Napakoru ja desinfiointiaine

Eri tietoa!

Otanpa tämän nyt kokonaan uudeksi avaukseksi:
Kävin ottamassa napakorun maineikkaassa tatuointiliikkeessä, ja siellä neuvottiin desinfioimaan(esim. Septidin) haavaa kaksi kertaa päivässä näin aluksi, sen jälkeen harventamaan tahtia. Toiset paikat taas väittävät, että missään nimessä ei saisi käyttää suolavettä vahvempia aineita.

Mihin pitäisi uskoa?!

Mitä teille on sanottu ja missä? Ovatko ohjeet osoittautuneet oikeiksi, eli napa lähtenyt paranemaan tehokkaasti?

8

6173

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elvis

Ei missään nimessä saa käyttää haavapuhdistusaineita lävistyksiin. Useimmat aineet vain hidastavat paranemista ja altistavat lävistyksen tulehduksille. Useimmista haavanpuhdistusaineista kuten septidinistäkin tulee haavaan paranemista hidastava kalvo.

Tuo suolaliuos puhtaaseen veteen tehtynä on hyvä ja tavallinenkin viileä vesi on hyvä.

• taas eri tietoa

Ja toiset taas sanovat, että veden tulee olla mahdollisimman kuumaa! Miten on?
        Paljonko suolaa tulisi laittaa kahvikupilliseen vettä?

• diipadaapa
        taas eri tietoa kirjoitti:

Ja toiset taas sanovat, että veden tulee olla mahdollisimman kuumaa! Miten on?
        Paljonko suolaa tulisi laittaa kahvikupilliseen vettä?

ai Herra jumankaud näitten lapsien kanssa..Käyttäkää maalaisjärkeä asioissa..kuka huuhtelee lävistystä kuumalla vedellä, kun ei sitä tee normaalille haavallekkaan??? Haalea, lämmin vesi paras lääke, ei desinfiointiaineita jne..kattokaa ketjuja alempaa, sieltä löytyy vastauksia.

• *Maria*
        diipadaapa kirjoitti:

ai Herra jumankaud näitten lapsien kanssa..Käyttäkää maalaisjärkeä asioissa..kuka huuhtelee lävistystä kuumalla vedellä, kun ei sitä tee normaalille haavallekkaan??? Haalea, lämmin vesi paras lääke, ei desinfiointiaineita jne..kattokaa ketjuja alempaa, sieltä löytyy vastauksia.

Mm. eräs hyvinkin arvostettu lävistysalan ammattilainen kehottaa nimenomaan käyttämään kuumaa vettä. Ei tietenkään niin kuumaa että se tuntuu epämiellyttävältä. Itse perustelisin näin äkkiseltään kuuman veden kylmää paremmaksi, koska se karsta mitä lävistyshaavasta tulee ja tarttuu kouruun liukenee helpommin pois kuumalla vedellä.

• -------

Desinfiointiainetta ei saa käyttää siksi että se kuivattaa ihoa liikaa ja voi mm. saada napakorun kasvamaan ulos. Kuumalla vedellä suihkuttaminen pari kertaa päivässä toimii, merisuolaliuosta voi myös käyttää.

• höpö

Monet suosittelevat septidiniä korun puhdistamiseen, mutta minulla se ei ainakaan ole toiminut erityisen hyvin. Vahvat desinfioimisaineet lähinnä vain kuivattavat ihoa ja rasittavat lävistystä. Jos tuntuu, että tarvetta on, toki septidinillä voi silloin tällöin korua pyyhkäistä, mutta jatkuvaan käyttöön en sitä missään nimessä ottaisi, enkä suosittelisi kenellekään!

Itse olen havainnut parhaaksi keinoksi lämpimän veden. Kun aina suihkussa ja peseytyessään huuhtelee korun juoksevan veden alla, on se täysin riittävää. Jos tuntuu, että tarvitsee jotain muuta kannattaa käydä apteekista hakemassa keittosuolaliuosta ja putsata sillä. Kotona ei kannata liuosta ruveta tekemään, koska todennäköisesti et saa siitä oikean vahvuista ja tällöin siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tiivistettynä: Pidä koru puhtaana, älä ronki sitä likaisilla sormilla, huuhtele juoksevalla vedellä ja anna sen parantua rauhassa toimii minulla parhaiten. Turha hössötys ja liika puhdistelu vain ärsyttää lävistystä.

• blue moon

itse kävin ottamassa napakorun eilen ja siellä neuvottiin puhdistamaan lämpimällä vedellä niin usein kuin mahdollista,vähintään kaks kertaa päiväs,puhdistusainetta vain tarvittaessa..
      Jotenkin tuntuu,että tatuointiliikkeissä annetaan ohjeeksi,että puhdistus myös desinfiointiaineella..

• eipä ole tulehtunut enää :)

joo, elikkä ite otin napaan lävistyksen noin vuos sitten. Aluks parani ihan hyvin kun pesin (huuhtelin) sen aamuin illoin lämpimällä vedellä ja jollain laimealla pesunesteellä...ite taisin käyttää jotain erisanin tuotetta.., Mutta sit kesällä kesätöisssä se tarttu paidanläpi yhteen painavaan laatikkoon kun nostin laatikkoa....auts! No mitään suurta vahinkoo ei tapahtunut, alko vaan vuotaa verta...ja sit se tulehtu...sieltä siis tuli sellasta valkosta töhnää ja oli kipee. Sitten sain sen paranemaan kun aloin puhdistaa sitä sptidinillä aamuin illoin jonkun ehkä viikon ajan. Tai siis ensin pesin sen ihan normaalisti ja sit pumpulipuikkoon septidiniä ja sillä sit putsasin. Ja kannattaa liikutella sitä koruu sit sillain et se puhdistusaina ja samoin pesuneste pestäessä menee myös sinne lävistyksen sisälle!
      Eli siis jos lävistys tulehtuu, niin kandee mun mielestä käyttää septidiniä lisänä puhdistukseen! Mut jos ei oo tulehtunut ni sit sitä kannattaa käyttää ehkä pari kertaa viikos vaan....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3593
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2439
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2264
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1269
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe