Tietääkö joku missä vika itse en osaa autoja korjata, eikä oo ketää kaveria, joka kattos, että mikähän vikana, ku yhtäkkiä alkoi tekeen, että lähdin kaupan pihasta, ni startatessa ei startannu? Vähän aikaa olin säikähdyksissä, mutta yhtäkkiä starttas ja nyt tehny samaa. Mitä jos jää auto vaikka johonki kaupan pihaan, ni mite saa käyntiin? Onko ainut vaihtoehto soittaa hinausliikkeeseen kalliseen apukäynnistykseen tai pukkaamalla, jos sattuu olee avuliaita ihmisiä lähetyvillä?
Halpa korjaamo Oulusta? Ei oo vara kalliiseen remonttiin. Yks tuttu meinas, että pieni homma, mutta tosiaa itse en osaa mitään autoihin. Kiitos!
Auton startti pyörii välillä tyhjää mikä neuvoksi?
13
10624
Vastaukset
- lkfjsfklsjfkls
Jos startti on sen verran näkyvillä että sitä voisi vähän koputella jollain puukepillä tms. niin sillä startti saattaisi vielä kerran lähteä pelaamaan mutta väistämätöntä on se että startti vaatii korjausta tai vaihdon. Todennäköisesti startin ns. bendix laite on lopussa. Ehkä joihinkin startteihin sen voi saada erillisenä osana tai sitten koko startti on uusittava. Bendix laite siirtää starttimoottorin hammaskehän moottorin vauhtipyörän hammaskehälle ja sitä kautta pyörittää moottoria käynnistäessä.
Startti on periaatteessa suht helppo itsekin vaihtaa, se on vaan pulteilla kiinni moottorissa mutta voi olla moottorin takapuolella jonne pääsee käsiksi vain altapäin. Katsoo vaan tarkasti johtojen paikat että ne tulee oikein myös vaihto-osaan kiinni.
Purkaamo-osa voisi olla sopiva vaihtoehto pienelle budjetille rikkoutuneen tilalle, varsinkin jos auto on jo vanhempi muutenkin.
Ainut mikä kovasti huolestuttaa jos et ole tottunut autoja ropaamaan niin turvallinen työskentely jos on mentävä auton alle. Jos auto on huonosti tuettu niin se voi pudota päällesi ja se on kuolettava virhe. Melkein kannattaisi jollain pikkukorjaamolla vaihdattaa se startti jos on mentävä auton alle. Voi maksaa vähän enemmän rahaa mutta henkeäsi et saa takaisin rahallakaan jos auto putoaa päällesi.- Anonyymi
Top kommentti
- Anonyymi
Auto ei putoa päälle kun laittaa jotain varmistukseksi alle
- halbaosa
Motonetistä uusi starmotors niin ei mene kauppa reissu reisille?
- Wanha.autosähkäri
Selostuksestasi ei oikein käynyt ilmi, miten se vika ilmenee. Jos ja kun et itse osaa korjata, niin vie korjaamolle. Siis MERKKIkorjaamolle, ei mihinkään ryynäsen murskaamoon!
Vika on joko startin hiilissä (osat maksaa noin 15 euroa) tai virtalukossa tai voi se olla muuallakin. Bendixlaitteessakin. Ei selvinnyt vajavaisesta viankuvauksestasi.
AJA se autosi sinne korjaamoon niin kauan kuin pääset! Korjaus ei ole kallis ja maksaa vain murto-osan hinauksesta. Missään tapauksessa EI kannata uskoa näitä teinipoikien pahaatarkoittavia neuvoja ja ostaa summassa uusia osia! Heiltä puuttuu sekin vähäinen ammattitaito, mitä autojen sähkölaitteitten korjaus vaatii. Ja heillä on pääideana tehdä toiselle maksimaalisen suurta vahinkoa!
Asun itse Oulussa, mutta en viitsi alkaa toisten autoja ropaamaan näin eläkeläisenä.- lkfjsfklsjfkls
Noh noh, eipäs nyt liioitella. Ensinnäkään en ole enää teinipoika ja toisekseen ei ollut kyllä vahingonaiheuttamistarkoitustakaan vastauksessani.
Epäilin startin bendix laitetta otsikon kuvauksen perusteella, startti pyörii "tyhjää" eli tällöin voisi kuvitella virtalukon olevan kunnossa, startti ei vaan siirry vauhtipyörän hammaskehälle.
Vanhempaa autoa tuskin kannattaa viedä merkkikorjaamolle vaan jonkin korjaamoketjun huoltoon, nekään ei liene mitään nyrkkipajoja enää.
Hinaus on tosiaan kallista lystiä, jos vaan mahdollista niin autopalveluvakuutus voisi olla hyvä idea vanhemman auton vakuutuksiin esim. osakaskon yhteydessä.
Summassa osien vaihto ei tosiaankaan ole kyllä hyvä idea, parhaassa tapauksessa osa vaihdetaan vasta kun se on testaamalla vialliseksi todettu. Se testaus pitäisi vaan suorittaa ammattitaitoisesti että tietää edes mitä on tekemässä. - tamppikaula
Eihän vika ole hiilissä koska startti pyörii. Oikohan parasta olla hiljaa jos ei tiedä. Oli tulla aivan oikeitakin vastauksia
- ITImies
Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus:
Kyseessä voi olla viallinen startti, vauhtipyörä, joka on epätodennäköinen, mutta korjaaja osaa sen tulkita nopeasti yleensä. Koita kuvata vikaantuminen mahdollisimman tarkasti, vastaillen täsmällisesti korjausmiehen kysymyksiin, kuten lekurillakin on tapana.
Yhdessä autossani oli uusi startti, joka pyöri tyhjää uutisten ikävästi, syyksi paljastui kierrevaurio toisessa startin kiinnityspultissa. Lisämutterilla sain asian kuntoon. Kyseinen loistoauto tosin kulutti noin viisikymmentä litraa sadalla sinä talvena, kun sen ostin liikkeestä. Syynä oli maahantuontiliikkeen asentamat väärät osat. Tieto löytyi vanhoista dokumenteista ja kirjeenvaihdosta. Se on jo sitten toinen tarina.
Lelut nippuun ja baanalle. - enymmärräautoista
Kiitos vastauksista! Mä vien korjaamolle, ni selviää. Startissa se ongelma on, ku se toimi nyt muutaman päivän ja ajattelin, että ei tarvi korjata, kunnes bensatankilla tankkasin auton ja eipä lähtenykkää siitä, ku starttas taas tyhjää ihme napsaus vaa kuulu siis akku on kunnosa virrat toimi. Ei yrittäny startata, ku tosiaa napsahti vaa! Tiedä sitte voisko virtalukossa olla jotain häikkää, ku avain välillä jumittaa siihen kiinni, mutta tuskin liittyy tohon asiaan!
Sain toiselta tankkaajalta apua ja lähti helposti pukkaamalla käyntiin, ni pääsin kotia! :) - Vaihdavaan
Virtalukon pohja voi olla viallinen, vaikka vika olisikin itse startissa. Oireet viittaavat startin soledoidiin joka vetää varsinaisen vetopyörän vauhtipyörän kehälle. Joskus riittää kun puhdistaa solenoidin. Voi olla, että on huolettomampaa vaihtaa startti kokonaan. Eivät maksa maltaita, 150-200e kun annat vanhan vaihdossa, Vaihto on yksinkertainen tehdä, pari pulttia ja liitin irti.
- Anonyymi
Opiskelukaveri piti aikanaan Opelissaan mukana aina pientä hienosäätölekaa (vasaraa), jolla koputteli starttia, että sai autonsa käyntiin.
- Anonyymi
Startin bendix ja hammaspyörä kuluneet. Myös vauhtipyörän hammaskehä ilmeisesti jo sekin. kulunut ja kaikki nuo yhdessä saavat startin pyörimään tyhjää, kun hammaspyörät eivät pysy kosketuksessa.
- Anonyymi
Starttikauppaan niin ongelma poistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla674082- 522795
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta162173Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä142008- 991973
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841649Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?3621519Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81436Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511430- 581197