Peukkupaikka 16.3.2017

"Älä tuomitse tai sinut tuomitaan." Matt.7:1

Mutta saako tuomitsijan tuomita?

"Niinkuin te tuomitsette niin tullaan teidät tuomitsemaan ja niin kuin te mittaatte tullaan teille mittaamaan."Matt.7:2

Silloin kun minulla ei ollut vielä Jumalaa niin huomasin että monelle uskovaiselle tuomitseminen on kaiken a ja o.

19

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymyks

      Kerropas mikä on tuomitsemista. Ja mikä on tuomitsemisen ja arvioinnin ero? Onko joskus kipeänkin totuuden esiintuominen tuomitsemista? Onko jonkun toisen mielipiteen vääräksi sanominen tuomitsemista?

      • "Mikä on tuomitsemisen ja arvioinnin ero?"

        Arviointi tehdään toista kunnioittavassa ilmapiirissä. (Kumpa itse pystyisin siihen)

        "Onko joskus kipeänkin totuuden esiintuominen tuomitsemista?"

        Se on täysin armon vastakohta. Kannattaisin hienotunteisuutta.

        "Onko jonkun toisen mielipiteen vääräksi sanominen tuomitsemista?"

        Tee se toiselle minkä toivot itsellesi tehtävän.


      • hengelliset
        auroraboreallis kirjoitti:

        "Mikä on tuomitsemisen ja arvioinnin ero?"

        Arviointi tehdään toista kunnioittavassa ilmapiirissä. (Kumpa itse pystyisin siihen)

        "Onko joskus kipeänkin totuuden esiintuominen tuomitsemista?"

        Se on täysin armon vastakohta. Kannattaisin hienotunteisuutta.

        "Onko jonkun toisen mielipiteen vääräksi sanominen tuomitsemista?"

        Tee se toiselle minkä toivot itsellesi tehtävän.

        Tarkoittaako tuo sitä, että jos olen menossa harhaan tai iankaikkiseen kadotukseen, ei armo kata ojentamista? Huh huh onpa tylyä!!!
        Jumalan sana sanoo: Jos saat palautetuksi syntisen pahalta tieltään, olet voittanut hänet.
        Nuhtele, ensin kahden kesken, mutta jos ei synnintekijä kuule, ota vanhimmat mukaasi, mutta jos ei hän heitäkään kuule, nuhtele julkisesti ja jos ei sittenkään kuule, olkoon hän sinulle kuin pakana.
        Nuhdellessasi varo, ettet itse joutuisi samaan lätäkköön.

        Ja niin edelleen.

        Nykyisen tosin ongelmaksi tekee se, että ei ole hengellisiä.


      • hengelliset kirjoitti:

        Tarkoittaako tuo sitä, että jos olen menossa harhaan tai iankaikkiseen kadotukseen, ei armo kata ojentamista? Huh huh onpa tylyä!!!
        Jumalan sana sanoo: Jos saat palautetuksi syntisen pahalta tieltään, olet voittanut hänet.
        Nuhtele, ensin kahden kesken, mutta jos ei synnintekijä kuule, ota vanhimmat mukaasi, mutta jos ei hän heitäkään kuule, nuhtele julkisesti ja jos ei sittenkään kuule, olkoon hän sinulle kuin pakana.
        Nuhdellessasi varo, ettet itse joutuisi samaan lätäkköön.

        Ja niin edelleen.

        Nykyisen tosin ongelmaksi tekee se, että ei ole hengellisiä.

        Mitenhän on..? Oletko oikeasti noudattanut noitakaan raamatunlauseita?
        Että olet vanhimmistolle puhunut jonkun virheistä ja vanhemmisto on lähtenyt kanssasi jotain syntistä nuhtelemaan?

        Postasin sulle kolme raamatunlausetta. Ensin aloituksessa kaksi "älä tuomitse tai sinut tuomitaan"ja "Millä mitalla te mittaatte sillä teille mitataan."

        Ja vastausviestissä sinulle suurin käsky:"Tee toiselle sen minkä toivot itsellesi tehtävän."

        Miten nämä tulee tulkita sinun raamatunkohtien valossa? Vai väitätkö että raamattu on tässä kohtaa ristiriitainen?


    • Armosta_Laista

      Jokainen voi käyttää lakia toisen tuomitsemiseen. Se on sallittua ja oikein. Huonona puolena onkin sitten se, että silloin myös sinut itsesi tuomitaan saman lain mukaan.

      Taas jos haluat pois lain kirouksen alta joudut ottamaan vastaan armon. Ja kun sen otat omaksi, ihanaksi osaksesi, sitoudut samalla antamaan sen kaikille muillekin.

      Tässä on iso kompastuskivi monelle. Ihminen kun haluaisi itselleen armon mutta samalla soveltaisi mieluusti lakia muihin.

      Tämä ei Jeesuksen määräyksestä käy. Se on joko/tai.

      Tuomio on laitettava Jeesuksen päälle kokonaan. Ja se ei ole vain sinun syntiesi tuomio. Se on koko maailman syntien tuomio.

      Tämän kun hoksaa saa vapauden. Ja niin saa samalla kaikki muutkin ihmiset maailmassa.

    • TrippTrappTroll

      auroraboreallis: "Älä tuomitse tai sinut tuomitaan." Matt.7:1

      Mikä käännös?

      • 90-luvun käännös.


      • TrippTrappTroll
        auroraboreallis kirjoitti:

        90-luvun käännös.

        nope! Tarkista.


    • TutkiRaamattua

      Et ymmärrä Raamattua. Jeesus käskee esim. paljastamaan pimeyden työt (niitä on paljon), koettelemaan henget ovatko ne Jumalasta (monet uskovatkin seuraavat saatanaa). Ihminen joka ymmärtää tämän Matt. 7:1-kohdan väärin, pyyhkii ison osan Jumalan Sanaa, jossa Jumala mm. sanoo, että joka saarnaa toista evankeliumia on kirottu. Esim. saarnataan uskoa ilman parannuksen tekoa. Jumala sanoo, että jos ihminen jatkaa synnin harrastamista, eikä Jeesus ole Hänen elämänsä Herra, hän joutuu kadotukseen. Raamattu varoittaa, että monet luopuvat uskosta (Jeesus ei vallitse heissä, vaan he seuraavat saatanaa), monet saarnaavat toista evankeliumia, monet eksyttävät tavalla tai toisella jne. Tutki koko Raamattu, älä ota yhtä jaetta ja jätä sillä pois suurta osaa Jumalan Sanaa. Koska jos viet eteenpäin toista evankeliumia, olet tällöin itse eksyttämässä muita ihmisiä. Uskovan tehtävä on puhua koko totuus eikä väärää evankeliumia. Jeesus tulee olla elämän Herra, eli uskovan tulee antaa Jeesuksen vallita itseään Pyhän Henkensä kautta. Pyhä Henki toimii aina Jumalan Sanan mukaan.

      • Johan oli saarna. Siinä tuomitsit monta ihmistä mukamas väärän hengen vallassa oleviksi, ja väärän evankeliumin levittäjäksi.

        Ehkä myös minutkin, tekstistäsi ei oikein ota selvää.

        Syytät epäsuorasti minua siitä että jätän pois suurimman osan Raamattua...sinä itse jätät pois nämä peukkusysteemillä saamani Raamatunkohdat.

        Ja siksi sinulle sama kyssäri kuin tuolle toisellekin: miten mielesäsi yo Raamatunpaikat pitäisi sitten tulkita?

        Ei tarvitse vastata, kunhan mietit.

        Sen sijaan että vain tuomitset ko raamatunkohtien lukijat.

        Ehkä nämä raamatunpaikat on juuri sinulle.


    • Nythän tuota kohtaa käytetään juuri omien syntien hyväksyntään ja uskovaisten vaientamiseen, kukaan ei saisi arvostella tekemiäni syntejä. , vaan pitää hyväksyä ja olla hiljaa. Kääntymätön ihminen käyttää tuota tekosyynä oikeuttaakseen omat tekonsa ja jatkaakseen samalla tiellä ilman kääntymystä ja parannusta. Jumala toki tuomitsee jokaisen meistä aikanaan, silti uskovaisten tehtävä on olla suolana ja valona maailmalle.

      • Ahaa. Hyvä näkökulma keskusteluun ko raamatunpaikoista.

        MUTTA miten nämä raamatunpaikat sitten pitäisi ymmärtää? Ei kaiketi muu raamattu kumoa niitä?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Ahaa. Hyvä näkökulma keskusteluun ko raamatunpaikoista.

        MUTTA miten nämä raamatunpaikat sitten pitäisi ymmärtää? Ei kaiketi muu raamattu kumoa niitä?

        #Ei kaiketi muu raamattu kumoa niitä?#

        Ei vaan toinen täydentää toista. Jokaisen on hyvä havaita ja huomata oma syntisyytemme, parhainkin tekomme on kuin likainen vaate Jumalan edessä, sillä kaikkeen toimintaamme liittyy ainakin ripaus itsekkyyttä ja omahyväisyyttä. Tuomitsemme haureudesta mutta voiko kukaan sanoa ettei ole edes katsonut ketään toista sillä silmällä kun haureus on läsnä jo kaikkialla maailmassa esim. mainonnan kautta. Jos tuomitsee toista niin on hyvä muistaa etten minäkään ole viaton, minäkin olen rikkonut.

        Mutta on kolikon kääntöpuolikin, on oltava suolana ja valona maailmalle,on sanottava totuus siitä mitä raamattu opettaa, miten käy ihmisen jos laveaa tietä vaeltaa, jos näkee että maa kulkee kadotukseen, niin on sanottava totuus, eikä oltava hiljaa, myös siitä voi joutua vastuuseen, jos tietää totuuden eikä varoita toista. Kääntymättömät ihmiset saattavat tuota kohtaa käyttää väärin kun ajattelevat ja käyttävät sitä siihen että sillä voitaisiin uskovaiset ja heidän sanomansa vaientaa.

        Jumala tuomitsee ja päättää kunkin yksilön kohtalon, ei ihminen, mutta en usko että Jumala tässäkään toimisi vastoin sanaansa, Jeesus on sanassaan valottanut meille tätä ikkunaa ja sen periaatteita, enkä usko että kukaan olisi niitä muuttamassa, eikä varsinkaan kääntymättömät ihmiset voi Raamatun sanaa kirjoittaa uusiksi oman mielen mukaiseksi.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Ei kaiketi muu raamattu kumoa niitä?#

        Ei vaan toinen täydentää toista. Jokaisen on hyvä havaita ja huomata oma syntisyytemme, parhainkin tekomme on kuin likainen vaate Jumalan edessä, sillä kaikkeen toimintaamme liittyy ainakin ripaus itsekkyyttä ja omahyväisyyttä. Tuomitsemme haureudesta mutta voiko kukaan sanoa ettei ole edes katsonut ketään toista sillä silmällä kun haureus on läsnä jo kaikkialla maailmassa esim. mainonnan kautta. Jos tuomitsee toista niin on hyvä muistaa etten minäkään ole viaton, minäkin olen rikkonut.

        Mutta on kolikon kääntöpuolikin, on oltava suolana ja valona maailmalle,on sanottava totuus siitä mitä raamattu opettaa, miten käy ihmisen jos laveaa tietä vaeltaa, jos näkee että maa kulkee kadotukseen, niin on sanottava totuus, eikä oltava hiljaa, myös siitä voi joutua vastuuseen, jos tietää totuuden eikä varoita toista. Kääntymättömät ihmiset saattavat tuota kohtaa käyttää väärin kun ajattelevat ja käyttävät sitä siihen että sillä voitaisiin uskovaiset ja heidän sanomansa vaientaa.

        Jumala tuomitsee ja päättää kunkin yksilön kohtalon, ei ihminen, mutta en usko että Jumala tässäkään toimisi vastoin sanaansa, Jeesus on sanassaan valottanut meille tätä ikkunaa ja sen periaatteita, enkä usko että kukaan olisi niitä muuttamassa, eikä varsinkaan kääntymättömät ihmiset voi Raamatun sanaa kirjoittaa uusiksi oman mielen mukaiseksi.

        Kiitos viestistä.

        Ymmärsinkö oikein että jumalattomia on kohdeltava eri tavalla kuin uskonsisaria/-veljiä?

        Onko armo sinusta sitä että esim.muistetaan ne omat synnit?

        Kirjotit että aviorikkojan kiinnijäädessä meidän tulee muistaa että itsekkin olemme katsoneet väärin sitä toista sukupuolta.

        Mutta asioilla on ero: se aviorikkoja joka on edennyt pitemmälle kuin me vain katsoessamme, on mielestäni tehnyt kyllä raskaamman synnin. Juuri siksihän me kapinoimme syntiä vastaan ettemme sortuisi samaan.

        Eikö armo kohdistukkaan siihen toiseen? Miksi meidän pitäisi ajatella itseämme ja syntejämme kun joku toinen tekee väärin?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos viestistä.

        Ymmärsinkö oikein että jumalattomia on kohdeltava eri tavalla kuin uskonsisaria/-veljiä?

        Onko armo sinusta sitä että esim.muistetaan ne omat synnit?

        Kirjotit että aviorikkojan kiinnijäädessä meidän tulee muistaa että itsekkin olemme katsoneet väärin sitä toista sukupuolta.

        Mutta asioilla on ero: se aviorikkoja joka on edennyt pitemmälle kuin me vain katsoessamme, on mielestäni tehnyt kyllä raskaamman synnin. Juuri siksihän me kapinoimme syntiä vastaan ettemme sortuisi samaan.

        Eikö armo kohdistukkaan siihen toiseen? Miksi meidän pitäisi ajatella itseämme ja syntejämme kun joku toinen tekee väärin?

        #Onko armo sinusta sitä että esim.muistetaan ne omat synnit?#

        Siis on hyvä muistaa oma vajavaisuus ja heikkous ettei ala ylpeäksi, sillä silloin putoaa korkealta. Tuo on hyvä muistaa ettemme alkaisi katsomaan ketään ylhäältä alaspäin ja olisimme liikkeellä oikealla asenteella lähimmäisiämme kohtaan.

        On kuitenkin hyvä muistaa vanha raamatullinen viisaus.

        Sananlaskujen kirja 28 luku
        13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.

        Mikä siis on ero uskovaisen ja kääntymättömän välillä, toinen on tunnustanut ja myöntänyt oman syyllisyytensä ja rikkomuksensa ja nöyrtynyt pyytämään armahdusta. Toinen taas kääntymätön sanoo minä en ole koskaan mitään väärää tehnytkään ja minulla on oikeus elää näin. Hän ei ole koskaan edes tullut synnin tuntoon katumuksesta ja kääntymisestä puhumattakaan. Millään raamatun kohdalla ei siis pidä tällaista asennetta lähteä tukemaan.

        #kapinoimme syntiä vastaan ettemme sortuisi samaan.#

        Tämä on uskovaisen loppumaton taistelu täällä maan päällä, aina kun luulee onnistuneensa huomaa taas vajavaisuutensa. Silti matkan suunta on toinen, tie toinen, kuljet eri suuntaan ja eri Herran johtamana.


    • puhtain.purjein

      Kirjoita raamatunpaikat oikein. Vieläpä valehtelet kysyttäessä!

    • kukaonkuningas

      Minä rakastan teitä. ;D

    • Evankeliuminvoima

      Lukekaapa jonkun muslimin tai jonkun muun uskonnon harjoittajan Jeesukseen Kristukseen uskoon tulotodistus! He kertovat kuinka he ovat olleet valeuskonnon kahleissa, mutta nyt löytäneet todellisen uskon elävässä suhteessa Jumalaan, kun ovat uskoneet Jeesukseen Jumalan ja Ihmisen Poikaan. Viime aikoina olen lukenut todistuksia muslimeista, jotka ovat nähneet rakkauden ja ilon ja rauhan Jeesusta seuraavien ihmisten elämässä ja se on puhutellut heitä niin paljon, että ovet halunneet ottaa selvää mistä oikein kristinuskossa on kysymys. He ovat sitten kokeneet evankeliumin muuttavan ja vapauttavan voiman elämässään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe