Mikähän autossa vikana?

Auttakee.viisaammat

Kyseessä siis Volvo S40 -00. Yhtäkkiä auton sisääntulevat äänet ovat koventuneet, luulin aluksi että pakoputkessa on reikä mutta paikallaan kaasutellessa ei ääniä kuulu. Kauheaa meteliä siis kuuluu sisälle, samantapainen ääni kuin pakoputkessa olisi reikä. Jyrkästi vasemmalle käännettäessä ääni hieman vaimenee, uskaltaako autolla ajaa ja missä mahdollisesti vika?

15

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurinaa

      Vaiha pyöränlaakeri.

      • Auttakee.viisaammat

        Voiko autolla ajaa jos vika on laakerissa, ja jos voi niin kuinka kauan, voiko auto jotenkin vaurioitua?


      • Vie_korjaamoon
        Auttakee.viisaammat kirjoitti:

        Voiko autolla ajaa jos vika on laakerissa, ja jos voi niin kuinka kauan, voiko auto jotenkin vaurioitua?

        Jos vika on laakerissa, niin autolla voi ajaa kunnes laakeri hajoaa kokonaan. Sitä on mahdotonta ennustaa koska se tapahtuu. Vaihdettava se on joka tapauksessa ja kannattaa tehdä ennen kuin mitään vakavampaa tapahtuu (esim. laakeri leikkaa kiinni ja pahimmillaan rikkoo akselin). Laakeri ei kyllä yleensä pidä samanlaista ääntä kuin pakoputki, vaan pörinän sijaan enemmänkin vinkuu tai surisee. Voit tutkia asiaa nostamalla tunkilla auton pyörän ylös maasta ja pyörittelemällä sitä (kuuluuko ääntä) ja heiluttelemalla pyörää kädet kello 6-12 ja 9-15 (onko välystä). Pyörän ei pitäisi lonksua, jos laakerit ovat kunnossa. Jos ääni vaimenee vasemmalle kaartaessa, laakerivika voisi olla oikealla puolella.

        Youtubesta löytyy paljon videoita esim. https://www.youtube.com/watch?v=dpxjhlwjuGI


      • 2.5T5
        Vie_korjaamoon kirjoitti:

        Jos vika on laakerissa, niin autolla voi ajaa kunnes laakeri hajoaa kokonaan. Sitä on mahdotonta ennustaa koska se tapahtuu. Vaihdettava se on joka tapauksessa ja kannattaa tehdä ennen kuin mitään vakavampaa tapahtuu (esim. laakeri leikkaa kiinni ja pahimmillaan rikkoo akselin). Laakeri ei kyllä yleensä pidä samanlaista ääntä kuin pakoputki, vaan pörinän sijaan enemmänkin vinkuu tai surisee. Voit tutkia asiaa nostamalla tunkilla auton pyörän ylös maasta ja pyörittelemällä sitä (kuuluuko ääntä) ja heiluttelemalla pyörää kädet kello 6-12 ja 9-15 (onko välystä). Pyörän ei pitäisi lonksua, jos laakerit ovat kunnossa. Jos ääni vaimenee vasemmalle kaartaessa, laakerivika voisi olla oikealla puolella.

        Youtubesta löytyy paljon videoita esim. https://www.youtube.com/watch?v=dpxjhlwjuGI

        Periaatteessa joo mutta ei.

        Itsellä oli vastaava vika ja laakeri oli menossa sököksi (V70). Kuulosti juuri vastaavalta kuin pakoputkessa oleva reikä. Vasemmalla kaartuvissa mutkissa hiljeni ja etuvasenlaakeri se sökönä oli. Väljä ei ollut ja ääntäkin sai etsiä tarkasti kun käsin pyöritti rengasta, kuuli vasta kovemmissa nopeuksissa. Ajelin sillä n. 6tkm eli pari kk kunnes kyllästyin ja vein huoltoon näytille.


      • Auttake.viisaammat
        Vie_korjaamoon kirjoitti:

        Jos vika on laakerissa, niin autolla voi ajaa kunnes laakeri hajoaa kokonaan. Sitä on mahdotonta ennustaa koska se tapahtuu. Vaihdettava se on joka tapauksessa ja kannattaa tehdä ennen kuin mitään vakavampaa tapahtuu (esim. laakeri leikkaa kiinni ja pahimmillaan rikkoo akselin). Laakeri ei kyllä yleensä pidä samanlaista ääntä kuin pakoputki, vaan pörinän sijaan enemmänkin vinkuu tai surisee. Voit tutkia asiaa nostamalla tunkilla auton pyörän ylös maasta ja pyörittelemällä sitä (kuuluuko ääntä) ja heiluttelemalla pyörää kädet kello 6-12 ja 9-15 (onko välystä). Pyörän ei pitäisi lonksua, jos laakerit ovat kunnossa. Jos ääni vaimenee vasemmalle kaartaessa, laakerivika voisi olla oikealla puolella.

        Youtubesta löytyy paljon videoita esim. https://www.youtube.com/watch?v=dpxjhlwjuGI

        En mä jaksa sitä noin montaa tuntia pyöritellä yms. Onks mitään helpompaa tapaa?


      • Avtohuolto
        Auttake.viisaammat kirjoitti:

        En mä jaksa sitä noin montaa tuntia pyöritellä yms. Onks mitään helpompaa tapaa?

        Vie korjaamolle.


    • 00800

      00 Korjaamo tai purkaamo

    • lighning

      Korjaamoilla saa valohoitoa 90e tunti

    • Varmamikävarma

      Vasen pyörälaakeri,vasemman renkaan nopeus pienenee vasemmalle kääntäessä jolloin äänikin hiljenee .

      • fittan

        Mätä paskahan se on tietysti, aukkoja alustassa!


    • einytuumielee

      ootko sä kattonu ettei sulta oo ovi tippunu tms jos yhtäkkiä kerran on äänet koventuneet? toine juttu voipi olla joku tiivisteen falskaaminen näi noppeesti aateltuna.

      • plondiplötsläts

        Vein korjaamolle ja sanoin että vasemmalta kuuluu ääntä niin korjaamon setä sanoi että sultahan on vasen takaovi tippunut tielle. Minä siihen että en ole huomannut oven puuttumista joten liekö tässä mallissa ollut uutenakaan vakiovarusteena vasenta takaovea, älkää nyt ihan tyhmänä minua pitäkö! Sillä hetkellä korjaamon setä ikäänkuin olisi pidätellyt naurua, aikamoinen törkimys jos nauraa asiakkaalle kun ensin yrittää ostattaa turhaan mukamas puuttuvan takaoven! Ai niin ja sitä meluakaan eivät saaneet korjatuksi!


      • novoimavonsilimä
        plondiplötsläts kirjoitti:

        Vein korjaamolle ja sanoin että vasemmalta kuuluu ääntä niin korjaamon setä sanoi että sultahan on vasen takaovi tippunut tielle. Minä siihen että en ole huomannut oven puuttumista joten liekö tässä mallissa ollut uutenakaan vakiovarusteena vasenta takaovea, älkää nyt ihan tyhmänä minua pitäkö! Sillä hetkellä korjaamon setä ikäänkuin olisi pidätellyt naurua, aikamoinen törkimys jos nauraa asiakkaalle kun ensin yrittää ostattaa turhaan mukamas puuttuvan takaoven! Ai niin ja sitä meluakaan eivät saaneet korjatuksi!

        Onneksi Volvo teki päätöksen siirtyä täysin sähkömoottoreiden käyttöön. Ei kuulu enää häiritsevää melua mistään.


    • Huuhaatavaan

      Sähköautoissahan ei ole pyörissä laakereita, eikä mitään muitakaan kuluvia osia. Sähkö tulee töpselistä eikä maksa mitään.

      • pullapitkoks

        Laakerit on kovilla sähkö motoreissa, valtava vääntö pistää akselit solmuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe