Sähköauton siirto ahtaassa paikassa?

Olisi_kivaa_tietää

Kertokaa sähköauton (täyssähkö) omistajat/kuljettajat, miten toimitte ahtaassa parkkihallissa kun ajatte autoa paikoitusruutuun tai sieltä pois? Autoahan pitää siirtää kaasua painamalla, eli autossahan ei ole veto päällä kuin vasta kun painaa kaasupoljinta? Vaarana on, että auto lähtee käsistä kovan väännön vaikutuksesta ainakin tottumattomalla kuskilla. Eli ei ehdi painaa jarrua riittävän nopeasti.

Perinteistä automaattia säätelen ahtaassa paikassa vaihde päällä ja jarrupolkimella, koska bensa/diesel-automaatissa on heti veto päällä kun nostaa jarrupolkimen, kun asentaa valitsimen D- tai R-asentoon.

11

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outo_ongelma

      Häh?

    • helposti2

      Sähkö-, ja hybridiautot on ohjelmoitu niin että ajaminen on samanlaista, kuin automaattivaihteisella. Eli lähtee ryömimään, kun nostat jalkaa jarrulta.

    • zxcvfds

      """Eli lähtee ryömimään, kun nostat jalkaa jarrulta. """
      Jos ei paina kaasua, auto ei liiku yhtään mihinkään, ei edes ryömimällä.

      • Aurishybridi

        """Eli lähtee ryömimään, kun nostat jalkaa jarrulta. """
        Jos ei paina kaasua, auto ei liiku yhtään mihinkään, ei edes ryömimällä.

        Ei pidä väittää asioista joista ei tiedä mitään

        Mulla auris hybridi lähtee liikkeelle sähköllä ajaessa kaasua painamatta tasaisella maalla, täsmälleen niinkuin tavallinen "vanhanaikainen" automaattivaihteistolla oleva auto.


    • jokumuuuu

      Oma autoni on sarjahybridi eli ainakin parkkipaikkavekslaamisessa käytännössä sähköauto, siinä kun ei ole vaihteistoa. Kyllä tuo ainakin ryömii ihan niin kuin perinteinen hydrauliautomaatti.

      Ja vaikkei ryömisikään niin tuskin "kaasun" annostelu mikään ongelma olisi. Kun momentti on eri pyörintänopeuksilla lineaarista ja kytkimen puuttuessa mitään hyppäyksiä ei tule, on pyörintänopeus nollankin nurkilla helppo operoida.

      • Hirkeli

        Aloittaja kai kuvittelee että sähköauto toimii samoin kun sirkkeli, heti täydyt kierrokset ja tehot päällä.


      • Patteri-Paavo

        Ilmeisesti...ehkä ajattelee, että siinä on kojelaudassa on musta nappi, josta pannaan moottori käyntiin ja punaisesta pysäytetään.

        Oikeastihan voimalinjahan on sähköautossa juuri sen paras ja polttomoottoriautoon verrattuna ylivoimaisin osa. Sähkömoottorista saa täyden momentin jo nollanopeudella ja moottorinohjaustekniikka on hyvin kehittynyttä, joten se saadaan toimimaan hyvin pehmeästi. Ei tarvitse siis "kytkintä luistattaa" ryömitettäessä, eikä nyi tai sammahtele liikkeelle lähtiessä.

        Ongelmana on vain sitten sen käyttövoiman mukanakuljetus.


    • Patteri-Paavo

      Mikähän ongelma tuossa pitäisi olla? Eihän se kaasupoljin ole mikään on/off - kytkin.

    • Leafissa on hyvin loogisesti toimiva ajosuunnan valitsin. Vaihde D/B- tai R-asennolle ja jarrua vasten voi ryömittää erittäin tarkasti myös vaikka olisi pientä vastustakin. Lisäksi autossa on automaattinen mäkilähtöavustin ja sähkömoottorin voima on erittäin vahva heti liikkeelle lähdettäessä tarvittaessa, mutta toisaalta kaasuvaste on onnistuttu rakentamaan hyvin loogiseksi.

      Sama on ollut muutamassa viimeisimmässä muussakin sähköautossa, joita on tullut jonkin verran ajeltua. Ioniqissa vaihteet valitaan napeilla ja vaati hetken tottua sujuvaa pysäköintivenkslausta varten sokkona niiden painelemisen onnistumiseen. Zoessa on perinteistä automaattivaihteistoa muistuttava ajosuunnanvalitsin. Muutoin näihin pätevät kaikki samat hyvät ominaisuudet, kuin Leafiinkin.

      I3:ssa on yhden polkimen käyttöä enemmän muistuttava ominaisuus ja auto hidastaa pysähdyksiin saakka regeneroinnilla, mutta senkin ryömittäminen oli täysin loogista. Teslassa sai valittua ajotietokoneesta ryömimisen ominaisuudet ja kun laitoin ryöminnän päälle, oli ajo taasen yhtä "kotoisaa".

    • Vertaisin

      Mitä sähköauton vuosihuolto maksaa?

    • Kylmääx

      Arvasin hinnakkaaksi ja vuosittain on huollettava vaikka ei olekaan vuodessa pilaantuvaa moottoriöljyä. Kumpiko huollon tarvinnee, auto vai liike.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe