Käyttövoimavero

nainen9494949494

Harkinassa diesel pirssi työmatkan pitentymisen johdosta. Eli oletaan että käyttövoimavero 600e/v vakuutukset 500e/v= auton pakolliset maksut vuodessa 1100e?
Vai tuleeko käyttövoimaveron kylkeen vielä normaali autovero, mikä on nykyisessä bensa-autossani 250e/v?

Sori olen tyhmä näissä asioissa... ;:D

9

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vero.maksuun

      Normaali autovero tulee vielä lisäksi päästöjen mukaan.

    • työtönjmlatvala

      Nykyään kannattaa oikeasti laskea bensan vs. dieselin taloudellisuus.
      Polttoaineiden hintaero, kulutusero ja käyttövoimavero.
      Enää diesel ei ole automaattisesti halvempi ajaa, riippuu toki kilometreistä, mutta raja on siirtynyt ylemmäksi.

      • E220_CDI

        Kannattavuusraja ei ole siirtynyt, vaan riippuu tapauksesta kuten ennenkin. Kaksi viimeisintä Auto Bild lehden numeroa vertaavat useita autopareja bensa ja dieselmoottoreilla. Vertailupareissa on muutama sellainen (Jaguar ja Mersu), jossa diesel on kukutuspohjaisen verotuksen takia halvemman hintansa vuoksi edullisempi jo nollakilometreillä. Toisessa ääripäässä löytyy vertailupari, jossa diesel kannattaa vasta yli 40.000 km vuotuisella ajomäärällä. Muut ovat tällä välillä.

        Ainoa toimiva nyrkkisääntö on, ettei ole yleispätevää nyrkkisääntöä, vaan totuus löytyy vain mallikohtaisella vertailulla. Sellainen fysiikan laki tähän liittyy, että paino lisää bensa-auton kulutusta enemmän kuin dieselin ja siksi isossa autossa dieselin mahdolliset paranevat. Mutta silti riippuu valmistajasta ja mallista mihin kohtaan break even kohta osuu.


    • uusi_poloilija

      Liikenteen turvallisuusvirasto Liitun sivuilta löytyy tieto:

      "Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.
      Ajoneuvovero voi muodostua seuraavasti:
      - perusvero (esim. bensiinikäyttöinen henkilöauto)
      - käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen kuorma-auto)
      - perusvero käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen henkilöauto).
      Ajoneuvoveroa on maksettava ajoneuvoliikennerekisteriin merkitystä henkilö-, paketti-, ja kuorma-autoista eli M- ja N-luokkiin kuuluvista ajoneuvoista."
      https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara

    • E220_CDI

      Käyttövoimavero peritään kokonaispainon perusteella ja 600 € pelkkää käyttövoimaveroa on kolmen tonnin kokonaispainoisen henkilöauton vero. Isossakin henkilöautossa tuo 600 sisältää jo perus ajoneuvoveron (pienen kulutuksen turvin) ja käyttövoimaveron yhteensä.

      Jos vaihdat bensa-autosi samanlaiseen E-Sarjalaiseen kuin minulla, vaihtuu nykyinen 250 € ajoneuvoverosi noin 600 € veroon. Tuosta on veron määrää helppo vähentää, koska jokainen alkava 100 kg, minkä saat kokonaispainosta pois pienentää käyttövoimaveroa ja mittatikkuna on tässä iso ja painava rohjo, jonka kantavuuskin on iso, joten verotettavia kiloja on paljon.

      Vaikka "dieselvero" tulee bensa-autoon verrattuna lisää, kulutuksen mukaan perittävä perusvero pienenee kulutuksen suhteessa, eli siinä mielessä koko käyttövoimavero ei tule lisänä bensamalliin verrattuna. Tällä perusteella voi arvioida dieselin break-even ajomäärää.

      Kulutuksia voi simuloida vaikkapa spritmonitor.de sivustolla. Paikallista ensin oletko nykyisen autosi kanssa taloudellinen, keskimääräinen vai paljon kuluttava ja katso sen jälkeen mihin vastaavan viiteryhmän kulutus sinua kiinnostavalla autoola osuu.

    • Anonyymi

      Mihin tämä käyttövoima vero perustuu? Eihän se ole mikään mittari,jos valmistaja ilmoittaa hiukkaspästö määrän. Todellinen päästömäärä riippuu siitä kuinka paljon autoa käytetään,olen aivan varma siitä,että ajosuoritteeni vuodessa on noin 12000km. On paljon vähemmän päästöjä mistä nyt maksan. Johan nyt järki kertoo esim. 30000 km ,on enemmän myös päästöjä.
      Eli tämä kirjoitus on polku siihen, että vähemmän ajavat maksavat osan myös paljon ajavien päästöistä!
      Tuo koko päästövero ,joksi sitä kutsun pitäisi nykyisin määritellä uusiksi.

      • Anonyymi

        Käyttövoimavero on puhtaasti tasa-arvoasia: sillä tasataan dieselin pienempi verotus bensaan nähden. Dieseliä verotetaan vähemmän kuin bensaa koska näin halutaan tukea kuljetusalaa. Jotta tuo tuki ei perusteettomasti valuisi diesel-henkilöautoille, niistä pitää maksaa käyttövoimaveroa!

        Käyttövoimaverolla ei ole mitään tekemistä bensan ja dieselin hintojen kanssa! Diesel tulee jatkossa olemaan selvästi kalliimpaa kuin bensa (kun dieseliä ei enää joulukuun jälkeen tuoda Venäjältä).

        Jos käyttövoimavero poistettaisiin ilman, että samalla dieselin verotus korotettaisiin samaksi bensan kanssa (25-30 c/l lisää dieselin pumppuhintaan), se olisi tukea bensa-autoiljoilta diesel-henkilöautoilijoille, eli autoilun epätasa-arvoistamista! Näin tuskin tapahtuu.


      • Anonyymi

        Eikä käyttövoimavero ole mitenkään kiinni siitä, jatko sillä autolla, vai seisooko se paikallaan. Se on puhtaasti vero, jota maksetaan auton virallisten päästöjen mukaan suoran kaavan mukaan ajoneuvoveron lisäksi. Maksettavat polttoaineverot muuttuvat käytön mukaan, nämä eivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä käyttövoimavero ole mitenkään kiinni siitä, jatko sillä autolla, vai seisooko se paikallaan. Se on puhtaasti vero, jota maksetaan auton virallisten päästöjen mukaan suoran kaavan mukaan ajoneuvoveron lisäksi. Maksettavat polttoaineverot muuttuvat käytön mukaan, nämä eivät.

        Aivan, eli käyttövoimavero kannattaisikin siirtää dieselin hintaan, jolloin jokainen voi itse päättää kuinka paljon veroja maksaa = kuinka paljon ajaa ja kuinka paljon kuluttavalla autolla.

        Nyt vähän ajavat ja kuluttavat diesel-autoiljat maksavat osan paljon kuluttavien veroista, koska käyttövoimavero lasketaan keskimääräisen ajo/kulutusprofiilin mukaisesti. Typeriä huijataan!

        Kuljetusalan tuki voitaisiin hoitaa ammattidieselillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe