Vuoto kierukan laiton jälkeen

Milla

Kuinka kauan vuoto kierukan asennuksen jälkeen kestää? Ja mistä vuoto on peräisin? Jotain paikkojahan täytyy mennä "rikki", kun verta kerran tulee.

8

13978

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätsykkä

      Varsinkin hormonikierukan laiton jälkeen on monilla naisilla ylimääräistä vuotoa. Voi kestää pisimmillään jopa vuoden, yleensä n. 1/2 vuotta.
      Ei johdu siitä että mikään paikka olisi "rikki" vaan yksinkertaisesti hormonimäärien ja sitä kautta limakalvojen paksuuden muutoksista.
      Jos jatkuu kuukautisten kaltaisena tai muuten häiritsee niin lääkäriltä voit kysyä reseptin lääkkeestä joka lopettaa ylimääräisen vuodon.

      • Milla

        Tässä tapauksessa oli kyse kuparikierukan laitosta. Lääkäri sanoi että muutama päivä voi tulla tiputteluvuotoa, johtuu "toimenpiteestä". En huomannut kysyä että miksi?


      • tätsykkä
        Milla kirjoitti:

        Tässä tapauksessa oli kyse kuparikierukan laitosta. Lääkäri sanoi että muutama päivä voi tulla tiputteluvuotoa, johtuu "toimenpiteestä". En huomannut kysyä että miksi?

        No, kuparikierukka taas on vierasesine ( niin kuin hormonik. myös ) kuitenkin. Muutaman päivän vuoto johtuu elimistön totuttelusta ja ehkäpä hieman myös limakalvon rikkeymistä. Pienikin tippa verta sekoitettuna normaaliin valkovuotoon tms. saa määrän myös näyttämään suuremmalta.
        Lopun pitäisi kuitenkin häämöttää, mutta kuparikierukan ei-niin-toivottu sivuvaikutus monilla naisilla on kuukautisten runsautuminen ( vertaa: hormonikierukalla menkat jäävät useimmiten pois kokonaan ), eli jatkossa voit odotella reiluja menkkoja jos vanhat merkit paikkansa pitävät...


      • tilhi
        tätsykkä kirjoitti:

        No, kuparikierukka taas on vierasesine ( niin kuin hormonik. myös ) kuitenkin. Muutaman päivän vuoto johtuu elimistön totuttelusta ja ehkäpä hieman myös limakalvon rikkeymistä. Pienikin tippa verta sekoitettuna normaaliin valkovuotoon tms. saa määrän myös näyttämään suuremmalta.
        Lopun pitäisi kuitenkin häämöttää, mutta kuparikierukan ei-niin-toivottu sivuvaikutus monilla naisilla on kuukautisten runsautuminen ( vertaa: hormonikierukalla menkat jäävät useimmiten pois kokonaan ), eli jatkossa voit odotella reiluja menkkoja jos vanhat merkit paikkansa pitävät...

        Se verenvuoto johtuu siitä, että kohdunsuuta avataan väkisin suuremmaksi. Ei se vuoto kuitenkaan kovin runsasta ole ja kestää normaalisti vain 3-4 päivää, jona aikana voi myös olla kuukautiskipujen kaltaista kipua.


      • lilli
        tilhi kirjoitti:

        Se verenvuoto johtuu siitä, että kohdunsuuta avataan väkisin suuremmaksi. Ei se vuoto kuitenkaan kovin runsasta ole ja kestää normaalisti vain 3-4 päivää, jona aikana voi myös olla kuukautiskipujen kaltaista kipua.

        Söin joskus e-pillereitä, mutta ne eivät sopineet minulle. Paino nousi, rinnat kasvoi ja mieliala vaihteli. Nyt olen päättänyt kokeilla Nuvaring ehkäisyrengasta, mutta pelkään, että niistä tulee samanlaiset sivuvaikutukset...???Onko kellään pidempi aikaista kokemusta renkaasta? Onko kuparikierrukka hankala eli häiritseekö se jokapäiväistä elämää ihan liikaa ylimääräisilla vuodoilla? Onko vuodot runsaita eli joutuuko käyttämään tamponia tai sidettä ympäri vuoden?


      • Milla
        lilli kirjoitti:

        Söin joskus e-pillereitä, mutta ne eivät sopineet minulle. Paino nousi, rinnat kasvoi ja mieliala vaihteli. Nyt olen päättänyt kokeilla Nuvaring ehkäisyrengasta, mutta pelkään, että niistä tulee samanlaiset sivuvaikutukset...???Onko kellään pidempi aikaista kokemusta renkaasta? Onko kuparikierrukka hankala eli häiritseekö se jokapäiväistä elämää ihan liikaa ylimääräisilla vuodoilla? Onko vuodot runsaita eli joutuuko käyttämään tamponia tai sidettä ympäri vuoden?

        Käytin rengasta n. neljä kuukautta, sitä ennen käytin laastareita yli puoli vuotta ja niitä ennen kokeilin useampia eri pillerimerkkejä kuuden vuoden aikana. Laastareiden ja renkaiden kanssa sivuvaikutukset olivat minulla huomattavasti pienempiä kuin pillereiden kanssa. Sivuvaikutukset kuitenkin oliva sen verran kiusallisia, että lääkäri suositteli kuparikierukkaa. Se asennettiin minulle viikko sitten, joten en osaa kertoa vielä sen sivuvaikutuksista. Asennuksen jälkeen on ollut pientä vuotoa ja asennuksen jälkeen vatsa oli kipeä. Kipu loppuin n. kolmessa päivässä ja vuotoa on edelleen vähän. Viikon jälkeen kierukan olemassa olon kyllä tuntee jollain tavalla. Eli en usko, että se sinällään haittaa elämää. Täytyy odotella seuraavia kuukautisia ja katsoa tuleeko vuodot runsaammiksi.

        Kaikki on niin yksilöllistä, että ei auta kuin itse kokeilla mikä sinulle sopii.


    • Anonyymi

      Mulla asennettiin 27.8 kierukka ja siitä asti on ollu vuotoa ja tuskaisia kipuja. Onko se normaalia ja mulle lääkäri sano et pientä kipua ja vuotoa on mutta kipu häviää päivän jälkeen ja vieläkään ei oo loppunu ja vuodon piti loppuu 3-4 päivässä

    • Anonyymi

      Kuparikierukasta vuosin melkein jatkuvasti. Kuukaudessa viikon oli vuodottomia päiviä. Vuotoja tuli aika kuin kupista kaataen, iham humpsahduksia eikä mitkään siteet pitäny. 6kk jaksoin.

      Toinen hormonikierukka menossa ja 5v ei ole ollut lainkaan kuukautisia. Ihanaa! Ei mitään tiputteluvuotoa eikä mitään. Asettamisen jälkeen 3-4pv tuli paperiin pyyhkiessä vähän verta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe