Epirb vs. Plb

HR312

Aion ensi kesänäkin liikkua Itämeren ja Ruotsin länsirannikon suunnassa. Viime kesänä tultaessa Pavilostasta Etelä-Ruotsiin, tuntui että lähes vuorokauteen ei näkynyt laivoja, reitit menevät pohjoisempana. AIS näyttökin oli tyhjä. Ajattelin että jos veneeseen tulee ongelmia niin VHF:llä ei saa apua. Siitä tuli mieleen EPIRBin hankinta. No nythän on olemassa myös näitä PLB laitteita, joiden pitäisi toimia missä vaan ja akun pitäisi kestää vuosia? Mikäs näissä on ero käytännössä?

18

1103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • applix

      Pikaselvityksen perusteella merkittävin ero on toiminta-aika hälytyksen annon jälkeen. EPIRB toimii vähintään 48 tuntia, PLB 24 tuntia.
      EPIRB:ssä on yleisemmin automaattinen aktivointi laitteen joutuessa veden alle. PLB yleeensä aktivoidaan käsin. EPIRB:ssä on myös yleisemmin hieman parempi ja tehokkaampi antenni. PLB:hän on tarkoitettu myös maalla käytettäväksi henkilökohtaiseksi hälyttimeksi, jolloin taskuun mahtuminen on tärkeä ominaisuus.
      Molemmat käyttävät samanlaista 406 MHz / 121.5 MHz radiolähetintä, jota COSPAS-SARSAT-järjestelmän satelliitit kuuntelevat. Samoin useimmissa nykyään myytävissä laitteissa on gps-paikannin, joten laite voi lähettää sijaintitietonsa suoraan satelliitille.
      Kannattaa varmaan tutustua laitteiden spekseihin ja valita niiden perusteella sopiva.

      Nykyään on saatavissa myös yhdistettyjä PLB/AIS-lähettimiä, joiden suuri etu on että mereen pudonnut henkilö voidaan paikantaa suoraan veneen AIS-vastaanottimella, jos hänellä on laite kiinnitettynä vaatteisiin tai taskussa. Tämä on merkittävä etu pelkkään PLB-hätäpaikannuslähettimeen verrattuna.

      • Käytäntätä

        En ymmärrä hätälähettimiä, jotka on sidottu veneeseen eikä ihmisiin. Avomerellä jokaisella mukana olijalla olisi hyvä olla henkilökohtainen lähetin.

        Vähän aikaa sitten lapsi kuoli hypotermiaan, koska häntä ei löydetty ajoissa. Muistaakseni isä ja toinen lapsista selvisivät.


      • seppomartti

        Kyllä PLB:nkin toiminta-aika voi olla 48 : http://www.mcmurdomarine.com/personal-locator-beacon/fast-find-max-g
        Epirbin tiedot ovat sidotut tiettyyn veneeseen. PLB:n taasen johonkin ihmiseen. Voi ottaa mukaan tunturiin tai kanoottiretkelle ja sillä saa hätätilanteessa pelastusorganisaation liikkeelle.
        ARC ei hyväksy PLB:tä korvaamaan Epirbiä. Varmaa en tiedä, mutta signaali voi olla heikompi. Jos se on esim pelastusliivissä niin voi olla ison osan ajasta veden alla kuulumattomissa.
        Atlantilla uponnut Cheeki Rafikin miehistö käytti PLB:tä ja pelastusorganisaatio sai huonosti signaaleja meressä olevista miehistä. Lauttahan jäi veneeseen ja ehkä EPIRBkin laukaisematta.


      • R33BlueEyes

        Varmasti molempi parempi. Itselläni PLB1-hätälähetin on paukkuliivien etuosassa niin, että sen saa meressä aktivoitua. PLB:n etuhan on siinä että se tulee mereen mukaan jos sinne äkillisesti yksinpurjehtija joutuu. Toinen juttu on sitten ehtivätkö pelastajat paikalle ennen hypotermiaan kuolemista.


    • seppomartti

      Molempi parempi, mutta vielä pitäisi saada liiviin automaattivalo ja AIS-SART. Kaikilla olisi oma funktio. Kukkaron pohja tulee vastaan jos koko miehistön varustaa ja laitteet huoltaa. Lisäksi fyysinen tila liivissä loppuu. Oma ratkaisuni on Epirb veneessä ja AIS keulagastin liiviin.

      • HR312

        Kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta. Aluksi EPIRB veneeseen ja myöhemmin AIS:it liiviin jos lähdetään pidemmälle.


      • Pilssirotta

        Joskus jostain lueskelin, että plb- lähettimeen saa koodattu aluksen tiedot, jonka jälkeen se siis toimii halppis EPIRBinä. Kuten tuossa jo tuli läpi käytyä, ei se tietenkään ominaisuuksiltaan oikeasti sama asia ole.

        Itsellänihän tällaisia hienouksia ei ole. Ajattelen niin, että itse olen merelle vapaaehtoisesti lähtenyt, joten en myöskään odota kenenkään tulevan minua sieltä pelastamaan. Tällöin on siis ensiarvoisen tärkeää, että veneeni pysyy pinnalla ja minä en putoa veneestä. Avomerellä en vaivaudu pelastusliivejä pukemaan. Tuleepahan noutaja nopeammin, jos jotain törttöilen ja putoan. Tilanne on tietenkin täysin eri jos mukana on miehistöä.


      • HR312

        Ei millään pahalla, mutta luuletko että mieli voisi tosipaikassa muuttua? Ei kukaan anna sinulle mitalia siitä, että säästit XXXX euroa veronmaksajien rahoja ja jätit merivartioston tms. hälyyttämättä.
        Jos apua ei saa kännykällä tai VHF:llä ja sitä todella tarvitsee (tyyliin vene palaa, iso vuoto) niin kyllä EPIRB/satelliittipuhelin tai muu ratkaisu voi olla ihan hyvä olla olemassa.


      • seppomartti
        Pilssirotta kirjoitti:

        Joskus jostain lueskelin, että plb- lähettimeen saa koodattu aluksen tiedot, jonka jälkeen se siis toimii halppis EPIRBinä. Kuten tuossa jo tuli läpi käytyä, ei se tietenkään ominaisuuksiltaan oikeasti sama asia ole.

        Itsellänihän tällaisia hienouksia ei ole. Ajattelen niin, että itse olen merelle vapaaehtoisesti lähtenyt, joten en myöskään odota kenenkään tulevan minua sieltä pelastamaan. Tällöin on siis ensiarvoisen tärkeää, että veneeni pysyy pinnalla ja minä en putoa veneestä. Avomerellä en vaivaudu pelastusliivejä pukemaan. Tuleepahan noutaja nopeammin, jos jotain törttöilen ja putoan. Tilanne on tietenkin täysin eri jos mukana on miehistöä.

        Liivit sisältävät valjaat, mihin turvaliina kiinnitetään. Toinen tärkeä tehtävä liiveillä on pitää ruumis pinnalla vakuutuskorvauksia varten. Ilman ruumista ei heltiä vakuutuskorvauksia kuin ajan kanssa.


    • ruorimies.fi

      EPIRB ja PLB ovat eri laitteita vaikka toimivat samoilla taajuuksilla. Monet eroavaisuudet onkin tässä jo tulleet ilmi, kuten rekisteröinti aluksen radiolupaan (EPIRB) tai henkilölle (PLB). Mutta yksi suuri ero veneilyssä on hätälähettimen toiminta. EPIRBin hätälähetys menee suoraan rekisterimaan meripelastuskeskukseen (koska kyseessä on vesialuksen hätälähetin), kun taas PLB laitteesta se menee norjan kautta sen maan hätäkeskukseen jossa laite on (koska kyseessä voi olla esim. ihminen, vene tai pienlentokone).

      Merellä siis EPIRBin hätälähetys saattaa olla hieman tehokkaampi, koska hätälähetyksen vastaanottaa meripelastuskeskus, ja hädän tiedetään tulevan merellä olevasta aluksesta.

      EPIRBiin saa hydrostaattisen laukaisimen vakiona olevan käsilaukaisijan lisäksi, PLB on aina manuaalilaukaistava. PLB AIS comboa ei vielä ole saatavissa, mutta AIS MOB on tulossa EPIRB hätälähettimiin (ja ehkä samalla PLB) seuraavien vuosien aikana kun standardit päivittyvät. PLB lähetintä ei voi ohjelmoida aluksen MMSI tiedoilla.

      AIS MOB on taas hätäpaikannin jonka teho on lähialueen MOB sanomasta, ja edellyttää AIS vastaanotinta näkyäkseen.

      Kirjoitin joskus muinoin juttua tästä Ruorimiehessä:
      http://www.ruorimies.fi/veneilyn-hatalahettimet-lisaantyvat-ja-tekniikka-kehittyy/

      T: Ruorimies

      • "EPIRBin hätälähetys menee suoraan rekisterimaan meripelastuskeskukseen (koska kyseessä on vesialuksen hätälähetin)"

        Voi olla noin, mutta kun itse hankin plb:n, olin ymmärtävinäni, että hälytys menee missä päin maailmaa tahansa Turkuun, koska laite on ikään kuin sinne rekisteröity.

        Täytynee ottaa selvää, kuka toiminnasta alkaa vastata, jos katkaisen Norjan tuntureilla koipeni.


      • applix

        Mistäköhän tuo Norja-juttu tulee. Tai voihan siellä hyvinkin olla yksi järjestelmän satelliitti-maa-asemista. Järjestelmän kuvauksesta saan kuitenkin käsityksen, että riippumatta laitetyypistä (PLB/EPIRB) hälytys menee satelliitti-maa-asemasta kahteen paikkaan: a) sen maan pelastusviranomainen, joka vastaa pelastustoimesta siellä missä laite on (myös kv. vesialueet siis huomioitu) sekä b) sen maan viranomainen, missä laite on rekisteröity.
        Tuon b) kohdan osalta EPIRB:ssä se kuuluu olla aluksen kotimaa (lippuvaltio), mutta PLB:ssä voi syntyä se tilanne että se onkin laitteen ostomaa, jos vaikka suomalainen onkin ostanut laitteen netistä. Siinä tapauksessa olisi syytä antaa myyjän tai maahantuojan ohjelmoida se samantien suomalaisen maakodin piiriin. Muutoin saattaa vaikkapa yhteydenotto omaisiin hälytystapauksessa viivästyä.

        Linkki, kts kohta 5: http://www.cospas-sarsat.int/en/beacon-ownership/what-happens-when-i-activate-my-beacon



      • Ruorimies.fi
        applix kirjoitti:

        Mistäköhän tuo Norja-juttu tulee. Tai voihan siellä hyvinkin olla yksi järjestelmän satelliitti-maa-asemista. Järjestelmän kuvauksesta saan kuitenkin käsityksen, että riippumatta laitetyypistä (PLB/EPIRB) hälytys menee satelliitti-maa-asemasta kahteen paikkaan: a) sen maan pelastusviranomainen, joka vastaa pelastustoimesta siellä missä laite on (myös kv. vesialueet siis huomioitu) sekä b) sen maan viranomainen, missä laite on rekisteröity.
        Tuon b) kohdan osalta EPIRB:ssä se kuuluu olla aluksen kotimaa (lippuvaltio), mutta PLB:ssä voi syntyä se tilanne että se onkin laitteen ostomaa, jos vaikka suomalainen onkin ostanut laitteen netistä. Siinä tapauksessa olisi syytä antaa myyjän tai maahantuojan ohjelmoida se samantien suomalaisen maakodin piiriin. Muutoin saattaa vaikkapa yhteydenotto omaisiin hälytystapauksessa viivästyä.

        Linkki, kts kohta 5: http://www.cospas-sarsat.int/en/beacon-ownership/what-happens-when-i-activate-my-beacon

        Tuo Norja juttu tuli kun aikaan yritin tätä selvittää, ja tuo on paras "totuus" jonka olen toistaiseksi löytänyt. Saatan hyvinkin olla väärässä, ja kuulen mieluusti jos jollain on aiheesta parempaa, luotettavaa tietoa.

        Yritin etsiä uudelleen sitä lähdettä josta tuon aikoinaan löysin, mutten sitä löytänyt. Kaikki muut lähteet viittaavat siihen, että signaalin releointi on sama molemmissa tapauksissa (EPIRB ja PLB).


      • applix
        Ruorimies.fi kirjoitti:

        Tuo Norja juttu tuli kun aikaan yritin tätä selvittää, ja tuo on paras "totuus" jonka olen toistaiseksi löytänyt. Saatan hyvinkin olla väärässä, ja kuulen mieluusti jos jollain on aiheesta parempaa, luotettavaa tietoa.

        Yritin etsiä uudelleen sitä lähdettä josta tuon aikoinaan löysin, mutten sitä löytänyt. Kaikki muut lähteet viittaavat siihen, että signaalin releointi on sama molemmissa tapauksissa (EPIRB ja PLB).

        Joo, opin tässä välissä että itse asiassa lähteiden perusteella Norjassa onkin peräti kolme LUTia eli COSPAS/SARSAT-järjestelmän maa-asemia: Tromssassa ja Huippuvuorilla matalan kiertoradan satelliiteille (LEOLUT) ja Fauskessa geostationäärisille satelliiteille (GEOLUT).

        Käytännössä hätäviesti kuitenkin releoidaan sen maa-aseman kautta, joka on lähimpänä hätäviestin vastaanottanutta satelliittia. Eli maa-asema riippuu siitä, missä päin maailmaa ollaan. Suomen alueelta katsottuna toki Norja on useimmissa tapauksissa lähimpänä.

        Uutena elementtinä COSPAS/SARSAT-systeemin on tulossa myös Galileo-satelliitit, jotka ovat ns keskikorkealla kiertoradalla (MEO). Koska näitä on aina useampi näkyvissä (gps:n tavoin), näiden avulla saadaan hälytys eteenpäin entistä nopeammin.


      • pellepatrik
        Gertrudsetä1 kirjoitti:

        "EPIRBin hätälähetys menee suoraan rekisterimaan meripelastuskeskukseen (koska kyseessä on vesialuksen hätälähetin)"

        Voi olla noin, mutta kun itse hankin plb:n, olin ymmärtävinäni, että hälytys menee missä päin maailmaa tahansa Turkuun, koska laite on ikään kuin sinne rekisteröity.

        Täytynee ottaa selvää, kuka toiminnasta alkaa vastata, jos katkaisen Norjan tuntureilla koipeni.

        poistu..olet onneton ja olen sun pahin varjo.
        turku-tukholma .....konehuone ,kiva työ heheeee


    • Ruorimies.fi

      Selvittelin nyt asiaa sieltä täältä, ja tosiaan korjaan oman virheeni. Sekä PLB että EPIRB hätälähetykset kulkeutuvat Suomessa samalla tavalla, Norjan maa-asemien kautta MRCC Turkuun. Sieltä sitten viesti viedään eteenpäin kohteen edellyttämälle pelastusviranomaiselle. Suomessa siis Meripelastus, Lentopelastus tai Poliisi.

      Itseasiassa kaivamieni tietojen mukaan kun EPIRB tai PLB laukaistaan, lähtee sanoma maa-asemien kautta lippuvaltioon, sijainnin mukaiseen vastuuvaltioon sekä sijaintia ympäröiviin naapurimaihin.

      PLB:n osalta ehkä huomioitavaa on se, että kaikki maat eivät hyväksy PLB käyttöä jos heillä ei ole sitä varten suunniteltua pelastusorganisaatiota. PLB:n osalta kannattaa siis ottaa selvää että kohdemaassa voi käyttää PLB lähetintä. Sanomat menevät kyllä aina perille, mutta mikä on kohdemaan responssi, on sitten eri asia.

    • Eräinkävijä

      "PLB:n osalta ehkä huomioitavaa on se, että kaikki maat eivät hyväksy PLB käyttöä jos heillä ei ole sitä varten suunniteltua pelastusorganisaatiota."

      Osassa maita se taas on pakollinen ulkoilmahommissa. Näin on ainakin Grönlannissa, Huippuvuorilla, jossain päin Pohjois-Amerikkaa ja Uutta-Seelantia.

      Minusta PLB:t saisivat yleistyä, niin ei tulisi turhia tunturiin kuolemisia niin kuin on Suomessakin useamman kerran käynyt, ihan viime vuosinakin. Järjetöntä touhua, että pelastusorganisaatiot etsivät ihmisiä pitkin maita ja mantuja, koska eivät löydä heitä.

      http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001065146.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe