Onko kukaan harrastelija katsellut lähemmin näitä

kaupallista_sontaa

Artic trucksin touhuja? Tuli vilkaistua jonkun isuzun alle kun olin mukana heittämässä kaverin HDJ:tä huoltoon.

Mielipide että kyllä kovin kaupalliselta touhulta näyttää jota se tietysti onkin. Showhommissa youtube-videoissa ja prisman parkkipaikalla varmaan menee komeasti mutta työkäyttöautot noissa muutoksissa menee kyllä aivan pilalle. Videoissa kyllä kovasti suu käy kokoajan testeistä ja napapiireistä, mutta ainakin suomessa kuvatut ajo-olosuhteet ovat sellaiset missä pärjää yhtälailla aivan vakioautolla.

Vakioakseleilla isoja pyöriä jotka eivät muuten mahdu pyörimään niin laitetaan vanteen off-setti reilusti pakkaselle jolloin vipuvarsi renkaan keskilinjasta akselin tukipisteeseen kasvaa ja ohjauksen geometria muuttuu. Auton rakenne heikkenee oleellisesti kasvaneiden vipuvarsien ja pyörän laakerille syntyvän vääntömomentin myötä.

Taka-akselin ja jousipakkojen väliin lätkitään tiiliskiven puolikkaita rautakuutioita joka takaa varmasti 5kg lisää jousittamatonta massaa mutta myös sen että vähääkään raskaamassa ajossa lehtijousia saa vaihtaa yhtä usein kuin moottoriin öljyjä. Tuollaisen palikkakorotuksen myötä akseli heiluu kaasupolkimen tahdittamana edestakaisin tornirakennelman perässä, muuttunut murtokulma ja etäisyys kuormittaa kardaanin murroksia ja liukua.

Etupäätä en kerinnyt katsoa mutta jos sitä yhtään on korotettu takapään kanssa samaan linjaan, niin ulosjoustoja sieltä ei pahemmin enää tule ja murrokset on kovilla sielläkin. Tommoiseen autoon kun laitetaan viellä 3500kg vetokuula oikealle korkeudelle niin aika karmiva vääntö syntyy raskaammasta vetämisestä auton rungolle.

Kyse ei ole varmasti siitä etteikö muutoksia osattaisi tehdä fiksummin, ei akseleiden vaihtaminen isompiin mitenkään hankalaa ole mutta hintaa siitä syntyy, ja mahdollisesti lakiteknisiä ongelmia. On huomattavasti halvempaa sahata vannesahalla neliötankoa jousipakkojen väliin kun vaihtaa uudet pidemmät jouset, asiakas ymmärtää vain auton ulkonäöstä ja se on sama.

Toyota ja Isuzu ovat hyväksyneet takuunsa piiriin nämä muutokset, aivan siksi että se parantaa heidän kapankäyntiään myydä autoja. Vaikka auto joutuukin kovemmille, käyttäjäryhmä, joka niitä ostaa, on kevyintä mahdollista ego-boost red neck –porukkaa.

Kukaan ”ammattilainen” ei työkäyttöön tuollaista osta vaan jos on oikeasti tarvetta vaativammalle maastolle, valinta on Unimog jossa on akselit, voimansiirto ja alusta samaa kaliiberia eikä erillisjousitettua henkilöautotekniikkaa. Katsoo vaikka puolustusvoimille meneviä hiluxeja, niihin ei lätkitä palikoita jousipakkojen väliin eikä isoja renkaita vaan tukevat pohjapanssarit sekä vinssi runkopalkkien väliin.

Eikä nyt saa ymmärtää väärin, kapankäyntinä tuo varmaan onkin ainoa vaihtoehto tehdä ulkonäköä halvalla ja puhua vähän enemmän, printtalla kromitarroja, kumimattoja, vetokuulansuojia ja roiskeläppiä. Ja toki itselläkin on Jimny 31 fillareilla samurain 4,3:1 jakiksella arb:n lukoilla mutta auto onkin lelu jota vetelen aivan vakiolla Isuzulla perässä. Lelut saa hajota metsään, työkalut eivät.

27

6280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiallistakommenttia

      Hyvä kirjoitus. Komppaan.

    • Ruiseri

      Kokonaan uudelleen rakennetusta on hyvä esimerkki MB Sprinter 4x4, johon on vaihdettu Danan akselit sekä eteen että taakse, eli koko alusta on tehty uusiksi. Korotusta tulee rutkasti ilman kepulikonsteja. Mersu on tehnyt uudet ohjelmoinnit luistonestoon ja jarruille, joten MB:n siunaus on olemassa. Runsaasti muokatut versiothan eivät Suomessa mene läpi katsastuksesta ilman ammattikäyttöperusteluja eivätkä välttämättä silloinkaan. Ofsettiakaan ei saa muuttaa yli 2 cm eikä rengaskokoa kasvattaa yli 2".

    • kaupallista_sontaa

      Lasten ja hölmöläisten hommaa pyörittää parkkipaikalla amis-linttaa ja sitten vielä ladata niitä itse youtubeen, kuten vaikka tällä videolla, samoista paikoista menee aivan vakiolla dusterilla:

      https://www.youtube.com/watch?v=kqtYoVMa_5Q

      Jos itsetunto on kunnossa ja vakion lava-auton menevyyttä/käytettävyyttä haluaa parantaa niin virveli lavan alle niin että saa taittopyörällä vetää eteen, sivuille tai taakse. Alkuperäiskokoiset maastorenkaat, tarvittaessa lumiketjut molemmille akseleille, lumiketjut toimivat kesälläkin. Jos haasteita haluaa niin kytkettävät 100% tasauspyörästön lukot jollain muulla tekniikalla kun arb:n kuluvilla o-renkailla.

      Näin autosta ei tule naurettavan näköinen amiskyhäelmä, eikä lava nouse entuudestaan vielä hankalammalle käyttökorkeudelle. Tosin maastoautossa istutaan etuakselin päällä/etupuolella että nähdään mitä on edessä, eikä keskellä autoa 1,5m pingispöydän takaa arvioida korvalla kolahduksen suuruuksia. Samalla autoon saadaan pidempi kuormatila joka on hyödyllinen jos on muuta kun leikit mielessä.

      Merusulla on tosiaan ollut paljon järkeviä maastoautoja vaikka itse ostankin vain japsia. Jos välityssuhdetta muutetaan jostain, kaikki kilkkeet siitä eteenpäin pitää olla mitoitettu suurentuneelle vääntömomentille, lukkojen myötä on huomioitava että vetoakseli mahdollisesti on mitoitettu välittämään vain 50% kardaanilta tulevasta tehosta.

    • HölmötOstaa

      Kuuluu kategoriaan "moni kakku päältä kaunis".

    • 102030405060

      Arctic Trucks on alunperin Islantilainen yritys. Siellä noita autoja on rakennettu paljon ja vielä paljon isommillakin renkailla jäätiköllä ja syvässä ajamista varten. Toki niitä tekee monet muutkin kuin Arctic trucks. Eli kyllä isoille renkaille alunperin on ihan järkevä syy ja käyttöautoksi ne on tarkoitettu, eikä näyttelyvehkeiksi.

      https://www.youtube.com/watch?v=Uf8KV6MLke0

      Toteutusta sitten tottakai melkein aina on varaa parantaa. Siinä vaan sitten tullaan siihen, että miten pysyy hintakilpailukyky. Kun aletaan akseleita vaihtamaan, hinta äkkiä pomppaa. Jos käyttäjille riittää käytännössä muunlaiset viritykset, niin se teknisesti parempia tekevä kuolee äkkiä markkinoilta pois.

    • Roinatmukavasti

      Notuotanoinniin.
      Itte hankin 150 koppaisen Land Cruiserin uutena -10 ja lähes heti autoon tuli melkoinen määrä palikkaa kiinni. Alustaan Terrain Tamerin 50mm korottavat jouset/iskarit erillissäiliöllä joissa säätö ja keulan korkeutta voi säätää portaattomasti. Lisäksi korin ja rungon välissä 20mm korottavat palat. Vanteina -6 ET:llä 17x8.5 tuumaiset valssit joissa 305/65-17 Cooperin SST PRO:t renkaina.

      Nyt autossa mittarissa karvan alle 300tkm ilman pienintäkään ongelmaa.
      Lähes päivittäin autolla on vedetty kärrissä kaivurin kauhoja, veneitä, öljysäiliöitä, mönkijöitä yms. raskasta. Aina on roinat kulkeneet mukavasti perässä motouralla ja asfaltilla.

      Aloittaja ei nyt ollenkaan tiedä mistä kirjoittelee tai sitten on hauska provo.

      • Ruiseri

        Toisin sanoen on pitänyt muutoskatsastaa renkaitten takia. Menikö ilman perusteluja vai pitikö lyödä pöytään ammattitarvekortti?

        Kiinnostaa siksi, että alla on -11 J150 ja siitä voisi hieman korottaa. Renkaat ovat -2ET ja 260/75R17 ja tuntuu että halkaisijaltaan isommat ottaisivat etulokarissa kiinni etureunasta.


      • Roinatmukavasti
        Ruiseri kirjoitti:

        Toisin sanoen on pitänyt muutoskatsastaa renkaitten takia. Menikö ilman perusteluja vai pitikö lyödä pöytään ammattitarvekortti?

        Kiinnostaa siksi, että alla on -11 J150 ja siitä voisi hieman korottaa. Renkaat ovat -2ET ja 260/75R17 ja tuntuu että halkaisijaltaan isommat ottaisivat etulokarissa kiinni etureunasta.

        Muutoskatsastus piti tehdä renkaiden lisäksi myös korotuksesta. Jousien/iskareiden vaihto vaatii muutoskatsastukseen myös todistuksen aurauskulmien säädöstä uusilla alustan palikoilla.
        Kaikkiaan Cruiseria olisi voinut korottaa 150mm että ois saanu muutokset otteeseen.
        Muutoskatsastus ei vaadi mitään ammatillisia perusteluja.

        Jos vanteissa on oikea ET, niin ei ota varsinaisiin lokareihin kiinni.
        Ainoastaan äärikäännöissä ja reilulla sisäänjoustossa renkaan reuna hipoo sisälokaria.
        Se on kuitenkin helppo muotoilla kuumailmapuhaltimen avustuksella niin, että renkaalla on hyvät tilat pyöriä.

        Tuntuu että näissä vehkeissä pitäisi olla jo alkujaankin nämä palikat kiinni koska ajettavuus muuttui hyvästä suorastaan loistavaksi.


      • Provo-aloittaja
        Roinatmukavasti kirjoitti:

        Muutoskatsastus piti tehdä renkaiden lisäksi myös korotuksesta. Jousien/iskareiden vaihto vaatii muutoskatsastukseen myös todistuksen aurauskulmien säädöstä uusilla alustan palikoilla.
        Kaikkiaan Cruiseria olisi voinut korottaa 150mm että ois saanu muutokset otteeseen.
        Muutoskatsastus ei vaadi mitään ammatillisia perusteluja.

        Jos vanteissa on oikea ET, niin ei ota varsinaisiin lokareihin kiinni.
        Ainoastaan äärikäännöissä ja reilulla sisäänjoustossa renkaan reuna hipoo sisälokaria.
        Se on kuitenkin helppo muotoilla kuumailmapuhaltimen avustuksella niin, että renkaalla on hyvät tilat pyöriä.

        Tuntuu että näissä vehkeissä pitäisi olla jo alkujaankin nämä palikat kiinni koska ajettavuus muuttui hyvästä suorastaan loistavaksi.

        Eipä varmaan menisi autoja hirveästi kaupaksi jos niissä tommosia palikoita olisi kiinni että kaikki joutuisivat ostamaan silloin tuon näköisen tötterön.

        En tunne noita Toyotan katumaasturialustoita mutta minkä takia siinä on noin järjettömät vanteet jos on yritetty maastoautoulkonäköä saada aikaan? Eikö muka jarrujen puolesta saa pienempiä vanteita sopimaan? Jos vielä alumiinia niin tosi varovasti saa yhtään kuoppaisemmalla tiellä ajella, silläpä auto varmasti kestääkin kun matalaprofiilirenkailla on rajoitettu auto normaaliin asfalttiajoon

        Miten tuo jousituksen 50mm korotus tuossa risukeulassa on tehty kun on pidemmät jouset ja iskarit mikä rajoittaa ulosjouston ja mihin kulmaan vetarit nyt menevät?

        Paljonko sulla on nyt lopullinen välityssuhde kampiakselilta vetarille kun on ykkönen silmässä ja alennusvaihde perävälitys?

        Kuten sanoin itsekin vähän harrastelen että en tuomitse leikkejä silloin kun ollaan hiekkalaatikolla. Itellä on Jimny jossa jousikorotusta noin 1-2cm oemin jousilla ja vaikioiskareilla, kotelot avarrettu wrangerin levikkeille niin että 31 fillari pitänee vaihtaa pois kun hieman ottaa kiinni kun nostaa auton takapyörästä ilmaan.


      • Provo-aloittaja

        Sinne taisi kadota?

        Kuten arvelinkin autolla ole koskaan ajettu muulla kun kestopäällysteellä jos on saanut ilmat pysymään tuollaisissa renkaissa, eikä teknisestä toteutuksesta käsitystä enempää kun lehmällä uudesta navetasta jos rupeaa korotetusta henkilöautosta rakentamaan jotain "maasturia". Pardo-tarran päälle liimattu "Land Cruiser" menee legendana läpi kuin väärä raha kun ei ole 70 seriestä nähnytkään 90-luvun jälkeen, lukotkin riittää hyvin kun on kaikissa ovissa.

        Olisi osannut edes sen kertoa kuinka ulosjousto toimii kun on tötteröitä välissä, maastoautopiireissä ei noita risukeuloja päässyt tarkastelemaan.... tietysti on sitten koko akseleiden laskusarjoja ja ne vasta hurjia kyhäelmiä ovatkin kun kaatuu vipuvarrella koko torni kun yrittää ajaa jonkun esteen yli, mutta sen saa takaisin pystyyn kun peruuttaa saman esteen yli.

        Kahdella autolla joutuu eu:n myötä suomessa ajamaan jos ei mokki tai iso G kelpaa. Eikä geelläkään saa mitään vetää ettei se ainoana toimi vaikka muuten onkin toimiva maastoauto.

        Itellä on 150 cruiseria vastaavana cittarina d-maxi jolla ei ole leikitty yhtään, mitä nyt viimeisenä keinona narulla ja vauhdilla nypitty kärryjä hangesta ja jouduttu 20kV linjalla liikkumaan. Tuossakin jo pelottaa että naru pitäisi saada sakkeleilla rungon korkeudelle kiinni. Vanteet aika kolhuilla ja ohjauskulmat syönyt renkaat pilalle

        Kaiken saa paskaksi ja merkkejäkin voi haukkua mutta paremmin ne kaikki kestää kun hameet päällä kuljetellaan käsilaukkuja kuormana vaan, silloin on varaa laittaa vaikka vähän räpellyksiä alustan rakenteiden väliin.


      • Roinatmukavasti
        Provo-aloittaja kirjoitti:

        Eipä varmaan menisi autoja hirveästi kaupaksi jos niissä tommosia palikoita olisi kiinni että kaikki joutuisivat ostamaan silloin tuon näköisen tötterön.

        En tunne noita Toyotan katumaasturialustoita mutta minkä takia siinä on noin järjettömät vanteet jos on yritetty maastoautoulkonäköä saada aikaan? Eikö muka jarrujen puolesta saa pienempiä vanteita sopimaan? Jos vielä alumiinia niin tosi varovasti saa yhtään kuoppaisemmalla tiellä ajella, silläpä auto varmasti kestääkin kun matalaprofiilirenkailla on rajoitettu auto normaaliin asfalttiajoon

        Miten tuo jousituksen 50mm korotus tuossa risukeulassa on tehty kun on pidemmät jouset ja iskarit mikä rajoittaa ulosjouston ja mihin kulmaan vetarit nyt menevät?

        Paljonko sulla on nyt lopullinen välityssuhde kampiakselilta vetarille kun on ykkönen silmässä ja alennusvaihde perävälitys?

        Kuten sanoin itsekin vähän harrastelen että en tuomitse leikkejä silloin kun ollaan hiekkalaatikolla. Itellä on Jimny jossa jousikorotusta noin 1-2cm oemin jousilla ja vaikioiskareilla, kotelot avarrettu wrangerin levikkeille niin että 31 fillari pitänee vaihtaa pois kun hieman ottaa kiinni kun nostaa auton takapyörästä ilmaan.

        17-tuumaiset pienimmät vanteet jotka mahtuu.
        Renkaat siis 33x12,5 tuumavastaavat. Näitä näkee myös off-road piireissä.

        Ulosjoustoa on vähintään riittävästi autoon jolla on tarkoitus liikkua lähes kaikenlaisessa maastossa. Ei kuitenkaan mitään kalliokiipeilyä.

        Verrokkina tuli mieleen kaverin korotettu Wrangler. Wrankku todella kauhea ajaa motarinopeuksilla koska pyöränkulmat muuttuu pitkissä joustoissa. Eli ei jatkoon yleisautoksi.
        Prado tarjoaa itselle parasta ja luotettavaa kyytiä.
        Aina tietää mitä auto tekee ja ennenkaikkea autoon voi luottaa täysin.


      • Provo-aloittaja

        Joo, joo sittarit on erikseen! Sillä minullakin on d-maxi sillä suurin osa normaalista duunista, tai minun tapauksessa pelkästä harrastustoiminnasta on kärryn vetämistä asfaltilla ja aukeaksi hakatulla metsämaalla, siellä pärjää korotetulla henkilöautollakin ja kulutus (45tkm/vuosi) jää 245/70/16 napeilla kohtuulliseksi, jos jossain sää jumiin niin irtovinssi löytyy toki.

        Wrangler onkin asia erikseen, siinä on jäykkä etuakseli joka on maastoajoon ensimmäinen askel. Samat korotusasiat minua siinäkin alkaa tosin vituttaman, en nyt japsimiehenä tunne autoa ollenkaan mutta yleensä jousikorotuksen myötä simpukan ja olkatapin välinen työntötanko kääntyy ikävään kulmaan jolloin seurauksena töyssystä ajettaessa että ratti pyörähtää ohjaamossa 45 astetta. Pitää aina muistaa autoa arvioitaessa että kuka siitä on tehnyt huonon, tehdas vai joku tehtaan ulkopuolinen räpeltäjä.

        Osaatko sanoa miten tuo sinun alustan ulosjousto on pradossa rajoitettu, nostat trukilla kulmasta niin että pyörä roikku kumminkin vapaana, mikä osa pysäyttää pyörän ulosjouston?

        Jos rajoittava osa on iskunvaimennin, niin pidemillä iskareilla saat ulosjoustot kuntoon mutta silloin murrokset on kovilla, toiset taas ruuvaa hiluxeista vääntösauvat tappiin jolloin ulosjoustoa ei ole mutta murros pysyy sallituissa rajoissa.

        Kumpikaan ylläolevista tavoista ei ole minun käyttööni mikään vaihtoehto kun tiedän miten autoa käytän ja mitä tarvitsen. Piirilevypuolella on aikuisiän harrastukset nyt olleet mutta jos jaksaisi autoja rakennella niin Mokin akseleista ja laatikosta lähtisin rakentamaan ja nostaisin sitten mieleisen kopan päälle, ehkä LN65 hiluxin tai LäJän.


    • Roinatmukavasti

      Alustassa OME (old man emu) jouset sekä saman valmistajan pidemmät iskarit.

      Ulosjoustoa säätelee näissä uudemmissa Cruisereissa KDSS.

    • Roinatmukavasti
    • Provo-aloittaja

      Joo ei näytä nyt aukeavan, ihan siksi että kännykän nettipaketti on täynnä ja tukossa. Kyseessä lienee se pradon systeemi jossa muistaakseni vapautettiin kallistuksenvakaaja pneumaattisesti tai hydraulisesti, en muista kun ei ole ollut itseäni koskevaa.

      Pidemmillä iskareilla saat ulosjoustoa periaatteessa niin paljon kun tukivarren nivelet kääntyy, vetarit murtaa, tai se kallistuksenvakaajan systeemi antaa periksi, mutta vetareien murtokulmat joutuvat kovemmalle rasitukselle plus vielä että tuon jälkeen yleensä laitetaan isompi pyörä joka kohdistaa taas lisää vääntömomenttia vetoakselille sekä sen paljon murtavalle murrokselle.

      Jos jostain kumman syystä haluaa näitä erillisjousitettuja rakennella (toki ne haluavat ketkä myyvät osia tai palveluita) niin yleensä kannattaa korottaa pelkkää koria, silloin murtokulmat ja muu geometria alustassa pysyy täysin vakiona ja saa mahtumaan ne isommat pyörät. Näin ei myöskään vetokoukkuun tule tarvetta lisätä niin paljoa vääntömomenttia lisäävää vipuvartta (ainoastaan rengasnousu eikä varmaan vaadi koukun laskemista)

      Suikkelissa on siis juuri tuo OME jousisarja, siksi että vinssi ja rautapuskurit painavat molemissa nurkissa liikaa vakiojousille. Omen kevyimmillä jousilla sai auton takaisin vakiokorkeuteen, näillä varusteilla, iskareita ei ole vaihdettu. Aivan järjettömän hintaisia jousiahan ne ovat mutta ei nyt sattunut muita sopivia bilteman valikoimasta löytymään eikä viitsinyt nailonia laittaa.

    • lifttkitti

      Täällä myös juuri tuo omen setti kiinni land cruiserissa ja hienosti toimii!
      Onko kukaan saanu näihin vinssipuskuria leimalle?

      • Provo-aloittaja

        Ei sitä vinssipuskuria saa leimalle jos auto on 2005 jälkeen ensirekisteröity, silloinkin tuo homma tehtiin niin että sanottiin että puskuri on asennettu siihen ennen vuotta 2005 jolloin niitä ei ollut pakko katsastaa joten se saa siinä olla nytkin... ARB:llä voi olla mallistossa jotain puskureita jotka on hyväksytty, tiedä sitten, niin kalliita ettei kenelläkään ole varaa sen hintaista rautaa ostaa.

        Tee kuten minä, tein Arbbia vastaavan puskurin 3mm pellistä niin että irtoaa 4kpl 12mm pultteja ja oman puskurin voi laittaa katsastuksen ajaksi päälle. Vinssi tulee esiin rekisterikilven alta, voin pistää kuvan tänne. Viimeksi katsuri ei edes välittänyt/huomannut kun puskuri on vedetty korin väriseksi.


      • Anonyymi
        Provo-aloittaja kirjoitti:

        Ei sitä vinssipuskuria saa leimalle jos auto on 2005 jälkeen ensirekisteröity, silloinkin tuo homma tehtiin niin että sanottiin että puskuri on asennettu siihen ennen vuotta 2005 jolloin niitä ei ollut pakko katsastaa joten se saa siinä olla nytkin... ARB:llä voi olla mallistossa jotain puskureita jotka on hyväksytty, tiedä sitten, niin kalliita ettei kenelläkään ole varaa sen hintaista rautaa ostaa.

        Tee kuten minä, tein Arbbia vastaavan puskurin 3mm pellistä niin että irtoaa 4kpl 12mm pultteja ja oman puskurin voi laittaa katsastuksen ajaksi päälle. Vinssi tulee esiin rekisterikilven alta, voin pistää kuvan tänne. Viimeksi katsuri ei edes välittänyt/huomannut kun puskuri on vedetty korin väriseksi.

        Niin minulla on 2011 Land Cruiserissa vinssi ja vinssipuskuri että tiedoksi tälle provo aloittajalle.


    • Nisukkapööpöilija

      Tiedän ainakin yhden vastaavan tapauksen jossa vinssipuskuri on katsastettu uudehkoon maasturiin.
      Otteeseen tuli maininta "lumiauran pidike"

    • KiertäkääKaukaa

      Ford AT tekee kovaa myyntiä tällä hetkellä Ranger kevytkuorma-autolla. Tuli hankittua sellainen ja nyt kaduttaa. Auto sinänsä olis hyvä, mutta AT:n asentama rajoitin pilaa koko touhun.
      Rajoitin ei vaan pelaa auton kanssa yhteen. Kun rajoitin puuttuu peliin, niin sitten alkaakin kojetaulussa valot vilkkua. Tulee jos minkäkinlaista vikakoodia ja auton omat turvalaitteet/järjestelmät lakkaavat toimimasta.

      Ville Viikari selittää selittämistään, mutta ei saa rajoitinta toimimaan. Surkee tapaus toi Viikari ja harmittaa kun pääsivät pilaamaan hyvän auton.

      Kiertäkää kaukaa koko lafka, osaajat löytyvät muualta.

      • Maasturi-Masa

        Samanlaisia kokemuksia ko. paikasta, kauhee selitys ja kun kysyy osien hintoja, niin suoraa vastausta ei saa. Hiluxin at 35 paketille tosin kerrottiin hinnaksi 25.000 egee, hinta on ihan posketon, osat maksaa pitkälti alle kympin, kysyin sähköpostilla Norjan AT:ltä.


    • Täyttä_kuormaa3500kg

      Kuinka vi**n tyhmiä pitää olla että maksaa tuollaisista palikoista paljon paria tonnia enempää?

      Okei ne levikkeet siinä mitä lasikuitua onkaan voi olla kalliit jos ei saa itse tehtyä mutta muuten ne pölvästit siellä lätkii rautalappuja jousien väliin ja vetää halvoilla peltivanteilla ET-lukeman pakkaselle ja siihen isot nakit. Sitte jotain muutaman satasen iskunvaimentimia jos rakenne on sellainen että pituus kasvaa

      Kyllä aina on harrasteautoihin ite tehty pohjapanssarit ja vinssipedit raudasta mikä maksaa euron kilo mutta ihan mitään palikkakorotuksia ei ole tullut tehtyä.

      Eiköhän Toyota itse tiedä aika paljon paremmin miten tehdään hyvä luotettava työkalu kun joku autoalan Reiska nyrkkipajasta joka on kuulemma off-roadiakin joskus ajanut.

      Punaniskajunttien homma jostain lava-autosta alkaa rakentamaan jotain ego-boost pullisteluautoa, rakenne menee oleellisesti heikommaksi joka ikisestä suunnasta ja lavakorkeus nousee. Unimog tai daily 4x4 ilman mitään nyrkkipajan räpellyksiä on silloin oikea työkalu jos pitää maastoon mennä.


      Ihan kivahan se on rakennella, vaihdella isommat akselit, vaihdelaatikkoon välityksiä ja ja sovittaa laatikko ja akselit sitten omaan autoon mutta tuo bisnestouhu on kaikkea muuta kun auton modaamista sopivaksi maastokäyttöön.

      Isoja renkaita vaan ja kajuutta korkealle ymmärtämättömien pölvästien mielestä näyttää maskuliiniselta. Valmistajatkin saattavat hyväksyä muutoksia myynnin kasvattamiseksi kun kyseessä on marginaaliporukka, eivätkä tuollaisten muutoksien ostelijat käytä autoa missään maastokäytössä niin kadulla voi vaikka kestääkin takuuajan.

      • AT38

      • Täyttä_kuormaa3500kg
        AT38 kirjoitti:

        No ei muuta kuin ite tekemään.
        https://www.youtube.com/watch?v=syLIksV-SjM&feature=share

        No ei kai tuollaista kukaan teknistä alaa osaava ala ainakaan itselleen tekemään, jollekin toiselle ehkä rahasta?

        Mutta tuo videon muutokset ei taida pahemmin vastata sitä mitä suomessa autoille tehdään? Tahllesiko laitoit tuollaista kaupallista propaganda-mainosvideota kun kuvittelet ettei tuosta kukaan mitään ymmärrä vai oletko ihan tosissasi?

        -Tossa näytti että vaihdettiin hiluxiin lehtijouset pidemmiksi ja suomessa isuzuun oli ainakin laitettu suoraan vaan vannesahasta jotain suorakaide-lattaa, samoin nailoni-pyöröä korin ja rungon väliin?

        - Tuolla tavallako suomessa tuota risukeulaa korotetaan että hitsataan runkoon peltitötteröä tukivarsikorvakkeiden jatkoksi?

        - Miksi jakovaihteisto oli auki ja mitä sille tehtiin? Käsittääkseni noihin duplo-sarjoihin ei todellakaan ole hinnoiteltu vaihteiston välityksiä. Suomessa myytävässä palikkasarjassa tuksin edes kardaanin pituutta muutetaan?

        - Miksi jakolaatikko on auki mutta tasauspyörästöön ei vaihdeta välityksiä joka olisi teknisesti huomattavasti parempi, kun muutenkin pitää laittaa etuakselille lukko, mitä sitäkään ei tuossa asennettu? Tuottaako hammaskosketuksen ja laakerivälyksen säätö autoasentajille vaikeuksia?

        - Millä tavalla tuossa leveällä renkaalla on huomioitu ohjausgeometrian muutos ja ennen kaikkeaan raideleveyden kasvattamisen myötä myös kasvanut vipuvarsi akselin tukipisteeseen? Ei mitenkään vai????????

        Onko tuo joku laajennettu polttoainetankki ja sen takia rungon poikittainen palkki poltetaan irti? Luulempa ettei sellaistakaan ole ainuttakaan asennettu noihin suomen kaupallisiin tuotteisiin jotka kuuluu vain näyttää hyvältä prisman parkkipaikalla?

        Toki omalla hallilla voi mitä vain tehdä ja yleisesti sanotaan että "kaikki on rakennettavissa" mutta ei nyt kukaan itselleen tuollaisista korotetun henkilöauton osista rupea mitään "maasturia" rakentamaan niin että raideleveyttä kasvatetaan enempää ajattelematta vaan vetämällä offsetti pakkaselle ja sitten kun sekään ei riitä niin tehdään loput kahdesta vanteesta.

        Unimogin akselit putkirungolle ja siihen toyotalainen koppa päälle. Oikein mitoitettu voimansiirto, lukot valmiina, oikeat välitykset, oikeanlainen ohjausgeometria ja oikea lujuustekninen mitoitus ison renkaan keskilinjasta akselin tukipisteeseen. Kaikki muu muuttuu räpellyksiin nähden, ainoastaan rengas on samanlainen ja kokoinen. Näin silloin kun videon rakennettavasta autosta päätellen suomalaisia valkokilpiä ei pahemmin kaivata?


    • AT38

      Mm. Islannissa ja Norjassa noita on tehty lukemattomia yksilöitä.
      Kestää lähes mitä tahansa ja on loistavia ajaa arkikäytössä. Todella luotettavia ja näyttäviä kulkineita.

      Kyllähän täällä suomen off-road tapahtumissa näkee vaikka millaista navetan talleissa rakkennetua paskaa.
      Notskilla siellä sitten selitellään et miksi taas hajosi sitä ja tätä, vaikka asiantuntemusta olisi rakentaa se maailman paras maasturi :D
      Articilla tehdään laakista kunnon rautaa ja toiset istuu jatkuvasti mikki kädessä korjaamassa omia virhearviointeja.

      • Täyttä_kuormaa3500kg

        No noita kyhäelmiä tehdään myös Isuzuun, mulla oli isuzusta kulmat vinkisnvonksin ihan vakio-napeilla ja autolla muutama kerta koluttu varovasti 20kV sähkölinjaa pitkin. Risukeuat ei kestä maastoajoa muillakaan käyttäjillä edes vakio-pillereillä niin vielä paljon vähemmän kun tuollaiseen henkilöauton akseliin sitten vielä laitetaan iso pyörä ja10cm lisää vipuvartta puolelleen.

        On totta että radoilla näkee paljon kaikenlaista porukkaa, yleisestihän off-road on juuri rekkapena-junttien harrastus ja palikkakorotuksien oheella tajunnantila keskittyy lähinnä omiin fysiologisiin tarpeisiin.

        Noita norsunluutorneja siellä radalla ei tosiaankaan kyllä näe koskaan. Rekka-penoilla ei ole varaa ja vähääkään fiksummat ei henkilöauton akseleista ala rakentamaan, enintään ottaa kopan päälle.

        Sitten kun ruvetaan kattomaan Laatokan ajoja niin pahimmat nollataulut on pudonneet joukosta ja yksittäisillä venäläisillä on rahaa enemmän kun koko Suomen kansalla yhteensä. Siltikään siellä ei yhtäkään tuollaista näy:

        https://www.google.com/search?biw=1280&bih=603&tbm=isch&sa=1&ei=tFy6W5r6LomXsAGC2oW4Bw&q=ladoga off road&oq=ladoga off road&gs_l=img.3...92170.95330.0.95551.6.6.0.0.0.0.140.665.3j3.6.0....0...1c.1.64.img..0.3.372...0i7i30k1j0i7i10i30k1j0i8i7i30k1.0.WQ72sPQgmyU

        Unimogin tai c303 akseleista on harrastuksena ehkä kiva rakentaa mutta huonommaksi ajaminen aina menee kun perinteisessä kopassa istutaan keskellä akseleiden välissä ja kuunnellaan pingispöydän takaa että koska kolahtaa, Myös tavaratila lyhenee puolella jos sillä on väliä.


      • Mutavelli

        Kyllä se on Arcticin Suomen paja ainakin pelannut itsensä ulos tavallisen käyttäjän/kuluttajan markkinoilta hinnoillaan, ehkä tietoinen valinta heiltä. Toimivat nettisivut nettikauppoineen ja selkeine hintoineen toisivat varmasti myyntiä lisää, kannattaa katsoa vastaavan pajan Norjan osaston touhuja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1094
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      849
    Aihe