Työpaikan sähkötolppien yhteydessä on kielletty sisätilalämmittimien käyttö. Järjestelmä ei kuulemma kestä niiden tuomaa kuormaa. Tuli tuossa vaan mieleen että, miten paljon lohkolämmitin itsessään syö sähköä? Ja onko pienen sisätilalämmittimen käyttö lopulta niin suuri lisäkuorma?
Lohkon sähkönkulutus
9
1052
Vastaukset
- melko pieniä
Lokilämmitin on yleensä n. 500 W, mutta se riittää kun lämpö siirtyy suoraan nesteeseen. Sisätilan lämmittimissä (pienissä) on yleensä 5-600 W / 1000-1200 W, joten kympin sulake (10 A)kestäisi puoliteholla nippanappa kahden auton samanaikaisen lämmittämisen vaikka molemmilla olisi sisätilanlämmitin
- rajana
Tolpassa oleva sulake ei ratkaise, sillä niiden yhteenlaskettu virta ylittää yleensä selvästi pääsulakeiden virrankeston.
Etenkin kaukolämpöön kytketyn rivi- tai kerrostalon kohdalla tolpparivin sulakkeiden yhteenlaskettu virta ylittää helposti koko talon pääsulakkeiden virran.
Itse asun haja-asutusalueella, jossa näkee sähkömuuntajan sulakekoon. 60 A sulakkeiden perässä on aikankin 6 taloa 25 A pääsulakkein!
- lämmittää
Näin osoitti äskeinen tutkimus Tekniikan Maailmassa - siitä ei ole hyötyä. Jos jotain lämmittää niin sisätilaa, jotta saa mukavan lähdön.
- Lämmittäjä
Näin osoitti äskeinen tutkimus Tekniikan Maailmassa - moottorin esilämmittämisestä on suuresti hyötyä päästöjen vähentämisessä. Muut vaikutukset ovat sitten pienempiä.
- Letkulämmitin
Eikös se päästöjen vähentyminenkin ollut aika marginaalista entisen ajan lämmittimiin verraten? Kun ei moottorista lämpiä kuin öljypohja vähäsen, niin eipä ne päästötkään paljoa alene. Onneksi itsellä on edes letkussa lämmitin, jonka vastus menee sisälle kanteen.
Sisälämppäri sentään voi olla vielä puhaltavaa, tehokasta mallia! - sanottuna
"Muut vaikutukset ovat sitten pienempiä."
Muut vaikutukset kävivät kukkaron päälle! - vielä, että
sanottuna kirjoitti:
"Muut vaikutukset ovat sitten pienempiä."
Muut vaikutukset kävivät kukkaron päälle!maataloutta TUETAAN jos vähentäisivät saastuttamista jättämällä vesistöön rajoittuville pelloille suojavyöhykkeen.
Milloin autoilijaa muistetaan saasteitten vähentämisestä - mm. lain vaatimat pakokaasu mittaukset - esim. poistamalla auton käyttömaksu?
- EON hinnasto esiin
Mulla on autossa moottorinlämmitin, teho 550W. Sitten on sisätilanlämmitin, erittäin tavallinen Defa, kytkimellä valittava teho 800/1400W.
Siis virta-arvona (230V jännite) moottorilämmitin 2.4A ja sisälämppäri 3.5A/6.1A suunnilleen.
Taitaa aika usein olla esimerkiksi 6A sulakkeet pistorasioissa. Juuri kestää siis sisälämppärin pienemmällä teholla, isompi teho vaatii jo 10A sulakkeen. Asia ei silti ole ihan näin yksinkertainen, rasiat on yleensä sarjoitettu sähkökeskuksen sulakkeiden taakse. Ja ne sulakkeet ei taas kestä välttämättä sitä, että iso määrä autoja käyttää sisälämppäriä lohkon lisäksi, vaikka sähkörasian sulake kestäisikin. Siksi joudutaan rajoituksiin/kieltoihin.
Jos sähköenergia maksaa vaikka 8.37 c/kWh, niin tunnin lämmitys lohkolla maksaa 4.6 c/h, sisälämppäri tuo päälle lisäkustannuksia pienemmällä teholla 6.7 c/h ja isommalla teholla 11.7 c/h. Ja yli kahden tunnin tai koko työpäivän mittainen lämmitys ei tuo mitään etua.- löte
Posliinisulake kestää n.30% ylikuormaa. Hidas ehkä paremmin, asiantuntijat kertokoot lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110