Silmätulehdus

bbb

Olisiko silmätulehduksen takia hyvä käydä hakemassa antibioottikuuri tms ettei tulehdus leviä vaikkapa korviin? Silmä turvonnut ja aristaa ja tuntuu kuin siinä olisi roska, mutta tuskin siellä sellaista on. Vai meneekö tulehdus itsestään ohi suuremmalla todennäköisyydellä kuin kehittyy pahemmaksi?

12

41871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anjuska

En minä suosittele mitään antibiootteja ne tekee muualle toisen tulehduksen.. Sinulla saattaa olla voimakas vitamiinin puutos... B-vitamiinit ovat hyviä silmien ulkoisille osille ja A-vitamiinit näölle ja sisäosiin..

• lääkärissä

Saattaa olla kyse bakteerin tai viruksen aiheuttamasta silmätulehduksesta. Bakteerin aiheuttamaan tarvitset antibioottikuurin, silmätippoja. Ne eivät yleisesti imeydy verenkiertoon, vaan vaikuttavat paikallisesti. Toki pieni osa imeytyy nenän limakalvoilta verenkiertoon, mutta ei se aiheuta mitään tulehdusta toiseen paikkaan, kuten edellisessä vastauksessa sanottiin. Jos kyse on virustulehduksesta, niin hoitona käytetään kosteuttavia silmätippoja.

Voi halutessasi uskoa tuohon vitamiinihoitoon, mutta se on sinun asiasi. Itse en ko. väitettä viitsi edes kommentoida enempää.

Ja kertomasi mukaan on vaikea ottaa kantaa tarkemmin tuohon tulehdusasiaan, pitäisi hiukan tietää oireista tarkemmin, jotta voisi sanoa tarkemmin. Mutta käy lääkärissä. Itselläni oli vuosi sitten ensimmäinen bakteerin aiheuttama sidekalvontulehdus ja kiusallinen oli ensimmäisen päivän ajan, ennen kuin silmätipat alkoivat bakteereihin kunnolla vaikuttamaan.

• tähän

hyvään kirjoitukseen seuraavaa.

Ennen kuin ehdit lääkärille, niin ootellessa voit hoitaa tulehdusta pyyhkimällä keitettyyn veteen kostutetulla vanulapulla silmiä. Vaihda lappu puhtaaseen kun siirryt toiseen silmään. Joskus lievä rähmäinen "tauti" lähtee jo sillä pois.

• tietoa?
        tähän kirjoitti:

Ennen kuin ehdit lääkärille, niin ootellessa voit hoitaa tulehdusta pyyhkimällä keitettyyn veteen kostutetulla vanulapulla silmiä. Vaihda lappu puhtaaseen kun siirryt toiseen silmään. Joskus lievä rähmäinen "tauti" lähtee jo sillä pois.

Iso Kysyms!
        Mulla on ollu jo kaks ja puol viikko silmätulehdus :O voiko olla mahdollista? Sain silmätipat heti kun huomasin ekat oireet. Käytin 7 vuorokautta kuten ohje oli ja päivän tauon pidettyä rähmää oli taas silmät ympäriinsä...Nyt olen käyttänyt silmätippoja jo 16 päivää...
        Mitä pitää tehdä?
        P.S. Olen ollut saman ajan myös kovan influenssan ja nyt normaalin flunssan uhrina.

• niin kö
        tähän kirjoitti:

tietysti se noin onnistuu, mutta se vaan allerginen reaktio uusiutuu helposti... mulla on viikko sitte ollu kolmeen tulehdukseen kuuri ja nyt on taas silmät tulehtunu... ei oo kivaa :(

• pulla^
        tietoa? kirjoitti:

Iso Kysyms!
        Mulla on ollu jo kaks ja puol viikko silmätulehdus :O voiko olla mahdollista? Sain silmätipat heti kun huomasin ekat oireet. Käytin 7 vuorokautta kuten ohje oli ja päivän tauon pidettyä rähmää oli taas silmät ympäriinsä...Nyt olen käyttänyt silmätippoja jo 16 päivää...
        Mitä pitää tehdä?
        P.S. Olen ollut saman ajan myös kovan influenssan ja nyt normaalin flunssan uhrina.

kannattaa varmaan käydä uudestaan lääkärissä, ihan varmuuden vuoks

• Usein
        niin kö kirjoitti:

tietysti se noin onnistuu, mutta se vaan allerginen reaktio uusiutuu helposti... mulla on viikko sitte ollu kolmeen tulehdukseen kuuri ja nyt on taas silmät tulehtunu... ei oo kivaa :(

Minulla auttaa silmätulehduksissa Tea tree öljy. Tiputa perusvoiteen sekaan pienen pieni tippa Tea tree öljyä(teepuuöljy saa luontaistuote kaupasta)ja sivele sillä silmäluomia,ei luomen sisään.Ainakin minulle se tepsii.

• joku :D

mulakin on silmä ohan arat pitäskö ottaa antibiottikuuri

• 68v.

Minulla on jatkuvasti kyynelkanavat tukossa,lääkäri sanoi,että se on nyt loppuiänvaiva. Olen jostakin kuullut teepuuöljyn käytöstä,uskaltaskohan sitä käyttää. Kuka tietää!

• Anonyymi

Eikö tähän todellakaan ole apua? Siis mä en pysty enää ajamaan autoa kun pelkään silmätulehdus tai luomitulehduskohtausta, en hetkeen näe siis mitään kun putsaan silmää.

• Anonyymi

Tuossa on pätevänoloisia ohjeita. https://hoito-ohjeet.fi/sv/Ohjepankki/VSSHP/Kroonisen silmäluomen reunan tulehduksen hoito-ohje.pdf

Kolme kertaa olen käynyt silmälääkärillä ja saanut lääkettä, joka aluksi hiukan auttaa ja sitten ei. Toisen silmän alaluomi vaikuttaa sulavan pois ja yläluomi on laskeutunut puolen silmän päälle. Tässä se lääke Oftan Chlora 10 mg/g. Tökötti vanhenee pian.

• Anonyymi

Silmätulehdus voi myös olla merkki klamydia tartunnasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe