Tasakylkinen kolmio ja lyhin yhteenlaskettu matka

Hmmmh

Tasakylkisen kolmion sivut ovat 5 metriä ja kanta 4 metriä. Kolmion kannan vastaiselle korkeusjanalle piirretään piste. Mihin kohtaan piste on sijoitettava, että yhteenlaskettu matka kolmion kärjistä pisteeseen on mahdollisimman pieni?

Huvittaisi sanoa, että tiedän suurin piirtein mistä aloittaa, mutta en tiedä. Tai sen verran tiedän toki, että jos kolmion kärjet ovat A, B ja C, niin matkat A->kysytty piste B-> kysytty piste C-> kysytty piste on funktio, ja sen derivaatta jollain tietyllä välillä on 0, niin tätä kysytään mutta.. joku tuossa mättää?

9

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • logiikka.rules

Jos tiedät, että joku tuossa mättää, niin kerro meillekin, että mikä.

• NoinSeOn

Merkkaa sitä kannan puoleista osaa x. Pytagoran avulla saat lausuttua etäisyydet kahdesta kärjestä ja kolmas on sqrt(21)-x. Summaat nuo etäisyyksien lausekkeet ja derivoit, niin nollakohdasta löytyy minimin antava x.

• 1.154700538

Voisiko vastaus olla 2/sqrt(3) ?

Tarjosin wolframalphalle kaavaa "derivate 2*sqrt(4 x^2)-sqrt(21)-x"

• NoinSeOn

Pitäisi olla "derivate 2*sqrt(4 x^2) sqrt(21)-x". Mutta vastaus on sama. Tuossa on huomattava että vastaus ei riipu lainkaan noiden ei-kantasivujen pituudesta, silloin kun niiden pituus on vähintään 4/sqrt3.

• 1.154700538

Hups, hyvä huomio. Yhteenhän ne etäisyydet pitää toki laskea.. outo että tuli siitä huolimatta sama vastaus :-)

• Pythapytty

Onko tämä ketju kilpailu siitä kuka esittää hölmöimmän kommentin..?

• NoinOn

Sinä johdat...

• NäinSeOli

Näin se oli!

• Ohman

1. tapa:

Pannaan kolmio ABC x,y-koordinaatistoon siten, että A = (-2,0), B= (2,0) ja C = (sqrt(21), 0). (sqrt(21) = sqrt(5^2 - 2^2))

Kysytty korkeusjanalla oleva piste P olkoon (0,y).

Kulma , jonka kärkipiste on A olkoon a.Janan AP pituus = janan BP pituus = 2/ cos(a).Ja
      y = 2 tan(a)
      Pitää siis minimoida lauseke
      f(a) = 4 /cos(a) sqrt(21) - 2 tan(a).
      f'(a) = 4 sin(a)/cos^2(a) -2/cos^2(a) = ( 4 sin(a) - 2) /cos^2(a) = 0.
      cos(a) =/ 0. sin(a) = 1/2. Kyseessä on minimi (tutki f':n etumerkkiä).

f(arcsin(1/2) ) = 4/sqrt(1 - 1/4) sqrt(21) - 2 * (1/2) / sqrt(1 - 1/4) = 8/sqrt(3) sqrt(21) - 2/sqrt(3) = 2 sqrt(3) sqrt(21).

y = 2 tan(a) = 2 * 1/2 / (sqrt(3) / 2) = 2/sqrt(3).Kysytty piste on (0,2/sqrt(3)).

2. tapa:

Minimoitava pituus f(y) = 2 sqrt((0 -2)^2 (y-0)^2) sqrt(21) - y =
      2 sqrt(y^2 4) - y sqrt(21).

f'(y) = 2y/sqrt(y^2 4) - 1 = 0. 2y = sqrt(y^2 4), 4y^2 = y^2 4, 3y^2 = 4, y= 2/sqrt(3) . Tämä antaa minimin.Kysytty piste on (0,2/sqrt(3))

f(2/sqrt(3)) = 2 sqrt(4/3 4) - 2/sqrt(3) sqrt(21) = 6/sqrt(3) sqrt(21) = 2 sqrt(3) sqrt(21)

Ohman

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe