Veneenkunnostukseen hupenevat rahasummat...

Fiskaripaattinen

Moi,

Tuli lueskeltua noita ketjuja telakkatöistä purjeveneelle. Olettaen, että kyse on todellisesta tapauksesta, niin oli kiintoisaa nähdä mitä työt veneessä voivat maksaa. Summat pyörivät äkkiä tonneissa ja kymppitonneissa. Jostain vessan asennuksestakin hinta on tonneja.

Oma paattini on alta kymppimetrinen fiskari. Teen itse kaiken huollon ja korjailun. Tutuksi on tullut wallakset, pytyt ja yleensä kaikki veneessä. Veneilyni on mökkeilyn ohessa ajelua, muutama viikonloppureissu ja lomamatka saaristoon. Muuten teen telakoinnit ja korjailutkin osana mökkireissuja. Budjetti vuodessa pyörii kaikenkaikkiaan 500-2500 €, riippuen ajomäärästä.

Minulle oli oikeasti hiukan hämmästyttävää, että veneeseen ja korjailuun joku voi syytää kymmeniä tuhansia. Niinkun ihan oikeasti. Tietysti on hyvä, että kukin maksaa kykynsä mukaan, koska niin tämä taloutemme toivottavasti pysyy pyörimässä. Eihän raha mihinkään katoa, se siirtyy tililtä toiselle tuottaen iloa kullekin vuorollaan.

Hyviä harrastuskelejä vaan, koitan saada viikonloppuna lakat kylkiin ja kanteen. Venetyö auttaa nollaamaan pitkän leipätyöviikon päätteeksi.

T. M, saaristosta

15

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuossa oli ymmärtääkseni kyse melko merkittävästä "peruskorjauksesta", ei mistään tavanomaisesta vuosihuollosta. Ja taisi olla periaatteessa aika arvokas venekin.

    • manitpoisrules

      Luin koko sotkun seasta, että YBY olisi käyttänyt 1700 tuntia vanhan purjeveneen (36ft) kunnostuksen!!!!

      Jos tuo tuntimäärä jaetaan vaikka käyttäen 8 tuntisia työpäiviä, niin se tekee yli 212 täyttä työpäivää. Jos kuukaudessa on vaikka 20 työpäivää, niin saadaan kymmenen kuukautta!!!

      Eli esimerkiksi kaksi ammattitaitoista veneenrakentajaa on hieronut yhtä vanhaa paskaa täysipäiväisesti kokonaista viisi kuukautta, eli vajaat puoli vuotta?!?!?!

      Jos ei tuossa ajassa se vanha paska ole jo vähintään uutta vastaavassa kunnossa, niin joko tekijät ovat ammattitaidottomia tumpeloita, tai sitten meneillään on megaluokan puhallus.

      Amatööriltä tai puutteellisesti varustetulta kotinikkarilta tuon ajan vielä ymmärtäisi.

      Koko stoori haiskahtaa, anteeksi löyhkää, ja pahasti.

      Ja olinko jostakin kaiken tämä sopan keskeltä lukevinani jostakin juosten kustusta vessakorjauksesta, joka siis maksoi monta tonnia???

      Onko nämä ihmiset ihan seonneita, ja todellisuuden taju sumentunut??? Tarkoitan tässä nyt sekä telakkaa, että asiaksta.

      ei voi ymmärtää...

    • Kipparilakki

      Kun käsityönä tehdää yksiköllisiä puu-, lasikuitu- ja metallitöitä veneeseen, niin meneehän siinä aikaa. Laskuista luettua, tässä listassa on lueteltuna jo 546 tuntia:

      - Mittarikotelon valmistus mallin mukaan (2kpl) ulos n. 16 tuntia
      - Akkukotelon poisto, uuden teko ja asennus 19 tuntia
      - lakkaustyö, vanhan lakan poisto, hionta pohjustus ja lakkaus 67 tuntia
      - Roiskelaudan irroitus, kunnostus, viilutus, lakkaus, asennus, viilu karttapöytään ja puutöitä: 74 tuntia
      - vanhan lämmitimen poisto, uuden asennus 44,5 tuntia
      - käytetyn BabyBlake pytyn kunnostus ja asennus yms. 29 tuntia
      - Pilssin pesu ja maalaus 21 tuntia
      - Vinssien ja helojen poisto ja uusien asennus 107 tuntia (laskutettu vain 57 tuntia)
      - Ison skuutikiskon asennus 17 tuntia
      - keulaluukun muutos 4 tuntia
      - Sähkötyöt, uudet johdot ja sähkökeskus yms. 127 tuntia
      - Harken genoakiskon asennus 21 tuntia
      - jne jne

      Lisäksi ollut talvisäilytys, nosto ja muita huoltotöitä aika plajon.

      Tarjoukseen sisältyneet työt sitten tämän lisäksi (pohjan hiekkapuhallus, maalaus, veneen maalaus, bumerangien teko, varvaslista yms yms yms.).

      Mutta kyllä. Uskomattoman paljon töitä on tehty. Tuntimääräiä en ala arvioimaan, mutta tarkoitat että veneeseen on tehty hyvin paljon entisöintitöitä (viilutuksen vaihtoe yms).

      • 345345345323423

        No kyllä tossa on aivan ihmeellisiä tuntimääriä saatu menemään. Lähes KOLME työpäivää pilssin pesuun ja maalaukseen?? Mitä hittoa, kuinka helvetin iso pilssi siinä veneessä on? Ei maalin kuivumisaikaa lasketa työajaksi. Vai onko ne duunarit istuneet pilssin äärellä ja katselleet maalin kuivumista?

        Lämppärin poisto ja uuden asennus. lähes KUUSI työpäivää?? Siis miten ihmeessä?

        Ja käytetyn pöntön kunnostukseen lähes NELJÄ työpäivää??

        Ihan hyvä, että tulee ilmi tällaiset kummalliset työtunnit. Viimeinen paikka minne menisin kusetettavaksi.


      • alihakintaa
        345345345323423 kirjoitti:

        No kyllä tossa on aivan ihmeellisiä tuntimääriä saatu menemään. Lähes KOLME työpäivää pilssin pesuun ja maalaukseen?? Mitä hittoa, kuinka helvetin iso pilssi siinä veneessä on? Ei maalin kuivumisaikaa lasketa työajaksi. Vai onko ne duunarit istuneet pilssin äärellä ja katselleet maalin kuivumista?

        Lämppärin poisto ja uuden asennus. lähes KUUSI työpäivää?? Siis miten ihmeessä?

        Ja käytetyn pöntön kunnostukseen lähes NELJÄ työpäivää??

        Ihan hyvä, että tulee ilmi tällaiset kummalliset työtunnit. Viimeinen paikka minne menisin kusetettavaksi.

        Alihankinta maksaa, ja sitähän nykyään riittää, en tosin tiedä onko ko telakalla kuinka paljon.
        Esimerkiksi, jos tilataan maalaamosta alihankintana pilssin maalaus, kuuluu laskutettavaan työaikaan taatusti myös matkat työkohteeseen ja takaisin, lisäksi mahdollisesti jopa erikseen päivärahat työkeikasta. Jos maaliamlaitetaan SWAN tyyliin kymmenen kerrosta ja joka välissä huonta, niin kyllähän sitä tunteja menee enemmänkin kuin tuossa mainittu 21 tuntia.

        Jos taas telakan työntekijät tekisi itse, niin sillä aikaa kun maali kuivuu tehdään jotain muuta, joko tuohon veneeseen tai johonkin muuhun, ja laskutettavia tunteja kertyy murto-osa. Mutta vain ammattimaalarit tekee sitä kuuluisaa SWAN-Laatua, ja kun asiakas nimenomaan sitä vaatii sertifioineineen, niin eipä tartte ihmetellä että tulee työtunteja ja hintaa.


    • harrastaminen

      Degerö taitaa valmistaa noin kahden miehen voimin laadustaan tunnetun uuden veneen vuosittain käsityönä.
      Vanhan Swanin kunnostaminen korjaamolla tuntityönä näyttää olevan hyvin kallis harrastus, ja siinä esimerkkitapauksessa kaikki näyttää menneen mönkään jo hankkeen suurpiirteisestä suunnittelusta ja tilaamisesta alkaen. Olen kunnostanut vähitellen omin käsin vanhaa klassikkovenettä vuosittain ja purjehtinut kesät, eikä siitä näin koskaan valmista tulekaan mutta ei ole kulunut paljoa rahaakaan. Tuo Swanin kunnostaja luuli kait saavansa veneensä uudenveroiseksi noin 60 tuhannella ja on maksanut korjaamisesta jo 87 tuhatta. Telakka vaatii maksamaan vielä kymmeniä tuhansia lisää pitäen venettä takavarikossa ja se vene taitaa olla lopulta jo suurinpiirtein kunnossa.

    • rakentaja444

      Jokainen vo itse laskea miten paljon on aikaa kulunut itse tehdyissä remonteissa, jos on ollut vähän haasteellisempi korjaus, esimerkiksi vaikka pentterin purku, rakentaminen ja asennukset. Uuden noin 10 metrisen swan tason veneen rakentaa alusta loppuun noin 4000 tuntia. Vanhan korjaaminen on kuitenkin usein moninverroin hitaampaa, kun ensin puretaan ja sitten ensitsöidään alkuperäiseen asuun mutta modernilla tekniikalla.

      • käsityötä

        Niin, ja vanhaa rempatessa ei mitään pintaa tule suoraan oikeaan muotoon tarkasta muotista, vaan kaikki paklataan ja hiotaan käsityönä, toki moderneilla työkaluilla. Tulee helposti 10...100 kertainen tuntimäärä samaan SWAN-tason lopputulokseen pääsemiseksi. Sarjaveneissä se työmäärä tehtäisiin muotin tai plugin tekemisesksi, jos se siis käsityönä vielä tehtäisiin eikä CNC koneistamalla, mutta hinta jaettaisiin jokaiselle muotista otetulle veneelle, eikä kaikki sille yhdelle. Jos tasosta hiemankin olisi valmis tinkimään tippuisi tarvittava työmäärä tietysti radikaalisti vanhan rempan osalta.


      • WTFWTFWTF
        käsityötä kirjoitti:

        Niin, ja vanhaa rempatessa ei mitään pintaa tule suoraan oikeaan muotoon tarkasta muotista, vaan kaikki paklataan ja hiotaan käsityönä, toki moderneilla työkaluilla. Tulee helposti 10...100 kertainen tuntimäärä samaan SWAN-tason lopputulokseen pääsemiseksi. Sarjaveneissä se työmäärä tehtäisiin muotin tai plugin tekemisesksi, jos se siis käsityönä vielä tehtäisiin eikä CNC koneistamalla, mutta hinta jaettaisiin jokaiselle muotista otetulle veneelle, eikä kaikki sille yhdelle. Jos tasosta hiemankin olisi valmis tinkimään tippuisi tarvittava työmäärä tietysti radikaalisti vanhan rempan osalta.

        Tottakai jokainen vanha mutteri kuuluu happokäsitellä ja kullata erikseen käyttäen kokonainen työpäivä per mutteri. Sitähän asiakas on halunnut, kun on imoittanut, että koko paska saa maksaa korkeintaan 40 donaa, vai mitä?

        Oletteko urpoja joka iikka?

        Ja mitä tämä yht´äkkiä alkanut jankaaminen joka threadissa jostakin SWAN-laadusta on? Eihän se kusetuslafka enää edes ole mikään valtuutettu SWAN-korjaamo, joten turha sillä kerätä sympatioita.


      • UrpoIikka
        WTFWTFWTF kirjoitti:

        Tottakai jokainen vanha mutteri kuuluu happokäsitellä ja kullata erikseen käyttäen kokonainen työpäivä per mutteri. Sitähän asiakas on halunnut, kun on imoittanut, että koko paska saa maksaa korkeintaan 40 donaa, vai mitä?

        Oletteko urpoja joka iikka?

        Ja mitä tämä yht´äkkiä alkanut jankaaminen joka threadissa jostakin SWAN-laadusta on? Eihän se kusetuslafka enää edes ole mikään valtuutettu SWAN-korjaamo, joten turha sillä kerätä sympatioita.

        Ollaan urpoja joka iikka.


      • SWANlaatua
        WTFWTFWTF kirjoitti:

        Tottakai jokainen vanha mutteri kuuluu happokäsitellä ja kullata erikseen käyttäen kokonainen työpäivä per mutteri. Sitähän asiakas on halunnut, kun on imoittanut, että koko paska saa maksaa korkeintaan 40 donaa, vai mitä?

        Oletteko urpoja joka iikka?

        Ja mitä tämä yht´äkkiä alkanut jankaaminen joka threadissa jostakin SWAN-laadusta on? Eihän se kusetuslafka enää edes ole mikään valtuutettu SWAN-korjaamo, joten turha sillä kerätä sympatioita.

        Osaomistajahan on kertonut että heitä on erehdytetty kun telakka ei enää olekaan mikään valtuutettu SWAN-korjaamo. Eihän asialla olisi mitään merkitystä jos tavoitteena olisi normaali veneiden laatu. Ainoastaan SWAN-laadun vaatiminen tekee valtuutus asiasta olennaisen, sillä eihän väärennetty Picassokaan kelpaa aidon Picasson ostajalle, vaikka näyttäisi täysin samalta. Kyse on siis nimenomaan kalliista kosmetiikasta, eikä normaalista veneen kunnostuksesta, mikä selittää sekä valtavat tuntimäärät että seurauksena vaaditut hinnat.


    • Fiskaripaattinen

      Moi,

      Njoo-oh..

      Paatissani oli edellisen omistajan peruja septitankillinen wc. Ihan semmoinen mitä ne nyt veneissä on olleet. Pieni pytty, jonka reikä aina pistää ihmettelemään, että tuonneko se häviää, ja pumppu siinä vieressä naisväen kauhuna. Sitten menee letkua ylös ja alas hanoihin ja muihin, jokin pohjaan ja jokin septiin.

      Oltiin matkalla Hankoon hakemaan kavereita junalta. Läntisellä emäntä kävi pytyllä. Raportoi, että nyt tulee liemet jostain durkeille ja pilssiin. Hangossa kiinnityttiin perinteiselle paikalle ja rontattiin bussiasemalle kavereita hakemaan. Naisväki halusi vielä shopeille Vuorikadulle, niin minä lampsin veneelle. Hetken tuumattuani purin koko pytyn paikoiltaan. Putsasin kaikki tiivistepinnat ja roimin sikaflexiä väleihin. Tarkistin kaikki liitokset ja vaihdoin pakista uudet klemmarit pariin letkuun. Ehdin vielä keittää kahvit ja jutella parin ukkelin kanssa, ennen kuin emännät tulivat. Paluumatkalla vessa oli ahkerassa käytössä ja toimi. Ja toimii muuten edelleen. Mitä lisäarvoa tähän olisin saanut tonneilla rahaa?

      Mun mielestä on okei ostaa vaikka kahdeksalla tonnilla uusi kone, se on kerran pari elämässä sen arvoista. Tai vhf voi maksaa lähes tonnin. Mutta mä en oikeasti tajua noita työ- eli tuntihintamääriä, mitä oli esitelty siinä puhutussa esimerkissä. Toki laatu maksaa, ja kestää tehdä. Mutta silti... kai kaikkien eurossa on samat sata senttiä.

      • Aitomaksaa

        No sä voit ostaa 100€:lla Picasson kopion ja kyllä se mullekin kelpaisi, mutta jotkut nyt kuitenkin jostain syystä on valmiita maksamaan aidosta miljoona kertaisen hinnan, ja heillä on siihen täysi oikeus. Samaten myyjällä on täysi oikeus se niin kalliilla myydä.
        Meidän ei siis tarvitsekaan ymmärtää miksi jotkut rikkaat moista tekevät.


      • Fiskaripaattinen

        No, tottapa turiset. Tosin minä käytän sen satasen tietysti veneeseen..

        Tehköön kukin makunsa ja viikkorahojensa mukaan.


    • 56yh6yy6y6y6yy6

      Kyllä se teetätetty työ ainakin maksaa.
      Itsellä veneen ylläpitoon ei ole mennyt kuin luokkaa 100-300 kaudessa.
      Riippuen aina vähän mitä iinostuu laittelee..

      Tehdä voisi paljonkin ja veneen pohja vaatisi isommankin rempan mikä pitää kyllä varmaan teettää
      ja jatkossa sitten taas itse ylläpitää. Että ens talveksi/kevääksi voisi olla tiedossa sellainen
      500-1000 remppa.

      Köli on vähän sellainen epämääränen munkin fiskarissa.
      Ei ole kovin luottamusta sen veden pitävyyteen, pitäisi kunnolla kunnostaa se
      että saisi nukkua ns yönsä rauhassa. Kölirauta viritykset kun ne on ruuvattu ja pultattu ja
      parhaansa mukaan niitä sitten ex omistaja tiivistelly ja puhuikin että niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Viime Toissa kesänähän se alkoikin perästä vuotaa, reikä ei ollu hyvin pieni mutta harmillinen kun veneeseen tuli aina vettä pitkin kesää. Paikkaus onnistui ja viime kesän pysyi vene kuivana.

      Onneksi kone ainakin todella hyvä että sen kanssa toivottavasti tule murheita varmaan ns koskaan mun ajomäärillä, käyttötunteja niin vähän.

      Joku varmaan voisi vaikka vinkatakkin että missä kannattaisi espoossa teettää veneen pohja/köli remppaa. Talvisäilytys on suomenojan satamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      391
      2072
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      54
      1747
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      215
      1408
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1130
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      72
      1043
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      968
    7. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      125
      951
    8. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      50
      899
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      256
      813
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      50
      744
    Aihe