UAZ

jjj

Onko suomessa vanhoja UAZeja vielä liikenteessä? Sillä autojahan on tuotu suomeen 60-70 luvulla. Entäs vanhan hakeminen venäjältä. Onko vaikeaa, mitä kaikkea pitää tehdä saadakseen vaikka 80 luvun UAZin tänne suomenmaalle.

17

6383

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsomassa

      Käypä lähivaruskunnassa katsomassa ja sitten Kalkun ylijäämämyynnissä. Eikä maksa paljon.

      • vuosimalli

        Eikö nuo uusimmat armeijan uakkerit oo ihan 90-luvun mallistoa? Ne joissa on muoviset ovenkahvat ja joihin ei oo maalattu maastokuviointia vaan ne on edelleen tehtaan vihreessä maalissa?


    • Minä tiedän

      Kyllä voit tietysti hakea Uazin puutarhan koristeeksi.
      Nykyisin sitä ei saa rekisteröityä siviiliin, kun ei täytä määräyksiä.
      Mutta voithan ottaa katon pois ja istuttaa siihen kesällä vaikka kukkia.

      • jjj

        Sellaiseksi sitä lähinnä ajattelinkin. Mökille ihan vaan iloksi. ei niinkään ajoon, sillä aika raskasta niillä ajo.


      • tuulilasin

        eikös tuulilasin pojat hankkineet ko. paikasta Uazin ja laittaneet sen peräti siviilikilpiin?


      • offroadmies

        herra on hyvä ja kertoo?


      • PyrhulaPyrhula
        offroadmies kirjoitti:

        herra on hyvä ja kertoo?

        Samaa minäkin ihmettelin... Onhan Pocahontasinikin rekisteröity ihan katu-lailliseksi...
        Tosin onkin "Toisen mahtimaan" tuote, mutta omilla lisäyksillä vielä pahemmaksi tehty.


      • pulla
        offroadmies kirjoitti:

        herra on hyvä ja kertoo?

        Ainakin kannattaa katsoa että on ennen vuotta 91 (tjsp) valmistettu. En ole nimittäin nähnyt ainoassakaan UAZissa KATtia.


      • uaz

        Uazin saa rekisteriin ihan yhtä lailla kun jonkun muun 80-luvun auton. Tiedän aika montakin uazia jotka on rekisterisssä, esim ostettu vuonna 2004 kalkusta ja viety katsatettavaks ja menny läpi ilman huomautuksia, katsastus miehet on aika ymärtäväisiä...


      • ZiListi
        uaz kirjoitti:

        Uazin saa rekisteriin ihan yhtä lailla kun jonkun muun 80-luvun auton. Tiedän aika montakin uazia jotka on rekisterisssä, esim ostettu vuonna 2004 kalkusta ja viety katsatettavaks ja menny läpi ilman huomautuksia, katsastus miehet on aika ymärtäväisiä...

        Hommattiin kimppamökille leluksi ZiL 157 K. Käyttöönottovuosi taitaa olla 1971 ja itse peli on ilmeisesti tehty jo 1960-luvun puolella. Tullut jonkin asejärjestelmän alustana maahan ja palvellut Tasavallan Sotaväkeä vuosikymmenet. Meille tullessaan auto oli jo valmiiksi reservissä (siviilikilvissä).

        Kahdesti on haettu leimat katselmuskonttorilta ja on ajaa pölistetty niin suometsässä kuin satoja kilometrejä pikiteilläkin. On ajettu polttopuuta, soraa ja kiveä - sekä hupiajoa! Kuskeja porukassamme on kahta sukupolvea; minulta ja yhdeltä toiselta vanhemman polven jäärältä löytyy kortista maantiellä tarvittava C-kirjain (löytyypä myös "isot E:t", vaikkei niitä nyt tähän leikkiin tarvitakaan).

        5,5-litrainen sivuventtiili-bensakuutonen ei taatusti täytä minkään valtakunnan nykyisiä saastemääräyksiä (jos sellaisia nyt kuorma-autoksi rekisteröitävällä vehkeellä edes on)!

        Henkilöautoksi rekisteröitävän UAZ:n kohdalla ratkaiseva tekijä lienee käyttöönottovuosi. Tarpeeksi vanhan laitteen saa leimoihin puutteellisuuksista huolimatta, mutta tuliterää on turha uittaa maahan itärajan takaa. Uusille on tiukemmat kriteerit.


      • Igor
        ZiListi kirjoitti:

        Hommattiin kimppamökille leluksi ZiL 157 K. Käyttöönottovuosi taitaa olla 1971 ja itse peli on ilmeisesti tehty jo 1960-luvun puolella. Tullut jonkin asejärjestelmän alustana maahan ja palvellut Tasavallan Sotaväkeä vuosikymmenet. Meille tullessaan auto oli jo valmiiksi reservissä (siviilikilvissä).

        Kahdesti on haettu leimat katselmuskonttorilta ja on ajaa pölistetty niin suometsässä kuin satoja kilometrejä pikiteilläkin. On ajettu polttopuuta, soraa ja kiveä - sekä hupiajoa! Kuskeja porukassamme on kahta sukupolvea; minulta ja yhdeltä toiselta vanhemman polven jäärältä löytyy kortista maantiellä tarvittava C-kirjain (löytyypä myös "isot E:t", vaikkei niitä nyt tähän leikkiin tarvitakaan).

        5,5-litrainen sivuventtiili-bensakuutonen ei taatusti täytä minkään valtakunnan nykyisiä saastemääräyksiä (jos sellaisia nyt kuorma-autoksi rekisteröitävällä vehkeellä edes on)!

        Henkilöautoksi rekisteröitävän UAZ:n kohdalla ratkaiseva tekijä lienee käyttöönottovuosi. Tarpeeksi vanhan laitteen saa leimoihin puutteellisuuksista huolimatta, mutta tuliterää on turha uittaa maahan itärajan takaa. Uusille on tiukemmat kriteerit.

        91 Ja sitä vanhemmat käyttöön otetut uazit gazit zilit uralit saa kilpiin, ainoat hommat mitä lain puitteissa pitää tehdä on meistää runkonumero runkoon ja asentaa rattilukko, jos kone on kunnossa menee läpi pakokaasutestissä, jos ei niin yleensä kun ruuvaa jonkun länsituotteen kaasarin niin päästöt putoaa, monetkin on saanu uazin kilpiin ilman runko numeroa ja rattilukkoa riippuu katsastusasemasta


      • CCCP
        Igor kirjoitti:

        91 Ja sitä vanhemmat käyttöön otetut uazit gazit zilit uralit saa kilpiin, ainoat hommat mitä lain puitteissa pitää tehdä on meistää runkonumero runkoon ja asentaa rattilukko, jos kone on kunnossa menee läpi pakokaasutestissä, jos ei niin yleensä kun ruuvaa jonkun länsituotteen kaasarin niin päästöt putoaa, monetkin on saanu uazin kilpiin ilman runko numeroa ja rattilukkoa riippuu katsastusasemasta

        Lyötyykö keltään varmaa tietoa,ei mitään mutu juttuja.Mikä diesel kone kävisi UAZ "capriolet" maasturiin suoraan.Myös mylly mikä pikku muutoksilla kävisi?Käykö Volvon b20 ? Mitä muutoksia pitää tehdä ja miten jaksaa volvon myllyllä kulkea? Jos muuttaa diiseliksi siviili liikenteeseen pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon?


      • juha
        CCCP kirjoitti:

        Lyötyykö keltään varmaa tietoa,ei mitään mutu juttuja.Mikä diesel kone kävisi UAZ "capriolet" maasturiin suoraan.Myös mylly mikä pikku muutoksilla kävisi?Käykö Volvon b20 ? Mitä muutoksia pitää tehdä ja miten jaksaa volvon myllyllä kulkea? Jos muuttaa diiseliksi siviili liikenteeseen pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon?

        idässä reissatessani muistaakseni pojat sanoivat että porukka laittaa uazin keulaan 123 mersun 200D koneen. Pitäisi passata heittämällä. En tiedä sit miksi just 200D, miksei 240 tai 300.
        Luulisi tuon kulkevan ihan kivasti tuolla mersun pikkukoneella


      • uaz
        juha kirjoitti:

        idässä reissatessani muistaakseni pojat sanoivat että porukka laittaa uazin keulaan 123 mersun 200D koneen. Pitäisi passata heittämällä. En tiedä sit miksi just 200D, miksei 240 tai 300.
        Luulisi tuon kulkevan ihan kivasti tuolla mersun pikkukoneella

        Osoitteessa www.petrisimolin.com on aika hyvä foorumi offroadiin liittyvistä asiosta, sieltä löytyy paljon tietoa myös uazeista ja niiden rekisteröinistä siviili liikenteeseen.
        Kannattaa käydä katsomassa...


      • Uazmies
        uaz kirjoitti:

        Osoitteessa www.petrisimolin.com on aika hyvä foorumi offroadiin liittyvistä asiosta, sieltä löytyy paljon tietoa myös uazeista ja niiden rekisteröinistä siviili liikenteeseen.
        Kannattaa käydä katsomassa...

        Jos tarkoititte UAZ 31512 Cabriolet-mallia niin omani ainakin on rekisteröity henkilöautoksi joten polttoainevero saattaa olla melkoinen, koska kokonaispaino an aina iso. Kannattaa laskea tarkkaan dieselöinnin kannattavuus.
        Katto pois ja kaivariin!


      • itämaan tietäja
        CCCP kirjoitti:

        Lyötyykö keltään varmaa tietoa,ei mitään mutu juttuja.Mikä diesel kone kävisi UAZ "capriolet" maasturiin suoraan.Myös mylly mikä pikku muutoksilla kävisi?Käykö Volvon b20 ? Mitä muutoksia pitää tehdä ja miten jaksaa volvon myllyllä kulkea? Jos muuttaa diiseliksi siviili liikenteeseen pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon?

        ei jaksa volvo koneella kulkea lainkaan, ovat välitykset ja vaihteiston toleranssit venäläisessä tyystin sopimattomat volvon moottorille.


      • mr ualvo
        itämaan tietäja kirjoitti:

        ei jaksa volvo koneella kulkea lainkaan, ovat välitykset ja vaihteiston toleranssit venäläisessä tyystin sopimattomat volvon moottorille.

        Taitaakin olla itämaan tietämätön. Tallissa seisoo avouaz volvon b21:sellä kaasarikoneella ja kulkee niin maan pirusti. Eikä ollu vaikea sovittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      139
      7687
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      28
      2952
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      333
      1863
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      271
      1514
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      121
      1319
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1179
    7. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1082
    8. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      986
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      21
      962
    10. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      82
      941
    Aihe