Vanhan itsensä kuolemaa ja uudelleen syntymää ylhäältä (Room. 6:3-11), puhdistusta ihmisyyden syyllisyydestä ja korruptiosta (Rom. 5:12, 5:18), pelastusta Jumalan tulevaalta vihalta (Room. 5:9-10), adoptiota "Jumalan Poikina" (Gal. 4:4-5), identifioitumista itse Jeesuksen Kristuksen kanssa. (Ap. T. 9:1-6, Kol.3: 3-4).
Kaste tarkoittaa: (Room. 4: 11-12, Kol. 2: 11-12)
42
294
Vastaukset
- ghgå
Paitsi, että kaste ei tarkoita uudelleen syntymää ylhäältä. Sellaista ei lue Raamatussa vaan sen sinä olet tempaissut omasta mielikuvituksestasi.
- febsv
Hyvä tiivistyt kasteesta. Uudestisyntyminen ja Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen liittäminen ovat kasteen oleellisimmat asiat. Kaste pelastaa uskon kautta, koska Jumala tekee siinä ihmisen kanssa hyvän omantunnonliiton.
- kå1h
Juuri tuolla tavalla monet ihmistekoiset mielikuvitususkonnot opettavat mutta Jumalan Sanan kanssa sellaisilla kirkoilla ei ole mitään tekemistä.
- hyvintiivistetty
Eiköhän se vauvakasteen tärkein funktio ole perkeleen ulosajaminen vauvasta, kuten Luther niin ihanasti kirjoittaa Vähäkatekismuksessaan:
"Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.
"Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. " - febsv
hyvintiivistetty kirjoitti:
Eiköhän se vauvakasteen tärkein funktio ole perkeleen ulosajaminen vauvasta, kuten Luther niin ihanasti kirjoittaa Vähäkatekismuksessaan:
"Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.
"Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. "Ei tuossa Luther puhu mitään ulosajamisesta, vaan siitä että kasteessa ihminen siirretään kadotuksen alta taivaan perilliseksi ja Jeesuksen omaksi. Syntien anteeksianto, uudestisyntyminen ja Kristukseen liittäminen ovat juuri tätä. Kasteessa siis Jumala tekee ihmisen kansa liiton. Siksi kaste pelastaa uskon kautta.
- lisääntänveljet
febsv kirjoitti:
Ei tuossa Luther puhu mitään ulosajamisesta, vaan siitä että kasteessa ihminen siirretään kadotuksen alta taivaan perilliseksi ja Jeesuksen omaksi. Syntien anteeksianto, uudestisyntyminen ja Kristukseen liittäminen ovat juuri tätä. Kasteessa siis Jumala tekee ihmisen kansa liiton. Siksi kaste pelastaa uskon kautta.
... ja kun edelliseen lisätään vielä se, että kasteessa meille lahjoitetaan Pyhä Henki, niin Raamatun ja samalla alkuseurakunnan kasteoppi on hyvin tiivistetty! Tämä jatkumo on apostoliselta ajalta tähän päivään hyvin nähtävissä.
- jeesuspelastaaaina
Kaste ei pelasta ketään. Kaste ei ole persoona joka toimisi jotenkin. Jeesus pelastaa uskon kautta.
- armopelastaaaina
jeesuspelastaaaina kirjoitti:
Kaste ei pelasta ketään. Kaste ei ole persoona joka toimisi jotenkin. Jeesus pelastaa uskon kautta.
Jeesus pelastaa kasteessa uskon kautta. Raamattu sanoo suoraan että kaste pelastaa. Siihen ei kannata väittää vastaan.
- PohdiskelinVähän
armopelastaaaina kirjoitti:
Jeesus pelastaa kasteessa uskon kautta. Raamattu sanoo suoraan että kaste pelastaa. Siihen ei kannata väittää vastaan.
Joo, kaste pelastaa. Mutta ei ole niin, että vain ja ainoastaan kaste pelastaa. Sydämen usko ja suun tunnustuskin pelastavat. SIitä on selvä lupaus. Ja synninpäästö välittää syntien anteeksiantamuksen. Sekin sanotaan selvästi. Ei vesikaste enää toista kertaa pelasta jo kerran pelastunutta.
Eikä missään tapauksessa ole niin, että lapsikaste muka pelastaisi viattoman vauvan syyllisyydestä ja kadotustuomion alaisuudesta. - Voimaylhäältä
armopelastaaaina kirjoitti:
Jeesus pelastaa kasteessa uskon kautta. Raamattu sanoo suoraan että kaste pelastaa. Siihen ei kannata väittää vastaan.
On vähän vaarallista sanoa, että "kaste pelastaa". Pelastuminen on kyllä yksi osa kastetta. Ei ole olemassa kastetta ilman uskoa, synnintuntoa, anteeksiantoa, Pyhän Hengen saamista, uudestisyntymistä ja pelastumista.
Luterilaiset tietysti tarjoilee kasteen tällaisena pakettina. Mutta ei ole olemassa erityistä "kaste pakettia", jossa saa kaiken. Kaste on tapahtuma ketju mikä tulee loppuun ja sitä tapahtumaketjua sanotaan kasteeksi. On väärin antaa kaste ja sanoa: "sait kaiken". Kaste on tietynlainen prosessi, jonka jälkeen voidaan sanoa:"olet tullut kastetuksi". Tämän tapahtuman aloittaa usko ja johtaa pelastukseen
Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Kaste on loppujen lopuksi upoksissa/kasteessa olemista Pyhässä Hengessä. Kun me uskomme Jeesus kastaa meidät Pyhällä Hengellä ja kun pysymme tässä kasteessa pelastumme. Kasteessa oleminen mahdollistaa uudistumisen ja kulkemisen hengessä. Hengen kautta olemme osallisia Kristus ruumista. Sillä Isä, Poika ja Henki ovat yhtä, niin on myös yksi kaste Heissä.
1 Kor 12:13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. - PohdiskelinVähän
Voimaylhäältä kirjoitti:
On vähän vaarallista sanoa, että "kaste pelastaa". Pelastuminen on kyllä yksi osa kastetta. Ei ole olemassa kastetta ilman uskoa, synnintuntoa, anteeksiantoa, Pyhän Hengen saamista, uudestisyntymistä ja pelastumista.
Luterilaiset tietysti tarjoilee kasteen tällaisena pakettina. Mutta ei ole olemassa erityistä "kaste pakettia", jossa saa kaiken. Kaste on tapahtuma ketju mikä tulee loppuun ja sitä tapahtumaketjua sanotaan kasteeksi. On väärin antaa kaste ja sanoa: "sait kaiken". Kaste on tietynlainen prosessi, jonka jälkeen voidaan sanoa:"olet tullut kastetuksi". Tämän tapahtuman aloittaa usko ja johtaa pelastukseen
Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Kaste on loppujen lopuksi upoksissa/kasteessa olemista Pyhässä Hengessä. Kun me uskomme Jeesus kastaa meidät Pyhällä Hengellä ja kun pysymme tässä kasteessa pelastumme. Kasteessa oleminen mahdollistaa uudistumisen ja kulkemisen hengessä. Hengen kautta olemme osallisia Kristus ruumista. Sillä Isä, Poika ja Henki ovat yhtä, niin on myös yksi kaste Heissä.
1 Kor 12:13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.Ymmärrän vaarat, joita on siinä, että sanotaan kasteen pelastavan.
Ei asioita ehkä kannata niputtaa niin simppelisti kuin edellä tein. Ajatteluni voi helposti ymmärtää väärin.
Katson kuitenkin, että sellaisessa alkukirkon tilanteessa, jossa kaste oli henkilön antama välitön vastaus uskottuun evankeliumiin ja tunnustautuminen Jeesukseen, hän todellakin pelastui. Hän uskoi Jeesuksen ja tunnusti hänet ihmisten edessä ottamalla kasteen ja siinä hän sai syntinsä anteeksi ja pelastui.
Sittemmin lapsikaste on sotkenut asioita. Kaste on erotettu evankeliumin julistuksesta. Sitä on nykyään vaikea käyttää samalla tavalla kuin alussa.
Todellakin yhä nykyään tarjotaan lapsikasteen "pakettia". Kuulin eilen jostain kirkkoherrasta, joka väitti tuttavalleni , että kastamattomana kuollut vauva joutuu kadotukseen. Kai hän todella uskoi, että lapsikasteen paketissa annetaan kaikki. Järkyttävää. Ja kuinkahan paljon tuollaista opetusta on? - Voimaylhäältä
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Ymmärrän vaarat, joita on siinä, että sanotaan kasteen pelastavan.
Ei asioita ehkä kannata niputtaa niin simppelisti kuin edellä tein. Ajatteluni voi helposti ymmärtää väärin.
Katson kuitenkin, että sellaisessa alkukirkon tilanteessa, jossa kaste oli henkilön antama välitön vastaus uskottuun evankeliumiin ja tunnustautuminen Jeesukseen, hän todellakin pelastui. Hän uskoi Jeesuksen ja tunnusti hänet ihmisten edessä ottamalla kasteen ja siinä hän sai syntinsä anteeksi ja pelastui.
Sittemmin lapsikaste on sotkenut asioita. Kaste on erotettu evankeliumin julistuksesta. Sitä on nykyään vaikea käyttää samalla tavalla kuin alussa.
Todellakin yhä nykyään tarjotaan lapsikasteen "pakettia". Kuulin eilen jostain kirkkoherrasta, joka väitti tuttavalleni , että kastamattomana kuollut vauva joutuu kadotukseen. Kai hän todella uskoi, että lapsikasteen paketissa annetaan kaikki. Järkyttävää. Ja kuinkahan paljon tuollaista opetusta on?Näkisin esittämäsi välittömän vesikasteen olevan vanhanliiton puhdistautumista jota jatkettiin vuosisatoja pitkän perinteen mukaan. Apostolisessa ajassa oli paljon muitakin epäselvyyksiä liittynen perinteisiin ja vanhaanliittoon, joita Paavali monesti toi esiin. Uudestisyntymiseen liittyvät asiat "korvaa" uudessaliitossa monet vanhanliiton toimitukset. Siten vesikaste ei ole tarpeellinen syntien anteeksi saamiseksi tai pelastuksen kannalta edes alkuaikoina. Tästä kastamisesta on sitten ajan kanssa muodostunut outojakin muotoja, kuten lapsikaste.
Vesikaste jota Johannes harrasti, siirtyi uuteenliittoon vaikka Johannes toitotti kasteen tavan muutoksesta päätyönään. Tosin pääosa juutalaisista ei vieläkään huomaa Messiaan tulleen ja jatkaa tänä päivänä toimituksiaan, jotka ovat täysin perinteiden ylläpitämistä. Mutta Raamattu kertoo että kun messias tulee toisen kerran, niin juutalaisiltakin tippuu silloin suomut silmiltä. Jos juutalaisia olisi uskottu aikoinaan, niin evankeliumia ei olisi saanut julistaa pakanoille. Jopa Pietari oli ihan ulalla. Jumalan piti oikein näyssä kertoa Pietarille että evankeliumi kuului myös pakanoille. Senkin jälkeen Pietari oli vähän epävarma asiasta. - PohdiskelinVähän
Voimaylhäältä kirjoitti:
Näkisin esittämäsi välittömän vesikasteen olevan vanhanliiton puhdistautumista jota jatkettiin vuosisatoja pitkän perinteen mukaan. Apostolisessa ajassa oli paljon muitakin epäselvyyksiä liittynen perinteisiin ja vanhaanliittoon, joita Paavali monesti toi esiin. Uudestisyntymiseen liittyvät asiat "korvaa" uudessaliitossa monet vanhanliiton toimitukset. Siten vesikaste ei ole tarpeellinen syntien anteeksi saamiseksi tai pelastuksen kannalta edes alkuaikoina. Tästä kastamisesta on sitten ajan kanssa muodostunut outojakin muotoja, kuten lapsikaste.
Vesikaste jota Johannes harrasti, siirtyi uuteenliittoon vaikka Johannes toitotti kasteen tavan muutoksesta päätyönään. Tosin pääosa juutalaisista ei vieläkään huomaa Messiaan tulleen ja jatkaa tänä päivänä toimituksiaan, jotka ovat täysin perinteiden ylläpitämistä. Mutta Raamattu kertoo että kun messias tulee toisen kerran, niin juutalaisiltakin tippuu silloin suomut silmiltä. Jos juutalaisia olisi uskottu aikoinaan, niin evankeliumia ei olisi saanut julistaa pakanoille. Jopa Pietari oli ihan ulalla. Jumalan piti oikein näyssä kertoa Pietarille että evankeliumi kuului myös pakanoille. Senkin jälkeen Pietari oli vähän epävarma asiasta.Eli mielestäsi Pietari ja apostolit esimerkiksi Apt. 2 luvussa johtivat evankeliumin vastaanottaneet vanhan liiton puhdistautumiseen? Pitivätkö he siis yllä perinnettä, eivätkö siis kastaneet, koska Jeesus oli käskenyt kastaa? Ajatteletko jotenkin niin vai? En oikein ymmärrä.
Onko sellainen perinne sitten mielestäsi jopa aikansa elänyt ja turha?
Minä näen sen Jeesuksen selkeäksi käskyksi, jota tulee noudattaa.
Enkä muuten ole tainnut sanoakaan, että vesikaste olisi alkuaikoina tai koskaan ollut tarpeellinen tai välttämätön anteeksiantamisen tai pelastuksen kannalta?
Näen, että uskon rinnalla sekä suun tunnustus, että tunnustautuminen kasteessa pelastavat.
Huomaat asian, jos vertaat Mark16:16 ja Room.10:10.
Sellaisen pienen ehdon Jeesus näyttää pelastumiselle asettaneen, että häntä ei saa kieltää vaan hänet tulee tunnustaa siksi Herraksi ja Jumalan Pojaksi, joka Hän todella on. - Voimaylhäältä
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Eli mielestäsi Pietari ja apostolit esimerkiksi Apt. 2 luvussa johtivat evankeliumin vastaanottaneet vanhan liiton puhdistautumiseen? Pitivätkö he siis yllä perinnettä, eivätkö siis kastaneet, koska Jeesus oli käskenyt kastaa? Ajatteletko jotenkin niin vai? En oikein ymmärrä.
Onko sellainen perinne sitten mielestäsi jopa aikansa elänyt ja turha?
Minä näen sen Jeesuksen selkeäksi käskyksi, jota tulee noudattaa.
Enkä muuten ole tainnut sanoakaan, että vesikaste olisi alkuaikoina tai koskaan ollut tarpeellinen tai välttämätön anteeksiantamisen tai pelastuksen kannalta?
Näen, että uskon rinnalla sekä suun tunnustus, että tunnustautuminen kasteessa pelastavat.
Huomaat asian, jos vertaat Mark16:16 ja Room.10:10.
Sellaisen pienen ehdon Jeesus näyttää pelastumiselle asettaneen, että häntä ei saa kieltää vaan hänet tulee tunnustaa siksi Herraksi ja Jumalan Pojaksi, joka Hän todella on.Apt 2 tapahtui Pyhän Hengenkaste ei vesikaste. Ahtailla kaupungin kaduilla 3000 kastetaan vedellä. Se on mahdotonta tapahtua hetkessä tai päivän aikana, niinkuin Raamatussa kerrotaan. Ei edes silloin, vaikka etukäteen olisi valmistauduttu kastamaan vedellä tuhansia ihmisiä. Eikä tällaisia valmisteluja ollut.
Kansalle tapahtui sama kuin opetuslapsille hetkeä aikaisemmin ilman voimakasta Hengellä täyttymistä. Kansan kastoi Jeesus Pyhällä Hengellä, niinkuin oli luvannut.
Vesikaste perinteet jatkui muissa yhteyksissä. - PohdiskelinVähän
Voimaylhäältä kirjoitti:
Apt 2 tapahtui Pyhän Hengenkaste ei vesikaste. Ahtailla kaupungin kaduilla 3000 kastetaan vedellä. Se on mahdotonta tapahtua hetkessä tai päivän aikana, niinkuin Raamatussa kerrotaan. Ei edes silloin, vaikka etukäteen olisi valmistauduttu kastamaan vedellä tuhansia ihmisiä. Eikä tällaisia valmisteluja ollut.
Kansalle tapahtui sama kuin opetuslapsille hetkeä aikaisemmin ilman voimakasta Hengellä täyttymistä. Kansan kastoi Jeesus Pyhällä Hengellä, niinkuin oli luvannut.
Vesikaste perinteet jatkui muissa yhteyksissä.UT ei kerro oliko kyseessä valelu- vai upotuskaste.
Jos ajatellaan, että kastamisen toimittivat ne 11 opetuslasta, niin kullekin olisi tullut reilut 270 kastettavaa. Varsinkin valelemalla se olisi ollut jopa helppoa. Kuinka monia presidenttipari kättelee itsenäisyyspäivisin? Moninkertaisen määrän.
Toisaalta kastamiseen ovat voineet osallistua monet muutkin, jotka ovat olleet yläsalissa.
Kirkkohistoriasn perinteinen käsitys on, että silloin katettiin vedellä, eikä liene mitään syytä epäillä sitä. - Voimaylhäältä
PohdiskelinVähän kirjoitti:
UT ei kerro oliko kyseessä valelu- vai upotuskaste.
Jos ajatellaan, että kastamisen toimittivat ne 11 opetuslasta, niin kullekin olisi tullut reilut 270 kastettavaa. Varsinkin valelemalla se olisi ollut jopa helppoa. Kuinka monia presidenttipari kättelee itsenäisyyspäivisin? Moninkertaisen määrän.
Toisaalta kastamiseen ovat voineet osallistua monet muutkin, jotka ovat olleet yläsalissa.
Kirkkohistoriasn perinteinen käsitys on, että silloin katettiin vedellä, eikä liene mitään syytä epäillä sitä.UT ei kerro suoraan siinä kohtaa kasteen tapaa. Mutta Jeesuksen tekemä Pyhän Hengen kaste on uudenliiton mukainen kaste tapa. Toki siihen asti oli ollut vesikaste käytäntö ja joka on myös jatkunut tähän päivään asti. Sinällään turhana toimituksena, mutta lutteri kirkossa tähän liittyy myös vaaroja harhaanmenemisestä.
Apt 2 kohdassa apostolit saivat Pyhän Hengen kasteen niinkuin oli luvattu. Tämä kaste tapahtuu kaikille uskoontuleville, se on nykypäivää.
Apt 11 kertoo Pietarin selityksen Corneliuksen tapauksesta. Pietari saarnasi Corneliuksen perhekunnalle ja heihin tuli Pyhähenki. Tämän Pietari sanoo olevan Pyhän Hengen kaste.
Vastaava tilanne tapahtui helluntaina tälle 3000 joukolle.
Tämä Pyhän Hengen kaste tapahtuu myös jopa pakanoille niinkuin Corneliukselle. Aika sensaatiomaista.
Periaatteessa kaikki papilliset toimitukset on turhia. Papillisia toimituksia on kaikki sääntöihin ja määräyksiin ja ihmisentekoon perustuvat toiminnat. Näitä toimitti vanhassaliitossa leevin sukukunta. Niitä ei enää tarvita. Vesikaste on myös sellainen toimitus. Esim lutterikirkon pappis hierarkia on huono kopio vanhanliiton pappien toiminnasta, jollaista ei pitäisi enää olla.
Kun ihminen tulee uskoon, hänestä tulee pappi. Ei tarvita sukuun tai koulutukseen perustuvaa pappi esikuntaa kuten lutteri kirkossa. Jossa ne jopa toimittaa oma keksimiä sakramenttejä. Uskova on pappi joka hoitaa asioita sisältä päin sydämmestä. Hänellä on ylipappi Jeesus jota hän seuraa kaikessa. Kirkon pappis toimitukset kuten vanhassaliitossa tapahtuivat aina ulkoisesti ihmis käden kautta. Uudessaliitossa kaikki tapahtuu sisällä sydämmessä Jumalan toimesta. Niinkuin kaste se tapahtuu hengessä sydämmessä eikä vedellä otsan pintaa kostuttaen. Jumala on sydänten tuntija.
Jumala asuu nykyään meissä eikä ilmestysmajassa. "Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli..." - PohdiskelinVähän
Voimaylhäältä kirjoitti:
UT ei kerro suoraan siinä kohtaa kasteen tapaa. Mutta Jeesuksen tekemä Pyhän Hengen kaste on uudenliiton mukainen kaste tapa. Toki siihen asti oli ollut vesikaste käytäntö ja joka on myös jatkunut tähän päivään asti. Sinällään turhana toimituksena, mutta lutteri kirkossa tähän liittyy myös vaaroja harhaanmenemisestä.
Apt 2 kohdassa apostolit saivat Pyhän Hengen kasteen niinkuin oli luvattu. Tämä kaste tapahtuu kaikille uskoontuleville, se on nykypäivää.
Apt 11 kertoo Pietarin selityksen Corneliuksen tapauksesta. Pietari saarnasi Corneliuksen perhekunnalle ja heihin tuli Pyhähenki. Tämän Pietari sanoo olevan Pyhän Hengen kaste.
Vastaava tilanne tapahtui helluntaina tälle 3000 joukolle.
Tämä Pyhän Hengen kaste tapahtuu myös jopa pakanoille niinkuin Corneliukselle. Aika sensaatiomaista.
Periaatteessa kaikki papilliset toimitukset on turhia. Papillisia toimituksia on kaikki sääntöihin ja määräyksiin ja ihmisentekoon perustuvat toiminnat. Näitä toimitti vanhassaliitossa leevin sukukunta. Niitä ei enää tarvita. Vesikaste on myös sellainen toimitus. Esim lutterikirkon pappis hierarkia on huono kopio vanhanliiton pappien toiminnasta, jollaista ei pitäisi enää olla.
Kun ihminen tulee uskoon, hänestä tulee pappi. Ei tarvita sukuun tai koulutukseen perustuvaa pappi esikuntaa kuten lutteri kirkossa. Jossa ne jopa toimittaa oma keksimiä sakramenttejä. Uskova on pappi joka hoitaa asioita sisältä päin sydämmestä. Hänellä on ylipappi Jeesus jota hän seuraa kaikessa. Kirkon pappis toimitukset kuten vanhassaliitossa tapahtuivat aina ulkoisesti ihmis käden kautta. Uudessaliitossa kaikki tapahtuu sisällä sydämmessä Jumalan toimesta. Niinkuin kaste se tapahtuu hengessä sydämmessä eikä vedellä otsan pintaa kostuttaen. Jumala on sydänten tuntija.
Jumala asuu nykyään meissä eikä ilmestysmajassa. "Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli..."Ahaa. Sä olet spritualisti.
Reformaation aikaan Lutherin ja Zwinglin johtamien suuntien rinnalle syntyi ns. radikaalireformaatio, jonka piirissä hylättiin lapsikaste.
Heihin kuuluvat anabaptismit halusivat saattaa kasteen sellaiseen käyttöön, missä se oli alkuseurakunnassa. Spiritualistit kuten Caspar Schwenckfeld ajattelivat, että kaste on vain ulkonaista, joten sillä ei ole väliä. He eivät ainakaan yleensä kastaneet ketään uskovien kasteella.
Anabaptistit katsoivat, että he eivät halunneet kantaa Kristuksen ristiä.
Näen itsekin, että Jeesuksen lähetyskäskyssä antamaa kehotusta kastamiseen ei ole mitään syytä lopettaa. Se ei ole kovin paljon vaadittu. Anabaptisteista menetti henkensä useita tuhansia, ehkä jopa kymmeniä tuhansia. Katoliset, reformoidut ja luterilaiset eivät tykänneet, kun heidän vauvakasteensa kyseenalaistettiin.
Mutta hengen menettäminenkin on pikku juttu sen rinnalla, että saa iankaikkisen elämän Jeesuksen yhteydessä. - Voimaylhäältä
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Ahaa. Sä olet spritualisti.
Reformaation aikaan Lutherin ja Zwinglin johtamien suuntien rinnalle syntyi ns. radikaalireformaatio, jonka piirissä hylättiin lapsikaste.
Heihin kuuluvat anabaptismit halusivat saattaa kasteen sellaiseen käyttöön, missä se oli alkuseurakunnassa. Spiritualistit kuten Caspar Schwenckfeld ajattelivat, että kaste on vain ulkonaista, joten sillä ei ole väliä. He eivät ainakaan yleensä kastaneet ketään uskovien kasteella.
Anabaptistit katsoivat, että he eivät halunneet kantaa Kristuksen ristiä.
Näen itsekin, että Jeesuksen lähetyskäskyssä antamaa kehotusta kastamiseen ei ole mitään syytä lopettaa. Se ei ole kovin paljon vaadittu. Anabaptisteista menetti henkensä useita tuhansia, ehkä jopa kymmeniä tuhansia. Katoliset, reformoidut ja luterilaiset eivät tykänneet, kun heidän vauvakasteensa kyseenalaistettiin.
Mutta hengen menettäminenkin on pikku juttu sen rinnalla, että saa iankaikkisen elämän Jeesuksen yhteydessä.Spritualisti, heh heh. Mikä sun käsitys on kasteesta? Mikä on sen paikka ja merkitys? Jos karrikoiden sanoo, lutterit panostaa kaiken lapsivesikasteeseensa. Ilman vesikastetta ei ole mitään uskon elämisen mahdollisuuksia. Kaikki saadaan vesikasteessa.
Vapaat suunnat pitää vesikastetta tavallaan näytelmänä siitä kun on tullut uskoon. Itse kasteessa varsinaisesti ei "tapahdu" mitään hengellistä. Sitten on joku "henkikaste", jossa saadaan kielillä puhuminen.
Oma käsitys on pitkälti sama kuin lutterilaisten, mutta kaste tapahtuu hengessä eikä vedessä. Kyseessä on Raamatussa monesti mainuttu "Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä" tapahtuma, jonka saa aikaan ihmisessä, uskoontuleminen. - MMMikkonen
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Joo, kaste pelastaa. Mutta ei ole niin, että vain ja ainoastaan kaste pelastaa. Sydämen usko ja suun tunnustuskin pelastavat. SIitä on selvä lupaus. Ja synninpäästö välittää syntien anteeksiantamuksen. Sekin sanotaan selvästi. Ei vesikaste enää toista kertaa pelasta jo kerran pelastunutta.
Eikä missään tapauksessa ole niin, että lapsikaste muka pelastaisi viattoman vauvan syyllisyydestä ja kadotustuomion alaisuudesta.Ei pidä erottaa kasteen ja uskon kautta pelastumista , sydämen uskolla ja suun tunnustamisella pelastumisesta. Ne eivät sulje pois toisiaan eivätkä ole vastakohtia toisilleen. Molempien vastakohta on lain eli tekojen kautta pelastuminen ja se on mahdoton ja poissuljettu tie.
Kastettu joko pysyy sydämen uskossa ja suun tunnustuksessa ja pelastuu tai luopuu uskostaan ja vaikka silti lausuisi uskontunnustuksen , on menossa kadotukseen. - Voimaylhäältä
MMMikkonen kirjoitti:
Ei pidä erottaa kasteen ja uskon kautta pelastumista , sydämen uskolla ja suun tunnustamisella pelastumisesta. Ne eivät sulje pois toisiaan eivätkä ole vastakohtia toisilleen. Molempien vastakohta on lain eli tekojen kautta pelastuminen ja se on mahdoton ja poissuljettu tie.
Kastettu joko pysyy sydämen uskossa ja suun tunnustuksessa ja pelastuu tai luopuu uskostaan ja vaikka silti lausuisi uskontunnustuksen , on menossa kadotukseen.Eikös "sydämmen usko" ole Jumalaa uskomista ja "suun tunnustus" syntisyytensä tunnustamista. Näistä syntyy kaste: Synnymme uudesti ylhäältä. Saamme Pyhän Hengen. Syntimme pestään pois. Tulemme herätetyksi yhdessä Kristuksen kanssa. Tulemme osaksi Kristusta ja Jumalan lapsiksi.
- noniinjasitten
NIINKÖ?
Mistä se rikolinen Paavali ne opit sai, saatanaltako kun ei saanut siitä eroa?
1.Korinttolaiskirje:
15:9 "Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos
kristityt tappoivat myös kristillisen Pietarin.
Eikä Jeesusta Häntä seuranneet kristilliset tappaneen.
"meitä kristittyjä on aina vainottu..."
totuus on; että rikollisuuden kristityt ovat aina vainonneet ja tappaneen ja tapattaneet kristillisiä, myös uhranneet herroilleen omia uskovaisia, lapsiakin mm noitarovioilla tappamalla< suomessakin.
2 Korinttolaiskirje 12:
7 "Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta."
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa.
"vain me pelastumme" rikollisuuden edustajina häpeäisivät mutta eivät omista sitä ihmisyyden
"vain me pelastumme" rikollisuuden edustajina häpeäisivät mutta eivät omista aivopestyinä sitä ihmisyyden ominaisuutta...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
"Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."
Jeesuksen ja Hänen opetuslasten perustamia seurkuntia ei kristittyjen rikollisuudella ole:
Kristilliset = Jeesuksen ja Jeesuksen opetuslapsien perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
Näistä, Jeesuksen, opetuslapsineen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
Ilm. 2:1-29
Pergamos
Tyatira
Sardes
Smyrna
Filadelfia
Efeso
Laodikea
----------
HUOM!
Amerikkalainen "Filadelfia" seurakunta ei ole Jeesuksen ja Hänen opetuslapsien perustama. Sen perustivat 1850 luvulla verovapaan rahan keinottelijat.
----------
kristityt eivät ole kristillisiä....
uskontunnustus ja sen antaneiden kaltaisuudesta...
FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
järjettömyydenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
saatana ja herra jumala uudeksi jumaliksi:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
HUOM!
Jumalasta luopumisen kohdasta selviää, että uskontunnustuksen antanut on aivopesty ateistiksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
"Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa." - juhygytftf
paavalilais-luterilaisuuden kristittyjen rikollisuuden lestadiolaisetkaan eivät ymmärrä uskontunnustuksen kaltaisina edes Jeesuksen antamaa selvää oppia...
Miksi teille ei pelpaa Jeesuksen antama oppi?
Kasteessa saatu risti, on elävän mutta hengellisesti tapetun tunnus otsassa.
Lapsikaste rikoksista...
Tässä, papin tekstissä on 4 törkeää valetta, "taivaan isän" nimeen...
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11977916
"Hei Mirka,
Kaste ilman kirkkoonliittämistä ei ole mahdollista.
Kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoonkuuluvien vanhempien on kastatettava lapsensa.
Sallikaa lasten tulla Jeesuksen opetuslapsiksi ja Taivaan Isän lapsiksi kasteen kautta!
t. Maarit-pappi "
papistolle ja uskovaisille muistutus, että lapsena kastetulla on kuolleen merkki, risti otsassa niinkuin mm ev.l. papistolla ja seurakuntalaisialla.:
Matteuksen evankeliumi:
8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa.
Luukkaan evankeliumi:
9:60 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa."
Kaste:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
"Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."
HUOMATKAA SANA "PESTÄ" JOKA KÄYTÄNNÖSSÄ TARKOITTAA MYÖS "PESEYTYMISTÄ."
Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt. - näinjospysytäänSanassa
Ei ol mailmassa vielä ensimmäistäkään kasteessa usyntynyttä.
ei minkäänlaisessa eikä nimisessä.
vauvan kastamisella on just saman verran Raamatullista merkitystä kuin saunassa tänä iltana eli ei yhtään mitään.
USKO tulee kuulemisen kautta ja kuuleminen vaatii ymmärtämisen jotta voi erottaa mitä on julistettu ja missä Hengessä.
kaikki se tarpeellinen on vauvojen ulottumattomissa ja hyvä niin, heille ei millään uskolla ole mitään virkaa. kunhan saavat ruokaa ja kuivat alleen kaikki on silloin ookoo.
He ratkaisevat Jumalasuhteensa sitten kun ovat siihen kykeneviä.- noinjosetpysysanassa
Olet sanonut nuo sama asiat jo sata kertaa. Kyllä uskomme että luulet että "ensimmäistäkään ei kasteessa usynnyt" tai "vauvan kastamisella ei ole mitään merkitystä". Ei noita tarvitse koko aikaa hokea. Raamattu on uudestisyntymisestä kanssasi täysin eri linjoilla.
Raamattu opettaa, että usko tulee kuulemisesta, mutta se ei opeta että puutteellinen ymmärrys olisi uskon esteenä. Pyhä Henki voi toimia, vaikkei ihminen sitä ymmärrä, kuten Raamatun esimerkeistäkin nähdään. - boqd
noinjosetpysysanassa kirjoitti:
Olet sanonut nuo sama asiat jo sata kertaa. Kyllä uskomme että luulet että "ensimmäistäkään ei kasteessa usynnyt" tai "vauvan kastamisella ei ole mitään merkitystä". Ei noita tarvitse koko aikaa hokea. Raamattu on uudestisyntymisestä kanssasi täysin eri linjoilla.
Raamattu opettaa, että usko tulee kuulemisesta, mutta se ei opeta että puutteellinen ymmärrys olisi uskon esteenä. Pyhä Henki voi toimia, vaikkei ihminen sitä ymmärrä, kuten Raamatun esimerkeistäkin nähdään.Mielikuvitususkonnoissa Pyhä Henki voi toimia vaikka miten. Turha siitä on väitellä.
- gweqweg
boqd kirjoitti:
Mielikuvitususkonnoissa Pyhä Henki voi toimia vaikka miten. Turha siitä on väitellä.
Ymmärrän kyllä, ettei ateisti usko Pyhän Hengen toimintaan. Ateisteille koko Pyhä Henki on mielikuvitusta.
- rtw
gweqweg kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, ettei ateisti usko Pyhän Hengen toimintaan. Ateisteille koko Pyhä Henki on mielikuvitusta.
Siispä kaikki luterilaiset ovat ateisteja, sitäkö halusit painottaa.
- hethth
rtw kirjoitti:
Siispä kaikki luterilaiset ovat ateisteja, sitäkö halusit painottaa.
Varmaan sitä että tuo "boqd" on ateisti koska pitää Pyhän Hengen toimintaa mielikuvituksena.
- vaintaivasrajana
Niinpä niin Raamattu sanoo myös mm "5. Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? ..jne.."
mitenkähän se tutkiminen mahtaa onnistua jos ei edes ymmärrä mistä on kysymys!
mutta todella, mielikuvitusopeissa kaikki toimii kuin elokuvissa ja aina on onnellinen loppu (selitys). - MMMikkonen
Nimenomaan, kasteessa syntinen kastetaan Jeesuksen ristinkuolemaan , hautaamiseen (puutarhahautaan). ja ylösnousemiseen Jeesuksen kanssa uuteen elämään Pyhän Hengen vaikuttamassa uskossa ja syntien poispesemisessä Jeesuksen verellä. Tämän vuoksi Paavali kutsuukin kastetta uudestisyntyminen pesoksi johon liittyy Pyhän Hengen uudistava teko
Raamatussa kaste on uudestisyntymisen paikka, mutta ei uudestisyntyneen hautaus- vrdvdvrdvr
Aivan Mikkonen. Kasteessa syntinen vauva pelastuu kadotuksesta. Eikö niin?
- Voimaylhäältä
Kasteessa ei pestä vedellä eikä verellä. Synnit on "pesty", sovitettu, ristillä vuodatetun veren ansiosta. Tämä sovitus otetaan vastaan uskoontulossa. Pesu on sitä, että uudestisynnymme ja Pyhä Henki uudistaa meitä. Tässä pesussa saamme synnit anteeksi ja alamme loppuelämän mittaisen pyhittymisen Pyhässä Hengessä. Tämä "pesu" ei tarkoita vesikastetta, niinkuin jotkut sen väärin ymmärtää. Kyseessä on elävän veden eli Pyhän Hengen pesu.
- pakkosynnytys
Aika outo teoria, että joku syntyy pesemällä! Onkohan se pakkosynnytys?
Meilläpäin ainakin vastasyntyneet pestään.
Missä vaiheessa se Sanan siemen on itänyt? Itäminen kestää yleensä kauan:
Matt 13
"Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja YMMÄRTÄÄ sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa: kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää."
Tuskin vauva ymmärtää mitään, mitä hänelle kerrotaan. - PohdiskelinVähän
Voimaylhäältä kirjoitti:
Kasteessa ei pestä vedellä eikä verellä. Synnit on "pesty", sovitettu, ristillä vuodatetun veren ansiosta. Tämä sovitus otetaan vastaan uskoontulossa. Pesu on sitä, että uudestisynnymme ja Pyhä Henki uudistaa meitä. Tässä pesussa saamme synnit anteeksi ja alamme loppuelämän mittaisen pyhittymisen Pyhässä Hengessä. Tämä "pesu" ei tarkoita vesikastetta, niinkuin jotkut sen väärin ymmärtää. Kyseessä on elävän veden eli Pyhän Hengen pesu.
Kerropa, Voimaylhäältä, näkemyksesi siitä, kuinka tullaan uskoon ja kuinka uudestisynnytään.
Eli jos joku haluaa tulla uskoon ja uudestisyntyä, ja saada sitä kautta synnit anteeksi, niin mitä siihen vaaditaan? Mitä Raamattu sanoo? Miten ihminen voi vaikuttaa omaan pelastumiseensa vai voiko vaikuttaa? - Voimaylhäältä
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Kerropa, Voimaylhäältä, näkemyksesi siitä, kuinka tullaan uskoon ja kuinka uudestisynnytään.
Eli jos joku haluaa tulla uskoon ja uudestisyntyä, ja saada sitä kautta synnit anteeksi, niin mitä siihen vaaditaan? Mitä Raamattu sanoo? Miten ihminen voi vaikuttaa omaan pelastumiseensa vai voiko vaikuttaa?Klassinen uskoontulo esimerkki on vaikka MMMikkosen tarina. Jossa vesikasteella ei ole mitään arpaa. Varsinainen uskoontulo liittyy synnintunto vaiheeseen tarinassa.
Uskoontulo ei yleensä ole oman puuhaamisen tulosta. Voit nostaa kätesi merkiksi halusta tulla uskoon, mutta se ei ole uskoontulo. Sun päälle voidaan heittää kaste vettä. Se ei ole uskoontulo.
Uskoontulo tapahtuu sydämmessä. Jossain tilanteessa tunnet sisälläsi esim. synnintunnon kun etsit Jumalaa, hakeuduttuasi Hänen lähelle.
Voit huutaa herraa hädässäsi esim. "Jos olet olemassa Jumala, näytä se minulle", saatat tuntea siinä tilanteessa rauhaa tai varmuutta asiasta.
Näissä esimerkki tapahtumissa olet tullut uskoon, saanut synnitanteeksi ja uudestisyntynyt. Tätä kutsun kasteeksi. Jeesus on kastanut Pyhällä Hengellä, olet syntynyt ylhäältä.
Jokainen tapahtuma on omalla tavallaan yksilöllinen, koska olosuhteet ja tilanteet on erilaisia jokaisella. Näiden tapahtumien jälkeen saatat huomata tarpeestasi puhua Jeesuksesta jokaiselle tai jotain muuta. Sinulta jää paheita pois, koska sinua ei vaan enää kiinnosta ne.
Ilosanoman kuuleminen Jeesuksesta tai suora Hänen kohtaaminen saa aikaan sinussa muutoksen ja haluat alkaa seurata Jeesusta. Siinä on oikeastaan kaikki mitä ihmisen tarvii ymmärtää uskoontulosta. Mutta ihminen on sellainen, että se alkaa heti miettii miten minä voin tehdä jotain tai mitä minun pitää tehdä. Sitten aletaan esittämään kysymyksiä:
"Eli jos joku haluaa tulla uskoon ja uudestisyntyä, ja saada sitä kautta synnit anteeksi, niin mitä siihen vaaditaan? Mitä Raamattu sanoo? Miten ihminen voi vaikuttaa omaan pelastumiseensa vai voiko vaikuttaa?
"
Lähtökohtaisesti ihminen ei voi tehdä yhtään mitään, koska niin Jumala on asian järjestänyt. Tietysti Raamatussa on asioita ja tapahtumia jotka liittyvät välijaksoon mikä on "pakanan"- ja Jumalan lapsen-tilan välisessä muutosvaiheessa. Mutta nämä kaikki on Jumalan tekemää työtä mihinkä ihminen ei voi vaikuttaa (syntienanteeksi saaminen, uudestisyntyminen, Hengen saaminen,pelastuminen, puhdistuminen jne). Laukaiseva asia tähän on ihmisen usko. Uskoon taas vaikuttaa Jumala ja evankeliumi. Ainut mitä ihminen voi tehdä on antautuminen eli ei tee käytännössä mitään.
Perus työnjako on: Ihminen levittää evankeliumia.
Mark 16:15Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
ja Jumala synnyttää uskon ja kastaa:
Makr 16:16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. - PohdiskelinVähän
Voimaylhäältä kirjoitti:
Klassinen uskoontulo esimerkki on vaikka MMMikkosen tarina. Jossa vesikasteella ei ole mitään arpaa. Varsinainen uskoontulo liittyy synnintunto vaiheeseen tarinassa.
Uskoontulo ei yleensä ole oman puuhaamisen tulosta. Voit nostaa kätesi merkiksi halusta tulla uskoon, mutta se ei ole uskoontulo. Sun päälle voidaan heittää kaste vettä. Se ei ole uskoontulo.
Uskoontulo tapahtuu sydämmessä. Jossain tilanteessa tunnet sisälläsi esim. synnintunnon kun etsit Jumalaa, hakeuduttuasi Hänen lähelle.
Voit huutaa herraa hädässäsi esim. "Jos olet olemassa Jumala, näytä se minulle", saatat tuntea siinä tilanteessa rauhaa tai varmuutta asiasta.
Näissä esimerkki tapahtumissa olet tullut uskoon, saanut synnitanteeksi ja uudestisyntynyt. Tätä kutsun kasteeksi. Jeesus on kastanut Pyhällä Hengellä, olet syntynyt ylhäältä.
Jokainen tapahtuma on omalla tavallaan yksilöllinen, koska olosuhteet ja tilanteet on erilaisia jokaisella. Näiden tapahtumien jälkeen saatat huomata tarpeestasi puhua Jeesuksesta jokaiselle tai jotain muuta. Sinulta jää paheita pois, koska sinua ei vaan enää kiinnosta ne.
Ilosanoman kuuleminen Jeesuksesta tai suora Hänen kohtaaminen saa aikaan sinussa muutoksen ja haluat alkaa seurata Jeesusta. Siinä on oikeastaan kaikki mitä ihmisen tarvii ymmärtää uskoontulosta. Mutta ihminen on sellainen, että se alkaa heti miettii miten minä voin tehdä jotain tai mitä minun pitää tehdä. Sitten aletaan esittämään kysymyksiä:
"Eli jos joku haluaa tulla uskoon ja uudestisyntyä, ja saada sitä kautta synnit anteeksi, niin mitä siihen vaaditaan? Mitä Raamattu sanoo? Miten ihminen voi vaikuttaa omaan pelastumiseensa vai voiko vaikuttaa?
"
Lähtökohtaisesti ihminen ei voi tehdä yhtään mitään, koska niin Jumala on asian järjestänyt. Tietysti Raamatussa on asioita ja tapahtumia jotka liittyvät välijaksoon mikä on "pakanan"- ja Jumalan lapsen-tilan välisessä muutosvaiheessa. Mutta nämä kaikki on Jumalan tekemää työtä mihinkä ihminen ei voi vaikuttaa (syntienanteeksi saaminen, uudestisyntyminen, Hengen saaminen,pelastuminen, puhdistuminen jne). Laukaiseva asia tähän on ihmisen usko. Uskoon taas vaikuttaa Jumala ja evankeliumi. Ainut mitä ihminen voi tehdä on antautuminen eli ei tee käytännössä mitään.
Perus työnjako on: Ihminen levittää evankeliumia.
Mark 16:15Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
ja Jumala synnyttää uskon ja kastaa:
Makr 16:16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.Olen monessa asiassa pitkälti samaa mieltä. Ei veden valuttaminen todellakaan ole uskoontulo. Siinä ei lahjoiteta uskoa, opetti ev.lut kirkko mitä tahansa ja sanoi Luther mitä tahansa Isossa Katekismuksessa.
Mutta sitä en tajua, minkä merkityksen sinä annat kasteelle.
Raamatussa ihmiset kyselivät ihan vilpittömästi, että miten voivat pelastua.
Pietarin saarnan jälkeen Apt.2:ssa jotkut juutalaiset saivat piston sydämiinsä eli synnintunnon ja kyselivät" Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
Pietari vastasi: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi".
Jos joku olisi ajatellut, että hän vain antautuu eli "ei tee käytännössä mitään", ja olisi sitten kävellyt kotiinsa ilman kastetta, niin olisiko hän saanut syntinsä anteeksi ja olisiko hän antanut "pelastaa itsensä tästä nurjasta sukupolvesta"?
Ei kai sentään? (Sori muuten, jos käytän ilmaustasi väärin.)
Voi olettaa hyvin, että paikalla oli joku, joka uskoi saarnan, mutta jonka oli vaikkapa sukutaustan vuoksi vaikea liittyä Jeesuksen seuraajiin. Olisiko sellainen pelastunut pelkällä uskolla ilman kastetta? Tai "parannuksen" teolla, miten se ymmärretäänkään.
Vai vaaditaanko uskon ohella selkeä erottautuminen maailmasta ja tunnustautuminen Jeesukseen kasteessa, suulla, rukousalttarille menemisellä tms. Voisiko olla niin, että Henki yhtyy siihen, kun ihminen tunnustautuu Jeesukseen. Antaako Jeesus siinä ihmiselle voiman tulla Jumalan lapseksi?
Heitän sinulle ajateltavaa. - kkkå11
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Olen monessa asiassa pitkälti samaa mieltä. Ei veden valuttaminen todellakaan ole uskoontulo. Siinä ei lahjoiteta uskoa, opetti ev.lut kirkko mitä tahansa ja sanoi Luther mitä tahansa Isossa Katekismuksessa.
Mutta sitä en tajua, minkä merkityksen sinä annat kasteelle.
Raamatussa ihmiset kyselivät ihan vilpittömästi, että miten voivat pelastua.
Pietarin saarnan jälkeen Apt.2:ssa jotkut juutalaiset saivat piston sydämiinsä eli synnintunnon ja kyselivät" Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
Pietari vastasi: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi".
Jos joku olisi ajatellut, että hän vain antautuu eli "ei tee käytännössä mitään", ja olisi sitten kävellyt kotiinsa ilman kastetta, niin olisiko hän saanut syntinsä anteeksi ja olisiko hän antanut "pelastaa itsensä tästä nurjasta sukupolvesta"?
Ei kai sentään? (Sori muuten, jos käytän ilmaustasi väärin.)
Voi olettaa hyvin, että paikalla oli joku, joka uskoi saarnan, mutta jonka oli vaikkapa sukutaustan vuoksi vaikea liittyä Jeesuksen seuraajiin. Olisiko sellainen pelastunut pelkällä uskolla ilman kastetta? Tai "parannuksen" teolla, miten se ymmärretäänkään.
Vai vaaditaanko uskon ohella selkeä erottautuminen maailmasta ja tunnustautuminen Jeesukseen kasteessa, suulla, rukousalttarille menemisellä tms. Voisiko olla niin, että Henki yhtyy siihen, kun ihminen tunnustautuu Jeesukseen. Antaako Jeesus siinä ihmiselle voiman tulla Jumalan lapseksi?
Heitän sinulle ajateltavaa.Room 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
- halooherätkää
KOittakaa jo käsittää että uudestisyntymä on sydämen prosessi jossa ei millään ulkoisella tempulla ole mitään virkaa.
kun Jeesu s PH kautta ottaa pois kivisydämen ja tilalle tulee lihasydän, siinä ei vesi auta eikä toimi!
ihan yhtä hullua kuin sanoisi umpparipotilaalle että rasvaa varpaanvälit, sillä ongelma poistuu.
Ei poistu tarvitaan kirurgiaa siinäkin, muuten tulee kuolema!- PohdiskelinVähän
Oletko, sinä, halooherätkää, sama hemmo kuin Voimaylhäältä?
Sinun näkemyksesi näyttää olevan, että ihminen ei mitenkään voi vaikuttaa pelastumiseensa? Vai onko niin? - kirkasoppiSanassa
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Oletko, sinä, halooherätkää, sama hemmo kuin Voimaylhäältä?
Sinun näkemyksesi näyttää olevan, että ihminen ei mitenkään voi vaikuttaa pelastumiseensa? Vai onko niin?höpsistä en ole voimaaylhäältä ja ihminen on täysin oman tahtonsa varassa ottaako vastaan pelastus vaiko ei!
miten halooheräästä voi saada muunlaisen käsityksen haloo!
täytyy näkäjään lisätä rautaa kommentteihin. - jokoselviää
kirkasoppiSanassa kirjoitti:
höpsistä en ole voimaaylhäältä ja ihminen on täysin oman tahtonsa varassa ottaako vastaan pelastus vaiko ei!
miten halooheräästä voi saada muunlaisen käsityksen haloo!
täytyy näkäjään lisätä rautaa kommentteihin.Mutta prosessi käydään sydämien tasolla siihen ei vaikuta kasteet (ulkoiset asiat ) ei kummit eikä muut muminat, siitä on kyse!
- Voimaylhäältä
PohdiskelinVähän kirjoitti:
Oletko, sinä, halooherätkää, sama hemmo kuin Voimaylhäältä?
Sinun näkemyksesi näyttää olevan, että ihminen ei mitenkään voi vaikuttaa pelastumiseensa? Vai onko niin?Joo, pelastumisessa ei auta rukoushelmet tai muut ulkoiset rituaalit. Ihminen voi vaikuttaa pelastumiseen silloin kun Jumala kutsuu, antautumalla Jumalalle. Se että Jumalaa lähestytään "pelastus" edellä on väärä. Silloin tavallaan sivuutetaan Jumala ja omasta pelastumisesta tulee tärkeämpi kuin Jumala suhteesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075718Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453743Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4572629Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2661662- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321333Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151326- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521220