UAZ

jjj

Onko suomessa vanhoja UAZeja vielä liikenteessä? Sillä autojahan on tuotu suomeen 60-70 luvulla. Entäs vanhan hakeminen venäjältä. Onko vaikeaa, mitä kaikkea pitää tehdä saadakseen vaikka 80 luvun UAZin tänne suomenmaalle.

17

6423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsomassa

      Käypä lähivaruskunnassa katsomassa ja sitten Kalkun ylijäämämyynnissä. Eikä maksa paljon.

      • vuosimalli

        Eikö nuo uusimmat armeijan uakkerit oo ihan 90-luvun mallistoa? Ne joissa on muoviset ovenkahvat ja joihin ei oo maalattu maastokuviointia vaan ne on edelleen tehtaan vihreessä maalissa?


    • Minä tiedän

      Kyllä voit tietysti hakea Uazin puutarhan koristeeksi.
      Nykyisin sitä ei saa rekisteröityä siviiliin, kun ei täytä määräyksiä.
      Mutta voithan ottaa katon pois ja istuttaa siihen kesällä vaikka kukkia.

      • jjj

        Sellaiseksi sitä lähinnä ajattelinkin. Mökille ihan vaan iloksi. ei niinkään ajoon, sillä aika raskasta niillä ajo.


      • tuulilasin

        eikös tuulilasin pojat hankkineet ko. paikasta Uazin ja laittaneet sen peräti siviilikilpiin?


      • offroadmies

        herra on hyvä ja kertoo?


      • PyrhulaPyrhula
        offroadmies kirjoitti:

        herra on hyvä ja kertoo?

        Samaa minäkin ihmettelin... Onhan Pocahontasinikin rekisteröity ihan katu-lailliseksi...
        Tosin onkin "Toisen mahtimaan" tuote, mutta omilla lisäyksillä vielä pahemmaksi tehty.


      • pulla
        offroadmies kirjoitti:

        herra on hyvä ja kertoo?

        Ainakin kannattaa katsoa että on ennen vuotta 91 (tjsp) valmistettu. En ole nimittäin nähnyt ainoassakaan UAZissa KATtia.


      • uaz

        Uazin saa rekisteriin ihan yhtä lailla kun jonkun muun 80-luvun auton. Tiedän aika montakin uazia jotka on rekisterisssä, esim ostettu vuonna 2004 kalkusta ja viety katsatettavaks ja menny läpi ilman huomautuksia, katsastus miehet on aika ymärtäväisiä...


      • ZiListi
        uaz kirjoitti:

        Uazin saa rekisteriin ihan yhtä lailla kun jonkun muun 80-luvun auton. Tiedän aika montakin uazia jotka on rekisterisssä, esim ostettu vuonna 2004 kalkusta ja viety katsatettavaks ja menny läpi ilman huomautuksia, katsastus miehet on aika ymärtäväisiä...

        Hommattiin kimppamökille leluksi ZiL 157 K. Käyttöönottovuosi taitaa olla 1971 ja itse peli on ilmeisesti tehty jo 1960-luvun puolella. Tullut jonkin asejärjestelmän alustana maahan ja palvellut Tasavallan Sotaväkeä vuosikymmenet. Meille tullessaan auto oli jo valmiiksi reservissä (siviilikilvissä).

        Kahdesti on haettu leimat katselmuskonttorilta ja on ajaa pölistetty niin suometsässä kuin satoja kilometrejä pikiteilläkin. On ajettu polttopuuta, soraa ja kiveä - sekä hupiajoa! Kuskeja porukassamme on kahta sukupolvea; minulta ja yhdeltä toiselta vanhemman polven jäärältä löytyy kortista maantiellä tarvittava C-kirjain (löytyypä myös "isot E:t", vaikkei niitä nyt tähän leikkiin tarvitakaan).

        5,5-litrainen sivuventtiili-bensakuutonen ei taatusti täytä minkään valtakunnan nykyisiä saastemääräyksiä (jos sellaisia nyt kuorma-autoksi rekisteröitävällä vehkeellä edes on)!

        Henkilöautoksi rekisteröitävän UAZ:n kohdalla ratkaiseva tekijä lienee käyttöönottovuosi. Tarpeeksi vanhan laitteen saa leimoihin puutteellisuuksista huolimatta, mutta tuliterää on turha uittaa maahan itärajan takaa. Uusille on tiukemmat kriteerit.


      • Igor
        ZiListi kirjoitti:

        Hommattiin kimppamökille leluksi ZiL 157 K. Käyttöönottovuosi taitaa olla 1971 ja itse peli on ilmeisesti tehty jo 1960-luvun puolella. Tullut jonkin asejärjestelmän alustana maahan ja palvellut Tasavallan Sotaväkeä vuosikymmenet. Meille tullessaan auto oli jo valmiiksi reservissä (siviilikilvissä).

        Kahdesti on haettu leimat katselmuskonttorilta ja on ajaa pölistetty niin suometsässä kuin satoja kilometrejä pikiteilläkin. On ajettu polttopuuta, soraa ja kiveä - sekä hupiajoa! Kuskeja porukassamme on kahta sukupolvea; minulta ja yhdeltä toiselta vanhemman polven jäärältä löytyy kortista maantiellä tarvittava C-kirjain (löytyypä myös "isot E:t", vaikkei niitä nyt tähän leikkiin tarvitakaan).

        5,5-litrainen sivuventtiili-bensakuutonen ei taatusti täytä minkään valtakunnan nykyisiä saastemääräyksiä (jos sellaisia nyt kuorma-autoksi rekisteröitävällä vehkeellä edes on)!

        Henkilöautoksi rekisteröitävän UAZ:n kohdalla ratkaiseva tekijä lienee käyttöönottovuosi. Tarpeeksi vanhan laitteen saa leimoihin puutteellisuuksista huolimatta, mutta tuliterää on turha uittaa maahan itärajan takaa. Uusille on tiukemmat kriteerit.

        91 Ja sitä vanhemmat käyttöön otetut uazit gazit zilit uralit saa kilpiin, ainoat hommat mitä lain puitteissa pitää tehdä on meistää runkonumero runkoon ja asentaa rattilukko, jos kone on kunnossa menee läpi pakokaasutestissä, jos ei niin yleensä kun ruuvaa jonkun länsituotteen kaasarin niin päästöt putoaa, monetkin on saanu uazin kilpiin ilman runko numeroa ja rattilukkoa riippuu katsastusasemasta


      • CCCP
        Igor kirjoitti:

        91 Ja sitä vanhemmat käyttöön otetut uazit gazit zilit uralit saa kilpiin, ainoat hommat mitä lain puitteissa pitää tehdä on meistää runkonumero runkoon ja asentaa rattilukko, jos kone on kunnossa menee läpi pakokaasutestissä, jos ei niin yleensä kun ruuvaa jonkun länsituotteen kaasarin niin päästöt putoaa, monetkin on saanu uazin kilpiin ilman runko numeroa ja rattilukkoa riippuu katsastusasemasta

        Lyötyykö keltään varmaa tietoa,ei mitään mutu juttuja.Mikä diesel kone kävisi UAZ "capriolet" maasturiin suoraan.Myös mylly mikä pikku muutoksilla kävisi?Käykö Volvon b20 ? Mitä muutoksia pitää tehdä ja miten jaksaa volvon myllyllä kulkea? Jos muuttaa diiseliksi siviili liikenteeseen pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon?


      • juha
        CCCP kirjoitti:

        Lyötyykö keltään varmaa tietoa,ei mitään mutu juttuja.Mikä diesel kone kävisi UAZ "capriolet" maasturiin suoraan.Myös mylly mikä pikku muutoksilla kävisi?Käykö Volvon b20 ? Mitä muutoksia pitää tehdä ja miten jaksaa volvon myllyllä kulkea? Jos muuttaa diiseliksi siviili liikenteeseen pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon?

        idässä reissatessani muistaakseni pojat sanoivat että porukka laittaa uazin keulaan 123 mersun 200D koneen. Pitäisi passata heittämällä. En tiedä sit miksi just 200D, miksei 240 tai 300.
        Luulisi tuon kulkevan ihan kivasti tuolla mersun pikkukoneella


      • uaz
        juha kirjoitti:

        idässä reissatessani muistaakseni pojat sanoivat että porukka laittaa uazin keulaan 123 mersun 200D koneen. Pitäisi passata heittämällä. En tiedä sit miksi just 200D, miksei 240 tai 300.
        Luulisi tuon kulkevan ihan kivasti tuolla mersun pikkukoneella

        Osoitteessa www.petrisimolin.com on aika hyvä foorumi offroadiin liittyvistä asiosta, sieltä löytyy paljon tietoa myös uazeista ja niiden rekisteröinistä siviili liikenteeseen.
        Kannattaa käydä katsomassa...


      • Uazmies
        uaz kirjoitti:

        Osoitteessa www.petrisimolin.com on aika hyvä foorumi offroadiin liittyvistä asiosta, sieltä löytyy paljon tietoa myös uazeista ja niiden rekisteröinistä siviili liikenteeseen.
        Kannattaa käydä katsomassa...

        Jos tarkoititte UAZ 31512 Cabriolet-mallia niin omani ainakin on rekisteröity henkilöautoksi joten polttoainevero saattaa olla melkoinen, koska kokonaispaino an aina iso. Kannattaa laskea tarkkaan dieselöinnin kannattavuus.
        Katto pois ja kaivariin!


      • itämaan tietäja
        CCCP kirjoitti:

        Lyötyykö keltään varmaa tietoa,ei mitään mutu juttuja.Mikä diesel kone kävisi UAZ "capriolet" maasturiin suoraan.Myös mylly mikä pikku muutoksilla kävisi?Käykö Volvon b20 ? Mitä muutoksia pitää tehdä ja miten jaksaa volvon myllyllä kulkea? Jos muuttaa diiseliksi siviili liikenteeseen pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon?

        ei jaksa volvo koneella kulkea lainkaan, ovat välitykset ja vaihteiston toleranssit venäläisessä tyystin sopimattomat volvon moottorille.


      • mr ualvo
        itämaan tietäja kirjoitti:

        ei jaksa volvo koneella kulkea lainkaan, ovat välitykset ja vaihteiston toleranssit venäläisessä tyystin sopimattomat volvon moottorille.

        Taitaakin olla itämaan tietämätön. Tallissa seisoo avouaz volvon b21:sellä kaasarikoneella ja kulkee niin maan pirusti. Eikä ollu vaikea sovittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5390
    2. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1332
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

      eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      103
      905
    4. Miltä se tuntui

      Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      821
    5. Onko kaivattusi

      seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      793
    6. Haikeaa miten kaikki meni

      Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      777
    7. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

      Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      49
      776
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      764
    9. Kuinka monesti olet itkenyt?

      Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i
      Sinkut
      132
      763
    10. Asentajako putosi radiomastosta

      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      43
      759
    Aihe