Opetushallitus on julkaissut oppaan vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn.
Opetushallituksen tuore julkaisu “Rakentavaa vuorovaikutusta – demokraattisen osallisuuden vahvistaminen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisy” on tarkoitettu koulujen opetuksessa käytettäväksi oppaaksi.
Kirjasen esipuheen mukaan “maailma on suurten muutosten keskellä”:
“Ihmiset ovat liikkeellä siinä määrin, että puhutaan uusista kansainvaelluksista.”
“Kansainvälinen terrorismi on jatkuva huolenaihe Euroopassakin.”
Tässä ympäristössä Opetushallitus on huolissaan rasismista, johon lääkkeeksi tarjotaan suvaitsevaisuutta:
“Vihapuhe, rasismi ja jopa väkivaltainen ääriliikehdintä on lisääntynyt eri puolilla Eurooppaa ja myös Suomessa.”
“Koulun tehtävä on opettaa demokraattisen kansalaisuuden keskeisiä osaamistekijöitä, kuten avointa mieltä, uteliaisuutta, halua ymmärtää toista, suvaitsevaisuutta sekä demokraattisen väittelyn ja rauhanomaisen konfliktinratkaisun taitoja. Kriittisen ajattelun taidot ovat keskeisiä.”
Verkkojulkaisu sisältää kotimaisia asiantuntija-artikkeleita, linkkejä lähdeaineistoihin ja hyviin käytänteisiin sekä käännösmateriaalia Euroopan neuvoston ja Unescon tuottamista oppaista.
Oppaassa otetaan esille muun muassa “tasapuolisuusharha”. Aidossa Orwellin hengessä opas korostaa, että toiset mielipiteet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset:
Eräs myyteistä on, että mielipiteissä olisi kyse “pelkistä makuasioista”. Toisin sanoen oletetaan, ettei olisi mitään keinoa laittaa mielipiteitä paremmuusjärjestykseen tai että objektiivisuuden nimissä tulisi aina ottaa mielipiteen oletettu ”vastapuoli” yhtä vakavasti ja samalla painoarvolla.
Myytti on erityisen haitallinen johtaessaan vääristyneisiin tasapuolisuusharhoihin tai kuvitelmaan, että olettamalla kaksi ”ääripäätä” voimme löytää näiden välistä jonkinlaisen ”totuuden”.
Esimerkiksi olettamalla ”ääripäiksi” väkivaltaiset rasistit ja tavalliset, ihmisoikeuksista ja lain noudattamisesta huolestuneet ihmiset, harhainen ”kultainen keskitie” sijoittuisi jonnekin vain lievästi väkivaltaisen rasismin kohdalle.
Oppaan tekijät ovat Satu Elo, Kristina Kaihari, Paula Mattila ja Leena Nissilä. Julkaisulle on tulossa jatko-osa myöhemmin keväällä.
Lisää aivopesua kouluihin
63
631
Vastaukset
Mistä kopsattu?
Opetushallituksen julkaisu kuulostaa asialliselta matskulta.
Totta kai tietoon ja tosiasioihin perustuva kannanotto on ja sen pitää olla arvokkaampi kuin tietämättömyyteen ja luuloihin perustuva, eikä siinä ole mitään orwellilaista. Jos näin ei olisi ollut jo hyvän aikaa, tärkein matkustustapamme olisi yhä kävely ja kuolisimme kolmekymppisinä..- kerroRäyhis
Kenelle on etu, että Eurooppa islamisoituu?
kerroRäyhis kirjoitti:
Kenelle on etu, että Eurooppa islamisoituu?
Oletkos Räyhis oikeasti edes käynyt ulkomailla?
Tämä on vähintään yhtä asiallinen kysymys tähän kuin omasikin oli.
Mistä tuon avauksen kopsasit?- kerroRäyhis
RepeRuutikallo kirjoitti:
Mistä tuon avauksen kopsasit?Etkö osaa vastata kysymykseeni, Räyhis?
kerroRäyhis kirjoitti:
Etkö osaa vastata kysymykseeni, Räyhis?
Järjestyshän olis siis se, että minä kysyin ensin, että mistä oli kopsattu. Sitten voit kysellä asiattomia ja vaatia vastauksia, kunhan siihen vastaat, Räyhis.
- kerroRäyhis
Järjestyshän olis siis se, että minä kysyin ensin, että mistä oli kopsattu. Sitten voit kysellä asiattomia ja vaatia vastauksia, kunhan siihen vastaat, Räyhis.
Selvä, et osaa taaskaan vastata Räyhis Korkkiruuvi!
Mistä tuon avauksen kopsasit?Eihän nämä pelkurit uskalla minnekkään ulkomaille matkustaa. Ja muslimeista nämä eivät tiedä yhtään mitään, mutta ennakkoluuloja löytyy senkin edestä.
Ei.luotu kirjoitti:
Eihän nämä pelkurit uskalla minnekkään ulkomaille matkustaa. Ja muslimeista nämä eivät tiedä yhtään mitään, mutta ennakkoluuloja löytyy senkin edestä.
Juurikin niin. Opetushallitus on oikeilla jäljillä. Jyrkkä vastakkainasettelu on ollut usein konfliktien alkujuuri.
- faktaa.riittää
Ei.luotu kirjoitti:
Eihän nämä pelkurit uskalla minnekkään ulkomaille matkustaa. Ja muslimeista nämä eivät tiedä yhtään mitään, mutta ennakkoluuloja löytyy senkin edestä.
Se että sinä vajakki et ole käynyt ulkomailla, ei kerro mitään. Itse olen käynyt noin 50 maassa ja kokemukseni muslimeista ovat pelkästään kielteisiä.
Tässä hieman faktaa muslimeista:
http://www.news.com.au/finance/economy/world-economy/cologne-is-every-day-europes-rape-epidemic/news-story/e2e618e17ad4400b5ed65045e65e141d
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/sweden-and-denmark-have-highest-number-of-sexual-assaults-in-europe-a6800901.html
https://www.thereligionofpeace.com/attacks/europe-attacks.aspx
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Islam on suurinta saastaa mitä maa päällään kantaa. - TotuusSattuu
faktaa.riittää kirjoitti:
Se että sinä vajakki et ole käynyt ulkomailla, ei kerro mitään. Itse olen käynyt noin 50 maassa ja kokemukseni muslimeista ovat pelkästään kielteisiä.
http://www.news.com.au/finance/economy/world-economy/cologne-is-every-day-europes-rape-epidemic/news-story/e2e618e17ad4400b5ed65045e65e141d
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/sweden-and-denmark-have-highest-number-of-sexual-assaults-in-europe-a6800901.html
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Islam on suurinta saastaa mitä maa päällään kantaa.No sinulla on kyllä mennyt matkustelu täysin hukkaan. Jos noinkin laajat kokemuksesi yhdestä ihmisryhmästä ovat 100% kielteisiä niin sitä syytä on hyvä hakea ihan peiliin katsomalla.
"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" tietää jo vanha suomalainen sanalaskukin. - kerro.toki
TotuusSattuu kirjoitti:
No sinulla on kyllä mennyt matkustelu täysin hukkaan. Jos noinkin laajat kokemuksesi yhdestä ihmisryhmästä ovat 100% kielteisiä niin sitä syytä on hyvä hakea ihan peiliin katsomalla.
"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" tietää jo vanha suomalainen sanalaskukin.Miksei muslimeiden pidä katsoa peiliin, jos syy on heidän käytöksessään?
kerro.toki kirjoitti:
Miksei muslimeiden pidä katsoa peiliin, jos syy on heidän käytöksessään?
Itse olen ollut suunnilleen vuodesta 1992 jollakin tavoin muslimien elämää nähneenä, eikä vielä ole tullut vastaa mitään epämiellyttävää.
Pahimmalta tuntui se, kun miehet rukoilivat ruokatauolla Mekan suuntaan polvillaan metsän reunassa. Siihenkin kyllä totuin. Kokonaisuutena kun tässäkin kaupungissa asuu ihmisiä 100 maasta, niin ollaan kautta maailman suunnilleen samanlaisia ihmisiä.- hienoa.tietää
torre12 kirjoitti:
Itse olen ollut suunnilleen vuodesta 1992 jollakin tavoin muslimien elämää nähneenä, eikä vielä ole tullut vastaa mitään epämiellyttävää.
Pahimmalta tuntui se, kun miehet rukoilivat ruokatauolla Mekan suuntaan polvillaan metsän reunassa. Siihenkin kyllä totuin. Kokonaisuutena kun tässäkin kaupungissa asuu ihmisiä 100 maasta, niin ollaan kautta maailman suunnilleen samanlaisia ihmisiä.Ajattelet siis natseista myös samalla tavalla? Hienoa tietää mitä päässäsi liikkuu.
- torre11
hienoa.tietää kirjoitti:
Ajattelet siis natseista myös samalla tavalla? Hienoa tietää mitä päässäsi liikkuu.
No, natseja olen nähnyt vain telkkarista. Ei hyvältä näytä se. On eri asia kuulua ääriliikkeisiin, joissa on rikollisia piirteitä.
Muslimeja olen nähnyt omin silmin, sekä hinduja, kiinalaisia, kaikkea mahdollista. Me olemme ihan tavallisia ihmisiä. Rikolliset ovat sitten asia erikseen, mutta heitäkin on kaikissa kansakunnissa, joten sekin kuuluu ihmisyyteen. - tässä.faktaa
torre11 kirjoitti:
No, natseja olen nähnyt vain telkkarista. Ei hyvältä näytä se. On eri asia kuulua ääriliikkeisiin, joissa on rikollisia piirteitä.
Muslimeja olen nähnyt omin silmin, sekä hinduja, kiinalaisia, kaikkea mahdollista. Me olemme ihan tavallisia ihmisiä. Rikolliset ovat sitten asia erikseen, mutta heitäkin on kaikissa kansakunnissa, joten sekin kuuluu ihmisyyteen.Islam on ääriliike, jossa on rikollisia piirteitä. Oikeastaan Islam on aivan yhtä sairas poliittinen ideologia kuin natsismi, erona on ainoastaan se, että Islam on verhottu uskonnon kaapuun.
Kysymys kuuluukin, hyväksyisit siis natsismin jos se olisi uskonto? tässä.faktaa kirjoitti:
Islam on ääriliike, jossa on rikollisia piirteitä. Oikeastaan Islam on aivan yhtä sairas poliittinen ideologia kuin natsismi, erona on ainoastaan se, että Islam on verhottu uskonnon kaapuun.
Kysymys kuuluukin, hyväksyisit siis natsismin jos se olisi uskonto?No, jos niin katsotaan, niin onhan kristinuskokin ollut aivan sairas ideologia, jossa suomalaisetlin on pakotettu menemään kirkonmenoihin. Rikollista vapaudenriistoa.
Uskonnonvapaus kuuluu asioihin, jonka hyväksyn. Vaikka pidänkin uskovia sairaina, niin tehkööt alttareita kotiina Buddhalle, hypätköön Gangesiin, rukoilkoon Mekkaan päin viisi kertaa päivässä, odottakoon Jeesusta. Minkä minä sille mahdan.
Natsismia ei voi tähän verrata: sen tekoja on mahdoton hyväksyä.- OletMielipuoli
torre12 kirjoitti:
No, jos niin katsotaan, niin onhan kristinuskokin ollut aivan sairas ideologia, jossa suomalaisetlin on pakotettu menemään kirkonmenoihin. Rikollista vapaudenriistoa.
Uskonnonvapaus kuuluu asioihin, jonka hyväksyn. Vaikka pidänkin uskovia sairaina, niin tehkööt alttareita kotiina Buddhalle, hypätköön Gangesiin, rukoilkoon Mekkaan päin viisi kertaa päivässä, odottakoon Jeesusta. Minkä minä sille mahdan.
Natsismia ei voi tähän verrata: sen tekoja on mahdoton hyväksyä.Islamin tekoja on myös mahdoton hyväksyä, mutta sinä sekopää hyväksyt. Mutta toisaalta, sinähän oletkin mielisairas.
- OletMielipuoli
torre12 kirjoitti:
No, jos niin katsotaan, niin onhan kristinuskokin ollut aivan sairas ideologia, jossa suomalaisetlin on pakotettu menemään kirkonmenoihin. Rikollista vapaudenriistoa.
Natsismia ei voi tähän verrata: sen tekoja on mahdoton hyväksyä.Isis edustaa Islamia puhtaimmillaan. Sinä hyväksyt muslimeiden terroriteot, muttat natsismia. Tässä on ristiriita, toki selitettävissä sillä, että olet aivopesty ja mielisairas sekopää.
- lapsenlisät
TotuusSattuu kirjoitti:
No sinulla on kyllä mennyt matkustelu täysin hukkaan. Jos noinkin laajat kokemuksesi yhdestä ihmisryhmästä ovat 100% kielteisiä niin sitä syytä on hyvä hakea ihan peiliin katsomalla.
"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" tietää jo vanha suomalainen sanalaskukin.No kerroppa mitä HYVÄÄ islam on saanut aikaan niin meillä, kuin euroopassa?
Jossakin oliko Espoossa valittiin 7 lapsen yksinhuoltaja valtuustoon. Kerroppa miksi hän on 7 lapsen yksinhuoltaja, jos lapset ovat samalle isälle? faktaa.riittää kirjoitti:
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Islam on suurinta saastaa mitä maa päällään kantaa.>Islam on suurinta saastaa mitä maa päällään kantaa.
Patmoslaisuus on sille kyllä kova kilpailija. Tai olisi, ellei porukka olisi mikroskooppinen kooltaan.
Veikkaan että maailman muslimeissa on hyviä tyyppejä miljoona kertaa sen verran kuin Patmoksessa. Tosin en usko, että jälkimmäisessä on sellaisia lainkaan. Ei normaali kunnon ihminen voi juosta minkään Mellerin perässä, se on ihan selvä asia.lapsenlisät kirjoitti:
No kerroppa mitä HYVÄÄ islam on saanut aikaan niin meillä, kuin euroopassa?
Jossakin oliko Espoossa valittiin 7 lapsen yksinhuoltaja valtuustoon. Kerroppa miksi hän on 7 lapsen yksinhuoltaja, jos lapset ovat samalle isälle?>Kerroppa miksi hän on 7 lapsen yksinhuoltaja, jos lapset ovat samalle isälle?
Mikset kysy häneltä itseltään? Pelottaako? Me Suomen armeijan reserviläiset suojelemme sinua kyllä, älä pelkää.tässä.faktaa kirjoitti:
Islam on ääriliike, jossa on rikollisia piirteitä. Oikeastaan Islam on aivan yhtä sairas poliittinen ideologia kuin natsismi, erona on ainoastaan se, että Islam on verhottu uskonnon kaapuun.
Kysymys kuuluukin, hyväksyisit siis natsismin jos se olisi uskonto?>Kysymys kuuluukin, hyväksyisit siis natsismin jos se olisi uskonto?
Natsismihan oli uskonto, joka vain verhottiin ideologian kaapuun.kerro.toki kirjoitti:
Miksei muslimeiden pidä katsoa peiliin, jos syy on heidän käytöksessään?
>Miksei muslimeiden pidä katsoa peiliin, jos syy on heidän käytöksessään?
Tuota noin, täällä on kaikilla jo sen vankka kuva sinun käytöksestäsi, että on todella vaikea kuvitella että kovinkaan monen muslimin käytös olla törkeämpi.- avioliittosuhdelukumäärä
OletMielipuoli kirjoitti:
Islamin tekoja on myös mahdoton hyväksyä, mutta sinä sekopää hyväksyt. Mutta toisaalta, sinähän oletkin mielisairas.
Ovatko sinun uskonsuuntauksessasi psyykkisesti tms. sairaat ali- tai epäihmisiä tai eläimiä, kun päivittäin solvaat lähes kaikkia muita mielisairaiksi?
avioliittosuhdelukumäärä kirjoitti:
Ovatko sinun uskonsuuntauksessasi psyykkisesti tms. sairaat ali- tai epäihmisiä tai eläimiä, kun päivittäin solvaat lähes kaikkia muita mielisairaiksi?
Ehkä tässä on takana se, että kun Räyhis itse horjuu erittäin lähellä mielenvikaisuutta, se kammottaa häntä niin hirveästi, että omassa pelossa se otetaan sitten lyömäaseeksi ja leimakirveeksi. Toivotaan, että susi ei tule omaan lampotarhaan, kun sitä tarpeeksi manaa muiden laitumille.
- nyfiken_gul
faktaa.riittää kirjoitti:
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Islam on suurinta saastaa mitä maa päällään kantaa."Itse olen käynyt noin 50 maassa ja kokemukseni muslimeista ovat pelkästään kielteisiä."
Kerropa noita kokemuksia, maa ja kaupunki mukaan. Tack så fantastiskt mycket!!! - vasara.ja.nauloja
Ehkä tässä on takana se, että kun Räyhis itse horjuu erittäin lähellä mielenvikaisuutta, se kammottaa häntä niin hirveästi, että omassa pelossa se otetaan sitten lyömäaseeksi ja leimakirveeksi. Toivotaan, että susi ei tule omaan lampotarhaan, kun sitä tarpeeksi manaa muiden laitumille.
Noinhan se homouskin kammottaa eniten, jos pelkää omaa taipumustaan.
Isis edustaa Islamia puhtaimmillaan. Sinä hyväksyt muslimeiden terroriteot, muttat natsismia. Tässä on ristiriita, toki selitettävissä sillä, että olet aivopesty ja mielisairas sekopää.
Kerro nyt jo vihdoinkin, että koska ja missä olen hyväksynyt muslimien terroriteot.
Ja jos ISIS edustaa islamia puhtaimmillaan, niin varsin likaista on ollut islamin piirissä 1404 vuotta. Puuttui ISIS.- HimoitsetPertsaa
torre12 kirjoitti:
Kerro nyt jo vihdoinkin, että koska ja missä olen hyväksynyt muslimien terroriteot.
Ja jos ISIS edustaa islamia puhtaimmillaan, niin varsin likaista on ollut islamin piirissä 1404 vuotta. Puuttui ISIS.Miksi himoitset Pertsaa?
HimoitsetPertsaa kirjoitti:
Miksi himoitset Pertsaa?
Vastaa itse kun kerran olet asiasta noinkin tietoinen ja kyselet koko ajan. Minä itse en tiedä tästä keksinnöstäsi yhtään mitään.
- HimoitsetPertsaa
torre12 kirjoitti:
Vastaa itse kun kerran olet asiasta noinkin tietoinen ja kyselet koko ajan. Minä itse en tiedä tästä keksinnöstäsi yhtään mitään.
Kerroit pitäväsi Pertsaa kauniina miehenä. Oletko rakastunut häneen?
Kerroit pitäväsi Pertsaa kauniina miehenä. Oletko rakastunut häneen?
Olet kyllä takuulla tämän palstan huonoin lukija sekä sekopäisin. Mutta sinäkin kaikkine hulluuksinesi mahdut joukkoon ihmisten.
- HimoitsetPertsaa
torre12 kirjoitti:
Olet kyllä takuulla tämän palstan huonoin lukija sekä sekopäisin. Mutta sinäkin kaikkine hulluuksinesi mahdut joukkoon ihmisten.
Hienoa että näet Pertsan kauneuden.
Hienoa että näet Pertsan kauneuden.
Et saa minua sanomaan perstan etkä kenenkään muunkaan ulkonäöstä mitään. Olen sanonut vain omaa miestäni komeaksi.
- HimoitsetPertsaa
torre12 kirjoitti:
Et saa minua sanomaan perstan etkä kenenkään muunkaan ulkonäöstä mitään. Olen sanonut vain omaa miestäni komeaksi.
Kuka on persta? Hienoa, että näet Pertsan kauneuden. Rakkaudellasi häntä kohtaan on ihmeellinen voima,
Kuka on persta? Hienoa, että näet Pertsan kauneuden. Rakkaudellasi häntä kohtaan on ihmeellinen voima,
Puhun siitä, joka on täällä pertsa2012. Ymmärrä lyhennykseni.
Sinulla on joku mania/pakkomielle pohtia toisten asioita. Vaikutat erittäin sairaalta. Tai sitten olet pelkkä pelle, jolla ei ole tälle maailmalle mitään annettavaa.- OletMielipuoli
torre12 kirjoitti:
Puhun siitä, joka on täällä pertsa2012. Ymmärrä lyhennykseni.
Sinulla on joku mania/pakkomielle pohtia toisten asioita. Vaikutat erittäin sairaalta. Tai sitten olet pelkkä pelle, jolla ei ole tälle maailmalle mitään annettavaa.Sinä olet mielisairas, hakeudu hoitoon.
Sinä olet mielisairas, hakeudu hoitoon.
Olet oikeassa! Siis jos sanoit tuon peiliin, Räyhis.
- vai_poistetaanko
Kuka on kirjoittaja, mistä kopioitu???
Tarkoittanet tätä http://oph.fi/julkaisut/2017/rakentavaa_vuorovaikutusta
Oletko kenties lukenut koko oppaan ?
Ajattelin vaan kun ei tuosta lyhyestä "avauksesta" löydy mitään ihmeellistä tai asiatonta. Tottahan tuo on vihapuhe on perseestä ;) Ja kriittisyys ja avoin viha ovat edelleen kaksi eri asiaa.No koska se ei ole koskaan minun nickkini ollutkaan .
Lupaan syödä painoni paskaa jos toisin kykenet todistamaan ja tuo ei ole ihan vähän.nähty.on kirjoitti:
No koska se ei ole koskaan minun nickkini ollutkaan .
Lupaan syödä painoni paskaa jos toisin kykenet todistamaan ja tuo ei ole ihan vähän.Tämä hörhö nyt väittää mitä sattuu eikä uskalla muuta kun irvistellä puskista sattumanikeillä ettei kukaan pääse käsiksi omansa profiiliin saloihin. Raukka mikä raukka.
sage8 kirjoitti:
Tämä hörhö nyt väittää mitä sattuu eikä uskalla muuta kun irvistellä puskista sattumanikeillä ettei kukaan pääse käsiksi omansa profiiliin saloihin. Raukka mikä raukka.
Jep. Tuo munaton jatkuva pään aukominen on lähinnä rasittavaa.
En tiedä, millaista maailmaa oikein toivovat nuo muutamat uskovaisinä esiintyvät ressukat. Heidän käsityksensä ilmeisesti on se, että ongelmiin auttaa vastakkainasettelun lisääminen.InhottavaRealisti kirjoitti:
Jep. Tuo munaton jatkuva pään aukominen on lähinnä rasittavaa.
En tiedä, millaista maailmaa oikein toivovat nuo muutamat uskovaisinä esiintyvät ressukat. Heidän käsityksensä ilmeisesti on se, että ongelmiin auttaa vastakkainasettelun lisääminen.>Heidän käsityksensä ilmeisesti on se, että ongelmiin auttaa vastakkainasettelun lisääminen.
Sehän on hyvässä sopusoinnussa heidän yleisen dualisminsa kanssa. Koska kaikki on joko hyvää tai pahaa minkään olematta kohtuullista tai siltä väliltä, on asianmukaista jyrkentää asetelmia ja siten havainnollistaa asioita meille Jumalan hylkäämille harmaasävyjen näkijöille.RepeRuutikallo kirjoitti:
>Heidän käsityksensä ilmeisesti on se, että ongelmiin auttaa vastakkainasettelun lisääminen.
Sehän on hyvässä sopusoinnussa heidän yleisen dualisminsa kanssa. Koska kaikki on joko hyvää tai pahaa minkään olematta kohtuullista tai siltä väliltä, on asianmukaista jyrkentää asetelmia ja siten havainnollistaa asioita meille Jumalan hylkäämille harmaasävyjen näkijöille.Näinhän se on. Jotenkin on hirveää ajatella sitä vaihtoehtoa, että joku näistä ihmisistä ehkä on vakavissaan.
InhottavaRealisti kirjoitti:
Näinhän se on. Jotenkin on hirveää ajatella sitä vaihtoehtoa, että joku näistä ihmisistä ehkä on vakavissaan.
Ei sitä ikinä tiedä, saattavat ottaa ihan tosissaankin ;)
InhottavaRealisti kirjoitti:
Näinhän se on. Jotenkin on hirveää ajatella sitä vaihtoehtoa, että joku näistä ihmisistä ehkä on vakavissaan.
Aika usein tulee mieleen, etteivät he ole tosissaan, mutta kun aamulla luki taas Hesarista jutun uskovien kuolleen herätysyrityksestä ja demonien ajamisyrityksestä niin onhan se myönnettävä, että ovat he yleensä tosissaan.
sage8 kirjoitti:
Aika usein tulee mieleen, etteivät he ole tosissaan, mutta kun aamulla luki taas Hesarista jutun uskovien kuolleen herätysyrityksestä ja demonien ajamisyrityksestä niin onhan se myönnettävä, että ovat he yleensä tosissaan.
Totuus on aina tarua ihmeellisempää.
Jahas, hommaforumilla on joku lukenut kirjaa. Ihan hyvä sinänsä, mutta aika paljon on aikaa kuluttanut löytäessään jonkun asian, mitä sitten on voinut käännellä ja väännellä.
”…on tarkoitettu koulujen opetuksessa käytettäväksi oppaaksi.”
OPH julkaisee paljon erilaisia oppaita, joita opettajat voivat käyttää omaan oppimiseensa. Samalla niissä on joissakin esimerkkejä siitä, miten asiaa voisi käsitellä opetuksessa. Tämä opas on siis sitä varten, miten opettaja voisi käsitellä mm. vihapuhetta opiskelijoiden kanssa.
Opettajat sitten itse muokkaavat aiheesta itselleen sopivaa aineistoa, eli kirjassa on vinkkejä.
”Tämä julkaisu tarjoaa opettajan tueksi ajatuksia etiikasta, ihmisoikeuksista, demokratiakompetensseista, osallisuuden vahvistamisesta, sovittelusta sekä koulun ja poliisin yhteistyöstä. ”
”Keskeisenä on ajatus siitä, että koulussa tulee oppia keskustelemaan rakentavasti, kriittisesti ja toisia kunnioittaen myös vaikeista ja kiistanalaisista kysymyksistä.”
”Oppaassa otetaan esille muun muassa “tasapuolisuusharha”. Aidossa Orwellin hengessä opas korostaa, että toiset mielipiteet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset…”
En nyt jaksanut etsiä, mihin kokonaisuuteen tämä liittyi, mutta otetaan varsin tavallinen väite näiden äärioikeistolaisten sekä uusnatsien parista:
”Esimerkiksi olettamalla ”ääripäiksi” väkivaltaiset rasistit ja tavalliset, ihmisoikeuksista ja lain noudattamisesta huolestuneet ihmiset, harhainen ”kultainen keskitie” sijoittuisi jonnekin vain lievästi väkivaltaisen rasismin kohdalle.”
Eli ikään kuin: Olemassa on kaksi ääripäätä – Ihmisiä saa jakaa eriarvoisiksi uskonnon, ihonvärin, kansallisuuden yms. mukaan – ihmisiä pitää kunnioittaa riippumatta näistä tekijöistä. Tämä on se Orwellimainen ajatus, jossa yritetään pitää tavallisena ja maltillisena ajatusta, jossa ihmiset jo lähtökohtaisesti ovat ylempi tai alempi arvoisia riippuen vaikka ihonväristä.
Miksi ihmisarvoja kunnioittava on olevinaan ”ääri”? Miksi mielipide siitä, että ihmisiä saa arvottaa noiden ominaisuuksien mukaan pitäisi olla arvostettava? Siksikö että näin mieliä muokataan sitä varten, että voidaan aloittaa vainot ja erilaiset ”puhdistukset”?
Jos hyväksymme tuollaisen ajatusmallin, mitä siitä seuraa? Olemmeko valmiita palaamaan keskiajalle, ja surmaamaan toinen toisiamme? Vain siksi, että jotkut ihmiset mielestämme ovat niin arvottomia, ettei heitä tarvitse edes ihmisiksi sanoa?
Aika pelottavaa manipulointia.- TotuusSattuu
Nykyään myös tunnutaan unohtavan että on eri asia vain omata joku mielipide asiasta kuin vaatia että oman mielipiteen takia tehdään joitain muita ihmisiä koskevia asioita. Voin toki itsekseni jupista että en pidä tummaihoisista mutta on ihan eri asia järjestää mielenosoitus jossa vaaditaan kaikkien tummaihoisten lähettämistä pois maasta.
Emme me ole kieltämässä mielipiteitä mutta jos mielipiteiden perusteella vaaditaan asioita jotka ovat perustuslakimme ja oikeusjärjestelmämme vastaisia, esim. jotain ryhmää selkeästi syrjiviä, se ei ole enää pelkkä mielipide. Se on teko. - grlwichw
TotuusSattuu kirjoitti:
Nykyään myös tunnutaan unohtavan että on eri asia vain omata joku mielipide asiasta kuin vaatia että oman mielipiteen takia tehdään joitain muita ihmisiä koskevia asioita. Voin toki itsekseni jupista että en pidä tummaihoisista mutta on ihan eri asia järjestää mielenosoitus jossa vaaditaan kaikkien tummaihoisten lähettämistä pois maasta.
Emme me ole kieltämässä mielipiteitä mutta jos mielipiteiden perusteella vaaditaan asioita jotka ovat perustuslakimme ja oikeusjärjestelmämme vastaisia, esim. jotain ryhmää selkeästi syrjiviä, se ei ole enää pelkkä mielipide. Se on teko.Polun avaaminen ja näyttäminen Ihmisyyden kasvattamiseksi jokaisessa meissä itsessämme vaikuttaa olevan päivä päivältä tärkeämpää. Noista monista vastakkaisista kommenteista ja niiden pinnallisuudesta päätellen lasten tulevaisuudelle tärkeiden voimavarojen kehittämiselle on todellinen tarve.
Koteihin vaikuttamiseksi muullakin tavoin, kuin lasten kautta, tulisi löytää keinoja. TotuusSattuu kirjoitti:
Emme me ole kieltämässä mielipiteitä mutta jos mielipiteiden perusteella vaaditaan asioita jotka ovat perustuslakimme ja oikeusjärjestelmämme vastaisia, esim. jotain ryhmää selkeästi syrjiviä, se ei ole enää pelkkä mielipide. Se on teko.”…on eri asia vain omata joku mielipide asiasta kuin vaatia että oman mielipiteen takia tehdään joitain…”
Kyllä niitä tekoja ennen on ajattelun kautta saatu tunnetila. Ajatuksilla ei mielipiteillä on vaikutusta myös tekoihin. Ne ovat alkuun asenteita, ja valintoja pienissä asioissa, mutta saattavat osalla johtaa varsin kokonaisvaltaiseen toimintaan.
Totta on että etenkin suutuspäissään sitä saattaa ajatella ja jopa äänenkin ilmaista älyttömyyksiä. Normaalisti suuttumuksen ohi mentyä osataan asettaa asiat järjestykseen. Mutta pysyväksi ajattelumalliksi se saattaa jäädä, koska jos se ruokkii ennakkoluulojamme, ajattelu vahvistaa niitä.
Erilaisia luuloja ja oletuksia meillä on, sille vain ei voi mitään. Mitä enemmän ymmärtää tuota, sitä helpompi on pysähtyä miettimään, onko se ”ajatus” luulo vain onko sille oikeasti pohjaa. Ellei näitä osaa erottaa, ajatukset ovat hyvin pian erilaisia tekoja.- TotuusSattuu
mummomuori kirjoitti:
”…on eri asia vain omata joku mielipide asiasta kuin vaatia että oman mielipiteen takia tehdään joitain…”
Kyllä niitä tekoja ennen on ajattelun kautta saatu tunnetila. Ajatuksilla ei mielipiteillä on vaikutusta myös tekoihin. Ne ovat alkuun asenteita, ja valintoja pienissä asioissa, mutta saattavat osalla johtaa varsin kokonaisvaltaiseen toimintaan.
Totta on että etenkin suutuspäissään sitä saattaa ajatella ja jopa äänenkin ilmaista älyttömyyksiä. Normaalisti suuttumuksen ohi mentyä osataan asettaa asiat järjestykseen. Mutta pysyväksi ajattelumalliksi se saattaa jäädä, koska jos se ruokkii ennakkoluulojamme, ajattelu vahvistaa niitä.
Erilaisia luuloja ja oletuksia meillä on, sille vain ei voi mitään. Mitä enemmän ymmärtää tuota, sitä helpompi on pysähtyä miettimään, onko se ”ajatus” luulo vain onko sille oikeasti pohjaa. Ellei näitä osaa erottaa, ajatukset ovat hyvin pian erilaisia tekoja."Kyllä niitä tekoja ennen on ajattelun kautta saatu tunnetila. Ajatuksilla ei mielipiteillä on vaikutusta myös tekoihin. Ne ovat alkuun asenteita, ja valintoja pienissä asioissa, mutta saattavat osalla johtaa varsin kokonaisvaltaiseen toimintaan. "
On kyllä paljonkin eroa sillä että antaako mielipiteidensä vaikuttaa vain omaan elämäänsä ja omiin valintoihinsa vai vaatiiko kaikkia muitakin noudattamaan niitä.
Esim. uskonnonvapaushan perustuu juuri siihen että uskonnon mukaan eläminen on ihmisen oma valinta ja muut sitten elävät kuten heille sopii.
Liian usein kuitenkin käy niin että ihminen käsittää omat mielipiteensä niin ylivertaisiksi että haluaa pakottaa kaikki muutkin elämään niiden mukaan. Silloin kyse ei ole "vain mielipide" vaan paljon enemmän. TotuusSattuu kirjoitti:
"Kyllä niitä tekoja ennen on ajattelun kautta saatu tunnetila. Ajatuksilla ei mielipiteillä on vaikutusta myös tekoihin. Ne ovat alkuun asenteita, ja valintoja pienissä asioissa, mutta saattavat osalla johtaa varsin kokonaisvaltaiseen toimintaan. "
On kyllä paljonkin eroa sillä että antaako mielipiteidensä vaikuttaa vain omaan elämäänsä ja omiin valintoihinsa vai vaatiiko kaikkia muitakin noudattamaan niitä.
Esim. uskonnonvapaushan perustuu juuri siihen että uskonnon mukaan eläminen on ihmisen oma valinta ja muut sitten elävät kuten heille sopii.
Liian usein kuitenkin käy niin että ihminen käsittää omat mielipiteensä niin ylivertaisiksi että haluaa pakottaa kaikki muutkin elämään niiden mukaan. Silloin kyse ei ole "vain mielipide" vaan paljon enemmän.Toisaalta olet oikeassa, sillä tätä asiaa voi lähestyä monesta eri näkökulmasta.
>Lisää aivopesua kouluihin.
Ei, vaan tosiasioita ja todellisuutta.- Hallemunaa
Lahkolaisilla on omia kristillisiä kouluja. Pane lapsesi sellaiseen.
Siellä opetetaan suvaitsevaisuuden sijaan:
- kuolleista herättämistä
- sukuelinten koskettelua
- ihmeparantamista
- kaikkea huikeeta
Siellä hän pääsee sisäpiiristä käsin kokemaan, millaisia on olla pyhä suomalainen uskonlahkolainen.
Perse siellä saattaa tietysti kipeytyä ja sulkijalihas löystyä? Mielummin aivopestään järkeviksi ihmisiksi jotka osaavat ajatella asiaa monelta eri kannalta kuin aivopestä ihmiset rasisteiksi joiden kanssa ei voi kunnolla edes keskustella.
- frankkkkkk
Frankfurtin koulukunnan kusetusta taas. Ylekin sen koulun tuhoama. Opetushallitus on täysin sekaisin ja tuhoamassa Suomen. Frankfurtin koulukunnan opit ovat tie tuhoon ja saastaan. Se filosofia on alusta loppuun pelkkää roskaa.
- ReCaptha
Tämä on aika huvittavaa tuohtumusta MV-lehdeltä ja kumppaneilta. Lainaus suoraan oph:n julkaisuista, mitä tuossa puidaan (huomatkaa erityisesti viimeinen kappale, joka on jätetty MV-lehdessä tarkoituksella pois):
Eräs myyteistä on, että mielipiteissä olisi kyse “pelkistä makuasioista”. Toisin sanoen oletetaan, ettei olisi mitään keinoa laittaa mielipiteitä paremmuusjärjestykseen tai että objektiivisuuden nimissä tulisi aina ottaa mielipiteen oletettu ”vastapuoli” yhtä vakavasti ja samalla painoarvolla. Myytti on erityisen haitallinen johtaessaan vääristyneisiin tasapuolisuusharhoihin tai kuvitelmaan, että olettamalla kaksi ”ääripäätä” voimme löytää näiden välistä jonkinlaisen ”totuuden”. Esimerkiksi olettamalla ”ääripäiksi” väkivaltaiset rasistit ja tavalliset, ihmisoikeuksista ja lain noudattamisesta huolestuneet ihmiset, harhainen ”kultainen keskitie”
sijoittuisi jonnekin vain lievästi väkivaltaisen rasismin kohdalle. Tai olettamalla ”tasapuolisuuden” tarkoittavan naiivia, mustavalkoista vastakkainasettelua päädytään esittämään esim. taikauskoon tai valehteluun pohjaavat marginaalinäkemykset samanarvoisina kuin vahva tieteellinen konsensus.
Mielipiteissä on laatueroja sekä argumentaation laadun että taustalla
olevien moraalisten ja faktaoletusten yleisen hyväksyttävyyden suhteen. On syytä opettaa oppilaat vaatimaan laatukriteerejä keskustelulta – emme saa myydä julkista keskustelua liian halvalla mm. huutelijoille ja vihanlietsojille.
-------------
Eli suomeksi ilmeisesti kritisoidaan tämänkaltaista nuorten aivopesua, jossa pyritään opettamaan heitä kysymään asioille perusteita ja vaatimaan keskustelulta laatua. Kaikki mielipiteet eivät todellakaan ole samanarvoisia. Toiset ovat pohdittuja ja paremmin perusteltuja kuin toiset. Niitä voidaan tarkastella objektiivisesti.
MV-lehti julkaistessaan tämän sahaa oikeastaan oksaa, jolla istuu huutelemassa. Jos kaikki mielipiteet ovat todella samanarvoisia, niin naisten autoilun kieltäminen tai lapsiavioliittojen salliminen uskonnon perusteella on täysin yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin mielipide. Sitä ei MV-lehti voi omien kriteeriensä mukaan arvostella millään tavalla. Näinhän se ei tietysti toimi. Koska MV-lehden mielipiteet ovat oikeampia kuin toisten mielipiteet. Mikä tietysti on puolestaan vastoin sitä kritiikkiä, mitä he juuri julkaisivat. Mutta tätäkään ei ilmeisesti saa arvostella, koska kaikkien mielipiteiden tulisi olla samanarvoisia, jopa itsensä kanssa ristiriidassa olevat ja epäloogiset sellaiset?- TotuusSattuu
Hieno kiteytys, varsinkin tuo lopun tyrmäysisku MV-lehdelle.
”Jos kaikki mielipiteet ovat todella samanarvoisia, niin naisten autoilun kieltäminen tai lapsiavioliittojen salliminen uskonnon perusteella on täysin yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin mielipide. Sitä ei MV-lehti voi omien kriteeriensä mukaan arvostella millään tavalla.”
Ei mitenkään epätavallista, että nämä sahaavat sitä omaa oksaansa. Tuosta vain tulee esille se, miten he haluaisivat olla juuri niitä, joilla on ”arvokkaimmat” mielipiteet ja muilla siteen ”vähemmän arvokkaat”?
- KTS--
Hyvä opas!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821