KESKUSTALAUTAT MATKUSTAJILLE - RAHTI MUUALLE!

ihmiset.etusijalle

Varustamoyhdistyksen ja H:gin Sataman johto ovat huomanneet, miten yleinen mielipide haluaa raskaan rahtiliikenteen pois H:gin keskustasatamista, erinomainen huomio! Kuitenkin he ovat hädissään yrittäneet puolustaa nykyistä käytäntöä, siis että rekkoja kuljetetaan keksustasatamien kautta, onnistumatta siinä lainkaan. Jätkäsaaren asukkaat ja Ruoholahdessa kulkevat ovat jo pitkään huomanneet, miten kestämätön ja valtava on satamien kautta kulkevien rekkojen aiheuttama haitta; melu, ruuhka, saaste, turvattomuus, infran kulutus, katukuvan ja ympäristön pilaaminen sekä yleisen epäviihtyvyyden luominen. Sama on Katajanokalla, Etelärannassa, Kauppatorilla ja kaikkien näiden satojen rekkojen läpikulun varrella Lauttasaaresta Sörnäisiin ja laajemmallakin.
H:gin Sataman toim.joht Kimmo Mäki kirjoittaa HS:n Mielipiteessä 19.5 miten matkustajalauttaliikenne on tehokasta - niin todennäköisesti onkin, jatkaa visioimalla, että matkustajalautoilla todennäköisesti kulkee myös rahtiliikennettä - eiköhän niin, kertoo että rekkaliikenne on alle 20% laivoilla - jaa, millähän mitalla? Jos lukumääräisesti, niin se on väärä mitta, rekka on nimittäin volyymiltään ja rasittavuudeltaan noin kymmenkertainen verattuna henkilöautoon ja sen kyllä huomaa!
Vuosaaren sataman täyttä rakennusoikeutta ei olla vielä käytetty, eli kapasiteettia on käyttämättä. Osa matkustajaliikennelautoista tulisi siirtää Vuosaareen rekkoineen ja siten keventää keskustasatamiin (Länsi- Etelä Ja Katajanokan satamat) kohdistuvaa raskasta rekkaliikennettä. Muitakin varteenotettavia satamia on lähialueella; Kirkkonummen Kantvik lännessä, mainittu Vuosaari ja vielä Loviisan Valko (Hgin Satama omistaa) idempänä. Nämä kolme palvelisivat erinomaisesti, koska pääsy valta-ja kehäteille on ilman minkään kaupungin läpiajoa! Länsimaissa ei muutenkaan ole enää rahtisatamia, jotka edellyttävät keskustan asuinalueiden läpiajoa! H:ki voisi vähitellen ja helpoilla järjestelyillä seurata tätä inhimillistä esimerkkiä. Kun rekat ohjataan muualle, kyllä laivat seuraavat perässä...
Keskustasatamiin kulkisi parhaiten matkustajaliikenteeseen sopivat lautat. Kävelevien matkustajien kulkua olisi huomattavasti parannettava. Toki nämä parhaiten matkustajaliikenteeseen soveltuvat lautat voisivat myös ottaa kevyttä paikallisrahtiliikennettä, charter-busseja ja tietenkin henkilöautoja yms kevyempää kalustoa. Raskaat rekat eivät kuulu keskustasatamiin, nehän usein eivät edes tule tai kohdistu Kehä I:n sisäpuolelle ja Kehillekin pääsee paremmin Vuosaaresta ja Kantvikista. Raskas pyörilläkin kulkeva rahtiliikenne on välttämätöntä, mutta se ei voi kulkea asuinalueiden keskellä!
Helsingin ja Tallinnan alueiden välille suunnitellun tunneliyhteyden vaikutukset olisi tarkasti selvitettävä ja huomioitava myös H:gin metropolialueen liikennejärjestlyiden kehittämisessä.
H:gin kaupungilla on tässä kokonaisuudessa vetovastuu viranomaisena, siis toimeksi!
Kuka ottaa valtuustossa vetovastuun tästä erittäin tärkeästä kehittämishankkeesta?!
Asukkaat ja äänestäjät kiittävät-ja vaativat!

24

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrreere

      Jos kyseisiltä matkustajalautoilta lähtevät rekat niin samalla lähtee puolet vuoroista ja hinnat nousevat -> matkaustajamäärä vähenee ennestään. Fakta on että rahtikiikenne pitää laiavat pystyssä hiljaisempina kuukausina.

      Katajanokan ymmärrän, mutta Jätkänsaari uusi alue missä kaikki muuttaneet TIETÄVÄT ETUKÄTEEN että siellä on iso satama rekkoinen. Ja juuri viikko sitten oli Talouselämässä hyvä artikkeli miten ko satama asuinalueineen suunniteltiin aivan väärin. Kannattaa lukea !

      • matkamaistuu

        Jätkäsaaren uudetkin asukkaat ovat olleet tietoisia satamasta, mutta myös siitä, että H:gin kaupungilla on Ympäristöohjelmat, jotka kertovat aivan muusta, kuin mihin Jätkäsaaressa ja muuallakin ollaan menossa; ilmansuojelua ei olla huomioitu, meluntorjuntaa ei myöskään, autojen vähentäminen ei ole onnistunut, ympäristöterveyden varmistaminen on vitsi, joukkoliikenne takkuaa jne. Toisin sanoen kaupunki on epäonnistunut ympäristöohjelmansa toteuttamisessa, t.s mokannut ja pettänyt asukkaansa! Siitä johtuu yllätys. Vielä ehtii, valtuusto ja virkakoneisto yhdessä, paikkaamaan lukuisat ym puutteet.
        Eikö se tarkoitus olekin saada vuoroja pois keskustasatamista? Kyllä ne laivat seilaa sieltä missä rahti odottaa siirtämistään. Matkustajaliikenne on voimakkaassa nousussa, kilpailu pitää hinnat kurissa.
        Talouselämän juttu on tuttu ja vahvistaa ajatuksen siitä, että kaikkia nykyisiä vuoroja ei tarvita H:gistä ja varsinkin, että rekat kuuluvat aivan muualle kuin keskustasatamiin. Kannattaa siis lukea! Jätkäsaaren satama on ja tulee olemaan, mutta ei rekoille, vaan matkustajaliikenteelle.


    • pura_traumat_muualla

      "...rekka on nimittäin volyymiltään ja rasittavuudeltaan noin kymmenkertainen verattuna henkilöautoon ja sen kyllä huomaa!"

      Huomasit ihan itse ??

      • henkiin.jäätävä

        Rasittavuuteen kuuluu varmaan myös erittäin suuri pieniukkaspäästömäärä, mikä on todettu erityisen haitalliseksi.


      • rasittavaa_jäkätystä
        henkiin.jäätävä kirjoitti:

        Rasittavuuteen kuuluu varmaan myös erittäin suuri pieniukkaspäästömäärä, mikä on todettu erityisen haitalliseksi.

        Henkilöautoja liikkuu stadissa satakertaisesti (ainakin) verrattuna rekkoihin. Joten,rajoitetaan turhaa pillurallia ja annetaan hyötyliikenteelle tilaa.


      • löysät.pois
        rasittavaa_jäkätystä kirjoitti:

        Henkilöautoja liikkuu stadissa satakertaisesti (ainakin) verrattuna rekkoihin. Joten,rajoitetaan turhaa pillurallia ja annetaan hyötyliikenteelle tilaa.

        Totta, turhaa autoilua pitää muutenkin rajoittaa, ehkä polttoaineiden hintoja pitäisi taas "tarkistaa"?
        Onhan se normaalia, että henkilöautoja liikkuu enemmän, kun kuljettajiakin on satoja kertoja enemmän . Hyötyliikenteellä pitää olla omaa tilaa, toisin sanoen haittaliikennettä on rajoitettava H:gin keskustan alueilta, eli läpikulkurekat ulos keskustasatamista, sillä se ratkaistaan.... ja ehkä ruuhkamaksujakin päälle....


    • kannatan

      Vuosaaren satama olisi varmaan rahtarien mieleen, kuin myös monen matkustajan.Kiskotkin on jo olemassa metrolta satamaan. Jos älytön, kallis ratikkayhteys kruununsiltoineen voidaan tehdä,miksei järkevä ratkaisu länsi-sataman jättiruuhkiin saisi kannatusta.

      • Rannat_ihmisille

        Kaikkia keinoja on tutkittava avoin mielein jos ne edesauttavat Länsisataman/Jätkäsaaren järjettömän rekkarallin purkamista. Kiire on, nimittäin vallitseva tilanne alkaa jo vaikuttaa kielteisesti Jätkäsaaren maineeeen ja innokkuuteen muuttaa sinne. Jätkäsaari-seura, painakaa päälle! Katajanokan asukasyhdistys liittyy mielellään mukaan kampanjaan!


      • kumpiensin

        Turha Jätkän asukkaiden on nillittää.Tasan tarkkaan tiesivät, että siellä on satama, jossa on rekkaliikennettä. Jos häiritseee, muuttakoon muualle.


      • StadilainenMeklulta
        kumpiensin kirjoitti:

        Turha Jätkän asukkaiden on nillittää.Tasan tarkkaan tiesivät, että siellä on satama, jossa on rekkaliikennettä. Jos häiritseee, muuttakoon muualle.

        Edellinen on oikeassa. Jätkässä ja Skattalla on iät ja ajat ollut satama.

        Asuin 50- ja 60-luvulla Meklun alkupäässä. Silloinen rankasti saastuttava kuorma-autoliikenne Jätkästä oli valtavaa vaikka junilla kuljetettiin osa lasteista, jotka meni kauas sisämaahan. Hki oli siihen aikaan ja pitkään tämän jälkeen pääsatama.
        Elin siis lapsuuteni siinä saasteen keskellä ja olen polttanut 50 vuotta, mutta ei vieläkään syöpää tai hengitys- ja verenkiertoelinten sairauksia kuin ei mitään muitakaan sairauksia.
        Ilmeisesti olen saanut huonolaatuista saastetta.

        Ei minulla ole tarkkoja lukuja, mutta nykyinen rekkaliikenne Jätkän ja Skattan kautta on vain marginaalinen aikaisemmista vuosikymmenistä ottaen huomioon kokonaistuonnin ja -viennin. Vehkeiden aiheuttamat ilmanhaitatkin ovat prosenttien luokkaa 50-luvusta.


      • Rouva.Saarelainen
        kumpiensin kirjoitti:

        Turha Jätkän asukkaiden on nillittää.Tasan tarkkaan tiesivät, että siellä on satama, jossa on rekkaliikennettä. Jos häiritseee, muuttakoon muualle.

        Jätkäsaaren asuinalue on suunniteltu ihmisille jollin alueella täytyy noudattaa asuinaluetta koskevia ympäristömääräyksiä m.m. melun, liikenteen ja ympäristöhuollon osalta. Tässä Hgin viranomaiset eivät ole onnistuneet ja tavallaan pettäneet hyvässä uskossa sinne muuttaneet ihmiset.


      • StadilainenKrunikasta
        StadilainenMeklulta kirjoitti:

        Edellinen on oikeassa. Jätkässä ja Skattalla on iät ja ajat ollut satama.

        Asuin 50- ja 60-luvulla Meklun alkupäässä. Silloinen rankasti saastuttava kuorma-autoliikenne Jätkästä oli valtavaa vaikka junilla kuljetettiin osa lasteista, jotka meni kauas sisämaahan. Hki oli siihen aikaan ja pitkään tämän jälkeen pääsatama.
        Elin siis lapsuuteni siinä saasteen keskellä ja olen polttanut 50 vuotta, mutta ei vieläkään syöpää tai hengitys- ja verenkiertoelinten sairauksia kuin ei mitään muitakaan sairauksia.
        Ilmeisesti olen saanut huonolaatuista saastetta.

        Ei minulla ole tarkkoja lukuja, mutta nykyinen rekkaliikenne Jätkän ja Skattan kautta on vain marginaalinen aikaisemmista vuosikymmenistä ottaen huomioon kokonaistuonnin ja -viennin. Vehkeiden aiheuttamat ilmanhaitatkin ovat prosenttien luokkaa 50-luvusta.

        Oli aivan mielenkiintoista kuulla millaista on ollut 60 vuotta sitten Hgissä, onneksi asiat ovat nyt paremmin. ainakin lainsäädännön ja elintapojen kannalta. Tuon jälkeen ovat tulleet kuorma-autojen tilalle rekat ja kraana-luukkujen tilalle ro-ro alukset, jotka muuttivat menettelytapoja melkoisesti ja mahdollistivat massiivisen yksityisautoilun yli merten. Ongelman on nyt, että vanhat menettelyt ja uusi tekniikka sekoittuvat eikä ymmärretä ettei enää voida rahtia kuljettaa keskusta-satamien (Jätkäsaari, Skatta ja Olympia) aluksilla. Ne ovat henkilömatkustajia, yksitysiautoja, charter- ja kevyttä paikallisrahtiliikennettä varten.
        Raskasta rahtia, sekä kontti- että rekkarahtia varten on tehty Vuosaaren satama, jota vielä voi huomattavasti laajentaa ja tehostaa.


      • Vuosaaren.satamaan

        Vuosaaren satama on toimiva ja mielekäs, eikä tarvi ajaa stadin läpi. Helposti pääsee väylille ja kehille. Konttirahdin lisäksi sinne mahtuisi vielä rekkaliikennett lisää ä, erityisesti jos saadaan pari ro-ro alusta stadista (vaikka Vikingin, Tallinkin ja Eckerön botskeja).


      • jo.riittää
        Vuosaaren.satamaan kirjoitti:

        Vuosaaren satama on toimiva ja mielekäs, eikä tarvi ajaa stadin läpi. Helposti pääsee väylille ja kehille. Konttirahdin lisäksi sinne mahtuisi vielä rekkaliikennett lisää ä, erityisesti jos saadaan pari ro-ro alusta stadista (vaikka Vikingin, Tallinkin ja Eckerön botskeja).

        Juuri niin, aivan liian monta laivavuoroa tulee ja menee stadissa päivittäin, vähemmälläkin pärjätään. Rahtirekat muualle.


      • valtuutustako

        Rahtiliikenne on varustamoille tärkeä, mutta kuka päättää mitä stadissa tapahtuu, varustamo vai valtuusto?


      • ÖLJYTUHO---LÄHELLÄ

        Kustaanmiekka täytyy avata, että isot turistilaivat eivät joudu teollisuusalueelle.
        Eivät turistit viihdy Vuosaaren tai Eteläsataman rekkaparkeissa.


      • täystuhohäämöttää
        ÖLJYTUHO---LÄHELLÄ kirjoitti:

        Kustaanmiekka täytyy avata, että isot turistilaivat eivät joudu teollisuusalueelle.
        Eivät turistit viihdy Vuosaaren tai Eteläsataman rekkaparkeissa.

        Selitätkö hieman kantaasi, mitä teollisuusaluetta tarkoitat? Ei kai turisteja ole tarkoituskaan viedä Vuosaareen, sinne pitäisi saada rahtiliikenne Helsingistä. Mitä tarkoitat Kustaanmiekan avaamisella? Mihin öljytuhoon viittaat otsikossasi! On kyllä totta, että liikenne H:gin keskustasatamiin alkaa olla niin vilkasta, että onnettomuuden mahdollisuus on jo suuri! Kustaanmiekan ja Melkin väyliä kulkee vaarallista liikennettä, tuhansia tonneja öljyä yms... Ehkä kannattaisi harventaa vuoroja siirtämällä osa muualle, rahtiliikenne ensin...


      • rahtirekat.pois.stadista
        täystuhohäämöttää kirjoitti:

        Selitätkö hieman kantaasi, mitä teollisuusaluetta tarkoitat? Ei kai turisteja ole tarkoituskaan viedä Vuosaareen, sinne pitäisi saada rahtiliikenne Helsingistä. Mitä tarkoitat Kustaanmiekan avaamisella? Mihin öljytuhoon viittaat otsikossasi! On kyllä totta, että liikenne H:gin keskustasatamiin alkaa olla niin vilkasta, että onnettomuuden mahdollisuus on jo suuri! Kustaanmiekan ja Melkin väyliä kulkee vaarallista liikennettä, tuhansia tonneja öljyä yms... Ehkä kannattaisi harventaa vuoroja siirtämällä osa muualle, rahtiliikenne ensin...

        Ne turistit, jotka haluavat tulla Helsinkiin ovat tietenkin tervetulleita, mutta pitää olla myös väylä, jonka kautta pääsee eteenpäin käymättä Hgin keskustassa, sitä moni ei todellakaan halua. Yksi syy on, että rahtirekat tukkivat keskustasatamat ja reitit, jota useat arastavat. Rahtirekat siis muualle, saastuttavat ja häiritsevät keskustan tuntumassa.


      • voidellaanko.vai.ei
        valtuutustako kirjoitti:

        Rahtiliikenne on varustamoille tärkeä, mutta kuka päättää mitä stadissa tapahtuu, varustamo vai valtuusto?

        Jaa, että valtuustoa voideltu, hmmm... Ei mahdotonta.... Katsotaan miten uusi johto pärjää voitelukannujen kanssa??!!


    • rekanpelkääjä

      Juuri niin ja alkotesterit/-lukot pakollisiksi rekkoihin!

      • MiekanTurvallisuus

        Asia on yksinkertainen .
        Rahtilaivat Vuotikseen.
        Cruiserit turvallisesti keskustaan kun
        vaarallinen, salakavala Miekka avataan.
        Stadi ei kestä öljysäiliön repeämistä.......puhdas maine menee.
        Pimeällä liikaa läheltäpititilanteita. Luotsikin on vain ihminen.


    • Kustaakolmas

      Tuo Kustaanmiekan avaaminen on jännä juttu, onnistuisikohan se, millä tavalla, kenen toimesta ja kustannuksella?

    • Ymmärränhaitan

      Koska Helsingin keskusta on pinta-alaltaan niin pieni ja täyteen rakennettu. Keskustan alle pitäisi tehdä eräänlainen "Kehätie" tunneliin liittymisineen Tukholman malliin . Kulkisi länsiväylältä Jätkänsaaren katajanokan kautta jonnekkin keskustan itäpuolelle. Ehkä kallis mutta toimiva . Koska Helsinki on pääkaupunki niin taloudessa kuin hallinnossakin täällä liikkuu paljon muitakin kuin vain täällä asuvia , Ei autoja voi niin vain poistaa keskustasta ja siellä asuvatkin tarvitsevat logistiikkaa (ehkä siellä asuville auton pito kielto) mutta jos on elämää on myös liikennettä.
      Ja voi mikä poru siitä tulisi jos kalja,lonkero ja sidukka keissit tarvitsisi raahata Vuosaaresta. Koska pelkkä matkustajaliikenne ei kannata ei sitä myöskään jäisi keskustan satamiin.

    • Anonyymi

      Helsinkiin pitäisi synnyttää näkyvä protestiliike, joka kannustaisi rahtiliikenteen siirtämistä keskustan satamista Vuosaareen.

      Järjetöntä, että Helsingin parhaat keskustan alueet - mm. rantakadut - muutettu "moottoriteiksi". Helsingissä liikennesuunnittelu ei ole tätä päivää. Joutaviin kruununvuoren siltoihin kyllä haaskataan kaupungin rahoja, mutta ei itse kaupungin keskustan viihtyvyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      925
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      167
      784
    Aihe