AUTTAKAA hiukset lähtee

Medi20

Olen 20-vuotias nuori nainen. Olen normaalipainoinen, liikun (takana 17 vuoden urheilutausta) ja syön terveellisesti. Aloitin Cerazette minipillerit elokuussa. Ennen niitä en ole käyttänyt mitään ehkäisypillereitä, koska niille ei ole ollut tarvetta. Hormonaaliseen ehkäisyyn päädyimme lääkärini kanssa siitä syystä, että minulla on aurallista migreeniä.

Aluksi kaikki näytti menevän hyvin. Aluksi minulla oli kaksi viikkoa vuotoa, mutta sitten kuukautiset loppuivat kuin seinään eikä niitä ole näkynyt vielä nyt seitsemän kuukauden käytön jälkeenkään. Tämä on mielestäni ihanaa.

Melkein välittömästi pillereiden aloittamisen jälkeen huomasin kuitenkin mielialani hieman laskeneen. Olen aina ollut todella pirteä, sosiaalinen ja positiivinen, mutta nykyään en ole enää niin iloinen, vaikka elämässäni on viime aikoina tapahtunut vaikka mitä upeita asioita!

Suurin huolenaiheeni on kuitenkin marraskuussa alkanut raju hiustenlähtö. Minulla on aina ollut pitkät ja paksut hiukset. Nyt ne kuitenkin ovat ohentuneet ainakin puoleen. Hiuksia on vain joka paikassa ja harjatessa niitä lähtee aina valtava tuppo. Olen ollut asiasta niin huolissani, että olen käynyt neljällä eri lääkärillä. Kahdella ihotautilääkärillä ja kahdella gynekologilla. B verenkuva ja kilpirauhasarvot on otettu ja kaikki ovat kunnossa. Lisäksi päänahkani on tutkittu. Lääkärit ovat antaneet tähän asti vastaukseksi vain stressin, mutta en koe itselläni kovaa stressiä. Olen kysynyt, voisivatko oireeni johtua minipillereistä (koska kaikki vaivani mainitaan kuitenkin lääkkeen haittavaikutuksissa), mutta kukaan lääkäri ei ole uskonut siihen, koska "hormoniannos niissä on niin pieni". Mietin vain, että kyllä se jonkin kokoinen on pakko olla, kun kuukautisenikin ovat jääneet pois. Lisäksi olen pienikokoinen, jotan pienikin annos vaikuttaa minuun varmasti enemmän kuin minua isokokoisempaan ihmiseen.

Nyt päädyinkin ihan omatoimisesti lopettamaan pillerit, jos se saisi oireeni loppumaan. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Erityisesti olen kiinnostunut siitä, onko kellään muulla aiheutunut pillereistä hiustenlähtöä ja jos on, niin onko pillereiden lopettaminen auttanut? Entä kuinka nopeasti kaikki normalisoituu? Lähinnä tarkoitan mielialaa ja hiuksia?

6

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khkhk

      Jos syy on oikeasti pillereissä, niin mielialaan niiden lopetuksen pitäisi vaikuttaa heti. Hiukset kasvavat suunnilleen sentin kuussa, eli seuraa tilannetta päänahasta. Jos hiustenlähtö johtui pillereistä, niin periaatteessa uutta karvaa pitäisi alkaa kasvaa tyvestä.

      Oletko ajatellut hormonikierukkaa? Sen pitäisi vaikuttaa lähinnä paikallisesti. Vähän kalliimpi alkuinvestointi ja laittotilanne voi olla ikävä. Todennäköisesti pääsisit silläkin vuodottomaksi. Tosin kannattaa nyt seurata, alkavatko menkat, ennen kuin teet mitään muuta. Aina on mahdollista, että menkkojen poisjäänti ja hiustenlähtö eivät johdukaan pillereistä, vaan niille on yhteinen muu syy. Tosin gynekologisessa tutkimuksessa olisi pitänyt olla viitteitä esim. polykystisistä ovarioista, jos sellaiset on.

    • kultakutritukka

      Minäkin suosittelen, että vaihdat ehkäisyä. Selkeästi nuo pillerit ei sulle sovi, jos vaikuttaa mielialaankin. Ainakin meilläpäin ennen sai ekan kierukan ilmaiseksi. Tsemppiä sulle.

    • verbaaliii

      Minipillerit aiheuttavat joillakin voimakasta hiustenlähtöä, googleta! Lopeta pillerit samantien!

      • Kiitos kaikille teille asiallisista vastauksista! Lopetin tosiaan pillerit ja menkat alkoivat kuukauden päästä lopettamosesta ja olivat normaalit :) Myös hiustenlähtö tuntuu hieman helpottaneen! Kyllä niitä edelleen putoilee, mutta onneksi kasvaa myös paljon uusia hiuksia!


    • Pälvikaljut

      Entä muut karvat, onko myös ripsesi ja kulmakarvasi ohentuneet ja entä kainalokarvat ja häpykarvat, pitääkö sheivata yhtä taajaan kun ennen, luulis sen nyt vaikuttavan kaikkiin karvoihin ei ainoastaan hiuksiin.

      • Siis kaikki karvat, myös hiukset, kasvavat kyllä huimaa tahtia! Pää on aivan täynnä eri mittaisia pieniä hiuksen alkuja. Ongelmana oli vain se, että pitkiä putoili valtavasti pois! Nyt tilanne on kuitenkin ehkä hieman helpottamissa :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe