Polttava nälkä

Aloittelija123

Help! Haluaisin tiputtaa noin 5kg vaihtarikiloja. Olen yrittänyt syödä mahdollisimman terveellisesti ja vähentää ruuan määrää, mutta ongelmani on ns vatsaa polttava nälkä. Pelkään nykyään sitä niin paljon että en "uskalla" syödä liian vähän kun pelkään sen alkavan. Esimerkki ruuistani:

Aamupala 7 lautasellinen puuroa 1 banaanilla viipaloituna (kaurahiutaleet 40g kuivapaino) ja kananmuna kuppi kahvia tl kookosöljyllä

Välipala 10 omena raakapatukka

Lounas 13 kuivapaino 40g riisiä, 5-6 pientä kasvispyörykkää/tonnikala purkki/reilusti paistettuja kasviksia, reilu koura rucolaa, kurkkua, tomaattia omena

Päivällinen 17 sama kuin lounas ilman hedelmää

Iltapala 20 smoothie: 150g marjoja, 1d kookosmaitoa, 20g kaurahiutaleita, 1rkl proteiinijauhetta, 1tl acai jauhetta inkivääri-chlorella tee

Ongelma on siis lounas ajan järjetön nälkä, tuossa 12 maissa voisin syödä vaikka hevosen?! Olen koulussa aina 8-12 ja ruokatauko on 10-10:30 jolloin koen lounaan liian aikaiseksi... Maitotuotteita en voi syödä, olen kasvissyöjä ja "turhia" hiilareita koitan välttää (leipää esim) joten tuntuu että jää niin köyhäksi tuo kympin välipala... Apuja?! Onko välipala liian pieni vai mistä tälläinen polte voisi johtua? :(

21

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelijä.ihmettelee

      Et kerro ikääsi, painoasi, pituuttasi etkä sukupuoltasi. Hankala mitään auttaa ilman mitään perustietoja. Et kerro mitään myöskään liikunnastasi. Mitä ovat vaihtarikilot?

    • Aloittelija123

      Olen 22v 171cm 74kg. Vaihtarikilot = olin vaihtarina jenkeissä jossa tuli kerättyä noin 5kg ylimääräistä. En urheile tällä hetkellä paljoa - kävelen 45min-1h 3-4x viikossa ja teen kevyttä lihaskuntoa kehonpainolla 3x viikossa noin 30min. Kroppaa on tullut testailtua kaiken näköisissä urheilulajeissa mutta ns raaka treenaaminen ei sovi ja kuntosaleille tms ei ole juuri nyt mahdollista pääsrä myöskään ryhmäliikuntaan

      T ap

    • Terttu.Tampereelta

      Oma kokemukseni on ollut että aamupalalla ei kannata syödä mitään hiilihydraatteja. Jos hiilareita syö, vaikka puuroa aamupalalla on karmea nälkä jo ennen lounasta. Juuri kuten oireesi on sinulla. Aamupalalle mieluummin tonnikalaa/muuta kalaa ja pari kananmunaa pitää nälän pitkään poissa. Banaanin sijaan aamupalalle avokado. Avokadossa hyviä rasvoja, ei juuri lainkaan hiilareita

      Kokeile vaikka aamupalaan:
      https://ruoantuoksu.com/tag/kananmunalla-taytetty-avokado/

      • Nälkä-susi

        tos Terttu taas hyvästä neuvosta! Minulla on diabetes-2 ja nyt hiilarit pois aamupalasta!
        Luulin olevan hyväksi syödä kauraa jugurttia banaania aamukahvilla.
        Onko ne parempi jättää HIIT-liikunnan jälkeen?


      • Nälkä-susi
        Nälkä-susi kirjoitti:

        tos Terttu taas hyvästä neuvosta! Minulla on diabetes-2 ja nyt hiilarit pois aamupalasta!
        Luulin olevan hyväksi syödä kauraa jugurttia banaania aamukahvilla.
        Onko ne parempi jättää HIIT-liikunnan jälkeen?

        Kiitos, Terttu! Eetteri oli nälkäinen ja söi kirjaimia!


      • mistääentiiämu

        Kaverilla oli Tuija Gustavberg (onko oikein kirjoitettu?) dieetti ja siinä piti aamulla syödä puuroa ja raejuustoa, et vaikuttaako se raejuusto sitten jotenkin? Ja "himo treenaaja" Satu Tuomisto on sanonut että hiilarit aamulla ja vähennetään iltaa kohden.. Itse pyrin syömään hiilareita sen verran kun niitä kroppa tarvii ja juurikin aamusta enemmän :/


    • ei.hiilareita.aamuun

      Samaa mieltä Tertun kanssa. Mulla diabetes jonka takia verensokerit tarkkailun alla ja täytyy sanoa että aamu on muutoinkin elimistölle rankka.. Mun kroppa menee sekaisin jos aamupalassa on hiilareita - perinteinen puuroaamiainen ei tosiaan sovi.

      Kroppa tekee kovasti töitä käynnistyäkseen aamulla uuteen päivään, ja kun aamualoitetaan kaurapuurolla ja banaanilla saa kroppa itsensä nousukiitoon ja verensokerit nousevat taivaisiin. Kroppa jää odottelemaan uutta annosta hiilareita mahdollisimman pian, ja aina uudelleen.. Unohda hiilarit aamulla kokonaan. Itse en ole kasvissyöjä, mutta samahan se silti on eli proteiineja ja rasvaa joilla kropan näläntunne pysyy poissa ja kauana, jopa iltapäivään pitkälle - Näin anakin itsellä toimii.

      • hpv20

        Puuron ongelma on siinä, että siinä on onnettoman vähän energiaa. Esimerkiksi kaurapuurossa on vain 50 kcal/100 g. Verensokeria se kylläkin nostaa varsin maltillisesti kun sen glykeeminen indeksi on vain 50 kieppeillä. Kannattaa käyttää perinteisiä ohraryynejä.

        Tuossa aamiaisessa on energiaa noin 400 kcal eikä tuossa välipalassakaan kauheasi joten ei ihme että lounaalla on nälkä. Itse kyllä pärjään aamiaisbanaanilla hyvin tuonne kello 15 asti.


      • jklgfhl

        Ei kannata totutella ylipitkiin ateriaväleihin! Vaikka painoa olisi maltillisesti, niin jos diabetestaipumusta on, verensokerit nousevat siitäkin. Kokemusta on. Eli sekä paasto että ylensyönti on pahasta verensokereille.


    • Aloittelija123

      Kiitos vastauksista, kokeilin tänä aamuna paistamalla 1munan 1 valkuaisen, tämän kanssa 1/2 avokadoa, sekä ns chiapuddingin = 2 rkl chiasiemeniä liotettuna veteen päälle noin desi marjasmoothieta eiliseltä sekä kuppi kahvia kookosöljyllä. 2 tuntia meni ja järkyttävä nälkä kurnii jo, täytyy varmaan kokeilla sitten paistaa 2 munaa :O

      Tuntuu että olen ihan hukassa syömisen kanssa nykyään kun urheilua ei tule tehtyä joten olen älyttömän peloissani syödä ja jossain vaiheessa se aina kostautuu... Esim 5 viikkoa ilman makeaa ja liian niukka ruokavalio = yhtenä viikonloppuna 2 suklaalevyä ja keksipaketti

      - Ap

      • reikelän.pete

        Miksi et käytä kananmunan keltuaista? Ainakin puhut paistaneesi vain yhden valkuiaisen.. Keltuaisessa on tärkeää rasvaa jolla jaksaa. Ruokavaliolla ei ole tarkoitus nälkiintyä. Kuuntele kehoa mutta älä tee jatkuvasti isoja muutoksia - anna kropallesi aikaa mukautua muutoksiin.


      • Itteekipoltellut

        Entäpä jos klo 10 välipalaksi paistaisit puolikiloa kasviksia (vaikka jotain kaupan valmiskasviksia, joissa vähän kaloreita), 250g höyrystettyä parsakaalts sekä parin munan munakkaan. Otat rasiassa mukaan kouluun.

        Jos ei auta, syö sitten ennen ruokaa tunnilöa joku banaani tai omena ennen ruokaa vielä tuossa 10 ja 13 välissä.

        Itse lisäisin monta purkkia pehmeää maitorahkaa ja vähärasvaista raejuustoa sekä kasan lihaa. Sulla toi kasvisruokavalio ja maitotuotteiden jättö pudottaa protskut jäätävän alas. Ehkä kannattaa googlata vähäkalorisia proteiinin lähteitä ja lisätä niitä ruokavalioon. Sellaisia, jotka sopii sun periaatteisiin.


    • vp.tyynelä

      Halusin pudottaa omaa painoa. Olen 55v mies, työttömänä enkä paljoa liiku. Aloittelin pari kuukautta sitten jolloin vaaka näytti 84 kiloa. Lopetin perunan, leivän, riisin ja makaronin/pastan kokonaan. Pitsat ja hampurilaiset pois.

      Jätin aamupalan pois, samoin "lounaan". Elimistö tottui ehkäpä viikossaeikä mitään näläntunnetta ole ollut enää. Nälkä tulee oikeastaan vasta noin klo 18-19. Syön ainoan ison aterian tuolloin. Aterialla hyvin vähän hiilihydraatteja. Ehkä pari pihviä (koko/jauheliha), pari kananmunaa. Lisukkeena jokin juuressekoitus uunissa/pannulla, toisinaan myös papuja/herneitä tms. Ruokajuomana vesi/kivennäisvesi, joskus piimä.

      Iltapalaa ehkä jos tulee valvottua pitkään tv:n ääressä. Pähkinöitä (maustamattomia), tai chian siemeniä viilissä ja hieman mauksi pakastemarjoja (omista pensaista ja metsästä) sekaan. Porkkana on hyvä pieni välipala ihan raakana pureskella, joskus päivälläkin

      En mittaile ja pane mitään ylös vaan syön miltä tuntuu milloinkin, jos on tunne että tarvin enemmän, syön isomman pihvin tai enemmän kananmunia. Lihaa ei jatkuvasti, välillä kalaa tai kananlihaa/broileria, verilättyjä, maksaa. Juuressekoituksen kanssa aina reilusti voita. Juustoista pidän ja valkoviinistä, myös saunaoluet maistuvat ;-)

      Painoni on nyt 75,5 kiloa - parissa kuukaudessa paino pudonnut yli 8 kiloa. En joka päivä käy vaakalla enkä suosittele ketään sitä tekemäänkään - tulee sairaaksi. Paino varmaan vielä tulee alas, mutta ei juuri enää tarvi, olen kohta omassa painossani.

      Odotan kesää, pääsee grillaamaan - tulee koko ateria yhdellä välineellä... ja maku on aivan omansa kun hiiligrillissä tekee, samoin itse savustettu kala tuo vaihtelua.

      • hanget.korkeat

        Tykkään tunnelmasta - ei niin vakavaa. VHH on oikeastikin hyvä elämäntapa, ja oikeasti toimii laihduttajalla. Mulla grilli vielä lumihangen alla piilossa takapihalla täällä Kuusamon korkeudella... Grillikautta ootellessa, kippis ;-)


    • vähemmän.suolaa.vaan

      Vanha kansa sanoi että suola janottaa. Janottaahan se toki mutta liika suolan käyttö aiheuttaa näläntunteen. Tästä asiasta useasta lähteestä lukenut. Taisi viimeksi olla Iltiksessä:
      http://www.is.fi/terveys/art-2000005179671.html

    • Toimintavarma

      Ongelmasi on se mitä syöt. Ei se paljonko syöt:

      - 7:00 poista puuro ruokavalikoimasta. Syö paistettuja nakkeja (prinssinakkeja >10kpl), kananmunaa keitettynä tai paistettuna neljän munan verran. Teetä. Muista suola!!!

      Unohda tomaatti (raakana), kurkku, ja kookoasmaito. Yhdessä ne keräävät elimistöösi nestettä. Iltapalelle paistat nakkeja, halkaistun tomaatin tai kaksi, pekonia ja kanamnunaa yhdessä sipulin kanssa. Mukaan suolaa ja mustapippuria.

      Eikä mene montaakaan päivää kun jo inhoten katsot ruokaa "pitääkö taas syödä".

    • se_on_hiit

      Se mikä nopeasti tulee, lähtee hitaasti. Hyväksy se. Nythän ruokavaliosi näyttä jo siltä, pystyt kurinalaisuuteen. Vertaa itseäsi vaikka ihmisiin, jotka vetävät nassuunsa litrakaupalla sokeroituja limppoja, sipsejä, karkkia ja jätskiä, ja kaikki samana päivänä.

      Pystyt kyllä harrastamaan tehokkaampaakin liikuntaa, jos vain haluat. Voit tehdä jonkin intervallityyppisen harjoittelun, eikä se vie aikaa enempää kuin kävely - päinvastoin. Esim. kakkostyypin diabeetikoilla intervallityyppinen harjoittelu on tuottanut parannusta verensokereihin. Lihasmassaa et saa hissutteluliikunnalla. Eli lihasmassasi katoaa vuosien myötä, ja sitä myötä myös energiankulutus vähenee.

      Katsele kehonpainoharjoittelu- ja HIIT-harjoitteluohjeita. Kyse on vain tahdosta ja viitseliäisyydestä. Lyhemmällä ajalla vähän tehokkaampaa harjoittelua saavutat enemmän. Se edellyttää lähinnä oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä.

      • Ikuinen.Opiskelija

        ksi sanoit, mitä ajattelin! Nuoren koululaisen pitäisi juosta-pyrähtää ulkoilmassa.
        Itselläni oli koulutehtäviä taskussa tai opiskelin kieliä samalla.
        Musiikki ei ole ainoa,mitä voi kuunnella juostessa.
        Alitajunta työskentelee tehokkaasti., kun sen jälkeen lepäilee.
        Unikin tulee paremmin liikunnan jälkeen.


    • harhaanjohtavaa

      Niin noista vaihtarikiloista tulee mieleen vaihtarikilot eli VAIHDEVUOSIEN kartuttamat kilot...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe