Annoin potkut nuorisotyöttömälle

AikuinenTyönantaja

Ajattelemisen aihetta kaikille työttömille:

Palkkasin avustajaksi 20v naisen joka oli ollut lukion jälkeen yli vuoden työttömänä eikä hänellä ole aiempaa työkokemusta. Oikein mukava ihminen, hieman ylipainoinen mutta ystävällinen, iloinen ja energinen. Luotettavan ja kiltin oloinen. Kuinkas kävikään? Minun on pakko antaa potkut katseltuani 2kk hänen ns työntekoaan.

Syyt:
-myöhästyi lähes joka kerta töistä ja lähti ennenkuin työvuoro loppui
-hyvin vastentahtoisesti kävelee pitkiä matkoja (en tiedä vieläkään miksi, huono kunto?) ja kun hänen piti siivota, minä siivosin ja hän istui ja haukotteli
-halusi päättää mitä työajalla tehdään, eikä lainkaan ymmärtänyt ettei hän päätä työaikana siitä mitä tehdään.
-oli kyllä valmis hyötymään kaikista eduista mutta ei ymmärtänyt ettei niitä saa pomottamalla.
-käytti kännykkää yksityisasioihin työajalla
-sanoi suoraan ettei pidä kävelystä eikä siivoamisesta
-valitteli rahan puutetta
Mitä muuta voisin tehdä kun irtisanoa työsopimuksen koeajalla?
Tässä klassinen esimerkki siitä mitä siitä seuraa jos ei ole ensimmäiseen 20 ikävuoteen tottunut työntekoon. Minulla ei ole aikaa alkaa asettamaan rajoja pilalle lellityille nuorille, kenellä on??????
Jos nyt sanotte ettei kaikki saa kesätöitä niin pakottakaa ne nuorenne vaikka palkattomaan työharjotteluun joka kesä että tajuavat ettei työnteko ole mitään big brother -ohjelmaa missä oleillaan miten huvittaa.

72

1144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AikuinenTyönantaja

      Eikä ollut edes ensimmäinen nuori jonka olen palkannut. Aiemmin maksoin palkkaa 19v nuorelle miehelle joka katoili, teki hyvin vähän sovittuja töitä, suurinta osaa ei ollenkaan kuulema masennuksensa takia. Lääkäristä ei kuitenkaan apua hakenut.
      Minkä sille voi jollei ahkeruutta löydy? Molemmat olisin ollut valmis palkkaamaan kymmeniksi vuosiksi.

    • lepakoita_tapulissa

      Sarjassamme sekalaisia soperruksia Niuvanniemestä ala Kaaleppi.

      • AikuinenTyönantaja

        Olen ihan vapaa täysvaltainen suomen kansalainen ja hyvä veronmaksaja. En ole käynyt Niuvanniemessä.


      • työkokeilussaa

        Yrittäjille voisin sanoa, että mä ainakinkyllä teksin töitä ahkerasti jos palkka olisi kohdallaan, mutta kun saa vaan 9€/ tuet menee työstä mielenkiinto eikä se oikein motivoi. Niin joo en vaadi kuin sen TES palkan, mutta edes tätä ei voida maksaa vaan kaikki työ pitäisi tehdä ilmaiseksi. Niin eipä vaan kiinnosta ruveta urakalla mitään tekemään.


      • AikuinenTyönantaja
        työkokeilussaa kirjoitti:

        Yrittäjille voisin sanoa, että mä ainakinkyllä teksin töitä ahkerasti jos palkka olisi kohdallaan, mutta kun saa vaan 9€/ tuet menee työstä mielenkiinto eikä se oikein motivoi. Niin joo en vaadi kuin sen TES palkan, mutta edes tätä ei voida maksaa vaan kaikki työ pitäisi tehdä ilmaiseksi. Niin eipä vaan kiinnosta ruveta urakalla mitään tekemään.

        Tällä tytöllä on ensimmäinen työsuhde, täysiaikainen ja palkka 12.30e/tunti. Mutta olen paljon törmännyt nuoriin jotka haluavat heti sen 4000e/kk palkan omaamatta päivääkään työkokemusta. Sitten vasta he uskovat että heillä olisi motivaatiota.
        Itse koitan selittää että kyllä minäkin olen tehnyt pienellä palkalla nuorena töitä mutta siihen heidän arvokkuutensa ei alene. Itselleni se oli itsestäänselvyys ettei ilman ammattikoulutusta mitään huippuliksoja parikymppisenä saa. Monilla nuorilla on vaan se toive että heistä tulisi hetkessä rikkaita ja kuuluisia. Kummallakaan näistä edellä mainituista ei tietenkään ole minkäänlaista ammatillista koulutusta. Toinen jättänyt ammattiopiston kesken ja toinen siis päässyt lukiosta.


      • PuuttuukoTyöhaluja
        AikuinenTyönantaja kirjoitti:

        Tällä tytöllä on ensimmäinen työsuhde, täysiaikainen ja palkka 12.30e/tunti. Mutta olen paljon törmännyt nuoriin jotka haluavat heti sen 4000e/kk palkan omaamatta päivääkään työkokemusta. Sitten vasta he uskovat että heillä olisi motivaatiota.
        Itse koitan selittää että kyllä minäkin olen tehnyt pienellä palkalla nuorena töitä mutta siihen heidän arvokkuutensa ei alene. Itselleni se oli itsestäänselvyys ettei ilman ammattikoulutusta mitään huippuliksoja parikymppisenä saa. Monilla nuorilla on vaan se toive että heistä tulisi hetkessä rikkaita ja kuuluisia. Kummallakaan näistä edellä mainituista ei tietenkään ole minkäänlaista ammatillista koulutusta. Toinen jättänyt ammattiopiston kesken ja toinen siis päässyt lukiosta.

        Aikuinen työnantaja puhuu asiaa. Joskus harvoin pari kertaa taisi olla työssäoloaikanani palkkani yli 2000 euro/kk kun kaikki mahdolliset lisät sattuivat samaan tiliin, ja minulla on sentään sekä ylempi että alempi korkeakoulututkinto eri aloilta. Joku aika jossain palstalla keskusteltiin kun koulutettuna ei saa töitä; no minä en kyllä paljastanut työnantajalle enkä työtovereillekaan opiskelujani, totesin vain opiskelujeni olevan keskeneräisessä ja jo epäonnistuneessa vaiheessa. No eihän se eläke tietenkään iso ole mutta ainakin toistaiseksi olen tullut jotenkuten toimeen.


      • satasissaEroja

        Taitaa olla joitain poikkeustapauksia nuo nuoret jotka 4000e/kk vaativat, tai sitten omaavat erittäin erikoistavan ja arvostetun tutkinnon.

        Kyllä suurin osa tekisi ihan perusduunia, ihan vaikkapa kesätöitäkin, jos siitä saisi palkkaa edes kohtalaisen määrän. Kohtalaiseksi täydestä viikosta ja jostain fyysisestä, "matalemman tason" työstä voisi määritellä vaikkapa noin 1500-1600e/kk (brutto).

        Jos täyttä työviikkoa vaaditaan tehtävän 1000e/kk brutolla, niin se on liian vähän se. Kukaan muu kuin yrittäjä ei väitä tästä vastaan. Mutta tuollaisilla summilla joku 300-600:kin euroa tekee jo ison eron siihen, mitä jää käteen sen jälkeen, kun vuokra on maksettu pois ja ehkäpä ne pakolliset laskut kuten sähkö sekä puhelinlasku/netti. Siltä kannalta huomioidenhan se täytyykin laskea.


    • amistyötöntyökokeilija

      Lisään vielä, että jännä juttu, että tämä 20v nainen on lukiossa jaksanut opsikella ja on ylioppilas? Ehkä kannattaisi kokeilla palkata meitä amiksen käyneitä. Meillä on enenpi motivaatiota käytännön töihin, Kunhan vaan se palkka on kohdallaan eikä mitään harjoittelua vaan oikeaa työtä oikealla palkalla. kyllä sitten tehdään kun maksetaan.

      • AikuinenTyönantaja

        Ehkä lukiosta ei saakaan sitä työkokemusta. :( Itse olen kyllä lukion käynyt mutta sillonkin olin kesät töissä siivoamassa. Toistakymmentä vuotta mitä erinäisimmissä työpaikoissa raatanut.


    • Mattikimi

      Tämä onkin nykyään erikoinen juttu että ei olla valmiita tekemään töitä huonolla palkalla, koska tuet menee. Aika harvalle on suoraan ekassa duunipaikassa hyvää palkkaa maksettu. Näyttämällä osaamisensa ja olevansa vähintään sen palkan arvoinen kuin saa, tulee palkkakehityskin olemaan parempaan päin.

      Työnantajat pyrkivät aina pitämään kiinni hyvistä työntekijöistä. Huonoja on aina saatavilla.

    • gfghhjfgj

      Missähän päin maata olet? Tulisin mielelläni sinulle töihin, ainakin kokeeksi, molemmin puolin, koska kuulostat mukavalta. Kritiikkisi esität asiallisesti, vaikka nuo mainitsemasi jutut ovat työntekijältä aivan ala-arvoista käytöstä. Kai hänet pakotettiin hakemaan työtä ja toteutit hänen toiveensa, kun irtisanoit hänet. Tai sitten tosiaan oli liian lellitty lapsesta asti eikä tajunnut tilannettaan.

      • AikuinenTyönantaja

        Päijät-Häme

        "Kai hänet pakotettiin hakemaan työtä ja toteutit hänen toiveensa, kun irtisanoit hänet. "

        Hän oli hyvin innoissaan ensimmäisestä työpaikastaan mutta luulen että hän on alkanut ymmärtää että se kotona makailu saattoikin olla mukavampaa kuin siivota.


      • gfghhjfgj
        AikuinenTyönantaja kirjoitti:

        Päijät-Häme

        "Kai hänet pakotettiin hakemaan työtä ja toteutit hänen toiveensa, kun irtisanoit hänet. "

        Hän oli hyvin innoissaan ensimmäisestä työpaikastaan mutta luulen että hän on alkanut ymmärtää että se kotona makailu saattoikin olla mukavampaa kuin siivota.

        Upeaa! Pohjoisosissa (?) Päijät-Hämettä työmatkani ei venyisi ihan kohtuuttomaksi täältä Keski-Suomen eteläosista. Jos vielä etsit jotakuta, ja keksit kontaktikeinon antamatta ihan puhelinnumeroasi täällä, otan yhteyttä. Ja yksi ehdotus: Tällainen työ voi olla hiukan liikaa jollekin, mutta hän voisi olla enemmän kuin halukas tekemään sitä 2-3 päivää viikossa. Minä tekisin kyllä kokoaikaistakin, mutta osa-aikaisella voisit tehdä minusta pitkäaikaisen työntekijän sinulle. Vähemmälläkin elää.


    • Hyvän työntekijän löytäminen vie aikaa. Ei siinä muu auta kuin palkata koeajalle ja potkia sitä mukaa pois, kun ongelmia ilmenee. Kun hyvä työntekijä löytyy, kannattaa hänestä sitten pitää kiinni.

      Olet palkkaamassa itsellesi avustajaa, ilmeisesti kotiisi kotitöitä tekemään ja päivittäisiä kodinhoitoon liittyviä asioita toimittamaan. Sinänsä tämä voisi olla nuoren ja reippaan ihmisen työtä, mutta harvempi nuori sellaisia asioita kotonaan tekee, koska asuvat vielä vielä vanhempiensa luona täysihoidossa. Muutenkin nuorten ihmiset kodit muistuttavat enemmän sikolättejä kuin ihmisasumuksia.

      Voisi siis olla aiheellista harkita avustajaksi aikaihmistä. On aikuistenkin työttömien joukossa avustajaksi sopimatonta ainesta, mutta heillä saattaa kuitenkin olla jotain kokemusta kotitöistä.

      On myös syytä tehdä säännöt selviksi heti ensimmäisenä päivänä. Työ alkaa ajallaan ja päättyy myös ajallaan, ei hetkeäkään aiemmin. Työaikana ei hoideta omia asioita muuten kuin taukojen aikana, jos semmoisia on. Työtehtävät pitävät sisällään kävelyä ja siivoamista, jos sellaiseen ei kykene taikka halua, kannattaa hakea itselleen muuta työtä. Jos sääntöjä ei noudateta, määrätietoinen huomauttaminen, jota seuraa työsuhteen purkaminen koeaikana, mikäli toiminta ei korjaannu.

      Kyllä se siitä.

      • AikuinenTyönantaja

        "Voisi siis olla aiheellista harkita avustajaksi aikaihmistä."

        Olipa ikä mikä vaan niin kuntoa pitää riittää koska hölkkään ja kävelen ja uin monta kilometriä käynneillä, ihan omin jaloin ja avustajan pitää pysyä perässä. Luulin ettei olisi vaikea kävellä esim 4km, uida 2km ja lenkkeillä 1km. Olen itsekin rapakunnossa muttei nuo nyt sentään ongelmia teetä. Minulla on kokoajan toinenkin työntekijä jolle nuo eivät ole mikään ongelma.

        Lisäksi työ sisältää kalliissa ravintoloissa syöntiä ja taksiajelua. Siitä kyllä tämä 20v tykkäsi. Muttei muusta.


    • Siivoaitsesotkusi

      On se jännä juttu, että et löytänyt tästä nuoresta mitään hyvää. Ikävä, että ylipainoisuuskin haittasi. Tuolla palkalla ei taida löytyä söpöjä missejä sinulle lirkuttelemaan. Taitaa harmittaa.

      • AikuinenTyönantaja

        Ei ylipainoisuus haittaa mutta jos se johtaa siihen ettei kykene liikkumaan ripeästi niin silloin se haittaa. Hänelle joku 3km kävelyä on ylitsepääsemättömän vaikeaa. En vaan käsitä.


      • AikuinenTyönantaja

        "Tuolla palkalla ei taida löytyä söpöjä missejä sinulle lirkuttelemaan. Taitaa harmittaa."

        Olen nainen.
        Enkä todellakaan toivo että kukaan nainen tulisi minulle lirkuttelemaan. :D


      • LihavatHaisee

        Paksu laiskuri on vain haitaksi.


    • tstotyötön55v

      Missä työssä nykyään pitää kävellä pitkiä matkoja? Ja siivota? Avustajan pitää kävellä pyörätuolin perässä? Voihan avustaja polkea pyörällä, jos ei tykkä kävellä.. kunhan on sähkökäyttöinen pyörätuoli.

      Ap ei tykännyt, kun likka sanoi rehellisesti, ettei tykkää kävelystä t. siivoamisesta. Miksei saa olla rehellinen? Jos toi tuli ilmi jo haastattelussa, miksei ap kuunnellut?

      Miksi halusi ottaa 20v likan hommiin? Onko syynä se, että aikuiset ihmiset tietävät oikeutensa ja ap etsi nuorta, joka ei tiedä t. uskalla huolehtia oikeuksistaan?

      Onhan toi 12€ jonkunmoinen tuntiliksa työkokemuksettomalle, muttei sillä kovin hyvää työntekijää saa joka paikassa. Mikset ota keski-ikäistä, jolta siivouskin sujuu?

      • AikuinenTyönantaja

        "Ap ei tykännyt, kun likka sanoi rehellisesti, ettei tykkää kävelystä t. siivoamisesta. Miksei saa olla rehellinen? Jos toi tuli ilmi jo haastattelussa, miksei ap kuunnellut?"

        Tottakai saa olla rehellinen mutta turha sellaisen on töihin tulla. Ja tietenkään en tiennyt millainen henkilö on kyseessä, koska hän alkuun sanoi olevansa valmis mihin vaan ja muuta puuta heinää.

        "Miksi halusi ottaa 20v likan hommiin? "
        Ajattelen yhä että nuorilla enemmän energiaa mennä ja touhuta.

        " Mikset ota keski-ikäistä, jolta siivouskin sujuu? "

        Se työ mitä minä tarjoan, ei sisällä kuin satunnaisesti siivoamista (esim kerran kuukaudessa tunnin). Tyttö siivoaa muualla ja haukkuu sitä työtä minulle ja tuli nyt itsekin todistettua että hän on mielummin siivoamatta ja vaan katselee.


      • tstotyötön55v

        Lihava ei jaksa juosta eikä sitä ylipainoisille lääkäritkään heille suosittele. Uinti on enemmän ylipainoisten laji, koska siinä ei nivelet kärsi.

        Ajelet taksilla ja syöt ravintoloissa avustajan kanssa! Ja kaksikin avustajaa! Miksi aplla on avustaja, kun pystyy lenkkeilemään ym. ? Edelleen ihmettelen, miksei avustaja voi polkea pyörällä, jos turvasyistä avustajan lenkille tarvitset ?

        Täällä uimahallissa käy naispuolinen uimaohjaaja ms-tautia sairastavan nuoren naisen kanssa. Samaten hän kai kuljettaakin naispuolisen cp-vammaisen, puhumattoman naisen uimaan. Ja vastaa avustettavan turvallisuudesta uimahallissa. Itse en uskaltaisi ottaa avustettavan turvallisuutta vastuulleni ainakaan uimahallissa.

        Ristiriita: sanot tytön ekaksi työksi ja sitten hän siivoaakin muualla.


      • järkikäteenlukijalle

        Kaalepin hourintaa koko stoori alusta alkaen. Samanlaisia aloituksia vääntää säännöllisin väliajoin ja aina joku menee halpaan ja uskoo.
        "Molemmat olisin ollut valmis palkkaamaan kymmeniksi vuosiksi."
        Homman nimi paljastuu aloitusviestin lopussa. PALKATON ORJATYÖ unelmana hourupäällä.


      • AikuinenTyönantaja
        tstotyötön55v kirjoitti:

        Lihava ei jaksa juosta eikä sitä ylipainoisille lääkäritkään heille suosittele. Uinti on enemmän ylipainoisten laji, koska siinä ei nivelet kärsi.

        Ajelet taksilla ja syöt ravintoloissa avustajan kanssa! Ja kaksikin avustajaa! Miksi aplla on avustaja, kun pystyy lenkkeilemään ym. ? Edelleen ihmettelen, miksei avustaja voi polkea pyörällä, jos turvasyistä avustajan lenkille tarvitset ?

        Täällä uimahallissa käy naispuolinen uimaohjaaja ms-tautia sairastavan nuoren naisen kanssa. Samaten hän kai kuljettaakin naispuolisen cp-vammaisen, puhumattoman naisen uimaan. Ja vastaa avustettavan turvallisuudesta uimahallissa. Itse en uskaltaisi ottaa avustettavan turvallisuutta vastuulleni ainakaan uimahallissa.

        Ristiriita: sanot tytön ekaksi työksi ja sitten hän siivoaakin muualla.

        Pääasiassa tyttö siivoaa muttei minun kohteessani kuin kerran mikä onnistui niin että hän istui ja haukotteli kun minä siivosin. Eli hänen työhön kuuluu eri töitä...pääasiassa siivoamista mutta en ole itse sitä näkemässä/valvomassa. Ihan ensimmäinen työpaikka kyseessä.

        Vaikka ihmisellä toimisi kaikki raajat ja olisin pikajuoksija, ei se tarkoita että kaikki aistini toimisivat. Siksi tarvitsen valvontaa juoksenpa, uinpa tai kävelen.
        Vieressä pyöräily ei tule kyseeseen. :D


      • AikuinenTyönantaja
        järkikäteenlukijalle kirjoitti:

        Kaalepin hourintaa koko stoori alusta alkaen. Samanlaisia aloituksia vääntää säännöllisin väliajoin ja aina joku menee halpaan ja uskoo.
        "Molemmat olisin ollut valmis palkkaamaan kymmeniksi vuosiksi."
        Homman nimi paljastuu aloitusviestin lopussa. PALKATON ORJATYÖ unelmana hourupäällä.

        Olen ihan aito suomalainen enkä ikinä ole orjatyötä kenellekään teettänyt. Päinvastoin, maksan ruoat, juomat ja ulkomaanmatkat ja onneksi sainkin jo uuden avustajan tämän laiskimuksen tilalle. Tai minulle ei ikinä selvinnyt mikä hänen ongelmansa oli. Vain se selvisi ettei hän tiedä mitä työnteko tarkoittaa.


      • AikuinenTyönantaja
        järkikäteenlukijalle kirjoitti:

        Kaalepin hourintaa koko stoori alusta alkaen. Samanlaisia aloituksia vääntää säännöllisin väliajoin ja aina joku menee halpaan ja uskoo.
        "Molemmat olisin ollut valmis palkkaamaan kymmeniksi vuosiksi."
        Homman nimi paljastuu aloitusviestin lopussa. PALKATON ORJATYÖ unelmana hourupäällä.

        "Molemmat olisin ollut valmis palkkaamaan kymmeniksi vuosiksi."
        Jollain tässä maailmassa on sitä rahaa ja itse olen niin onnekas että todellakin tulen aina palkkaamaan eri henkilöitä avukseni eri tehtäviin. Ja kun on hyvä tyyppi niin ei sellaisesta eroon halua.


      • Selleärölli
        järkikäteenlukijalle kirjoitti:

        Kaalepin hourintaa koko stoori alusta alkaen. Samanlaisia aloituksia vääntää säännöllisin väliajoin ja aina joku menee halpaan ja uskoo.
        "Molemmat olisin ollut valmis palkkaamaan kymmeniksi vuosiksi."
        Homman nimi paljastuu aloitusviestin lopussa. PALKATON ORJATYÖ unelmana hourupäällä.

        No, selkeä valtion trollihan tuo on. Ei tuommoiseen saa edes avustajaa jos omat jalat ja kädet toimivat loistavasti.


      • Miettisit.vähä
        Selleärölli kirjoitti:

        No, selkeä valtion trollihan tuo on. Ei tuommoiseen saa edes avustajaa jos omat jalat ja kädet toimivat loistavasti.

        Veinaat siis ettei sokeillakaan/näkövammaisilla ole avustajia? Jepjep, järki hoi!


      • tstotyötön55v

        Tuskin ap on sokea, kun tänne kirjoittelee! Tietty jokin putkinäköjuttu voisi olla.
        Jokin kuulo-ongelma ja tasapaino-ongelma voisi olla. Mutta avustajan pyöräily ei käy eikä kerro, miksei...
        Joka ikäryhmässä on huonoja työntekijöitä ja samoin surkeita työnantajia. Mikä tuo tarpeen tulla näille sivuille morkkaamaan ketään? Kaalepin horinoihin viittais toi asenne, että rahaa on.
        Miksei sitten muuta lämpimään, mistä saa avustajan ilman kalliita maksuja? Espanja? Thaikkula? Espanjassa löytyis varmaan joku nappisilmä lirkuttelemaan ruokapalkalla. Ja jos maksaisit luonnossa, säästyis rahaakin!


      • NääOnNäitä
        tstotyötön55v kirjoitti:

        Tuskin ap on sokea, kun tänne kirjoittelee! Tietty jokin putkinäköjuttu voisi olla.
        Jokin kuulo-ongelma ja tasapaino-ongelma voisi olla. Mutta avustajan pyöräily ei käy eikä kerro, miksei...
        Joka ikäryhmässä on huonoja työntekijöitä ja samoin surkeita työnantajia. Mikä tuo tarpeen tulla näille sivuille morkkaamaan ketään? Kaalepin horinoihin viittais toi asenne, että rahaa on.
        Miksei sitten muuta lämpimään, mistä saa avustajan ilman kalliita maksuja? Espanja? Thaikkula? Espanjassa löytyis varmaan joku nappisilmä lirkuttelemaan ruokapalkalla. Ja jos maksaisit luonnossa, säästyis rahaakin!

        Nää on näitä, ay-ihmisten horinoita tai sitten te-toimisto muistuttaa, että pitäis hakea töitä...tai joku haluaa jonkun tietyn jonnekin tiettyyn paikkaan töihin. Painostaminen, savustaminen, kiristäminen jne.


      • Vammainen.itsekin
        tstotyötön55v kirjoitti:

        Tuskin ap on sokea, kun tänne kirjoittelee! Tietty jokin putkinäköjuttu voisi olla.
        Jokin kuulo-ongelma ja tasapaino-ongelma voisi olla. Mutta avustajan pyöräily ei käy eikä kerro, miksei...
        Joka ikäryhmässä on huonoja työntekijöitä ja samoin surkeita työnantajia. Mikä tuo tarpeen tulla näille sivuille morkkaamaan ketään? Kaalepin horinoihin viittais toi asenne, että rahaa on.
        Miksei sitten muuta lämpimään, mistä saa avustajan ilman kalliita maksuja? Espanja? Thaikkula? Espanjassa löytyis varmaan joku nappisilmä lirkuttelemaan ruokapalkalla. Ja jos maksaisit luonnossa, säästyis rahaakin!

        Näkövammainen olen itse ja meinaatko että kun näkövammainen juoksee/kävelee niin avustaja pyörällä kiilaa kaikki muut kävelijät, pyöräilijät ja autoilijat sivuun? Avustajien palkat maksaa kaupunki vaikka vammainen työnantajana toimiikin. Tässä ihan faktatietoa sinullekin. Kaikki näkövammaiset eivät käytä apuvälineitä, varsinkaan sillon kun avustaja on vierellä. Nettiä on helppo käyttää jos on mitään näöstä tallella.


      • tstotyötön55v
        Vammainen.itsekin kirjoitti:

        Näkövammainen olen itse ja meinaatko että kun näkövammainen juoksee/kävelee niin avustaja pyörällä kiilaa kaikki muut kävelijät, pyöräilijät ja autoilijat sivuun? Avustajien palkat maksaa kaupunki vaikka vammainen työnantajana toimiikin. Tässä ihan faktatietoa sinullekin. Kaikki näkövammaiset eivät käytä apuvälineitä, varsinkaan sillon kun avustaja on vierellä. Nettiä on helppo käyttää jos on mitään näöstä tallella.

        Kiitän tiedosta, että netin käyttö on näkövammaiselle helppoa, ainakin sinulle. Äitini oli näköongelmainen eikä koskaan käyttänyt tietokonetta.
        Voisikohan se pyöräilevä avustaja tulla tarvittaessa alas pyörältä ja osittain kävellä pyörää taluttaen? Tiedän, että kaupunki maksaa palkkauskustannukset avustajille. Vaikea uskoa, että kaikki tarvitsevat edes saavat avustajan ja tuon apn tarvitsemiset ovat kyseenalaisia.
        Ap kehuu, suorastaan pröystäilee ravintolassa syömisillä, takseilla ja ulkomaan matkoilla, jotka kustantaa muka avustajillekin. Horinaa on.


      • Vammainen.itsekin
        tstotyötön55v kirjoitti:

        Kiitän tiedosta, että netin käyttö on näkövammaiselle helppoa, ainakin sinulle. Äitini oli näköongelmainen eikä koskaan käyttänyt tietokonetta.
        Voisikohan se pyöräilevä avustaja tulla tarvittaessa alas pyörältä ja osittain kävellä pyörää taluttaen? Tiedän, että kaupunki maksaa palkkauskustannukset avustajille. Vaikea uskoa, että kaikki tarvitsevat edes saavat avustajan ja tuon apn tarvitsemiset ovat kyseenalaisia.
        Ap kehuu, suorastaan pröystäilee ravintolassa syömisillä, takseilla ja ulkomaan matkoilla, jotka kustantaa muka avustajillekin. Horinaa on.

        Äitisi ei ehkö ole lapsesta istunut tietokoneella tai sitten hänen näkönsä on niin heikko ettei siihen auta vaikka tekstin suurentaa kissankokoiseksi. Netin tekstit kun voi lähes rajattomasti suurentaa.
        Et taida käsittää että kyse on sekunneista kun heikkonäköinen vieras pyörä tai heikkonäköinen vieras auto törmää, ei siinä avustaja voi olla muuta kuin valmiina, ei voi pyöräillä vierellä.
        Henkilökohtainen apu on laissa ja juuri sitä varten jotta vammaiset voivat viettää yhdenvertaista elämää vammattomien kanssa eli: syödä ravintolassa, matkustaa ja käyttää vammaispalvelun kuljetusta mikä on taksi.
        Lisätietoa.


      • tstotyötön55v
        Vammainen.itsekin kirjoitti:

        Äitisi ei ehkö ole lapsesta istunut tietokoneella tai sitten hänen näkönsä on niin heikko ettei siihen auta vaikka tekstin suurentaa kissankokoiseksi. Netin tekstit kun voi lähes rajattomasti suurentaa.
        Et taida käsittää että kyse on sekunneista kun heikkonäköinen vieras pyörä tai heikkonäköinen vieras auto törmää, ei siinä avustaja voi olla muuta kuin valmiina, ei voi pyöräillä vierellä.
        Henkilökohtainen apu on laissa ja juuri sitä varten jotta vammaiset voivat viettää yhdenvertaista elämää vammattomien kanssa eli: syödä ravintolassa, matkustaa ja käyttää vammaispalvelun kuljetusta mikä on taksi.
        Lisätietoa.

        Tunnen muutamia avustettavia, iältään 50-75v, kaikki liikuntavammaisia, olleet työelämässä ja yksi on kai vieläkin hieman. Heidän matkansa suuntautuvat sairaalaan t. kuntoutukseen, ei ulkomaille. Harrastuksia on, jos kunto sallii. Yksi taisi viettää 60v synt.pviä ravintolassa läheistensä kanssa. Vanhin heistä ei enää uskalla olla jalkeilla kotonaan yksin vaan makaa laitojen sisällä sängyssä. Jos tarvitsee apua avustajavuorojen välillä, joutuu kutsumaan apua rannekkeella ja se käynti maksaa hänelle 60€. Jouluna ei vielä ollut sängyn vanki.

        Täällä avustajaa ei saa helpolla. Se on taistelun takana, että sossu avustajan rahoittaa. Sitten pitää vielä löytää sopiva ihminen, joka pysyy hengissä osa-aikatyöllä. Tuntipalkka 10,82 ja lomautus, kun avustettava joutuu/pääsee sairaalaan.

        Kun näitä tuttaviani katsoo, ei ap ole ole muuta kuin kermapeffa. Ja pyrkii vielä antamaan sen kuvan, että maksaa itse palkkauskustannukset eikä kaupunki. Vaikea ymmärtää kahta lenkkeilyavustajaa. Entiselle pääministerille tuli juoksumatto, kun oli vaikeaa järjestää turvamiestä lenkille. Olisikohan juoksumatto halvempikin kuin avustaja? Edelleen löytyy pururatoja, joissa ei autoilla t. pyöräillä. Kävelyteitä on täällä pitkiäkin ilman ristetyksiä ja ne ovat aika tyhjiä päiväsaikaan. (Jos avustettavalla on näkö- ja kuulo-ongelma eikä kuule, kun pyöräilevä avustaja käskee pysähtyä.)

        Hyvä juttu, että ap pistää rahaa kiertämään, harmi, että se on verorahaa suureksi osaksi. Jotkut näkee nälkääkin..


      • Nääkövammainen
        tstotyötön55v kirjoitti:

        Tunnen muutamia avustettavia, iältään 50-75v, kaikki liikuntavammaisia, olleet työelämässä ja yksi on kai vieläkin hieman. Heidän matkansa suuntautuvat sairaalaan t. kuntoutukseen, ei ulkomaille. Harrastuksia on, jos kunto sallii. Yksi taisi viettää 60v synt.pviä ravintolassa läheistensä kanssa. Vanhin heistä ei enää uskalla olla jalkeilla kotonaan yksin vaan makaa laitojen sisällä sängyssä. Jos tarvitsee apua avustajavuorojen välillä, joutuu kutsumaan apua rannekkeella ja se käynti maksaa hänelle 60€. Jouluna ei vielä ollut sängyn vanki.

        Täällä avustajaa ei saa helpolla. Se on taistelun takana, että sossu avustajan rahoittaa. Sitten pitää vielä löytää sopiva ihminen, joka pysyy hengissä osa-aikatyöllä. Tuntipalkka 10,82 ja lomautus, kun avustettava joutuu/pääsee sairaalaan.

        Kun näitä tuttaviani katsoo, ei ap ole ole muuta kuin kermapeffa. Ja pyrkii vielä antamaan sen kuvan, että maksaa itse palkkauskustannukset eikä kaupunki. Vaikea ymmärtää kahta lenkkeilyavustajaa. Entiselle pääministerille tuli juoksumatto, kun oli vaikeaa järjestää turvamiestä lenkille. Olisikohan juoksumatto halvempikin kuin avustaja? Edelleen löytyy pururatoja, joissa ei autoilla t. pyöräillä. Kävelyteitä on täällä pitkiäkin ilman ristetyksiä ja ne ovat aika tyhjiä päiväsaikaan. (Jos avustettavalla on näkö- ja kuulo-ongelma eikä kuule, kun pyöräilevä avustaja käskee pysähtyä.)

        Hyvä juttu, että ap pistää rahaa kiertämään, harmi, että se on verorahaa suureksi osaksi. Jotkut näkee nälkääkin..

        Hei nuoret harrastaa matkustelua ja ravintolassa käyntiä ja se halutaan laissa taata myös niille joilta aistivammat/vammaisuus estää sen itsenäisesti=täysin kokemasta. Ei kaikki kuurot ja sokeat ole liikuntavammaisia. Matkailu ja kodin ulkopuolella liikkuminen antaa sisältöä elämään ja se nyt ei liene minun ongelmani jos harrastukseni on matkustelu. En voisi mitenkään matkustaa edes kotimaassa, enkä ulkomaille ilman avustajaa! Jaa että pururadallekin pitäisi viedä ja jättää näkövammainen oman onnensa nojaan sinne. Jepjep.

        Itse olen saanut työkyvyttömyyseläkkeen ja avustajat ja voin taata että kyllä ne saa kun on tarpeeksi sairas, ja ennenkaikkea kun ei ole pienintäkään mahdollisuutta kuntoutua hitustakaan terveemmäksi.
        Kun ikä on yli 65v loppuu vammaisetuudet koska siinä vaiheessa sairastelut lasketaan vanhuuden piikkiin eikä vanhuutta ja sen tuomia oireita pidetä Suomessa henkilökohtaisiin avustajiin ja vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluihin oikeuttavina asioina. Vanhuksille on omat kotihoito, omaishoitaja ym palvelut. Vammaispalven tarjoamalla taksilla ei edes saa ajaa sairaalaan, terveysasemalle, kuntoutukseen, ei edes hammaslääkäriin joten on täysin mahdotonta ap:n kertoa että hän ajaisi vammaispalvelun kuljetuksella sairaalaan. Ne matkat myönnetään harrastuksia, kauppakäyntejä, opintoja, työssäkäyntiä ym varten, niitä ei saa käyttää sairastelun takia. Kela korvaa/jos korvaa lääkärin lausunnon perusteella aiheellinen sairaalakäynnit, ts mitkä potilaalle nähdään välttämättöminä.


      • Nääkövammainen
        tstotyötön55v kirjoitti:

        Tunnen muutamia avustettavia, iältään 50-75v, kaikki liikuntavammaisia, olleet työelämässä ja yksi on kai vieläkin hieman. Heidän matkansa suuntautuvat sairaalaan t. kuntoutukseen, ei ulkomaille. Harrastuksia on, jos kunto sallii. Yksi taisi viettää 60v synt.pviä ravintolassa läheistensä kanssa. Vanhin heistä ei enää uskalla olla jalkeilla kotonaan yksin vaan makaa laitojen sisällä sängyssä. Jos tarvitsee apua avustajavuorojen välillä, joutuu kutsumaan apua rannekkeella ja se käynti maksaa hänelle 60€. Jouluna ei vielä ollut sängyn vanki.

        Täällä avustajaa ei saa helpolla. Se on taistelun takana, että sossu avustajan rahoittaa. Sitten pitää vielä löytää sopiva ihminen, joka pysyy hengissä osa-aikatyöllä. Tuntipalkka 10,82 ja lomautus, kun avustettava joutuu/pääsee sairaalaan.

        Kun näitä tuttaviani katsoo, ei ap ole ole muuta kuin kermapeffa. Ja pyrkii vielä antamaan sen kuvan, että maksaa itse palkkauskustannukset eikä kaupunki. Vaikea ymmärtää kahta lenkkeilyavustajaa. Entiselle pääministerille tuli juoksumatto, kun oli vaikeaa järjestää turvamiestä lenkille. Olisikohan juoksumatto halvempikin kuin avustaja? Edelleen löytyy pururatoja, joissa ei autoilla t. pyöräillä. Kävelyteitä on täällä pitkiäkin ilman ristetyksiä ja ne ovat aika tyhjiä päiväsaikaan. (Jos avustettavalla on näkö- ja kuulo-ongelma eikä kuule, kun pyöräilevä avustaja käskee pysähtyä.)

        Hyvä juttu, että ap pistää rahaa kiertämään, harmi, että se on verorahaa suureksi osaksi. Jotkut näkee nälkääkin..

        "Täällä avustajaa ei saa helpolla. Se on taistelun takana, että sossu avustajan rahoittaa. Sitten pitää vielä löytää sopiva ihminen, joka pysyy hengissä osa-aikatyöllä."

        Ihan uskomatonta tuubaa väännät kun kerrot että vammaisen pitäisi yksin maata juoksumatolla kotonaan, onneksi laki on vähän inhimillisempi kuin sinun ajatuksesi.

        Mutta kommentoin vielä noita...
        Nykypäivänä myönnetään ihan psyykkisilläkin syillä paljon vammaispalvelulain mukaisia henk.koht.avustajia ja kuljetuspalvelua=vähintään 18 taksimatkaa. Näihin ei sairaan henkilön tulot vaikuta millään muotoa, vammainen voi olla vaikka miljonääri niin silti yhteiskunnan tehtävä lain mukaan on mahdollistaa hänelle tasavertainen mahdollisuus kodin ulkopuoliseen elämään, eikä siitä saa koitua minkäänlaisia lisäkustannuksia vammaiselle, olipa hän sitten hyvä-tai huonotuloinen.

        Mainitsit osa-aikatyöstä. Henkilökohtaisilla avustajilla on lukuisia avustettavia eivätkä he tee osa-aikatyötä jolleivat itse niin halua. Jos menet vaikka mollin sivuille niin sielläkin on melkoiset määrät avustajan työpaikkoja vapaana. Myös firmojen kautta voi tehdä avustajan työtä avustettaville. Eli ei tarvitse tehdä osa-aikatyötä.


      • tstotyötön55v
        Nääkövammainen kirjoitti:

        "Täällä avustajaa ei saa helpolla. Se on taistelun takana, että sossu avustajan rahoittaa. Sitten pitää vielä löytää sopiva ihminen, joka pysyy hengissä osa-aikatyöllä."

        Ihan uskomatonta tuubaa väännät kun kerrot että vammaisen pitäisi yksin maata juoksumatolla kotonaan, onneksi laki on vähän inhimillisempi kuin sinun ajatuksesi.

        Mutta kommentoin vielä noita...
        Nykypäivänä myönnetään ihan psyykkisilläkin syillä paljon vammaispalvelulain mukaisia henk.koht.avustajia ja kuljetuspalvelua=vähintään 18 taksimatkaa. Näihin ei sairaan henkilön tulot vaikuta millään muotoa, vammainen voi olla vaikka miljonääri niin silti yhteiskunnan tehtävä lain mukaan on mahdollistaa hänelle tasavertainen mahdollisuus kodin ulkopuoliseen elämään, eikä siitä saa koitua minkäänlaisia lisäkustannuksia vammaiselle, olipa hän sitten hyvä-tai huonotuloinen.

        Mainitsit osa-aikatyöstä. Henkilökohtaisilla avustajilla on lukuisia avustettavia eivätkä he tee osa-aikatyötä jolleivat itse niin halua. Jos menet vaikka mollin sivuille niin sielläkin on melkoiset määrät avustajan työpaikkoja vapaana. Myös firmojen kautta voi tehdä avustajan työtä avustettaville. Eli ei tarvitse tehdä osa-aikatyötä.

        Mistä ihmeestä sait käsityksen, että pitäisi yksin maata juoksumatolla mielestäni? Juoksumatolla on turvallista liikkua kotioloissa. Enkä käskenyt jättää näkövammaista yksin pururadalle, mutta autokolareita ei tarvi siellä pelätä.

        Noita taksiseteleitä ei liioin saa joka paikassa ilman riitelyä. Yksi tuttavani kulki niillä harrastuksessaan ilman avustajaa, oliko silloin vielä 50v. Avustaja oli silloin 6-7h/pv. Sairaalaviikkojen (leikkaus) jälkeen sai riidellä ilta-avusta, jonka sitten lopuksi sai 4-5h/pv. Harrastuksessaan ei enää pysty käymään, säästyypä taksimatkat.

        Kaikki avustajat eivät tee osa-aikahommaa, mutta moni tekee. Joskus saa sopivan lisätyön, useimmiten ei (täällä). Yhden iäkkään pitkäaikainen avustaja tekee 5 * 6h/vk ja toinen 2*6h ja molemmilla on 30km työmatka. Arki-iltaisin 3. avustaja tekee 2h, onneksi asuu lähempänä.

        Kaikki tuttavani tarvitsevat avustajan selviytyäkseen kotona. Toivottavasti ap ymmärtää olevansa onnekas ! Samoin muut, jotka pystyvät harrastamaan matkailua avustajan kanssa. Samoin ne, joilla on varaa syödä ravintolassa! Monilla ei ole.


      • Nääkövammainen

        "Mistä ihmeestä sait käsityksen, että pitäisi yksin maata juoksumatolla mielestäni? Juoksumatolla on turvallista liikkua kotioloissa. Enkä käskenyt jättää näkövammaista yksin pururadalle, mutta autokolareita ei tarvi siellä pelätä."

        Tästä:
        Olisikohan juoksumatto halvempikin kuin avustaja? Edelleen löytyy pururatoja, joissa ei autoilla.

        Jonkunhan sinne pururadallekin taksilla tai avustajan kanssa vammainen on kuljetettava. En tiedä ymmärrätkö ihan käytännössä mitä näkövammaisen elämä on vaikka hän voisikin juosta ja saada vatsalihakset ja syödä ravintolassakin?
        Koitapa elää vaikka päivä silmät kiinni, kulkea joka paikassa silmät kiinni niin jutellaan sen jälkeen.

        Millä tapaa ap on onnekas? Ai koska on vammainen ja saa suomen lain mukaista henkilökohtaista apua? Vammaisuudessa ei ole mitään onnekasta ja se että vammaispalvelulaki toteutuu ap:n ja meidän muiden kohdalla on vain suomen lain toteutumista.


      • kophgf

        Mitä te virisette, että 12 e on pieni tuntipalkkka kouluttamattomalla. Liiankin hyvä mielestäni. Olen lähihoitaja ja mun perus tuntipalkka kunnan puoleella on 13.40. Yksittyisellä 11. 40. ) Se 9-10 euroa on liiankin hyvä aloittevalle koulutettomalla työntekijälle.


      • Pitäisollatyytyväinen
        kophgf kirjoitti:

        Mitä te virisette, että 12 e on pieni tuntipalkkka kouluttamattomalla. Liiankin hyvä mielestäni. Olen lähihoitaja ja mun perus tuntipalkka kunnan puoleella on 13.40. Yksittyisellä 11. 40. ) Se 9-10 euroa on liiankin hyvä aloittevalle koulutettomalla työntekijälle.

        Täysin samaa mieltä. Jos ei minkäänlaista koulutusta niin 12 euron tuntipalkka on suorastaan ruhtinaallinen korvaus.


    • Vinkvink--

      Työkaverini ilmoitti, että ei jaksa kävellä - minä jaksan.

      Työkaveri ei tykkää siivoamisesta - minä tykkään.

      Työkaveri myöhästyy töistä ja lähtee liian aikaisin työstä - minä en.

      Työkaverini haluaa tehdä omia hommia työajalla - minä en.

      Työkaverini kutsuu kaverinsa työpaikalla, ilman lupaa, seurustelee heidän kanssaan työajalla - minä en.

      Työkaverille ei kelpaa palkka - minulle kelpaa.

      Työkaverini puhuu omia henkkoht puheluita työajalla - minä en.

      Työkaverin kahvitauko kestää vähintään 30 min ja ruokatauko vähintään 1.5 tuntia - minun ei.

      Työkaverini ei ole käynyt kouluja - minä olen.

      Työkaverini sai jäädä - minä en.

      • AikuinenTyönantaja

        "Työkaverini sai jäädä - minä en."
        Aika surullista


    • kommuNISTI_huorat

      Tein ylitöitä, olin 1 kertaa lukuunottamatta 30min ennen työvuoron alkua tutkimassa tilaukset ja tekemässä omat muistiinpanot, valmistelemassa työvuoroon tuloa, olin ylitöissä vaikkei oltu sovittu, joustin monta kertaa että jään ylitöihin kun pyydettiin vaikkei mikään pakko olisi ollut olla. sitten kun alkoi tulemaan että 2-3 ihmisen työt pitää keritä tekemään niin riitti, en mene enää töihin. Suomi on paskamaa, rahaa jaetaan ilmaiseksi kaikille ketkä vain osaavat rajan yli tulla, ja se on aina työntekijöiltä ja työnantajilta pois. Kellään ole varaa tehdä töitä kohta täällä kun itse joutuu maksamaan siitä että on jollekki toiselle töissä. Voitte pitää paska suomenne, myykää infra nuorten jalkojen alta pois että voitte pukeutua siihen teidän punaiseen hyväntekijän viittaanne, haistakaa vittua koko rosvoava Y-sukupolvi. Kuolkaa paskathousuissanne vitun kommuNISTIT.

      • kaaleppikosesiellä

        >Työntekijä tekee ylityötä saamatta siitä palkkaa
        >Työnantaja riistää lisää ja pistää tekemään kahden työt
        >Työntekijä syyttää kaikesta kommunisteja

        *Huutonaurua*


    • Työtön78

      Missäs pääin olet, tahtoisin työtä ja ikä on vain 37.v

      • AikuinenTyönantaja

        Sorry työpaikka meni jo. Sen verran houkuttekeva.


    • OlikoOk

      Panitko sitä?

      • AikuinenTyönantaja

        Siis olen nainen ja työntekijä oli nainen. En omista dildoa enkä pane millään ketään.


      • HeijastusKummitus
        AikuinenTyönantaja kirjoitti:

        Siis olen nainen ja työntekijä oli nainen. En omista dildoa enkä pane millään ketään.

        Kuka käyttää tällä hetkellä kodistani pöllittyä sinistä dildoa? Sinäkö?

        Entäs heijastin?


      • Hahhhhaa
        HeijastusKummitus kirjoitti:

        Kuka käyttää tällä hetkellä kodistani pöllittyä sinistä dildoa? Sinäkö?

        Entäs heijastin?

        Taidat olla työtön. :D Ymmärrän miksi. :D


      • PervopaPervoinen

        Tapahtui molempien vapaasta tahdosta.

        Onhan meillä oma diili; YYA-sopimus.


      • TulikoRiitaa
        AikuinenTyönantaja kirjoitti:

        Siis olen nainen ja työntekijä oli nainen. En omista dildoa enkä pane millään ketään.

        Nuolitko sitä vai se sinua?


    • 5797927

      Vasemmistopoliitikot ovat kiihottaneet kansan ulvomaan raivoa valtiota ja työnantajia kohtaan, vaikka empiirisesti on helppo havaita työttömien oma tuottamus työttömäksi päätymisessä.

      • AikuinenTyönantaja

        Oikeasti hänen luonteen puolesta olisin ollut valmis pitämään töissä mutta se asenne/käytös että hän päättää mitä työajalla tehdään. Ei vaan mene jakeluun miten joku voi kuvitella työpaikkaa bb taloksi.


      • kaaleppikosesiellä

        Edelleenkin työttömiä on enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Väite siitä, että työttömät olisivat syyllisiä työttömyyteensä on sitä ihteään.

        "vaikka empiirisesti on helppo havaita työttömien oma tuottamus työttömäksi päätymisessä."

        Osa työttömistä ei ole koskaan ollut työssä, joten tuokin väite on sitä ihteään.


    • Uhkanatyöttömyys

      Koe ajalla katsotaan onko motivoitunut siivoamaan jne. Määräaikaisena työntekijänä en tekisi mitään työasiaa kunnolla tai viimeistelisi työtäni loppuun. Ei kantsii tehdä kun takaraivossa kolkuttelee kuitenkin työttömyys kun halppis työntekijöitä on pilvinpimein tulossa suomeen ja on niitä omasta takaakin aivan riittävästi

      • Uskomaton.asenne

        Aivan. Todellakin. Ei mitään töitä kenenkään kannata tehdä kun KELA maksaa palkan.


      • tstotyötön55v

        Tekisin määräaikaisenkin työn laadukkaasti, jos saisin siitä palkkaa ja tienaisin eläkettäkin. Etenkin työn kestäessä 6kk, jolloin siitä tienaisi (ansiosid) pvrahaa. Tämän hetkisestä hommasta en kerry (ansio)turvaa, mutta pidän siitä ja tienaan puurorahat.


    • kaaleppikusettaa

      "Jos nyt sanotte ettei kaikki saa kesätöitä niin pakottakaa ne nuorenne vaikka palkattomaan työharjotteluun joka kesä että tajuavat ettei työnteko ole mitään big brother -ohjelmaa missä oleillaan miten huvittaa."

      Palkaton työ ei ole tekemisen arvoista. Työstä on aina maksettava palkkaa.

      Älä inise, vaan palkkaa parempi työntekijä tilalle, senhän koeaika mahdollistaa.

      • Minäpilallelellitty

        Ehlämä on valintoja ja jos vanhemmat antaa lastensa istua sohvalla 20-vuotiaaksi asti ilman että lapsi ikinä osallistuu työelämään, se on sama karhunpalvelus kun vanhemmat pahoinpitelisivät lapsen. Samoin jos vanhemmat syytävät rahaa lapselle, se on lapsen loppuelämän kannalta kamala asia koska työelämässä palkkaa ei makseta rajattomasti vaan pitäisi alkaa kantaa vastuutakin ja tehdä budjetteja. Mikään ei ole vaikeampaa kuin saavutetuista eduista luopuminen.


      • Mitäskeidaa
        Minäpilallelellitty kirjoitti:

        Ehlämä on valintoja ja jos vanhemmat antaa lastensa istua sohvalla 20-vuotiaaksi asti ilman että lapsi ikinä osallistuu työelämään, se on sama karhunpalvelus kun vanhemmat pahoinpitelisivät lapsen. Samoin jos vanhemmat syytävät rahaa lapselle, se on lapsen loppuelämän kannalta kamala asia koska työelämässä palkkaa ei makseta rajattomasti vaan pitäisi alkaa kantaa vastuutakin ja tehdä budjetteja. Mikään ei ole vaikeampaa kuin saavutetuista eduista luopuminen.

        Buah hah haa. Mitä oikeistolaista propagandaa.

        Mistäs luulet niiden nuorten saavan kesätöitä edes palkattomia tai kesäseteleillä olevia kun työpaikat jaetaan ensisijaisesti aina firmojen pomojen lapsille, sen jälkeen serkuille, sen jälkeen tuttaville ja tuttavan tuttaville jne.?


      • Minäpilallelellitty
        Mitäskeidaa kirjoitti:

        Buah hah haa. Mitä oikeistolaista propagandaa.

        Mistäs luulet niiden nuorten saavan kesätöitä edes palkattomia tai kesäseteleillä olevia kun työpaikat jaetaan ensisijaisesti aina firmojen pomojen lapsille, sen jälkeen serkuille, sen jälkeen tuttaville ja tuttavan tuttaville jne.?

        Etkai vaan väitä ettei palkattomia työharjoitteluja ole olemassakaan? Itse olen syntynyt kultalusikka suussa mutta silti tullut tehtyä peräti 6 palkatonta työharjoittelua nuorena ja opiskeluaikana. Lukiossa ensimmäisen, loput 5 opiskeluaikana. Enkä ole mikään amislainen edes. Työnantajat tulevaisuudessa katsoo hyvällä kaikkia työtodistuksia. Työnantajalle se on ihan sama onko minulle palkkaa maksettu, vain se merkkaa että työhistoriassa ei ole taukoja. Taukoja cv:ssä kannattaa välttää kaikin keinoin tai sitten vaan perustaa sen firman ja unohtaa työllistymisen jollei muille työn teko innosta.


      • Syöttäkääkakkua
        Minäpilallelellitty kirjoitti:

        Etkai vaan väitä ettei palkattomia työharjoitteluja ole olemassakaan? Itse olen syntynyt kultalusikka suussa mutta silti tullut tehtyä peräti 6 palkatonta työharjoittelua nuorena ja opiskeluaikana. Lukiossa ensimmäisen, loput 5 opiskeluaikana. Enkä ole mikään amislainen edes. Työnantajat tulevaisuudessa katsoo hyvällä kaikkia työtodistuksia. Työnantajalle se on ihan sama onko minulle palkkaa maksettu, vain se merkkaa että työhistoriassa ei ole taukoja. Taukoja cv:ssä kannattaa välttää kaikin keinoin tai sitten vaan perustaa sen firman ja unohtaa työllistymisen jollei muille työn teko innosta.

        Tästäkin näkee kuinka rikkaat, oikeistolaiset kultalusikka suussa suntyneet kirjoittavat tänne utopistisia näkemyksiä, joilla ei mitään kosketusta totuuden kanssa. Marie Antoineten tyyliin "syöttäkää heille kakkua" tai suomalaisittain "menkää risusavottaan".

        Etkö sä vttu tajua, että

        -suurin osa työpaikoista menee suhteilla
        - nuoret eivät saa sitä kesätyötä kun kaikki menee suhteilla
        - kokemusta ei saa kun ei ole kokemusta
        - se ei ole kenenkään vika, että on sattunut syntymään köyhään perheeseen tai vanhemmilla ei ole suhteita
        - osa pomoista hakee itselleen lähinnä hoikkaa escorttia tai tyttöystävää
        - Suomessa johtaminen ja rekrytointi on todella ala-arvoista, ei ihme, että suuri aivovuoto ulkomaille
        - ei edes palkattomiin oteta kun ei ole suhteita tai pärstäsi ei miellytä. Päinvastoin kuin luulet, palkattomat eivät tule ilmaiseksi työnantajille
        - korruptio on suurta, vaikka toista väitetään
        - naiset, pätevät, osaavat, innostuneet, ahkerat koetaan uhkana ja heille ollaan kateellisia
        -> savustaminen, laittomat potkut
        - kilpailu on kovaa joten paljon kateellisia paskan jauhajia ja työpaikkakiusaajia -> parhaimmat heitetään ulos ja huonoimmat jää
        - vapaita työpaikkoja ei ole niin paljoa kuin työttömiä = aina joku jää ilman


      • ohghohh
        Syöttäkääkakkua kirjoitti:

        Tästäkin näkee kuinka rikkaat, oikeistolaiset kultalusikka suussa suntyneet kirjoittavat tänne utopistisia näkemyksiä, joilla ei mitään kosketusta totuuden kanssa. Marie Antoineten tyyliin "syöttäkää heille kakkua" tai suomalaisittain "menkää risusavottaan".

        Etkö sä vttu tajua, että

        -suurin osa työpaikoista menee suhteilla
        - nuoret eivät saa sitä kesätyötä kun kaikki menee suhteilla
        - kokemusta ei saa kun ei ole kokemusta
        - se ei ole kenenkään vika, että on sattunut syntymään köyhään perheeseen tai vanhemmilla ei ole suhteita
        - osa pomoista hakee itselleen lähinnä hoikkaa escorttia tai tyttöystävää
        - Suomessa johtaminen ja rekrytointi on todella ala-arvoista, ei ihme, että suuri aivovuoto ulkomaille
        - ei edes palkattomiin oteta kun ei ole suhteita tai pärstäsi ei miellytä. Päinvastoin kuin luulet, palkattomat eivät tule ilmaiseksi työnantajille
        - korruptio on suurta, vaikka toista väitetään
        - naiset, pätevät, osaavat, innostuneet, ahkerat koetaan uhkana ja heille ollaan kateellisia
        -> savustaminen, laittomat potkut
        - kilpailu on kovaa joten paljon kateellisia paskan jauhajia ja työpaikkakiusaajia -> parhaimmat heitetään ulos ja huonoimmat jää
        - vapaita työpaikkoja ei ole niin paljoa kuin työttömiä = aina joku jää ilman

        " Suomessa johtaminen ja rekrytointi on todella ala-arvoista, ei ihme, että suuri aivovuoto ulkomaille"

        Tämän on kyllä saanut jo huomata aika karvaasti.


      • Minäpilallelellitty
        Syöttäkääkakkua kirjoitti:

        Tästäkin näkee kuinka rikkaat, oikeistolaiset kultalusikka suussa suntyneet kirjoittavat tänne utopistisia näkemyksiä, joilla ei mitään kosketusta totuuden kanssa. Marie Antoineten tyyliin "syöttäkää heille kakkua" tai suomalaisittain "menkää risusavottaan".

        Etkö sä vttu tajua, että

        -suurin osa työpaikoista menee suhteilla
        - nuoret eivät saa sitä kesätyötä kun kaikki menee suhteilla
        - kokemusta ei saa kun ei ole kokemusta
        - se ei ole kenenkään vika, että on sattunut syntymään köyhään perheeseen tai vanhemmilla ei ole suhteita
        - osa pomoista hakee itselleen lähinnä hoikkaa escorttia tai tyttöystävää
        - Suomessa johtaminen ja rekrytointi on todella ala-arvoista, ei ihme, että suuri aivovuoto ulkomaille
        - ei edes palkattomiin oteta kun ei ole suhteita tai pärstäsi ei miellytä. Päinvastoin kuin luulet, palkattomat eivät tule ilmaiseksi työnantajille
        - korruptio on suurta, vaikka toista väitetään
        - naiset, pätevät, osaavat, innostuneet, ahkerat koetaan uhkana ja heille ollaan kateellisia
        -> savustaminen, laittomat potkut
        - kilpailu on kovaa joten paljon kateellisia paskan jauhajia ja työpaikkakiusaajia -> parhaimmat heitetään ulos ja huonoimmat jää
        - vapaita työpaikkoja ei ole niin paljoa kuin työttömiä = aina joku jää ilman

        Milläs sen selität että minula on ollut 8 työpaikkaa, eikä yhtäkään suhteilla. En ole tuntenut enkä edes tiennyt yhden yhtä ihmistä firmoista etukäteen. Eri puolilla suomea ja maailmaa olen töitä tehnyt ja aina ihan työhaastattelun kautta valittu..


      • nbnbnbnb
        Minäpilallelellitty kirjoitti:

        Milläs sen selität että minula on ollut 8 työpaikkaa, eikä yhtäkään suhteilla. En ole tuntenut enkä edes tiennyt yhden yhtä ihmistä firmoista etukäteen. Eri puolilla suomea ja maailmaa olen töitä tehnyt ja aina ihan työhaastattelun kautta valittu..

        Kai niitä töitä sitten voi helpommin saadakun on jo kokemusta ja milloin ensimäisessä työpaikassa alotit? Olen kuullu, että joksus 80 luvulla työnsaanti oli paljon helpompaa kuin nyt.


        Nykyään siis on vaikeeta saada töitä jos käy vaikka amiksen ja senjälkeen ei ole yhtään mitään suheteita niin silloin on vaikea töitä saada. tämä siis nuoren näkökulmasta. Eikä niillä vanhemmillakaan työttömillä hyvin mene. Olen myös kuullut, että jos vaikka lähellä eläkeikää oleva irtisnotaan vaikka 55-60 vuotiaana niin vaikeaa on enää uutta työtä saada jos ei ole taaskaan niitä suhteita. Toki tämä jollakin ihan omaakin syytä, että kunto on mennyt aivan nollaan. Yhdellä kurisilla oli yksi tälläinen mahakas vanhempi yli 50v työtön joka sanoi juoksevansa armeijassa cuuperin 20 vuotiaana yli 3000m. Sitten nyt kun kurisilla oli joku käveltyesti tai vastaava niin oli aivan nollakuntoinen eikä päässyt kävellenkään oikein mihinkään. No niin käy jos kulkee autolla jatkuvasti eikä harrasta mitään liikuntaa ja kittaa olutta.


      • Minäpilallelellitty
        nbnbnbnb kirjoitti:

        Kai niitä töitä sitten voi helpommin saadakun on jo kokemusta ja milloin ensimäisessä työpaikassa alotit? Olen kuullu, että joksus 80 luvulla työnsaanti oli paljon helpompaa kuin nyt.


        Nykyään siis on vaikeeta saada töitä jos käy vaikka amiksen ja senjälkeen ei ole yhtään mitään suheteita niin silloin on vaikea töitä saada. tämä siis nuoren näkökulmasta. Eikä niillä vanhemmillakaan työttömillä hyvin mene. Olen myös kuullut, että jos vaikka lähellä eläkeikää oleva irtisnotaan vaikka 55-60 vuotiaana niin vaikeaa on enää uutta työtä saada jos ei ole taaskaan niitä suhteita. Toki tämä jollakin ihan omaakin syytä, että kunto on mennyt aivan nollaan. Yhdellä kurisilla oli yksi tälläinen mahakas vanhempi yli 50v työtön joka sanoi juoksevansa armeijassa cuuperin 20 vuotiaana yli 3000m. Sitten nyt kun kurisilla oli joku käveltyesti tai vastaava niin oli aivan nollakuntoinen eikä päässyt kävellenkään oikein mihinkään. No niin käy jos kulkee autolla jatkuvasti eikä harrasta mitään liikuntaa ja kittaa olutta.

        Olen syntyny 1981 ja eka palkallinen työpaikka 1997. Siihen aikaan oli töitä lehdenjakajana, siivoojana ja puhelinmyyjänä. Tein montaa työtä samaan aikaan koska yksi työ ei silloin(kaan) elättänyt.
        Siis jouduin tekemään töitä kun kotoa loppui rahantulo. Kertaakaan elämässäni ei minulle ole myönnetty asumistukea tai toimeentulotukea. Aina saanut yksin pärjätä. Sitä kutsutaan vastuunkannoksi.


    • julmahammas

      "-myöhästyi lähes joka kerta töistä ja lähti ennenkuin työvuoro loppui
      -hyvin vastentahtoisesti kävelee pitkiä matkoja (en tiedä vieläkään miksi, huono kunto?) ja kun hänen piti siivota, minä siivosin ja hän istui ja haukotteli
      -halusi päättää mitä työajalla tehdään, eikä lainkaan ymmärtänyt ettei hän päätä työaikana siitä mitä tehdään.
      -oli kyllä valmis hyötymään kaikista eduista mutta ei ymmärtänyt ettei niitä saa pomottamalla.
      -käytti kännykkää yksityisasioihin työajalla
      -sanoi suoraan ettei pidä kävelystä eikä siivoamisesta
      -valitteli rahan puutetta
      Mitä muuta voisin tehdä kun irtisanoa työsopimuksen koeajalla? "

      Kiitos että halusit jakaa tuon kanssamme. Se herättää kysmyksen mitä sillä ajetaan takaa? Että olemmeko kollektiivisen syyllisyyden tilassa? Siis että kaikki mitä yksi työtön tekee tai jättää tekemättä tai mitä joku työtön on tai ei ole, on kaikkien työttömien syy ja synti?

      Ja päteekö se vain työttömiin? Minä aikoinaan kävin eräällä hammaslääkärillä ja en ollut tyytyväinen siihen mitä hän teki, enkä varsinkaan siihen miten hän sen teki mitä teki. Maksoin silti laskun, mutta en ole takaisin sille hammaslääkärille enää mennyt enkä enää koskaan mene.

      Sen sijaan olen tarvittaessa käynyt erään toisen hammaslääkärin vastaaotolla ja ei mitään valittamista hänen suhteensa. Siis kaikki hammaslääkärit eivät ilmeisesti ole puoskareita vaikka kokemukseni mukaan ainakin yksi heistä sellainen on.

      Pätisikö vastaava myös työttömiin, sillä työttömyys ei ole genettinen tila, vaan saattaa osua kelle hyvänsä.

      • Että.näin

        Tässähän kyse vain vinkistä, kun toimit näin ja näin, saat potkut, halusitpa tai ei. (Aloituksessa lukee ajattelemisen aihetta)

        Vanhemmassa väestössä on varmasti paremmin työelämään tottuneita työntekijöitä mutta veikkaan että nuoret työntekijät eivät välttämättä edes ymmärrä että työelämä on kuin pikajuna jonka alle he jäävät jolleivat ymmärrä noudattaa sääntöjä. Ei armoa, ei anteeksiantoa, vain toimintaa.


      • TarinanOpetus
        Että.näin kirjoitti:

        Tässähän kyse vain vinkistä, kun toimit näin ja näin, saat potkut, halusitpa tai ei. (Aloituksessa lukee ajattelemisen aihetta)

        Vanhemmassa väestössä on varmasti paremmin työelämään tottuneita työntekijöitä mutta veikkaan että nuoret työntekijät eivät välttämättä edes ymmärrä että työelämä on kuin pikajuna jonka alle he jäävät jolleivat ymmärrä noudattaa sääntöjä. Ei armoa, ei anteeksiantoa, vain toimintaa.

        Se on ihan se ja sama noudattaako ohjeita vai ei. Jos ei noudata ohjeita voi tulla potkut, mutta jos noudattaa ohjeita voi tulla myös potkut.

        Työntekijässä ei ole välttämättä mitään vikaa vaan potkut voidaan järjestää vaikka ihan mihin tahansa syyhyn vedoten. Jos syytä ei löydy, se keksitään sitten päästä.

        Toisinaan ja etenkin Suomessa nimenomaan halutaan se huono tai korkeintaan keskiverto työntekijä eikä sitä, joka tekee erittäin hyvin työt ja noudattaa ohjeita.

        Tunnen ja tiedän itseni lisäksi monen monta muutakin ihmistä, jotka ovat saaneet potkut ilman todellista syytä. Toiset ovat riitauttaneet ne sitten oikeudessa kun laittomia ovat olleet. Toiset ovat saaneet useammat potkut peräkkäin useammasta työstä ilman omaa syytä. Joten kaikki ei todellakaan ole kiinni siitä, että noudattaako ohjeita vai onko ahkera. Maailma ei ole niin mustavalkoinen.


      • Että.näin
        TarinanOpetus kirjoitti:

        Se on ihan se ja sama noudattaako ohjeita vai ei. Jos ei noudata ohjeita voi tulla potkut, mutta jos noudattaa ohjeita voi tulla myös potkut.

        Työntekijässä ei ole välttämättä mitään vikaa vaan potkut voidaan järjestää vaikka ihan mihin tahansa syyhyn vedoten. Jos syytä ei löydy, se keksitään sitten päästä.

        Toisinaan ja etenkin Suomessa nimenomaan halutaan se huono tai korkeintaan keskiverto työntekijä eikä sitä, joka tekee erittäin hyvin työt ja noudattaa ohjeita.

        Tunnen ja tiedän itseni lisäksi monen monta muutakin ihmistä, jotka ovat saaneet potkut ilman todellista syytä. Toiset ovat riitauttaneet ne sitten oikeudessa kun laittomia ovat olleet. Toiset ovat saaneet useammat potkut peräkkäin useammasta työstä ilman omaa syytä. Joten kaikki ei todellakaan ole kiinni siitä, että noudattaako ohjeita vai onko ahkera. Maailma ei ole niin mustavalkoinen.

        Ei ole ei, itsekin olen saanut potkut koeajalla, syytä kun ei tarvinnut kertoa niin loppuelämän saan sitä ihmetellä.
        On kuitenkin varmoja tapoja saada potkut kuten aloituksessa ilmenee. Niiden ei toivoisi tulevan kenellekään, edes nuorille, yllätyksenä.


    • eivät.kaikki.samanlaisia

      Ihanaa yleistämistä taas.Tästä vouhkataan ihan uutisissa asti miten nuoret ovat saamattomia p*skoja. Joo,osa varmasti onkin. Siinä vaiheessa kannattaa ehkä kääntää katseet siihen,miten nuoria nykyään kasvatetaan.Mistä kaikki ne mielenterveysongelmat kumpuavat. Kaikki vika ei aina ole niissä nuorissa.Itsehän olen jo iältäni lähempää kolmea-kuin kahtakymmentä ja palkkatöissä olen ollut kolme viikkoa. Kaksi tutkintoa, kolmannen opiskelua jatkan sitten kun pääkoppa on kunnossa. Palkattomia harjoitteluita,työharjoitteluja ja palkkatukitöitä olen tehnyt yli 2 v. Joka paikassa kiitellään miten hyvä työntekijä olen ja revitään kaikki irti jaksojen aikana. Sitten lopuksi käteen todistus täynnä kiitettävää ja potku persuksiin. Kiitos ja näkemiin. En ihmettele, ettei nuorilla välttämättä ole motivaatiota yrittää nykypäivänä. Joo , on niitä jotka kovalla työllä saavat aikaan paljon ja pääsevät töihin. Sitten on niitä jotka raatavat p*rse ruvella ilmaishommissa ja se ei johda koskaan mihinkään. Löydetään aina uutisiin asti vain ne, jotka loisivat kotona 25-vuotiaina ja "ei kiinnosta tehä töitä koska ei jaksa eikä huvita". Itse olin vielä viime elokuuhun asti toiveikas edellisessä harjoittelussani(vissiin kahdeksas harjoittelupaikka kaiken kaikkiaan), koska sain siellä paljon aikaan ja hyvin paljon luottoa työpaikalla. En kuitenkaan ollut tarpeeksi hyvä töihin vaikka kehuttiin maasta taivaisiin ja opastin paljon muita harjoittelijoita . Sen jälkeen ei oikeastaan ole kiinnostanut työnhaku enää. Mutta taas toisaalta, ymmärrän asian siltä kantilta,että olen luonteeltani introvertti enkä lähelläkään nykypäivän "hyvää tyyppiä". En jaksa hektistä painetta ja koko ajan tiukkenevia vaatimuksia samalla tapaa kuin normaali työntekijä.Työhakemuksia takana vasta 48. Onneksi kesälle on kuitenkin tekemistä kun työllistin itseni. Toivottavasti uutisiin asti päätyisi joskus sellaisiakin nuoria, jotka ovat tehneet paljon ja ovat aktiivisia tästä paskasta nykytyöelämästä ja vastoinkäymisistä huolimatta. Olisi aika mukavaa vaihtelua!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe