Luin kahvihetkellä taas huffingtonpostia. Siellä psykologit väittivät leipomisen olevan itsensä ilmaisua, mindfulnessia ja altruismia. Ja niinhän se on. Kukaan tuskin leipoo kakkua ellei halua jakaa sitä niin visuaalisesti kuin kalorillisestikin jonkun toisen kanssa.
En mä nyt ketään ole kehottamassa leipomaan. Teillä on varmaan omat tapanne toteuttaa näitä tarpeita. Mut siis kuitenkin: ei kardemumman tuoksu ole vain mauste, vaan paljon enemmän.
Pullantuoksusta
9
160
Vastaukset
- 19.11
Puolenpäivän jälkeen kun sain työni toimistossa tehdyksi. Tuli siinä vielä vastattua Ikiksellekin happamen sävyinen ajatus... käsityskyvystä, käsittely kyvystä... ja sen eritasoista!
Joka tapauksessa suuntasin keittiöön noutamaan mukillista teetä tai kahvia itselleni.
Suljin äsken keittiön oven takanani... on meillä pullaa, sämpyliä ja muffinsseja ainakin täksi viikoksi... hieman tuli taas leivottua... suolaista sekä makeaa!
4kpl sitruunakakkujakin...niistä mun piti aluksi tehdä muffinseja, mutt 64kpl sitruunamuffinsseja on sitä lajia kyllä ihan liikaa ja päädyin rengaskakkuihin. Noihin kakkuihin päälle, keltainen pölysokerikuorrute... eli pikeeriä ja pieniä pääsiäismuna namuja! Onpa kakut jo valmiina pakkastimessa, sulatus ja koristelu vain puuttuu!
Suklaamuffinsseja tein 72 kpl ja ne menevät vielä kuin kuumille kiville. Huomenillalla tuskin on yhtään jäljellä, tiedän kokemuksesta!
Kaura/porkkanasämpyliä 58 kpl ja ompeluseurapullia 67kpl... maistuvat reilusti kaardemummalle ja voille, raesokeria ripaus päälle ja ne olivat siinä. Tuli maistettua yks ja kyllä kelpaavat kaikille jotka nyt kaardemummasta pitävät. Ja jos eivät tykkää niin onhan noita vaihtoehtoja aina olemassa... pelkkä voipulla, ehkä, tai korvapuusti!
Ainakin mun hapan mielialani on mennyt menojaan noita leipomuksia tehdessäni.
Eikä ole vaikeaa tai raskasta... kone mulla vatkaa taikinat ja tiskikone pesee astiat, paitsi vispilät jotka pesin käsin ja kuivasin myös. Isossa uunissa paistaa paljon kerrallaan eri tasoissa ja kelloajastinta käytin niin sain touhuta rauhassa aina välillä, kun yks satsi oli paistumassa. Ajastimeen oletus aika... jonka jälkeen tarkastin tilanteen siis leivonnaisten kypsyysasteen.
Mut siis kuitenkin: ei kardemumman tuoksu ole vain mauste, vaan paljon enemmän!♥Aina täällä oppii jotakin uutta. En ollut kuullutkaan pikeeristä. Mutta se ilmeisesti on vähän kuin paistamaton marenki.
- 19.11
scrg kirjoitti:
Aina täällä oppii jotakin uutta. En ollut kuullutkaan pikeeristä. Mutta se ilmeisesti on vähän kuin paistamaton marenki.
Pikeeri on oikeastaan yksinkertaisimmillaan pölysokeria ja vettä... pölysokeriin siis imeytetään hieman vettä jotta se kostuu ja vettä ei ole kuin kostukkeeksi jotta sokerisulaa notkeaksi ja sitä pystyy silloin levittämään tai pursottamaan koristeeksi.
Piispanmunkin sokerimassa päällyste on pikereeriä.
Tosin silloin munkit on kastettu massaan ja nostettu ritilälle jähmettymään... siis näin kotioloissa tehtynä.
Pumpernikkelit joita Emo joskus meille muksuille leipoi... oli myös kuorrutettu sokerimassalla jossa oli munanvalkuaista mukana, se lähes lasittuu.
Kuivuttuaan sellainen munaa sisältävä massa on kovaa ja lohkeilevaa, eikä ole tahmeaa.
Pieni pisara öljyä massaan ja se kiiltää... eikä lasitu ihan yhtä kovaksi!
Leipurit käyttää usein myös viinereiden päällä sitä sellaisina tähmäisinä raitoina.
Pikeree kovettuu nopeasti jääkaapissa viinerin päällä, ihan vartissa jo tarjoiltavassa muodossa ja koristellut viinerit voi viedä kahvipöytään.
Apteekista saa ostaa elintarvikevärejä joilla voi sokerimassan tai marsipaanin värjätä helposti haluamansa väriseksi... kun värin sekoittaa tasaiseksi jo sokeriin.
"Mutta se ilmeisesti on vähän kuin paistamaton marenki."
Ei kuule sinne päinkään... marenkiin tarvitset muutaman munan valkuaisen...
ja pikeeriin vain muutaman tippaa munanvalkuaista.
Eikä pikeeriä koskaan paisteta uunissa...
Kuten marenkia hiukan aluksi uunissa kuivatetaan ja minä ainakin annan kuivua huoneen lämmössä kaapissa muutaman päivän rapsakkaiksi... Britakakkuun, joka sopii kesällä jopa mökille, hätävaraksi... helppo koota marjoista, hedelmistä, hillosta ja kermavaahdosta/jäätelöstä ym... Vain mielikuvituksesta riippuu millainen luomus milloinloinkin syntyy! Voi siihen lisätä myös keksejä lisäksi tai kaupan vohveleitakin.
Joskus ollut kuin pappilan hätävaran ja Britakakun risteytys... mutt kaupaksi kahvipöydässä on mennyt aina!
- Teknodonna
Ruoanlaitto on ollut ihmiskunnan syntyhetkistä asti sosiaalinen tapahtuma. Ei sen ymmärtämiseen mitään psykaa tarvita, että asettelu saa omanlaisensa muodon. Pitäähän se jotenkin signeerata.
(Naurua) "Luin kahvihetkellä taas huffingtonpostia. Siellä psykologit väittivät leipomisen olevan itsensä ilmaisua, mindfulnessia ja altruismia"
Huffington post onkin laatulehti, siellä voi odottaakin olevan tuollaista mutta kohta varmaan valhemedia HS julkaisee vastinejuttunsa jossa joku läski feministiämmä rääkyy kuinka leipominen on naisen alistamista ja lokeroimista, nyrkin ja hellan väliin tunkemista eikä siihen pidä kenenkään suominaisen suostua edes rahasta kun se naisen eurokin on vaan 80senttiä. Sitten sama läski femakko mainostaa siinä jutussa jotain verenpunaisesta langasta virkattuja vittuja, ne ilmentää hänen naiseuttaan ja kuukautisverta.Ajattelin sanoa että älä liioittele, mutta kokeilkaapa mitä saatte haulla feminismi leipominen :D Vastaavaan englanniksi hakukonen ehdottaa sentään Nigella Lawsonia.
- Norma.L.Hoare
scrg kirjoitti:
Ajattelin sanoa että älä liioittele, mutta kokeilkaapa mitä saatte haulla feminismi leipominen :D Vastaavaan englanniksi hakukonen ehdottaa sentään Nigella Lawsonia.
Vanha kunnon jauhonokka Nigella, hahahh :D
Pill....eiku pullantuoksuinen kotihengetär...........
Huffinton Post on naurettava aviisi. Leipominen on toki muutakin kuin leipomista.
Mutta keskiverto amerikkalainen ei osaa leipoa mitään. Siellä ihmiset "leipovat", kun sotkevat valmispakkauksen ainekset kulhossa, lisäävät veden/rasvan. Amerikkalaiset ihastelevat ja ihmettelevät kovasti suomlaisten kykyä leipoa ihan itse esim. pullaa (monelle todella eksoottinen makuelämys) tai vaikkapa täytekakkua (sekin on amerikkalaisten mielestä aivan käsittämättömän hyvää, heillä kun kakut ovat ihan toisenlaisia rakenteeltaan ja maultaan).
- Aki.Palstamäki
Mitenkäs sämpylöiden kanssa? Itse syyllistyn joskus leipomaan sämpylöitä ihan omaan yksityiseen käyttööni ilman sosiaalisia ajatuksia..toimin ilmeisesti kuin psykopaatti.
- Jostiedättemitätarkoitan
Ei se minun FB päivitys pullan tuoksusta tarkoittanut yhtään sen enempää kuin, että ah, olipas ihana tuoksu töissä kun vastaleivottuja pullia ja leipiä oli, ei yhtään sen enempää. Samaa voisin kirjoittaa ihanan raikkaasta pyykinpesuaineen tuoksusta, josta tulee mieleen ihanan puhtaat lakanat;)
Eli minun kirjoituksella ei ole ollut mitään sen syvällisempää merkitystä, ihan turhanpäiväistä löpinää:) En ole tarkoittanut kirjoituksellani yhtään mitään sen enempää.
Toki tykkään leipoa pullia sanan varsinaisessa ja sen kaksimielisessä piilomerkityksessä, vink vink, jos osaa rivien välistä tulkita;)
Todellisuudessa en juuri koskaan tai hyvin harvoin leivon yhtään mitään, joten en ole todellakaan alan harrastaja tai alan ammattilainen millään tapaa.
Mindfulnesiin kyllä se liittyy jos ajatellaan, että ihana, miellyttävä tuoksu rentouttaa ja vähentää stressiä.
Käytetäänhän kaupoissakin näitä erilaisia tuoksuja tarkoituksena saada ostamaan lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175720
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04621Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252829- 432631
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452240Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332206Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731737Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141588- 381430
- 1701334