Kristinuskoisilla saattaa olla erilaisia opillisia käsityksiä siitä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Tässä eräitä pääkohtia:
1. Kuollessa ihmisruumis lakkaa toimimasta. Nk. luonnollinen kuolema on tavallisesti prosessi, tarkoittaen, että ihminen ei kuole yhtäkkiä, vaan kuolema alkaa elintoimintojen hidastumisella ja loppumisella, jolloin tietyistä merkeistä voi jo edeltäkäsin päätellä henkilön kohta kuolevan. Mm. nk. lautumat.
Nyt alkaa tapahtumakuvio, jonka monet kristinuskoiset selittävät seuraavasti:
2. Riippuen henkilön suhteesta Jumalaan / Jeesukseen, ihminen päätyy jompaan kumpaan paikkaan joko n. Taivasten Valtakunnan Paratiisiin, tai nk. Tuonelaan. Tuonelalla ei kristinuskossa tarkoiteta samaa paikkaa kuin suomalaisessa muinaisuskossa, vaikka nimitys on sama.
On mahdollista, että kuollessa kunkin sielun vastaanottaa ja johtaa perille hänen oma enkelinsä. Jumalan lähettämä suojelusenkeli vie kristityn Paratiisiin.
Toisenlainen, "musta enkeli" mahdollisesti jo tässä vaiheessa lyö tuomitulle nk. raudat ranteisiin, hänet pidätetään kuin rikollinen ja johdetaan Tuonelaan, vankeuteen, odottamaan oikeudenkäyntiä, Viimeistä Tuomiota.
3. Taivasten valtakunnalla on eräänlaiset "kerroksensa". Sanonta "olo on kuin seitsemännessä taivaassa" tulee tästä judaismin opinkappaleesta. Kristinusko opettaa, että pelastuneet sielut menevät kuoltuaan ensin eräänlaiseen Taivaan esikartanoon, jota kutsutaan suomenkielisessä Raamatussa nimillä Paratiisi, Vanhurskasten lepo, Aabrahamin helma. Täällä he elävät nk. Viimeiselle Tuomiolle asti.
4. Ihmiset, jotka ovat tietoisesti eläneet ilman Jumalaa, kieltäen Jeesuksen, päätyvät paikkaan, suomalaiselta, kristilliseltä nimeltään Tuonela (ei siis sama Tuonen lehto, kuin muinaisuskossamme). Tämä on nk. Helvetin esikartano. Täällä he elävät omantunnontuskissaan, odottaen Viimeistä Tuomiota.
5. Viimeinen Tuomio. Nk. ruumiiden Ylösnousemuksessa tänne, tuomiolle kootaan koko laaja ihmiskunta, hamasta aikojen alusta asti. Täällä kunkin asiat julkisesti selvitetään kuin avoimessa oikeudenkäynnissä. Viimeinen tuomio on siis taivaallinen oikeusistuin.
Syyttäjänä toimii Saatana, penkoen jokaisen salaisimmatkin teot ja retostellen niillä.
Uskovilla kristityillä on nk. puolustusasianajajanaan Itse Jumalan Pyhä Henki.
6. Nyt kukin tuomitaan "tekojensa mukaan". He joilla ei ollut Jeesusta syntiensä sovittajana, tuomitaan lopulliseen Kadotukseen, eli Helvettiin. He, jotka olivat Jeesuksen omia, saatetaan Taivasten Valtakuntaan, eli varsinaiseen Taivaaseen.
7. Saatana enkeleineen sidotaan ja heitetään lopullisesti Helvetin tuliseen järveen.
8. Nyt Jumala hävittää koko luomansa maapallon ja luo "uudet taivaat ja uuden maan". Pelastuneet saavat siellä asuinpaikan. Kadotetut sielut tuhoutuvat Saatanan mukana Helvetissä.
Tällaista pahuuden valtakuntaa kuin ihmiskunta nk. syntiinlankeemuksensa vuoksi on edustanut, ei enää ole, eikä tällaiselle anneta enää minkäänlaista mahdollisuutta.
Kossoy Sisters - I'll fly away
https://www.youtube.com/watch?v=4MNM0OO_iVI
.
Kristinuskon opetuksia kuolemasta
2
125
Vastaukset
- ihmettelenettämiksi
Ihmettelen että miksi oot liittänyt tuon videon tähän loppuun.
Eli mikä asiayhteys? - Brina
aloituksen kohdat 2-8 ovat pelkkiä uskomuksia ja sitä paitsi täysin vääriä..olkoonkin, että moni uskis vielä pitää niitä totena (nämä ovat näitä Jeesuksen vertauksen "tyhmiä herransa palvelijoita" jotka hautaavat aarteensa maahan eli eivät uskalla kasvattaa tietoisuuttaan vaan "ovat uskollisia" vanhoille toisten ihmisten käsityksille ja laatimille dogmeille...sieltähän ne uskonnot ovat syntyneet)
Jos joku nyt joku päivä innostuisi hakemaan muunlaista tietoa kuolemasta ja sen jälkeisistä jutuista uskaltaen olla avoin kaikelle mahdolliselle tiedolle, niin netistä niitä löytyy joka lähtöön. Yksi sellainen suomenkielinen voisi olla mm. http://www.allankardec.fi/?p=111
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391