sävellaji

ekakertapelottaa

Rämpyttelen kitaraa ja lauleskelen paljonkin kotosalla, karaokeen en ole kuitenkaan uskaltanut. Pelottaa, että taustat tulee matalaan naisääneeni liian korkealta. Miesystävä kuitenkin aina baareissa "painostaa; mee nyt laulamaan..." Nyt heppu on täyttämässä pyöreitä, juhlat vietetään paikallisessa, ja ajattelinkin yllättää pikku serenadilla... :)
Karaoke lappusista olen nähnyt, että sävellajista voi toivomuksensa laittaa alareunan numeroihin; -4,-3.-2,-1, 0, 1, 2, 3, 4 ????? MITÄ IHMETTÄ???
Valaisisiko joku vähän näitä merkintöjä? Mikä sopisi altolle, mikä mezzolle jne???
Biisiksi tulisi jotain Lullaby of Birdland/ Ranskalaiset korot tms. mitä nyt sitten listoista sopivaa löytyy.

11

5230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JOu JOu

      Jees.. mistäs sitä alottaisi?
      nuo miinus ja plus jutut tarkoittaa transtonointia.
      suomeksi sanottuna sävelkorkeuden lasku tai nosto.
      yleisesti puhutaan että kappale soitetaan VIIVALTA jos transponointia ei käytetä.
      sitten asteikkoon..
      -1 =puoli sävelaskelta alas
      -2 =yksi sävelaskel alas
      -3 =yksi ja puoli sävelaskelta alas jne

      1, 2, 3... sama asteikko mutta kappaleen sävel tasoa nostetaan. asteikossa siis edetään puolikkailla sävelaskelilla eteenpäin.

      kun pujutaan yksittäisistä nuoteista:
      C (1) D (1) E (1/2) F (1) G (1) A (1) H (1/2) C (1/2) C#

      Asteikko antaa viitteen miten eri sävelen välisistä eroista. esim. C ja D välissä on yksi kokonainen sävel askel ja E ja F välissä vain puolikas C ja C# välissä on myös puolikas.

      Karaokessa kappaleet on yritetty yleensä soittaa samasta sävelestä ja oktaavialasta kuin alkuperäinen esitys. toisinaan tässä epäonnistutaan, vaikkakin harvoin. kannattaa myös katsoa kenen esittäjän mukaan kappale on laadittu. esim unten erämaa on karaokessa sekä katri helenan että janne tulkin versioiden mukaan. kappaletta ei ole pakko laulaa myöskään samasta oktaavialasta. jos kappaleen kulku on kaksiviivaisessa oktaavissa niin sen voi myös laulaa yksiviivaisessa taikka pienessä tai päinvastoin, kunhan sävel pysyy samana esim vaikka nyt C-DUURI. silloin tottumaton korva tuskin huomaa mitään outoa!

      eikun sitten vaan tervetuloa karaokeharrastuksen pariin =)

      • kyselijä

        hmm.... taitaa siis olla paras valita joku baritonin biisi vai, kun niiden kanssa on helpoin laulaa mankalta mukana ja unohtaa kaikki lisämerkinnät... Anyway, kiitos vastauksestasi!


      • jee
        kyselijä kirjoitti:

        hmm.... taitaa siis olla paras valita joku baritonin biisi vai, kun niiden kanssa on helpoin laulaa mankalta mukana ja unohtaa kaikki lisämerkinnät... Anyway, kiitos vastauksestasi!

        Kun nyt olen tässä linjoilla, niin voin JOu JOu:n puolesta vastata, että kyllä, nimenomaan sellaiset biisit kannattaa valita minkä mukana on helppo laulaa kun kuulee radiosta. Jos sattuisi niin, että karaokeversio on sitten kuitenkin eri korkeudella, ei hätää, koska sävelkorkeutta voi muuttaa vielä kappaleen aikanakin. Sen kun viittoilee vetäjälle merkkiä alaspäin tai vaikka pyytää sävelkorkeuden alennusta mikkiin, siinä ei ole mitään hävettävää!


      • JOu JOu
        jee kirjoitti:

        Kun nyt olen tässä linjoilla, niin voin JOu JOu:n puolesta vastata, että kyllä, nimenomaan sellaiset biisit kannattaa valita minkä mukana on helppo laulaa kun kuulee radiosta. Jos sattuisi niin, että karaokeversio on sitten kuitenkin eri korkeudella, ei hätää, koska sävelkorkeutta voi muuttaa vielä kappaleen aikanakin. Sen kun viittoilee vetäjälle merkkiä alaspäin tai vaikka pyytää sävelkorkeuden alennusta mikkiin, siinä ei ole mitään hävettävää!

        juu.. sen unohdin mainita että biisin aikanakin tuo transponointi on mahdollista tehdä. kiitos jee =)
        eli olinpas höpsö..

        Jos kuulentelet kotona jotain ja sitä on helppo laulaa mukana niin se on hyvää vinkkiä mitä kannattaa karaokessa laulaa. silloin tiedät että oma äänialasi riittää siihen. yhteen asiaan kuitenkin kannattaa kiinnittää huomiota: laulatko kappaletta samasta oktaavialasta? siihen kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota. toisaalta ei ole homma eikä mikään laulaa sama sävel eri oktaavissa. ja niinkuin jo sanoin niin sitä ei kukaan huomaa ellei ole perehtynyt musiikkiin!

        Itse olen pitänyt Bon Jovin musiikista oikeastaan aina. (bounce levy kyllä oli aika heikko juttu.) pari hyvää biisii ja siinä se. jovin biisejä on myös tullut kokeiltua usein karaokessa mutta heikolla menestyksellä. eräs päivä päätin ottaa selvää mikä siinä oikein mättää. kokosin yhden hyvän setin vain itseäni varten varastomme pimeään kulmaan ja aloin kokeilla. Blaze of glory.. -1..ei tuu mitään -2.. ähh.. ...lopulta kun kolisi miinus -5 niin alkoi pikkuhiljaa tuntua että sehän alkaa toimia. vielä kuitenkin piti tiputtaa yhdellä ja siinä se oli. ääni oli silloin kyllä kulutettu tosi loppuun. vieläkään en ole kunnon äänellä päässyt jovia kokeilemaan. kunhan ääni palautuu niin eiköhän tuo mene siitä miinus viidestä.

        -6?? kuulostaa aika hurjalta mutta loppujen lopuksi ei ole kyse kovinkaan suuresta tiputuksesta. puoli oktaavia. itse omaan 2 puoli oktaavia äänialaa.


      • kake
        JOu JOu kirjoitti:

        juu.. sen unohdin mainita että biisin aikanakin tuo transponointi on mahdollista tehdä. kiitos jee =)
        eli olinpas höpsö..

        Jos kuulentelet kotona jotain ja sitä on helppo laulaa mukana niin se on hyvää vinkkiä mitä kannattaa karaokessa laulaa. silloin tiedät että oma äänialasi riittää siihen. yhteen asiaan kuitenkin kannattaa kiinnittää huomiota: laulatko kappaletta samasta oktaavialasta? siihen kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota. toisaalta ei ole homma eikä mikään laulaa sama sävel eri oktaavissa. ja niinkuin jo sanoin niin sitä ei kukaan huomaa ellei ole perehtynyt musiikkiin!

        Itse olen pitänyt Bon Jovin musiikista oikeastaan aina. (bounce levy kyllä oli aika heikko juttu.) pari hyvää biisii ja siinä se. jovin biisejä on myös tullut kokeiltua usein karaokessa mutta heikolla menestyksellä. eräs päivä päätin ottaa selvää mikä siinä oikein mättää. kokosin yhden hyvän setin vain itseäni varten varastomme pimeään kulmaan ja aloin kokeilla. Blaze of glory.. -1..ei tuu mitään -2.. ähh.. ...lopulta kun kolisi miinus -5 niin alkoi pikkuhiljaa tuntua että sehän alkaa toimia. vielä kuitenkin piti tiputtaa yhdellä ja siinä se oli. ääni oli silloin kyllä kulutettu tosi loppuun. vieläkään en ole kunnon äänellä päässyt jovia kokeilemaan. kunhan ääni palautuu niin eiköhän tuo mene siitä miinus viidestä.

        -6?? kuulostaa aika hurjalta mutta loppujen lopuksi ei ole kyse kovinkaan suuresta tiputuksesta. puoli oktaavia. itse omaan 2 puoli oktaavia äänialaa.

        kuulostaa tosiaan hurjalta laskulta. Taustat ovat varmaan aika puuroa? Itse en laskisi kuin maksimissaan 4 tai nostaisi. Syystä, että taustat muuttuvat surkeiksi ja mahdolliset 'taustalaulajat' tikutakuiksi tai meripeikoiksi. itse pysyn välillä(-3 - 2)
        Jos löysit sopivan korkeuden noin alhaalta, kokeile nostaa vaikka kahdella ja laulaa oktaavia alempaa niin tausta pysyy siedettävämpänä.IMHO.
        Tietenkin taustaakin voi hieman miksata eli kun laskee niin leikkaa hieman matalia taajuuksia ja nostettaessa noita korkeita. auttaa hiukan.


      • kyselijä
        kake kirjoitti:

        kuulostaa tosiaan hurjalta laskulta. Taustat ovat varmaan aika puuroa? Itse en laskisi kuin maksimissaan 4 tai nostaisi. Syystä, että taustat muuttuvat surkeiksi ja mahdolliset 'taustalaulajat' tikutakuiksi tai meripeikoiksi. itse pysyn välillä(-3 - 2)
        Jos löysit sopivan korkeuden noin alhaalta, kokeile nostaa vaikka kahdella ja laulaa oktaavia alempaa niin tausta pysyy siedettävämpänä.IMHO.
        Tietenkin taustaakin voi hieman miksata eli kun laskee niin leikkaa hieman matalia taajuuksia ja nostettaessa noita korkeita. auttaa hiukan.

        Ootte te ihania, kyllä tässä rohkeus kasvaa! Kuten jo alussa mainitsinkin, laulelen kyllä paljon...kotosalla kitaraa rämpytellen, äänialakin hipoo 3 oktaavia, parin ylä-äänen jo sitten vähän falskatessa, joten ei nyt ihan pilkulleen ole tuo korkeuskaan. Tuntuu vaan, että kuunnellessa "karatähtiä", kaikki naiset tuntuu laulavan liian ylhäältä mun makuuni. Saman huomaa kotipippaloissa, jos yhteislauluun innostutaan. Siksi kai lauleskelen mielelläni jonkun Sarah Vaughanin ym. mukana radion äärellä.
        Lämpimät kiitokset vielä kaikille mielenkiinnosta kysymystäni kohtaan!


      • JOu JOu
        kake kirjoitti:

        kuulostaa tosiaan hurjalta laskulta. Taustat ovat varmaan aika puuroa? Itse en laskisi kuin maksimissaan 4 tai nostaisi. Syystä, että taustat muuttuvat surkeiksi ja mahdolliset 'taustalaulajat' tikutakuiksi tai meripeikoiksi. itse pysyn välillä(-3 - 2)
        Jos löysit sopivan korkeuden noin alhaalta, kokeile nostaa vaikka kahdella ja laulaa oktaavia alempaa niin tausta pysyy siedettävämpänä.IMHO.
        Tietenkin taustaakin voi hieman miksata eli kun laskee niin leikkaa hieman matalia taajuuksia ja nostettaessa noita korkeita. auttaa hiukan.

        Kyllähän tuo vaikuttaa aika paljon taustaankin. esim. pioneerin 25X series vahvistimen transponointi on aivan kamala. silloin kun sitä käytetään niin mieluummin valitsen kappaleen joka menee multa viivalta. ehkä yhden uskaltaa tiputtaa tai nostaa ja silloinkin homma on aivan kamalaa. tuolla toisessa viestissä mainitsemani behringerin vehe ajaa asiansa todella hyvin. soundi on toki jo tuolla -6 laskulla jonkin verran puuromaista mutta musasta saa silti hyvin selvää. ja kyseinen laite ei lisää musaan sitä outoa "vibraa" jonka useat laitteet tekavät. -6 ja pientä puuroa =) olen toki kokeillut tuota nostamistakin mutta ei vaan ole toiminut. enkä kyllä suosittele näin kovia transponointeja.


      • JOu JOu
        kyselijä kirjoitti:

        Ootte te ihania, kyllä tässä rohkeus kasvaa! Kuten jo alussa mainitsinkin, laulelen kyllä paljon...kotosalla kitaraa rämpytellen, äänialakin hipoo 3 oktaavia, parin ylä-äänen jo sitten vähän falskatessa, joten ei nyt ihan pilkulleen ole tuo korkeuskaan. Tuntuu vaan, että kuunnellessa "karatähtiä", kaikki naiset tuntuu laulavan liian ylhäältä mun makuuni. Saman huomaa kotipippaloissa, jos yhteislauluun innostutaan. Siksi kai lauleskelen mielelläni jonkun Sarah Vaughanin ym. mukana radion äärellä.
        Lämpimät kiitokset vielä kaikille mielenkiinnosta kysymystäni kohtaan!

        teemme vain työtämme =)
        joo.. olepa hyvä! mukavaa jos meistä on ollut apua =)


    • B-A

      Hei!
      Itse olen lauleskellut karaokea kymmenisen vuotta. Ongelmani oli sama kuin sunulla eli malata naisääni. Jos en tiedä sopivaa korkeutta biisille, niin yleensä otan -2 alas ja lähden siitä. Ihmiset yleensä laulaa liian korkealta ja matalammalta saat "anteeksi" hienoisia virheitä. Eri levyillä sama biisi saattaa olla eri korkeudelle sovitettu. Mutta , rohkeasti kokeilemaan, sydämen tykytys, hikoilu ja käsien vapina kuuluvat asiaan ensimmäisillä kerroilla. Älä ole liian kriittinen itseäsi kohtaan. Ota ensimmäiseksi kappaleeksi joku helppo ja suomalainen, niin sulla on aikaa opetella mikin käyttöä. Tsemppiä!!

      • kesk.aloittaja

        Ihanaa, että jaksatte kannustaa, Iso Kiitos sinullekin!


    • Anonyymi

      Olen naisaltto. Jos haluan laulaa korkeaäänisen naisen biisin (esim. Laura Närhi), mihin säädän? Tai korkeaäänisen miehen biisin (Fredi), mihin säädän? Joskus minulle on sanottu, että säätää se mikki sille korkeudelle kuin että laulaisit samalta korkeudelta kuin alkuperäinen esittäjä... Eli tässä Närhessä pitäisi laittaa esim. 2?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe