Kun mietin millainen auto olisi täydellinen omiin tarpeisiini, se olisi kaksipaikkainen pikkuauto isolla tavaratilalla. Siis niin kuin Kia Picanto, Hyundai i10, Toyota Yaris, Citroen C1 tai Ford Fiesta, jossa olisi etupenkit ja koko loppuosa olisi tavaratilaa.
Pikkuautoja kutsutaan kauppakasseiksi. Ei kukaan kutsu niitä miehistönkuljetusvaunuiksi. Ja kuitenkin niiden oleellinen ominaisuus tuntuu olevan saada pieneen tilaan farmariautollinen ihmisiä. Itse en perheettömänä kaipaa tilaa viidelle henkilölle (tai siis "viidelle henkilölle" koska eihän niihin oikeasti mahdu viittä) ja kaupunkilaisena ja kaupungissa ajavana on auton suorituskykykin sivuseikka. Vähän kuluttava ja huolto- sekä käyttökustannuksiltaan edullinen pikkumylly on mitä mainioin vaihtoehto.
Sen sijaan pitkänä ihmisenä haluaisin mieluusti vähän enemmän säätömahdollisuuksia etupenkkeihin, joiden tilat on pitänyt uhrata jotta siellä takana voisi näennäisesti joku max 170 cm pitkä matkustaa. Lisäksi aina silloin tällöin kaipaan kuljetustilaa. En nyt tietenkään tarkoita, että pikkuautoon pitäisi saada lattiasta kattoon kaljalaatikoita, koska eihän sitä jousituskaan kestä eikä se ole pakettiauto, mutta että voisi käydä ikeasta ostamassa julistekehyksen tai jonkun laatikkoon pakatun pöydän (~30 kg) ja se laatikko mahtuisi autoon.
Autoihin pitäisi ilman muuta saada vakiona toimitusvaihtoehdoksi pakettiautomalli, jossa takapenkkiä ei olisi ja sen tilalla olisi kunnon kuljetustila ja lisä-äänieristykset.
Markkinoilta puuttuu oleellinen automalli
25
410
Vastaukset
- niitä.ainakin.oli
Eikö ainakin aiemmin esim. Ford Fiestasta ollut Van malli eli ilmeisesti juuri kuvailemasi pikkupakettiauto. Opelilla oli joskus Corsa ja Kadett Combo, pikkupaku oikein korotetulla katolla.
- kdfkld
Korotettu katto on ruma. Ja ainakin Kadett Combo oli ihan selvä pakettiauto kuten Volkswagen Caddy tai vaikka Dacia Dokker nykyään. Siis ei mikään helposti parkeerattava pikkuauto.
- 634733
Täydellinen auto olisi Mazdan/Toyotan tekniikan vähävikaisuus yhdistettynä vaikka Volvon ruostesuojaukseen. Ihme kun näitä kahta ominaisuutta ei saada samaan autoon. Ei edes kalliissa euro-"premiumeissa" päästä japsien vähävikaisuustasolle.
Voi olla toki ihan tietoinenkin strategia, Mazda luotettavuus ja Volvon ruostesuojaus saisi aikaan melkoisen ikiliikkujan eikä uusia autoja enää ostettaisi.- lkmdfdmf
Varaosakauppa kannattaa. Mersulla tiedetään, että ostaja on valmis käyttämään rahaa huoltoihin eikä se ole mikään ongelma. Säännöllisesti huollettu premium on "ikiliikkuja" siinä mielessä, että niillä ajetaan helposti se 500 000 kilometriä, joka monelle riittää koko elämän ajaksi. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun huoltoihin ei enää haluta käyttää rahaa.
- Milloinvalmiiksi
lkmdfdmf kirjoitti:
Varaosakauppa kannattaa. Mersulla tiedetään, että ostaja on valmis käyttämään rahaa huoltoihin eikä se ole mikään ongelma. Säännöllisesti huollettu premium on "ikiliikkuja" siinä mielessä, että niillä ajetaan helposti se 500 000 kilometriä, joka monelle riittää koko elämän ajaksi. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun huoltoihin ei enää haluta käyttää rahaa.
Taitavat jatkaa Mersun valmistusta jokaisen huollon yhteydessä.
- Toyotalla
Ainakin pitkä kaverini kehui uutta Yarista, että siinä sai todella hyvän ajoasennon. Ison tavaratilanhan saat kun kaadat takapenkin.
- kmdlkdfm
Parempi olisi kun takapenkkiä ei tarvitsisi kaataa. Usein kuski kyllä saa hyvän ajoasennon, mutta sen jälkeen siellä takana ei mahdu yksikään teini-iän saavuttanut olemaan.
- MyyjäMiljonääri
Taitaa vaan köyhällä mäystillä puuttua rahat. Persaukisille ei myydä mitään, nauretaan ulos liikkeestä!
- tulimieleen
Dacia Dokker van.
- kdfkjfn
Ei ole ihan pikkuauton kokoinen tai oloinen. Kyllähän markkinoilta pakettiautoja löytyy, mutta ei juuri kaksipaikkaisia pikkuautoja. Smart on taas turhan pieni eli siinä on ajateltu, että kun matkustajia menee vain kaksi, niin eihän heidän ikinä tarvitse golf-bagejäkään kuljettaa. Logiikka se on siinäkin.
- E220_CDI
Johtuuko aloittajan ongelma auton kokoluokasta vai hintaluokasta? Meillä sama havainto, että lyhytkasvuinen kuski ei löydä mieleistään halvoista pikkuautoista, joiden ohjaamo suunnitellaan vain keskimääräiselle kuskille isot miehet ja pienet naiset täysin unohtaen.
Eikö Volvo V40, BMW 2 sarjasta tai Mercedes B sarjasta löydy riittäviä tiloja? Sekä BMW:n että Mersun tila-autonpentu tehdään pikkuauton akselivälille, korkeus riittää pitkäselkäisellekin ja silti tavaratilaa on penkit kaadettuna ainakin se mitä pidemmässä keskiluokan perhefarkussa. Seat Atecassa on sama konsepti.
Ehkä Prius plussaa lukuunottamatta Japanilaiset joutuu unohtaa, jos tila ratkaisee. Japanilaisilla on yleensä jokaisen kokoluokan ahtaimmat ja vähiten säätövaroja tarjoavat mallit.- klsmdlmsd
Enemmän kyse on periaatteesta. Viimeiset 20 vuotta olen tätä ajatellut ja sinä aikana on niin omien autojen taso kuin palkkatulotkin vaihdelleet paljon.
- pikku-paku
Onhan olemassa esim. Fiorino (Fiat) ja pikku Kangoo tai pösö partner mitkä on pieniä ja kuluttaa vain saman verran kuin pieni henkilöauto.
- lmdfldfm
Kaikki ovat pakettiautoja. Se on eri asia. Ajo-ominaisuudet ovat yleensä huonot ja ulkonäkö on ruma.
- tänne_kans
> kuluttaa vain saman verran kuin pieni henkilöauto.
Eli 9-10 litraa sataselle, kun moottoritielle lähdetään!
Eikä tämä ole mikään vitsi, asian voi tarkistaa autolehdistä. Kevyt ja pienellä koneella varustettu pikkuauto on taloudellinen kaupungissa, mutta moottoritiellä bensaa menee hurjasti, koska
- kantti kertaa kantti korin ilmanvastuskerroin on kehno
- otsapintaa on korkeassa autossa paljon, eihän nykyiset pikkuautotkaan enää kovin kapeita ole, joten nämä "poraavat ilmakehään" jopa isomman reijän kuin joku D-segmentin sedan tai farkkua
- iso otsapinta x iso ilmanvastuskerroin = iso kulutus yli 80 nopeuksissa
- pientä moottoria joutuu rääkkäämään kovilla kierroksilla (lyhyet välitykset, vähän pakostikin teho ei matalilla kierroksilla riitä ilmanvastuksen voittamiseen)
- huojakat ajo-ominaisuudet, korkeus lisää sivutuuliherkkyyttä, lyhyt akseliväli... ajo tuulisella säällä ja talviliukkailla voi olla hyvinkin rasittavaa
Jooeikiitos.
Nimim. täällä kanssa yksi, joka saattaisi olla kiinnostunut 2 paikkaisesta ja isolla tavaratilalla varustetusta, mutta ulkomitoiltaan nomi C-segmentin töpöperän kokoisesta autosta.
Nämä pikkuautosta muokatut pakettiautot (iso laatikko perseessä) eikä pienet tila-autot kelpaa. Mokomat ovat aika kalliitakin, vaikka varustelu olisi ihan karvalakki (sisällä paljasta peltipintaa jne.)
- uusi_poloilija
Henkilöautomallilla ajavana tulee mieleen Volkswagen Polo Van, jonka saa sekä bensa- että dieselkoneella. Itse olen tasan keskimittainen suomalaismies (181 cm), ja mahdun hyvin istumaan, kun säädän kuskin penkin alimpaan asentoon.
Kun pakumallissa takaselkänojaa ja hattuhyllyä ei ole, varmaankin takapyörien ääni kuuluu enemmän. Toisaalta rengasmelua vastaan voi tapella valitsemalla kapeat renkaat (Trendlinessä 175 mm) ja hiljaisen rengasmallin.
http://www.volkswagen-hyotyautot.fi/fi/mallisto/polo-van/Polo-Van.html- knlfdkldnf
Herra-jumala! Sellainen auto siis on olemassa. Täytyy myöntää, että tuli yllätyksenä. Saattaa myös olla, että menee hankintaan tänä vuonna.
-AP - Pooooolo
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/volkswagen-polo-van-1.2-tdi-pakettiauto-kun-tilaa-ei-tarvita-paljoa/
Näppärä peli näyttäisi olevan. - uusi_poloilija
knlfdkldnf kirjoitti:
Herra-jumala! Sellainen auto siis on olemassa. Täytyy myöntää, että tuli yllätyksenä. Saattaa myös olla, että menee hankintaan tänä vuonna.
-APNykyinen Polo-malli valittiin Vuoden Autoksi jo vuonna 2010, joten uuden sukupolven auto tulee todennäköisesti pian. Henkilömallien valikoima on jo supistunut kuuteen versioon, minkä tulkitsen ennakoivan uuden Polon tuloa.
Vanha malli myytäneen siinä kohtaa alennuksilla (tai varustelisäyksien / veloituksettomien huoltosopimusten kanssa) pois, ja silloin onkin hyvä olla valmiina ostamaan. Uusi 6. sukupolven malli saattaa tosin olla nykyistä tilavampi, mikä voi olla aloittajalle parempi valinta.
Kilpailijoitakin on, esimerkiksi Ford Fiesta Van. http://www.ford.fi/Hyotyajoneuvot/FiestaVan Koeajoin viime vuonna sen henkilömallin, joka oli hiukan Poloa meluisampi. Johtui ehkä leveämmistä 195-millisistä 15 tuuman renkaista, jotka ilmeisesti tekivät myös jousituksesta pintakovemman. Vanin rengastuksesta en sitten tiedä. Asiallinen vaihtoehto silti tämäkin, kannattaa kokeilla.
Fordin sivuilla bensamallin Van-hinta on lähes euron tarkkuudella sama kuin Polon. Silloin vain ilmastointi, sivuturvatyyny ja matkustajan turvatyyny jäävät Fiestan lisävarusteista ruksimatta: Polo Trendlinessä ne ovat vakiona. Toisaalta ne lopullliset hinnathan selviävät vasta myyjän kanssa ;-) - uusi_poloilija
Pooooolo kirjoitti:
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/volkswagen-polo-van-1.2-tdi-pakettiauto-kun-tilaa-ei-tarvita-paljoa/
Näppärä peli näyttäisi olevan.Tjoo, tuossa linkin takana on se faceliftiä edeltävä malli, joka poistui v. 2014. Jutun kuvista näkee eroina mm. ohjauspyörän, jonka alareunaa ei ole viistottu, vanhan istuinverhoilun, vanhat koristekapselit, auton perässä ei ole heijastimia alanurkissa, ja kojelaudassa on matala keskinäyttö.
- Kotihuolto
Toinen oleellinen malli olisi kotona huollettava.
Puuttuu markkinoilta?- itse-huollan
Miltä osin et voisi huoltaa esim. uutta Toyotaa kotona?
- Yksinkertaista
Irroitettavat takapenkit on keksitty jo vuosia sitten.Löytyneekö pikkuautoista? Henkilökuljetusta varten penkit takaisin tarvittaessa.Tilaa löytyy kaikelle kuljetettavalle mikä mahtuu takaluukussa sisään.
- Skooooda
Skoda Fabia Combi? Poistatat takapenkin ja rekisteröit sen pakettiautoksi?
- sefefes
Saahan monessa viistoperässä ja farmarissa takapenkit kaadettua tasaiseksi, varmasti sen takia ei ole olemassa mitään erityisiä kuljetusmalleja peruskuluttajille. Itsellä esim mazda6 viistoperä ja siinä saa takapenkit tasaiseksi, mahtuu helposti vaikka iso keittiönpöytä jollaisen ostin tuossa talvella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741