Harkinassa diesel pirssi työmatkan pitentymisen johdosta. Eli oletaan että käyttövoimavero 600e/v vakuutukset 500e/v= auton pakolliset maksut vuodessa 1100e?
Vai tuleeko käyttövoimaveron kylkeen vielä normaali autovero, mikä on nykyisessä bensa-autossani 250e/v?
Sori olen tyhmä näissä asioissa... ;:D
Käyttövoimavero
9
703
Vastaukset
- vero.maksuun
Normaali autovero tulee vielä lisäksi päästöjen mukaan.
- työtönjmlatvala
Nykyään kannattaa oikeasti laskea bensan vs. dieselin taloudellisuus.
Polttoaineiden hintaero, kulutusero ja käyttövoimavero.
Enää diesel ei ole automaattisesti halvempi ajaa, riippuu toki kilometreistä, mutta raja on siirtynyt ylemmäksi.- E220_CDI
Kannattavuusraja ei ole siirtynyt, vaan riippuu tapauksesta kuten ennenkin. Kaksi viimeisintä Auto Bild lehden numeroa vertaavat useita autopareja bensa ja dieselmoottoreilla. Vertailupareissa on muutama sellainen (Jaguar ja Mersu), jossa diesel on kukutuspohjaisen verotuksen takia halvemman hintansa vuoksi edullisempi jo nollakilometreillä. Toisessa ääripäässä löytyy vertailupari, jossa diesel kannattaa vasta yli 40.000 km vuotuisella ajomäärällä. Muut ovat tällä välillä.
Ainoa toimiva nyrkkisääntö on, ettei ole yleispätevää nyrkkisääntöä, vaan totuus löytyy vain mallikohtaisella vertailulla. Sellainen fysiikan laki tähän liittyy, että paino lisää bensa-auton kulutusta enemmän kuin dieselin ja siksi isossa autossa dieselin mahdolliset paranevat. Mutta silti riippuu valmistajasta ja mallista mihin kohtaan break even kohta osuu.
- uusi_poloilija
Liikenteen turvallisuusvirasto Liitun sivuilta löytyy tieto:
"Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.
Ajoneuvovero voi muodostua seuraavasti:
- perusvero (esim. bensiinikäyttöinen henkilöauto)
- käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen kuorma-auto)
- perusvero käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen henkilöauto).
Ajoneuvoveroa on maksettava ajoneuvoliikennerekisteriin merkitystä henkilö-, paketti-, ja kuorma-autoista eli M- ja N-luokkiin kuuluvista ajoneuvoista."
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara - E220_CDI
Käyttövoimavero peritään kokonaispainon perusteella ja 600 € pelkkää käyttövoimaveroa on kolmen tonnin kokonaispainoisen henkilöauton vero. Isossakin henkilöautossa tuo 600 sisältää jo perus ajoneuvoveron (pienen kulutuksen turvin) ja käyttövoimaveron yhteensä.
Jos vaihdat bensa-autosi samanlaiseen E-Sarjalaiseen kuin minulla, vaihtuu nykyinen 250 € ajoneuvoverosi noin 600 € veroon. Tuosta on veron määrää helppo vähentää, koska jokainen alkava 100 kg, minkä saat kokonaispainosta pois pienentää käyttövoimaveroa ja mittatikkuna on tässä iso ja painava rohjo, jonka kantavuuskin on iso, joten verotettavia kiloja on paljon.
Vaikka "dieselvero" tulee bensa-autoon verrattuna lisää, kulutuksen mukaan perittävä perusvero pienenee kulutuksen suhteessa, eli siinä mielessä koko käyttövoimavero ei tule lisänä bensamalliin verrattuna. Tällä perusteella voi arvioida dieselin break-even ajomäärää.
Kulutuksia voi simuloida vaikkapa spritmonitor.de sivustolla. Paikallista ensin oletko nykyisen autosi kanssa taloudellinen, keskimääräinen vai paljon kuluttava ja katso sen jälkeen mihin vastaavan viiteryhmän kulutus sinua kiinnostavalla autoola osuu. - Anonyymi
Mihin tämä käyttövoima vero perustuu? Eihän se ole mikään mittari,jos valmistaja ilmoittaa hiukkaspästö määrän. Todellinen päästömäärä riippuu siitä kuinka paljon autoa käytetään,olen aivan varma siitä,että ajosuoritteeni vuodessa on noin 12000km. On paljon vähemmän päästöjä mistä nyt maksan. Johan nyt järki kertoo esim. 30000 km ,on enemmän myös päästöjä.
Eli tämä kirjoitus on polku siihen, että vähemmän ajavat maksavat osan myös paljon ajavien päästöistä!
Tuo koko päästövero ,joksi sitä kutsun pitäisi nykyisin määritellä uusiksi.- Anonyymi
Käyttövoimavero on puhtaasti tasa-arvoasia: sillä tasataan dieselin pienempi verotus bensaan nähden. Dieseliä verotetaan vähemmän kuin bensaa koska näin halutaan tukea kuljetusalaa. Jotta tuo tuki ei perusteettomasti valuisi diesel-henkilöautoille, niistä pitää maksaa käyttövoimaveroa!
Käyttövoimaverolla ei ole mitään tekemistä bensan ja dieselin hintojen kanssa! Diesel tulee jatkossa olemaan selvästi kalliimpaa kuin bensa (kun dieseliä ei enää joulukuun jälkeen tuoda Venäjältä).
Jos käyttövoimavero poistettaisiin ilman, että samalla dieselin verotus korotettaisiin samaksi bensan kanssa (25-30 c/l lisää dieselin pumppuhintaan), se olisi tukea bensa-autoiljoilta diesel-henkilöautoilijoille, eli autoilun epätasa-arvoistamista! Näin tuskin tapahtuu. - Anonyymi
Eikä käyttövoimavero ole mitenkään kiinni siitä, jatko sillä autolla, vai seisooko se paikallaan. Se on puhtaasti vero, jota maksetaan auton virallisten päästöjen mukaan suoran kaavan mukaan ajoneuvoveron lisäksi. Maksettavat polttoaineverot muuttuvat käytön mukaan, nämä eivät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä käyttövoimavero ole mitenkään kiinni siitä, jatko sillä autolla, vai seisooko se paikallaan. Se on puhtaasti vero, jota maksetaan auton virallisten päästöjen mukaan suoran kaavan mukaan ajoneuvoveron lisäksi. Maksettavat polttoaineverot muuttuvat käytön mukaan, nämä eivät.
Aivan, eli käyttövoimavero kannattaisikin siirtää dieselin hintaan, jolloin jokainen voi itse päättää kuinka paljon veroja maksaa = kuinka paljon ajaa ja kuinka paljon kuluttavalla autolla.
Nyt vähän ajavat ja kuluttavat diesel-autoiljat maksavat osan paljon kuluttavien veroista, koska käyttövoimavero lasketaan keskimääräisen ajo/kulutusprofiilin mukaisesti. Typeriä huijataan!
Kuljetusalan tuki voitaisiin hoitaa ammattidieselillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978