Työharjoittelusta

pitkäaikaistyötön

Kertokaa te kokemuksia jotka olette olleet työharjoittelussa. Onko työharjoittelurupeaman päätteeksi tarjottu vakituista työtä vai onko kysyessänne lyöty ovi kiinni ja sanottu "ei meillä ole avoimia työpaikkoja tällä hetkellä".

Toivoisin vain sellaisten vastauksia joilla on vähän työkokemusta.

Itse olen tilanteessa että nyt olen ollut yli vuoden putkeen täysin ilman mitään työtä. II:n asteen tietoliikenne perustutkinto ei auta työmarkkinoilla ollenkaan koska alan kokemusta ei ole ollenkaan kuin ainoastaan työelämän tutustumisen (kouluaikaiset harjoittelun kautta joista ei ole minkäänäköisiä työtodistuksia).

Mitä hyödyttää mennä ilmaiseksi jonnekin harjoitteluun kun nykyään joka toinen firma hamuaa ilmaista työvoimaa ja ei kuitenkaan suostu palkkaamaan ketään vakituiseksi eikä edes määräaikaiseksi.

12

4026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terhi

olin viime vuonna neljä kuukautta työelämävalmennuksessa. hoidin hommani hyvin ja siitä poiki töitä. menen ko. paikkaan pariksi kuukaudeksi ens kuusta lähtien. tällä hetkellä vedän viimisiä uudessa työelämävalmennuspaikassa ja saan jatkaa täälläkin oikealla palkalla. eli mulla ainakin käynyt hyvä tuuri ja molemmista harj.paikoista on ollut apua. mielummin minä ainakin käyn harjoittelussa kuin istun kotona. kyllä siitä aina jotakin hyötyä on ja hyvät työ/harjoittelutodistukset on tullu molemmista paikoista ;).

• Rapu-77

Kun aikoinaan valmistuin ekaan ammattiini, niin n. puolen vuoden työttömyyden jälkeen pääsin työharjoitteluun. Sieltä en saanut töitä harjoittelun jälkeen, mutta kuukauden sisään pääsin muualle töihin. Työ oli määräaikainen, mutta paikassa kolmena vuotena.

Itsekin olen nyt taas työtön, ja pitäisi alkaa etsimään harjoittelupaikkaa, kun muuten ei tunnu pääsevän töihin.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa ottaa harjoittelupaikka, koska koskaan ei tiedä mitä sen jälkeen.

• työtön

Minulla päinvastaisia kokemuksia, kuin edellä. Tuntuvat olevan kovin nuoria vielä. Itselläni on jo ikää ihan riittävästi, joten voipi olla taas näitä ikäjuttuja. Nuorille työharjoittelu onkin ihan asiaa, mutta näin työelämässä yli 20v olleelle?!? Niin, en ole saanut töitä harjoittelun jälkeen, vaikka töitä tein hymyssäsuin kuin hullu.

• ...

Olin työharjoittelussa pikkufirmassa, harjoittelun jälkeen ei tarjottu töitä vaan otettiin tilalleni toinen harjoittelija... Taitaa olla aika yleistä tuo työttömien orjuutus, mutta sainpahan kehuvan työtodistuksen ja parempihan on kokemusta hankkia kuin maata vain kotona. Eli onhan tuo tapa hankkia työkokemusta, jos ei muuta.

• uusiviisas

työharjoittelu on vain harjoittelu se ei ole työkokemusta.

silloin ihmisellä on työkokemusta jos hän on ollut oikeassa työssä josta on maksettu tessin mukainen palkka. ja tätä työnantajat painottavat.

työharjoittelussa harjoittelijalla ei ole vastuuta mistään koska hän ei saa palkaa.

jos harjoittelijalle maksetaan palkaa niin silloin harjoittelijalla on vastuu työstään.

raha eli maksettu palkka tuo vastuuta.

• ahkera ja vittuuntunut
        uusiviisas kirjoitti:

työharjoittelu on vain harjoittelu se ei ole työkokemusta.

silloin ihmisellä on työkokemusta jos hän on ollut oikeassa työssä josta on maksettu tessin mukainen palkka. ja tätä työnantajat painottavat.

työharjoittelussa harjoittelijalla ei ole vastuuta mistään koska hän ei saa palkaa.

jos harjoittelijalle maksetaan palkaa niin silloin harjoittelijalla on vastuu työstään.

raha eli maksettu palkka tuo vastuuta.

Olenko turhaan tehnyt 9kk ilmasta työtä kun olen nyt sen ajan ollut työharjoittelussa? Olen itekin alkanut miettiä onko tästä mitään hyötyä myöhemmin.

• työnantaja
        ahkera ja vittuuntunut kirjoitti:

Olenko turhaan tehnyt 9kk ilmasta työtä kun olen nyt sen ajan ollut työharjoittelussa? Olen itekin alkanut miettiä onko tästä mitään hyötyä myöhemmin.

Olet tehnyt turhaan. Työharjoittelut ja höpölöpö työvoimatoimiston kurssitukset eivät lisää kenenkään arvoa tämänpäivän työmarkkinoilla.

• terhi
        työnantaja kirjoitti:

Olet tehnyt turhaan. Työharjoittelut ja höpölöpö työvoimatoimiston kurssitukset eivät lisää kenenkään arvoa tämänpäivän työmarkkinoilla.

olen aivan erimieltä kanssasi. samoin sinun joka väitti että MAKSETTU PALKKA TUO VASTUUTA! molemmat kaksi TYÖELÄMÄVALMENNUS paikkaa, joissa olen ollut (kuten jo tuolla aiemmin kerroin) ovat olleet VASTUULLISIA! olen saanut TÄYSIN samat vastuut niskoilleni kuin muutkin työntekijät! olen tehnyt vaativia töitä ja minuun on luotettu TÄYSIN. minulle EI OLE annettu vaan joutavia paskahommia, vaan ihan samaa mitä muutkin tekevät!

viime vuoden TEV -paikka otti minut töihin, koska olin ollut reipas ja saanut työni tehtyä. eli JOS muka työnantajat eivät ole kiinnostuneita noista todistuksista NIIN ainakin saa jalkansa jonku oven väliin (jos on ollut hyvä)! ja paikka missä olen ollut viime vuonna TEV'ssä ja jossa olen nyt ainakin parin kuukauden ajan OIKEALLA PALKALLA ei ole mikään vähäpätöinen paikka!

Myös toinen TEV-paikka palkkasi minut OIKEALLA palkalla töihin (joten kyllä, teen tällä hetkellä kahta työtä yhtä aikaa parisen kuukautta) työelämävalmennusjaksoni jälkeen. Eli TEV-paikkojen ansiosta minulle poiki töitä ja olen tyytyväinen niistä saamiini HYVIIN todistuksiin JOITA ovat kyllä ne muutamat työnantajat, joille olen ehtinyt näyttämään, arvostaneet!!! ja nyt kun molemmista poiki myös palkkatöitä niin saanpahan sit muka ne oikeatkin työtodistukset samoista paikoista ;)!!

• kusetettu työtön

työharjoittelu on pelkkää ilmaisen työn hyväksikäyttöä, ei siitä koskaan seuraa työttömälle mitään etua!

• Virtanen vaan

Työharjoittelun jälkeen tarjottiin 6-7 viikoksi hommia ko. paikkaan juuri tähän työhön, mitä minäkin tein. Tämän 6-7 viikon jälkeen tähän samaiseen työhön tuli vakituiseksi ennalta sovittu ja jo työsopimuksen allekirjoittanut ihminen. Eipä minulle tarjottu tätä vakipaikkaa, joten en myös jäänyt paikkaamaan 6-7 viikon aukkoa tässä työpaikassa. Sen pituinen se !

• Pitkäaikaistyötön

Oman alani työharjoittelupaikkoja on täällä päin Suomea tällä hetkellä vähän. Minulle ehdotettiin työkkärissä, että menisin sen sijaan harjoittelemaan lastenhoitoalalle päiväkotiin ???

Mitähän hyötyä minulle olisi hoitaa puoli vuotta lapsia aikomatta edes jäädä ko. alalle ? Mieluimmin annan tämän työharjoittelupaikan sellaiselle nuorelle tai jo vanhemmallekin, joka tarvitsee sitä aikoessaan työllistyä lastenhoitoalalle.

• jossu

Olin harjoittelemassa kahdessa eri paikassa, en päässyt harjoittelun jälkeen niihin töihin. Mutta koska tein tietyn tyyppisiä töitä näissä harjoittelupaikoissa ja sain työkokemusta minut palkattiin avoimen hakemukseni perusteella erääseen toiseen paikkaan tekemään palkallista työtä.

Eli harjoittelusta oli kyllä hyötyä. Muutama tuttava on työllistynyt harjoittelupaikkaansa. Eli positiivisia kokemuksiakin löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe