Sunnuntai oli kristittyjen pyhä alusta alkaen!!!

KTS--

Nykyään vanhojen kunnon kristillisten piirien keskuuteen on luikerrellut eräänlainen käärme, joka pyrkii sekoittamaan judaismin hapatuksia vanhaan kunnon, terveeseen kristinoppiin. Yksi tälläinen myrkky on joulun väheksyminen. Nämä älypäät kuvittelevat keksineensä suurenkin löydön hoksatessaan ettei Jeesus oikeasti syntynyt jouluna. So what? Me kristityt tiedämme sen ja muistelemme Jeesusta joka päivä. Myös jouluna.

Toinen myrkky, jota syötetään kristittyjen vereen on oppi lauantaista. Vanhaan hyvään aikaan vain adventistit brassailivat lauantailla. Nyt tämä toinen turhislössi yrittää väittää että sunnuntai muka tuli pyhäpäiväksi vasta 300-luvulla Rooman keisarin käskystä. Ei pidä paikkaansa. Se oli "Herran Päivä" alusta alkaen kuten mm. fundamentalisti raamatunkääntäjä Uuras Saarnivaarakin vakuuttaa ja ottaa omassa käännöksessään erityisesti esille seuraavat kohdat:

Apostolien teot:
20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) olimme kokoontuneet murtamaan leipää..

1.Korinttolaiskirje:
16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

Myös Justinus Marttyyri ilmoitti selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi jo 150-luvun puolivälissä. Justinus peräti kuoli uskonsa puolesta kun taas tää nykyajan lauantailössi levittää takapuoltaan sohvalla.

http://en.wikipedia.org/wiki/First_Apology_of_Justin_Martyr

Kirkkoisä Tertullianus (n. v. 200) ilmoittaa myös selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi, koska se oli Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuspäivä.

http://www.sundaylaw.net/books/other/andrews/1stcentury/chapter07.htm

Kyllä JÄMPTI on NIIN!

HYVÄ!

26

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KooteeOnOikees

      Näi se on jämti nii! Sunnuntai on Jeesuksen ylösnousemuspäivä ja tätä päivää kristityt viettävät pyhäpäivänään. Sunnuntai ei ole sapatin korvike, eikä sitä koske juutalaisten sapattimääräykset. Kuten koko kristinuskoa juutalaisuus yleensäkään.

    • Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää sunnuntaita? Missä kohtaa Raamattua Jumala pyhittää sunnuntain?

      Raamatusta löytyy yksi jae, jossa seurakunnan kerrotaan olleen koolla sunnuntaina:
      Apt. 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) olimme kokoontuneet murtamaan leipää"

      Versus lukuisia jakeita, joissa kerrotaan seurakunnan kokoontuneen sapattina:
      ”Ja hän (Jeesus) saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan; ” (Lk. 4:16)

      ”Ja hän (Jeesus) meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja opetti kansaa sapattina.” (Lk. 4:31)

      ”Ja toisena sapattina hän (Jeesus) meni synagoogaan ja opetti;” (Lk. 6:6)

      ”Ja hän (Jeesus) oli opettamassa eräässä synagoogassa sapattina.” (Lk. 13:10)

      ”Ja palattuaan kotiinsa he (opetuslapset) valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.” (Lk. 23:56)

      ”Mutta he (Paavali seuralaisineen) vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.” (Apt. 13:14)

      ”Kun he (Paavali ja Barnabas) lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina. Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.” (Apt. 13:42,44)

      ”Ja sapatinpäivänä me (Paavali, Timoteus ja Luukas) menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.” (Apt. 16:13)

      ”Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,” (Apt. 17:2)

      ”Ja hän (Paavali) keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.” (Apt. 18:4)

      Emme voi näin ollen tehdä johtopäätöstä, että alkuseurakunnalla olisi ollut tapana kokoontua sunnuntaina.

      Mitä 1.Kor 16:2 kertoo meille sunnuntaista? "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani."
      Rahaa käsketään laittaa talteen nimen omaan kotona, mistään seurakunnan kokouksesta ei ole kyse.

      • Lisäksi Apt. 2:46 sanoo "Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella," Jos siis yhdessä kohtaa sanotaan että he mursivat leipää joka päivä, ja toisessa että he mursivat leipää kerran sunnuntaina, emme voi tehdä johtopäätöstä että leivän murtaminen sunnuntaina olisi ollut vakiintunut tapa.


    • yksiuskova_

      Uudessa Liitossa sapatinlepo on Herrassa Jeesuksessa. Jeesus on Sapatin Herra. Kun uudestisyntynyt uskova seuraa Jeesusta, ja antaa Jeesuksen tehdä Pyhän Henkensä kautta itsessään sen mikä Hänelle on otollista, ihminen ei tee enää omia tekoja, ja tällöin ei riko Jumalan Sanaa vastaan sapatinlevon käskyssä. Sapattikäskyä rikkoo, jos Jeesus ei ole elämän Herra, vaan ihminen seuraa itseään ja tekee omia tekojaan. Uudessa Liitossa ei ole tiettyä päivää, jolloin pitää tehdä tai olla tekemättä tiettyjä asioita. Herra Jeesus antaa viisauden kun seuraa Häntä.

      Herrassa en koe viettää joulua, joka maailmanlaajuisesti eksyttää suurta osaa maailmasta uskonnollisuuteen. Se on saatanan juhla ja se on saatana joka riemuitsee kun uskovat viettävät joulua. En koe ottaa minkäänlaista osaa mm. näihin katolisen kirkon (ja monen muun kirkon) epäraamatullisiin traditioihin, joista Raamattu varoittaa.

      • >> Sapattikäskyä rikkoo, jos Jeesus ei ole elämän Herra, vaan ihminen seuraa itseään ja tekee omia tekojaan. <<
        Ei, vaan sapattikäskyä rikkoo jos tekee työtä sapattina, tai sytyttää tulen sapattina.

        >> Uudessa Liitossa ei ole tiettyä päivää, jolloin pitää tehdä tai olla tekemättä tiettyjä asioita. <<
        Millä Raamatun kohdalla perustelisit tämän näkemyksen?


    • Finne2

      10 käskyä ovat voimassa myös uudessa liitossa. Laista ei katoa yksikään piirto... Meidän pitää kunnioittaa Jumalaa ja yrittää elää uskon kautta Hänen tahtonsa mukaan.
      Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. Ilm.14:12.
      He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia. Tit. 1:16.

      Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Matt. 7:21.

    • Finne2

      Vanha Juutalainen ja roomalainen vuorokausi alkoi illalla n. klo 18:00 ja päättyi seuraavana iltana n. klo 18:00. Sen mukaan on alkuperäinen pyhäpäivän ajankohta.

    • SunnuntainLapsi

      Itseasiassa 2. käsky sanoo: "Muista pyhittää lepopäivä". Ei sapatista sanaakaan.

      Sapatti on antikristillinen, (oli nk. "ennättävästi" jo ennen Itse Kristuksen maanpäälle tuloa) rabbiininen luomus, johon mm. adventismi ja nk. messiaanisuus yhtyy, lukemattomine pilkun... tota.... halkaisemisineen. Eli isien perinnesäännöksineen.

      Tunnen itse juutalaisuuden käytännön aika hyvin ja esim. jääkaapinovea ei saa juutalainen sapattina avata, sillä siellä syttyy valo = tulen tekeminen ja tämä on sapattina kielletty. Tähän toimeen tarvitaan kristitty apulainen, jonka sielulla ei muutoinkaan mitään väliä.

      Jeesus ilmoitti olevansa sapatin Herra, kun tämän foorumin eräiden kirjoittajien kaltaiset tekopyhät juutalaiset paheksuivat opetuslasten tekoa katkoa tähkäpäitä, syöden niitä. Sillä rabbiininen sapatti todella säätelee teot joita ei saa tehdä sapattina. Jeesus sanoi, että joka tahtoo täyttää Lain on velvollinen täyttämään sen kokonaan. Sapatti-papattajat siis leivttävät opetuksiaan sekä omaksi, että kuulijoidensa kuolemaksi. He eivät voi pelastua.

      Jeesuksessa meillä täysi sapatti, kuten eräs edellä oleva kirjoitti. Uudessa Liitossa ei ole muita käskyjä kuin rakkauden käsky, sekä kielto syödä veristä lihaa ja karttaa erityisesti haureutta. Nämä mainitaan suoranaisesti "käskyinä". 10 käskyä kaikkinensa ovat kätkettyinä Jeesukseen, joka lahjavanhurskautuksensa kautta Itse Henkensä kautta vaikuttaa niitä uskovissa kristityissä. Se eivät ole pilkunhalkaisu käskyjä, vaan armon kautta vaikuttavia, joten niistä ei joudu kivitettäväksi vaikkei kristitty kaikkea aina tismalleen "täyttäisi", sillä aito kristitty tietää myös olevansa itsessään syntinen ja Liha tuppaa sotkemaan Hengen työtä. Hän kuitenkin ilolla yhtyy Jumalan sanaan, vaikka näkeekin itsessään myös synninlain.

      Mitä tulee Jouluun, nimitys "joulu" tulee muinaisskandinaavisesta sanasta "hjule", josta myös suomalainen sana juhla juontaa. Pakanajoulu on pakanajoulu, pakanakansojen keskitalven juhla, perinnejoulu. Kristillinen Christmas - Kristus messu - taas suoraan kristillinen Jeesuksen syntymän muistojuhla. Vaikka Suomessa käytämmekin tuota riikinruåttalaisten valloittajien meille tuputtamaa omaa joulu-sanaansa, voimme kukin viettää sellaisen Jeesuksen syntymän muistojuhlan kuin kukin itse parhaaksi koemme. Joulun tulee olla ilon, kauneuden, lämmön ja kaikenlaisen lapsenomaisuuden juhlapäivä, vaikkapa keskitalvella kun ulkona on pimeintä ja maa valkoinen. Tässäkään ei päde "laki", milloin Jeesus todella syntyi, onko Raamatussa "käsketty" tätä viettää, vai ei. Ei siellä ole käsketty viettää sinun ja lapsesikaan syntymäpäiviä. Jos haluat oikein olla lain alla, älä juhli lapsesi syntymäpäivää ja anna hänelle lahjoja. Näin olet oikea rabbiininen kireäpipo, vailla aitoa lämpöä ja rakkautta. Lapsesi varmaan mielellään tunnustaa lainalaista uskoasi!

      • KTS--

        Soffiksiina on oikees täs. Me OIKEAT kristityt emme pelkää painaa sähkönappulaa joka ikisenä päivänä jos tarve niin vaatii!

        HYVÄ!


      • SijaisSyntinen
        KTS-- kirjoitti:

        Soffiksiina on oikees täs. Me OIKEAT kristityt emme pelkää painaa sähkönappulaa joka ikisenä päivänä jos tarve niin vaatii!

        HYVÄ!

        Olen Jerusalemissa asuessani ollut mm. Ylimmäinen Sähkönapin Painaja, Ylimmäinen Radionapin Päällevääntäjä ja Jom Kippurin Kissanruokkija, ilmoitin nimittäin kavereille, että Jumala ei säätänyt Suurta Sovituspäivän Paastoa kissoille. ja se naukuu keittiössä jo huolestuneena.

        Kaverit huusivat kauhusta, kun jääkaapin valo syttyi, että nyt menetin pelastukseni!

        Olen tehnyt sapattina kummempiakin, ollut juutalaisten sijaissynnintekijä monessa.
        .


      • >> Itseasiassa 2. käsky sanoo: "Muista pyhittää lepopäivä". Ei sapatista sanaakaan.<<

        "Muista pyhittää SAPATINPÄIVÄ. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, SAPATTI; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi SAPATINPÄIVÄN ja pyhitti sen." (2. Moos. 20:8-11)

        "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät. Siis pitäkää SAPATTI, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on SAPATTI, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä SAPATINPÄIVÄNÄ, rangaistakoon kuolemalla. Ja pitäkööt israelilaiset SAPATIN, niin että he viettävät SAPATTIA sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti." (2. Moos. 31:12-17)


      • >> Itseasiassa 2. käsky sanoo: "Muista pyhittää lepopäivä". Ei sapatista sanaakaan.<<

        Alkukielen mukaan tämä jae 2. Moos. 20:8 kuuluu kirjaimellisesti "Muista pyhittää sapatinpäivä". Asian voi jokainen lukutaitoinen tarkistaa tästä interlineriaalisesta Raamatusta helposti: http://biblehub.com/interlinear/exodus/20-8.htm


    • RealSana

      Houruadventistien sapantin vietto on vain ihmiskäskyjä, vailla mitään arvoa. Sapatinviettoon kuuluu Sanan mukaan myös tämä: Israelilaisten oleskellessa erämaassa tavattiin mies kokoamassa puita sapatinpäivänä. Niin ne, jotka hänet tapasivat puita kokoamasta, toivat hänet Mooseksen ja Aaronin ja koko seurakunnan eteen. Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Se mies rangaistakoon kuolemalla, koko seurakunta kivittäköön hänet leirin ulkopuolella". Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.
      Eli jos joku vaikka napsauttaa lieden päälle, hänet pitää kivittää.

      • Väität taas että sapatin vietto on ihmiskäsky. Mistä ihmeestä olet keksinyt tuollaista? Sapattikäsky löytyy kymmenestä käskystä, joista kolmas kuuluu kirjaimellisesti alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä" 2. Moos. 20:8. http://biblehub.com/interlinear/exodus/20-8.htm Kyse on siis Jumalan käskystä, ei todellakaan ihmisten. Missään kohtaa Raamattua ei kielletä käyttämästä sähköliettä sapattina, tämä sinulle tiedoksi. Mitä tulee siihen, että sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, eikä tämä jo kerro että tähän Jumalan antamaan käskyyn tulisi suhtautua vakavasti? Kuolemanrangaistuksen toteenpanemisessa voimme seurata Jeesuksen opetusta, hän joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.


    • JonesHenry
      • Kuolemanrangaistuksen uhalla koko kansa vietti sapattia aina seitsemän päivän välein. Ei ole mahdollista että koko kansa olisi jossakin vaiheessa historiaa kollektiivisesti mokannut ja viettänyt sapattia vääränä päivänä. Mitä tulee lunar sabbath teoriaan, se on täyttä puppua.


      • Vielä voi lisätä, että Jeesus omalla esimerkillään vahvisti sapatin olevan juuri tuo lauantai päivä, käydessään tapansa mukaan sapattina synagogassa.


    • solarcross

      Sunnuntai on myös pakanallinen auringonjumalan palvontapäivä ja risti on aurinkojumalan symboli.

      • PakanaKristitty

        Mikä tahansa kuvio voidaan liittää niin pakanuuteen kuin esim. kristinuskoon. Vanhat symboolit ovat monessa käytössä.

        Kristillinen risti kuvaa Jeesuksen ristiä, ei mitään muuta. Nurinpäin oleva risti on mm. paavin tunnus, joka on Pietarin seuraaja Rooman piispana. Pietari naulattiin ristille, omasta pyynnöstään pää alaspäin. Nurinpäin käännetty risti on myöskin satanistien tunnus. Egyptiläinen risti, ankh, jossa "lenkki" ristin päällä, kuvaa elämää, eikä se ole sama risti kuin kristityillä.

        Kristityillä on erilaisia ristejä, esim. tyypillinen, pelkistetty risti. Katolilainen krusifixi, jossa Jeesus kuvattu ristiinnaulittuna. Ortodoksinen risti, jossa ristin jalkapuu, yksi ristinosa vinossa, kuvaten ryöväreitä joista toinen pelastui, toinen ei, Jeesuksen käsien poikkipuu, sekä päänpäällä pieni poikkipuu, jossa luki INRI. On myös mm. Jerusalemin risti ja kelttiläinen risti.

        Nk. Daavidin kilpi / tähti on alkujaan vanha okkultistien tunnus heksagrammi, jonka juutalaiset kabbalistirabbit keskiajalla ottivat myös juutalaisuuden tunnukseksi. Sillä ei ole mitään tekemistä kuningas Daavidin kanssa.

        Hakaristi, eli svastika, on ikivanha auringonjumalan merkki. Sama kuvio on tunnettu myös muinaissuomalaisuudessa aurinkoa kuvaavana merkkinä. Hitler otti sen myös natsien tunnukseksi. Svastikoissa sakarat saattavat olla kääntyneinä eri suuntiin, jolloin niillä on eri merkityksensä.

        Pakanuudessa jokainen päivä oli pyhitetty jollekin taivaankappalelle. Tämä lainaus ja luettelo on otettu Netmissionin linkistä:

        *** *** ***
        http://forum.netmission.fi/forum/yleiset/yleiset-asiat/9493-viikonpäivien-nimien-historiaa :

        Sunnuntai - Söndag - Sunday - (Auringon päivä)
        Maanantai - Måndag - Monday - (Kuun päivä)

        Tiistai - Tisdag - Tuesday - Tiu-, Twia- tai Tyr-jumalan päivä (roomalaisten Marsin päivä)

        Keskiviikko - Onsdag - Wednesday - Woden- tai Odin-jumalan päivä / suomenkielessä vain viikon keskimmäinen päivä samoin kuin saksassa Mittwoch (roomalaisten Merkuriuksen päivä)

        Torstai - Torsdag - Thursday - pohjoisen Euroopan asukkaiden suurimman jumalan, Thor-jumalan, päivä (roomalaisten ylijumala Jupiterin päivä)

        Perjantai - Fredag - Friday - Freya-, Fria- tai Frigg-jumalattaren päivä, Frigg oli Odinin vaimo (roomalaisten Venuksen päivä)

        Lauantai - Lördag - Saturday - muinaisnorjassa "laugardagr" eli "kylpypäivä" sillä "laur" tarkoitti kylpyvettä (roomalaisten Saturnuksen päivä)
        *** *** ***

        Ei siis ole päivää, ettei se olisi samalla jokin pakanallinen juhlapäivä. Euroopan alueilla pakanuus oli jotakuinkin samankaltaista ja jumaluudet samoja, vaikkakin esim. viikingeillä toisennimisiä kuin esim. roomalaisilla.
        .


    • SunnuntainLapsi

      Se, että UT:ssa kerrotaan apostolien vierailleen sapattina synagoogissa, tai toimittaneen muita asioita sapattina, johtui sen ajan yhteiskuntajärjestyksestä. Synagoogapalvelukset pidettiin sapattina, sillä se oli juutalainen tapa ja apostolit vierailivat niissä puhumassa. Kuitenkin he kristittyinä viettivät omaa pyhäpäiväänsä, sunnuntaita, Jeesuksen ylösnousemuspäivän juhlaa.

      Olen minäkin käynyt sapatteina synagoogassa, vaikkei se ole minun oman uskoni mukaista.
      .

      • Kuten olen yllä näyttänyt, Raamatusta löytyy tasan yksi jae (Apt. 20:7) jossa seurakunnan kerrotaan kokoontuneen sunnuntaina, versus lukuisia jakeita joissa kerrotaan seurakunnan kokoontuneen sapattina. Emme voi tästä tehdä johtopäätöstä, että alkuseurakunnan vakiintunut tapa olisi ollut viettää sunnuntaita.

        Tietysti juutalaiset apostolit seurasivat juutalaista tapaa kokoontua sapattina synagoogaan. Väität että he kristittyinä viettivät omaa pyhäpäiväänsä, mutta tälle ei ole mitään perusteita Raamatussa. Missä kohtaa Raamattua Jumala pyhittää sunnuntain? Missä kohtaa Raamattua käsketään kokoontua sunnuntaina?


      • 1234567--

        Oikea kristitty pitää Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä.


      • RealSana
        1234567-- kirjoitti:

        Oikea kristitty pitää Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä.

        1234567-- , et ole lainkaan kristitty, vaan olet epäjumalanpalvelija.


    • Hahaa.setä.neuvoo

      Hölmölän höppänät

      Setä neuvoo, ettei tarvitse lasten kinastella. Sapattipäivää ei ole muutettu. Raamatussa kun kerrotaan, että jotkut kokoontuivat jonakin päivänä, niin ei se ole mikään lain muutos, eikä sapatin muutos. Luuletteko höppänät, että te saatte lakia muutettua vain yksinkertaisesti kokoontumalla?

      Mikä kokoontumisuskonto teillä on? Asian symbolinen merkitys on seuraava. Synkretismissä ulkokullatut kuvittelevat, että reitti taivaaseen kasvaa alhaalta ylöspäin ihmisten teoista - siten, että ulkokullatut kokoontuvat lahkoihin, lahkot yhtyvät ekumeniaksi, ja uskonnot synkretismiksi. Sitten kuvitellaan, että tätä kautta syntyy sapatti, lepo, rauha, pelastus. Kunhan vaan kokoonnutaan.

      Mutta oikea pelastus ei ole alhaalta ylös ihmisistä lähtöisin, Baabelin tornia muistuttava, ihmisten rakennettava luomus. Pelastusta ei saada ihmisten touhuilla. Ei kasteilla, ei ratkaisuilla, ei lahkoihin liittymisellä.

      1. Johanneksen kirje tarkoittaa, ettei uskovilla ole tarvetta teeskennellä, että laki on muutettu tai kumottu. Mutta Ef 2 tarkoittaa, että pelastusta ei saada teoilla. Tiitukselle kirjeessään Paavali teroitti, että laista kiistely on turhaa - pelastuksen saamisen kannalta, nimittäin tämä tarkoittaa. Tiit 3. Kun ei millään teoilla pelastusta saada, niin ei sitten lain kautta myöskään. Siinä mielessä aivan turha kiista.

      Mutta laki on ja pysyy. Mitä sitten? Siihen kompastuvat höppänät. Syntyy hölmöläisten hölmöjä tulkintoja, joissa ikään kuin paljastavat itsensä, mikä väärä asenne heillä on.

    • yuiyuiyu

      KTS on tunnettu paholaisen kätyri. Jos hän jotain arvostelee, niin arvostelee Jumalan totuutta.

    • näin.semenee

      Ei ollut sunnuntai, vaan sapatti. Paavali kävi sapattina aina synagogassa. Muuten kristityt kokoontuivat päivittäin ehtoolliselle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      252
      2127
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1730
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1542
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1160
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1008
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      999
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      983
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe