jopa yli puolet elämästäni) ja siinä turhan ja välillä erittäin rankan kärsimyksen määrässä, jonka olen havainnut Jt-lahkon aiheuttavan lukuisille ihmisille, sekä jäsenilleen että ex-jäsenilleen, ei ole mitään vähämerkityksellistä.

Se miten Jt-lahko tuhosi rakkaan läheiseni elämää, ei ollut millään tavoin epäolennaista, vähäistä tai vähämerkityksellistä. Se miten paljon tuskaa tuo lahko on minullekin tuonut ei ole lainkaan vähämerkityksellistä. Nämä ovat isoja ja tärkeitä asioita ja ovat vaikuttaneet hyvin voimakkaasti monen ihmisen elämään.

Koen, että minulla on oikeus esittää arvioita siitä miten kyynisen, kylmän ja huonosti perustellun oloista on Jehovan todistajat-lahkon aikaan saaman tuskan ja surun leimaaminen marginaaliseksi ongelmaksi.

Kirjoitit : "Haloo, eivät he välitä pätkääkään JT lapsista, mutta nauttivat tilaisuudestaa osoittaa ylemmyyttä ja sitä, että saavat tuomita jehovantodistajat. "

Sinulla vaikuttaa olevan kovin kyyninen ihmiskuva. Et voi kuitenkaan todistaa, että se olisi mitenkään pätevä ja todellisuutta vastaava. Totta kai voi olla olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat ja tuntevat tuohon tyyliin, jota kuvailet. Mutta toisaalta voi olla ja myös ON ihmisiä, jotka ovat aidosti empaattisia ja välittävät toisten kärsimyksistä ja yrittävät saada muutosta aikaan. En tiedä millaisissa piireissä sinä liikut. Minä liikun tätä nykyä sellaisten ihmisten parissa, jotka osoittavat empatiaa ja välittämistä ja haluavat vaikuttaa asioihin toistenkin parhaaksi. Sellaisiakin ihmisiä on olemassa, uskot sinä siihen tai et.

Kyllä näistä asioista puhutaan Beetelin käytävillä. Ei sellaista virallista keskustelua, mutta epävirallista kuitenkin.
        Paniikki alkaa levitä.
        Samoin vanhimmistoissa näitä asioida puidaan, epävirallisesti tietenkin.
        Paniikkitunnelmaa sielläkin.
        Mutta joukossa on aina joku kiihkoJT joka muistuttaa että: "ei saa puhua".
        Jos on kuusi vanhinta ja joukossa on yksikin vanhin joka on näiden keskustelujen ulkopuolella, muiden on varottava "seinillä on korvat" tyyliin.
        On vain ajan kysymys kun koko pakka leviää käsiin.

• EtUnohduRakas
        EtUnohduRakas kirjoitti:

Jatkan vielä hiukan: Vaikka pohdiskelusi siitä, minkälaiset asiat saavat yhteiskunnassamme helposti eniten huomiota ja miksi, osuisivatkin ainakin jossain määrin oikeaan, niin se ei kuitenkaan oikeuta leimaamaan Jt-lahkon aikaansaamaa tuskaa ja kärsimystä marginaaliseksi asiaksi.

On todella hienoa, jos tämä Jt-lahkon julmiin toimintatapoihin kohdistuva kritiikki saa jatkossakin paljon julkisuutta ja huomiota. Olivatpa syyt mitkä tahansa. Ja syyt voivatkin olla moninaiset. Sinun teoriasi voi olla yksi sivujuonne kertomuksessa. Itse uskon, että ihmisten aito empatia ja välittäminen toisten kärsimyksistä vaikuttaa myös voimakkaasti. Jt-vanhempiensa hylkäämien lasten kertomukset ovat aidosti surullisia ja koskettavia. Myös minun puolisoni Jt-vanhemmat ovat nykyisin täysin hylänneet puolisoni, heidän oman lapsensa. Se on oikeasti surullista ja järkyttävää.

Jt-lahkoon kohdistuva aiheellinen negatiivinen julkisuus voi auttaa siinä, että yhä harvempi ajautuu tuon lahkon ansaan. Ja osa Jehovan todistajista voi alkaa heräillä vuosien Jt-aivopesun syväjäästä ja päästä vielä vapauteen ja parempaan, terveempään elämään. Toki Jt-lahkon aikaansaamat traumat vaikuttavat vielä liikkeestä vapautumisen jälkeenkin, ehkä jopa koko loppuelämän.

Itsellänikin on taas tämä viime päivien keskusteluvyöry nostanut paljon tunteita ja suruja pintaan kaikesta siitä mitä Jt-lahko on minulle ja läheisilleni aiheuttanut. Eikä vain meille vaan monille, monille muillekin. Olen jälleen nähnyt painajaisia ja itkenyt. Sitä se voi teettää, kun ajatuu äärilahkoon, erityisesti Jehovan todistajat-järjestöön, jota pidän Suomen oloissa ihan yhtenä vaarallisimmista yhteisöistä. Jt-lahkon aiheuttama tuska ja vaara on suuri ongelma, kaukana mistään marginaalisesta. On vain hyvä, jos nyt on "tilausta ja nostetta" kuunnella Jt-lahkon takia kärsineitä. Toivottavasti sillä on vaikutusta myös käytännön tasolla.

• EtUnohduRakas
        muutoksentuuliako kirjoitti:

Kyllä näistä asioista puhutaan Beetelin käytävillä. Ei sellaista virallista keskustelua, mutta epävirallista kuitenkin.
        Paniikki alkaa levitä.
        Samoin vanhimmistoissa näitä asioida puidaan, epävirallisesti tietenkin.
        Paniikkitunnelmaa sielläkin.
        Mutta joukossa on aina joku kiihkoJT joka muistuttaa että: "ei saa puhua".
        Jos on kuusi vanhinta ja joukossa on yksikin vanhin joka on näiden keskustelujen ulkopuolella, muiden on varottava "seinillä on korvat" tyyliin.
        On vain ajan kysymys kun koko pakka leviää käsiin.

Hienoa! Toivotaan muutosta! Kunpa vaan koko pakka leviäisi!

• taasmennäänn

Kyllä mennään taas korkealla ja kovaa.

Media nostaa aivan kaikenlaisia ilmiöitä esille, niin pienempiä kuin suurempia. Se että media nostaa välillä esille (pienempienkin) uskontojen epäterveitä ilmiöitä, ei ole pois muilta uutisoitavilta ilmiöiltä tai kokonaisuutta ajatellen merkittävämmiltä asioilta.

"Miksi sille on tilausta? Siksi, koska yhteiskunnallinen tilanne on sellainen, että haetaan marginaalista syntipukkeja. "

Olet kyllä harvinaisella tehokkuudella väärässä. Tilausta on yksinkertaisesti siksi, että nämä uskonnot ovat sairaita ja niiden toimintaan liittyy taviksen näkökulmasta käsittämättömiä ilmiöitä. Käsittämättömät ilmiöt kiinnostavat, ei siinä ole mitään sen omituisempaa "yhteiskunnallista tilausta".

Tämän lisäksi tietenkin halutaan että ihmiset olisivat tietoisia näistä käsittämättömistä ilmiöistä. Yleinen tietoisuus luo tietynlaista painetta uskonnoille tarkistaa aiheuttamiaan ilmiöitä. Ja vaikka muutoksia ei kovin nopeasti tulisikaan, pidemmällä aikavälillä jotain saattaa aina tapahtuakin.

• totuuttakehiin

Ja olkaa varmoja, että tämä EI lopu tähän.
        Lisää tulee ja PAJON amerikkalaisesta humpuukikulttilahkosta nimeltä jehovan todistajat.

• NiinpäJuurikin

Kirjoitit:"Tilausta on yksinkertaisesti siksi, että nämä uskonnot ovat sairaita ja niiden toimintaan liittyy taviksen näkökulmasta käsittämättömiä ilmiöitä. Käsittämättömät ilmiöt kiinnostavat, ei siinä ole mitään sen omituisempaa "yhteiskunnallista tilausta". "

Niinpä!

Erityisesti tietyissä äärikulteissa ja -liikkeissä on outoja ja sairaita ajattelu-ja toimintatapoja ja niihin liittyen myös paljon inhimillistä kärsimystä ja traagisia kertomuksia.

On ihan luonnollista, että outoudet kiinnostavat. Monia myös kiinnostavat ja koskettavat ihmisten rankat kokemukset näissä ympyröissä.

Ei tosiaankaan siis edes tarvita mitään erityistä yhteiskunnallista tilannetta, jotta tälläisistä asioista haluttaisiin lisää tietoa.

Ja tietoisuus näistä asioista varmasti tosiaankin luo paineita ja voi ainakin ajan kanssa aiheuttaa joitakin muutoksia ties vaikka jopa Jt-lahkoon.

Sekin on jo yksi muutos, että Suomessa harvemmin kuin ennen liitytään Jehovan todistajiin ja moni Jt-perheen nuori ei koskaan edes liity viralliseti lahkoon ja mene kasteelle siellä, vaan jää vain pois joutumatta tällöin kartetuksi. Nuoret uskaltavat helpommin etsiä kriittistä tietoa netistäkin kuin vanhemmat, uskoisin näin.

• Paipapum

Älä viitti , luen juuri kirjaa
      Nicholas Best "; Viisi päivää jotka vavisuttivat Eurooppaa ," - -silminnäkijäkertomuksiaToisen maailmansodan viimeisistä hetkistä ; .."
      kantsii lukea , aiemmassa historian dokumentissä tuli esim , ilmi , että kuuluisa marlene Dietrihc oli saksassa ainoa nainen , joka asettui julkisesti vastustamaan Saksan natseja , - Näitä populisteja , joita esim , tämä Best sanoo , että hän luuli aiemmin , että he olisivat kuin puheensa , germaanisia hengen jättiläisiä ,
      Mutta ne olivatkin haastatteluissa kiinni jouduttuaan ; varsinaista roskajoukkoa , jos niin voisi sanoa , - rupsahtaneita äijänkääkkiä kertomassa , miten ylivertaisia he olivat ,
      ja monet korkeasti koulutettuja lääkäreitä , tuomareita , pappejakin , heitä vaivasi nykyään sairaudeksi luokiteltu Hybris , estoton oikeassa olemisen tuntu , -
      Tutkimuksissa on tullut ilmi , että pelätyn Gestapon miehiä oli äärimmäisen vähän , ja toisiaan ilmiantoi natsismista hurmaantunut tavallinen kansa . tavallinen keskiluokka se Suomessakin Uskonnon kokoushuoneet täyttää , ja meno on samaa ,

• seuraajalle

"Koko maailma vainoaa meitä" on Vartiotornin propagandaa ja sinä näytät jääneen sen vangiksi.

Välillä media kummastelee amerikkalaisen pikkulahkon elämää. Mitä sitten?

• Seuraaja11

Aivan hyviä pointteja. Totuuttahan siitä ei tietenkään löydetä, onko väitteeni tosi tai ei kun esitän keskiluokan ahdituksen syyksi sitä Aila Ruoho ja hengenheimolaiset saavat palstatilaan.
      Se on minun mielipiteeni ja on aivan hyvä, että mielipidettä kritisoidaan.
      Mitä tulee Aila Ruohon persoonaan, niin sitä en kritisoi pätkääkään. Olen hänen kanssa puhelimessa keskustellut ja hän on aivan mukava ja miellyttävä ihminen.

Tälläkin palstalla ja tässä vitjassa ihmettelen yhtä asiaa. Jehovantodistajien kauhiasta lapsuudesta selitetään ihmiselle/ihmisille, jotka ovat kokeneet ehkä rankimmat jehovantodistajalapsuudet, mitä voi kokea.

Uskokaa tai älkää, minä tiedän mitä on olla JT lapsi tuppukylässä 1960-1970 luvuilla. Demonipelot, kouluväkivalta, opettajien halveksunta, puheenpitämiset 7-vuotiaana, kenttäpalveluksen aloitus 7-vuotiaana, köyhyys, yksinhuoltajaperhe, äidin mielenterveysongelmat, 9kk vankeus, työttömyys nuorena, kun ei aseistakieltäytyjänä kelvannut pomoille jne......

Hei haloooooooo. Minkälainen meriitti tässä pitäisi ihmiselle olla, jotta voisi sanoa, hei minä tiedän JT lapsuudesta jotakin.

En minä silti syystä ainoastaan WT-seuraa.
      Suurin osa ongelmista muodostuu siitä, että tasapainoton ihminen, kuten äitini imaisi itsensä lahkoo. Toiseksi suurin syyllinen on ahdasmielinen yhteiskunta, joka ei yksinkertaisesti siedä erillaisuutta ja kehtaa käydä pienin lapsen kimppuun, joka nyt sattumalta syntyy JT perheeseen. Kolmantena tulee WT-seuran järjettämät opit, mutta suomalaisessa ahdasmielisessä yhteiskunnassa WT-seura on vain osa ongelmaa, ei koko ongelma.

• niinhänse

Asiasta jotain tietävät tuppaavat yleensä olemaan sitä mieltä, että jehovantodistajayksilöt ovat paremminkin uskontonsa uhreja kuin syyllisiä tilanteeseensa. JT-perheiden lapset nyt aivan erityisesti.

Valitettavasti suvaitsemattomuutta ja kiusaamista esiintyy, myös muiden uskovien taholta, vaikka heillä voisi olla roskaa omassakin silmässä. Tai ehkä juuri siksi? Ainakin vanhoillislestadiolaisten perheiden lasten tiedän kiusanneen jehovantodistajia, mutta tätäkään en osaa kovin laajalle yleistää.

• LahkojohtoSyyllinen

Kiitos kun kerroit koskettavasti Jt-taustastasi. Minäkin entisenä Jehovan todistajana olen silti monista asioista eri mieltä kuin sinä.

Mielestäni ahdasmielinen yhteiskunta ei ole suurin syyllinen Jt-lahkon jäsenten ongelmiin ja ahdistuksiin vaan erityisen pahasti syyllinen on Jt-lahkon johto itse, joka harjoittaa sääntöihin kirjoitettua hengellistä väkivaltaa.

Mielestäni suomalainen yhteiskunta näyttelee hyvin pientä osaa siinä kärsimyksessä, jota Jt-lahkon jäsenet ja ex-jäsenet kohtaavat. Ahdistus, masennus ja jopa itsemurha-ajatukset ja siihen päätymiset johtuvat juurikin siitä mitä kaikkea Jt-lahko painostaa ja aivopesee jäsenensä ajattelemaan ja tekemään.

• Seuraaja11

Katsoin Aila Ruohon haastattelun aamutelevisioista ja mielestäni Aila Ruoho hyvin tiivisti, kun häneltä kytsyttiin, että mitä hyvää on näissä hengellisissä yhteisöissä mitä kritisoi.
      Liuta hyviä ominaisuuksia, kuten yhteisöllisyys, hengellisyys ja ystävät.

Kiitos Aila!

• pilkuton

Ehkä sekin on yksi vaikuttava asia, kun seuraa suurten uskontokuntien tilan, huomio täytyy kiinnittää smurfeihin ja muumiin, ettei huomattaisi sitä rappiota, joka on nähtävissä niiden keskuudessa. Raamattu on vähäisessä roolissa esim. luterilaisessa kirkossa ihan ylintä johtoa myöten. Kirkkoon kuuluvia ei kannusteta pysymään Raamatun periaatteissa ja paimenet ei puutu siihen mitenkään , jos Raamatun moraaliperiaatteita rikotaan. Paimenet eivät tunne laumaansa, yhteydessä ollaan joidenkin kanssa vasta kun lasketaan hautaan.Minkään uskontokunnan ihmiset eivät ole täydellisiä ja ihmisiä sairastuu myös mielen sairauksiin, joka voi aiheuttaa tasapainotonta käytöstä. Me ihmiset olemme eri tavalla herkkiä ja se vaikuttaa siihen ,miten reagoimme eri asioihin. Jos jonkun herkkyys aiheuttaa ongelmia, se ei tarkoita, että se olisi tavallista uskonnon keskuudessa. Näillä kirjoituksilla demonisoidaan jokin tietty ryhmä, eikä kiinnitetä huomiota, mitä oman uskonnon piirissä tapahtuu.Sen myötä ne, jotka tuntevat vihaa jotain ryhmää kohtaan, innostuvat siitä ja saavat taas aiheen parjaukseen. Se jotenkin nostaa heidän egoaan. En usko heidän vilpittömään kiinnostukseen näistä ihmisistä, vaan saavat syyn vihanpurkauksiinsa koko uskontoa kohtaan. Oman uskonnon mokat eivät tunnu niin suurilta.

• hirveääMenoa

Tämän palstan teema ja aihe on Jehovan todistajat eikä mikään muu uskonto. Kyllä muittenkin uskontojen ongelmista ja vääryyksistä kirjoitetaan, mutta lähinnä niiden uskontojen ruotimiseen tarkoitetuilla palstoilla.

Jt-lahkon uhrien ongelmien perussyy ei suinkaan ole uhrien erityinen herkkyys, vaan Jt-lahkon oppirakennelmiin ja toimintatapoihin sisältyvä rakenteellinen hengellinen väkivalta. Missään muussa liikkeessä tai kirkkokunnassa Suomessa ei esiinny esim sellaista jo sääntöihin kirjoitettua pahuutta ex-jäsenien julman karttamisrangaistuksen muodossa kuin Jt-lahkossa.

Samoin jopa käytännössä joissakin tapauksissa itsemurhaan painostaminen verensiirtokiellolla, korkeakoulutus-ja työurakielteisyys, harrastuskielteisyys, äänestyskielto, painostaminen vain Jt-kuplan sisäisiin ystävyyssuhteisiin jne ahdistavat lukuisia todistajia.

Aiheesta enemmän tässä ketjussa alempana ja muissakin ketjuissa.

• syyjaseursus

Mikähän siinä on, että kun aletaan puhua jostain yhteisöstä tai vaikka yhdestä ihmisestä, puhutaan aina pahaa. Tuodaan esille kaikki negatiivinen ja nähdään yhteisö pahimmassa mahdollisessa valossa. Sitten vielä pidetään arvokkaana sitä, että ongelmat nostetaan kaikkien pällisteltäväksi ja arvosteltavaksi.

En ole koskaan kuulunut enkä tule kuulumaan Jehovan todistajiin, mutta monet puolet olen kymmenien vuosien kuluessa yhteisöstä itse nähnyt. En nyt puutu ikäviin puoliin, niitä esitellään muutenkin. Jos tuntee asioita monipuolisesti, tietää, että yhteisö voi olla myös huolehtiva ja hoitava turvasatama.

On muistettava, että aina on yksilöitä, jotka eivät tule toimeen missään eikä kenenkään kanssa eivätkä sopeudu mihinkään. Näitä yksilöitä on kaikkialla, kaikissa yhteisöissä, jumalattomimmassakin yhteiskunnassa.

Jokainen voi tehdä itsestään olosuhteiden, uskonnon, koulun, työn, avioliiton tai minkä tahansa uhrin. Ja jotkut myös tekevät niin, kun vastuu omasta itsestä ja omasta elämästä painaa liikaa. Uhriutumiseen siis kannattaa suhtautua usein hieman varauksella.

• YrjöMeinaaTulla

Törkeää puhua "uhriutumisesta", kun tiedetään, että Jt-lahko ei kunnioita ihmisoikeuksia ja alistaa ja kiristää jäseniään.

Alunperin mitä tervein ja tasapainoisinkin ihminen voi ahdistua ja masentua ja ajautua jopa itsemurhaan, jos häntä kiristetään ihmissuhteilla ja hylkäämisellä tai jopa todella hylätään, kun haluaa erota uskonnosta, jonka oppeihin ja toimintatapoihin ei voi enää uskoa ja joita ei enää kannata.

Mitä"uhriutumista" se muka on, jos nuori ahdistuu, kun hänen Jt-vanhempansa hylkäävät hänet täysin, kun nuori kokee tarpeelliseksi erota Jt-lahkosta! Tällöin nuori ei ole alunperin sairas, vaan sairas on Jt-lahko joka painostaa Jt-vanhemmat karttamaan ja hylkäämään oman lahkosta eronneen lapsensa ja Jt-sisarukset hylkäämään oman sisaruksensa. Tälläisen toiminnan seurauksena terveinkin voi sairastua , masentua ja ajautua jopa itsemurhariskiin.

On tarkoitushakuista vääristelyä yrittää väittää, että on kyse vain sopeutumattomista yksilöistä ja erityisen herkistä ongelmatapauksista!

Haloo: Jokaisella on oikeus (tai pitäisi ainakin olla oikeus) valita vakaumuksensa ja uskontonsa tai siitä eroamisensa ilman, että ihmisuhteilla kiristetään ja hylätään!
        Sairas ja kummallinen tai erityisherkkä ei ole suinkaan kiristävän yhteisön kourissa kärsivä ihminen, VAAN IHMISSUHTEILLA KIRISTÄVÄ JA HYLKÄÄMÄÄN JOPA LÄHIOMAISTEKIN PAINOSTAVA YHTEISÖ ITSE ON SAIRAS, OUTO JA SUORASTAAN SADISTINEN!

Jehovan todistajat-lahkon ex-jäseniensä karttamisrangaistusmenetelmässä on kyse RAKENTEELLISESTA HENGELLISESTÄ VÄKIVALLASTA!

Sairaat ja julmat, julkeat tahot yrittävät syyllistää aina uhrin! Jt-lahko on kuin vaimoaan hakkaava häiriintynyt aviomies, joka syyllistää hakkaamisestaan vaimon. "No, kun tuo vaimo itse toimi huonosti, niin tottakai mitäs siinä muuta voi kuin hakata siihen jotain ymmärrystä. Kerjäsi ihan turpiinsa. Mitäs se vaimo siinä uhriutuu, oma vikansa."

Kerrassaan oksettavaa menoa ja selittelyä Jt-lahkolla ja eräillä sen kannattajilla!

• lakijaoikeus

Eikös tapa ole se, kun astutaan jonkun firman tai kenen tahansa palvelukseen, täytyy sitoutua se sääntöihin, muuten palvelukseen ei oteta. Työntekijä tietää, että sääntöjä täytyy noudattaa, muuten joutuu pois. Miten työnantaja suhtautuu, jos alat kapinoimaan ja tietentahtoen teet sellaista, minkä tiedät olevan sääntöjen vastaista tai vähät välität työnantajan neuvoista korjata käytöstäsi. Onko työnantaja silloin syyllinen, jos hän erottaa sinut palveluksestaan?
      Sen jälkeen ryhdyt suureen kampanjaan mustamaalataaksesi työnantajaa, joka erotti sinut, vaikka oma toimintasi aiheutti sen. Teet itsestäsi uhrin ja kerrot siitä tiedotusvälineissä. Tiesit varmaan hyvin, että johtajasi ei hyväksyisi käytöstäsi, mutta siitä huolimatta jatkat kapinoimista. Ehkä tuotat häpeää käytökselläsi työnantajallesi, mutta se ei haittaa sinua. Sitten menetkin valittamaan, että oli väärin saada potkut, vaikka niihin olit itse niihin syyllinen ja odotat, että kaikki tuntevat sympatiaa sinua kohtaan. Kumpi olikaan sitten syyllinen, sinä itse, vai työnantajasi. Tuliko sinusta työtön ja uhri oman vai työnantajasi käytöksen vuoksi? Sääntöjä käytökseen asetetaan joka paikkaan, ethän saa liikenteessäkään tehdä niinkuin haluat, siinä voi mennä henki ja joku puuttuu käytökseesi.

• HirveääMenoa

Tuo nyt on törkeää propagandaa ja aivan kauhea vertaus!

Ongelma ei ole se, jos Jehovan todistajat haluavat erottaa joitakin jäseniään, jotka eivät halua toimia heidän sääntöjensä mukaisesti. Mikäs siinä. Sehän olisi vain hyvä, mitä useampi sieltä pääsisi pois tavalla tai toisella.

Ongelma tässä on se, että Jehovan todistajat-organisaatio toteuttaa järjestössään julmaa ja epäraamatullista ex-jäseniensä karttamisrangaistussysteemiä, jolloin irtaantuessaan joko itse eroamalla tai erottamisen seurauksena voi menettää yhteytensä jopa kaikkiin rakkaisiinsa, koska jopa lähiomaisetkin painostetaan karttamaan ex-todistajia, jopa omat vanhemmat ja sisarukset.

Ongelman suuruutta pahentaa se, että Jehovan todistajat painostetaan hankkimaan läheiset ystävänsä vain toisten todistajien parista. Tällöin ei ole useinkaan valmiiksi suhteita muihin kuin todistajiin ja erotessaan jää äkkiä hyvin yksin.

Kaikkein kauheinta on, että jopa pienet lapset, esim yhdeksän vuotiaat patistetaan ja aivopestään Jt-perheissä usein kasteelle ja silloin he eivät edes täysin ymmärrä mihin kaikkeen sitoutuvat ja mitä kaikkea voivat menettää. he eivät ole kypsiä tekemään sellaisia koko loppuelämään vaikuttavia päätöksiä, joiden seurauksena he voivat jäädä yhtäkkiä täysin yksin ja hylätyiksi.

9-vuotias ei lain mukaan ole kypsä tekemään edes työsopimusta saati sitten sitoutumaan lahkoon, joka voi rangaista totaalisella erityksellä kaikista rakkaista läheisistä.

Jt-lahko polkee jakoihinsa uskonnon vapautta ja lastenoikeuksia julmilla kiristysmenetelmillään!

Jt-tiedottaja on allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan uskonnosta eroamiseen ei saisi liittyä mitään rangaistuksia. Hän huijasi tietoisesti ja härskisti. Saa nähdä milloin yhteiskunta puuttuu lahkon valehteluun, huijaamiseen ja lasten sortamiseen.

• entäpä.nämä

"Eikös tapa ole se, kun astutaan jonkun firman tai kenen tahansa palvelukseen, täytyy sitoutua se sääntöihin, muuten palvelukseen ei oteta. "

Toki. Kiinnostaisiko tällainen työpaikka:

Työnantaja vaatii ehdotonta kuuliaisuutta, vaikka tämä vaarantaisi työntekijän terveyden, hengen tai ihmissuhteet. Jos jotain ikävää tapahtuu, työnantaja korostaa sitä, että työntekijät ovat itse tehneet kaikki ratkaisunsa täysin vapaasti.

Työnantaja lupaa maksaa palkan ja asettaa sille määräaikoja, mutta palkanmaksu viipyy kerta toisensa jälkeen.

Työnantaja leimaa kaikki entiset työntekijänsä laiskoiksi ja epärehellisiksi, vaikka kyse olisi ollut siitä, että työntekijä vain halusi oikeutta ja kohtuutta työnantajan toimintaan.

Työnantaja kieltää työntekijöitään olemasta entisten työntekijöiden kanssa tekemisissä ja uhkaa heitä potkuilla, jos yhteydenpitoa tapahtuu.

• 3.kysymystä

Onko tämä entisten, mielensä kitkeröittäneiden Todistajien ketju?

Miksi jotkut ei yhteisöön (enää) kuuluvat haluavat tehdä Jehovan Todistajien elämän vieläkin vaikeammaksi kuin se muuten on?

Mikä tarkoitus on Jehovan Todistajien demonisoimisella?

• 3.vastausta

"Onko tämä entisten, mielensä kitkeröittäneiden Todistajien ketju?"

Ei pelkästään, vaan kaikenlaisten ihmisten, joita Jehovan todistajien uskonto syystä tai toisesta kiinnostaa.

"Miksi jotkut ei yhteisöön (enää) kuuluvat haluavat tehdä Jehovan Todistajien elämän vieläkin vaikeammaksi kuin se muuten on?"

Tätä pitäisi kysyä niiltä, jotka haluavat tehdä Jehovan todistajien elämän vaikeammaksi. Minä haluan tehdä heidän elämänsä helpommaksi kertomalla heille, ettei heidän tarvitse Vartiotorniseuran kivirekeä vetää.

"Mikä tarkoitus on Jehovan Todistajien demonisoimisella? "

Katso edellinen vastaus, ja lisäksi huomautan, että kritiikki useimmiten tälläkin palstalla kohdistetaan Jehovan todistajien järjestöön Vartiotorniseuraan, ei yksittäisiin Jehovan todistajiin.

• s1924

Tämä on tyypillistä tahallista asioiden vääristelyä, tiedät sen itsekkin. Raakaa yleistämistä. Mistä tiedät kaikkien 9vuotiaiden historian järjestössä. Suurin osa noista pysyy uskollisena. Itse menin kasteelle 10- vuotiaana, eikä koskaan ole tullut mieleenikään katua päätöstäni, sama pitää paikkansa muistakin samaan aikaan kasteelle menneillä. Ja ketään ei painostettu. Jokaisella oli halu tulla todistajaksi. Konventeissa tapaa niitä jotka olivat nuoria samaan aikaan. Näkee heidän lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Itsellänikän on jo 5. polvi uskollisia palvojia.
      Ketään 9 vuotiasta ei varmaankaan ole erotettu eikä ketään 9vuotiasta jätetä yksin. Alaikäiset pysyvät vanhempiensa lapsina täysikäisyyteen asti. Vanhetessaan he voivat toimia niin, että heidät joudutaan poistamaan seurakunnasta, niinkuin Raamattu kehoittaa tekemään. Mikään ei ole todistajien keksintö, vaan perustuu Raamatun ohjeisiin. Ketään ei eroteta kevyin perustein, eikä heitä vainota sen jälkeen. Täydellisyyteen ei kukaan pysty tässä maailmassa ja vanhemmat haluavat yleensä lastensa parasta epätäydellisyydestä huolimatta. Useat palaavat takaisin n. puolet erotetuista ja ovat onnellisia saadessaan palata takaisin. Työ jatkuu ja Raamattua ymmärretään ainavain paremmin kaikista hyökkäyksistä huolimatta.
      Se, että vastustajat tekevät kaikkensa keinoja kaihtamatta ei tule lopettamaan sitä. Miksi niin kauhistuttava kuva halutaan antaa, on käsittämätöntä, mutta odotettavissa.

• mietipä.vielä

"Alaikäiset pysyvät vanhempiensa lapsina täysikäisyyteen asti."

Miten jalomielistä. Osaatko muuten neuvoa, mitä teini-iässä Jehovan todistajien kasteelle menneen henkilön tulisi tehdä, jos hän aikuisena huomaa, ettei usko koko asiaan? Teeskennellä uskovansa?

"Ketään ei eroteta kevyin perustein, eikä heitä vainota sen jälkeen."

Erottamisen peruste voi olla vaikkapa erimielisyys 1914-opetuksesta, vaikka koko opetus on epäraamatullinen ja myös ristiriidassa tunnetun historian kanssa. Erottamisen seuraus on karttaminen, joka on ihmissuhteilla kiristämistä ja siten vainon muoto.

• s19

En kirjoittanut äskeistä tekstiä sinulle, vaan niille jotka eivät tiedä asian todellisuutta ja vain pieni prosentti erotetuistakin osallistuu tähän toimintaan.

• s19

Teeskentely ei onnistu koskaan pitkän päälle ja vapaus on lähteä pois. Asenteesi jo osoittaa, ettet kuulu joukkoon. Miksi pitäisi olla samanlainen, kuin uskonnot ovat nykyään, saa uskoa tai olla uskomatta. Riidellään uskonkäsityksistä ja muodostetaan uusi porukka jonkun ihmisen ympärille. Mitä tarkoitusta se palvelee. Jos ei ole samaa mieltä opetuksen kanssa, miksi kuulua siihen. Kukaan ei pakota uskomaan siihen, mutta miksi vuosikausia kestävä herjaus sen jälkeen. Tai uhkailu, jonka esitit jatkosta aikaisemmin. Kuka kiristää ja ketä? Kuka uhkailee ja ketä. On vain kaksi puolta, toinen täytyy valita. Sen ratkaisun joutuu jokainen tekemään. Mutta asioihin tulee loppu kuitenkin ja silloin ratkeaa se mikä on ollut oikein ja mikä väärin. On myös tietoisuus siitä, että olsuhteet pahenevat, ennen vapautusta. On olemassa persoona, jolla on kiire , koska tietää aikansa olevan lyhyt. Kiistakysymyksessä on jokaisen ratkaistava ketä kannattaa.

• mietipä.vielä

"Mitä tarkoitusta se palvelee. Jos ei ole samaa mieltä opetuksen kanssa, miksi kuulua siihen."

Miksipä niin, ei miksikään. Mutta järjestöstä tulisi saada lähteä vapaasti ilman painostustoimia.

"Kukaan ei pakota uskomaan siihen"

Mutta sitähän Jehovan todistajien järjestö juuri yrittää tehdä: tottele ja pysy mukana, tai me kostamme karttamalla.

• s19

Koska Raamattu käskee toimimaan niin. Tottelevaisuus Jumalalle on tärkein. Asialla on kuitenkin toinenkin puoli. On hyvin raskas ja suuri suru omaisilla, jotka näkevät lapsensa kapinoivan ja rikkovan tahallaan Raamatun periaatteita vastaan. Se asia koskee hyvin monia, on siskoja ja veljiä ym. jotka jatkavat uskollisina. On myös raskasta seurata sitä, että nuo rakkaat ihmiset hyökkäävät omaistensa vakaumukseen häikäilemättömästi ja esiintyvät medioissa vuodesta toiseen pilkaten sitä. Eikö siitä tarvitse välittää. Miksi sellaista asiaa voi nimittää? Oman vihamielisyyden ilmaiseminen on vain tärkeintä.

• mietipä.vielä

"Raamattu käskee" ja "tottelevaisuus Jumalalle", näinhän Jehovan todistajat opetetaan sanomaan.

Kyseessä on kuitenkin Raamatun tulkinta ja oppi on muuttunut aikojen kuluessa. Tottelevaisuus järjestölle on tärkein. Läheskään kaikki entiset Jehovan todistajat eivät ole menettäneet uskoaan ja luottamustaan Jumalaan.

• Varoitusvastuu

On tärkeää varoittaa ihmisiä Jt-lahkosta (tuosta Väärästä profeetasta), jotta mahdollisimman moni välttyisi kärsimyksiltä ja vaaroilta, joita se aiheuttaa.

• Haloosiellä

Vartiotorniseura ei ole Jumala. Eikä sen sekavat äänestykset ole Jumalan sanaa. Ei semmoisille pidä antaa mitään arvoa.

• järjestö.on.jumala
        Haloosiellä kirjoitti:

Vartiotorniseura ei ole Jumala. Eikä sen sekavat äänestykset ole Jumalan sanaa. Ei semmoisille pidä antaa mitään arvoa.

Jehovan todistajien järjestö hallitsee jäseniään kielen avulla: hallintoelimen muuttuvia, epävarmoja tulkintoja nimitetään Raamatun opetukseksi ja kerrotaan, että järjestön vaatimukset ovat Jehovan tahto ja uskollisuus järjestölle on sama kuin uskollisuus Jumalalle. Sitten kun tulkinnat muuttuvat, Raamatun opetus ja Jehovan tahto ovatkin sujuvasti jotain muuta, eikä järjestö pidä tapanaan pyydellä anteeksi. On jäsenten oma vika, jos ovat olleet "yli-innokkaita" ja tehneet (järjestön neuvomina!) jotain, mistä on ollut heille vahinkoa.

• pauhua

Jokainen voi itse päättää, mitä pitää harhaoppina ja vääränä profeettana. Sen ovat tehneet miljoonat ihmiset ympäri maailman ja huomanneet, miten heille on kerrottu valheita Jumalasta. Ihmiset ovat pettyneet uskonnollisiin johtajiinsa, jotka kutsuvat itseään kristityiksi, mutta toimivat vastoin sitä kirjaa, jotka on tarkoitettu oppaaksi kristityille.
      Jatkuva nimittely päivästä toiseen, ei anna kovinkaan fiksua kuvaa ihmisestä. Kirjoittaja toistaa samaa juttua viikosta ja päivästä toiseen.Psalmit 2. luku tulee mieleen

• invaäiti-mummuiässä

Entäs muut amerikkalaaisperäiset taloususkonnot, skientologia ja babtismin eri versiot - sotien jälkeen kerrottiin jopa orgioiksi yltyneistä kastetilaisuuksista - uskontojen muunnelmien edustajia on myös ruots.henkinen Livets ord - missä jumaluus hehkuttaa maista rakkautta - bisnes vetoisuudessaan - ei siitäkään puutu lasten hyväksikäyttöä ja aineorjuuksia - seksisekoiluja tms - ei varmankaan myös talous- ja raharikoksia - kun ihmisten raadollisuuesta kyse.
      Kun joskus valitin itseni, lasteni ja suvunvanhusten kokemasa väkivallasta, asia kuitattiin huitaisulla, että sattuuhan sitäparemmissakin piireissä ja sillä siistii - seuraavat iskut oli vielä entistä kipeempiä - rahat veks, ammuskelua, silmä puhki ja hampaat kurkkuun kui meksikon huumesuhareitten malliin kiristyksineen ja seksiväkvaltoineen - ihannoiko hei
      dänkään jumaluutensa noita suorastaan törkypornojuttuja, missä äitejä ja lapsia raiskataan, huumataan ja ihan kylmäverisesti tapetaankin "korkean sivistyksen " maissa - elllei ole lunnaita maksaa kiristäjille?

• riittääRuotimista

Kuules invaäiti, kyllä noita epäkohtia on muissakin piireissä kuin Jehovan todistajissa. Skientologiakin on karmeaa eksytystä. Tämä palsta nyt kuitenkin keskittyy Jehovan todistajat-teemaan. Suomessa se saa mahdollisesti eniten pahaa aikaan kaikista maamme yhteisöistä.

• puhutaanmistäpuhutaan
        riittääRuotimista kirjoitti:

Kuules invaäiti, kyllä noita epäkohtia on muissakin piireissä kuin Jehovan todistajissa. Skientologiakin on karmeaa eksytystä. Tämä palsta nyt kuitenkin keskittyy Jehovan todistajat-teemaan. Suomessa se saa mahdollisesti eniten pahaa aikaan kaikista maamme yhteisöistä.

Toki se keskittyy Jehovan todistajuuteen, mutta totuutta rakastavana henkilönä sinulla ei voi olla mitään sitä vastaan, että muistakin uskonnoista kerrotaan totuus. Sekin on totta, että Ruohon kirjassa moitituista uskonnoista osa toimii kirkon siipien suojassa.

• riittääRuotimista
        puhutaanmistäpuhutaan kirjoitti:

Toki se keskittyy Jehovan todistajuuteen, mutta totuutta rakastavana henkilönä sinulla ei voi olla mitään sitä vastaan, että muistakin uskonnoista kerrotaan totuus. Sekin on totta, että Ruohon kirjassa moitituista uskonnoista osa toimii kirkon siipien suojassa.

Kuka tässä on väittänyt, ettei uskontojen ja liikkeiden epäkohtia saa tuoda esiin. Sehän on hyvä vaan, kun hengelliseen ja henkiseen väkivaltaan puututaan esiintyy sitä missä tahansa. Tarkoitin vain, että tämän palstan aihe on Jehovan todistajat ja siinä aiheessa kyllä ruotimista riittää tämän palstan tarpeiksi.

• nytkinsanoitniin
        riittääRuotimista kirjoitti:

Kuka tässä on väittänyt, ettei uskontojen ja liikkeiden epäkohtia saa tuoda esiin. Sehän on hyvä vaan, kun hengelliseen ja henkiseen väkivaltaan puututaan esiintyy sitä missä tahansa. Tarkoitin vain, että tämän palstan aihe on Jehovan todistajat ja siinä aiheessa kyllä ruotimista riittää tämän palstan tarpeiksi.

Tarkoitit että ikävä kritiikki pitää ohittaa ja esittää valtavirtakritillisyys puhtoisena pulmusena vain sen vuoksi, että sinä uskot raamattuun vaikka hyvin tiedät ettei se kestä kriittistä tarkastelua.

• HäpeänSeuraukset
        puhutaanmistäpuhutaan kirjoitti:

Semmoinen ilmiö on havaittavissa, että moni jolla ei ole munaa erota Jt-lahkosta, vaikka jo vihaa sitä, tietää, että ihmisten silmissä tulee lasketuksi edelleenkin Jehovan todistajaksi, osaksi tuota pahamaineista puljua. Asia hävettää ymmärrettävästi. Eipä siis ollenkaan ihme, että esim juuri tälläiset haluavat kääntää huomion pois Jt-lahkon hirveyksistä minne muualle tahansa. Niin läpinäkyvää!

Jos oma kulissielämä hävettää, kannattaa asialle tehdä jotain eikä suunnata turhautumistaan muihin kohteisiin.

Suosittelen syventämään hankittua psykologista tietotaitoa esim seuraavalla artikkelilla:

http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/mita-puolustusmekanisemeja-kaytat/

"PSYYKKISET PUOLUSTUSMEKANISMIT

1. Projisointi eli kohteensiirto. Ongelma heijastetaan itsensä ulkopuolelle."

Palstan teema on edelleenkin Jehovan todistajat.

• IrenaeusJaKump
        HäpeänSeuraukset kirjoitti:

Semmoinen ilmiö on havaittavissa, että moni jolla ei ole munaa erota Jt-lahkosta, vaikka jo vihaa sitä, tietää, että ihmisten silmissä tulee lasketuksi edelleenkin Jehovan todistajaksi, osaksi tuota pahamaineista puljua. Asia hävettää ymmärrettävästi. Eipä siis ollenkaan ihme, että esim juuri tälläiset haluavat kääntää huomion pois Jt-lahkon hirveyksistä minne muualle tahansa. Niin läpinäkyvää!

Jos oma kulissielämä hävettää, kannattaa asialle tehdä jotain eikä suunnata turhautumistaan muihin kohteisiin.

Suosittelen syventämään hankittua psykologista tietotaitoa esim seuraavalla artikkelilla:

Naulan kantaan!

• etteitotuusunohdu

Palstan teema on Jehovan todistajat joo, mutta siihen sisältyy paljon. Yksi tekijä on raamatun kritiikinkestämättömyys, asia jota kaltaisesi umpiuskovaiset omassa kehässään kiertäjät eivät halua nähdä. Kehtaatkin valittaa toisten uskomisesta jotain kun oma uskontosi ja sen historia on täynnä kaikkea karmeaa. Yksi niistä monista asioista, joista teikäläsiet haluavat pysyä niin kaukana kuin hiukankin mahdollista:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14718888/raamatullisuudesta

Luterilaisuus ei ole oikea uskonto eikä sitä pidä sellaiseksi esitellä. Onneksi useimmat Jehovan todistajat, jotka huomaavat oman uskontonsa olevan täynnä sudenkuoppia, huomaavat myäs tämän. Siltä varalta että joltain meinaa mennä se ohi, on hyvä palauttaa asia mieliin.

• HäpeänSeuraukset
        etteitotuusunohdu kirjoitti:

Palstan teema on Jehovan todistajat joo, mutta siihen sisältyy paljon. Yksi tekijä on raamatun kritiikinkestämättömyys, asia jota kaltaisesi umpiuskovaiset omassa kehässään kiertäjät eivät halua nähdä. Kehtaatkin valittaa toisten uskomisesta jotain kun oma uskontosi ja sen historia on täynnä kaikkea karmeaa. Yksi niistä monista asioista, joista teikäläsiet haluavat pysyä niin kaukana kuin hiukankin mahdollista:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14718888/raamatullisuudesta

Luterilaisuus ei ole oikea uskonto eikä sitä pidä sellaiseksi esitellä. Onneksi useimmat Jehovan todistajat, jotka huomaavat oman uskontonsa olevan täynnä sudenkuoppia, huomaavat myäs tämän. Siltä varalta että joltain meinaa mennä se ohi, on hyvä palauttaa asia mieliin.

Sinullahan nyt ei satu olemaan mitään tietoa siitä, kuulunko johonkin kirkkokuntaan tms vai en. Sitäpaitsi on sellaisiakin uskovaisia, jotka eivät edes kuulu mihinkään kirkkokuntaan.

Jumala ei etsi mitään kirkkokuntia vaan Hän haluaa vetää puoleensa ja lähelleen ihmisiä, yksilöitä.

• pysytääntosiasioissa

Sinullahan nyt ei satu olemaan mitään tietoa siitä, kuulunko johonkin kirkkokuntaan tms vai en. Sitäpaitsi on sellaisiakin uskovaisia, jotka eivät edes kuulu mihinkään kirkkokuntaan.

Jumala ei etsi mitään kirkkokuntia vaan Hän haluaa vetää puoleensa ja lähelleen ihmisiä, yksilöitä.

Jumalia ei ole. Jeesus on kuollut jo 2000 vuotta sitten ja jätti palaamatta pikaisesti vaikka niin lupasi. Kaikki "vetäminen puoleen" on kuvittelua.

• eritoten

Missähän se sivusto on, joka käsittelee esim. luterilaisten elämäntpaa viikosta toiseen, siinä sitä ruotimista riittääkin. Mutta kun maailma rakastaa omiaan. Eikö asioita voi puida ihmisten kesken. Tännehän voi kirjoittaa vaikka mitä, ja väittää niitä tosiksi. Yleensä raukkamaiset ihmiset huutelee puskista. Nämäkin kirjoittelut ovat tarkoituksenhakuista toisten huonoon valoon saamista. Jotkut ovat ottaneet sen elämäntehtäväkseen. Onkohan heidän läheisissään huonoja todistajia tai tutuissaan, kun pystyvät tekemään heistä hirviöitä. Luulisi tuon yleisen huonon käyttäytymisen näkyvän selvästi. On vain muutamia voimakastahtoisia, jotka ylläpitävät valheellista kuvaa todistajista verrattuna miljooniin ihmisiin, jotka todistavat toisin. On vain vaikea tunnustaa, että ovat vastuussa itse omista toimistaan. Koskaanhan vika ei ole itsessä vaan toisissa. Voisi rehellisesti tutkailla omia toimia. Se juuri vaatiikin nöyryyttä.

• PalstojaRiittää

Kirjoitit: "Missähän se sivusto on, joka käsittelee esim. luterilaisten elämäntpaa viikosta toiseen, siinä sitä ruotimista riittääkin."

No tässä on vastaava palsta kuin tämä ja se käsittelee luterilaisuutta, luterilaisten elämäntapaa ja mitä aiheeseen liittyvää kukin sitten haluaakaan käsitellä:

http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kristinusko/luterilaisuus

Tämä palstalla , jolla nyt olemme on siis JEHOVAN TODISTAJAT-aiheinen.

• gkirhkkg
        PalstojaRiittää kirjoitti:

Kirjoitit: "Missähän se sivusto on, joka käsittelee esim. luterilaisten elämäntpaa viikosta toiseen, siinä sitä ruotimista riittääkin."

No tässä on vastaava palsta kuin tämä ja se käsittelee luterilaisuutta, luterilaisten elämäntapaa ja mitä aiheeseen liittyvää kukin sitten haluaakaan käsitellä:

http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kristinusko/luterilaisuus

Tämä palstalla , jolla nyt olemme on siis JEHOVAN TODISTAJAT-aiheinen.

kristikunnan lista vääryyksistä on pitkä kuin nälkävuosi. totta kai mieluummin keskustelet muista asioista.

• PalstanMukaisesti
        gkirhkkg kirjoitti:

kristikunnan lista vääryyksistä on pitkä kuin nälkävuosi. totta kai mieluummin keskustelet muista asioista.

Kristikunnan keskuudessa on rikkaruohoja vaikka kuinka. Ei se ole mikään uutinen. Kristikunnan kristittyjen joukossa on myös aina ollut vehnää. Ne kasvavat sekaisin yhdessä kuten Jeesus ennusti. Kukin vastaa siitä mitä itse tekee ja mille teoille antaa tukensa ja mitä ilmaisee vastustavansa. Vastaavilla palstoilla olen puuttunut muitten liikkeitten ongelmiin tai jopa sisään pyrkiviin eksytyksiin. Tällä palstalla keskityn keskustelemaan Jehovan todistajat- teemasta.

• aikansaJaPaikkansa
        gkirhkkg kirjoitti:

Mistä luulet, että uskovaiset kristityt keskustelisivat VAIN Jt-lahkon vääryyksistä ja sen roolista Vääränä profeettana eivätkä MYÖS kristikunnan sekaan ujuttautuneesta vääryydestä! Kautta aikain raamattu-uskolliset, klassisen kristinuskon edustajat ovat taistelleet monella rintamalla vääryyksiä vastaan.

Jo alkuseurakunnan aikoina Paavali kävi taistoon harhaoppeja vastaan mainiten jopa nimeltä joitakin niitten levittäjiä kirjeissään. Moraalinormien rappeutumistakin vastaan taisteltiin jo alkuseurakunnan aikoina eri seurakunnissa. Aina osa kristityistä on noussut vastustamaan esim Raamatun sanoman pakkolevitystä vastaan, jollaista esiintyi mm pimeänä keskiaikana. Nykyäänhän juuri kukaan ei edes sellaista enää hyväksykään.

Mitä kristikuntaan ujuttautuvia vääryyksiä vastaan tänä aikana on taistelua kristittyjen parissa? Osa kristityistä on noussut vastustamaan hyvin voimakkaasti ja julkisesti liberaaliteologiaa ja toisaalta esim myös äärikarismaattisia eksytysmuotoja. Vääryyttä on kristittyjen parissa ja sitä vastaan tulee nousta. Ei sitä tule hyväksyä. Vääryydet ovat loppuun asti keskuudessamme. Vehnä ja rikkaruohot kasvavat sekaisin loppuun asti.

Kaikelle on kuitenkin aikansa ja paikkansa. Jos uskova kristitty menee helluntalaisuus- tai luterilaisuus- palstalle keskustelemaan, ei hän siellä jauha Jehovan todistajien toimintatapojen tai opetusten epäkohdista eikä siitä, miten Jt-lahko on Väärä profeetta. Samoin jos uskovainen kristitty kirjoittaa tällä palstalla ei hän täällä jauha helluntalaisten tai luterilaisten parissa tapahtuvista vääryyksistä. Jokaisella palstalla kannattaa ja kuuluu keskustella palstan teemasta.

• tämänytvaanontotuus
        PalstanMukaisesti kirjoitti:

Kristikunnan keskuudessa on rikkaruohoja vaikka kuinka. Ei se ole mikään uutinen. Kristikunnan kristittyjen joukossa on myös aina ollut vehnää. Ne kasvavat sekaisin yhdessä kuten Jeesus ennusti. Kukin vastaa siitä mitä itse tekee ja mille teoille antaa tukensa ja mitä ilmaisee vastustavansa. Vastaavilla palstoilla olen puuttunut muitten liikkeitten ongelmiin tai jopa sisään pyrkiviin eksytyksiin. Tällä palstalla keskityn keskustelemaan Jehovan todistajat- teemasta.

Keskity vaan, mutta sinun tulkintasi tai valtavirtakristillisyyden tulkinta eivät ole oikeassa. Ei ole mitään tulevaan lajittelua vuohiin ja lampaisiin. Jos uskaltaisit tarkastella raamattua oikeasti sellaisena kuin se on, huomaisit sen.

• satukirjakokoelma
        aikansaJaPaikkansa kirjoitti:

Mistä luulet, että uskovaiset kristityt keskustelisivat VAIN Jt-lahkon vääryyksistä ja sen roolista Vääränä profeettana eivätkä MYÖS kristikunnan sekaan ujuttautuneesta vääryydestä! Kautta aikain raamattu-uskolliset, klassisen kristinuskon edustajat ovat taistelleet monella rintamalla vääryyksiä vastaan.

Jo alkuseurakunnan aikoina Paavali kävi taistoon harhaoppeja vastaan mainiten jopa nimeltä joitakin niitten levittäjiä kirjeissään. Moraalinormien rappeutumistakin vastaan taisteltiin jo alkuseurakunnan aikoina eri seurakunnissa. Aina osa kristityistä on noussut vastustamaan esim Raamatun sanoman pakkolevitystä vastaan, jollaista esiintyi mm pimeänä keskiaikana. Nykyäänhän juuri kukaan ei edes sellaista enää hyväksykään.

Mitä kristikuntaan ujuttautuvia vääryyksiä vastaan tänä aikana on taistelua kristittyjen parissa? Osa kristityistä on noussut vastustamaan hyvin voimakkaasti ja julkisesti liberaaliteologiaa ja toisaalta esim myös äärikarismaattisia eksytysmuotoja. Vääryyttä on kristittyjen parissa ja sitä vastaan tulee nousta. Ei sitä tule hyväksyä. Vääryydet ovat loppuun asti keskuudessamme. Vehnä ja rikkaruohot kasvavat sekaisin loppuun asti.

Kaikelle on kuitenkin aikansa ja paikkansa. Jos uskova kristitty menee helluntalaisuus- tai luterilaisuus- palstalle keskustelemaan, ei hän siellä jauha Jehovan todistajien toimintatapojen tai opetusten epäkohdista eikä siitä, miten Jt-lahko on Väärä profeetta. Samoin jos uskovainen kristitty kirjoittaa tällä palstalla ei hän täällä jauha helluntalaisten tai luterilaisten parissa tapahtuvista vääryyksistä. Jokaisella palstalla kannattaa ja kuuluu keskustella palstan teemasta.

Tässä on nyt kyse siitä, että sinä ja muutama muu koetatte esittää täällä, että teillä on ns. OIKEA TULKINTA RAAMATUSTA. Te ette kykene sitä puolustamaan vaan kaikin keinoin väistelette asiaa. Jos te kykenisitte perustelemaan uskonne, te laittaisitte ne tänne näkuviin, mutta kuten sanoin, ette siihen kykene. Palstan aiheeseen vetoaminen ei muuta tätä asiaa mihinkään ja on vain oikeus ja kohtuu, että teidän valheenne paljastetaan tälläkin palstalla.

• aikansaJaPaikkansa
        satukirjakokoelma kirjoitti:

Tässä on nyt kyse siitä, että sinä ja muutama muu koetatte esittää täällä, että teillä on ns. OIKEA TULKINTA RAAMATUSTA. Te ette kykene sitä puolustamaan vaan kaikin keinoin väistelette asiaa. Jos te kykenisitte perustelemaan uskonne, te laittaisitte ne tänne näkuviin, mutta kuten sanoin, ette siihen kykene. Palstan aiheeseen vetoaminen ei muuta tätä asiaa mihinkään ja on vain oikeus ja kohtuu, että teidän valheenne paljastetaan tälläkin palstalla.

Jehovan todistajat-uskontoon kuuluu, että Raamattua pidetään auktoriteettina, jota tulkitaan. Haluan tuoda esiin ja muistuttaa, että Raamatussa todellakin lukee, että ihmiset jaotellaan vuohiin ja lampaisiin, kun tulee viimeinen tuomio. Raamatussa opetetaan siitä ja olen useassa kohdassa myös tuonut esiin, mitä tarkkaan ottaen Raamattu tuo esiin siitä aiheesta kokonaisuus huomioon ottaen.

Se taas on asia erikseen, että jotkut eivät usko Raamatun olevan luotettava eikä Jumalan opetusta ihmisille. Se on heidän asiansa, jos he ovat sitä mieltä. Siihen keskusteluun minulla ei ole tarvetta sekaantua ainakaan tällä erää. En koe sitä tällä palstalla hyödylliseksi, koska lähtökohtaisesti Jehovan todistajatkin ovat vakuuttuneita siitä, että Raamattu on Luojamme opaskirja meille ihmisille.se ei ole kristittyjen ja jehovan todistajien välillä mikään erottava kysymys. Jos ateistit kokevat tarpeelliseksi jankata tällä palstalla Raamatun luotettavuuden kritiikkiä, jankatkoot. Se on heidän intressinsä ja intoilunsa aihe.

Jos sinua kiinnostaa jankata käsityksistäsi siitä, että Raamattu on vain ihmisten sepustusta, niin ihan vapaasti ja niinhän teetkin. Mutta ei ole mitään järkeä, jos vaadit ja ruikutat muita keskusteluun siitä aiheesta.

En minäkään ruikuta ketään keskustelemaan kanssani niistä teemoista, joista haluan kirjoittaa ja pitää esillä. Jos joku tulee mukaan keskusteluun niin ok, mutta vaikka kukaan ei tulisi, niin ihan ok sekin. Ei haittaa minua. Kukin osallistukoon siihen keskusteluun, jonka kokee tällä palstalla jotenkin hyödyllisenä tai kiinnostavana ja aiheeseen tarpeeksi kiinteästi liittyvänä.

Ei ole mitään järkeä, jos kaikkien eri uskontojen ja aatteiden edustajat toisivat tällä palstalla yksityiskohtaisesti ja laajasti esiin oman vakaumuksensa perusteluineen. Tämähän olisi ihan sillisalaattia koko palsta silloin.

Jokainen tietenkin käsittelee Jt-aiheeseen liittyviä asioita omasta vakaumuksestaan ja omista lähtökohdistaan käsin. Kun esim jostain Raamatun kohdasta tai teemasta kirjoitetaan, niin nostetaan esiin Jt-tulkinta ja sitten kukin nostaa esiin sen tulkinnan mitä pitää oikeana Raamatun valossa. Ei kai kukaan esittele väärinä pitämiään tulkintatapoja oikeina.

Siitähän se sitten kunkin kommentoijan vakaumus ja ajattelutapa tulee esiin, kun keskusteluissa kukin tuo aina tietystä tarkastelun alla olevasta asiasta perustellun kantansa esiin.

Jos joku haluaa kokonaiskuvaa jonkun muun liikkeen/kirkkokunnan opetuksesta kuin Jt-uskonto , niin tietoa löytyy kyllä kirjoista ja netistäkin etsimällä. Ei tämä ole mikään luennointiareena aiheista, jotka eivät ole Jehovan todistajat-teemaan liittyviä. Lisäksi suomi 24-palstallakin on muillekin uskonnoille ja liikkeille kuin Jt-liike omat palstansa, joilla näitä kritisoidaan ja puolustetaan yms

Jos jotain teemaa käsitellään tällä Jt-palstalla, se tulee tietenkin tehdä pääsääntöisesti verraten Jt-oppia johonkin toiseen näkemykseen, mikä se kelläkin tai milläkin on. Muutenhan kirjoitus menisi teeman ohi. Tai sitten vain Jt-liikkeen toimintatavoista, säännöistä, kulttuurista jne keskustelua.

En nää mitään järkeä ihan irrallisista muista aiheista kuin Jt-teemasta lähteä keskustelemaan. Ja muutenkin siis jokainen itse valitkoon mistä on aikaa ja halua ja kiinnostusta kirjoitella. Ainakaan minä en ikinä halua toistuvasti ruikuttaa ihmisiä lähtemään yhtään mihinkään keskusteluun, jos heitä ei näytä kiinnostavan.

• aikansaJaPaikkansa

Jehovan todistajat-uskontoon kuuluu, että Raamattua pidetään auktoriteettina, jota tulkitaan. Haluan tuoda esiin ja muistuttaa, että Raamatussa todellakin lukee, että ihmiset jaotellaan vuohiin ja lampaisiin, kun tulee viimeinen tuomio. Raamatussa opetetaan siitä ja olen useassa kohdassa myös tuonut esiin, mitä tarkkaan ottaen Raamattu tuo esiin siitä aiheesta kokonaisuus huomioon ottaen.

Se taas on asia erikseen, että jotkut eivät usko Raamatun olevan luotettava eikä Jumalan opetusta ihmisille. Se on heidän asiansa, jos he ovat sitä mieltä. Siihen keskusteluun minulla ei ole tarvetta sekaantua ainakaan tällä erää. En koe sitä tällä palstalla hyödylliseksi, koska lähtökohtaisesti Jehovan todistajatkin ovat vakuuttuneita siitä, että Raamattu on Luojamme opaskirja meille ihmisille.se ei ole kristittyjen ja jehovan todistajien välillä mikään erottava kysymys. Jos ateistit kokevat tarpeelliseksi jankata tällä palstalla Raamatun luotettavuuden kritiikkiä, jankatkoot. Se on heidän intressinsä ja intoilunsa aihe.

Jos sinua kiinnostaa jankata käsityksistäsi siitä, että Raamattu on vain ihmisten sepustusta, niin ihan vapaasti ja niinhän teetkin. Mutta ei ole mitään järkeä, jos vaadit ja ruikutat muita keskusteluun siitä aiheesta.

En minäkään ruikuta ketään keskustelemaan kanssani niistä teemoista, joista haluan kirjoittaa ja pitää esillä. Jos joku tulee mukaan keskusteluun niin ok, mutta vaikka kukaan ei tulisi, niin ihan ok sekin. Ei haittaa minua. Kukin osallistukoon siihen keskusteluun, jonka kokee tällä palstalla jotenkin hyödyllisenä tai kiinnostavana ja aiheeseen tarpeeksi kiinteästi liittyvänä.

Ei ole mitään järkeä, jos kaikkien eri uskontojen ja aatteiden edustajat toisivat tällä palstalla yksityiskohtaisesti ja laajasti esiin oman vakaumuksensa perusteluineen. Tämähän olisi ihan sillisalaattia koko palsta silloin.

Jokainen tietenkin käsittelee Jt-aiheeseen liittyviä asioita omasta vakaumuksestaan ja omista lähtökohdistaan käsin. Kun esim jostain Raamatun kohdasta tai teemasta kirjoitetaan, niin nostetaan esiin Jt-tulkinta ja sitten kukin nostaa esiin sen tulkinnan mitä pitää oikeana Raamatun valossa. Ei kai kukaan esittele väärinä pitämiään tulkintatapoja oikeina.

Siitähän se sitten kunkin kommentoijan vakaumus ja ajattelutapa tulee esiin, kun keskusteluissa kukin tuo aina tietystä tarkastelun alla olevasta asiasta perustellun kantansa esiin.

Jos joku haluaa kokonaiskuvaa jonkun muun liikkeen/kirkkokunnan opetuksesta kuin Jt-uskonto , niin tietoa löytyy kyllä kirjoista ja netistäkin etsimällä. Ei tämä ole mikään luennointiareena aiheista, jotka eivät ole Jehovan todistajat-teemaan liittyviä. Lisäksi suomi 24-palstallakin on muillekin uskonnoille ja liikkeille kuin Jt-liike omat palstansa, joilla näitä kritisoidaan ja puolustetaan yms

Jos jotain teemaa käsitellään tällä Jt-palstalla, se tulee tietenkin tehdä pääsääntöisesti verraten Jt-oppia johonkin toiseen näkemykseen, mikä se kelläkin tai milläkin on. Muutenhan kirjoitus menisi teeman ohi. Tai sitten vain Jt-liikkeen toimintatavoista, säännöistä, kulttuurista jne keskustelua.

En nää mitään järkeä ihan irrallisista muista aiheista kuin Jt-teemasta lähteä keskustelemaan. Ja muutenkin siis jokainen itse valitkoon mistä on aikaa ja halua ja kiinnostusta kirjoitella. Ainakaan minä en ikinä halua toistuvasti ruikuttaa ihmisiä lähtemään yhtään mihinkään keskusteluun, jos heitä ei näytä kiinnostavan.

Olisihan naurettavaa, että kun mormoni tulkitsee jotain Raamatun kohtaa tällä palstalla ja vertaa tulkintatapaansa Jt-tulkintaan, niin vaadittaisiin, että tuon mormonin pitää nyt perustella ja todistaa oma vakaumuksensa oikeaksi ja koko tapansa tulkita Raamattua oikeaksi tällä palstalla.

Se on ihan ok, jos mormoni käsittelee vaikka vain yhtä Raamatun paikkaa ja kertoo sen tulkintatavan, jota pitää oikeana.

Mormonit pitävät itseään kristittyinä ja oppiaan luonnollisesti varsin oikeana. Eipä silti tulisi mieleenkään vaatia mormonia tällä palstalla perustelemaan kokonaisvakaumuksensa oikeellisuutta. Jos haluaisin siitä keskustella, menisin mormonismi-palstalle keskustelemaan. Ja jos haluaisin vain lisätietoa mormoni-uskonnosta, lukisin aiheesta lisää laadukkailta nettisivuilta ja kirjallisuudesta.

Siitä, että mormoni, muslimi, adventisti, metodisti, katolinen , anglikaani, vapaakirkkolainen, luterilainen, hindulainen, buddhalainen tai kuka vaan tai minkä vaan vakaumuksen edustaja haluaa tällä palstalla keskustella Jt-uskonnosta ja Raamatun kohtien eri tulkintatavoista verrattuna Jt-uskontoon ei velvoita eikä järkevästi ajatellen johda siihen, että noista kaikista vakaumuksista pitäisi olla joku perusteltu esitys ja selostus tällä palstalla. Ajatushan olisi täysin naurettava ja absurdi!

• lopetaspagetinvääntö

On aivan sama jos jankutat vuohista ja lampaista, sinulla ei ole edes Jeesuksen näkemystä siitä mikä mihinkin kuuluu. Silti olet tuomitsemassa täällä toisia omien kuvitelmiesi perusteella.

• uskosionheikkoa

Olisihan naurettavaa, että kun mormoni tulkitsee jotain Raamatun kohtaa tällä palstalla ja vertaa tulkintatapaansa Jt-tulkintaan, niin vaadittaisiin, että tuon mormonin pitää nyt perustella ja todistaa oma vakaumuksensa oikeaksi ja koko tapansa tulkita Raamattua oikeaksi tällä palstalla.

Se on ihan ok, jos mormoni käsittelee vaikka vain yhtä Raamatun paikkaa ja kertoo sen tulkintatavan, jota pitää oikeana.

Mormonit pitävät itseään kristittyinä ja oppiaan luonnollisesti varsin oikeana. Eipä silti tulisi mieleenkään vaatia mormonia tällä palstalla perustelemaan kokonaisvakaumuksensa oikeellisuutta. Jos haluaisin siitä keskustella, menisin mormonismi-palstalle keskustelemaan. Ja jos haluaisin vain lisätietoa mormoni-uskonnosta, lukisin aiheesta lisää laadukkailta nettisivuilta ja kirjallisuudesta.

Siitä, että mormoni, muslimi, adventisti, metodisti, katolinen , anglikaani, vapaakirkkolainen, luterilainen, hindulainen, buddhalainen tai kuka vaan tai minkä vaan vakaumuksen edustaja haluaa tällä palstalla keskustella Jt-uskonnosta ja Raamatun kohtien eri tulkintatavoista verrattuna Jt-uskontoon ei velvoita eikä järkevästi ajatellen johda siihen, että noista kaikista vakaumuksista pitäisi olla joku perusteltu esitys ja selostus tällä palstalla. Ajatushan olisi täysin naurettava ja absurdi!

Ei siinä ole mitään naurettavaa. Totta kai sinultakin odotetaan perusteluja väitteillesi. Vertauksena voisi sanoa, että jos tulet tänne selittämään, että todistajilla on väärä maailmankuva, koska raamatun mukaan maa on lättymaa, eivätkö todistajat usko sellaiseen, niin sinulta on oikeus odottaa perusteluja väitteellesi.

• KullakinOmaVastuu
        uskosionheikkoa kirjoitti:

Ei siinä ole mitään naurettavaa. Totta kai sinultakin odotetaan perusteluja väitteillesi. Vertauksena voisi sanoa, että jos tulet tänne selittämään, että todistajilla on väärä maailmankuva, koska raamatun mukaan maa on lättymaa, eivätkö todistajat usko sellaiseen, niin sinulta on oikeus odottaa perusteluja väitteellesi.

Kristityt ovat antaneet täällä perusteluja väitteilleen.

Esim kristityt kommentoijat ovat väittäneet, että Raamatun mukaan Jeesus ei ole enkeli Mikael kuten Jt-lahko opettaa ja sitten he ovat monissa eri ketjuissa nimenomaan perustelleet tuon väitteensä Raamatulla. Lukuisissa ketjuissa on kristittyjen perusteluja siitä, että Jeesus ei ole sama persoona kuin enkeli Mikael.

Minä ja monet muutkin kristityt olemme vuosien varrella useaan otteeseen väittäneet myös, että Jt-lahko(johto) täyttää tarkkaan Raamatun kuvauksen Väärästä profeetasta. Siihen väitteeseen on tuotu perustelut.

Eli nimenomaan juuri näin me kristityt usein teemme eli todellakin väitämme , että Jt-lahkon joku opetus on epäraamatullinen ja sitten perustelemme kunkin väitteemme Raamatulla. Tämä on hyvin yleistä. Turha siis syyttää, että emme perustelisi väitteitämme. Kyllä me perustelemme väitteitämme. Eri asia on sitten, että tietenkään ne eivät yleensä esim Jehovan todistajille kelpaa. Heillähän on vuosikausien Jt-propagandan iskostama Jt-maailmankuva asioista mielessään.

Mutta me tosiaankin perustelemme , miksi mikin Jt-oppi ei mielestämme selvästikään täsmää Raamatuun ja miksi Jt-lahko mielestämme sopii tarkkaan Raamatun kuvaukseen Väärästä profeetasta. Mutta tietenkin jokainen lukija sitten itse päättää, mitä mieltä on perusteluistamme. Emme naiivisti odotakaan, että jokainen sisäistäisi perustelumme. Eiväthän kaikki uskoneet edes Jeesuksenkaan opetuksia ja perusteluita Hänen opettaessaan maan päällä.

Kuten havaita saattaa, on kuitenkin väärin syyttää meitä kristittyjä kommentoijia siitä, ettemme muka perustelisi väitteitämme. Kyllä me perustelemme niitä. On kuitenkin asia erikseen, että kaikki eivät vakuutu perusteluistamme ja ole samaa mieltä ja siihen ihmisillä on tietenkin täysi vapaus. Jokaisella on itse vastuu muodostaa kantansa asioista ja niin myös meidän perusteluistamme.

• 23334dfdfdf
        KullakinOmaVastuu kirjoitti:

Kristityt ovat antaneet täällä perusteluja väitteilleen.

Esim kristityt kommentoijat ovat väittäneet, että Raamatun mukaan Jeesus ei ole enkeli Mikael kuten Jt-lahko opettaa ja sitten he ovat monissa eri ketjuissa nimenomaan perustelleet tuon väitteensä Raamatulla. Lukuisissa ketjuissa on kristittyjen perusteluja siitä, että Jeesus ei ole sama persoona kuin enkeli Mikael.

Minä ja monet muutkin kristityt olemme vuosien varrella useaan otteeseen väittäneet myös, että Jt-lahko(johto) täyttää tarkkaan Raamatun kuvauksen Väärästä profeetasta. Siihen väitteeseen on tuotu perustelut.

Eli nimenomaan juuri näin me kristityt usein teemme eli todellakin väitämme , että Jt-lahkon joku opetus on epäraamatullinen ja sitten perustelemme kunkin väitteemme Raamatulla. Tämä on hyvin yleistä. Turha siis syyttää, että emme perustelisi väitteitämme. Kyllä me perustelemme väitteitämme. Eri asia on sitten, että tietenkään ne eivät yleensä esim Jehovan todistajille kelpaa. Heillähän on vuosikausien Jt-propagandan iskostama Jt-maailmankuva asioista mielessään.

Mutta me tosiaankin perustelemme , miksi mikin Jt-oppi ei mielestämme selvästikään täsmää Raamatuun ja miksi Jt-lahko mielestämme sopii tarkkaan Raamatun kuvaukseen Väärästä profeetasta. Mutta tietenkin jokainen lukija sitten itse päättää, mitä mieltä on perusteluistamme. Emme naiivisti odotakaan, että jokainen sisäistäisi perustelumme. Eiväthän kaikki uskoneet edes Jeesuksenkaan opetuksia ja perusteluita Hänen opettaessaan maan päällä.

Kuten havaita saattaa, on kuitenkin väärin syyttää meitä kristittyjä kommentoijia siitä, ettemme muka perustelisi väitteitämme. Kyllä me perustelemme niitä. On kuitenkin asia erikseen, että kaikki eivät vakuutu perusteluistamme ja ole samaa mieltä ja siihen ihmisillä on tietenkin täysi vapaus. Jokaisella on itse vastuu muodostaa kantansa asioista ja niin myös meidän perusteluistamme.

Ei, he eivät ole antaneet perusteluja vaan esittäneet väitteen ilman perusteluja. Jt-oppi täsmää raamattuun ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin sinunkin lahkosi.

On melkoista itsepetosta ohittaa se tosiasia, että sekä Jeesus, että KAIKKI hänen seuraajansa odottivat hänen tulevan takaisin jo heidän elinaikanaan, ei josku tuhansien vuosien kuluttua. Tässä siis yksi asia joka yhdistää sinua ja Jehovantodistajia.

• KullakinOmaVastuu
        23334dfdfdf kirjoitti:

Ei, he eivät ole antaneet perusteluja vaan esittäneet väitteen ilman perusteluja. Jt-oppi täsmää raamattuun ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin sinunkin lahkosi.

On melkoista itsepetosta ohittaa se tosiasia, että sekä Jeesus, että KAIKKI hänen seuraajansa odottivat hänen tulevan takaisin jo heidän elinaikanaan, ei josku tuhansien vuosien kuluttua. Tässä siis yksi asia joka yhdistää sinua ja Jehovantodistajia.

Höpö, höpö.

Itsekin olen lukuisat kerrat perustellut sen, miten Jt-lahko(johto) täsmää tarkasti Raamatun kuvaukseen väärästä profeetasta.

Kertaus: Koska Jt-lahkojohto on rinnastanut itsensä profeettaan ja jopa kirjoittanut itsestään aikamme profeettana ja kuitenkin kroonisesti ennustellut väärin lopun saapumisen vuosiluvut, niin se on tehnyt itsestään Väärän profeetan. Väite oli, että Jt-lahko(johto) on Väärä profeetta ja juuri perustelin miksi näin on.

Yksityiskohtaisemmat perustelut Raamatun kohta lainauksineen ja lainauksineen Vartiotorniseuran omasta kirjallisuudesta löytyvät täältä:

http://johanneksenpoika.fi/dokumentit/vaara_profeetta.html

Aiheeseen liittyviä Raamatun kohtia:

5. Mooseksen kirja 18:20-22:

"20. Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
        21. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
        22. kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."

5.Mooseksen kirja 18:20-22 Um

Mutta sen profeetan, joka julkeaa puhua minun nimessäni sanan, jota en ole käskenyt hänen puhua, - - sen profeetan on kuoltava.
        Ja jos sanot sydämessäsi: "Mistä tiedämme, mitä sanaa Jehova ei ole puhunut?", niin kun profeetta puhuu Jehovan nimessä eikä se sana tapahdu eikä toteudu, se on sana, jota Jehova ei ole puhunut. - - Julkeuttaan se profeetta sen puhui.

• KullakinOmaVastuu

Höpö, höpö.

Itsekin olen lukuisat kerrat perustellut sen, miten Jt-lahko(johto) täsmää tarkasti Raamatun kuvaukseen väärästä profeetasta.

Kertaus: Koska Jt-lahkojohto on rinnastanut itsensä profeettaan ja jopa kirjoittanut itsestään aikamme profeettana ja kuitenkin kroonisesti ennustellut väärin lopun saapumisen vuosiluvut, niin se on tehnyt itsestään Väärän profeetan. Väite oli, että Jt-lahko(johto) on Väärä profeetta ja juuri perustelin miksi näin on.

Yksityiskohtaisemmat perustelut Raamatun kohta lainauksineen ja lainauksineen Vartiotorniseuran omasta kirjallisuudesta löytyvät täältä:

"20. Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
        21. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
        22. kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."

Mutta sen profeetan, joka julkeaa puhua minun nimessäni sanan, jota en ole käskenyt hänen puhua, - - sen profeetan on kuoltava.
        Ja jos sanot sydämessäsi: "Mistä tiedämme, mitä sanaa Jehova ei ole puhunut?", niin kun profeetta puhuu Jehovan nimessä eikä se sana tapahdu eikä toteudu, se on sana, jota Jehova ei ole puhunut. - - Julkeuttaan se profeetta sen puhui.

Miten asia on: Esiintyykö Jehovan todistajien hallintoelin profeettana eli Jehovan edustajana? Kyllä todellakin esiintyy kuten esim jo seuraavista lainauksista lahkon omasta kirjallisuudesta voimme havaita:

"Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova" – miten?, v.1971 s.66,70

"Jehova on löytänyt ja valtuuttanut nykyisen "Hesekielinsä". Se on Hesekiel-yhteisö. - - Mutta siitä huolimatta, miten kristikunta suhtautuu tähän Jehovan voideltujen todistajien ryhmään, tulee pian aika, jolloin kristikuntaa kuuluvat tulevat tietämään, että heidän keskuudessaan on todella ollut Jehovan "profeetta"."

Vartiotorni 1.1.1983 s.27

"- - oikeasydämisten yksilöitten hyväksi Jehova on huomaavaisesti herättänyt "kansojen profeettansa". "Profeetta", jonka Jehova on herättänyt - - ei ole yksityinen mies - - vaan luokka. - - "profeetta"- luokka eli Jeremia-luokka."

Nämä ja monet muut lainaukset Jt-lahkon omasta kirjallisuudesta löytää koottuna siis esim täältä:

• KullakinOmaVastuu
        23334dfdfdf kirjoitti:

Tähän tyyliin väite, että Jt-lahkojohto täsmää tarkaan Raamatun kuvaukseen Väärästä profeetasta, on perusteltu lukemattomat kerrat tällä palstalla.

On siis valheellista väittää , että kristityt eivät perustele väitteitään tällä palstalla. Kyllä me perustelemme väitteitämme useinkin, mutta ne eivät tietenkään miellytä ja kelpaa kaikille ja emme niin luulekaan. Osa kuitenkin huomaa ja ymmärtää kristittyjen (tai muiden) väitteet ja perustelut Jt-lahkon epäraamatullisista toimintatavoista tai opeista ja hyötyy näin kirjoittelustamme tällä palstalla. Kaikki eivät vakuutu ja se on heidän asiansa. Jokainen aikuinen kantaa itse itsestään vastuun.

Esim Tässä ketjussa kristityt ovat esittäneet väitteen, että Jeesus ei ole enkeli Mikael ja perustelleet sitä.:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/12128134/jeesus-ei-ole-enkeliruhtinas-mikael

Monessa muussakin ketjussa asiaa on perusteltu. Sehän on sitten asia erikseen, että kaikki (lähinnä tietenkin Jehovan todistajat, koska se on oleellinen osa heidän oppirakennelmaansa) eivät silti usko perusteluja siitä, että Jeesus ei ole enkeli Mikael. Mutta tosiaan kristityt ovat monesti sen asian tällä palstalla Raamatun avulla perustelleet.

• nohuhhuhuh

Höpö, höpö.

Aijaa, miten sitten olet ohittanut sen, että samalla periaatteella niin Jeesus kuin Paavalikin olivat vääriä profeettoja?
        Ymmärrätkö itse asiassa lainkaan lukemaasi vai spämmäätkö taas ajatuksettomasti toisten tekstejä?

• höpönlöpön.ww

Tähän tyyliin väite, että Jt-lahkojohto täsmää tarkaan Raamatun kuvaukseen Väärästä profeetasta, on perusteltu lukemattomat kerrat tällä palstalla.

On siis valheellista väittää , että kristityt eivät perustele väitteitään tällä palstalla. Kyllä me perustelemme väitteitämme useinkin, mutta ne eivät tietenkään miellytä ja kelpaa kaikille ja emme niin luulekaan. Osa kuitenkin huomaa ja ymmärtää kristittyjen (tai muiden) väitteet ja perustelut Jt-lahkon epäraamatullisista toimintatavoista tai opeista ja hyötyy näin kirjoittelustamme tällä palstalla. Kaikki eivät vakuutu ja se on heidän asiansa. Jokainen aikuinen kantaa itse itsestään vastuun.

Esim Tässä ketjussa kristityt ovat esittäneet väitteen, että Jeesus ei ole enkeli Mikael ja perustelleet sitä.:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/12128134/jeesus-ei-ole-enkeliruhtinas-mikael

Monessa muussakin ketjussa asiaa on perusteltu. Sehän on sitten asia erikseen, että kaikki (lähinnä tietenkin Jehovan todistajat, koska se on oleellinen osa heidän oppirakennelmaansa) eivät silti usko perusteluja siitä, että Jeesus ei ole enkeli Mikael. Mutta tosiaan kristityt ovat monesti sen asian tällä palstalla Raamatun avulla perustelleet.

Monessakin ketjussa on perusteltu sitä miksi Jeesuksen enkeliys on itse asiassa raamatullisempi kanta kuin Jeesuksen jumaluus. Ovatko ne kaikki jääneet lukematta? Raamattu ei tue kolminaisuusoppia eikä Jeesuksen jumaluutta.

• KullakinOmaVastuu
        höpönlöpön.ww kirjoitti:

Monessakin ketjussa on perusteltu sitä miksi Jeesuksen enkeliys on itse asiassa raamatullisempi kanta kuin Jeesuksen jumaluus. Ovatko ne kaikki jääneet lukematta? Raamattu ei tue kolminaisuusoppia eikä Jeesuksen jumaluutta.

Etkö tosiaankaan ymmärrä suomen kieltä tai normaalia logiikkaa. Väitit (ilmeisesti juurikin sinä), etteivät kristityt ole perustelleet väitteitään.

23334dfdfdf
        18.3.2017 10:36

"Ei, he eivät ole antaneet perusteluja vaan esittäneet väitteen ilman perusteluja. "

Tuo osoitettiin vääräksi! Kuten havaita saattaa kristityt ovat antaneet väitteilleen perusteluja. SE, ETTÄ JOKU ANTAA PERUSTELUJA VÄITTEELLEEN ON ERI ASIA KUIN SE, ETTÄ KAIKKI MUUT OLISIVAT PERUSTELUJEN JA VÄITTEEN KANSSA SAMAA MIELTÄ JA USKOISIVAT, ETTÄ NIILLÄ PERUSTELUILLA VÄITE ON OSOITETTU OIKEAKSI JA TODELLISUUTTA VASTAAVAKSI.

On tietenkin niinkin, että jotkut toiset ovat väittäneet päinvastaisia ja perustelleet niitä väitteitään omilla tavoillaan. Heidänkin väiteitään ja perustelujaan uskovat vain osa lukijoista ja osa taas ei pidä niitä vakuuttavina. Juuri koskaan kaikki ihmiset eivät tiettyä väitettä ja sen perusteluja usko.Sehän on aika lailla jo itsestäänselvyys.

Eli niin Jehovan todistajat, ateistit kuin kristitytkin ym ihmiset ovat esittäneet sekä väitteitä että mielestään hyviä perusteluja väitteilleen. Kukin lukija voi sitten itse päättää, mitä perusteluja ja väitteitä pitää uskottavina ja vakuuttavina ja mitä ei.

Olet ns sekoittanut puurot ja vellit keskenään.

Jos olet jonkun väitteistä ja niitten tueksi esitetyistä perusteluista eri mieltä, et voi kirjoittaa, että hän ei ole antanut perusteluja. Kyllä kommentoija on tällöin antanut väitteelleen perustelut, sinä vaan et itse arvosta niitä perusteluja etkä pidä niitä vakuuttavina.

Joku toinen kuitenkin voi pitää niitä väitteitä ja perusteluja vakuuttavina.

Ei ole oikein eikä rehellistä sanoa, ettei perusteluja ole annettu, vain siksi että ei pidä niitä perusteluja mielestään hyvinä ja vakuuttavina.

Rehellinen vaihtoehto olisi kertoa, että ei ole itse vakuuttunut jonkun perusteluista eikä pidä niitä hyvinä. Sen sijaan on valehtelua kirjoittaa, ettei perusteluja ole annettu, kun niitä on selvästikin annettu.

• fk00kfkk

Etkö tosiaankaan ymmärrä suomen kieltä tai normaalia logiikkaa. Väitit (ilmeisesti juurikin sinä), etteivät kristityt ole perustelleet väitteitään.

23334dfdfdf
        18.3.2017 10:36

"Ei, he eivät ole antaneet perusteluja vaan esittäneet väitteen ilman perusteluja. "

Tuo osoitettiin vääräksi! Kuten havaita saattaa kristityt ovat antaneet väitteilleen perusteluja. SE, ETTÄ JOKU ANTAA PERUSTELUJA VÄITTEELLEEN ON ERI ASIA KUIN SE, ETTÄ KAIKKI MUUT OLISIVAT PERUSTELUJEN JA VÄITTEEN KANSSA SAMAA MIELTÄ JA USKOISIVAT, ETTÄ NIILLÄ PERUSTELUILLA VÄITE ON OSOITETTU OIKEAKSI JA TODELLISUUTTA VASTAAVAKSI.

On tietenkin niinkin, että jotkut toiset ovat väittäneet päinvastaisia ja perustelleet niitä väitteitään omilla tavoillaan. Heidänkin väiteitään ja perustelujaan uskovat vain osa lukijoista ja osa taas ei pidä niitä vakuuttavina. Juuri koskaan kaikki ihmiset eivät tiettyä väitettä ja sen perusteluja usko.Sehän on aika lailla jo itsestäänselvyys.

Eli niin Jehovan todistajat, ateistit kuin kristitytkin ym ihmiset ovat esittäneet sekä väitteitä että mielestään hyviä perusteluja väitteilleen. Kukin lukija voi sitten itse päättää, mitä perusteluja ja väitteitä pitää uskottavina ja vakuuttavina ja mitä ei.

Olet ns sekoittanut puurot ja vellit keskenään.

Jos olet jonkun väitteistä ja niitten tueksi esitetyistä perusteluista eri mieltä, et voi kirjoittaa, että hän ei ole antanut perusteluja. Kyllä kommentoija on tällöin antanut väitteelleen perustelut, sinä vaan et itse arvosta niitä perusteluja etkä pidä niitä vakuuttavina.

Joku toinen kuitenkin voi pitää niitä väitteitä ja perusteluja vakuuttavina.

Ei ole oikein eikä rehellistä sanoa, ettei perusteluja ole annettu, vain siksi että ei pidä niitä perusteluja mielestään hyvinä ja vakuuttavina.

Rehellinen vaihtoehto olisi kertoa, että ei ole itse vakuuttunut jonkun perusteluista eikä pidä niitä hyvinä. Sen sijaan on valehtelua kirjoittaa, ettei perusteluja ole annettu, kun niitä on selvästikin annettu.

Huomaan, että viskelet puuroja, vellejä ja henkilökommentteja eli olet kadottanut keskustelun punaisen langan. Sinulla on monenlaisia punnuksia. Hyväksyt itseltäsi pelkän julistamisen perusteluna, muilta taas et. Todellisia perusteluja pelkää lukea ja edes yrittää argumentoida, minkä tietysti ymmärtää hyvin, koska niitä vasta-argumentteja on aika vaikea löytää.
        Huvittavinta ja oikeastaan säälittävintä tässä on se, että itsekin myönnät oman näekmyksesi olevan vain yksi monista eikä suinkaan mikään ainoa oikea, mutta silti olet julistamassa muita vuohiksi ja rikkaviljaksi. Kyllä uskovainen on yksinkertainen.

Ja ei, en ole edes nähnyt perusteluja, vain poissaoloa ja sivuun ynnä henkilökeskustelua. Esimerkiksi liberaaliteologiksi nimittely ei ole perustelu.

• KullakinOmaVastuu
        fk00kfkk kirjoitti:

Huomaan, että viskelet puuroja, vellejä ja henkilökommentteja eli olet kadottanut keskustelun punaisen langan. Sinulla on monenlaisia punnuksia. Hyväksyt itseltäsi pelkän julistamisen perusteluna, muilta taas et. Todellisia perusteluja pelkää lukea ja edes yrittää argumentoida, minkä tietysti ymmärtää hyvin, koska niitä vasta-argumentteja on aika vaikea löytää.
        Huvittavinta ja oikeastaan säälittävintä tässä on se, että itsekin myönnät oman näekmyksesi olevan vain yksi monista eikä suinkaan mikään ainoa oikea, mutta silti olet julistamassa muita vuohiksi ja rikkaviljaksi. Kyllä uskovainen on yksinkertainen.

Ja ei, en ole edes nähnyt perusteluja, vain poissaoloa ja sivuun ynnä henkilökeskustelua. Esimerkiksi liberaaliteologiksi nimittely ei ole perustelu.

No nyt kommenttisi kuulostaa hyvin paljon siltä kuin eräänkin äärilahkon tiedottajan selittelyt, kun on jääty rysän päältä kiinni valehtelusta.

Juuri edellisessä kommenteissani näytin rautalangasta vääntäen, miten niin minä kuin muutkin kristityt todellakin olemme esittäneet perusteluja väitteillemme (esim sille, ettei Jeesus ole enkeli Mikael ja sille, että Jt-lahko sopii Raamatun kuvaukseen Väärästä profeetasta)

Näin sinun lausuntosi"Ei, he eivät ole antaneet perusteluja vaan esittäneet väitteen ilman perusteluja. " osoittautui valheelliseksi ja todellisuutta vastaamattomaksi.

Ja mitä taas kaikkien aloitusten, ketjujen ja kommenttien lukemiseen tällä palstalla tulee, niin tietenkään juuri kukaan ei viitsi kaikkia aloituksia ja ketjuja edes lukea saati sitten ruveta niihin kommentoimaan ja argumentoimaan jotain. Ei minullakaan riitä sellaiseen halua ja aikaa. Argumentoin jotain niihin aloituksiin ja ketjuihin, joihin koen kirjoitteluni olevan jotenkin riittävän hyödyllistä ja/tai kiinnostavaa. Koen myös ikäväksi asiaksi, jos toisia kirjoittajia ruikutetaan tai painostetaan osallistumaan joihinkin keskusteluihin. Kukin osallistukoon mihin kokee haluavansa ja ehtivänsä.

Sehän on ihan itsestäänselvyys, että jokaisen ihmisen mielipide ja näkemys on tietenkin yksi monista lukemattomista näkemyksistä, joita maailma on pullollaan. Eihän se ole mikään uutinen. Se on sitten asia erikseen mikä näkemys vastaa todellisuutta ja mikä näkemys taas on todellisuuteen nähden paikkansa pitämätön. Loppupeleissä vain Jumala tietää ja ymmärtää kaiken.

Jumala on kuitenkin kehottanut pohtimaan asioita ja muodostamaan mielipiteitä. Hän on myös antanut meille ihmisille opaskirjaksi kuin kompassiksi Raamatun ja sen avulla voi pyrkiä tekemään sellaisia ratkaisuja elämässään, joita Jumala Sanansa mukaan pitää hyvinä.Hän on myös kehottanut koettelemaan kaiken Raamatun opetuksen valossa ja seuraamaan Jeesuksen askelissa. Siihen uskovaisina kristittyinä itseään pitävät pyrkivät.

Kuka sitten osoittautuu viimeisellä tuomiolla olleen elämässään Jeesuksen tosi seuraaja ja kuka ei, kuka on vehnää ja kuka rikkaviljaa: nämä tuomiot tekee Jeesus eikä kukaan ihminen.

Minä en julista ketään yksilöä vehnäksi tai rikkaviljaksi, lampaaksi tai vuoheksi. Se on Jeesuksen tehtävä, ei kenenkään ihmisen.

Jeesuksen vehnä ja rikkavilja-vertaus on kuitenkin tärkeää pitää esillä siinäkin mielessä, jotta ihmiset voivat tajuta, että raamatun itsensäkin opetuksen ja ennustuksen mukaan kristityiksi itseään kutsuvien joukossa on ollut ja tulee loppuun asti olemaan sakaisin sekä vehnää että rikkaviljaa. Niinpä kristittyjen (tai sellaisina itseään pitävien) tekemiä pahojakin vääryyksiä on ollut ja tulee olemaan loppuun asti Raamatunkin mukaan. Iso osa pahimmista tapahtuneista voi hyvinkin olla rikkaviljan tekosia ja jokatapauksessa niistä ei tule syyllistää näihin asioihin osattomia ja viattomia kristittyjä. Jokainen kantaa vastuun omista teoistaan ja siitä, minkä asioitten ja arvojen takana kertoo seisovansa. Siitä ei ole vastuussa, mitä vastustaa ja mistä sanoutuu irti.

Raamatun mukaan asioita ja tekoja tulee koetella ja tarvittaessa kritisoidakin ja vääryyksistä sekä opeissa että teoissa tulee sanoutua irti. Vääryyksiä ei tule kannattaa. Yksilöiden tuomitsemiseen rikkaviljaksi tai vehnäksi ei kuitenkaan tule lähteä, koska se tehtävä kuuluu vain Jeesukselle.

• KullakinOmaVastuu
        fk00kfkk kirjoitti:

Kristikunnan keskelläkin ja jopa eri kirkkokuntien sisälläkin vallitsee erilaisia mielipiteitä ja jopa ihan suuntauksiakin. On liberaaliteologisten ajatusten kannattajia ja on konservatiivisen klassisen kristillisyyden kannattajia. on olemassa niitä, jotka innolla menevät äärikarismaattisten opettajien ja tapahtumien piiriin ja niitä, jotka pitävät äärikarismaattisia opetuksia ja ilmiöitä eksytyksenä. Itse pidän konservatiivista kristitinuskoa näkemyksenään edustavien kristittyjen teologien ja tutkijoiden perusteluja väitteilleen parhaiten raamatullisimpina ja vakuuttavimpina. Sen sijaan yleensä liberaaliteologisen suuntauksen kannattajien perusteluita väitteilleen en pidä vakuuttavina samoin kuin en pidä vakuuttavina myöskään äärikarismaattisten toimijoiden perusteluja toimilleen vakuuttavina.

Jokainen valitsee itse pohtimisensa jälkeen mitä pitää vakuuttavana ja mitä ei. Itse pidän vakuuttavan näkemystä, jonka mukaan klassinen konservatiivinen kristinusko, joka ei mene toisaalta liberaaliteologian eikä toisaalta äärikarismaattisuudenkaan ansaan on tervettä kristillisyyttä. Tälläisen kristinuskon edustajia on miljoonia maailmassa ja paljon Suomessakin. Mikään yksi kirkkokunta ja liike ei omista Raamatun totuutta. Jeesus on tie, totuus ja elämä.

Tieltä voi kuitenkin mennä harhaan ja vahingossa seuratakin jotain valejeesusta, vaikka luulee seuraavansa aitoa Jeesusta.

Lopullisella tuomiolla sitten selviää lopullisesti oliko esim liberaaliteologiatutkijoiden opettama Jeesus-kuva joku valejeesus vai aito Jeesus. Silloin viimeistään käy myös kaikille selväksi oliko enkeli Mikael-Jeesus, jota ei pidetä Jumalana vaan enkelinä, aito Jeesus vai vain valejeesus. Lopullisella tuomiolla lukuisat asiat tulevat kaikille selviksi.

Raamatun opetuksen mukaan kunkin meistä tulee kuitenkin tehdä valintamme siitä haluammeko seurata Jeesusta ja minkälainen on näkemyksemme Hänestä ja Hänen seuraamisestaan.

Tässä artikkelissa valotetaan liberaaliteologian ja konservatiivisen kristillisyyden välistä eroa mm suhtautumisessa Jeesukseen:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/juha-ahvio-”liberaaliteologia-ja-konservatiivinen-teologia-ovat-kaksi-eri-uskontoa”/

Jehovan todistajien opetukseen Jeesuksesta kuuluu mm se puolestaan, että Hän on enkeli Mikael. Koska tämä palsta on Jt-palsta, niin tähän enkeli Mikael-Jeesus -väitteeseeen olen ottanut perustellen kantaa jo monesti. Muihinkin Jt-teemaan liittyviin aiheisiin olen Raamatulla perustellen ottanut kantaa.

Sen sijaan en laajasti ryhdy argumentoimaan kristikunnan liberaaliteologien esittämiin väitteisiin. Mielestäni Jt-palsta ei ole sopiva foorumi keskustella laajasti kristikunnan sisäisten suuntausten erilaisista näkemyksistä ja lähteä niitä puolesta ja vastaan argumentoimaan.

Mielestäni esim Juha Ahvio, Timo Eskola, Leif Nummela ynnä monet muut konservatiiviset kristityt ovat kirjoituksissaan ja jopa yliopistollisissa tutkimuksissaan ansiokkaasti kumonneet omilla perusteluillaan lukuisia liberaaliteologien pääväittämiä . Jos näihin ns konservatiivisen kentän tutkimuksiin ja perusteluihin liberaaliteologian harhoista haluaa tutustua, aineistoa onnistuu varmasti löytämään. Tälle saralle minä en nää järkeväksi ja ajan käytöllisestikään itselleni mahdolliseksi lähteä tällä palstalla. Totean tässä nyt vain lyhyesti, että en ole liberaaliteologisen suuntauksen enkä äärikarismattisen suuntauksen edustaja ajattelutavaltani.

Haluan tällä palstalla keskittyä Jehovan todistajat-teemaan. Liberaaliteologiaan tai äärikarismaattisuuteen harhautuminen ei ole Jehovan todistajille ongelmana. Jt-lahkon ongelma on mm se, että se sopii tarkalleen kuvaukseen Väärästä profeetasta ja se pitää Jeesusta enkeli Mikaelina. Paljon muutakin, johon pidän hyödyllisenä puuttua, löytyy.

Kukin keskustelkoon ja argumentoikoon tällä palstalla niistä asioista, joista pitää itse tärkeänä kirjoittaa ja pitää esillä ja jotka todellakin mieluiten liittyvät Jt-teemaan.

• älähöpötä

No nyt kommenttisi kuulostaa hyvin paljon siltä kuin eräänkin äärilahkon tiedottajan selittelyt, kun on jääty rysän päältä kiinni valehtelusta.

Juuri edellisessä kommenteissani näytin rautalangasta vääntäen, miten niin minä kuin muutkin kristityt todellakin olemme esittäneet perusteluja väitteillemme (esim sille, ettei Jeesus ole enkeli Mikael ja sille, että Jt-lahko sopii Raamatun kuvaukseen Väärästä profeetasta)

Näin sinun lausuntosi"Ei, he eivät ole antaneet perusteluja vaan esittäneet väitteen ilman perusteluja. " osoittautui valheelliseksi ja todellisuutta vastaamattomaksi.

Ja mitä taas kaikkien aloitusten, ketjujen ja kommenttien lukemiseen tällä palstalla tulee, niin tietenkään juuri kukaan ei viitsi kaikkia aloituksia ja ketjuja edes lukea saati sitten ruveta niihin kommentoimaan ja argumentoimaan jotain. Ei minullakaan riitä sellaiseen halua ja aikaa. Argumentoin jotain niihin aloituksiin ja ketjuihin, joihin koen kirjoitteluni olevan jotenkin riittävän hyödyllistä ja/tai kiinnostavaa. Koen myös ikäväksi asiaksi, jos toisia kirjoittajia ruikutetaan tai painostetaan osallistumaan joihinkin keskusteluihin. Kukin osallistukoon mihin kokee haluavansa ja ehtivänsä.

Sehän on ihan itsestäänselvyys, että jokaisen ihmisen mielipide ja näkemys on tietenkin yksi monista lukemattomista näkemyksistä, joita maailma on pullollaan. Eihän se ole mikään uutinen. Se on sitten asia erikseen mikä näkemys vastaa todellisuutta ja mikä näkemys taas on todellisuuteen nähden paikkansa pitämätön. Loppupeleissä vain Jumala tietää ja ymmärtää kaiken.

Jumala on kuitenkin kehottanut pohtimaan asioita ja muodostamaan mielipiteitä. Hän on myös antanut meille ihmisille opaskirjaksi kuin kompassiksi Raamatun ja sen avulla voi pyrkiä tekemään sellaisia ratkaisuja elämässään, joita Jumala Sanansa mukaan pitää hyvinä.Hän on myös kehottanut koettelemaan kaiken Raamatun opetuksen valossa ja seuraamaan Jeesuksen askelissa. Siihen uskovaisina kristittyinä itseään pitävät pyrkivät.

Kuka sitten osoittautuu viimeisellä tuomiolla olleen elämässään Jeesuksen tosi seuraaja ja kuka ei, kuka on vehnää ja kuka rikkaviljaa: nämä tuomiot tekee Jeesus eikä kukaan ihminen.

Minä en julista ketään yksilöä vehnäksi tai rikkaviljaksi, lampaaksi tai vuoheksi. Se on Jeesuksen tehtävä, ei kenenkään ihmisen.

Jeesuksen vehnä ja rikkavilja-vertaus on kuitenkin tärkeää pitää esillä siinäkin mielessä, jotta ihmiset voivat tajuta, että raamatun itsensäkin opetuksen ja ennustuksen mukaan kristityiksi itseään kutsuvien joukossa on ollut ja tulee loppuun asti olemaan sakaisin sekä vehnää että rikkaviljaa. Niinpä kristittyjen (tai sellaisina itseään pitävien) tekemiä pahojakin vääryyksiä on ollut ja tulee olemaan loppuun asti Raamatunkin mukaan. Iso osa pahimmista tapahtuneista voi hyvinkin olla rikkaviljan tekosia ja jokatapauksessa niistä ei tule syyllistää näihin asioihin osattomia ja viattomia kristittyjä. Jokainen kantaa vastuun omista teoistaan ja siitä, minkä asioitten ja arvojen takana kertoo seisovansa. Siitä ei ole vastuussa, mitä vastustaa ja mistä sanoutuu irti.

Raamatun mukaan asioita ja tekoja tulee koetella ja tarvittaessa kritisoidakin ja vääryyksistä sekä opeissa että teoissa tulee sanoutua irti. Vääryyksiä ei tule kannattaa. Yksilöiden tuomitsemiseen rikkaviljaksi tai vehnäksi ei kuitenkaan tule lähteä, koska se tehtävä kuuluu vain Jeesukselle.

En viitsi lähteä muksimaan olkiukkoasi. Tosiasiat ovat tosiasioita, niitä voidaan tutkia ja kyseenalaistaa, ne kestävät sen. Sen enempää sinun kuin Jehovan todistajienkaan usko ei kestä tällaista, siksi te puhutte muista asioista ja pakenette keskustelua henkilö- ym. kommentointiin.

• simmutaukijaheti

Kristikunnan keskelläkin ja jopa eri kirkkokuntien sisälläkin vallitsee erilaisia mielipiteitä ja jopa ihan suuntauksiakin. On liberaaliteologisten ajatusten kannattajia ja on konservatiivisen klassisen kristillisyyden kannattajia. on olemassa niitä, jotka innolla menevät äärikarismaattisten opettajien ja tapahtumien piiriin ja niitä, jotka pitävät äärikarismaattisia opetuksia ja ilmiöitä eksytyksenä. Itse pidän konservatiivista kristitinuskoa näkemyksenään edustavien kristittyjen teologien ja tutkijoiden perusteluja väitteilleen parhaiten raamatullisimpina ja vakuuttavimpina. Sen sijaan yleensä liberaaliteologisen suuntauksen kannattajien perusteluita väitteilleen en pidä vakuuttavina samoin kuin en pidä vakuuttavina myöskään äärikarismaattisten toimijoiden perusteluja toimilleen vakuuttavina.

Jokainen valitsee itse pohtimisensa jälkeen mitä pitää vakuuttavana ja mitä ei. Itse pidän vakuuttavan näkemystä, jonka mukaan klassinen konservatiivinen kristinusko, joka ei mene toisaalta liberaaliteologian eikä toisaalta äärikarismaattisuudenkaan ansaan on tervettä kristillisyyttä. Tälläisen kristinuskon edustajia on miljoonia maailmassa ja paljon Suomessakin. Mikään yksi kirkkokunta ja liike ei omista Raamatun totuutta. Jeesus on tie, totuus ja elämä.

Tieltä voi kuitenkin mennä harhaan ja vahingossa seuratakin jotain valejeesusta, vaikka luulee seuraavansa aitoa Jeesusta.

Lopullisella tuomiolla sitten selviää lopullisesti oliko esim liberaaliteologiatutkijoiden opettama Jeesus-kuva joku valejeesus vai aito Jeesus. Silloin viimeistään käy myös kaikille selväksi oliko enkeli Mikael-Jeesus, jota ei pidetä Jumalana vaan enkelinä, aito Jeesus vai vain valejeesus. Lopullisella tuomiolla lukuisat asiat tulevat kaikille selviksi.

Raamatun opetuksen mukaan kunkin meistä tulee kuitenkin tehdä valintamme siitä haluammeko seurata Jeesusta ja minkälainen on näkemyksemme Hänestä ja Hänen seuraamisestaan.

Tässä artikkelissa valotetaan liberaaliteologian ja konservatiivisen kristillisyyden välistä eroa mm suhtautumisessa Jeesukseen:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/juha-ahvio-”liberaaliteologia-ja-konservatiivinen-teologia-ovat-kaksi-eri-uskontoa”/

Jehovan todistajien opetukseen Jeesuksesta kuuluu mm se puolestaan, että Hän on enkeli Mikael. Koska tämä palsta on Jt-palsta, niin tähän enkeli Mikael-Jeesus -väitteeseeen olen ottanut perustellen kantaa jo monesti. Muihinkin Jt-teemaan liittyviin aiheisiin olen Raamatulla perustellen ottanut kantaa.

Sen sijaan en laajasti ryhdy argumentoimaan kristikunnan liberaaliteologien esittämiin väitteisiin. Mielestäni Jt-palsta ei ole sopiva foorumi keskustella laajasti kristikunnan sisäisten suuntausten erilaisista näkemyksistä ja lähteä niitä puolesta ja vastaan argumentoimaan.

Mielestäni esim Juha Ahvio, Timo Eskola, Leif Nummela ynnä monet muut konservatiiviset kristityt ovat kirjoituksissaan ja jopa yliopistollisissa tutkimuksissaan ansiokkaasti kumonneet omilla perusteluillaan lukuisia liberaaliteologien pääväittämiä . Jos näihin ns konservatiivisen kentän tutkimuksiin ja perusteluihin liberaaliteologian harhoista haluaa tutustua, aineistoa onnistuu varmasti löytämään. Tälle saralle minä en nää järkeväksi ja ajan käytöllisestikään itselleni mahdolliseksi lähteä tällä palstalla. Totean tässä nyt vain lyhyesti, että en ole liberaaliteologisen suuntauksen enkä äärikarismattisen suuntauksen edustaja ajattelutavaltani.

Haluan tällä palstalla keskittyä Jehovan todistajat-teemaan. Liberaaliteologiaan tai äärikarismaattisuuteen harhautuminen ei ole Jehovan todistajille ongelmana. Jt-lahkon ongelma on mm se, että se sopii tarkalleen kuvaukseen Väärästä profeetasta ja se pitää Jeesusta enkeli Mikaelina. Paljon muutakin, johon pidän hyödyllisenä puuttua, löytyy.

Kukin keskustelkoon ja argumentoikoon tällä palstalla niistä asioista, joista pitää itse tärkeänä kirjoittaa ja pitää esillä ja jotka todellakin mieluiten liittyvät Jt-teemaan.

No tämä enkeli-oppi on yksi asia, joka on kuulunut alkujaan niin kirkkoisien kuin Paavalinkin käsityksiin. Se on vain yksi asia jossa otat tuomarinoikeudet itsellesi. Sillähän taas ei tietenkään ole väliä, koska sinun jumalasi on kuollut jo kauan sitten, eikä ole tulossa takaisin. Jos nyt yleensä oli olemassakaan. Avaa silmäsi.

• Itse sanoisin pikemminkin niin, että yhteiskunnan kehityttyä tietylle tasolle alkavat tosiasiat olla niin vaikeasti ohitettavia, että fundamentalistinen uskonnollisuus näyttää rationaalisesti ajattelkevan ihmisen näkökulmasta typerältä.

Ajatus siitä, että keskiluokka etsisi itselleen uhria uskonnollisista yhteisöistä on omituinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1058
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      972
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    Aihe