"kasari" camaron ostaminen

Camaro6000eurolla

Moi.oon katsellut lapsuuteni unelma autoo eli camaroa. Tulis kakkosautoksi perheeseen.
Ajoo kesät talvet mut vähänlaisesti.
kysymys on et millä koneella ja bensansyöttö laitteella on paras maine? Missä vähiten vikaa näin30vuotiaana?

Kaasari(onko vaikea sähkökaasari)
Vai tbi eli 2-piste ruisku?
Vai tpi eli monipisteruisku?
Koneeksi välttää pienempi eli 305.


Ja miten menee varustelutaso kun on RS ja iroc-z.
Ja olenko ymmärtänyt oikein et vanhoissa 82-85 saattaa olla katti mut eivät ole vähäpäästösiä eli katin voi ottaa vaikka poiskin?

6

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuleviaKlassikoita

      Eiköhän tähän päde samoiksi osto-ohjeiksi sama ide kuin muissakin käytetyissä autoissa ja näissä tämmöisissä se varsinkiin korostuu,ostat parhaimman yksilön mitä löydät kukkarosi hinta-laatusuhteelle.
      Aivan sama mikä varustetaso tai väri ellei asialla ole sinulle merkitystä,jos on niin sitten otan se valintakriteereiksi mukaan valkkaukseen.
      Tarjontaa ainakin on kymmenkertainen määrä ostajiin nähden ja löytyy romuista alkaen viimeisen päälle hienoihin orkkis yksilöihin ja rakennetut siihen lisäksi.
      Pick Up versiot kierrät tietty kaukaa ja jos kelpaa niin V6 peruskoneisia erittäin vähänajettuja löytyy yhä yllättävän paljon eikä niitä ole viritelty tuunattu toisin kuin niitä V8 versioita joiden pellin alta voi löytää mitä tahansa toimivan ja toimimattoman tekniikan viritelmiä,yleensä jälkimmäisiä.
      Miksi jenkkiautoja pitää aina virittää kun poikkeuksetta lopputulos amatööritouhuissa on niin "hyvä" että autolla ei enää ajeta sitäkään vähää ja menee myyntiin...hyvä kysymys.
      5 litrainen on hyvä kone ja toimivuuden kannalta kaasari tai ruiskukaasari helpoin pideltävä,TPI on jo suht monimutkainen vehje ja ikääkin on kertynyt alkuaan hienolle systeemille ehkä tarpeeksi eikä niitä itse korjailla ellet enempikin ruiskuautojen kanssa touhunnut.
      Mitä tehokkaampi versio niin sen enempi sitä tehoa myös käytetty,näin se tapaa mennä ja paikat voimansiirrosta alkaen ottaneet itseensä aikalisää joka voi olla loppu nyt.
      Viritellyt ja muuten muutellut yksilöt unohtaisin siis valintalistalta.
      Varustetasot menee pikkasen monimutkaisesti ja riippuu vm kuin jopa siitä onko auto USA uustuonti vai maahantuojan uutena tuoma.
      RS perustasoksi luettava mutta lisävarusteitahan niihin sai toisen mokoman ja monissa yksilöissä niitä myös on lähestulkoon mitä se tilaaja on autoonsa halunnut,harvemmin ne on pelkästään perusvarustein otettuja.
      IROC-Z taasen urheilupainotteinen mutta samat sanat näittenkin lisävarusteista,riippuu yksilöstä mitä muuta niihin rastittu optiolistalta.
      Tarkoittaa että penkkejä,sisustuksia,periä,jarruja,sähkövipstaakeja,manuaali/automaatti,väri,raidoitukset,vanteet renkaat,verhoilut,ikkunoiden tummennusaste,radio/soittovehkeet kaiuttimineen,jopa mittaristo lisämittareineen ym,kattoluukku/paneelit ym löytyi lisävarusteina joistain jopa erimoisia vaihtoehtoja ja moottoriosastollekkin löytyi tietysti mm kromia,tehoa,putsaria,pakoputkijuttuja,valinnaisia saastejuttuja ja vientimalleihin niitä ei USA tyyliin edes asennettu,riippuu vientimaasta mihin alunperin tilattu jne.
      Asia ei siis ole ihan yhtä yksinkertainen kuin täällä autokaupasta automallin osto jossa ainoastaan ne varusteet,tyyliin GL tai sport joilla se yleensä myös myytiin ostajalle ja tehdas/maahantuoja oli valinnat puolestasi tehnyt.
      Katalysaattorit tuli USA:ssa pakollisiksi vuonna 1975 ja siinä vastaus kysymykseesi.
      Vientimalleihin niitä ei välttämättä tehtaalla asennettu,omiin myyntimalleihin kyllä.
      Ratkaisevaa mihin auto alunperin tilattu?
      Vaikka niissä KAT olisi ollutkin tänne tuotaessa niin eihän täällä mitään lyijytöntä ollut tarjolla aikapäiviin ja katti on joko lyijybensalla pilattu,revitty irti tai sitä ei ikinä asennettukaan.
      Riippuu kovasti myös vm,saastemääräyset eli koko ajan tuolloinkin.
      Lyijyttömällähän nuo tietty menee eikä päästöissä mitään ongelmia ole kunnossa ollessaan,viritetyissä voi juttu olla sitten kinkkisempi ja myös luopumisen yksi syy...
      Päästönormit kumminkin aika vaatimattomat,terve kone läpäisee kevyesti ne.
      Lykkyä tykö äläkä unohda Firebirdejä jos ulkomuoto kelpaa,sama peruauto kyseessä Pontiac kuorrutuksin.

      • Vani305

        Eikös pontiakeissa ole omaa pontiakin tekniikkaa?


    • 77mopar

      Edellinen kirjoitti et tarjontaa kymmenkertaisesti ostajiin nähden. Tuo on kyllä jännä juttu. 60-70luvun kalustolle on kyllä ottajia jos hinta on halpa halvahko Lue viitisen tonnia.. Käy laatikko ja farmari mallit. Kutoskoneetkin.
      80luvun laitteet ei kiinnosta.Ostajat vähissä. Pelkääkö ihmiset niiden tekniikkaa? Anturi ja boksia ja ruiskua alkoi oleen 80luvulla.
      Itse tykkään 80luvun autoista kyllä.

    • TuleviaKlassikoita

      Niinhän se on,myytäviä tuon sukupolven Camaroja&Firebirdejä eri versioineen on Suomeen tuotu todella paljon eri maahantuojien kautta jo uusina harmaatuonnit käytetyt päälle on tuhansia kpl joka on paljon tälläiselle "erikoisautolle" peräpohjolaan.
      Vastaava liian paljon tuotu ja hinnat romahduttanut on tuon aikakauden Corvette verrattuna vanhempiin vm,aivan samoin kuin Camaro/Firebird tai niin monissa muissakin jenkkiautoissa vaikkapa Mustang lisäesimerkkinä,vanha maksaa puolet enempi tai moninkertaisesti.
      Mikä sen selittää?
      Ei järjellä mikään mutta kieltämättä nuo 70-lukuiset kuin 60-lukuiset ovat paljon persoonallisempia ja oikean jenkkiauton määritelmän täyttäviä mielikuvissakin ja oivia harrasteautoja kaikinpuolin.
      Ne ovat myös teknisesti yksinkertaisia verrattuna noihin 80-lukuisiin,puhumattakaan uudemmista vm.
      Olemme myös nähneet miten käynyt aikoinaan massoittain tuoduille puoliuusille tai ihkauusille piilofarmareille=huonosti!
      Löydäppä nyt priimakuntoinen GM STW tai Ford-Mercury vastaava,puhumattakaan pääosin Dieseleinä tuoduista Olds Cutlass/Deltta 88 jne,vain vinossa vaappuvia romukasoja tarjolla.
      Nuo STW mallit olivat valmistajiensa kallempia malleja,eipä tullut mieleen monellekkaan kun tehotuhosi omansa tuolloin...liian halvalla tuotiin ymmärtämättömien käsiin maanääristä Hiacen korvikkeiksi..
      Jopa aikoinaan ministeristason tai isojen firmojen edustusautoiksi tuodut isot sedanit on saatu tuhottua ryyppyautoina tai korinvaihdoissa kun kilohintaan sai ostaa aikoinaan,uutena maksoivat lähes lottovoittoon verrattavan rahamäärän.

      Jos sitten pääaiheeseen....
      Käyttöautoksi moinen sportti GM tuon ikäisenä ei ole mikään neronleimaus näihin olosuhteisiin kuten ei Vette tai Mustangikaan.
      Varsinkaan jos ei valmiuksia korjailla itse ja kunnon tallia.
      Ovat ikäviä talviautoja takavetoineen ilman mitään luistonestoja tms ja kevyt perä liikaa tehoa sekä kulutus on huimaa luokkaa pätkäajossa talviolosuhteissa olipa kaasari tai ruiskukone.
      Ne ei todellakaan ole tarkoitettu alunperinkään bensansäästömalleiksi perhekäyttöön Napapiirille
      Vanha on vanha ja vikapuolta piisaa näissä kuin missä muissa tahansa vanhoissa autoissa jotka jatkoajalla eli harrastekäyttöön kylläkin ihan kivoja mutta muovisuuden ja kertakäyttöisyyden ajankuviahan nuo jo ovat ja ei mitään maailman helpoimpia pideltäviä koska teknisesti aika vaativia jo vaikkapa 10v vanhempiin nähden ja paljon sähköllä toimivaa tavaraa joka vikaherkkääkin.
      Kulkupuoli kyllä kunnossa niin 305 kuin varsinkin 350 tekniikalla jos normaalikäytöstä puhutaan,kiihdytysautot erikseen.

    • SattumienSumma

      Hyvä on myös huomioida että se mahdollinen voittoprosentti voi olla luokkaa mitätön vuosien säilömiseen säilömiskuluineen nähden,negatiivinen,auto voi olla täysin kilohintainen jos nuo saastemääräyset estää ajamisen jopa omistamisen,ostajat kadonneet esim yleislamaan/sotaan tms mullistukseen,tulee pakkotilanne myydä tai teoriassa arvo toki voisi myös nousta mutta ei se
      millään laskukaavalla voi enää paljon muuttua ylöspäin kun ostajathan määrää tuon arvopuolen ja kokoelmista/ex-omistajilta/perikunnilta vapautuu huomattavan paljon lisää keräilyautoja kaiken aikaa just sen ikäpolven kuollessa joka oli näistä suurissa määrin kiinnostunut.
      Käy kuten kanttiautoissa,ne ovat kuin väärää rahaa nyt eikä ostajia ole jonossa asti,niillä kun ajopeleinä ei tee mitään nykyliikenteessä,nuoruusmuistoja niistä ei ole ja monien silmiäkään eivät hivele milläänmuotoa niin että omistus-suhde kiinnostaisi moisiin.
      Tietysti jotkut luksusluokan harvinaisuudet kodin löytää jollaintavoin,mutta ne kansanmallit ei liiku kuin alehintaan vaikka sen ex-omistaja saattanut maksaa siitä paljonkin.

    • HetkonenNyt

      Näköjään tämä viimeinen vastaus on lipsahtanut jostain syystä väärään kohtaan,lie tarkoitettu tuohon museojenkki sijoituskohteena keskusteluun mutta helppohan tuo vastaus on tästä lukea ja siirtyä sitten sinne tai toisinpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      81
      2995
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1716
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      81
      1551
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1428
    5. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      137
      1422
    6. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      155
      1319
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      159
      1253
    8. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      98
      1197
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      82
      1187
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      82
      1178
    Aihe