Suomalaisia merihädässä

dlfguhrahgr8h

131

5632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aprilliääää

      Hyvää aprillia sullekin.

    • minevao

      Ihan turha uutinen. Mitään hätää ole mutta pahoinvointia voi tulla aallokossa. Turhaan soittelee.

      • KylläNäinOn

        Lue uusimmat käänteet MUSERTAVASTA TRAGEDIASTA!!!!!!!!!!!!! Hernekeittotölkkejä on jäjellä enää 8 kpl!!!!!!!!


    • kiinassa

      Säätiedotus aamuksi avomerelle Hong Kongista etelään: 18.68°N / 113.97°E

      Sunday 4/2
      Morning
      Very windy with large choppy seas. Small craft advisory. Large short period wind waves.
      Winds: ENE 23 to 31 knots.
      Seas: ENE 3.3 meters at 9 seconds.

      Maanantai:
      Monday 4/3
      Morning
      Windy conditions with choppy seas. Small craft advisory. Large short period wind waves.
      Winds: ENE 19 to 25 knots.
      Seas: ENE 3.3 meters at 10 seconds.

      • TeemuEr

        Naurettavan pieniä tuulia. Jos tuollaista ei kestä, ei pitäisi edes harkita veneilyä. Edes Suomessa.


      • just.joo

        Tän mukaan https://www.windytv.com/?2017-04-03-18,16.404,114.324,6
        tuulta on vieläkin vähemmän.
        Kuitenkin http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaisperheen-purjehdusolosuhteet-huonontuneet-kehotimme-heita-tekemaan-evakuintipyynnon/6373990 mukaan: "Turun meripelastuskeskuksen mukaan aallokko on kasvanut, joten olosuhteet merellä ovat huonontuneet."

        Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään (heidän mukaansa hätää ei ole), mutta meripelastuskeskus toisella puolella planeettaamme sitten tietää paremmin ?!?

        Onkohan niiltä jäänyt huomaamatta että oli aprillipäivä, ja menivät uskomaan lehdistön lööppeihin?


      • Mallinnus
        just.joo kirjoitti:

        Tän mukaan https://www.windytv.com/?2017-04-03-18,16.404,114.324,6
        tuulta on vieläkin vähemmän.
        Kuitenkin http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaisperheen-purjehdusolosuhteet-huonontuneet-kehotimme-heita-tekemaan-evakuintipyynnon/6373990 mukaan: "Turun meripelastuskeskuksen mukaan aallokko on kasvanut, joten olosuhteet merellä ovat huonontuneet."

        Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään (heidän mukaansa hätää ei ole), mutta meripelastuskeskus toisella puolella planeettaamme sitten tietää paremmin ?!?

        Onkohan niiltä jäänyt huomaamatta että oli aprillipäivä, ja menivät uskomaan lehdistön lööppeihin?

        "Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään "

        Nuo sääennusteesi on täysin tietokoneen laskemia ennusteita matemaattisista malleista. Ei niitä ennusteita meteorologi ole laatinut. Matemaattinen malli on vain apuväline meteorologille, se ei ole täysin kelpoinen ainoaksi totuudeksi.


      • just.joo
        Mallinnus kirjoitti:

        "Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään "

        Nuo sääennusteesi on täysin tietokoneen laskemia ennusteita matemaattisista malleista. Ei niitä ennusteita meteorologi ole laatinut. Matemaattinen malli on vain apuväline meteorologille, se ei ole täysin kelpoinen ainoaksi totuudeksi.

        Meteorologit on laatineet ne yhtälöt jotka koodaajat on siihen tietokoneen käyttämään ohjelmaan tehneet.
        Veneessä olijat ei liity sääennusteeseen mitenkään, mikä olisi sinullekin selvinnyt hieman aivoja käyttämällä.


    • Koettu

      Oletko ollut koskaan ison meren mainigeissa noin naurettavissa tuulilukemissa? Vielä jos vuorovesivirta menee eri suuntaan kuin tuulen puhallus.

      Naurettavaa asrvostella jo ei ole kokemusta kuin Itämerestä.

      • Macee

        Jep, vene on lisäksi ohjauskyvytön. Ei ole mukavaa.


      • Perimelastaja
        Macee kirjoitti:

        Jep, vene on lisäksi ohjauskyvytön. Ei ole mukavaa.

        Onko vene ohjailukyvytön vai eikö sitä ohjata, eli se on laitettu piihin?
        En nääs ole nähnyt juttua jossa kerrotaan ohjailukyvyttömyydestä tai sen syistä. Päinvastoin hesarin jutussa "Salokanteleen mukaan veneessä ei ole vakavia vaurioita, vaan esimerkiksi purjeet, moottori ja sähköt ovat kunnossa."
        Jos ohjailukyky menee, niin se on vakava vaurio!
        http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005152708.html
        On se ihanaa kun moottoriveneilijöiden lisäksi lastensuojeluintoilijat ym. maakravut on saatu tälle palstalle häiriköimään :D


      • Macee

      • ajelehtii_piissä
        Macee kirjoitti:

        Vene "ajelehtii". Jotenkin siitä voisi päätellä että tällöin sitä ei kauheasti ohjailla vaikka peräsin olisikin kunnossa.

        http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005153023.html

        Ohjailukykynsä ansiostahan vene pysyy piissä, keula tuuleen.


      • ei.voi.päätellä
        Macee kirjoitti:

        Vene "ajelehtii". Jotenkin siitä voisi päätellä että tällöin sitä ei kauheasti ohjailla vaikka peräsin olisikin kunnossa.

        http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005153023.html

        Etkö tuon vertaa osaa lukea lehtiä ja iltapäivälehtiä erityisesti? Ihme vain, ettei lehtiartikkelissa vielä reivattu suuntaakin. Eli tuolta pohjalta ei pidä päätellä mitään.


      • Macee
        ei.voi.päätellä kirjoitti:

        Etkö tuon vertaa osaa lukea lehtiä ja iltapäivälehtiä erityisesti? Ihme vain, ettei lehtiartikkelissa vielä reivattu suuntaakin. Eli tuolta pohjalta ei pidä päätellä mitään.

        "Vene ajelehtii muutaman solmun nopeudella kohti länttä". Tuosta voi päätellä aika monta asiaa kaikki muut paitsi sinä.


      • Perimelastaja
        Macee kirjoitti:

        "Vene ajelehtii muutaman solmun nopeudella kohti länttä". Tuosta voi päätellä aika monta asiaa kaikki muut paitsi sinä.

        Jep, kuten sinäkin voit päätellä, paikallisten säätietojen perusteella (tuuli NE 15 m/s) ja Hesarin sijainnin ja ajelehtimissuunnan osoittavan kartan perusteella, veneen kulkusuunta on ollut WNW, eli tyypillisesti piissä olevan veneen käyttäytymistä. Ohjauskyvytön vene ajautuisi tuulen mukana, tuossa tilanteessa lounaaseen.

        Eli piissä oleminen tai lontooksi "heave-to"

        Tuosta voit lukea perusperiaatteet: https://www.thoughtco.com/heavy-weather-sailing-2915502


      • MissMobyDick

        Itse asiassa hove to, jos nokka suoraan tuuleen.... Tuulen ja aaltojen eri suunta vaikeuttaa, varsinkin jos ei ole myrskäriä käytössä.
        Mahtaakohan olla "sea anchoria mukana"? vaatii kyllä taitoa sitä käyttää, eli uskaltaa päästää tarpeeksi pitkälle.


      • Eastwindkö
        MissMobyDick kirjoitti:

        Itse asiassa hove to, jos nokka suoraan tuuleen.... Tuulen ja aaltojen eri suunta vaikeuttaa, varsinkin jos ei ole myrskäriä käytössä.
        Mahtaakohan olla "sea anchoria mukana"? vaatii kyllä taitoa sitä käyttää, eli uskaltaa päästää tarpeeksi pitkälle.

        Itse asiassa ei, vaan nokka "vastahankaan", eihän purjeet ylhäällä kuten piissä ollaan, ole mitään mahdollisuutta olla nokka suoraan tuuleen.
        Nyt: "Alukselta saatu tieto, että he ovat laskeneet meriankkurin veteen ja laskeneet purjeet. Aluksen vauhti on hidastunut, mutta purjeiden antama vakaus on vastaavasti vähentynyt." Onnittelut, tuo ajoankkurin lasku ei ole ihan niitä piis-of-keik juttuja kovassa kelissä!

        Mitenkään väheksymättä kipparin ja miehistön hätää, niin jotain varsin omituista tuossa on. Vaikka olisi tuulta vastaan virta ja mulperot ristiaallot, niin silti, eihän olosuhteet ole mitenkään lähelläkään pahinta mitä valtamerillä voi olla? Ja jos vene on Eastwind 45, niin eihän se pitäisi olla mikään lastu laineilla?

        Ja eihän minulla ole valtamerikokemusta, eteläisellä Itämerellä olen kylläkin ollut yön yli nelimetrisessä aallokossa, tuulta tietysti enemmän, 17-19 keskituuli, mutta paljon pienempi vene. On se epämukavaa, kun ihmistä heitetään puolenkymmentä kertaa minuutissa4-5 m ylös-alas, kun häirikkövesikasa tulee väärästä suunnasta ja pyyhkäisee yli. Niin kuin jossain huvipuiston kieputushärvelissä, joka ei niin vain sammukkaan.

        Tässä tapauksessa vielä lapset mukana, ja kuolemanpelko ja hyvin ilmeisesti liian kokematon ja "short-handed" miehistö, eli kippari vaikka olisikin kokenut, on meritaudissa, ei enää jaksa ja pelkää ja tekee kaikkensa, varmuuden vuoksi on yhteydessä meripelastukseen. Mut ne kypärät mukana :-o eli on ainakin varustauduttu. Eikä siinä mitään nauramista, ittensä telominen veneen heittelehtiessä on suurimpia vaaroja, eli kyllä vene kestää jos miehistö kestää.

        Ja täällä me jaaritellaan kun raukat Kiinanmerellä yrittävät pärjätä. Tosin jos kantti kestää, niin uskon että heillä on ihan hyvä ennuste. Kun vain kippari saisi nukuttua jotta jaksaa taas. Nostavat kipparin herättyä purjeet ja tulevat pois keikkumasta.


      • Keulastakoroikkuu

        "Mitenkään väheksymättä kipparin ja miehistön hätää, niin jotain varsin omituista tuossa on."

        Se ei ole kerta eikä yksi, kun miehistön pää pettää kovassa kelissä. Ehjiä veneitä on jätetty ja tullaan jättämään jatkossakin.

        Toivottavasti tästä ei tule yhtä sellaista tapausta.

        Tuota meriankkurin laskemista pidän omituisena, koska niin monet sen vaaroista varoittelevat.


      • maissa.viisaina

        Helsingin sanomissa Turun meripelastuskeskus taas ihmetteli miksi ajoankkuria ei laskettu jo aiemmin.


      • samalla

        Kun ajoankkuri laskettiin niin myös purjeet laskettiin joten purjeiden antaman tuen loputtua keikkuminen lisääntyi.


      • MissMobyDick

        Hove to voidaan olla kun laitetaan myrskäri keulaan ihan flätiksi. Se on taas eri asia, onko tuulen ja aallonsuunta sama. todennäköisesti ei. Viidellä valtamerellä ja myös filippiinit-hong kong akselilla purjehtineena tuolla etelä-kiinan merellä aalto-olot ovat melko samanlaiset kuin itämerellä: lyhyt aallonpituus tekee melko pienestäkin aallokosta todella jumputtavan. Toisin on esim. etelämerellä, jolla 10-metrisen aallokon ja piiitkän maininkivälin vuoksi soillakin aallonkorkeuksilla purjehtiminen on suopeampaa. Paitsi silloin kun murskytuuli kiertää parissa tunnissa kompassin ympäri, mitä se tekee siellä joka ilta kun lämpötila laskee.
        "Sea anchorin" käytössä on omat riskinsä, jos se hidastaa venettä liikaa aallonnopeuteen nähden tai jos sea anchorissa on liikaa voimaa (väärin mitoitettu). Perään narun päähän roikkumaan laitettu purjekun (tai ämpäri) voi toimia sea anchorina. Pardon my french.


      • MissMobyDick

        Ja ohattavuusongelma voipi johtua siitä, että autopilotti ei pärjää tuommoisessa kelissä, varsinkin jos aallokko on kova eikä ole tuulta riittävästi/purjeita stabiloimassa (eikä miehistö voi itse olla ruorissa tai pinnassa x syystä). Toivottavasti aallot pienenevät ja tulee kuitenkin riittävästi, niin että purjeilla pääsee heave o tai juoksemaan riittävän nopeasti aaltojen edellä. Sea anchoriahan voi käyttää myös niin, että on keulassa ja perä aaltoihin päin.


      • Eastwindkö

        Hei Miss, varmaankin tarkoitat kokemuksellasi jotain ihan muuta kuin mitä kirjoitat. Hove-to tai heave-to tarkoittaa piissä makaamista, eli se myrskäri (ihan flättinä) pakkiin ja iso tai mesaani myöskin flättinä ja pikkurättinä vetämään ja ruori kääntämään luuhun. Eikä silloin ole keula suoraan tuuleen, oli aallon suunta sitten mikä tahansa, vaan keula 45-55 astetta tuulesta ja ajelehtimissuunta 120 astetta tuulesta.

        Eikä uutisten perusteella veneellä ole mitään "ohjattavuusongelmaa" muuten paitsi että sitä ei edes pyritä ohjaamaan. Piissä ollessahan ruori on sidottuna, autopilottia tarvittaisiin jos aktiivisesti purjehditaan, mutta sitä ei kai ole tehty. Nyt sitten ollaan laskettu purjeet ja vene on "lying ahull" eli tuuliajolla, ajoankkurin hidastamana.

        Viimeisestä lauseestasi puuttui taatusti sanoja "Sea anchoriahan voi käyttää myös niin, että on keulassa ja perä aaltoihin päin."

        Siis pitikö olla (myrsky)fokka keulassa, ankkuri perässä ja perä aaltoja päin?


      • MissMobyDick

        Tilanteen ja veneen tapimusten mukaan pitää päättää, onko turvallisinta olla nokka suoraan aaltoihin, perä aaltoihin vai kulmassa aaltoihin. Purjeiden ripustus riippuu siitä, missä kulmassa se tulee aaltoihin (ja veneen haluttuun asentoon) nähden. Sekä myös se, halutaanko pitää vene liikkeessä vai passiivisena paikallaan. Kun takaa tulee 16 metrinen päälle hajoava aalto, on pakko yrittää pitää vene purjeen avulla liikkeessä (myrskäri, pieneksi kääritty keulapurje tai minimiin reivattu pääpurje, muuten jää niskaan kaatuvan vesimassan alle. Myrskyssä pinna tuulen avulla ohjaava windpilot toimii verrattain hyvin. Tosin 73 solmun myrskyssäkin olen mieluummin kannella turvavaljaiden kanssa. Keulaan ripustettu sea anchor (parashoot mallin tuossa kuvassa) esim näin: https://www.google.fi/search?q=lying ahull&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=pzc_BNZI5gGpeM:;xTuZJZQFQWuIcM;http://www.potter-yachters.com/stories/ssmith.html&source=iu&pf=m&fir=pzc_BNZI5gGpeM:,xTuZJZQFQWuIcM,_&usg=__MxtZgqYU-yfShAP-ycVBs1kisVM=&biw=1561&bih=794&ved=0ahUKEwiYo9Dc4IfTAhVMWSwKHZdQCDkQyjcIMA&ei=mfjhWNjyHcyysQGXoaHIAw#imgdii=wOp7p4-nXYRobM:&imgrc=dhIBIoxIAC_6VM:


      • nonäin
        MissMobyDick kirjoitti:

        Tilanteen ja veneen tapimusten mukaan pitää päättää, onko turvallisinta olla nokka suoraan aaltoihin, perä aaltoihin vai kulmassa aaltoihin. Purjeiden ripustus riippuu siitä, missä kulmassa se tulee aaltoihin (ja veneen haluttuun asentoon) nähden. Sekä myös se, halutaanko pitää vene liikkeessä vai passiivisena paikallaan. Kun takaa tulee 16 metrinen päälle hajoava aalto, on pakko yrittää pitää vene purjeen avulla liikkeessä (myrskäri, pieneksi kääritty keulapurje tai minimiin reivattu pääpurje, muuten jää niskaan kaatuvan vesimassan alle. Myrskyssä pinna tuulen avulla ohjaava windpilot toimii verrattain hyvin. Tosin 73 solmun myrskyssäkin olen mieluummin kannella turvavaljaiden kanssa. Keulaan ripustettu sea anchor (parashoot mallin tuossa kuvassa) esim näin: https://www.google.fi/search?q=lying ahull&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=pzc_BNZI5gGpeM:;xTuZJZQFQWuIcM;http://www.potter-yachters.com/stories/ssmith.html&source=iu&pf=m&fir=pzc_BNZI5gGpeM:,xTuZJZQFQWuIcM,_&usg=__MxtZgqYU-yfShAP-ycVBs1kisVM=&biw=1561&bih=794&ved=0ahUKEwiYo9Dc4IfTAhVMWSwKHZdQCDkQyjcIMA&ei=mfjhWNjyHcyysQGXoaHIAw#imgdii=wOp7p4-nXYRobM:&imgrc=dhIBIoxIAC_6VM:

        Ei ole olemassa mitään pääpurjetta. Headsail on suomeksi keulapurje. Nettipurjehtijalle tämän tietäminen on tietysti vaikeaa, oikealle purjehtijalle taas itsestäänselvyys.


      • Macee
        MissMobyDick kirjoitti:

        Tilanteen ja veneen tapimusten mukaan pitää päättää, onko turvallisinta olla nokka suoraan aaltoihin, perä aaltoihin vai kulmassa aaltoihin. Purjeiden ripustus riippuu siitä, missä kulmassa se tulee aaltoihin (ja veneen haluttuun asentoon) nähden. Sekä myös se, halutaanko pitää vene liikkeessä vai passiivisena paikallaan. Kun takaa tulee 16 metrinen päälle hajoava aalto, on pakko yrittää pitää vene purjeen avulla liikkeessä (myrskäri, pieneksi kääritty keulapurje tai minimiin reivattu pääpurje, muuten jää niskaan kaatuvan vesimassan alle. Myrskyssä pinna tuulen avulla ohjaava windpilot toimii verrattain hyvin. Tosin 73 solmun myrskyssäkin olen mieluummin kannella turvavaljaiden kanssa. Keulaan ripustettu sea anchor (parashoot mallin tuossa kuvassa) esim näin: https://www.google.fi/search?q=lying ahull&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=pzc_BNZI5gGpeM:;xTuZJZQFQWuIcM;http://www.potter-yachters.com/stories/ssmith.html&source=iu&pf=m&fir=pzc_BNZI5gGpeM:,xTuZJZQFQWuIcM,_&usg=__MxtZgqYU-yfShAP-ycVBs1kisVM=&biw=1561&bih=794&ved=0ahUKEwiYo9Dc4IfTAhVMWSwKHZdQCDkQyjcIMA&ei=mfjhWNjyHcyysQGXoaHIAw#imgdii=wOp7p4-nXYRobM:&imgrc=dhIBIoxIAC_6VM:

        Noin vinkiksi vaan ettei kannata kopioida sitä kilometrin mittaista Google hakulinnkkiä, vaan sen varsinaisen sivun osoite joka sillä haulla löytyy...


    • Lastensuojelukehiin

      Tuollaisilta lapset pois kun vievät heitä moisiin olosuhteisiin. Mitähän vanhempien korvien välissä oikein liikkuu? Järkyttävää. Lastensuojelu HOI!

      • jämpti.näin

        Elämä on niin vaarallista ja epämukavaa, että sinultakin pitäisi ehdottomasti ottaa lapset huostaan. Ja sinä itse joutaisit vankilaan.


      • MokasinItkenIltaLehdelle

        Saatanan media on perkeleen paskaa!


    • tuulenmukaaan

      Kun täällä Helsingissä katsoo ikkunasta, niin tuuliajolla olevia perheitä osuu silmään aina muutamia päivässä.

      Kannattaa satsata purjehdukseen, niin maissa tapahtuva tuulen liikutus ei tunnu juuri missään.

    • Nouhätää

      Vene on meinannut mennä ympäri jo monta kertaa, siksi perhe on veneen sisätiloissa. Helppo yhdistää blogin perusteella kuka kyseessä. Kelin pitäisi helpottua muutamassa päivässä.

      On muuten sairaita kommentteja.

      • KetsiKeikahtaa

        Kyllähän se ketsi keikahtaa. Se taas siitä merikelpoisuudesta.


      • 4971

        Mihin blogiin viittaat tässä?


    • harmittaviajuttuja

      Kyllä vanha kansa tiesi " kun merellä sattuu vahinko, niin maalla ollaan viisaita"

      Harmittaa myös someviha-kirjoittelu. . ette voi olla purjehtijoita!

      • ReiluPeliKunniaan

        Ole hyvä ja lopeta trollaus.


    • Kukkahattutäti29

      Lapsien ainoa oikea paikka on olla kotona neljän seinänä sisällä. Vanhempien tärkein tehtävä on suojella lapsia eikä saattaa niitä vaaraan viemällä niitä veneellä millekkään vesialueelle. Lapset hukkuvat helposti ja lapsiperheille ei saisi myydä edes asuntoja rannikkokaupungeista. Rannikkokaupungit ovat vaarallisia asuinpaikkoja lapsille!

    • VirallinenTotuus

      Rajavartiolaioksen tiedote

      01.04.2017 11.51
      Suomalainen perhe vaikeuksissa Etelä-Kiinan merellä

      Turun meripelastuskeskus sai ilmoituksen vaikeuksissa olevalta suomalaiselta purjeveneeltä Etelä-Kiinan merellä. Päällikkö kertoi, Inmarsat-järjestelmän kautta lähetetyssä viestissään, että ovat joutuneet kovan merenkäynnin vuoksi vaikeuksiin ja ovat tuuliajolla. Veneessä on neljä henkilöä, joista kaksi lapsia. Pelkona oli, että he voivat ajelehtia tuulen mukana matalaan veteen. Meripelastuskeskuksesta oltiin yhteydessä Hong Kongin meripelastuskeskukseen (Hong Kong MRCC) ja sieltä kerrottiin, että he ovat myös ottaneet viestin vastaan ja aloittaneet toimenpiteet. Myös meripelastuskeskus Pekingistä (MRCC China) on tietoinen asiasta ja hoitaa omalta osaltaan asiaa. Tapahtuma paikka on lähellä kiisteltyjä Paracel -saaria Etelä-Kiinan meren pohjoisosassa.

      Viimeisin tieto, MRCC Hong Kongin mukaan, on että perhe on tällä hetkellä turvassa, eivätkä tarvitse välitöntä apua. Molemmat meripelastuskeskukset kuitenkin pitävät tilannetta silmällä ja ovat velvoittaneet venekuntaa olemaan heihin yhteydessä vähintään kuuden tunnin välein.

      Päivitetty 1.4.2017 klo 1810

      Alukselta saatu tieto, että sää alueella on entisestään huonontunut ja heidän on pitänyt siirtyä purjeveneen sisälle. Vene on pysynyt, päällikön mukaan, toistaiseksi pystyssä juuri ja juuri. He eivät myöskään ole saaneet enää yhteyttä paikallisiin meripelastusviranomaisiin. MRCC Turku on antanut toimintaohjeet päällikölle, jos tilanne muuttuu vielä vakavammaksi. MRCC Hong Kongin ja MRCC Turun välillä on yhteys

      Päivitetty 1.4.2017 klo 2040

      MRCC Hong Kong kertoi kysyttäessä, etteivät kykene lähettämään helikopteria tarvittaessa alueelle liian pitkän etäisyyden vuoksi eikä alueella partioi meripelastusyksiköitä. Käytännössä avun voi tarjota ainoastaan alueella liikkuvat kauppa-alukset ja nekin mieluiten päiväsaikaan. Tieto on myös välitetty purjeveneelle. Sää alueella ei tule viimeisimmän ennusteen mukaan enää pahenemaan, mutta pysyy kuitenkin yhtä huonona vielä seuraavat kaksi vuorokautta.

      Päivitetty 2.4.2017 klo 1415

      Alukselta saatu tilannetieto, että vene ajelehtii hallitsemattomasti edelleen. Miehistö on aluksessa sisätiloissa, koska ulkona ei turvallista työskennellä merenkäynnin takia. Keliolosuhteet ovat pysytelleet samankaltaisena. MRCC Hong Kongista saadun sääennusteen mukaan tuulen odotetaan pysyttelevän samoissa lukemissa noin 14-17, huiput noin 20 m/s, mutta aallokorkeuden laskevan hieman seuraavan 12h sisällä. Aallonkorkeus on tällä hetkellä 4-6m.

      Lisätietoja

      MRCC Turku, puh. 02941042

      https://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/suomalainen_perhe_vaikeuksissa_etela-kiinan_merella_72872

    • Seopppmarti

      Edelleenkään ei ole mitään hätää. Ikävä olo voi tietysti olla, kun ei ole 5 m/s aurinkoisella Airistolla.

    • MurtuvaAalto

      "Vene on pysynyt, päällikön mukaan, toistaiseksi pystyssä juuri ja juuri."

      Kyllähän tuossa on hätä. Jos vene kippaa, niin sen jälkeen on olemassa sekä loukkaantumisen riski että veneen hajoamisen riski.

      Ihmeellisiä sankareita nämä, jotka väittävät, ettei mitään hätää ole, vaikka vene on lähellä kippaamista.

      • asiantuntijamäoon

        Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta, tai niiden aallokkokäyttäytymisen mallintamisesta, eikä siitä syytä minkäänlaista kykyä arvioida sitä milloin vene on vaarassa kipata ja milloin taas ei ole.
        Olosuhteet alueella ovat normaalit, eikä merenkäynnissä tai tuulessa ole mitään ihmeellistä mikä vaarantaisi täysin kunnossa olevan veneen vakavuuden. Yksirunkoinen painokölivene toki rullaa tuollaisessa aallokossa, mikä on ilmeisesti tullut päällikölle täytenä yllätyksenä, veneiden suunnittelijoille se taas on itsestäänselvyys.


      • NimiKekkonen

        "Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta"

        Jos tuo vene on teräsvene Sarema, niin sehän on itse rakennettu. Mistä niiden merikelpoisuudesta tietää. Dunckerinkin vene oli ensin upota, kun sitä koeuitettiin. Painopiste oli vturallaan.


      • Nimimerkki655
        NimiKekkonen kirjoitti:

        "Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta"

        Jos tuo vene on teräsvene Sarema, niin sehän on itse rakennettu. Mistä niiden merikelpoisuudesta tietää. Dunckerinkin vene oli ensin upota, kun sitä koeuitettiin. Painopiste oli vturallaan.

        Ei pidä paikkansa.

        http://personal.inet.fi/yritys/merivuokko/historia.htm

        VESILLELASKUPÄIVÄ

        Sain aamuksi apua olinhan kuullut, että myrkkymaalit vedettiin vasta ennen vesille laskua. Appi-ukko ja Tappari myrkkyjen vedossa.

        Kastekuoharit olen käynyt Kantsun viinakaupasta ostamassa pyynnöllä sellaista mikä ei vahingoita maalipintaa. Toinen pullo on varapullo, jos eka irtoaa narusta ja menee mereen.

        Kuvan tarkastelu paljastaa myös korin kaljaa ja jakkaran, jonka olen tehnyt Kallion kansakoulussa kuudennella luokalla 12-vuotiana vuonna 1953!

        Vesiraja on maalattu tasan laskemaani kohtaan, mutta Merivuokko painui siitä valitettavasti 20 senttiä alemmaksi ja siihen on jäänyt.

        Aamulla maalasimme myrkkyvärit Kaarelassa ja illalla purjehdimme ensi kerran Pihlajasaaresta Lauttasaareen sisustetulla veneellä.

        2500 työtuntia (1v 8kk vapaa-aikana) ja 25 000 markkaa rahaa oli kulunut tuon kaiken saavuttamiseen. Silloin tuon kokoinen samanlaisella 49 heppasella Perkins moottorilla varustettu tehdasvalmisteinen lasikuituvene maksoi noin 250 000 markkaa.


      • VainÄÄLIÖväittää
        asiantuntijamäoon kirjoitti:

        Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta, tai niiden aallokkokäyttäytymisen mallintamisesta, eikä siitä syytä minkäänlaista kykyä arvioida sitä milloin vene on vaarassa kipata ja milloin taas ei ole.
        Olosuhteet alueella ovat normaalit, eikä merenkäynnissä tai tuulessa ole mitään ihmeellistä mikä vaarantaisi täysin kunnossa olevan veneen vakavuuden. Yksirunkoinen painokölivene toki rullaa tuollaisessa aallokossa, mikä on ilmeisesti tullut päällikölle täytenä yllätyksenä, veneiden suunnittelijoille se taas on itsestäänselvyys.

        Tämä on ihan paras kommentti, voiko olla urpompaa!

        Sinähän tunnet sitten kaikkien alusten vakauden, niidenkin mitkä ovat varusteltu matkaveneiksi vakio veneistä. Tunnet ja tiedät miten alus on lastattu ja nesteiden määräätkin tiedät ja onko paljonkin vapaita nesteitä vaikka pilssissä. Tiedät kaikkien alusten nykyisen kunnon ja aiemmat mahdolliset vauriot. Tiedät myös näköjään tarkalleen vallitsevan olosuhteen, aallon pituuden, nopeuden ja korkeuden tuolla Kiinan merellä.

        OLET AIKA SÄLLI SUORASTAAN SELVÄNNÄKIJÄ "asiantuntija"

        Sorry, jotenkin et ollut kovin vakuuttava...


      • Tuttav
        NimiKekkonen kirjoitti:

        "Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta"

        Jos tuo vene on teräsvene Sarema, niin sehän on itse rakennettu. Mistä niiden merikelpoisuudesta tietää. Dunckerinkin vene oli ensin upota, kun sitä koeuitettiin. Painopiste oli vturallaan.

        Tälle päällikölle muuten maksetaan aika paljon siitä, että ymmärtää työkseen rakenteiden kestävyydestä.


      • vattuT
        Tuttav kirjoitti:

        Tälle päällikölle muuten maksetaan aika paljon siitä, että ymmärtää työkseen rakenteiden kestävyydestä.

        EIkä yhtään mitään aluksen pystyssä pysymisestä.


      • nimimerkkitää
        VainÄÄLIÖväittää kirjoitti:

        Tämä on ihan paras kommentti, voiko olla urpompaa!

        Sinähän tunnet sitten kaikkien alusten vakauden, niidenkin mitkä ovat varusteltu matkaveneiksi vakio veneistä. Tunnet ja tiedät miten alus on lastattu ja nesteiden määräätkin tiedät ja onko paljonkin vapaita nesteitä vaikka pilssissä. Tiedät kaikkien alusten nykyisen kunnon ja aiemmat mahdolliset vauriot. Tiedät myös näköjään tarkalleen vallitsevan olosuhteen, aallon pituuden, nopeuden ja korkeuden tuolla Kiinan merellä.

        OLET AIKA SÄLLI SUORASTAAN SELVÄNNÄKIJÄ "asiantuntija"

        Sorry, jotenkin et ollut kovin vakuuttava...

        Olet oikeassa, kommenttiasi urpompaa on tosiaankin vaikea keksiä.


    • Nykyaikaa

      Minkäköhän operaattorin SIM noilla on kännykässä kun yhteydenpito onnistuu noin hyvin. Täytyy hommata itsellekin!

      • 213775Ghz

        Ääliö! Luulitko että Soneran kortti on ainoa maailmassa?


      • Ei-ole-GSM

        Inmarsat satelliittipuhelin noilla on käytössä. Sinulle Iridium voisi olla sopivampi, jos olet valtamerillä vain tilaläisesti ja/tai veneesi ei ole kovin iso.


    • JessusKalle

      Alus ei ole merihädässä. Kippari on ilmoittanut vaikeasta tilanteesta meripelastuskeskukseen ja ovat keskenään sopineet tilannetiedotusten antamisesta. Kuten todettiin, ainakaan toistaiseksi kippari ei ole katsonut että ihmishenki tai alus olisi vaarassa.

      • VituttaakoNolot

        Meitä ei kiinnosta totuus paskan vertaa, kunhan saadaan huorausotsikoita.


    • tätäonpurjehdus

      Ken Dunkun teokset on lukenut, niin ei pitkät unet pahimpina myräkkäaikoina ole ollenkaan poikkeuksellinen tapahtuma. Jälkikäteen vaan muistellaan, mentiinkö kaksi vai kolme kertaa ympäri.

      • Dunkkis

        Ja montako lasta Dunkerilla oli veneessä hoidettavana?


      • Toimivana

        Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa.


      • MissBobyDick

        Kyllä sen saa :) Ja sekä pituus että leveyssuuntaan.


      • tosiseilori
        Toimivana kirjoitti:

        Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa.

        "Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa. "

        Jaa ei saa? Kohdasa 45 sekuntia menee nätisti nokan kautta ympäri:

        https://www.youtube.com/watch?v=VWNpdQ37BBA


      • eitosiseilori
        tosiseilori kirjoitti:

        "Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa. "

        Jaa ei saa? Kohdasa 45 sekuntia menee nätisti nokan kautta ympäri:

        https://www.youtube.com/watch?v=VWNpdQ37BBA

        Pituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.


      • 36ft
        eitosiseilori kirjoitti:

        Pituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.

        Eihän tuossa edes tiputtu kyydistä...


      • etiIte
        eitosiseilori kirjoitti:

        Pituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.

        Löytyy niitäkin tuolta juutuupista. Sen kun katsot noita saman kaltaisia videoita. Katteja (isoja) kaatuu ihan keulankin kautta, en vain jaksanut etsiä sinulle sellaista videota. Vähän omatoimisuutta hei!


      • ei.ympäri
        eitosiseilori kirjoitti:

        Pituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.

        Ehkä noin 70 astetta voi jo sanoa olevan lähes pystyssä, mutta hyvin kaukanahan siinä ollaan ympärimenosta. Ja siitä kertaluokaltaan 60 astetta kallelleen. Pahinta veneen kannalta lopulta oli vauhdin menetys. Ei siinä todellakaan minkään akselin kautta ympäri mennä.


      • eitosiseilori
        etiIte kirjoitti:

        Löytyy niitäkin tuolta juutuupista. Sen kun katsot noita saman kaltaisia videoita. Katteja (isoja) kaatuu ihan keulankin kautta, en vain jaksanut etsiä sinulle sellaista videota. Vähän omatoimisuutta hei!

        Jaksoit kuitenkin puhua paskaa siitä esimerkistä, jonka jaksoit etsiä. Ei tässä nyt puhuta muusta kuin etsimästäsi ja tulkitsemastasi.


    • Sohovamunkki

      Kauhistuttavaa ees aatella. Merkki luottotietoihin kaikenmaailman seilaajille on varmasti paikallaan. Järkyttää kuvitellakaan semmoisilla kotia olevan maan kamaralla laisinkaan.

    • PelottaaUlkomerellä

      Tosiaan. Ihme seilaajia kun menevät veneineen keskelle aavaa merta. Olen aina ollut sitä mieltä ettei veneellä saa lähteä kauemmaksi kuin että ranta on koko ajan näkyvissä. Olisi tämäkin järkyttävä ja pelottava tapaus jäänyt tapahtumatta. Samoi kuin sen 312 metrisen rahtilaivan uppoaminen Atlantilla Brasilian edustalla. Sekin oli ihan turha onnettumuus, noudattamalla minun ohjetta sitäkään ei olisi tapahtunut.

      Mikse Rannikkovartiosto tee asialle mitään. Niiden pitäisi partioida sisäisten kulkuvesien rajalla ja estää alusten pääsy ulkomerelle! Kyllä tähän pitäisi joku roti saada ja laki säätää. Päättäjät ohoi!

    • Hyvinhoidettu

      Ja eipä tulisi lähdettyä...Mutta sikäli kun mistään ymmärrän, niin tuossa on tehty kaikki mahdollinen fiksusti. Tsemiä vaan sinne röykytykseen. Teräs enemmän kestänee ja vielä jonain päivänä ruokakin pysyy sisällä.

    • Ulkomaalaisiako

      Ovatko nämä seikkailijat oikeasti suomalaisia veronmaksajia, vai niitä, joiden pelastamisesta ym. ikääntymisestä koituvat laskut me suomalaiset maksetaan?

    • Ulkomaalaisiako

      Jos ovat oikeasti suomalaisia, niin siinä tapauksessa kaikki mahdollinen tuki ja voimia!

      • Mutta muunmaalaiset saavat siis puolestasi hukkua? Oletpa varsinainen kusipää.


    • pelleilyyy

      Pelleksi itsensä tekevät kun huutelevat radiossa vaikka mitään vaaraa ei ole. Aivan käsittämätöntä pullamössö porukkaa. Hätäviestejä lähetetään, jos on hätä. Ei se ole hätä, jo ei ole kivaa tai vene aallokossa heittelehtii. Näillä on kaikki ehjinä: vene ja miehistö, ja silti pellenä huudellaan toiselta puolen maapalloa. Ei pitäisi mennä merelle, jos ei aaltoja kestä.

    • PitkäkilpinenPelle

      Ettei vaan olisi eu:n ulkopuolisia Suomen kaksoiskansalaisia. Niitä jotka vahingossa ennen lähtöään ottivat muutaman miljardin kansan kassasta mukaan?

    • Konsultaatio

      Kyseisessä keississä kukaan ei kuitenkaan ole lähettänyt hätäkutsua tai huutanut hätäviestiä. Ihme pullamössökirjoittelijoita kun eivät tajua lukemaansa, vaan alkavat huutelemaan palstalla väärällä ymmäryksellä fuulaa.

      • OsaanKirjoittaa

        Juuri tulleen tiedon mukaan IltaSanomat on maailman paras lehti.


    • Fin26

      IS: "Etelä-Kiinan merellä myrskyssä ajelehtiva suomalaisperhe suojautui kypärin patjoilla vuorattuun hyttiin"

      Missä katsastusluokassa kypärät tulevat pakolliseksi? Voiko Suomenlahden ylittää ilman kypärää hyvässä kelissä? Kenellä on kypärät mukana purjeveneessä?

      Purjehduskypärä, tuo markkinamiesten hyödyntämätön potentiaali. Pian alkaa Helly Hansen ja Henri Lloyd puskemaan uusia kypärämallistoja...

      • ssppss

        Täytyy olla ruotsinsuomalaisia ja yhteydet länteen kunnossa.


      • fillaritveneessä

        Jos on fillarit veneessä, pitää tietysti olla kypärätkin, vaikkei niiden puuttumisesta sakkoa saakaan. Katsastusluokat ei liity asiaan mitenkään.


      • spvpotentiaalia

        Ja kypärän tulee olla jokaiselle mukana olevalle oikeankokoinen ja parasta ennen päiväys kunnossa.


      • Kananmuna32

      • ei_myrskyäkään

        Kuinkas tuo kolmen-neljän metrin aallokko ja vain 15 m/s tuuli koetaan niin vaaralliseksi jos venekin on täysin kunnossa. Eikö heillä ole aiempaa kokemusta pienessä veneessä vastaavissa olosuhteissa?


      • Fin26
        spvpotentiaalia kirjoitti:

        Ja kypärän tulee olla jokaiselle mukana olevalle oikeankokoinen ja parasta ennen päiväys kunnossa.

        Kypärä pitää myös tarkastaa kerran vuodessa kumivasaralla koputtelemalla. Koputtelu maksaa 25 euroa ja sillä saa tarran jonka voi liimata kypärään. Koputtelu suoritetaan valtuutetussa kypäränkoputteluhuollossa.


    • MRCC-Turku

      Rajavartiolaitoksen jatkotiedote:

      3.4. klo 0620

      Alukselta saatu tieto puoli viiden maissa aamulla että kaikki ennallaan. Aluksella jaksetaan vielä hyvin sekä aluksen rakenteet kestävät toistaiseksi. Aluksen päällikön tuntemuksien mukaan keli on ehkä hieman laantumaan päin.

      3.4 klo 16.00

      Alus on yhteydessä Meripelastuskeskuksiin, MRCC Turku sekä MRCC Hong Kong, 5 tunnin välein. Yhteyttä pidetään merenkulunkäyttöön tarkoitetulla sanomalaitteella. Laitteella pystyy lähettämään ja vastaanottamaan lyhyitä viestejä satelliittien välityksellä. Viimeisimmän tiedon mukaan tilanne veneessä on ennallaan. Vene on merikelpoinen ja siinä on asianmukaiset hyvät pelastautumisvälineet. Purjevene ajelehtii aallokossa, mutta välitöntä avuntarvetta ei ole. Sääolosuhteet eivät ole vielä merkittävästi parantuneet. Purjehtijat odottelevat sään parantumista veneen sisätiloissa. Purjeveneestä on laskettu niin sanottu ajoankkuri hidastamaan ja vakauttamaan ajelehtimista. Sääennusteet alueelle lupaavat parempaa säätä huomiseen mennessä. Aallokon korkeuden odotetaan laskevan 2 metriin huomisen aikana.

      Lisätietoja

      MRCC Turku, puh. 02941042

    • Siellä on veneessä varmaan ihmetys ja kummastus, kun seurataan aiheutettua mediamylläkkää Suomessa satelliittimodeemin yli.

      • Ja varmaan ihmetys kun käy lukemassa tämänkin palsta, kun pääsee paremmille nettiyhteyksille, Itkeekö vai nauraa, riippuu luonteesta.
        Mutta jos se paatti on se miksi minä epäilen (MV), niin sillä on ainakin kokemusta maailman meristä, reilu 40 vuotta.
        Mutta uskomaton määrä osaajia tällä palstalla, kun lukee kommentteja.


      • mv_ei

        Tuskinpa se nyt Merivuokko on.


    • Tuttav

      Ei ole se paatti miksi luulet.

      • No puhdas arvelu se minulla oli, kun ei kovin montaa tuon kokoista rautavenettä Suomesta maailman merillä ole. Oleellista että selvisivät ja tulipa uutta kokemusta. Minusta kippari toimi vastuullisesti,kun oli yhteydessä meripelastukseen hyvissä ajoin, mutta oliko tässä tilanteessa meripelastuksen raportoitava julkisuuteen, jää minulle ainakin avoimeksi. Saataa tuollainen nostaa kynnystä ottaa yhteyttä meripelastukseen, ettei tarvi olla koko kansan ihmeteltävänä.


    • kaikkihyvin56

      HS

      Julkaistu: 4.4. 6:37 , Päivitetty: 4.4. 8:00

      Etelä-Kiinan merellä vaikeuksiin joutuneen suomalaisperheen kamppailu tuuliajolla on päättynyt, ja perhe etenee taas merellä purjein.

      Alus on ilmoittanut Turun meripelastuskeskukseen, että merenkäynnin laannuttua tilanne on palannut jokseenkin normaaliksi. Rajavartiolaitoksen varhain tiistaiaamuna Suomen aikaa päivittämässä tiedotteessa kerrotaan, että väsynyt perhe pystyi nostamaan ajelehtimista jarruttaneen ajoankkurin ja purjehtiminen on taas mahdollista.

      Näin ollen vene on jälleen miehistön hallinnassa noin kolmen vuorokauden ajelehtimisen jälkeen. Purjeiden nosto tekee olot sikälikin helpommiksi, että purjeet vakauttavat huomattavasti veneen keikkumista.

      • hyviätuulia

        Hieno homma, onneksi tilanne ei päätynyt aluksen hylkäämiseen tai vieläkin pahempaan.


    • hedheh

      Lehdistössä spekuloidaan kumpaan suuntaan lähtevät, kohti Hong Kongia vai Filippiinejä?
      Filippiineille on vastatuuli, Hong Kongiin myötätuuli. Mitäs luulette?

      • Ennenkinkäynyt

        Miksi pitäisi kumpaankaan suunnata, ymmärtääkseni ovat jo kotimatkalla, joten suunta lounaaseen ja Singaporeen provianttia
        ottamaan.


      • Perimelastaja
        Ennenkinkäynyt kirjoitti:

        Miksi pitäisi kumpaankaan suunnata, ymmärtääkseni ovat jo kotimatkalla, joten suunta lounaaseen ja Singaporeen provianttia
        ottamaan.

        Joidenkin uutisten mukaan purjehtijat asuvat Hong Kongissa, joten sinne kotimatka. Eikä käy järkeen että tuon kokoisella paatilla olisivat olleet merihädässä tai edes vaikeuksissa kun tuuli oli NE 15 m/s ja suunta olisi ollut lenssiä. Olisi painava rohjake kulkenut pelkällä keulapurjeella, ei olisi tarvinnut spinnua nostaa :D Tietysti möykkynen meri vaatii aktiivisen ohjaamisen, autopilotti ei kykene ja rullaahan tuo, mutta jos ei päästä poikkilaineeseen niin ei kaadu, h-veneelläkin menee nelimetrisessä aallossa myötäseen, heh, heh...
        Pikemminnii niin etteivät jaksaneet röyskyttää vasta-aaltoon, eikä tuollainen teräsvene luultavasti ole mikään kryssipaatti (ellei sitten ole...) ja siksi jäivät piihin. Johan ne siellä Singaporessa ois ollu ajat sitte jos ois viittineet seilata ja sinne olis ollu matka.


    • Gulffisti

      Joku uutinen, jonka katsoin osasi kertoa, että ovat ottaneet ankkurin ylös =).

      Hieno homma, että ovat kunnossa. Ihmetyttää todella paljon tällaisen asian uutisointi, kun puhutaan kuitenkin ihan normaalista yhteydenotosta "varmuudenvuoksi" viranomaisiin. Tällaiseen toimintaa pitäisi kannustaa, eikä tehdä kuten nyt ja viedä asia julkisuuteen.

      Vaikka jos omalta osalta ajattelisin, että joutuisin ongelmiin kovassa kelissä itämerellä, niin voisin hyvin olla yhteydessä viranomaisiin "varmuudeksi" kertoakseni tilanteen (jos lapsia veneessä). Kyllä voisi pikkasen harmittaa lukea sitten asiasta iltalehdestä...

      • Vanhaskönisti

        Et näköjään ole koskaan edes ollut purjeveneessä. Kyseessä on ajoankkuri.


      • hymiölukutaito
        Vanhaskönisti kirjoitti:

        Et näköjään ole koskaan edes ollut purjeveneessä. Kyseessä on ajoankkuri.

        Sinä puolestasi et osaa lukea hymiöitä. Kaikki tällä palstalla tietävät, että kyse oli ajoankkurista, mutta tavistoimittajalle "sea-anchor" on pelkkä ankkuri.


    • Semmoiiin

      Tässä on naisten purjehdusta: "Australialaisen Lisa Blairin yritys purjehtia ennätysajassa Etelämantereen ympäri on epäonnistunut. Blair joutui hylkäämään nopeusennätyksen yrittämisen sen jälkeen kun hänen purjeveneensä vaurioitui rajussa merenkäynnissä.

      Aallot olivat maanantaina seitsemänmetrisiä ja tuuli myrskylukemissa eli reilut 20 metriä sekunnissa. Pahimmillaan tuuli puhalsi 23 m/s.

      Yksi veneen mastoa kannatteleva vaijeri irtosi sen jälkeen kun masto otti kosketuksen veteen, Blairin kotisivuilla kerrotaan.

      Tiedottaja Tracey Whittaker sanoi uutistoimisto AFP:lle veneen vaurioituneen niin pahoin, että ennätykseen ei enää ole mahdollisuuksia.

      - Masto raahautuu tällä hetkellä veneen perässä. Lisa on varmistanut veneen turvallisuuden ja arvioi tilanteen heti aamun sarastettua."

      Ei itke Iltasanomisa hän...

      • Hjkui

        Ei itke Iltasanomissa vaan AFP:llä.


      • erilaista

        Tuossa Blairin tapauksessa kyseessä on nopeuskilpailu ja tuuli oli myrskylukemissa. Vauhtia on yritetty pitää mahdollisimman kovana kelistä huolimatta joten riki on hajonnut.


    • kyrpärät

      kypärät edelleen kuitenkin päässä

    • vanhatappi

      Mitähän tässä oikein vaahdotaan? Valtamerillä saattaa välillä olla myrskyä, joten veneen ja miehistön tulle olla siitä tietoisia ja veneen kestää olosuhteet. Muutoin on lähdetty ihan väärään paikkaan. Tosin kipparihan on vain ilmoittanut asiasta eikä porukalla ole mitään suurempaa hätää.

      • Ajelehtiminen

        Ja muutenkin toiminut oikein: jos on liikaa keliä turvalliselle purjehtimiselle, vetäydytään sisälle odottelemaan parempia ilmoja.

        Enemmän ihmettelen, miksi meripelastus on päättänyt tehdä asiasta tiedotusnäytöksen. Vai miten tämä on lehdistölle päätynyt?


      • Millä.luvalla

        Saako ihmisten asioita saa levitellä tiedotusvälineissä viranomaisvoimin? Voi olla että he vain halusivat tiedottaa olevansa toistaiseksi piissä ja ilman tähystäjää. Tieto oli tarkoitettu vain meriliikenteelle.


      • Showhat
        Millä.luvalla kirjoitti:

        Saako ihmisten asioita saa levitellä tiedotusvälineissä viranomaisvoimin? Voi olla että he vain halusivat tiedottaa olevansa toistaiseksi piissä ja ilman tähystäjää. Tieto oli tarkoitettu vain meriliikenteelle.

        Eihän täällä kukaan tiedä edes veneen nimeä, ihmisistä puhumattakaan.
        Silloin kukaan ei ole levittänyt mitään asioita kellekään muulle.
        Ei edes viranomainen.


      • yksityisiä
        Showhat kirjoitti:

        Eihän täällä kukaan tiedä edes veneen nimeä, ihmisistä puhumattakaan.
        Silloin kukaan ei ole levittänyt mitään asioita kellekään muulle.
        Ei edes viranomainen.

        Asuvat Hong Kongissa, kaksi lasta, veneen yksi hytti on pehmustettu huone, käyttävät kypäriä jne.


      • Ohshitandbuckets
        yksityisiä kirjoitti:

        Asuvat Hong Kongissa, kaksi lasta, veneen yksi hytti on pehmustettu huone, käyttävät kypäriä jne.

        Kukaan ei ole maininnut mitään faktaa heidän asuinpaikastaan. Pelkkää iltapäivälehtien spekulointia ja sensaationtavoittelua myyntilukujen kerjäämiseksi.
        Veneissä ei ole mitään huoneita, ei edes pyöreitä sellaisia. Olet varmaankin itse pehmustetussa pyöreässä huoneessa? En tiennytkään, että teillä on siellä nettiyhteydetkin! Vai onnistuuko se jotenkin muutenkin?

        Radioliikenteen seuraajien mukaan vene on joka tapauksessa matkalla Suomeen, asuivatpa veneilijät itse missä hyvänsä, luultavasti Vinkuintiassa.

        :-) :-) !!


      • IltalehtiOnPuolueetonLOL

        Me mediassa emme IKINÄ valehtele, tai ole juovuksissa tai kirjoita mitään järkevää.

        Älä lähetä tätä.


    • StadinKingitär2

      Kai se nyt oli selvää heti alusta saakka, kun veneen tiedot julkistettiin, että se on tämä. Niin vähän maailmankiertäjiä teräsveneillä on, että jokainen jää kiinni.

      http://www.sarema.fi/vene/

      • Eri_vene

        Tuuli ei ollut myrskylukemissakaan. Tuo vene on matkoillaan jo kohdannut varmasti kovempiakin olosuhteita ja painaakin 22 tonnia.


      • eiselvää

        Ei ole. Sarema on yhä telakoituna Alaskassa.


    • iiiiiiiiiiiiips

      Mutta kai tästä aivan tarpeettoman suuren huomion tiedotusvälineissä saaneesta "hätätilanteesta" on jo elokuvanteko aloitettu?

      • OlenIhmispaskaa

        Onko? Voinko jo kirjoittaa siitä lehteen? Saanko?


      • tähtienkanssa

        Veneeseen lennätetään ensin 500 - 1000 kg kotimaisia tähtiä.


    • frttyttyy

      kai ne edelleen itkee siellä pehmustetussa kopissa

      • OlenTiedonjanoinen

        Kuoliks ne jo!


    • MedianEdustajatSaaTapp

      Media yrittää saada nyyhkytarinaa. Säälittävää.

    • LYS-luku

      Tietääkö kukaan mikä sen veneen LYS-luku on?

      • tapahtunutta

      • Jodlari713

        Eipä olis kadonnu jos olis ollu Jodlari kipparina. Olis vaan purjehtinut määränpäähänsä LYS-lukunsa mukaisella vauhdilla.


    • ihminenkele

      no voi voi vitun köyhät ku läksivät.

    • hiivaristatoiseen

      LYS on 1,16, rakennusaine corten -teräs, tosin kansi ilmeisesti on ns. räkärautaa ja päällystetty liukuestemaalilla.
      Masto on lyhennetty vanhan Swan 43:n johon sen saksalainen omistaja vaihdatti lifecycle servicessä Kokkolassa uuden Sparcraftin maston. Samalla tuli mm. uusi liimaamalla kasattu tiikkikansi vanhan ruuvatun ja kannen balsat pilallemädättämän tilalle. Swaniin siis.

      Koneena on Perttelissä ammoin hirvikolariosuman takia puretun Toyota HiAcen 2,2 -litrainen diesel, marinointi by Piikkiön Venevarustamo. Kone on hyväkuntoinen. Polttoainelinjassa on tuplasuotimet ja hanavalinnat jotta polttoainekasvuston tukkima suodin voidaan vaihtaa lennossa, siis koneajossa.
      Lämppäri on Reflex -öljykamiina, pöntöllä istutaan naama menosuuntaan ja pentterissä lieden edessä on suojatanko.

      Ei siis mikään spedevene ollenkaan.

      • 3bcnöj

        Masto on Swan 43:n vanha masto ja uusi Sparcraft? Kansi on rautaa mutta onkin Swanin teakillä päällystetty kerrosrakenteinen lasikuitukansi? Ei mikään spedeteksti


      • Jodlari.057

    • Turmoil

      Ei lapsia pitäis viedä tuollaisiin olosuhteisiin. Mitähän vanhempien päässä liikkuu.? Järkyttävää!

    • IltaSanomienLökis

      Anteeksi, että provosoimme teitä taas.

    • IhmeDillejä

      Jengi paino 1.10-kertoimella Clevelandia Atlantaa vastaan:DDDD LOL!!!!!!!

    • mikkihiirimerellä

      Mitenkä he ovat merihädässä,jos eivät tiedä siinä tilanteessa olevansa?

      • JodlJodl

        Ja linkkisi mukaan max speed 5,7 solmua.
        Melkoinen uppotukkivene siis kyseessä.
        Guy 22 on ainakin tuota nopeampi, joten jääköhän LYS-luku alle 1,0:n ?


      • LähettäväAIS

        Marinetrafikin max nopeuteen ei kannata luottaa. Oman veneeni kohdalla maksimi nopeus MT:ssä poikkeaa huomattavasti veneen GPS:n näyttämästä. Oman havainnon mukaan se ei ole edes mikän all high arvo.


    • 4993

      MTV3:n jutussa puhuttiin jostain blogista. Tietääkö joku osoitetta?

      • tässä.taas

        Poistoautomatiikka ilmeisesti tarttui viestiin, jossa oli linkin lisäksi liian vähän tekstiä. Sattui jäämään blogi avoimeksi välilehdelle, joten ei tarvinnut etsiä:
        http://www.floatingfinns.com/about-us/


      • tosisuolentoimintaa
        tässä.taas kirjoitti:

        Poistoautomatiikka ilmeisesti tarttui viestiin, jossa oli linkin lisäksi liian vähän tekstiä. Sattui jäämään blogi avoimeksi välilehdelle, joten ei tarvinnut etsiä:
        http://www.floatingfinns.com/about-us/

        Voi perkele. Laitoin linkin ja en koviin paljoa tekstiä mukaan ja silloinko se poistuu automaattosesti?
        Ny se sanoo vain:Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

        Höh Höh!


        Seuraavan kerran lisään vaikka pelkkää xxxxxxxxxxxxxxxx lopulle tilalle. Ehkä se auttaa.


    • Blogeja

      Hiukan erillainen tarina, ei tarvinnut soitella MRCC Turkuun (tosin Floating finss tilanteessa ihan ymmärrettävää):

      http://manta2017.blogspot.fi/

      Purjehdus matalapaineen läpi oli rasittava. Odottelimme piissä sopivaa lähtöhetkeä noin 30 tuntia, mikä oli leppoisaa: aurinko paistoi ja tuuli maltillisesti. Manta ei keikkunut sen enempää kuin Rapa Nuin ankkurissa. Matalapaineesta ei ollut muuta merkkiä kuin etelästä nouseva pilviseinämä.
      Sunnuntaina jalustimme purjeet ja lähdimme sitä kohti. Melkein heti alkoi sataa ja tuuli yltyi. Yöllä tyyntyi ja velloimme sekavassa aallokossa, kunnes yhtäkkiä luoteesta puhaltanut tuuli kääntyi lounaaseen - olimme tulleet matalapaineen keskuksen ja oklusiorintaman yli. Sen jälkeen alkoi varsinainen vuoristorata. Tuulta oli "vain" 15-18 m/s, mutta aallot kasvoivat ja olivat lopulta ehkä 4-5 metrisiä ja murtuvia. Eivät loivia ja pitkiä, kuten aikoinaan kovalla purjehduksella Uudesta Seelannista Tahitille. Silloin nousimme vuoren huipulle ja vajosimme taas laaksoon, mutta meno oli hallittua.

      Manta kiisi kolmoisreivatulla isolla ja fokan puolikkaalla 7-8 solmua. Autopilotti ohjasi erinomaisesti, eikä ollut syytä vähentää vauhtia. Kattoluukut, ovi ja dorate-venttiilit oli pidettävä kiinni, joten voitte arvata millainen ilma kosteassa 30-asteisessa veneessä on sisällä. Ulkona ei voinut ajatellakaan olevansa. Jos ei kaatosade kastellut, niin avotilaan kaatuvat aallot. Oli täysi työ olla loukkaamatta itseään holtittomasti keikkuvassa veneessä. Enimmäkseen makailimmekin punkassa.

      Sain vaivalla tehtyä kahtena päivänä salaattia, mikä oli turvallista - ei kiehuvaa kattilaa. Olin myös keittänyt piissä ollessa kananmunia. Leipä oli loppu, olin kuvitellut voivani leipoa matkalla. Söimme näkkäriä ja keksejä. Ensimmäisenä keli-päivänä (ei oikein voi sanoa myrskypäivänä, kun ei ollut myrsky, ellei sitten sisällä myrskyn olosuhteet) lämmitin pari päivää vanhan pastanlopun, kolmantena päivänä söimme valmista lihakeittoa.

      Makoilimme kummatkin meripunkassa, minä luin, Hanski katsoi leffaa. Silloin Manta kaatui. Valtava aalto kaatui suoraan päälle. Takahytin pikkuikkuna oli silloin auki, pari ämpärillistä merivettä syöksyi sisään kastellen sivupunkan ja vaatteita. Tavaroita kolisi pitkin lattiaa. Kun vene oikeni, katsoimme lainehtivaa avotilaa, joka hiljalleen tyhjeni. Aurinkokatos oli revennyt, yksi kehyksen tuki repsotti irti. Oli tyhmää jättää katos auki, mutta emme olleet varautuneet moiseen keliin. Ison preventteri oli katkennut, tarkemmin Hanskin pleissaama lenkki oli antanut periksi. Hyvä, että preventteri antoi myöten, mututen olisi puomi taittunut. Selvisimme säikähdyksellä. Myöhemmin totesimme, että katoksen kehikko on ehjä ja kankaan pystyy ompelemaan kasaan.

      Kolmantena päivänä keli tyyntyi normaaliksi, navakaksi pasaatiksi. Aallot olivat edelleen aika suuria, mutta eivät kaatuneet avotilaan ja liikkuminen helpottui veneen liikkeiden muututtua säännöllisemmiksi. Mangareva lähestyi vauhdilla, kahtena vuorokautena kumpanakin 155 merimailia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      420
      2430
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      79
      2192
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      224
      1645
    4. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      163
      1422
    5. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      89
      1255
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      82
      1244
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      60
      1189
    8. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      77
      1113
    9. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      59
      1059
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      285
      1022
    Aihe